Gå til innhold

Ok eller teit?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Å ta seks åringen (gutt) med i damegarderoben i svømmehallen? Usikker på hva jeg skal gjøre her, lyst å finne på noe koselig i dag, siste dag i høstferien, og han er virkelig for liten til å gå alene i guttegarderoben. Har veldig lyst til å dra, men ønsker ikke å støte noen... Hm. Synspunkt damer? Noen som har gjort det samme?

 

Anonymous poster hash: 452a4...85e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er for stor nå som han går i 1.klasse.

Finn på noe annet



Anonymous poster hash: aa725...cf7
Skrevet

Vi var i et utesvømmeanlegg i sommer. Da fikk jeg beskjed om at de ønsket at barna gikk i den tilhørende garderoben fra 1.klasse. Han gikk i guttegarderoben alene. Det gikk helt fint. Han var da snart 7 år.

 

Det har nok litt med hvordan du tar det om han er med deg. Jeg bryr meg lite om barnet er 5 eller 7 år om de ikke glor på andre.

 

Vet det har vært diskutert her mange ganger og det er mange ulike meninger.

Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om en 6 åring var i date garderoben. Om han hadde tittet så hadde ikke det vært støtende for meg. Det er klart de er nysgjerrige. Men man bør snakke med de om at peking og spørsmål om kropper kan ventes med til etterpå. Når det er sagt er det ikke sikkert det er greit for eventuelle klassevenninner eller han selv om man skulle møte på det.

Skrevet

Synes ikke det er ok. Fra 1. klasse bør de klare seg selv i garderoben. Men den første gangen de er i herregarderoben alene, bør de ha med seg en som kan vise dem både skapene, dusjen, og utgangen til bassenget. Så føler de seg mye tryggere, og vet nøyaktig hvor de skal. De kjenner området fra før. 

Jeg kan jo fortelle hvorfor jeg ikke synes det er ok, og ja, jeg vet det er en idiotisk ting, og at dette er et uskyldig barn. Men jeg har veldig dårlig selvbilde, så om noen (også et barn) skulle påpekt noe, en valke, stor mage, hår etc., ville jeg faktisk blitt såret. Jeg ville grudd meg til neste gang jeg skulle i svømmehallen. Jeg tar meg veldig fort nær, og det er ikke noe jeg kan velge bort. Jo eldre barnet er, desto verre føles det. 

Men, klarer han seg ikke i garderoben alene, ser jeg ikke at du har så mye valg. Jeg synes ikke du skal la være å dra til svømmehallen fordi enkelte finner det ubehagelig med en 6 åring der. Jeg synes det er bra at foreldrene tar med barna på aktiviteter, og svømming/bading er jo moro for de aller fleste. 



Anonymous poster hash: bd9da...573
Skrevet

Helt ok

 

Anonymous poster hash: f85ca...8ca

Skrevet

Synes vel 1.klasse er en god regel. Forrige uke hadde vi avslutting på fotballen og var i badebassenget. Så flere menn hadde med jentene sine i herre garderoben. 

Snakk med de i bassenget. Kanskje badevakten kan hjelpe han litt?



Anonymous poster hash: ad169...86d
Skrevet

Mine har gått i egen garderobe alene fra de fylte seks. Men da har vi øvd på forhånd og fireberedt dem.

Det bør du også gjøre, men for kun i dag ser jeg ikke problemet med å ta han med. Bare snakk med han om å være diskret.

Herregud, det er barn det er snakk om og for to mnd siden kunne han jo "lovlig" vært med siden han ikke gikk på skolen.

Skrevet

Har de begynt på skolen er de for store.

Svømmehallen her jeg bor har denne regelen. Skolebarn skal skifte i den garderoben de tilhører.

Veldig greit.

 

Anonymous poster hash: 5b45f...967

Skrevet

For oss voksne bør det ikke ha noe å si før de starter i 2.-3., men det kan jo bli litt flaut om det er en jente fra klassen som skifter samtidig, de har gjerne ikke lyst til å vise seg naken for hverandre i den alderen (min jente ville i hvert fall blitt kjempeflau, og vi har et naturlig forhold til kropp og nakenhet, ikke alle har det). Kan han dusje hjemme før dere drar og skifte på toalettet?



Anonymous poster hash: 0509c...e40
Skrevet

Av en eller annen grunn virker det som om det er mye verre at gutter går i feil garderobe som 6 åringer enn omvendt.

Ifølge jentemødre.

 

Vi går på svømmekurs, og gutten min klarer seg alene fordi vi har øvd. Men han lurer på hvorfor jentene kan være med pappaen i garderoben når han ikke kan bli med meg.

 

Har spurt noen (3) av mødrene som sender jenta med far, og får beskjed om at jentene er alt for små til å klare seg selv, og det hadde sikkert tatt en time pluss at de nok måtte dusjet på nytt når de kom hjem.

Dette er barn på samme alder.

Minste er 6 år nå, men det samme skjedda da eldste gikk på kurs som åtteåring.

 

Er det greit så lenge det går den veien?

 

 

 

Anonymous poster hash: 3ef40...b87

Skrevet

Blir for DUMT! Han er stor nok til å gå alene.

 

Jeg har trent med mine barn siden de var tre år og har gått alene i garderoben siden de var fem.

 

Stod en artikkel i avisa om dette for en stund tilbake og det er foreldrene som lager problemer rundt dette. Barna kan og vil hvis de får lov og gjøres klar til en sånn oppgave.

 

 

 

Anonymous poster hash: 99408...c1d

Skrevet

Av en eller annen grunn virker det som om det er mye verre at gutter går i feil garderobe som 6 åringer enn omvendt.

Ifølge jentemødre.

 

Vi går på svømmekurs, og gutten min klarer seg alene fordi vi har øvd. Men han lurer på hvorfor jentene kan være med pappaen i garderoben når han ikke kan bli med meg.

 

Har spurt noen (3) av mødrene som sender jenta med far, og får beskjed om at jentene er alt for små til å klare seg selv, og det hadde sikkert tatt en time pluss at de nok måtte dusjet på nytt når de kom hjem.

Dette er barn på samme alder.

Minste er 6 år nå, men det samme skjedda da eldste gikk på kurs som åtteåring.

 

Er det greit så lenge det går den veien?

 

 

 

Anonymous poster hash: 3ef40...b87

Nei. Samme regel gjelder i min verden.

Går de på skolen går de i riktig garderobe.

Hvis barnet ditt på seks ikke klarer å gå i garderoben og skifte på egenhånd så har du noe å øve på.

Her snakker jeg om normalt fungerende barn uten spesielle utfordringer eller handikap.

Tull at en på seks ikke klarer dette. Ok så dusjer han seg kanskje ikke skikkelig men det kan man gjøre på nytt hjemme.

 

Anonymous poster hash: 5b45f...967

Skrevet

Av en eller annen grunn virker det som om det er mye verre at gutter går i feil garderobe som 6 åringer enn omvendt.

Ifølge jentemødre.

 

Vi går på svømmekurs, og gutten min klarer seg alene fordi vi har øvd. Men han lurer på hvorfor jentene kan være med pappaen i garderoben når han ikke kan bli med meg.

 

Har spurt noen (3) av mødrene som sender jenta med far, og får beskjed om at jentene er alt for små til å klare seg selv, og det hadde sikkert tatt en time pluss at de nok måtte dusjet på nytt når de kom hjem.

Dette er barn på samme alder.

Minste er 6 år nå, men det samme skjedda da eldste gikk på kurs som åtteåring.

 

Er det greit så lenge det går den veien?

 

 

 

Anonymous poster hash: 3ef40...b87

 

Jeg er jentemamma og det er klart ikke noe mer greit den andre veien... Jenter kan kommentere og stirre like mye. I tillegg kan det like herlig være en gutt i herregarderoben som ikke syns det er like stas å kle seg naken foran en jente fra skolen eller jevnaldrende. Noen barn er mer sjenerte enn andre osv. Hvorfor skulle det være noen forskjell? Synes generelt at barn klarer seg selv i garderoben fra 6 år og oppover, så lenge de har blir forberedt. Her er det en vakt i herregarderoben og i damegarderoben, så barna får hjelp hvis de lurer på noe.

 

Men Hi det er nok ingen krise akkurat nå, men du kan jo begynne å øve han på å klare seg selv i herregarderoben? Når barna er selvstendige nok til å gå til skolen og andre ting, kan de læres til å klare seg i en enkel garderobe. :)

Skrevet

Jeg synes ikke det er ok, og min gutt har fått beskjed om at han må bruke dette året til å øve med faren sin i garderoben, sånn at han kan klare seg selv til neste år hvis han vil vi skal dra å bade hver helg. Klarer han ikke å ordne seg så kommer vi ikke til å dra.

 

Han begynner på skolen neste høst.



Anonymous poster hash: e199e...cc0
Skrevet

Jenta mi går på svømmekurs. Der følger vi de til garderoben, men er ikke med inn. Vi venter utenfor og henter de når kurset er ferdig. Da er alle i garderoben alene. Akkurat som når de har gym/svømming på skolen. Jenta mi går siste året i bhg. Hun blir fem i desember.

 

Anonymous poster hash: cf0f9...249

Skrevet

Og der ble våre planer for søndagen sendt rett i dass.

 

For jeg vil ikke sende min 6 åring alene inn i herregarderoben. Nei takk.

 

Han klarer seg fint selv på svømmingen på skolen, men da er der en vakt i garderoben som hjelper til. Men helt alene, nei ikke enda.

 

Ingen vakter der vi går og hvem vet, kanskje akkurat den dagen er det en "gris" der som ser at der er en unge alene.

 

Jeg ser virkelig ikke problemet med å ha med en 6 åring (gutt) i garderoben, men det er nå meg. Synes faktisk det er verre med jenter i 13 - 15/ 16 års alder som stirrer, stikker hodene sammen og ler etter å ha sett seg rundt i dusjen.



Anonymous poster hash: 69579...c79
Skrevet

Jeg synes det er helt ok, hadde ikke hatt noen problemer med det.

 

Å, jeg er også så pass "egoistisk" at om jeg synes det er ok at gutten min er med i dame garderoben, så tar jeg han med i dame garderoben.

 

Men, hadde det vært svømming i det lokale svømme bassenget i ei lita bygd, hadde jeg sendt han alene i herregarderoben. Jeg voskte opp på en slik plass, og da var jo "alle" på familiesvømming samtidig, og dermed var det jo gutter og jenter fra småskolen der som gikk sammen på skolen. Og det hadde blitt feil for meg.

 

Er det på ett bade land, eller noe alle tøyenbadet, så nei jeg hadde ikke sendt han alene i herregarderoben (eller omvendt om det var ei jente)

Skrevet

Ikke ok i det hele tatt!!!!!!

 

Anonymous poster hash: 0b4aa...593

Skrevet

De fleste svømmehaller og badeland har vel regelen om at skolebarn skal gå i riktig garderobe?

 

Det har de ihvertfall her, står i reglementet til svømmeanlegget.

 

Har barn på den alderen selv (en 5-åring og en 7-åring) og det blir en liten periode hvor man evt ikke kan gå i svømmehallen om de ikke klarer seg selv. Det er ikke greit om skolebarn møter hverandre nakne i garderoben. Hvordan hadde gutten din følt det om han plutselig sto helt naken foran en klassevenninne, og hvordan hadde det blitt på skolen til mandag om en av dem begynte å snakke om det på skolen (jeg så xx naken på fredag....)

 

Noen større svømmeanlegg har familiegarderober, men finnet ikke dette må barnet enten gå alene eller dere må ta med en voksen med samme kjønn som barnet (pappa, en onkel, bestefar e.l.)



Anonymous poster hash: 2214a...c29
Skrevet

Her går de i riktig garderobe fra de begynner på skolen. Dette er man selvfølgelig klar over og man øver jo med ungene slik at de klarer skap og dusjer selv:)



Anonymous poster hash: 9237a...680
Skrevet

Her så går vi ikke i svømmehallen av denne grunnen. Det har vært litt for mange episoder med grisete menn i garderoben. Så min sønn på 7 år får ikke gå alene i garderoben. De har heller ikke en vakt som kan følge.

 

Og jeg er enslig mor. Har ingen mannlige venner som kan følge. Synes dette er veldig synd, da han virkelig hadde trengt å gå i svømmehallen, for å lære å svømme.



Anonymous poster hash: 74e50...0ec
Skrevet

Jeg synes det er helt greit, og jeg synes damer som føler seg ydmyket av å bli sett naken av en seks år gammel gutt er fjollete.



Anonymous poster hash: c1093...6f1
Skrevet

 

Jeg synes det er helt greit, og jeg synes damer som føler seg ydmyket av å bli sett naken av en seks år gammel gutt er fjollete.

 

Anonymous poster hash: c1093...6f1

 

Du mener damer på 6-8 år ?

 

Anonymous poster hash: aa725...cf7

Skrevet

 

 

Jeg synes det er helt greit, og jeg synes damer som føler seg ydmyket av å bli sett naken av en seks år gammel gutt er fjollete.

 

Anonymous poster hash: c1093...6f1

 

Du mener damer på 6-8 år ?

 

Anonymous poster hash: aa725...cf7

 

Nei, hun mener nok meg. Jeg skrev lengre oppe i tråden. Og jeg vet selv det er fjollete - men kan dere velge hvilke følelser dere vil ha for ting og tang, er dere supergode. For det kan ikke jeg. 

 

Anonymous poster hash: bd9da...573

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...