Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #26 Skrevet 17. oktober 2014 Det eneste jeg reagerer på, er at du drikker tidlig på ettermiddagen, sammen med barna, i typiske barneaktiviteter. Anonymous poster hash: ae123...fb9
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #27 Skrevet 17. oktober 2014 Hos oss blir det ofte alkohol nesten hver dag i feriene og da en til to enheter på kvelden. Ellers i året blir det gjerne 3 ganger i uken. På tirsdag tok jeg en sider. i dag blir det en halv flaske rødvin og i morgen en eller to drinker. Vi er kun ute "på byen" når det er julebord og en til to ganger i året med jobben. Drikker kanskje opp til fire enheter da. Ingen av oss liker å bli for påvirket. Anonymous poster hash: 7f452...9c9
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #28 Skrevet 17. oktober 2014 Er ikke sær på alkohol, folk må gjerne ta seg et glass til maten og kose seg ellers i helgene. Men jeg synes du drikker for mye og ofte. Og da du drakk mens dere spilte midt på dagen, den var drøy. Unga luker alkoholen, og selv om du kanskje ikke merker det, så endrer du deg nok noe. Og det merker ungene. Hvorfor kan du ikke kose deg med en kopp te/kaffe i stedet? Du sier du ikke er avhengig, og flere her inne mener at du drikker for mye. Test deg selv. Kutt ut alkohol 1 mnd, klarer du det? Anonymous poster hash: 15c38...5e9
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #29 Skrevet 17. oktober 2014 Er ikke sær på alkohol, folk må gjerne ta seg et glass til maten og kose seg ellers i helgene. Men jeg synes du drikker for mye og ofte. Og da du drakk mens dere spilte midt på dagen, den var drøy. Unga luker alkoholen, og selv om du kanskje ikke merker det, så endrer du deg nok noe. Og det merker ungene. Hvorfor kan du ikke kose deg med en kopp te/kaffe i stedet? Du sier du ikke er avhengig, og flere her inne mener at du drikker for mye. Test deg selv. Kutt ut alkohol 1 mnd, klarer du det? Anonymous poster hash: 15c38...5e9 Lukter alkoholen* Anonymous poster hash: 15c38...5e9
kvirrevittt Skrevet 17. oktober 2014 #30 Skrevet 17. oktober 2014 Eg syns at det å å kose seg med eit glas vin/øl til middagen sjølv om barn er til stades er ok. Eg syns at å kose seg litt med vin etter barna er lagt er ok. Eg syns ikkje det er ok, og langt over streken, å drikke vin når ein spelar brettspel med borna på ettermiddagen. Ei heller når ein føler ein treng alkohol for å slappe av. Eg er rimeleg sikker på at du sjølv er klar over at du har eit problem ettersom du må spørre her.
Elsker livet Skrevet 17. oktober 2014 #32 Skrevet 17. oktober 2014 Du drikker mye, for mye. Jeg er redd det skal lite til før det blir et problem.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #33 Skrevet 17. oktober 2014 Ja jeg synes du drikker veldig mye, men jeg drikker kanskje 1-2 ganger i året selv, så jeg synes annenhver helg er mye også... Anonymous poster hash: 6ca2c...4f1
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #34 Skrevet 17. oktober 2014 Hm.. Det rare er at jeg drakk omtrent aldri før, da barna var yngre. Da var det type to ganger i året. Så har det bygget seg gradvis opp. Jeg har venner som har samme mønsteret, og jeg selv ser ingen faresignaler med dem. Men det er klart, de er absolutt litt alternative. Jeg kunne nok fint klart en mnd, men harnisk lyst til det. Jeg skal på konserter kommende mnd og da vil jeg gjerne ta en øl eller to. Men jeg kan prøve å kutte ut smådrikkingen min i en mnd. Bare drikke den ene konsertdagen (og da blir det maks tre enheter) og ikke noe mer. Takk for svar forresten. Ser de aller fleste er enige, bortsett fra noen få som er "på mitt nivå". Anonymous poster hash: a2195...be7
