mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. november 2014 Forfatter #26 Skrevet 24. november 2014 Så når han lager styr og bråk utav det er det belønning med å slippe lekser? Her tulla mellomste seg og det ble styr hver dag. Konsekvensen ble å gjøre lekser i storefri. Gikk ikke mange dagene før de ble gjort hjemme uten styr. Anonymous poster hash: aa06e...4fa Selvsagt er det ikke noe belønning å slippe lekser!!
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #27 Skrevet 24. november 2014 Så når han lager styr og bråk utav det er det belønning med å slippe lekser? Her tulla mellomste seg og det ble styr hver dag. Konsekvensen ble å gjøre lekser i storefri. Gikk ikke mange dagene før de ble gjort hjemme uten styr. Anonymous poster hash: aa06e...4fa Selvsagt er det ikke noe belønning å slippe lekser!!Å? Liker han leksene? Anonymous poster hash: aa06e...4fa
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. november 2014 Forfatter #28 Skrevet 24. november 2014 Så når han lager styr og bråk utav det er det belønning med å slippe lekser? Her tulla mellomste seg og det ble styr hver dag. Konsekvensen ble å gjøre lekser i storefri. Gikk ikke mange dagene før de ble gjort hjemme uten styr. Anonymous poster hash: aa06e...4fa Selvsagt er det ikke noe belønning å slippe lekser!!Å? Liker han leksene? Anonymous poster hash: aa06e...4fa Det er ikke alle barn som har godt av lekser, handler ikke om at han " slipper unna"
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #29 Skrevet 24. november 2014 Så når han lager styr og bråk utav det er det belønning med å slippe lekser? Her tulla mellomste seg og det ble styr hver dag. Konsekvensen ble å gjøre lekser i storefri. Gikk ikke mange dagene før de ble gjort hjemme uten styr. Anonymous poster hash: aa06e...4fa Selvsagt er det ikke noe belønning å slippe lekser!!Å? Liker han leksene? Anonymous poster hash: aa06e...4fa Det er ikke alle barn som har godt av lekser, handler ikke om at han " slipper unna"Var det ikke ditt barn det var snakk om her? Anonymous poster hash: aa06e...4fa
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. november 2014 Forfatter #30 Skrevet 24. november 2014 Så når han lager styr og bråk utav det er det belønning med å slippe lekser? Her tulla mellomste seg og det ble styr hver dag. Konsekvensen ble å gjøre lekser i storefri. Gikk ikke mange dagene før de ble gjort hjemme uten styr. Anonymous poster hash: aa06e...4fa Selvsagt er det ikke noe belønning å slippe lekser!!Å? Liker han leksene? Anonymous poster hash: aa06e...4fa Det er ikke alle barn som har godt av lekser, handler ikke om at han " slipper unna"Var det ikke ditt barn det var snakk om her? Anonymous poster hash: aa06e...4fa Jo, vi vurderer å slutte med noe av leksene
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #31 Skrevet 24. november 2014 Nei her koser vi oss sammen med leksene. Jeg eller pappen sitter alltid å gjør dem sammen med han, eller hører og ser over, samt hører han i gloser og øveord. Den andre rydder kjøkkenet og gir lillesøster kveldsmat. Jeg synes det er kjekt med lekser for da får vi et innblikk i hva de holder på med, hva de skal lære osv. Anonymous poster hash: 54c7c...b1d
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #33 Skrevet 24. november 2014 Har 5 barn. Lekser har ikke vært noe problem med noen av dem. Kjørt samme rutinen på alle,de får slappe av 30 min når de kommer hjem,får noe å spise hvis de er sultne. Så er det tid for lekser. De vet at dersom de prøver seg på trass og sure miner pga lekser får det konsekvenser. Da blir det ingen fritidsaktivitet den uken, null datatid eller leketid med venner. De eldste har fortalt dette til de minste, så de har ikke forsøkt seg. De sitter opptil 1 time med lekser mens jeg lager middag og hjelper de som må ha hjelp. Bruker dere konsekvenser som "svir" pleier de fleste barn å føye seg. Anonymous poster hash: 95f9a...217
Gjest thricane Skrevet 24. november 2014 #34 Skrevet 24. november 2014 Ja, det er jeg helt enig i. Nå er vi over på storetrinnet og mengden øker. Er ikke mye hyggelig å kjøre på med lekser på en som allede er kjørt i toppen etter en dag på skole med mye inntrykk. Takk og lov for iop og samarbeid med lærenen, uten ville ikke dette gått. Spesielt når søsteren på fem år sitter i nærheten og husker glosene han øver på som han selv ikke klarer å huske selv om jeg har gjentatt det flere ganger, det er sårt.
