Gå til innhold

Bonusdatteren min vil kalle meg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Mamma" når jeg og pappaen gifter oss, selv om hun har en mamma hun er hos 50%. Sa at det sikkert er best at hun bare kaller meg ved fornavn siden hun allerede har en mamma. Men føler samtidig det er feil å sette ting i bås for henne hvis det føles riktig for henne å kalle meg mamma også..jeg er en morsrolle for henne når hun er hos oss annenhver uke. Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: bee93...85b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at du ikke er moren hennes, derfor skal hun heller ikke kalle deg mamma. Hun har en mor.

Anonymous poster hash: 913a6...9ea

Skrevet

"Mamma" når jeg og pappaen gifter oss, selv om hun har en mamma hun er hos 50%. Sa at det sikkert er best at hun bare kaller meg ved fornavn siden hun allerede har en mamma. Men føler samtidig det er feil å sette ting i bås for henne hvis det føles riktig for henne å kalle meg mamma også..jeg er en morsrolle for henne når hun er hos oss annenhver uke. Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: bee93...85b

Det er ikke greit. Du er ikke mammaen hennes.

Det kan skape uønskede konflikter.

Anonymous poster hash: 45ec9...fbb

Skrevet

Jeg ville vært redd for konflikter med hennes virkelige mor... Er det mulig å snakke med henne om dette? Høre hva hun tenker? 

Anonymous poster hash: 5799d...336
Skrevet

Sønnen til venninna mi kaller stefaren sin pappa, men pappaen også, så ham kaller dem ved navn. Altså, pappa Helge og Pappa Arne.

Ingen har korrigert han på det, han bare begynte med det selv, og det funker for alle.

Anonymous poster hash: 2196e...0d1

Skrevet

Jeg hadde ikke likt at datteren min kalte min ex sin evt kommende kone mamma. Selv har jeg ny mann og før hun skjønte hva en mamma og pappa var så kalte hun han for pappa, men siden han selv kaller seg ved fornavn og jeg også kaller han ved fornavn så ble det normalt for henne å kalle han ved et koselig "klengenavn". :)

Anonymous poster hash: c18ac...e00

Skrevet

Høres jo ut som hun har et selvstendig ønske om å få kalle deg mamma. Synd at voksne skal sette seg selv foran og evt lage konflikt av en slik ting, men de fleste vil nok lage bråk rundt dette desverre... Dersom hennes biologiske mor hadde syntes det var greit synes jeg hun skal få lov til det. Det er jo hennes behov, ikke de voksnes. Kanskje hun kan kalle deg mamma-"navnet ditt"?

Snakk med biomor da vel, og forklar at dette ikke er noe du har funnet på, og at du ikke har noeønske om å ta hennes plass. Kanskje dere kan løse det sammen?

Skrevet

Høres jo ut som hun har et selvstendig ønske om å få kalle deg mamma. Synd at voksne skal sette seg selv foran og evt lage konflikt av en slik ting, men de fleste vil nok lage bråk rundt dette desverre... Dersom hennes biologiske mor hadde syntes det var greit synes jeg hun skal få lov til det. Det er jo hennes behov, ikke de voksnes. Kanskje hun kan kalle deg mamma-"navnet ditt"?

Snakk med biomor da vel, og forklar at dette ikke er noe du har funnet på, og at du ikke har noeønske om å ta hennes plass. Kanskje dere kan løse det sammen?

Alle barns behov skal ikke etterkommes.

De fleste ville rettet på et barn som kalte bestemor for mamma, eller storesøster for mamma. Det er jo ikke saklig å kalle stemor for mamma når mamma er i live og tilstede.

Skrevet

Evt kalle deg mamma og biomor for mor?

Anonymous poster hash: 806c2...77f

Skrevet

Uff..... Mor er skikkelig upersonlig

Anonymous poster hash: 89cb7...895

Skrevet

De fleste ville rettet på et barn som kalte bestemor for mamma, eller storesøster for mamma. Det er jo ikke saklig å kalle stemor for mamma når mamma er i live og tilstede.

ehh... av hensyn til hvem...? hvis man ser litt stort på det - er det så farlig...?

Skrevet

ehh... av hensyn til hvem...? hvis man ser litt stort på det - er det så farlig...?

Av hensyn til barnet selv, av hensyn til omgivelsene.

Barnet selv tjener ingenting på å få gjøre som det vil på tvers av realitetene.

Og i motsetning til hva enkelte later til å tro så er det ikke slik at barns vilje skal overstyre foreldrenes. Foreldrenes meninger teller faktisk også.

Skrevet

Jeg kjenner jeg hadde klikka i vater om mine barn hadde begynt å kalle farens samboer "mamma". Jeg har ikke noe imot henne, hun er kjempesøt og snill mot barna våre, men det hadde vært å gå langt over mine grenser.

Høres ut som en dårlig idé i mine ører.

Anonymous poster hash: 5e2a0...278

Skrevet

Så moren skal få ny tittel?😱

Anonymous poster hash: 5c11c...604

Skrevet

Ta det som et kompliment og si til henne at du er glad for at hun føler at hun har to mammaer, men at det er best for mammas del at hun ikke gjør det. Jeg tenker at et barns uttrykk om dette dels er reelt og dels handler om en forvirring på hvordan relasjonene henger sammen og hva hun skal tenke om din rolle. Nå vet jeg jo ikke hvor gammel hun er, men barn på 3-4-5-6 går gjerne gjennom en sånn fase. Det skal tas godt imot synes jeg, men bør korrigeres så lenge moren fortsatt er i live. 

Skrevet

Ville nå heller foreslått motsatt i så fall...

Anonymous poster hash: 73280...f9d

Skrevet

Da jeg og ny samboer fikk et barn sammen spurte min datter (særkullsbarn) om hun også kunne kalle ham for pappa, siden lillebror kalte ham det..

Men han forklarte henne rolig at hun allerede har en far, en far som elsker henne over alt og at det er han som må få ha dette navnet. "Men jeg skal være like glad i deg som om jeg HADDE vært den ekte pappaen din", sa han.. Og det svaret var hun strålende fornøyd med, og svarte lett at da skulle hun også være like glad i ham som i pappaen sin... Men tviler på at hun var det... hehe..

Så lenge barnet allerede har en mor/far så skal ikke en steforelder ta på seg denne "tittelen", den er forbeholdt barnets biologiske foreldre, tenker jeg. Hadde mine barns stemor latt barna mine kalle henne for mamma så hadde hun hørt noen gloser fra meg som du ikke finner i bibelen!

Anonymous poster hash: b91d9...302
Skrevet

Jeg vet at man skal være tolerant, tåle det meste osv., men helt ærlig så hadde det skjært seg inn i hjerte og sjel om barna mine skulle kalt en annen kvinne for mamma. Så storsinnet er jeg dessverre ikke og mamma-tittelen vil jeg helst ha selv for de barna jeg har båret i magen og fostret opp med hjertet. Det hadde gjort fryktelig vondt å høre barna mine kalle en annen kvinne 'mamma'.

Det er mine tanker og følelser. Jeg er ingen robot og jeg ville hatt store problemer med å takle noe slikt. Ville ikke dere, helt ærlig?

Anonymous poster hash: d1661...a1d

Skrevet

Da jeg og ny samboer fikk et barn sammen spurte min datter (særkullsbarn) om hun også kunne kalle ham for pappa, siden lillebror kalte ham det..

Men han forklarte henne rolig at hun allerede har en far, en far som elsker henne over alt og at det er han som må få ha dette navnet. "Men jeg skal være like glad i deg som om jeg HADDE vært den ekte pappaen din", sa han.. Og det svaret var hun strålende fornøyd med, og svarte lett at da skulle hun også være like glad i ham som i pappaen sin... Men tviler på at hun var det... hehe..

Så lenge barnet allerede har en mor/far så skal ikke en steforelder ta på seg denne "tittelen", den er forbeholdt barnets biologiske foreldre, tenker jeg. Hadde mine barns stemor latt barna mine kalle henne for mamma så hadde hun hørt noen gloser fra meg som du ikke finner i bibelen!

Anonymous poster hash: b91d9...302

Tviler også på at din samboer fortalte den fulle og hele sannhet!

Skrevet

`Mor` er nok bedre navn for en bonusmamma, enn selve mamma-tittelen. Den skal den biologisk moren og ingen andre få bære. 

Anonymous poster hash: abfc0...6d7
Skrevet

Sorry,det er ikke greit i det hele tatt.. Står selv i en situasjon der fars kjæreste vil bli kalt mamma av mitt barn og det er bare uaktuelt.

Og hva er greien med ordet biomor??

Skrevet

Ooooh det der er farlig tema!

Jeg hadde nok klikka vinkel og enda verre om barnet mitt ville kalle kjæresten til bf mamma eller mor for den del.

Jeg er heller ikke behagelig med å bli kallet mamma selv, men såklart smigrer det litt om han glemmer seg ut og kaller meg mamma :)

En del av meg skulle ønske bonusgutten var min, det er ikke alltid lett for noen av oss at han kommer og går.

Anonymous poster hash: 8a84e...030

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Et vennepar av meg ble skilt mens hun var gravid og begge fant seg nye partnere mens barnet bare var noen måneder gammelt.  Faktisk var morens partner inne i bildet før barnet ble født.  Foreldrene og steforeldrene samarbeidet godt om jenta og hun har alltid kalt foreldrene for mamma og pappa Tom og pappa og mamma Lise.  Det var helt uproblematisk for alle, men jeg tror nok at både mamma og pappa hadde reagert om det skulle blitt mamma og pappa og mamma og pappa.  Mamma og pappa Tom ble skilt da barnet var godt oppe i skolealder og pappa Tom er fremdeles pappa Tom, mens morens nye partner kun har blitt kalt ved fornavn. 

Folk får gjøre som de vil, men jeg er helt enig at barnet ikke alltid skal få bestemme.  Samtidig som det er viktig at de voksne kan jobbe godt sammen og se ting fra barnets side.  Og er barna små når de får en "ny" forelder som de kanskje bor like mye sammen med som biologisk forelder og kanskje til og med får nye søsken som kaller de voksne for mamma og pappa...  Da er det ikke rart om de ønsker å bruke mamma og pappa om bonusforeldrene.  Jeg synes at mamma Lise og pappa Tom løsningen var en god løsning.  Men det fordrer at foreldrene klarer å være så rause og at bonusforeldrene er passe ydmyke for ikke tråkke for hardt i bioforeldrenes bedd.

Snakk sammen!

Skrevet

Eller kalle deg mamma, og hun andre for biomor.

Herregud, blir helt sjokkert over enkelte her, som mener man setter egne behov først ved å ikke la barna diktere alt.

Anonymous poster hash: c0367...caa

Gjest Antarctica
Skrevet

Dette var en usannsynlig dogmatisk tråd ... "Mor er upersonlig" - hvem bestemmer at det er det? Bare fordi en selv ikke er vant til å bruke det? "Mammatittelen skal kun den biologiske moren bære" - fins det folk som tenker sånn ennå? Naboene mine har adoptert 3 barn, bør ungene spare mammatittelen til en ukjent dame i Kina? Hva skal de kalle henne de bor hos?

Da min eldste var liten kalte han meg ved navn, men sin stefar kalte han pappa. Han kalte også sine bestemødre ved navn, mens bestefedrene fikk hete farfar og bestefar. Nå kaller han meg mamma, sin stefar pappa og sin kjødelige far ved navn. Og ingen er sure likevel, tenk det! Han velger selv, og vi svarer når han roper for vi vet hvem han mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...