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #35 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg må innrømme at jeg er ekstremt glad i alkohol! I sommer drakk jeg absolutt hver eneste dag. Fra 1-10 enheter avhengig av settingen. Nå er sommeren slutt og det blir mer sporadisk drikking. Men jeg har flere dager i uka der jeg drikker noen enheter. Den siste uken har jeg drukket vin torsdag, fredag, lørdag, søndag, onsdag, torsdag. Mandag jobbet jeg sent. Søndag tok jeg første glasset i 15-tida mens jeg spilte brettspill med barna. Jeg og samboeren deler iblant en flaske vin uavhengig av om det er lørdag, søndag eller onsdag. Vi jobber turnus begge to. Jeg ser jo at jeg drikker ofte, men jeg drikker små mengder syns jeg. Jeg kan fint være uten alkohol, så det er ikke det at jeg føler et sug mot det på den måten. Ikke sånn som jeg kan gjøre mot Cola og sjokolade Jeg kan fint gå en uke uten å engang tenke tanken på alkohol. Men hva tenker dere? Er det helt på kanten...? Anonymous poster hash: a2195...be7 Uff, egentlig høres det mye ut ja! Nå drikker ALDRI jeg et glass vin foran noen av døtrene mine, da må de være i seng først. Synes det er ubehagelig. Forrige helg drakk jeg en flaske vin fordelt på fredag og lørdag, og da hadde jeg nesten dårlig samvittighet søndag fordi jeg hadde drukket en hel flaske vin iløpet av helga aleine, og jeg ble ikke full noen av gangene! Samboeren min drikker omtrent aldri, og vi er ikke "festefolk" lengre. At folk drikker mer i ferien er jo egetlig blitt ganske normalt, men ikke greit i mine øyne. Ikke når man har ansvar for barn, uansett om det er et eller ti glass hver dag over en periode. Jeg synes kanskje du skal roe ned alkoholinntaket. Selv om det er små mengder av gangen er det jo faretruende om du synes det "roer" ned nervene og drikke et sup eller to glass vin i en vanlig hverdag. Anonymous poster hash: 07f87...d07
3 i april Skrevet 17. oktober 2014 #36 Skrevet 17. oktober 2014 Hadde du bodd i den sørlige delen av Europa så er det ingen som hadde hevet et eneste øyenbryn. Men nå bor vi i Norge og ingenting annet enn helgefylla er akseptert. Selv ser jeg ikke hvilken skade et glass vin en tirsdagskveld kan gjøre og jeg personlig hadde ikke tenkt så mye over det.
Rediken Skrevet 17. oktober 2014 #37 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg kan fint ta meg en cider midt i uka etter barna mine har lagt seg, men jeg drikker veldig sjeldent med barna til stede. For litt siden skulle jeg og datteren min bake en kake i lag og jeg fikk plutselig så lyst på et glass rødvin midt på dag. Jeg droppet det, husket selv når jeg var liten, hvor usikker jeg ble og hvor ubehagelig jeg syns det var når pappa og mamma drakk da jeg var til stede. (I små mengder)
Rediken Skrevet 17. oktober 2014 #38 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg kan fint ta meg en cider midt i uka etter barna mine har lagt seg, men jeg drikker veldig sjeldent med barna til stede. For litt siden skulle jeg og datteren min bake en kake i lag og jeg fikk plutselig så lyst på et glass rødvin midt på dag. Jeg droppet det, husket selv når jeg var liten, hvor usikker jeg ble og hvor ubehagelig jeg syns det var når pappa og mamma drakk da jeg var til stede. (I små mengder) Og til spørsmålet ditt: ja, jeg syns du drikker både for ofte og mye. Husk at noen barn (slik jeg ble) blir engstelige av bare 1 glass vin.
Luksusdyret Skrevet 17. oktober 2014 #39 Skrevet 17. oktober 2014 Hadde du bodd i den sørlige delen av Europa så er det ingen som hadde hevet et eneste øyenbryn. Men nå bor vi i Norge og ingenting annet enn helgefylla er akseptert. Selv ser jeg ikke hvilken skade et glass vin en tirsdagskveld kan gjøre og jeg personlig hadde ikke tenkt så mye over det. Hun skriver jo selv at hun noen ganger drikker 10 enheter på en gang - det er helgefylla. I tillegg til det andre hun drikker.
