Gå til innhold

Disse Lekeland-bursdagene er en uting!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror barna blir godt kjent, altså! Det viktigste er at de har det gøy sammen. Og det har de jo på lekeland. Kanskje foreldrene ikke blir så godt kjent med barna som når man har selskapet hjemme, men det får vel være opp til den enkelte hvor viktig det er. Synes du bør tenke litt mer på barna og litt mindre på hva du selv synes er "riktig". Vi har alltid hatt store selskaper hjemme, fordi vi synes det er hyggelig. Om andre synes noe annet lever jeg godt med det. Og barna mine elsker å gå i bursdag enten det er på lekeland eller hjemme hos andre. Det finnes mange måter, vet du!

Det er jo litt det som er problemet - det virker ikke som om det finnes andre måter, jenta vår har ikke vært på annet enn Lekeland bursdager de 10 siste gangene. En gang i blant - helt topp.. Hver gang - trist.

Og jeg har vært på mange av disse selv i bhg. Kjempefint å bli kjent med andre foreldre over en kopp kaffe. Men jeg kan virkelig ikke se at barna har noe samhold - spredt over hele hallen med fire andre bursdager samtidig.

En ting er når barna har blitt godt kjent fra før, men veldig synd når de akkurat har begynt på skole.

Men, det er jo bare det jeg syns.. Ville aldri si noe om det til jenta vår..

HI

Anonymous poster hash: 7738b...a22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å bruke naturen? Her får dere det til å se ut som om hjemmebursdag og lekelandbursdag nesten er de eneste alternativene. Bruk naturen! Funker veldig bra og ungene elsker det.Anonymous poster hash: 74ad3...2a7

Det er uforsvarlig å passe alene på 15-20 barnehagebarn i skogen i tilfelle noen går seg bort, skader seg osv. Det hadde i hvert fall ikke jeg gjort. Anonymous poster hash: 56623...50c

Vi feiret utebursdag da datteren min ble 5, med 12-15 gjester ved en gapahuk i skogen. Vi var vel 5-6 voksne tilstede, men ingen hadde behov for å fly rundt i skogen for å overvåke hva ungene drev med. Ungene hadde fått tydelig klarlagt reglene ved ankomst, og de holdt seg helt fint til dem. Innkalling til samlingspunkt med jevne mellomrom ved hjelp av fløyte. Funker som gull.

Senere har vi ved flere anledninger feiret bursdager til både egne og andres unger på skoleplassen. Kjent miljø, inngjerdet. Fungerer også som bare det.

Ser problemet med å arrangere utebursdag når det er altfor kaldt, men kjøper ikke det generelle vinterargumentet. Utebursdag med aking, skøyter el.l. Pølsegrilling på bål og varm saft. Digg!

Anonymous poster hash: 74ad3...2a7

Skrevet

Er ikke alle som har plass til så mange barn hjemme da!

Jeg bor på 65 kvm å hvis vi skal be alle guttene som er ti,så sier det seg selv at det er det ikke plass til.

Skrevet

Gutten min skal i bowlingbursdag i dag, til en gutt i klassen han ikke har villet gått til i bursdag før. Han gleder seg veldig.

Så i dette tilfelle vil jo netopp slike bursdager skape mere rom for fellesskap og å bli kjent, enn en hjemmebursdag. I tillegg skaper det bedre samhold fordi de ikke kan bli utestengt fra "laget" i en bowlingbursdag og dermed reduserer man mobbingen også. Husker fra når jeg var liten at bursdagsbarnet og bestevenninden gikk inn på rommet til bursdagsbarnet og lot ingen andre leke med lekene.

Anonymous poster hash: 5926c...80b
Skrevet

Ungene har hatt bursdag hjemme, lekeland og bowling. Eldste hadde bursdag i garsjen til mormor når hun gikk i barnehagen, i januar også. Noe hun syns var kjempegøy, vi regnet med at det endte opp med at festen ble flyttet inn. Men ungene storkoste seg i garasjen, en liten varmeovn måtte til for med 25grader minus ut var det kaldt. Og det var plussgraderr når vi inviterte til selskap. Men jentungen ønsket seg bursdag i garasjen til lormor og det fikk hun.

Med fire unger som har bursdag veldig nært hverandre får ungene selv bestemme hvor de vil ha bursdag. Jeg blir ikke lei meg om en eller flere av de ønsker å ha bursdagen andre steder enn hjemme. Desember og januar er bursdag og jul omhverandre, og lite tid til å slappe av. Så helt greit å bare ta med en kake til lekeland.

De to minste har venner som har bursdag i noen mellomrom, så vi har slått de sammen. For i klassene er det mange som har bursdag samtidig, og med to-tre lekelandsturer på en uke så er ungene lei. Så vi har slått sammen om ungene vil i lekeland eller bowling. Med dobbelt sett foreldre er vi nok voksne og kan gjøre litt ekstra år vi er der også.

I år hadde alle ungene bursdag hjemme. 11åringene satt ved spisebordet nesten hele tiden, de skravlet og koste seg. De ryddet spisebordet for å ta lekene de ville ha der. Vi voksne ble sendt i kjelleren, for oss var det vist ikke bruk for. Aldri hatt en så høylytt bursdag, men så rolig bursdag i hus før.

9åringen hadde også bursdag hjemme, de endte med å gå ut for å ake. Alle ungene ble hentet på skolen, så alle hadde utetøy med seg. Det var ikke i planen om at de skulle være ute, men de fikk lyst til å ut og det kunne de. Akte i hagen lenge, før de kom inn til kaker.

Anonymous poster hash: cc733...a81

Skrevet

Gutten min skal i bowlingbursdag i dag, til en gutt i klassen han ikke har villet gått til i bursdag før. Han gleder seg veldig.

Så i dette tilfelle vil jo netopp slike bursdager skape mere rom for fellesskap og å bli kjent, enn en hjemmebursdag. I tillegg skaper det bedre samhold fordi de ikke kan bli utestengt fra "laget" i en bowlingbursdag og dermed reduserer man mobbingen også. Husker fra når jeg var liten at bursdagsbarnet og bestevenninden gikk inn på rommet til bursdagsbarnet og lot ingen andre leke med lekene.

Anonymous poster hash: 5926c...80b

Hvis foreldrene til bursdagsbarnet lar det og en annen leke på rommet alene uten at noen andre får være med, så vil jeg si at det er noe galt med foreldrene. Vi følger alltid med i bursdagene til barna våre og sørger for at alle får være med på leken.

Anonymous poster hash: baf3a...bfd

Skrevet

Eldste hadde lekeland bursdag på 7 års dagen og det skal yngste også få. 

Ellers har vi hatt de hjemme.

Ser også at de fleste i 1.klasse feirer på lekeland, men dere må huske på at for hver unge er det som regel veldig stas å være den som ber de andre dit og får være den som sitter i høystolen med krone og kappe og får gå inn i Leo`s grotte som er plassen de er her.

Jeg syns vi hadde god oversikt over ungene den gangen vi feiret der og ungene lekte mye sammen på en annen måte enn de gjør hjemme. Alle ble inkludert :)

Anonymous poster hash: aebda...5f1
Skrevet

Det har vært flere bursdager allerede i 1. klasse, og ALLE har vært på lekeland.

Jeg syns det er kjempetrist, da bursdager kunne ha bært en fin arena å bli kjent på. På lekeland løper jo barna rundt så og si uten å snakke med hverandre.

Hva tenker dere om bursdager på Lekeland?

Jeg har aldri vært i bursdag der, så det vet jeg ikke noe om, men vi var på Leos Lekeland midt i rushtiden på en lørdag, og det var IKKE gøy! Lufta var så tett og varm at det var vanskelig å være der, det var klissete på gulvet og all maten var bare "drittmat". Maten og klisset kan jeg for så vidt leve med, men all den støyen og den lufta tok knekken på meg. Vi var ikke der lenge.

Men hvis man ikke drar dit i "rushtiden" kan det kanskje være ganske ålreit? Da er det jo automatisk færre mennesker, mindre støy og kanskje bedre luft? Men det er altså helt forjævlig (unnskyld språket, men det er sant) å være der på lørdag ettermiddag når det regner ute.

Anonymous poster hash: 063a1...8e4

Skrevet

Men jeg kan virkelig ikke se at barna har noe samhold - spredt over hele hallen med fire andre bursdager samtidig.

Jeg vil presisere at de gangene vi har hatt bursdag på Lekeland så har vi hatt det utenom åpningstiden, så vi har hatt hele stedet for oss selv. Det har da vært lekeland tilhørende treningssenter. 

Skrevet

Her i huset får barna selv velge hvordan de vil feire bursdagen sin med klassen. Og som oftest er det på leo's , bowling eller badeland. Det er ingen problemer verken for oss voksne eller barna. Og de stor koser seg sammen uansett om det er hjemme eller andre steder. Er det ikke det som er det viktigste ? At barna har det gøy og koser seg?

Anonymous poster hash: a31f9...cc2

Skrevet

Er drittlei av Lekeland-bursdag!

Alle gjør det! Det er fantasiløst og enkel løsning når man rett og slett ikke gidder bryet.

Ungene må jo begynne å bli lei??

Anonymous poster hash: 75e45...428

Skrevet

Er drittlei av Lekeland-bursdag!

Alle gjør det! Det er fantasiløst og enkel løsning når man rett og slett ikke gidder bryet.

Ungene må jo begynne å bli lei??

Anonymous poster hash: 75e45...428

Jeg vil tro det som oftest er barna som ønsker lekeland-bursdag, og ikke de voksne. Men det er slik her også, "alle" feirer på lekeland, og jeg fatter ikke at ungene ikke blir lei. Barna mine har fått lov til å feire 1 bursdag hver på lekeland, og begge var i ekstase for å få lov til å feire der. Jeg vil ikke gjøre mitt eget syn på slike bursdagsfeiringer til en prinsippsak, det er jo tross alt barnas bursdag. Og siden begge har feiret der en gang hver, har alle bursdager i ettertid foregått hjemme. Vinn-vinn for alle parter.

Anonymous poster hash: 98346...232

Skrevet

Da min førsteklassing hadde bursdag i fjor hadde vi besøket på Leos. Gutten ville ha det der først og fremst fordi han elsker å være der, men også fordi "alle andre" hadde feiret bursdagen der, og da ville ha også. Og, ja, siste året i barnehagen og de som hadde bursdag før han i skoleåret hadde alle utenom én gutt bursdagen sin på lekeland. Fint for oss foreldrene også, da det ikke er plass til 16 gutter (om man skal be alle guttene i klassen) i vår lille leilighet, og utebursdag i desember er risky business på Vestlandet. Koselig for oss foreldrene også å sitte ved kafeen og prate i fred og RO ;) 

Så, ja, lekeland er genialt innimellom. I år tviler jeg på at det blir lekelandbursdag, så vi får se hva vi finner på. Klubbhuset til idrettslaget eller ungdomsshuset kan være aktuelt :)

Anonymous poster hash: 9d706...4c8
Skrevet

Vi har hatt lekeland bursdag en gang. Da var vi midt i flytting og jeg var høygravid. Var utrolig deilig. Hadde det på kvelden, mye roligere da enn i helgene. Her har man eget bursdagsrom og de lekte sammen så syns ikke det var usosialt. De fleste feirer hjemme her så da er det populært når noen ferier ute, men skjønner det er litt kjedelig hvis alle feirer på lekeland

Anonymous poster hash: 9c341...110

Skrevet

Het står det mellom bowling, bild a bear og kino bursdag til 7 åringen.

Skrevet

Lekeland er fattigmannsbursdag, og jeg snakker ikke om økonomi (for det er ingen billig fornøyelse).

Som vanlig sure oppgulp fra denne brukeren, som vet bedre enn alle andre. Til våren vil jeg ha 4 barn i alder 0-9 år der de to minste vil være SMÅ (litt over 1 år imellom). Eldste feirer bursdag når minste vil være rundt 3-4 uker. De har 14 gutter i klassen. Mener du da at jeg skal arrangere alt aleine, med amming, skifting på to bittesmå, dekking av bordet, laging av kaker, passe 14 9-åringer i tillegg til nyfødt og en ettåring og rydde etterpå for å ikke fremstå som "fattigmann"? Det har ikke slått deg at folk kan være i samme situasjon som meg? Vi har ingen besteforeldre som kan avlaste meg, og mannen er på jobb akkurat den dagen ut fra hans vaktplan. Kanskje du er supermenneske, det er ikke jeg. Derfor blir det bowlingbursdag her for 9-åringen min.

Folk kan også bo veldig trangt uten noe særlig uteplass (alenemødre i leiligheter uten uteareal), skal man be alle etter de uskrevne sosiale regler, så har man rett og slett ikke plass. Jeg tror ikke 20 barn kan kose seg på 15 kvadrats rom altså...

Anonymous poster hash: 56623...50c

Jeg driter vel i hvordan du praktisk ordner deg. Og ja, jeg er supermenneske, men det var ikke det vi snakket om.

Skrevet

Jeg hater lekeland bursdag.

Men gutten hadde alle guttene i klassen sin hjem i fjor, og de nærmest trashet huset vårt. Gutten vår ble helt fortvilt, for han er en mer rolig type som liker orden og ro. Han leker egentlig mest med jenter og i små grupper av barn som ikke nødvendigvis tilhører klassen hans, men man skal jo invitere hele klassen eller alle guttene og pga plass ble det alle guttene i klassen. De guttene kommer ALDRI mer i huset vårt. Punktum.

Han har bursdag i februar, vi bor et sted der man har 10% sjanse for at det blir koselig utebursdag, 20% sannsynlighet for å ikke kunne gjennomføre pga været og resten plasserer seg langs elendighetsskalaen ift kulde og fuktighet.

Neste bursdag blir enten: ute og jeg driter i været (også får han evt. arrangere en liten sammenkomst med sine egentlige venner senere), på Lekeland, eller jeg gir blanke i "regelen" og inviterer bare barna han leker med (3-4 stykker) selv om de ikke tilhører klassen. Evt, Ingen fest, noe han selv snakket om etter årets fiasko.

Anonymous poster hash: 8fa8e...b1d

Skrevet

Mine unger digger lekeland og koser seg max der. De er også svært utadvendte og gode fysisk. De mestrer lekeapparatene på slike steder og tåler litt heftig lek.

Jeg ser veldig godt at dette ikke passer for alle barn. Ikke alle er like utadvendte, ikke alle mestrer den voldsomme leken, ikke alle er mestre i klatreveggeb,ikke all under løper avgårde og kan leke med hvem som helst.

Mine har vært i flere lekelandbursdsger, og de synes som sagt det er topp. For oss er det derimot helt uaktuelt å arrangere slike bursdager. Jeg vil gjerne invitere unger (og foreldre) hjem til oss. Litt av poenget med selskaper er å vise fram huset, rommet, hagen/uteområdet osv. Litt av poenget for oss voksne er å faktisk SE ungene, se hvordan de samhandler med hverandre, hvem som går godt overens, sørge for at alle "er med" osv. Det får du faktisk ikke til på lekeland.

Jeg har flere ganger sett enkelte unger på lekeland-bursdager som blir gående alene, som blir sittende mer eller mindre alene i ballbingen osv. De stille, sjenerte ungene som kanskje ikke er en del av den "innerste sirkelen". De som er bittelitt utenfor allerede......dette blir mye mer synlig på et stort og uoversiktligsted som lekeland!

Anonymous poster hash: b51b6...012

Skrevet

Ja, lekelandbursdager er en uting.

Tenker tilbake på min egen barndom, hvor vi alltid var hjemme hos de som hadde bursdag. Det var veldig stas. Men den gang var alt annerledes. Foreldrene hadde ofte bedre tid synes jeg. Som et eksempel på det kan jeg si at ingen av mine venner var på sfo. Mor var hjemmeværende og kokkelerte hele dagen. Nå høres det ut som jeg er eldgammel, men jeg er snart midt mellom 30 og 40. Mye har skjedd de siste årene. 

Men alt til sin tid.  Jeg kan godt forstå at foreldre velger lekelandbursdager,for det har jeg selv gjort :P .

Nå er det jo sånn at alle må bes også, og da kan det fort bli kaos og trangt hjemme hos folk. Har man ikke plass, hva gjør man da? Det er dessuten nesten billigere å holde en lekelandbursdag enn en hjemmebursdag. 

I år skal jeg holde hjemmebursdag, for etter flere år med lekelandbursdager(egen og venners), har min sønn blitt drittlei hele lekelandpakken. Han blir litt snurt hver gang han får en lekelandbursdag, fordi han synes det er kjedelig der. Hjemmebursdager er mye mer stas. Det mulig jeg kommer til å angre på denne hjemmebursdagen, men jeg vet iallefall at sønnen min kommer til å kose seg. 

Anonymous poster hash: cab44...84c
Skrevet

Personlig synes jeg feiring på lekeland er noe dritt. Det er kaotisk og upersonlig. Om man har dårlig plass hjemme er det mye annet å finne på. Leie et selskapslokale, en barnehage, etc. Synes også det er overpriset i forhold til hva man får. Så helt enig med deg!

Anonymous poster hash: 6605f...ef0

Skrevet

Lekeland er fattigmannsbursdag, og jeg snakker ikke om økonomi (for det er ingen billig fornøyelse).

Som vanlig sure oppgulp fra denne brukeren, som vet bedre enn alle andre. Til våren vil jeg ha 4 barn i alder 0-9 år der de to minste vil være SMÅ (litt over 1 år imellom). Eldste feirer bursdag når minste vil være rundt 3-4 uker. De har 14 gutter i klassen. Mener du da at jeg skal arrangere alt aleine, med amming, skifting på to bittesmå, dekking av bordet, laging av kaker, passe 14 9-åringer i tillegg til nyfødt og en ettåring og rydde etterpå for å ikke fremstå som "fattigmann"? Det har ikke slått deg at folk kan være i samme situasjon som meg? Vi har ingen besteforeldre som kan avlaste meg, og mannen er på jobb akkurat den dagen ut fra hans vaktplan. Kanskje du er supermenneske, det er ikke jeg. Derfor blir det bowlingbursdag her for 9-åringen min.

Folk kan også bo veldig trangt uten noe særlig uteplass (alenemødre i leiligheter uten uteareal), skal man be alle etter de uskrevne sosiale regler, så har man rett og slett ikke plass. Jeg tror ikke 20 barn kan kose seg på 15 kvadrats rom altså...

Jeg driter vel i hvordan du praktisk ordner deg. Og ja, jeg er supermenneske, men det var ikke det vi snakket om.

Sug Lut, har du vurdert å skifte navn til Sur Lut?

Anonymous poster hash: a105b...5e2

Skrevet

Vi velger å ha det på Lekeland fordi barnet vårt elsker å være der. Hadde han ikke det, hadde vi funnet på noe annet, leid barnehagen eller liknende. Vi bor trangt så ikke et valg å ha det hjemme.

Skrevet

Hvorfor svarer du på den måten? Jeg er ekstremt lite fan av lekeland-bursdager, men jeg syns HI ga et eksempel på en situasjon hvor det kan være veldig forståelig at man kjøper seg ut av hele bursdagsarrangementet.

Skrevet

Jeg tenker at folk må slutte å legge seg opp i hva andre velger å gjøre. Velg det som er riktig for deres barn, og slutt å tro dere har noe med hva andre velger. Unger og foreldre er forskjellige.

Anonymous poster hash: 356e1...dea
Skrevet

Har merket at det er de siste årene disse Lekeland-bursdagene har blitt populære.

Jeg har selv 5 unger, hvor de fire eldste er ganske tette. Da var det sjeldent snakk om noe annet enn hjemmebursdag/hage/utebursdag

Hun minste på 10, har feiret bursdagen sin en gang på bowlingen..aldri mer!!! De kjedet seg etter 20 min..og alle jentene hadde med seg småpenger, og ville heller spille pengespill...

Nei, vi går nå tilbake til hjemmebursdag, selv om vi ikke har det største huset vi heller :) Ungene synes det er kjempegøy, de leker pakkeleker, og har Disco etc etc :-) Man må heller ikke ha plass til 20 stk rundt et bord, ungene synes det er kjempegøy å kunne sitte på pledd på gulvet f.eks å spise

Anonymous poster hash: 355f8...31b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...