Gå til innhold

Ble så irriterte på Sfo i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Såpass store barn"??????

Flere av SFO barna er yngre enn flere barnehagebarn!

Jenta mi var 5 og 1/2 når hun begynte på skolen, hun er ikke engang 6 år!

Eldste var 6 og et halvt, og nesten sju på disse tider. Det er faktisk en forskjell på dette.

De var begge for små til å være uten tilsyn, det er ikke alle som er så fryktelig modne i den alderen der. Ungene er små når de begynner på skolen!

Anonymous poster hash: 7ad58...591

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke sagt at dem ikke er flinke og jeg tar ikke alle under en kam. Er egentlig ganske fornøyd med Sfo, men når slike episoder skjer gang på gang, og vi finner henne ute i bare strømpebukse og jakke, og i sommer gikk hun ute i truse og t-shirt. Så synest ikke det er rart jeg reagerer.

Dessuten har vi ekstra oppfølging på skolen og er under PPT.

Ditt barn får sikkert samme beskjed som alle de andre barna på Sfo.

"Ta på jakke, lue og gode sko!"

De får faktisk den beskjeden 4-5-6 ganger, men velger å ikke høre etter.

Vi er streng med påkledningen, men noen barn velger å svare tilbake og løpe ut i minimalt med klær.

Noen foreldre kjefter mye fordi barnet mangler jakke når de kommer.

Lite vet de at vi har prøvd å få på den jakken i mangfoldige minutter, blitt skreket til og løpt fra.

Kanskje du burde snu bildet litt og se det fra en annen vinkel

Anonymous poster hash: 2d087...4f3

Skrevet

Mulig at du var frekk mot dem, men jeg synes det var rimelig frekt av dem å ikke si "hei" til deg når du kom. Ansatte som jobber med mennesker burde ikke overse når "kunder" kommer og det å si "hei" er rimelig normalt og forventet. At de fortsetter å snakke seg imellom er rimelig frekt, mener jeg.

De kan ikke ha kontroll på hvor alle barna er til enhver tid, men jobben deres er faktisk heller ikke å skravle seg imellom (verken om man jobber i butikk, på SFO, som sykepleier etc.).

Anonymous poster hash: e5f3f...613
Gjest thricane
Skrevet

Jeg må si meg enig med deg her, ikke fordi jeg mener de skal ha 100% kontroll til enhver tid, men det er faktisk helt bak mål å stå å skravle med en kollega når du har andre oppgaver å gjøre på jobb. De burde møtt deg og uoppfordret hjulpet deg å finne barnet i stedet for å skravle videre.

Skrevet

Så ansatte på SFO skal ikke få lov til å "skravle" med hverandre? Det er en arbeidsplass som alle andre, og de har da såklart like rett til å snakke med sine arbeidskollegaer som vi har!

Hadde du gått tilbake til dem og sagt Unnskyld jeg finner ikke Lise, så hadde de garantert hjulpet deg. Du kan ikke forvente at de vet til ethvert sekund hvor alle barna er - det er umulig. Så må vel si at den som var uforskammet her var du med svaret ditt.

Anonymous poster hash: 720cb...d9c
Skrevet

Så ansatte på SFO skal ikke få lov til å "skravle" med hverandre? Det er en arbeidsplass som alle andre, og de har da såklart like rett til å snakke med sine arbeidskollegaer som vi har!

Hadde du gått tilbake til dem og sagt Unnskyld jeg finner ikke Lise, så hadde de garantert hjulpet deg. Du kan ikke forvente at de vet til ethvert sekund hvor alle barna er - det er umulig. Så må vel si at den som var uforskammet her var du med svaret ditt.

Nei, når det kommer "kunder" forventer jeg at ansatte i butikken, i skranken på legekontoret, ansatte i barnehage eller på SFO etc. avslutter skravlestuden sin og gjør jobben sin.

Hvor mange ville funnet seg i å vente i kassen på butikken fordi to ansatte sto å skravlet med hverandre? Er det jobbrelatert de ansatte snakker om så kan man enkelt si det "hei, bare et lite øyeblikk.....". Ingen grunn til å ikke være profesjonell.

Anonymous poster hash: e5f3f...613

Skrevet

Det er trist at du føler det sånn HI men ja personalet skulle vært våken nok til å se at du lette. Samtidig ønsker jeg å presisere at Personalet på SFO jobber når er er på jobb. 98 % av alle samtalene vi har på jobb er faktisk jobbrelatert. Vi planlegger snakker om dagen. Jeg kan kun snakke for min jobb. Nei jeg vet ikke Hele tiden hvor barna er når de er ute. Men å finne de er ikke vannsklig . Finner vi ikke barna etter 5 min da svetter vi. Husk at barn ønsker å leke i fred så de oppsøker plasser hvor du ikke tror de er. Bak papirkonteinet. Bak busken, osv. Ute plassen på SFO er den arenaen hvor barna kan stille seg unna og være litt i fred. Vi vet om disse plassene og skjekker gjevnlig hvem som er der og hva som skjer.

Husk at du ser 5 min av en hel dag. Tenk om jeg kom på jobben Din Hva tror du jeg tror?

Anonymous poster hash: 25cd7...d7c

Skrevet

Aksepterer du at ansatte på klesbutikker skravler istedet for å ekspedere? I matbutikk like så. At politiet skravler fremfor å gjøre jobben sin, sykepleiere skravler istedet for å ta blodprøven eller gl deg medisin? Ingen forskjell. Ansatte på bhg og sfo er der for å være på jobb og barna og dems foreldre er deres " kunder" så nei de kan ikke stå å skravle om de trengs i jobben og i dette tilfellet trengtes de. Du som mener det må være greit å skravle får jobbe på et call senter og skravle mellom tlf ringer eller på et lager og skravle mellom/ samtidig som esker pakkes men dropp å jobbe i bhg og sfo pls!

Skrevet

Men når barna har friminutt så er de også ute og leker mens det er få voksne til å holde kontroll på hvor de er til enhver tid. Hva er den store forskjellen på SFO og friminutt? (uten å blande inn at SFO koster penger... )

Anonymous poster hash: 9a427...ce1
Skrevet

Barn på skoler skal holdes et øye med i friminutter også. Lærere og assistenter bytter jo på å ha " friminuttvakter" . Trodde du alle lærerne også hadde fri da? Ikke rart mobbing kan foregå om friminuttene er uten tilsyn , ivertfall ifølge deg anobyme. I tillegg. Lærere skal undervise ungene i timene, sfo assistenter har ikke den ekstra oppgaven. De skal jo kun vær der, hjelpe til, leke/ spille og passe på, men nettop passe på. Det er unger på 5 og et halvt på sfo ... Yngre enn visse 6 åringer i bhg. De små på sfo er små.

Skrevet

Herlighet!!

På SFO kan de være opp mot 60-70 barn. Hvordan i all verden kan de vite hvor alle er til enhver tid?? Du vet, barn forflytter seg fra det ene minutter til det andre vettu.

Skulle likt å sett deg på SFO, hi.

Hilsen ped leder i Bhg som med 35 barn i Bhg plutselig kan tro at "Even" er ved huskestativet, som han var for 1 min siden, men nei; han hadde viser flyttet seg!! Rett før mor kom!

Jeeez..

Anonymous poster hash: 19fcb...1d3

Problemet her er vel at HI møter to ansatte som nesten ikke rekker å peke retning før de fortsetter å skravle.

De ansatte skal ikke ha oversikt over alle barna, men de skal følge med så godt de kan og ikke stå stå og skravle seg imellom.

Hvis jeg opplevd det ved flere anledninger hadde jeg også blitt drittsur.

Anonymous poster hash: fc2eb...969

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Hos har vi store utområder og ikke 100% kontroll over hvor ungene er til enhver tid.  Skulle vi hatt det, ville det ha blitt lagt mange bånd på leken og barnas styring av sin egen fritid.  Det ser vi godt ved sykdom eller andre ting som gjør at vi må begrense områdene ungene kan være på.  Vi går sjekkerunder med jevne mellomrom og sørger for at vi ser at alle ungene er der, men kan aldri garantere at en unge ikke gjemmer seg bort eller bestemmer seg for å gå hjem.  Det siste skjer heldigvis sjeldent og vi vet ofte hvem av ungene som har tendenser til å ville stikke av og prøver da å ha en ekstra god kommunikasjon med foreldrene til disse og noen ganger får disse barna restriksjoner slik at de alltid er i nærheten av en voksen.

Voksendekningen på sfo er på grensen til å være tragisk.  Sfo er tross alt en veldig viktig del av livet til de yngste barna og en arena for å lære seg å leke med og være sammen med andre barn uten de samme grensene som i skoletiden og i barnehagen. Det er ikke like lett å få til når man er 1 voksen på 15-16 barn (noen ganger mer) og de barna som i skoletiden har ekstra ressurser ikke får det etter at skolen slutter.  Veldig trist, spør du meg.

Nei, voksne bør ikke stå å snakke sammen, men ofte er dette den enste tiden man har til å snakke med de andre. Planleggingstiden på sfo blir nemlig bare mer og mer redusert, til tross for at det stilles mer og mer krav om planlegging.  Teori og praksis henger ikke sammen her, i alle fall ikke i min kommune der alt skjæres ned og skjæres ned.

Men når det er sagt, bør voksne alltid gjøre alt de kan for å være med på å finne unger når foreldrene kommer for å hente dem. Det er også en god anledning for å få snakket litt med foreldrene.  Vi blir alltid med å lete så sant vi har mulighet. Har vi ikke mulighet, skal vi alltid si til foreldrene at vi dessverre ikke kan gå fra akkurat nå.  Men det er klart, alle gjøre ikke jobben sin like godt, dessverre.

Og til slutt, noen ganger kan vi stå både to og tre voksne sammen og se ut som om vi bare står der og henger, men da kan det godt hende at det er barn der som vi må følge ekstra godt med på og at situasjonen kan være litt mer anstrengt enn det det kan se ut til og da må vi være mer enn et voksne om det skulle skje noe.  

Jeg synes at du skulle gått bort igjen til disse som var ute og sagt at du ikke fant barnet ditt, og om de da ikke gjorde noen mine til å være med deg, kunne du har sagt meningen din.  Men det er ikke sikkert at de la merke til at du ikke fant barnet og de trodde sikkert at det var inne.  Når jeg jobber på sfo har jeg temmelig god kontroll på de ungene jeg jobber med, i alle fall så god kontroll jeg kan ha, men hvor god kontroll jeg har på de andre ungene varierer.  Jeg følger med dem når de er der jeg er og tar meg av dem og situasjoner som oppstår, men jeg vet ikke alltid om akkurat DET barnet er inne eller ute eller på fotballbanene eller på lekeplassen.

Skrevet

Barn på skoler skal holdes et øye med i friminutter også. Lærere og assistenter bytter jo på å ha " friminuttvakter" . Trodde du alle lærerne også hadde fri da? Ikke rart mobbing kan foregå om friminuttene er uten tilsyn , ivertfall ifølge deg anobyme. I tillegg. Lærere skal undervise ungene i timene, sfo assistenter har ikke den ekstra oppgaven. De skal jo kun vær der, hjelpe til, leke/ spille og passe på, men nettop passe på. Det er unger på 5 og et halvt på sfo ... Yngre enn visse 6 åringer i bhg. De små på sfo er små.

Hvordan går det ann????

Om det skulle være mulig så må enten barnet starte på skolen ett år for tidlig eller så må 6-åringen i barnehagen starte ett år senere. Ellers er det umulig å gå på skolen samtidig som noen som er eldre fortsatt går i barnehagen!

Anonymous poster hash: 344e0...dcc

Skrevet

Hvordan går det ann????

Om det skulle være mulig så må enten barnet starte på skolen ett år for tidlig eller så må 6-åringen i barnehagen starte ett år senere. Ellers er det umulig å gå på skolen samtidig som noen som er eldre fortsatt går i barnehagen!

Hvis barnet er født i januar så er det 6 1/2 år når det slutter i barnehagen. Et det født i desember så er det 5 1/2 år når det begynner på skolen.

Ser vi i tillegg på desember barn ift januar barn så kan det skille bare noen få dager i alder på barnet som er halvveis i førsteklasse ift barnet som har et halvt år til det begynner i første klasse.

Anonymous poster hash: d5e27...d43

Gjest thricane
Skrevet

Nei, du skal faktisk ikke stå og skravle med en kollega når du har en jobb å gjøre. Det gjelder i alle yrker.
Skrevet

Hvordan går det ann????

Hvis barnet er født i januar så er det 6 1/2 år når det slutter i barnehagen. Et det født i desember så er det 5 1/2 år når det begynner på skolen.

Ser vi i tillegg på desember barn ift januar barn så kan det skille bare noen få dager i alder på barnet som er halvveis i førsteklasse ift barnet som har et halvt år til det begynner i første klasse.

Men det er forsatt umulig at det er eldre barn i bhg enn sfo!

Skrevet

Hvordan går det ann????

Når barna er 6 1/2 år forventer også barnehagen at de skal kunne følge beskjeder og kunne kle seg....

Skrevet

Når jeg henter ungene på sfo, så sjekker jeg om skoene deres er på plassen deres eller ei. Hvis skoene er borte, så går jeg ut og roper navnene deres. Jeg leter ikke i hver krok og krik, jeg roper. Da kommer de, siden de vet at min tålmodighet ikke er ubegrenset. Du får oppdra ungen din før du sender henne i fea deg. Det gjorde jeg, og jeg ser de fleste andre unger på vår sfo også har fått samme beskjed fra foreldrene.

Anonymous poster hash: 2660a...e60

Skrevet

Hvordan går det ann????

Men det er forsatt umulig at det er eldre barn i bhg enn sfo!

Hvis man velger å tolke uttalelsen til å gjelde på et bestemt tidspunkt så stemmer nok dette.

Men, hvis man ikke er kun ute etter å kverulere så skjønner man at anonym mener at det kan skille nesten et år på yngste og eldste som starter i første klasse i august.

Skrevet

En liten ting til. Dere som er mest kritiske her og hevder SFO har handlet helt i henhold medan mor er totalt urimelig. Hvor mange av dere har skole/SFO barn?

Skrevet

Enig og uenig i mye her. Likevel., poenget var vel ikke at de skulle ha kontroll på hvor barnet var der og da, men at de fortsatt å prate med hverandre istedet for å hjelpe til med letingen.

Et minstekrav må være at de følger med på barna, ikke har syklubb. Hos oss får ikke barna gå hjem alene, men de har ingen kontroll på om de blir hentet eller ikke. Og om et barn feks hadde hatt hjem uten å si ifra kl 14, hadde de ikke oppdaget det før beskjeden kom hjemmefra. Barna må selv stryke seg ut fra listene, men vi får beskjed om å komme helt inn i garderoben og vente der. Så de har ingen kontroll.

Anonymous poster hash: edb27...d06

Skrevet

Når jeg kommer på sfo har de voksne alltid en viss oversikt. Forventer ikke at de skal peke hu ut med en gang, men forventer at de har en viss peiling. Hvis de er for små til å være alene hjemme over lengre tid er de vel også for små til å være uten tilsyn på sfo over lengre tid? Å leite 20 minutter etter et barn man skal hente på sfo synes jeg høres helt merkelig ut og jeg hadde ikke godtatt det!

Anonymous poster hash: 2dded...c15

Skrevet

En liten ting til. Dere som er mest kritiske her og hevder SFO har handlet helt i henhold medan mor er totalt urimelig. Hvor mange av dere har skole/SFO barn?

Jeg har. To skolebarn, 1 og 3 klassing. Her forventer jeg ikke storstilt service av sfo personalet, de har jammen nok å henge fingrene i. De vet sjeldent eksakt hvor barna mine er.  Og jeg skjønner det, for de er grådig underbemannet og området barna utfolder seg på er alt for stort, ungene løper fritt inn og ut osv. Det er prisen man betaler for det ikke skal være enda dyrere med sfo, og derfor synes jeg det er helt greit. Det er oppbevaring, punktum. 

Det er en vanvittig overgang fra barnehage til sfo. Det tar litt tid å venne seg til den manglende kontrollen de har, men det går seg til etter et par år :P  Det er også stor forskjell på hvor mye tid de har til å snakke med foreldre, sett i forhold til barnehagen.  Det er skolebarn. Det forventes mye mer av skolebarn enn barnehagebarn.  Lærerne som er ute i friminuttene går ikke med sjekklister og ser etter alle ungene. De er bare der for å forebygge mobbing og være tilgjengelig for barna, se etter det sosiale samspillet osv. Men ikke noe avkrysning av elever. Hvorfor skulle da sfo ha stålkontroll?

Tviler forresten på at noen her uttaler seg om sfo uten å vite hva det innebærer. 

Anonymous poster hash: b9e84...fd9

Skrevet

Dette er en av grunnene til at sosial kompetanse og det å klare seg selv, er det viktigste barna kan lære på førskolegruppa i barnehagen. Derfor er det ikke så viktig å lære seg bokstaver og regne før de begynnerpå skolen.

Anonymous poster hash: 50947...8c6
Skrevet

Jeg har. To skolebarn, 1 og 3 klassing. Her forventer jeg ikke storstilt service av sfo personalet, de har jammen nok å henge fingrene i. De vet sjeldent eksakt hvor barna mine er. Og jeg skjønner det, for de er grådig underbemannet og området barna utfolder seg på er alt for stort, ungene løper fritt inn og ut osv. Det er prisen man betaler for det ikke skal være enda dyrere med sfo, og derfor synes jeg det er helt greit. Det er oppbevaring, punktum.

Det er en vanvittig overgang fra barnehage til sfo. Det tar litt tid å venne seg til den manglende kontrollen de har, men det går seg til etter et par år :P Det er også stor forskjell på hvor mye tid de har til å snakke med foreldre, sett i forhold til barnehagen. Det er skolebarn. Det forventes mye mer av skolebarn enn barnehagebarn. Lærerne som er ute i friminuttene går ikke med sjekklister og ser etter alle ungene. De er bare der for å forebygge mobbing og være tilgjengelig for barna, se etter det sosiale samspillet osv. Men ikke noe avkrysning av elever. Hvorfor skulle da sfo ha stålkontroll?

Tviler forresten på at noen her uttaler seg om sfo uten å vite hva det innebærer.

Anonymous poster hash: b9e84...fd9

Er du virkelig seriøs her? Har det ingen betydning for deg hvor vidt barnet ditt er der eller ikke? Hva skjer den dagen barnet ditt glemmer seg og velger å ta følge med en av klassekamerater hjem? Hvem er det da sit ansvar er det når et barn forsvinner på SFO? Er det foreldrene eller SFO som er ansvarlig her?

Utifra det du skriver her så tyder det virkelig ikke på at du har barn på SFO. Du har valgt å gå ut fra vandrehistorier ang SFO.

Det du skriver her hadde aldri vært akseptabelt på skolen til sønnen min. Jeg kan med hånden på hjertet si at de fleste som jobber på SFO er ikke villig til å gå rundt å ikke ha en viss kontroll på hvor barna er. De er tross alt ansvarlig for barnet vårt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...