MammantilNurket Skrevet 24. november 2014 #35 Skrevet 24. november 2014 (endret) Bare et lite innspill til: Nå er jeg litt redd for å generalisere her, men prøver meg for dét ... For en del barn med ADHD er en skoledag ekstremt slitsom. Til tross for et høyt aktivitetsnivå og at de fremstår som uthvilte kan de faktisk være totalt utslitt. I enkelte tilfeller kan det være hensiktsmessig å redusere leksemengden noe. Det er ikke sikkert at de har så stort utbytte av leksene som vi voksne skulle tro Endret 24. november 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #36 Skrevet 24. november 2014 Vi sliter hver dag med vår andreklassing. Det er gråt eller skriking og dårlig stemning hver dag. Leksene tar mellom 1 - 1,5 time hver dag. Han føler seg bare mislykket når han må gjøre lekser han ikke får til. Vi fortviler Anonymous poster hash: dfbc8...b87
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. november 2014 Forfatter #37 Skrevet 24. november 2014 Ja ikke bare fryd og gammen disse leksene
MammantilNurket Skrevet 24. november 2014 #38 Skrevet 24. november 2014 (endret) Vi sliter hver dag med vår andreklassing. Det er gråt eller skriking og dårlig stemning hver dag. Leksene tar mellom 1 - 1,5 time hver dag. Han føler seg bare mislykket når han må gjøre lekser han ikke får til. Vi fortviler Anonymous poster hash: dfbc8...b87 Dette hørtes veldig slitsomt ut for både stor og liten. Det er kjempeviktig at leksene ikke blir et nederlag. Mestring er avgjørende. Alle barn har krav på tilpasset opplæring (TPO). Dette gjelder også lekser. Snakk med kontaktlærer om TPO slik at leksene tilpasses ferdighetsnivå. Det skal ikke gis ukjent stoff i lekse - det skal gås igjennom på skolen. Gutten deres har mange år foran seg på skolen og det er viktig at leksene ikke blir en belastning. Noen ganger er det litt kjedelig. Det er greit, men det skal ikke være en byrde. Det er ikke OK at en elev på 2.trinn skal bruke så lang tid på lekser.Lykke til Endret 24. november 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #39 Skrevet 24. november 2014 Vi sliter hver dag med vår andreklassing. Det er gråt eller skriking og dårlig stemning hver dag. Leksene tar mellom 1 - 1,5 time hver dag. Han føler seg bare mislykket når han må gjøre lekser han ikke får til. Vi fortvilerAnonymous poster hash: dfbc8...b87 Dette hørtes veldig slitsomt ut for både stor og liten. Det er kjempeviktig at leksene ikke blir et nederlag. Mestring er avgjørende. Alle barn har krav på tilpasset opplæring (TPO). Dette gjelder også lekser. Snakk med kontaktlærer om TPO slik at leksene tilpasses ferdighetsnivå. Det skal ikke gis ukjent stoff i lekse - det skal gås igjennom på skolen. Gutten deres har mange år foran seg på skolen og det er viktig at leksene ikke blir en belastning. Noen ganger er det litt kjedelig. Det er greit, men det skal ikke være en byrde. Det er ikke OK at en elev på 2.trinn skal bruke så lang tid på lekser.Lykke til Vi sitter også en times tid sammen med 2. klassingen hver dag med leksene, mye gråt og fortvilelse her. Lite mestringsfølelse. Null glede. Slitsomt for alle! Anonymous poster hash: fc817...74c
MammantilNurket Skrevet 24. november 2014 #40 Skrevet 24. november 2014 (endret) Vi sliter hver dag med vår andreklassing. Det er gråt eller skriking og dårlig stemning hver dag. Leksene tar mellom 1 - 1,5 time hver dag. Han føler seg bare mislykket når han må gjøre lekser han ikke får til. Vi fortvilerAnonymous poster hash: dfbc8...b87 Dette hørtes veldig slitsomt ut for både stor og liten. Det er kjempeviktig at leksene ikke blir et nederlag. Mestring er avgjørende. Alle barn har krav på tilpasset opplæring (TPO). Dette gjelder også lekser. Snakk med kontaktlærer om TPO slik at leksene tilpasses ferdighetsnivå. Det skal ikke gis ukjent stoff i lekse - det skal gås igjennom på skolen. Gutten deres har mange år foran seg på skolen og det er viktig at leksene ikke blir en belastning. Noen ganger er det litt kjedelig. Det er greit, men det skal ikke være en byrde. Det er ikke OK at en elev på 2.trinn skal bruke så lang tid på lekser.Lykke til Vi sitter også en times tid sammen med 2. klassingen hver dag med leksene, mye gråt og fortvilelse her. Lite mestringsfølelse. Null glede. Slitsomt for alle! Anonymous poster hash: fc817...74c Har du snakket med kontaktlærer? Ta en telefon, send mail og/eller be om et møte.Alle barn skal ha tilpasset opplæring - dette er et pedagogisk prinsipp som alle lærere skal jobbe ut i fra. Klem til dere Endret 24. november 2014 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #41 Skrevet 24. november 2014 Dere som sliter med lekser...hvorfor har det gått så galt?? Mange år igjen med skolearbeid og studier. Anonymous poster hash: 0c066...fe4
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 24. november 2014 #42 Skrevet 24. november 2014 Her pleier det å gå fint:) Gjør aldri lekser med en gang hun kommer hjem, da har hun nettopp vært enten på SFO eller leksehjelp, og greit å få hvile hodet litt. Da jeg studerte gikk jeg ikke rett på lekser da jeg kom hjem. De gangene hun ikke skjønner og det er vanskelig, er det mer styr. Hun gir opp så fort! (Ja, som mora, sier de:P). Så jeg må hente ho inn med motivasjon (8 år), forteller at jeg forstår at det er vanskelig, men at man ikke lærer noe av å gjette eller la være å gjøre leksene. Leksene blir gjort rett etter middag mens den ene rydder etter middagen.