Mamma4livet Skrevet 17. oktober 2014 #40 Skrevet 17. oktober 2014 Du har nok selv en følelse av at du muligens drikker for mye iom at du ønsker å få tilbakemeldinger fra andre på ditt drikkemønster. Personlig synes jeg du drikker for mye og relativt ofte. Vi drikker av og til et glass vin selv om barn er tilstede, men da har vi selskap. Jeg kunne aldri funnet på å ta et glass vin når jeg leker med barnet mitt.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #41 Skrevet 17. oktober 2014 Hadde du bodd i den sørlige delen av Europa så er det ingen som hadde hevet et eneste øyenbryn. Men nå bor vi i Norge og ingenting annet enn helgefylla er akseptert. Selv ser jeg ikke hvilken skade et glass vin en tirsdagskveld kan gjøre og jeg personlig hadde ikke tenkt så mye over det. Hun skriver jo selv at hun noen ganger drikker 10 enheter på en gang - det er helgefylla. I tillegg til det andre hun drikker. Nei hun skriver at hun var oppe i 10 enheter på festival. Det var i sommer. Hun skriver ingen ting om helgefyll Anonymous poster hash: 7f452...9c9
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #42 Skrevet 17. oktober 2014 Hadde du bodd i den sørlige delen av Europa så er det ingen som hadde hevet et eneste øyenbryn. Men nå bor vi i Norge og ingenting annet enn helgefylla er akseptert. Selv ser jeg ikke hvilken skade et glass vin en tirsdagskveld kan gjøre og jeg personlig hadde ikke tenkt så mye over det. Et glass vin på en tirsdag gjør ingen skade, men 2 glass på mandag, tirsdag, onsdag, og torsdag, 4 glass på fredag, 10 på fest på lørdag og tre på søndag, det er skummelt. Drikker du så mye får du i deg 25 enheter i uka. Det er over dobbelt så mye som svenske myndigheter har satt som grense for hva som regnes som ukentlig storforbruk (11 enheter). Å sammenlike forbruket med det som er vanlig i Sør-Europa er også farlig. For det første har mange av disse landene redusert sitt alkoholforbruk vesentlig de siste årene, mens det har økt i Norge. Hi drikker også vesentlig mer enn en gjennomsnitts søreuropeisk kvinne. I tillegg har disse landene store problemer med alkoholrelaterte skader og sykdomer. I hele EU er det ca 5 % av mennene og 1% av kvinnene som er alkoholikkere og alkoholbruken er den 3. største dødsårsaken. Europa er også den delen av verden der det drikkes dessidert mest alkohol. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/alkoholens--pris/ Anonymous poster hash: a0f54...a5e
runag Skrevet 17. oktober 2014 #43 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg må innrømme at jeg er ekstremt glad i alkohol! I sommer drakk jeg absolutt hver eneste dag. Fra 1-10 enheter avhengig av settingen. Nå er sommeren slutt og det blir mer sporadisk drikking. Men jeg har flere dager i uka der jeg drikker noen enheter. Den siste uken har jeg drukket vin torsdag, fredag, lørdag, søndag, onsdag, torsdag. Mandag jobbet jeg sent. Søndag tok jeg første glasset i 15-tida mens jeg spilte brettspill med barna. Jeg og samboeren deler iblant en flaske vin uavhengig av om det er lørdag, søndag eller onsdag. Vi jobber turnus begge to. Jeg ser jo at jeg drikker ofte, men jeg drikker små mengder syns jeg. Jeg kan fint være uten alkohol, så det er ikke det at jeg føler et sug mot det på den måten. Ikke sånn som jeg kan gjøre mot Cola og sjokolade Jeg kan fint gå en uke uten å engang tenke tanken på alkohol. Men hva tenker dere? Er det helt på kanten...? Anonymous poster hash: a2195...be7 Jeg synes ikke nødvendigvis det virker som om forholdet ditt til alkohol er problematisk i seg selv, slik du beskriver det, jf. at det ikke er noe problem for deg å la være å drikke. Det er j lov å kose seg, og så lenge man ikke blir synlig påvirket mens barna er til stede, tror jeg ikke det går ut over dem om tar seg et glass. Når det er sagt, virker ditt forbruk ganske høyt, og du står i fare for å få negativ påvirkning på din helse på lengre sikt. Myndighetenes anbefalinger/grenser for hva man kan/bør drikke før det er fare for helseskade/negativ påvirkning på helsen, er max 3,5 alkoholenheter på en dag eller 8 alkoholenheter pr uke for kvinner. Over 14 enheter på en uke anses å gi "stor risiko for å utvikle helseskader". Se f.eks. https://www.drink-less.com/no/drikker-jeg-for-mye/hva-er-akseptabel-alkoholbruk for detaljer om dette. Det er verdt å merke seg at en alkoholenhet i denne sammenheng er et lite glass vin eller 0,33 øl. Det virker som om ditt forbruk er betydelig høyere enn anbefalingene, i hvert fall i perioder. Hvis jeg var deg, ville jeg redusert forbruket litt, uten å bli fanatisk. Kanskje du kan klare deg med ett glass vin om kvelden på hverdager, og ikke trenger en halv flaske? Da får du jo også bekreftet at det ikke er noe problem for deg å drikke mindre. Om du klarer å ha en kartong stående uten å drikke mer enn et glass per kveld, vil jeg mene det beviser at du ikke har noe alkoholproblem.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #44 Skrevet 17. oktober 2014 Prøv å bestem deg for å ikke røre alkohol på 4 uker. Merker du da et slags savn, eller at "nå hadde det vært godt med et glass?" Jeg kunne ha skrevet det innlegget ditt selv for et par måneder siden. Har ikke tenkt på drikkingen som et problem, siden det bare var et glass eller to. Og at jeg ikke ble beruset. Men merket at jeg likte følelsen etter et glass vin på kvelden litt for godt etterhvert.. Jeg prøvde å bestemme meg for å ikke drikke på fire uker, og det ble faktisk veldig vanskelig! Mye vanskeligere enn jeg hadde trodd! Jeg har endel alkoholisme i familien, og det skremte meg faktisk at jeg savnet alkoholen. Jeg snakket med legen min og fikk en resept på Antabus. Høres sikkert veldig drastisk ut. Men jeg var redd jeg var iferd med å utvikle en avhengighet stille men rolig... Nå tar jeg antabus i et par måneder som en sikkerhet, og det er faktisk en lettelse at jeg tok tak i dette før det faktisk ble til et problem! Så vær forsiktig, du kan befinne deg i grenseland som jeg gjorde... Anonymous poster hash: a2fd5...d64
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #45 Skrevet 17. oktober 2014 OJ!! Jeg har faktisk gått og lurt på mitt eget forbruk (1-2 glass vin/øl 1-4 ggr i uka) men ser at jeg kan slappe heeelt av. Dette synes jeg ikke er på grensen - det er langt over! 10 enheter?! Det er sinnsykt mye! Og drikke HVER sommerdag?! Det er mengden og hyppigheten jeg synes høres urovekkende ut - først og fremst av helsemessige årsaker men også av hensyn til barna. Så er jeg nysgjerrig på din reaksjon etter kommentarene i tråden😏 Anonymous poster hash: 388af...dbf
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #46 Skrevet 17. oktober 2014 OJ!! Jeg har faktisk gått og lurt på mitt eget forbruk (1-2 glass vin/øl 1-4 ggr i uka) men ser at jeg kan slappe heeelt av. Dette synes jeg ikke er på grensen - det er langt over! 10 enheter?! Det er sinnsykt mye! Og drikke HVER sommerdag?! Det er mengden og hyppigheten jeg synes høres urovekkende ut - først og fremst av helsemessige årsaker men også av hensyn til barna. Så er jeg nysgjerrig på din reaksjon etter kommentarene i tråden Anonymous poster hash: 388af...dbf Noe annet som er skremmende er at hun selv oppfatter det som om hun drikkre små mengder hver gang. 1-3 enheter hver gang man drikker er normalt. 1/2 enhet er små mengder. Det tyder jo på at HI på sett og vis mener det normale ville vært å drikke mer og at hun til og med på dette nivået føler at hun begrenser seg. Anonymous poster hash: a0f54...a5e
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #47 Skrevet 17. oktober 2014 Jeg synes du drikker veldig mye. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 82fe9...219
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #48 Skrevet 17. oktober 2014 En ting er ihvertfall sikkert; jeg er glad jeg ikke er leveren din, hi! Jeg kan ta meg en fest eller en pils på kvelden en sjelden gang om det er sommer, sol og jeg har barnefri. Men aldri alene, blir gjerne ute i hagen sammen med naboer eller venner. Jeg er ikke avholds, men jeg har aldri forstått denne trenden med at "man MÅ få "kose seg", derfor tar jeg meg et glass vin". Er det ikke mulig å kose seg (også med maten) uten alkohol? Et glass øl/vin til maten innimellom ser jeg ikke på som et problem, men det blir et problem når man MÅ ha alkohol. Hi; ja, jeg syns du drikker alt for mye og alt for ofte. Jeg syns det høres ut som om du har et alkoholproblem.. Beklager, men dette er min personlige mening.. Anonymous poster hash: 4bb55...cef
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2014 #49 Skrevet 17. oktober 2014 Og en ting til; blir det ikke fryktelig dyrt? Alkohol er jobikke akkurat billig i Norge, så dere må jo ha et enormt alkoholbudsjett pr år? Anonymous poster hash: 4bb55...cef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå