Gå til innhold

Har besteforeldre en plikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du, er det besteforeldrenes plikt å stille opp for barnebarna sine? Besøke dem jevnlig, følge med på og være med på oppveksten og utviklingen, være gode forbilder og knytte et sterkt bånd til dem?

Jeg mener de har en slags plikt, også ovenfor andre familiemedlemmer, akkurat som vi barn har en slags plikt til å besøke våre foreldre (såfremt man ikke er uvenner pga noe helt spesielt).

Anonymous poster hash: c0cf2...da9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det synes jeg 😊

Anonymous poster hash: 2f7e7...6ce

Skrevet

Nei, det er ingen plikt, men om ikke besteforeldrene følger opp når barna er små kan de heller ikke forvente at barnebarna bryr seg med dem når de blir gamle og syke. Mange får som fortjent når de blir liggende alene på sykehjem ol.

Anonymous poster hash: 9f83a...7f1
Skrevet

Jeg vil at besteforeldrene skal involvere seg fordi de har lyst, ikke fordi det er deres plikt. Jeg syns det er veldig trist at min mor ikke er til stede i sine barnebarns oppvekst, men tenker ikke at hun dermed ikke oppfyller sin plikt, bare at hun ikke bryr seg eller er for opptatt av andre ting.

Anonymous poster hash: 31bce...002
Skrevet

Nei, ikke plikt, men jeg synes de er dårlige mennesker om de ikke har et ønske om å være slik. Jeg sier ønske fordi det kan være helseutfordringer, men jeg synes man bør strekke seg langt. Det gjelder selvfølgelig andre veien også.

Skrevet

Nei, besteforeldre må få lov å velge selv hvor involvert de ønsker å være. Jeg mener det må være HELT greit å ikke ville ha småunger under 2 år på overnatting, ta seg fri fra jobb for å passe ++ . De er jo tross alt ferdig med å være småbarnsforeldre :)

Men jeg synes det er VELDIG RART når besteforeldre ikke ønsker å være en del av sine barnebarns liv på en eller annen måte ;)

Anonymous poster hash: a1e83...000
Skrevet

Problemer med å ta spørsmålet ditt seriøst pga "såfremt msn ikke er uvenner" hvor gammel er du?

Nei besteforeldre har ingen plikter men det er selvsagt bra om de deltar.

Anonymous poster hash: 39f0b...cfc

Skrevet

Ingen har vel en plikt til å stille opp for hverandre, men jeg synes det er veldig rart at man ikke ønsker dette. Og de besteforeldre som ikke stiller opp for sine barn og barnebarn bør ikke forvente så mye tilbake når de en dag trenger hjelp og besøk.

Skrevet

Kan vel ikke kalles en plikt, men jeg hadde blitt ekstremt skuffet over mamma/pappa om de ikke engasjerte seg. Hadde følt det som et stort svik både oven for meg og barna mine. Tror nok at jeg hadde blitt så skuffet at jeg neppe hadde klart å ha så mye kontakt med de. Det hadde liksom stritt i mot alle mine forventninger og synet mitt på d.

Hadde nok fått en del tanker om at de ikke synetes d var noe kjekt når jeg var liten osv.

Nå har vi super engasjerte besteforeldre på begge sider som hylgråt av glede den dagen de fikk vite at deres første barenbarn var på vei, så å skulle tenke seg noe annet er litt vanskelig for meg. Og, det skal sies at jeg forventer ikke pass og overnatting og fine gaver, er ikke det det går på. Mer at de liker å se de, ha besøk av oss og viser interesse i hva som skjer med de.

Ville helt klart ikke presset på om de ikke viste interesse, hadde bare blitt uendelig skuffet over de.

Anonymous poster hash: ff3a8...8b9
Skrevet

nei selvsagt må de får velge selv om de vil tilbringe tid med barnebarna eller ikke!

Vil de ikke sitte barnevakt så blir jeg ikke sur av den grunn.

Det er jeg som har valgt å få barn å da er det også mitt ansvar å ta vare på barnet.

Så skal jeg ut på noe å de ikke vil sitte barnevakt så kan jeg jo ikke bli sur på besteforeldrene!

Da får jeg heller skaffe en barnevakt utenfra.

Anonymous poster hash: 583af...176
Skrevet

Jeg synes ikke man bør få barn hvis man ikke er instilt på å være der for barna hele livet. Det innebærer i mine øyne også å stille opp som besteforeldre.

Heldigvis ser mine foreldre det på samme måte. (Det er kanskje dem jeg har min holdning til dette fra da.)

Anonymous poster hash: 03258...54f
Skrevet

Jeg synes ikke man bør få barn hvis man ikke er instilt på å være der for barna hele livet. Det innebærer i mine øyne også å stille opp som besteforeldre.

Heldigvis ser mine foreldre det på samme måte. (Det er kanskje dem jeg har min holdning til dette fra da.)

Må legge til at de også elsker å være sammen med barnabarna. Det hadde nok fått en sur bismak hvis de bare gjorde det av plikt.

Skrevet

Ikke juridisk, men moralsk. Så fremt de er friske og har muligheten bør de stille som barnevakter, ha barna på besøk noen dager i ferier (om de bor langt borte), ta de med på kino e.l. lese for dem, komme og skryte av dem når de har lært å sykle uten støttehjul, lære de å strikke, fortelle historier om gamledager osv. Har man fått barn må man regne med å ha forpliktelser, etter evne, for yngre generasjoner til man dør.

Skrevet

Ingen plikt. Det er opp til dem selv hva de ønsker å gjøre.

Anonymous poster hash: b848c...170
Skrevet

Kan vel ikke kalle det en plikt, men jeg er ikke av de som mener man ikke skal forvente noe av besteforeldre. Jeg forventer at de stiller opp for barnebarna og ønsker å tilbringe tid sammen med dem. Jeg forventer også at de kan hjelpe til med litt barnepass innimellom om de er friske og har mulighet.

Jeg får fnatt når jeg hører at man ikke kan forvente noe av dem, at man selv har valgt å få barn osv. Jeg har forventninger til barn, mann, venner, kollegaer og også besteforeldre. Akkurat som det er forventninger til meg som mor, ektefelle, kollega, venninne og datter.

Skrevet

Får man nå barn for at besteforeldre skal ta seg av de?

Gleder meg selv til den dagen jeg ikke har barn lengre, og det første jeg ikke skal tenke på da, er barnebarn som må passes fordi mor / far skal på sin kjærlighetsferie nummer 7 denne våren!

Skrevet

Gleder meg selv til den dagen jeg ikke har barn lengre, og det første jeg ikke skal tenke på da, er barnebarn som må passes fordi mor / far skal på sin kjærlighetsferie nummer 7 denne våren!

Gleder du deg til du ikke har barn lengre?! Hva er det for slags holdning? Hvorfor i all verden fikk du barn? Barn har man frem til enten barnet eller en selv dør.

Anonymous poster hash: aefd9...372

Skrevet

Nei ingen plikt, de er ferdig med små barn og skal få engasjere seg i barnebarn så mye og når de ønsker, besteforeldre skal skjemme bort barna :)

Skrevet

HI snakker om å BESØKE dem jevnlig, være gode forbilder og engasjere seg i barnebarna. Hvem skriver at besteforeldre skal ta seg av barnebarna i stedet for foreldrene? Og du gleder deg til den dagen du ikke har barn i hus? Hvorfor få barn da hvis hele oppveksten deres er bare noe pes og noe du gleder deg til å bli ferdig med?

Skrevet

Gleder du deg til du ikke har barn lengre?! Hva er det for slags holdning? Hvorfor i all verden fikk du barn? Barn har man frem til enten barnet eller en selv dør.

Skal ikke stikke under en stol at det skal bli godt når alle er store og klarer seg selv! Og at jeg kan gjøre som jeg vil til enhver tid, uten å ta hensyn og event skaffe barnevakt. Hatt nå barn i 20 år og fremdeles mange år igjen!

Men nå ser jeg ikke på barn som en hindring ved reiser m.m og har alltid hatt med meg unger uansett. Alikelvel så gleder jeg meg til å dra på oppdagelseferie i Toscana, matkurs i Nice og ligge helt på stranden uten å ha et øye med hele tiden! Så det så! :)

Skrevet

Skal ikke stikke under en stol at det skal bli godt når alle er store og klarer seg selv! Og at jeg kan gjøre som jeg vil til enhver tid, uten å ta hensyn og event skaffe barnevakt. Hatt nå barn i 20 år og fremdeles mange år igjen!

Men nå ser jeg ikke på barn som en hindring ved reiser m.m og har alltid hatt med meg unger uansett. Alikelvel så gleder jeg meg til å dra på oppdagelseferie i Toscana, matkurs i Nice og ligge helt på stranden uten å ha et øye med hele tiden! Så det så! :)

Noen som ikke har festet fra seg før hun fikk barn og det synes så godt...

Anonymous poster hash: cb214...208

Skrevet

Veldig merkelig. Jeg gruer meg til barna er ute av redet, og selv etter at de flytter ut, kommer de fortsatt til å ha hovedfokus i livet mitt. Sånn er det for de fleste jeg kjenner i alle fall.

Skrevet

Noen som ikke har festet fra seg før hun fikk barn og det synes så godt...

Anonymous poster hash: cb214...208

FEST? Legg i fra deg det himla vinglasset så tidlig om morran æ!! Fest er for drittunger og er harry i mine øyne. Kan ikke tenke meg mer tragisk enn at voksne mennesker skal rave rundt i fylla og finne seg selv ned i spritglasset.

Fof det var nelig IKKE det jeg skrev. Nevnte ikke ordet fest i det heletatt! Nepe!

Skrevet

Hi her

Ja, jeg mener en moralsk plikt, at de burde stille opp. Ikke å passe hver uke, men når de ikke har sett barnebarnet sitt på et halvt år, er det vel ikke akkurat å være en god besteforelder? I slike tilfeller synes jeg de svikter som besteforeldre. Er ikke det en tittel de må gjøre seg fortjent til?

Skrevet

Hi her

Ja, jeg mener en moralsk plikt, at de burde stille opp. Ikke å passe hver uke, men når de ikke har sett barnebarnet sitt på et halvt år, er det vel ikke akkurat å være en god besteforelder? I slike tilfeller synes jeg de svikter som besteforeldre. Er ikke det en tittel de må gjøre seg fortjent til?

Nei det er en tittel de får når barna deres får barn!  Hvorfor har de ikke sett barnebarna på så lenge? kan ikke du ta de med på besøk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...