Chl85 Skrevet 24. november 2014 #43 Skrevet 24. november 2014 Off håper det ikke blir super stress her... Husker mine egne lekser fra 1 klasse med skrekk og gru. Gråt hver eneste da fordi jeg ikke klarte matten. Husker pappa satt å telte ispinner med meg til den store gullmedaljen.... Og jeg skjønte allikevel ingentingen og følte meg totalt mislykket.... Har virkelig slitt med matte hele livet. Heldigvis er far her i huset dyktig på de tingene jeg ikke er flink på, så håper det hjelper Men nå kan man visst få tilrettelagt leksene etter barna. som jeg forstår i denne tråden og det er jo supert. Mer fokus på mestring og at ikke alle barn lærer likt Merker jeg ble skikkelig glad av å lese denne tråden he he Tar til meg alle tips her altså
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #44 Skrevet 24. november 2014 Vi hadde en førsteklassing son slet med leksene.. Masse grining og spetakkel.. Snakket med kontaktlærer, og fikk tilpasset opplegg. Hun skjønte ingenting av matte i førsteklasse, nå regner hun egne stykker, fordi det er for lett. Ikke alt er like stas, men som oftest går det bra.. 2. klassing nå. Jeg ville ha snakket med kontaktlærer. Det gjorde i hvert fall underverker for oss... Anonymous poster hash: 7ae88...25c
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #45 Skrevet 24. november 2014 Elsker den stunden Anonymous poster hash: 8c8b9...061
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #46 Skrevet 24. november 2014 Dere som sliter med lekser...hvorfor har det gått så galt?? Mange år igjen med skolearbeid og studier. Anonymous poster hash: 0c066...fe4 Og du har nettopp flyttet fra promperommet til mor eller...? Er ikke så lett når verden ennå er rosenrød og livet så lett som en fjær... Det finnes faktisk mange barn der ute som ikke har spesielt mye akademiske evner, som ikke klarer å sitte stille lenge av gangen, eller som på annet vis hater skolearbeid. Så spar sånne utrolige naive, slitsomme kommentarer til noen andre... Anonymous poster hash: ff66b...5fb
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #47 Skrevet 24. november 2014 Dere som sliter med lekser...hvorfor har det gått så galt?? Mange år igjen med skolearbeid og studier. Anonymous poster hash: 0c066...fe4 Nei, si det? Hovedproblemet her er nok at barnet mitt sliter med lesing, skriving og matte. I tillegg sliten etter en lang skoledag, og vansker med å konsentrere seg. Da blir det strevsomt med to sider leselekse, tre sider med mattestykker, skriving og engelsk. Er klar over at det er mange år igjen ... Anonymous poster hash: fc817...74c
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #48 Skrevet 24. november 2014 Dere som sliter med lekser...hvorfor har det gått så galt?? Mange år igjen med skolearbeid og studier. Anonymous poster hash: 0c066...fe4 Kan bare snakke for meg selv, men her begynte 3.klassingen å krangle på leksene 3.skoledag i 1.klasse og det har vært et helvete ever since I starten tegnet de som regel som lekse, naturlig nok siden veldig få kan skrive da, og sønnen min HATER å tegne. Så da var lekser kjedelig fra denne dag. Matteleksa er gjort på 3 minutter, han er god i matte, men så begynner helvete så fort han skal i gang med resten. Vi har våre rutiner, og han slipper jo ikke unna, men han går helt i vranglås for det. Anonymous poster hash: b4a12...9d5
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #49 Skrevet 24. november 2014 Jeg hater lekser, og synes det er pedagogisk galskap å overlate læring til foreldre med varierende kunnskaper, tålmodighet og evner. Har aldri gjort lekser selv, ut over innleveringer på ungdomsskolen og videregående, men klart meg meget godt ved å følge med og arbeide svært raskt i timene.Ja, jeg har mastergrad og en, etter min mening, flott jobb jeg trives i, for de som måtte tro det hadde gått meg riktig ille.Håper det blir slutt på hjemmelekser til mine barn begynner på skolen. Jeg vurderer den læring som foregikk på fritidsaktiviteter langt nyttigere enn den som skjedde på skolen. Anonymous poster hash: 4eb4c...180
Sint naken biltyv Skrevet 24. november 2014 #50 Skrevet 24. november 2014 Vi slet ekstremt mye med lekser. Kuttet det ut for en periode og nå som vi har startet opp igjen går det supert. Vi maser aldri om lekser, bryr oss ikke om alt er slurv og feil bare hun gjør litt😊 Det kan bli tungt både for store og små i heimen når lekser blir et evig mas og en kamp. Så det å kutte det ut for en lang periode er nok smart. Vår var så sliten etter skolen en periode at huk klarte bare ikke konsentrere seg om lekser og da mener jeg at de ikke skal tvinges. Iallfall ikke de med Adhd som sliter seg totalt ut bare på å prøve å være rolige på skoen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå