Gå til innhold

er det vondt å sette epidural??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt to keisersnitt og hadde ikke noe rier eller smerter fra før. Kjente nesten ikke noe. Gruet meg på forhånd, men det var bare en bagatell:)

Anonymous poster hash: de544...831

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anestesilegen sa det ville kjennes omtrent som et vepsestikk, men jeg synes ærlig talt vepsestikk er mye vondere...

Synes ikke det var noe verre enn veneflonen eller andre blodprøver.

Anonymous poster hash: bf664...7b2
Skrevet

Jeg syntes det var vondt, men jeg mistenker at han satte den feil.

Jeg fikk strålende smerte nedover bena..

Anonymous poster hash: 4221c...091

Skrevet

Ikke vondt, men fikk ikke bedøvelse. Og dette var planlagt keisersnitt, hadde ikke rier. Så det er ingen selvfølge at man får bedøvelse.

Skrevet

Ikke vondt. Har satt 3 ganger. Alle gangene fikk jeg bedøvelse først. Fikk en bivirkning; kløe! Var det værste :P

Anonymous poster hash: 2d7d5...78a

Skrevet

For meg var det ekstreme smerter for legen bommet totalt fem ganger og gjorde alt så feil som han kunne gjort. Endte med at jeg ikke klarte mer og synes riene var mindre vonde. Fikk også spinalhodepine etterpå. Fikk ordentlig beklagelser fra lege og sykehus senere. Men dette er jo veldig sjeldent, jeg er vanskelig å stikke på tydeligvis selv om jeg satt helt i ro.

Anonymous poster hash: 19d96...11d

Skrevet

Jeg synes det var skikkelig vondt, og ikke virka det heller. Kan godt hende hun satte den feil, da, for jeg satt ikke akkurat musestille da jeg skulle få den...

Skrevet

Fått epidural tre ganger. Ikke kjent det noen av gangene. Var bare en lettelse egentlig.

Skrevet

Kjente ingenting første gang. Andre gang kjente jeg litt ubehag idet de sprøytet inn væsken. Men ingen smerte. Anbefaler det på det sterkeste:)

Skrevet

Epidural er ikke spesielt vondt hvis de treffer første gang. De bommet 2 ganger på meg (men her var det svært travelt) og det var vondt.

Anonymous poster hash: 0c672...a1f
Skrevet

Jeg fikk ekstremt vondt! Oppover hele ryggen, de må ha satt den feil. Den virket heller ikke som den skulle. Og jeg hadde forferdelig vondt I ryggen i lange tider etter fødsel.

Anonymous poster hash: 1fe57...033

Skrevet

Hatt det tre ganger i forbindelse med ks, kjente bare litt press, ikke vondt i det hele tatt.

Anonymous poster hash: c40e8...e7a

Skrevet

For meg var det ekstreme smerter for legen bommet totalt fem ganger og gjorde alt så feil som han kunne gjort. Endte med at jeg ikke klarte mer og synes riene var mindre vonde. Fikk også spinalhodepine etterpå. Fikk ordentlig beklagelser fra lege og sykehus senere. Men dette er jo veldig sjeldent, jeg er vanskelig å stikke på tydeligvis selv om jeg satt helt i ro.

Noe lignende skjedde meg også :( Skulle ta epudiral pga ks, slik jeg hadde gjort to ganger før, men denne gangen stakk de mange ganger uten å få det til. Jeg hadde rier og en baby som lå rett opp, med hodet godt under ribbena, det var veldig vanskelig å bøye ryggen. Med så mange stikk var det et par som var skikkelig vonde, og det hjalp ikke at annestesilegen kjeftet på meg og sa "hvis du ikke sitter rett nå, blir det full narkose!!"

Skrevet

Er 4. Gangs, og ikke brukt lindring tidligere. Siste fødsel gikk stygg fort, og satte en støkk i meg. Er 10 uker unna termin, og er livredd! Skikkelig angst for smertene som venter:-(

Anonymous poster hash: b52a8...60b

Dersom din tredje fødsel gikk så fort, så er det vel liten sannsynlighet for at det blir tid til å sette en epidural uansett..?

Anonymous poster hash: d28bd...7ff

Skrevet

Jeg syns det var vondt og skulle gjerne vært foruten den opplevelsen, men det har nok sammenheng med at jeg er skikkelig redd sprøyter. Hjalp ikke akkurat på at sprøyta var gigantisk...

Jeg ble sterkt rådet til epidural siden jeg hadde svangerskapsforgiftning ved min første fødsel og burde derfor være klar for et evt. keisersnitt. Hadde de ikke rådet meg til det hadde jeg aldri tatt den ekle sprøyta. I tillegg mistet jeg følelsen i lillefinger i hele to uker etter fødselen! Jeg trodde jeg hadde blitt lam i lillefingeren, men følelsen kom heldigvis tilbake etterhvert. Til tross for jeg hadde epidural var den fødselen den vondeste av mine to fødsler. (Den andre var uten epidural) jeg har null ide om hvorfor den var vondere enn den " naturlige", kanskje fordi jeg ble satt i gang?

Anonymous poster hash: 7cf27...fab

Skrevet

Huff... jeg var så redd for sånne ting, så jeg sa fra om at hvis jeg var det minste vanskelig å sette den på så skulle de heller bare la være. Men vet ikke om de hadde sagt det i tilfelle, eller i det hele tatt klart å se det på forhånd?

Anonymous poster hash: 9f4f8...2fe

Skrevet

De setter bedøvelse først før de setter epiduralnålen. Når de setter den er mer en merkelig følelse mer enn noe annet om jeg husker rett

Anonymous poster hash: 6c4b7...6ac

Hvordan setter de bedøvelsen, er det noe de gjør når epudiral blir brukt som lindring under fødsel? Jeg har tatt epudiral 3 ganger grunnet keisersnitt, men kan ikke huske at jeg fikk bedøvelse først?

Husker jeg feil? Mener bestemt de satte bedøvelse ...? Nå skal det sies at jeg hadde fokus annen plass og heller ikke er redd for sprøyter så mye kan ha skjedd bak der for å si det sånn...😝

Skrevet

De setter bedøvelse først før de setter epiduralnålen. Når de setter den er mer en merkelig følelse mer enn noe annet om jeg husker rett

Hvordan setter de bedøvelsen, er det noe de gjør når epudiral blir brukt som lindring under fødsel? Jeg har tatt epudiral 3 ganger grunnet keisersnitt, men kan ikke huske at jeg fikk bedøvelse først?
Husker jeg feil? Mener bestemt de satte bedøvelse ...? Nå skal det sies at jeg hadde fokus annen plass og heller ikke er redd for sprøyter så mye kan ha skjedd bak der for å si det sånn...😝

Måtte Google og fant dette:

"Epiduralen settes alltid av anestesilegen. Huden bedøves, og deretter settes en nål inn i epiduralrommet. Gjennom nålen tres det inn en tynn slange (kateter) som blir liggende igjen i epiduralrommet etter et nålen er fjernet. Det gjør ikke vondt å ha slangen der, og man kan bevege seg fritt. Gjennom slangen kan det fylles på bedøvelsesmiddel etter behov, som regel via en pumpe. Anestesipersonalet vil være tilstede inntil epiduralen fungerer som den skal."

Skrevet

Kjente heller mere da de satt bedøvelsen.. Stntes det værste var at det kilte da ham lette frem til dit han skulle bedøve osv.. Og litt ubehagelig følelse da ham sprøytet noe inn etter å ha stukket selve epiduralnålen. Ikke vondt.

Jeg er vanligvis livredd sprøyter og blodprøver, men det var ikke noe ille synes jeg. Litt vanskelif å sitte stille med krum rygg og jodet ned under riene, men ellers heeeelt overkommelig ;)

Skrevet

Beklager skriveleifer.. Fremdeles iphone+pølsefingre...

Skrevet

Nope. 2 ganger fikk jeg 100% smertelindring av den👍. Men den 3 gangen fikk jeg ikke noe effekt i det hele tatt,selvom de satte den på 2 ganger😔.

Skrevet

Beklager skriveleifer.. Fremdeles iphone+pølsefingre...

Hihi😋
Skrevet

Merket null til det gitt. Riene tok all min oppmerksomhet.

Skrevet

Samboer holdt forresten på å svime sv da jeg fikk epidural. Fødsel greier han, men epidural ble for sterk kost. Hahaha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...