mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. november 2014 #1 Skrevet 24. november 2014 Guuud 8 åringen og lekser... Ett mareritt!! Det er en halvtime dårlig stemning i heimen hver dag det.., andre som har det slik?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #2 Skrevet 24. november 2014 Nei. Her koser vi oss under leksene, og barnet vet at de skal gjøres uansett så det er ikke noe vits å være vrang eller lage dårlig stemning. Anonymous poster hash: 4a936...80c
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #3 Skrevet 24. november 2014 Har du gått PMTO-kurs? (Parent Managemnet Training Oregonmodellen)Det gjorde vi ifb med at en av gutta våre har ADHD. Gull verdt! Og også slutten på mange av den type konflikter (altså; det ble både færre og mindre konflikter og ga oss foreldrene en ny type verktøy til å håndtere de situasjonene - blir jo ikke som et normaltfungerende barn).De kan tilby det hos de fleste BUP'er. Leksesituasjonen er en av de situasjonene (i tillegg til mat og legging) som oftest blir krøll etter min erfaring. Anonymous poster hash: ff66b...5fb Anonymous poster hash: ff66b...5fb
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #4 Skrevet 24. november 2014 Nei. Her koser vi oss under leksene, og barnet vet at de skal gjøres uansett så det er ikke noe vits å være vrang eller lage dårlig stemning. Anonymous poster hash: 4a936...80c He he... så deilig for deg da... Anonymous poster hash: ff66b...5fb
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. november 2014 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2014 Har du gått PMTO-kurs? (Parent Managemnet Training Oregonmodellen) Det gjorde vi ifb med at en av gutta våre har ADHD. Gull verdt! Og også slutten på mange av den type konflikter (altså; det ble både færre og mindre konflikter og ga oss foreldrene en ny type verktøy til å håndtere de situasjonene - blir jo ikke som et normaltfungerende barn). De kan tilby det hos de fleste BUP'er. Leksesituasjonen er en av de situasjonene (i tillegg til mat og legging) som oftest blir krøll etter min erfaring. Anonymous poster hash: ff66b...5fb Anonymous poster hash: ff66b...5fb det har vi😊 jeg er alltid rolig og slikt men kjenner det tar på... Nå er vi i dialog m skole om å kutte lekser for en periode
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #6 Skrevet 24. november 2014 Har du gått PMTO-kurs? (Parent Managemnet Training Oregonmodellen) Det gjorde vi ifb med at en av gutta våre har ADHD. Gull verdt! Og også slutten på mange av den type konflikter (altså; det ble både færre og mindre konflikter og ga oss foreldrene en ny type verktøy til å håndtere de situasjonene - blir jo ikke som et normaltfungerende barn). De kan tilby det hos de fleste BUP'er. Leksesituasjonen er en av de situasjonene (i tillegg til mat og legging) som oftest blir krøll etter min erfaring. Anonymous poster hash: ff66b...5fb Anonymous poster hash: ff66b...5fb det har vi jeg er alltid rolig og slikt men kjenner det tar på... Nå er vi i dialog m skole om å kutte lekser for en periode Så bra! Klarer dere å bruke det konsekvent da? Det kan jo være en utfordring ;-) er veeeldig slitsomt å være konsekvent hele tiden :-S Har han noe §5-vedtak? I såfall kunne de kanskje lagt noe av repitisjonen inn her også? Synes det er fornuftig at han ikke skal ha lekser hver dag. Vi lot gutten vår slutte å gjøre lekser i 7.klasse, og har aldri angret et sekund. Vi hadde det hyggeligere sammen, og han fikk ikke alt som heter skole heeelt opp i halsen. Han har i dag fagbrev innen en yrkesretning og klarer seg fint :-) og ikke minst er han fornøyd med livet :-) Anonymous poster hash: ff66b...5fb
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #7 Skrevet 24. november 2014 Her har vi en rebell....vi kan holde på 1 1/2 t med en andreklassing av og til andre ganger går lekser som en lek. Anonymous poster hash: 44c69...b89
