Gå til innhold

Har besteforeldre en plikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hi her

Ja, jeg mener en moralsk plikt, at de burde stille opp. Ikke å passe hver uke, men når de ikke har sett barnebarnet sitt på et halvt år, er det vel ikke akkurat å være en god besteforelder? I slike tilfeller synes jeg de svikter som besteforeldre. Er ikke det en tittel de må gjøre seg fortjent til?

Anonymous poster hash: c0cf2...da9

Bor disse besteforeldrene i nærheten så finner jeg det merkelig at de ikke bryr seg om barnebarn.  Ringer de heller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plikt? Nå er det slik i dag at de fleste besteforeldre er i 100% jobb og har i tillegg hus og hjem å ta seg av. Dessuten er de stort sett 20-30 år eldre en oss. De har levd et langt liv og trenger lenger tid på å komme seg etter en lang uke på jobb. Mener dere da at det er deres fordømte plikt å bruke de sårt trengte helgene og feriene til å stille som barnevakt, besøke og følge opp barnebarna?

Nei, de har absolutt ingen plikt i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 8c0a4...2a9

Skrevet

Hi her

Ja, jeg mener en moralsk plikt, at de burde stille opp. Ikke å passe hver uke, men når de ikke har sett barnebarnet sitt på et halvt år, er det vel ikke akkurat å være en god besteforelder? I slike tilfeller synes jeg de svikter som besteforeldre. Er ikke det en tittel de må gjøre seg fortjent til?Anonymous poster hash: c0cf2...da9

Nei det er en tittel de får når barna deres får barn!  Hvorfor har de ikke sett barnebarna på så lenge? kan ikke du ta de med på besøk?

Problemet er at de har bil, vi har ikke bil, med bil er det ca 30 min kjøretid med tog, buss og båt og hund, er det ca 2 t reisetid 1 vei. Og de femten siste gangene er det vi som har besøkt. Da var ungen baby og lå i bag, litt vanskeligere når hun vil ut og gå hele tiden, blir utålmodig etter 8 min på tog, og vi må bære med oss halve leiligheten :) for dem hadde det vært å sette seg i bilen og kjørt 30 minutter. Friske og fine, gidder bare ikke (særlig svigerfar da, og det er han som kjører) :(

Hi her

Ja, jeg mener en moralsk plikt, at de burde stille opp. Ikke å passe hver uke, men når de ikke har sett barnebarnet sitt på et halvt år, er det vel ikke akkurat å være en god besteforelder? I slike tilfeller synes jeg de svikter som besteforeldre. Er ikke det en tittel de må gjøre seg fortjent til?Anonymous poster hash: c0cf2...da9

Bor disse besteforeldrene i nærheten så finner jeg det merkelig at de ikke bryr seg om barnebarn.  Ringer de heller ikke?
Nei. Det er jo synd! De har litt kontakt med sin sønn, men har ikke sett barnebarnet på lange tider. Vi inviterte dem til en samling her denne helgen, men de meldte avbud. Ingen av dem jobber heller.

Skrevet

Hadde det vært en plikt for min mor å ha barne der så hadde hun ikke fått passe dem. Men som hun sier: Belønningen med å få barn er å få barnebarn, da har man tid til alt man ikke fikk tid til med sine egne når de var små. Legger til at mamma var alene med oss og vi var mye til mormor fordi mamma måtte jobbe en god del.

Titt og ofte vi sitter det "barnløse" en kveld, fordi mormor og barna har funnet ut at de skulle ha mormor kveld, ser film og kose seg. Hun passer jo så klart på å sjekke med oss om skal noe annet eller ikke først.

Anonymous poster hash: 407d6...0a4
Skrevet

Plikt? Nå er det slik i dag at de fleste besteforeldre er i 100% jobb og har i tillegg hus og hjem å ta seg av. Dessuten er de stort sett 20-30 år eldre en oss. De har levd et langt liv og trenger lenger tid på å komme seg etter en lang uke på jobb. Mener dere da at det er deres fordømte plikt å bruke de sårt trengte helgene og feriene til å stille som barnevakt, besøke og følge opp barnebarna?

Nei, de har absolutt ingen plikt i det hele tatt. Anonymous poster hash: 8c0a4...2a9

Nei, det er snakk om å besøke jevnlig (mer enn 1 gang pr 6-12 mnd). Har man 100% jobb og er unge besteforeldre, så er det klart at de ikke kan passe unger hver helg, men ja, de burde faktisk prioritere barnebarnbarn i ferier! Før i tida var besteforeldrene ekstremt mye flinkere.

Skrevet

Hadde det vært en plikt for min mor å ha barne der så hadde hun ikke fått passe dem. Men som hun sier: Belønningen med å få barn er å få barnebarn, da har man tid til alt man ikke fikk tid til med sine egne når de var små. Legger til at mamma var alene med oss og vi var mye til mormor fordi mamma måtte jobbe en god del. Titt og ofte vi sitter det "barnløse" en kveld, fordi mormor og barna har funnet ut at de skulle ha mormor kveld, ser film og kose seg. Hun passer jo så klart på å sjekke med oss om skal noe annet eller ikke først. Anonymous poster hash: 407d6...0a4

Hun høres veldig flink ut!! Dere er heldige :)

Skrevet

Får man nå barn for at besteforeldre skal ta seg av de?

Gleder meg selv til den dagen jeg ikke har barn lengre, og det første jeg ikke skal tenke på da, er barnebarn som må passes fordi mor / far skal på sin kjærlighetsferie nummer 7 denne våren!

Gleder du deg til du ikke har barn lengre?! Hva er det for slags holdning? Hvorfor i all verden fikk du barn? Barn har man frem til enten barnet eller en selv dør.

Anonymous poster hash: aefd9...372

Skal ikke stikke under en stol at det skal bli godt når alle er store og klarer seg selv! Og at jeg kan gjøre som jeg vil til enhver tid, uten å ta hensyn og event skaffe barnevakt. Hatt nå barn i 20 år og fremdeles mange år igjen!

Men nå ser jeg ikke på barn som en hindring ved reiser m.m og har alltid hatt med meg unger uansett. Alikelvel så gleder jeg meg til å dra på oppdagelseferie i Toscana, matkurs i Nice og ligge helt på stranden uten å ha et øye med hele tiden! Så det så! :)

Veldig merkelig. Jeg gruer meg til barna er ute av redet, og selv etter at de flytter ut, kommer de fortsatt til å ha hovedfokus i livet mitt. Sånn er det for de fleste jeg kjenner i alle fall.

Du høres sånn passe perfekt og dømmende ut.

Og ikke minst. Litt ung og dum sånn på toppen.

Konsentrere deg enda mer om ditt eget perfekte liv og ikke stikk den snusfornuftige nylig blitt myndig nesa di i andres saker. :P

Anonymous poster hash: 39f0b...cfc

Skrevet

Besteforeldrene sin plikt er å strø om seg med kjærlighet og glede. 

Anonymous poster hash: bf7c4...f92
Skrevet

Gleder meg selv til den dagen jeg ikke har barn lengre, og det første jeg ikke skal tenke på da, er barnebarn som må passes fordi mor / far skal på sin kjærlighetsferie nummer 7 denne våren!

Gleder du deg til du ikke har barn lengre?! Hva er det for slags holdning? Hvorfor i all verden fikk du barn? Barn har man frem til enten barnet eller en selv dør.

Skal ikke stikke under en stol at det skal bli godt når alle er store og klarer seg selv! Og at jeg kan gjøre som jeg vil til enhver tid, uten å ta hensyn og event skaffe barnevakt. Hatt nå barn i 20 år og fremdeles mange år igjen!

Men nå ser jeg ikke på barn som en hindring ved reiser m.m og har alltid hatt med meg unger uansett. Alikelvel så gleder jeg meg til å dra på oppdagelseferie i Toscana, matkurs i Nice og ligge helt på stranden uten å ha et øye med hele tiden! Så det så! :)

Noen som ikke har festet fra seg før hun fikk barn og det synes så godt...

Anonymous poster hash: cb214...208

FEST? Legg i fra deg det himla vinglasset så tidlig om morran æ!! Fest er for drittunger og er harry i mine øyne. Kan ikke tenke meg mer tragisk enn at voksne mennesker skal rave rundt i fylla og finne seg selv ned i spritglasset.

Fof det var nelig IKKE det jeg skrev. Nevnte ikke ordet fest i det heletatt! Nepe!

"Fest" i min vennegjeng er ikke flatfyll, men et par glass vin med ost og kjeks, dansing og skravling med venninner, feiring av bursdagsbarnet med noen øl eller kaffe og Baileys. Vi har sikkert forskjellig definisjon på fest? Og forskjellig argumentasjon, der den som er mest umodne av oss råder motparten å slutte å drikke og kaller henne for nepe? Folk som argumenterer slik anser at slaget er tapt og må komme med drittargumenter.

Det jeg ville frem til, er at hvis du ønsker alenetid så burde du ha sørget for det før du fikk barn. Å telle dager og måneder til barna flytter ut er rart for en småbarnsmor.

Skrevet

Noen som ikke har festet fra seg før hun fikk barn og det synes så godt...

FEST? Legg i fra deg det himla vinglasset så tidlig om morran æ!! Fest er for drittunger og er harry i mine øyne. Kan ikke tenke meg mer tragisk enn at voksne mennesker skal rave rundt i fylla og finne seg selv ned i spritglasset.

Fof det var nelig IKKE det jeg skrev. Nevnte ikke ordet fest i det heletatt! Nepe!

"Fest" i min vennegjeng er ikke flatfyll, men et par glass vin med ost og kjeks, dansing og skravling med venninner, feiring av bursdagsbarnet med noen øl eller kaffe og Baileys. Vi har sikkert forskjellig definisjon på fest? Og forskjellig argumentasjon, der den som er mest umodne av oss råder motparten å slutte å drikke og kaller henne for nepe? Folk som argumenterer slik anser at slaget er tapt og må komme med drittargumenter.

Det jeg ville frem til, er at hvis du ønsker alenetid så burde du ha sørget for det før du fikk barn. Å telle dager og måneder til barna flytter ut er rart for en småbarnsmor.

Men jeg er egentlig ikke overrasket over din argumentasjonsteknikk etter dine tidligere uttalelser om at blant annet alle russiske jenter uten unntak er horer og andre ting som egentlig burde holdes for seg selv, selv om man er i sin fulle rett å mene det.

Skrevet

Hva mener du, er det besteforeldrenes plikt å stille opp for barnebarna sine? Besøke dem jevnlig, følge med på og være med på oppveksten og utviklingen, være gode forbilder og knytte et sterkt bånd til dem?

Jeg mener de har en slags plikt, også ovenfor andre familiemedlemmer, akkurat som vi barn har en slags plikt til å besøke våre foreldre (såfremt man ikke er uvenner pga noe helt spesielt).

Det er ingen lovpålagt plikt, men jeg synes det er en moralsk plikt. Akkurat som jeg ser på det som en plikt å ta vare på våre foreldre når de blir gamle. Det er rett og slett en plikt å ta seg av familien sin synes jeg. Men jeg blir ofte overraska over hvor mange som ikke mener det samme. Mine foreldre ser ikke på dette som sin plikt i det hele tatt, og det er veldig sårt når denne pliktfølelsen bare går én vei...

Anonymous poster hash: f61b6...403

Skrevet

Problemer med å ta spørsmålet ditt seriøst pga "såfremt msn ikke er uvenner" hvor gammel er du?

Nei besteforeldre har ingen plikter men det er selvsagt bra om de deltar.

Hva har alderen hennes med saken å gjøre? Vil du vite hvilken religion hun tilhører og hvilken landsdel hun er født i også, eller kan vi fokusere på spørsmålet hun kom med og diskutere saken?

Skrevet

Er plikt det verste ordet i ordboka? Jeg mener vi har plikt til mye jeg - til å stille opp i lokalsamfunnet etter evne, til å inkludere andres barn, til å rydde opp selv om det ikke er vi som har rotet, til å delta på fritidsarenaen, til å bli kjent med barnas venner, til å ivareta syke foreldre, til å dra på besøk selv om sofaen frister mer. Så ja, jeg synes besteforeldre har plikt til å stille opp. Ikke nødvendigvis i det omfanget barna ønsker, men jeg blir moralsk forarget av utsagnet "Du valgte selv å få barn, så du kan ikke kreve at besteforelderene stiller opp". Det er forsåvidt helt riktig at man ikke kan kreve, men man kan bli skuffet.

Skrevet

Plikt? Nå er det slik i dag at de fleste besteforeldre er i 100% jobb og har i tillegg hus og hjem å ta seg av.

Anonymous poster hash: 8c0a4...2a9

Jeg synes det er så utrolig dårlig argument. For det første: de fleste besteforeldre jobber ikke 100% andelen kvinner som jobber deltid er høyest blandt kvinner med barn over 18 år. Og veldig mange trapper ytterligere ned før pensjonen. Nettopp fordi livet skal handle om mer enn jobb, jobb, jobb, og ikke ha noe ork til hobbyer og familie utenom.

For det andre: Når mine foreldre blir gamle er jo jeg fremdeles i jobb, og tenker å passe på dem. Blir ikke de lei seg hvis vi ikke bruker helgene våre på å besøke dem? Jo selvfølgelig. På akkurat samme måte blir jeg lei meg når foreldrene våre heller drar på hytta enn å besøke oss. (Og i tillegg er vi ikke velkomne til å bli med fordi det er så slitsomt for dem å være rundt små barn.)

Skrevet

Det er ingen plikt. Og det er jeg glad for, plikt samvær med barnebarna virker kaldt og oppsatt.

Her har datteren vår super engasjerte besteforeldre av egen fri vilje!

Og det er godt. De får nærmest abstinenser om det går en uke uten at de ser henne. Hun har mange besteforeldre :)

Skrevet

Veldig merkelig. Jeg gruer meg til barna er ute av redet, og selv etter at de flytter ut, kommer de fortsatt til å ha hovedfokus i livet mitt. Sånn er det for de fleste jeg kjenner i alle fall.

Konsentrere deg enda mer om ditt eget perfekte liv og ikke stikk den snusfornuftige nylig blitt myndig nesa di i andres saker. :P

Unnskyld meg, men nå er du bare diskriminerende og generaliserende mot yngre folk. Ville du sagt det samme om jøder eller muslimer, nordlendinger eller kvinner?

"Du høres sånn passe perfekt og dømmende ut.

Og ikke minst. Litt kristen og dum sånn på toppen."

Eller

"Konsentrere deg enda mer om ditt eget perfekte liv og ikke stikk den snusfornuftige nylig blitt muslim nesa di i andres saker. :P"

Skjerp deg. Vi må kunne ha en diskusjongående uten å diskriminere hverandre.

Skrevet

Problemer med å ta spørsmålet ditt seriøst pga "såfremt msn ikke er uvenner" hvor gammel er du?

Hva har alderen hennes med saken å gjøre? Vil du vite hvilken religion hun tilhører og hvilken landsdel hun er født i også, eller kan vi fokusere på spørsmålet hun kom med og diskutere saken?

Fordi det er gjennomgående her inne at unge mødre har høye og urealistiske forventninger til egne foreldre og deres bidrag til at hverdagen skal fungere.

Og formulering i HI's innlegg sender sterke signaler om at dette er en ung mor som spør. Mitt poeng er at jeg har problemer med å ta nevnte gruppe mødre seriøst da de som sagt ikke er i kontakt med virkeligheten.

Utover det kan jeg ikke se at jeg har en forklaringsplikt ovenfor deg.

Og oppfordrer deg til heller svare på HI's spørsmål.

Skrevet

Unnskyld meg, men nå er du bare diskriminerende og generaliserende mot yngre folk. Ville du sagt det samme om jøder eller muslimer, nordlendinger eller kvinner?

Eller

"Konsentrere deg enda mer om ditt eget perfekte liv og ikke stikk den snusfornuftige nylig blitt muslim nesa di i andres saker. :P"

Les over egne formuleringer en tur til du. ;) med dette svaret bekrefter du bare egen dumskap.

Skrevet

Kan vel ikke kalle det en plikt, men jeg er ikke av de som mener man ikke skal forvente noe av besteforeldre. Jeg forventer at de stiller opp for barnebarna og ønsker å tilbringe tid sammen med dem. Jeg forventer også at de kan hjelpe til med litt barnepass innimellom om de er friske og har mulighet.

Jeg får fnatt når jeg hører at man ikke kan forvente noe av dem, at man selv har valgt å få barn osv. Jeg har forventninger til barn, mann, venner, kollegaer og også besteforeldre. Akkurat som det er forventninger til meg som mor, ektefelle, kollega, venninne og datter.

Såå enig!

Anonymous poster hash: da13a...057

Skrevet

Hadde det vært en plikt for min mor å ha barne der så hadde hun ikke fått passe dem. Men som hun sier: Belønningen med å få barn er å få barnebarn, da har man tid til alt man ikke fikk tid til med sine egne når de var små. Legger til at mamma var alene med oss og vi var mye til mormor fordi mamma måtte jobbe en god del. Titt og ofte vi sitter det "barnløse" en kveld, fordi mormor og barna har funnet ut at de skulle ha mormor kveld, ser film og kose seg. Hun passer jo så klart på å sjekke med oss om skal noe annet eller ikke først. Anonymous poster hash: 407d6...0a4

Hun høres veldig flink ut!! Dere er heldige :)

Ja, vi er veldig heldige. Hun er en fantastisk mormor og barna elsker å være der. :D

Anonymous poster hash: 407d6...0a4

Skrevet

Kanskje ikke plikt etter loven, men mener folk som er i nær familie har en moralsk plikt til å stille opp for hverandre. Det gjelder også voksne barn overfor eldre foreldre/tanter ol.

Bedreforeldre vil på sikt profittere på et godt forhold til sine barnebarn.

Skrevet

Jeg mener man har en morals plikt til å stille opp for alle i familien. Besteforeldre bør ha en interresse for sine barnebarn og ha et ønske om å hjelpe til. Akkurat som jeg har et ønske og en plikt til å være der for min gamle syke mormor. Akkurat slik min mormor var der for meg og mine søsken og foreldre når vi var små... I en familie hjelper man hverandre og stiller opp for hverandre. Slik er det heldigvis i min familie. Og ja, både jeg og mine foreldre jobber fullt. Og jeg er heller ingen ung mor...

Anonymous poster hash: 45cb6...faf

Skrevet

Fordi det er gjennomgående her inne at unge mødre har høye og urealistiske forventninger til egne foreldre og deres bidrag til at hverdagen skal fungere.

Og formulering i HI's innlegg sender sterke signaler om at dette er en ung mor som spør. Mitt poeng er at jeg har problemer med å ta nevnte gruppe mødre seriøst da de som sagt ikke er i kontakt med virkeligheten.

Utover det kan jeg ikke se at jeg har en forklaringsplikt ovenfor deg.

Og oppfordrer deg til heller svare på HI's spørsmål.

Er det gjennomgående? I følge hva da?

Jeg har svart på HIs spørsmål.

Skrevet

Eller

Les over egne formuleringer en tur til du. ;) med dette svaret bekrefter du bare egen dumskap.

Hvordan da? Kom gjerne med noen gode argumenter og ikke bare utsagn.

Skrevet

Jeg skulle virkelig ønske at pappaen min var mer tilstede for datteren min på 8år. Mammaen min er død. Det er hans eneste barnebarn, og vet ikke om det blir fler da min bror er neste. Jeg er ferdig med å få barn.

Jeg ønsker veldig at jenta mi skal få en god relasjon til bestefaren sin.

Men han prioriterer annerledes, da han jakter og er mye på hytta med samboeren sin.

Trist at han ikke har barnebarnet sitt mer i tankene. Han driver for seg selv, så kan ta fri når det passer seg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...