Gå til innhold

En typisk matdag for tykke meg...Råd please!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tusen hjertelig takk for dagsplan, den tar jeg med meg!:) Veldig takknemlig for alle svarene jeg har fått her.

Hi

Anonymous poster hash: 997cc...418

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feite person bør adlri spise kosemat eller drikke brus,så dårlig råd å si at det er greit i helgen!

Anonymous poster hash: 96706...e50
Skrevet

Dyslektiker bør aldri skrive heller.

Not.

Skrevet

Feite person bør adlri spise kosemat eller drikke brus,så dårlig råd å si at det er greit i helgen!

Det er vel fordi da er det lettere å ikke sprekke?

Jeg slanket meg etter graviditet og det var veldig motiverende å vite at jeg kunne spise litt godteri på lørdager :)

Skrevet

Det er veldig individuelt. For meg fungerer det helt klart best om jeg koser meg litt på lørdager, ellers ender det med at jeg en vanlig tirsdag dytter ned på 1 kg smågodt, en pose potetgull og en pakke kjeks, også føler jeg meg fullstendig drit etterpå. Jeg er slank, men må passe på ellers går jeg kjapt opp fem kg. Det har skjedd flere ganger.

Anonymous poster hash: 87756...e52

Skrevet

Du kan få en typisk matdag fra meg og følger du den kan det hende du ender på en BMI på under 20

Frokost: en brødskive med laks og en kaffe latte, vann hvis jeg er tørst

Mellommåltid: spekeskinke, hjemmelaga knekkebrød, paprika, en klementin, en kopp te

Middag: biff med salat, brokkoli, pommes frites

Kvelds: en kopp te, noe frukt eller så digger jeg å spise brie med speltkjeks.., ofte noe søtt som en sjokolade eller en kanelbolle som ligger i fryseren og frister..

Jeg tenker veldig lite på hva jeg skal spise og ikke spise, jobber hjemmefra og kan derfor bestemme meg der og da for hva jeg vil ha til lunsj osv. Har også en fysisk jobb så det søte jeg hiver i meg(som jo ikke er sundt) det preller iallfall av igjen..

Tips til deg: hold deg til en kaffe latte om dagen, kun et rundstykke og ikke to...ingen kjeks, ingen cola, juce i helgene,kutt ut to av mellommåltidene (du spiser 7 ganger i døgnet, det er ok om du driver med fitness eller er under 1 år gammel..), en posjon middag..Lykke til

Anonymous poster hash: 36c19...bde

Det funker for folk med en kropp som ikke har lett for å komme i ubalanse og som alltid har vært tynne. Jeg hadde nok lagt på meg om jeg skulle fulgt din "diett" og mengdemessig er det omtrent der jeg ligger nå, men spiser ikke brød, kanelboller eller pommesfrittes.

Anonymous poster hash: eae63...7b3

Da lever du sikkert veldig stillesittende, tar jeg bort den ene brødskiven jeg spiser om dagen, kanelbollen og karbohydratene og fettet i middagen hadde jeg blitt beinrangel. Har ikke reknet på kaloriene men tviler på at det er så himla mye.

Men det er jo DEG. Det funker ikke for alle, vet du.

Anonymous poster hash: 7471d...fb6

Jo klart, skjønner det. Regnet over for nyskjerrighetens del, 1400 kalorier dagen og mye aktivitet

1400 om dagen er jo endel da. Det er 100 mer enn jeg skal spise i følge vektklubben, jeg er 15 kg overvektig

Anonymous poster hash: e0d12...3ae

Skrevet

Bare vær forsiktig med nøtter, der er det mye kalorier .Det brant jeg meg på

Skrevet

Det beste rådet er å endre på drikkevanene.

Hjernevask er nok best, så forslaget er følgende:

Fra nå av så mener du at vann er det beste å drikke, men kan også ta en svart vanlig kaffe eller te uten melk,sukker eller annet. Et glass jus er lov en gang om dagen. Et glass er en dl jus, og fyll etter med vann til ønsket mengde.

Brus eksisterer ikke, og er ikke menneskeføde.

Om du får til dette og klarer å lure deg selv til å faktisk like dette selv om dine preferanser ser ut til å være annerledes, så tipper jeg det ikke tar lang tid før du blir lettere..... det er forresten drikkevanene mine :-) jeg har normalt 21 i bmi.

Anonymous poster hash: fda98...05a
Skrevet

Går nå ned femten kilo etter siste svangerskap.

Er halvveis, og barnet er fire måneder - altså etter plan, uten å direkte slanke meg grunnet amming.

Jeg  spiser kake hver lørdag og søndag, har fire måltider om dagen og får ikke panikk om det ramlet inn en eller annen sjokoladebit. Men det er nettopp det som er greia. En og annen sjokoladebit, ikke mange, ikke ofte og ikke mye....og man må bevege seg. mye. Så jeg trener tre ganger i uka, og går i tillegg mye tur for å få opp forbrenningen.

Drikker kun sort kaffe, vann og te - pluss et og annet glass jus om morgenen, men da er det snakk om en dl jus, ikke mer. Har ikke søtt eller hvitt i kaffe og te. Spiser sunn mat, og spiser meg ikke fordervet. Det går i vegetar, fisk, og litt kjøtt - mye grønt, mye frukt.

Velger ekte fløte, og smør - men ikke veldig mye.

Det er snakk om livsstil. Altså at man spiser det som er bra for kroppen, har nok energi, og ikke hiver innpå med tullemat/snop/snacks/brus etc. I tillegg både ser man mye bedre ut, og føler seg mye bedre med skikkelig høy puls her og der. For det er stort sett veldig nødvendig - både for helsa, utseende og følelsesmessig.

Er i normalsituasjonen slank, 61 kg og 170 høy, men legger voldsomt på meg av graviditeter - så nå er det på vei tilbake til normalen etter fjerde, og siste, svangerskap :-)

Skrevet

Slenger meg med her jeg også- skal prøve å gå ned noen kg så jeg får bort magen, det er der alt fettet samler seg her nemlig. Ser ut som det er en del å hente på å kutte usunn drikke som #33 og 34 skriver.

Høres litt tamt ut med te uten sukker, tviler på at jeg greier å drikke noe særlig da. Hvordan er det med kunstig søtstoff, er det "tillatt"? Cola Zero?

Skrevet

Slenger meg med her jeg også- skal prøve å gå ned noen kg så jeg får bort magen, det er der alt fettet samler seg her nemlig. Ser ut som det er en del å hente på å kutte usunn drikke som #33 og 34 skriver.

Høres litt tamt ut med te uten sukker, tviler på at jeg greier å drikke noe særlig da. Hvordan er det med kunstig søtstoff, er det "tillatt"? Cola Zero?

Problemet med kunstig søtstoff er at det kan trigge sultfølelsen. Så mange som drikker Pepsi max og slike sukkerfrie ting, blir ofte mer sulten og spiser kanskje mer.

Anonymous poster hash: 105ff...5cc

Skrevet

Hvis du ikke får søtsug av det, så er det jo helt ok :) Jeg drikker en del Pepsi Max og merker ikke til søtsug.

Jeg tror heller ikke søtstoff er skadelig. I moderate mengder vel og merke.

Foretrekker å spise kaloriene mine, ikke drikke de :D 

Skrevet (endret)

Nå fant de jo akkurat ut at også kunstig søtstoff fører til diabetes og overvekt: http://forskning.no/helse-mat-og-helse-slanking-diabetes/2014/09/kunstig-sotstoff-endrer-tarmbakteriene-i-museforsok

Kutter man sukker inkl. juice og lyst brød/pasta/ris kommer man langt.

En del fett trenger man for å unngå sult/søtsug.

Jeg er 178 cm, og har akkurat gått ned 5 kg til ca idealvekt (70 kg) på dette kostholdet:

Frokost: 1,5 dl grove havregryn, en neve valnøtter og en neve gresskarkjerner m/økologisk lettmelk. En liten teskje syltetøy.

Lunsj: en stor bolle med diverse grønnsaker (f.eks. bønner/linser, brokkoli, tomat, paprika, oliven, stekte rødbeter og avokado) + 2 egg og en ss extra virgin olivenolje. Vann og grønn te (uten sukker seff.)

Mellommåltid: En avocado eller banan, eller tre knekkebrød m/smøreost + ett glass lettmelk.

Middag: F.eks. fisk (eller en sjelden gang kjøtt) en potet og masse grønnsaker. Eller en vegetargryte med tomat, løk, masse bønner etc. og parmesan.

Kveldsmat: To skiver Hansens supergrovbrød med masse ekte smør og hvitost. Lettmelk.

Ellers en frukt i ny og ne, aldri brus og chips, og kaker kun i selskap. Tillater meg sjokolade på lørdag, men har som regel ikke søtsug lenger, så spiser ofte oliven i stedet :P Litt vin er lov i helgen, men blir ikke alltid.

Ellers sykler jeg til jobb hver dag (8 km hver vei) og er ellers aktiv.

Endret av **Cayenne**
Skrevet

Den forskningen du linket til er svært omdiskutert.

Søtstoff er greit i moderate mengder, som det meste annet.

Anonymous poster hash: ab708...d1b

Skrevet

Hi her

Det med å ikke drikker kcal høres veldig smart ut! Fra nå av ingenting hvitt eller søtt der. Vann er jeg glad i, heldigvis:).

I kveld skal jeg kose meg med en boks pepsi max og en frukt. Har faktisk vært en veldig bra dag i dag, takket væe dere. Innså at craving egentlig var trøtthet, så la meg litt nedpå mens mannen tok seg av babyen. Ammer ikke, om noen lurer, så kan slanke meg uten å frykte giftstoffer som går over i babyen.

Veldig fint og opplysende å lese hva dere med nornal BMI spiser/drikker, for de fleste i min familie er storspisere og overvektige. Da blir man litt blind på problemet. Men jeh har gått opp i vekt i permisjonen, var 81 etter fødselen, og er nå 86.... Så noe må gjøres!! Skal ned mot 70, da er jeg normalt slank.

Gøy at flere hiver seg med og blir inspirert til en sunnere livsstil het!:)

Skrevet

Den forskningen du linket til er svært omdiskutert.

Søtstoff er greit i moderate mengder, som det meste annet.

Anonymous poster hash: ab708...d1b

Ok, opplys oss gjerne med en referanse eller to!

Skrevet

Seriøst, spiser du dette og sier selv at du er tykk??

Les det en gang til !

Anonymous poster hash: 5ac97...7d4

Skrevet

Hvis du ikke får søtsug av det, så er det jo helt ok :) Jeg drikker en del Pepsi Max og merker ikke til søtsug.

Jeg tror heller ikke søtstoff er skadelig. I moderate mengder vel og merke.

Foretrekker å spise kaloriene mine, ikke drikke de :D

Jeg kan ikke drikke pepsi max, da blir jeg kjempesulten :P

Merker ikke dette med cola Zero :)

Skrevet

Kaffe latte og kjeks er det du absolutt bør fjerne fra kostholdet. Cola også, for såvidt. Rundstykker kan byttes ut med knekkebrød eller havregryn... Juice er også unødvendig. Vann er en mye bedre tørstedrikk, og du spiser relativt mye frukt i løpet av dagen.

Utenom det, ville jeg heller sett på aktivitetsnivået. Du spiser ikke SÅ mye, men sitter du mye stille, er det SÅ mye. Noen sverger til å kutte all frukt i kostholdet (heller spise grønnsaker), da det jo er mye fruktsukker i frukt. 

Anonymous poster hash: b90ef...779
Skrevet

Problemet med kunstig søtstoff er at det kan trigge sultfølelsen. Så mange som drikker Pepsi max og slike sukkerfrie ting, blir ofte mer sulten og spiser kanskje mer.

Anonymous poster hash: 105ff...5cc

Kanskje det er snakk om en vane - isåfall kan den endres :-) bytt te-merke til noe helt nytt, og prøv litt uten noe i - kommer til å være tamt ei stund (litt sånn januar når snopet er ute av huset og alle spiser broccoli), men etter noen uker vil det smake bedre og bedre. Man må ofte venne kroppen på nye smaker, spesielt om det er å bli kvitt sukker og søtsmak...

Et annet alternativ som ikke er helt kalorifritt, men det gir vi egentlig katten i, er å ha en halv melon av valgt slag i en blender og mose med isbiter. kun det - og kanskje litt vann - og drikke som smoothie. supergodt, og passe sunt.

Skrevet

Tusen takk for så mange gode tips!

Jeg skal kutte ned på kaffe latte, en pr dag holder. Jeg liker te, så jeg kan drikke det i stedet.

Kjeks dropper jeg, og rundstykker bytter jeg til knekkebrød. Jeg skal ha mest grønt på middagstallerken, og kun en porsjon.

Egg til frokost var lurt, det metter godt. Knekkebrød med egg er jo nydelig!

Wow, syv ganger spiser jeg faktisk. Har ikke tenkt over det. Skal definitivt kutte ned på antall måltider. Det er lettere å ikke overspise om jeg har færre måltider, vil jeg tro!

Hi

Tror ikke jeg ville hatt mange færre måltider. Lettere å overspise om man er skrubbsulten kanskje? Et forslag er å spise slik at du tror du er istand til å røre deg lett rett etter maten. Om du må slepe deg til sofaen er noe veldig feil... Altså typisk vask badet rett etter middag, sett på en vask, gå en tur, lek med ungene etc - sånn at du spiser deg mett, men ikke mer enn det. Fire-fem måltider er bra, og heller mindre til hvert måltid. Typisk to knekkebrød, ei brødskive, en middagsporsjon eller ei skål frokostblanding etc.

Skrevet

Du kan få en typisk matdag fra meg og følger du den kan det hende du ender på en BMI på under 20

Frokost: en brødskive med laks og en kaffe latte, vann hvis jeg er tørst

Mellommåltid: spekeskinke, hjemmelaga knekkebrød, paprika, en klementin, en kopp te

Middag: biff med salat, brokkoli, pommes frites

Kvelds: en kopp te, noe frukt eller så digger jeg å spise brie med speltkjeks.., ofte noe søtt som en sjokolade eller en kanelbolle som ligger i fryseren og frister..

Jeg tenker veldig lite på hva jeg skal spise og ikke spise, jobber hjemmefra og kan derfor bestemme meg der og da for hva jeg vil ha til lunsj osv. Har også en fysisk jobb så det søte jeg hiver i meg(som jo ikke er sundt) det preller iallfall av igjen..

Tips til deg: hold deg til en kaffe latte om dagen, kun et rundstykke og ikke to...ingen kjeks, ingen cola, juce i helgene,kutt ut to av mellommåltidene (du spiser 7 ganger i døgnet, det er ok om du driver med fitness eller er under 1 år gammel..), en posjon middag..Lykke til

Det funker for folk med en kropp som ikke har lett for å komme i ubalanse og som alltid har vært tynne. Jeg hadde nok lagt på meg om jeg skulle fulgt din "diett" og mengdemessig er det omtrent der jeg ligger nå, men spiser ikke brød, kanelboller eller pommesfrittes.

Da lever du sikkert veldig stillesittende, tar jeg bort den ene brødskiven jeg spiser om dagen, kanelbollen og karbohydratene og fettet i middagen hadde jeg blitt beinrangel. Har ikke reknet på kaloriene men tviler på at det er så himla mye.

Men det er jo DEG. Det funker ikke for alle, vet du.

Anonymous poster hash: 7471d...fb6

Jo klart, skjønner det. Regnet over for nyskjerrighetens del, 1400 kalorier dagen og mye aktivitet

1400 om dagen er jo endel da. Det er 100 mer enn jeg skal spise i følge vektklubben, jeg er 15 kg overvektig

Da er nok du og jeg ganske like, og hun over her tar nok ikke med kanelboller etc. i regnskapet sitt når det blir 1400. En kanelbolle har rundt 500 kcal.

Skrevet

Kaffe Latte er da ikke fetende så lenge man drikker den uten sukker. KaffeLatte er jo bare kaffe og melk. Det er kjeksene her som er den største synderen, det er jo det verste man kan spise omentrent.

Anonymous poster hash: 7a338...205

Du vet mye! Det er H melk i latte og vannvittig mye kalorier med den med den mengden HI drikker.

Anonymous poster hash: 0ca38...da8

Skrevet

Kaffe Latte er da ikke fetende så lenge man drikker den uten sukker. KaffeLatte er jo bare kaffe og melk. Det er kjeksene her som er den største synderen, det er jo det verste man kan spise omentrent.

Du vet mye! Det er H melk i latte og vannvittig mye kalorier med den med den mengden HI drikker.

En kalori er ikke en kalori. Man legger mer på seg av sukker enn fett. Spiser man ikke sukker/raske karbohydratervil kroppen i større grad begynne å brenne fett i stedet for bare karbohydrater. Så jeg er enig i at kjeksene er verre. Men det er så klart grenser for hvor mye både melk og kaffe man bør drikke.

Anonymous poster hash: 48b61...41e

Skrevet

En kalori er ikke en kalori. Man legger mer på seg av sukker enn fett. Spiser man ikke sukker/raske karbohydratervil kroppen i større grad begynne å brenne fett i stedet for bare karbohydrater. Så jeg er enig i at kjeksene er verre. Men det er så klart grenser for hvor mye både melk og kaffe man bør drikke.

Anonymous poster hash: 48b61...41e

Har aldri sagt at kjeksen ikke er verst. Men hvis du trur du kan drikke så mye latte du vill er du fullstendig på bærtur. Det er masse kalorier i en latte både med eller uten sukker. Ferdig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...