moota m storebror&lillebror Skrevet 24. november 2014 #8 Skrevet 24. november 2014 Ja det er slik her også. Bare at det ikke er en halvtime, den dårlige stemningen kan vare resten av dagen og kvelden.. Jeg har også gått pmto kurs, men det har dessverre ikke så god effekt. Vi har også prøvd å kutte lekser. Nå går han på leksehjelp og leser hjemme. Situasjonen fungerer sånn sett, men han henger etter i det ene og andre faget dessverre. Venter på å få komme te bup
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #9 Skrevet 24. november 2014 Nei, leksene går veldig bra. Ingen diagnoser, vi foreldrene er konsekvente, ungene er intelligente og vi opprettholder struktur for når leksene skal gjøres. Anonymous poster hash: 7f396...2c6
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #10 Skrevet 24. november 2014 Gutten min har mest sansynlig ADD, men fordi jeg er rolig og tålmodig går leksene greit med kanskje et par utbrudd av sinne/frustrasjon fra gutten. Dette er ikke noe han styrer selv impulskontrollen er ikke tilstede what so ever. Skulle tatt seg ut om jeg ble utålmodig eller sint på han når han åpenbart sliter. Nei her er det støtte og hjelp og en stor dose tålmodighet å møte! Anonymous poster hash: 65ac3...107
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #11 Skrevet 24. november 2014 Rart at det ikke fungerer hjemme, han hadde jo ingen adhdtegn hjemme slik at du slapp bruke medisin der? Lekser er koselig hos oss. Sterinlys på kjøkkenbordet. Jeg lager middag mens gutta gjør lekser. Så hjelper jeg ved behov. Alltid samme rutine og barna vet at lekser må gjøres. Har ADHDdiagnose han ene her. Anonymous poster hash: c7248...01f
Gjest Julia1984 Skrevet 24. november 2014 #12 Skrevet 24. november 2014 Lekser går heldigvis veldig bra her også. Startet fra 1 klasse med faste rutiner. Gjør litt ekstra lekser på mandag slik at det blir mindre utover uka. Lekser til samme tid hver dag. Rett etter skole,før middag og fotballtrening.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. november 2014 Forfatter #13 Skrevet 24. november 2014 Rart at det ikke fungerer hjemme, han hadde jo ingen adhdtegn hjemme slik at du slapp bruke medisin der? Lekser er koselig hos oss. Sterinlys på kjøkkenbordet. Jeg lager middag mens gutta gjør lekser. Så hjelper jeg ved behov. Alltid samme rutine og barna vet at lekser må gjøres. Har ADHDdiagnose han ene her. Anonymous poster hash: c7248...01f Lekser fungerer ikke så godt da det forbinder til frustrasjon med læring og at han tror han ikke klarer det samme hva... Lesing dette gjelder, matte ikke noe stress...
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. november 2014 Forfatter #14 Skrevet 24. november 2014 Har du gått PMTO-kurs? (Parent Managemnet Training Oregonmodellen) Det gjorde vi ifb med at en av gutta våre har ADHD. Gull verdt! Og også slutten på mange av den type konflikter (altså; det ble både færre og mindre konflikter og ga oss foreldrene en ny type verktøy til å håndtere de situasjonene - blir jo ikke som et normaltfungerende barn). De kan tilby det hos de fleste BUP'er. Leksesituasjonen er en av de situasjonene (i tillegg til mat og legging) som oftest blir krøll etter min erfaring. Anonymous poster hash: ff66b...5fb Anonymous poster hash: ff66b...5fb det har vi jeg er alltid rolig og slikt men kjenner det tar på... Nå er vi i dialog m skole om å kutte lekser for en periode Så bra! Klarer dere å bruke det konsekvent da? Det kan jo være en utfordring ;-) er veeeldig slitsomt å være konsekvent hele tiden :-SHar han noe §5-vedtak? I såfall kunne de kanskje lagt noe av repitisjonen inn her også? Synes det er fornuftig at han ikke skal ha lekser hver dag. Vi lot gutten vår slutte å gjøre lekser i 7.klasse, og har aldri angret et sekund. Vi hadde det hyggeligere sammen, og han fikk ikke alt som heter skole heeelt opp i halsen. Han har i dag fagbrev innen en yrkesretning og klarer seg fint :-) og ikke minst er han fornøyd med livet :-) Anonymous poster hash: ff66b...5fb Ja vi er veldig konsekvente, og holder oss til planen😊 men kjenner det noen ganger er tøft at han har det så vondt under lekseøkta...
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #15 Skrevet 24. november 2014 Jeg HATER leksetid!! Jeg har strenge rutiner, ungene vet de må gjøre lekser og de går og setter seg med lekser så fort vi kommer hjem, men allikevel er det den mest ukoselige tiden her. Så utrolig mye styr! Til deg med stearinlys.. Det hadde funka dårlig her med 3 stk som skal ha lesebøker, skrivebøker og lekseplaner utover. Da hadde vi satt fyr på hele kåken Anonymous poster hash: b4a12...9d5
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #16 Skrevet 24. november 2014 Hvis det kan trøste deg, leksene er et mareritt selv om 1-klassingen ikke har diagnose. Av alle ting har han faktisk høy IQ, man skulle forventet at han brukte det til noe vettugt. Men fordi han er vant til å forstå ting raskt, er han 100% imot alt som smaker av arbeid og anstengelser. Problemet er at han forbinder bokstaver med skriving (noe han hater veldig intenst), og han har derfor bestemt seg for at han ikke ønsker å lære å lese. Og bruker all sin energi på å IKKE lære å lese. Sitter da hver dag med en 4-språklig 6-åring som kan avansert matte samtidig som han nekter å se i leseboken. Har prøvd alle triksene i boken (ja, har lest de utrolige årene opp til flere ganger), blir gjennomskuet med en gang av anarkisten. Heldigvis går han på Montessori og vi har fått et eget opplegg, men slitsomt er det for foreldrene, særlig siden vi ikke skjønner hvor motstanden kommer fra. Det e tross alt gøy å lese selv, eller? Gruer meg til å hente på ettrmiddagen pga leksekampen. Anonymous poster hash: c05dc...b50
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #17 Skrevet 24. november 2014 Jeg vet vi er heldige, for her går leksene unna i en fei. Begge er ambisiøse og har forlengst bestemt seg for hva de skal bli. Det gjorde de som ca 4-5-åringer, faktisk! De vet at det må jobbes hvis de skal nå målene sine, og faktisk må vi til en viss grad bremse jentungen, jeg ønsker ikke at hun skal bli "flink pike" som skal klare ALT. Jeg har medfølelse med alle dere som har slitsom leksetid, selv om jeg nok ikke helt klarer å forstå hvor vanskelig det kan være. Anonymous poster hash: b3890...0b5
Mamma_til_2 Skrevet 24. november 2014 #18 Skrevet 24. november 2014 Lekser kan være en pain av og til, og spesielt når det er noe mi på 7 år ikke skjønner helt!
Mandala Skrevet 24. november 2014 #19 Skrevet 24. november 2014 Ja, lekser er en pine! Sønnen min jobber så sakte og jeg må sitte sammen med han hver eneste dag. Det er opp mot en time med lekser hver dag. Med en gutt som blir frustrert, lei seg, ukonsentrert etc. Han er jo sliten nok etter skolen, stakkars.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #20 Skrevet 24. november 2014 Oh yeah! Min gutt har byttet skole. På den gamle skolen hadde de alt for mye lekser. De flinkeste elevene kunne bruke rundt 2 timer pr dag. (4.klasse) Gutten min har konsentrasjonsvansker og skrivevansker så lekser tok hele fritiden. All lærelysten forsvant og har fikk veldig dårlig selvtillit. Ny skole. Nesten ikke lekser i det hele tatt. (5.klasse). Nå er lekser gøy fordi han vet at han har tid til lek etter dem er gjort. At han ikke bruker hele ettermiddag og kveld. Gutten vår har gjort store fremskritt på skolen. Fra å ligge under snitt ligger han nå godt over snittet! Fantastisk Anonymous poster hash: 0ca43...613
MammantilNurket Skrevet 24. november 2014 #21 Skrevet 24. november 2014 Guuud 8 åringen og lekser... Ett mareritt!! Det er en halvtime dårlig stemning i heimen hver dag det.., andre som har det slik?Dette er ikke uvanlig - hvis det er en trøst Snakk med kontaktlærer, eller spes.ped.hvis gutten din har det, og be om tips. Litt lekser er lurt slik at barna får inn rutinen, men det er ikke gitt at alle skolebarn har like stort læringsutbytte av leksene. Har han IOP? Står det ev.noe der om lekser? Kan det hende at dette er et punkt som bør få komme inn i en ev.IOP? Kan ev. ABS (Avtalebaserte syster med tegnøkonomi) vær et hjelpemiddel her? Ta en prat med lærer/spes.ped. Jeg er helt sikker på at dere finner en god løsning sammen Lykke til!
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. november 2014 Forfatter #22 Skrevet 24. november 2014 Guuud 8 åringen og lekser... Ett mareritt!! Det er en halvtime dårlig stemning i heimen hver dag det.., andre som har det slik?Dette er ikke uvanlig - hvis det er en trøst Snakk med kontaktlærer, eller spes.ped.hvis gutten din har det, og be om tips. Litt lekser er lurt slik at barna får inn rutinen, men det er ikke gitt at alle skolebarn har like stort læringsutbytte av leksene. Har han IOP? Står det ev.noe der om lekser? Kan det hende at dette er et punkt som bør få komme inn i en ev.IOP? Kan ev. ABS (Avtalebaserte syster med tegnøkonomi) vær et hjelpemiddel her? Ta en prat med lærer/spes.ped. Jeg er helt sikker på at dere finner en god løsning sammen Lykke til! Han har iop med eget opplegg.. Litt av grunnen til at vi i utgangspunktet vil ha litt lekser er lillebror. Han vil gjerne gjøre lekser sammen med storebror.. Nå lærer storebror av lillebror i norsk og storebror hjelper lille med mattelekser og føler mestring. Vi hAr ett meget godt samarbeid med skole takk og lov😊
MammantilNurket Skrevet 24. november 2014 #23 Skrevet 24. november 2014 Guuud 8 åringen og lekser... Ett mareritt!! Det er en halvtime dårlig stemning i heimen hver dag det.., andre som har det slik?Dette er ikke uvanlig - hvis det er en trøst Snakk med kontaktlærer, eller spes.ped.hvis gutten din har det, og be om tips. Litt lekser er lurt slik at barna får inn rutinen, men det er ikke gitt at alle skolebarn har like stort læringsutbytte av leksene. Har han IOP? Står det ev.noe der om lekser? Kan det hende at dette er et punkt som bør få komme inn i en ev.IOP? Kan ev. ABS (Avtalebaserte syster med tegnøkonomi) vær et hjelpemiddel her? Ta en prat med lærer/spes.ped. Jeg er helt sikker på at dere finner en god løsning sammen Lykke til! Han har iop med eget opplegg.. Litt av grunnen til at vi i utgangspunktet vil ha litt lekser er lillebror. Han vil gjerne gjøre lekser sammen med storebror.. Nå lærer storebror av lillebror i norsk og storebror hjelper lille med mattelekser og føler mestring. Vi hAr ett meget godt samarbeid med skole takk og lov😊 Så fint å lese 😊 Godt samarbeid mellom skole og hjem er gull verdt!
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. november 2014 Forfatter #24 Skrevet 24. november 2014 Ja det er virkelig gull verdt! Hans lærer er virkelig super! Vi har nesten daglig kontakt og han ordner virkelig alt til det beste😊
Anonym bruker Skrevet 24. november 2014 #25 Skrevet 24. november 2014 Så når han lager styr og bråk utav det er det belønning med å slippe lekser? Her tulla mellomste seg og det ble styr hver dag. Konsekvensen ble å gjøre lekser i storefri. Gikk ikke mange dagene før de ble gjort hjemme uten styr. Anonymous poster hash: aa06e...4fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå