Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #26 Skrevet 9. september 2014 Vi har også en genial ordning her i huset. Vi har rett og slett aldri introdusert søte ting som mulig pålegg. Hverken nugatti, syltetøy eller banan. Så ennå har ikke ideen dukket opp om at det kan være et pålegg Anonymous poster hash: daf39...9f4
Mandala Skrevet 9. september 2014 #27 Skrevet 9. september 2014 Vi har det som noen andre her. Alltid nugatti i skapet, og det velges relativt sjeldent. Foruten på skolematen til ene barnet. "Spis sunt eller ikke spis" kunne kanskje fungert nå, men for noen år siden hadde det ene barnet mitt heller sultet seg. Ikke i en dag som protest, men virkelig sultet seg.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #28 Skrevet 9. september 2014 Jeg har også lagt merke til at de barna som har "hysteriske" foreldre ikke klarer å styre seg når godteskåla står fremme. Anonymous poster hash: 69662...69e
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #29 Skrevet 9. september 2014 Jeg har også lagt merke til at de barna som har "hysteriske" foreldre ikke klarer å styre seg når godteskåla står fremme. Anonymous poster hash: 69662...69e Og jeg har lagt merke til det motsatte. Det at du har sett noen som passer til din teori vil ikke si at den gjelder for alle. Jeg tror barn er individuelle vesener uansett hvordan foreldrene velger å oppdra de. Noen vil uansett alltid kreve sukker, og noen vil være mindre interessert, uavhengig av hvor mye de får hjemme. Anonymous poster hash: 273b6...e4f
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #30 Skrevet 9. september 2014 Hos oss er nugatti turpålegg. Anonymous poster hash: 426b7...d95
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #31 Skrevet 9. september 2014 Ååååå, folk her inne er så selvgode (ikke ironi). Anonymous poster hash: 58042...a4b Haha, ja her er de fleste prakteksemplarer må vite Og OM de skulle smøre nugatti på skiva en gang i skuddåret, er det viktig å presisere at det er på GROVT brød 😁 Anonymous poster hash: d0973...3fb
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #32 Skrevet 9. september 2014 Jeg har også lagt merke til at de barna som har "hysteriske" foreldre ikke klarer å styre seg når godteskåla står fremme. Anonymous poster hash: 69662...69e Og jeg har lagt merke til det motsatte. Det at du har sett noen som passer til din teori vil ikke si at den gjelder for alle. Jeg tror barn er individuelle vesener uansett hvordan foreldrene velger å oppdra de. Noen vil uansett alltid kreve sukker, og noen vil være mindre interessert, uavhengig av hvor mye de får hjemme. Anonymous poster hash: 273b6...e4f Nei, ikke for å støtte min teori, men jeg har sett det her i huset flere ganger. Jeg har 4 barn så det er en god del barn her i løpet av en uke og det slår ikke feil, når vi har noen godteskåler her hjemme som kanskje har stått i flere dager så er den garantert tom når noen barn med det jeg kaller "hysteriske" foreldre har vært her. Jeg har snakket med flere venninner også om dette og nå ser jeg at flere her inne har samme opplevelsen så jeg trur det er noe i det. I grunn så er det jo litt logisk også. Anonymous poster hash: 69662...69e
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #33 Skrevet 9. september 2014 Jeg har også lagt merke til at de barna som har "hysteriske" foreldre ikke klarer å styre seg når godteskåla står fremme. Anonymous poster hash: 69662...69e Tror de færreste som har svart her er hysteriske. Men, vi er bevisst at barn i dag får i seg mye mer sukker enn det som er anbefalt i forhold til god helse. Derfor velger vi å kutte ut å ha godterilignende ting på brødmaten. Godteri får de på lørdag og på kosedager. http://5omdagen.com/tema/helse/barn-far-for-mye-sukker/ http://forskning.no/mat-og-helse-samfunnsmedisin-barn-og-ungdom-forbruk/2014/06/barn-som-sluker-sukker Selvsagt kan det være at mange av barna synes at det er ekstra stas med søtsaker da. Det er også litt av poenget. Om du får så mye godteri at det ikke er stas lenger, er det kanskje blitt et for vanlig innslag av hverdagsmaten. Anonymous poster hash: 26f00...2a4
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #34 Skrevet 9. september 2014 Jeg har også lagt merke til at de barna som har "hysteriske" foreldre ikke klarer å styre seg når godteskåla står fremme. Anonymous poster hash: 69662...69e Tror de færreste som har svart her er hysteriske. Men, vi er bevisst at barn i dag får i seg mye mer sukker enn det som er anbefalt i forhold til god helse. Derfor velger vi å kutte ut å ha godterilignende ting på brødmaten. Godteri får de på lørdag og på kosedager. http://5omdagen.com/tema/helse/barn-far-for-mye-sukker/ http://forskning.no/mat-og-helse-samfunnsmedisin-barn-og-ungdom-forbruk/2014/06/barn-som-sluker-sukker Selvsagt kan det være at mange av barna synes at det er ekstra stas med søtsaker da. Det er også litt av poenget. Om du får så mye godteri at det ikke er stas lenger, er det kanskje blitt et for vanlig innslag av hverdagsmaten. Anonymous poster hash: 26f00...2a4 Problemet kan være at man gjør barna en bjøteneste. Når de blir litt større og skal handle skolematen selv så er det endelig fritt frem. På samme måte som de som har veldig strenge foreldre ofte blir de mest bøllete ungdommene. Men selvsagt alt med måte. Anonymous poster hash: 69662...69e
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #35 Skrevet 9. september 2014 Jeg har også lagt merke til at de barna som har "hysteriske" foreldre ikke klarer å styre seg når godteskåla står fremme. Anonymous poster hash: 69662...69e Tror de færreste som har svart her er hysteriske. Men, vi er bevisst at barn i dag får i seg mye mer sukker enn det som er anbefalt i forhold til god helse. Derfor velger vi å kutte ut å ha godterilignende ting på brødmaten. Godteri får de på lørdag og på kosedager. http://5omdagen.com/tema/helse/barn-far-for-mye-sukker/ http://forskning.no/mat-og-helse-samfunnsmedisin-barn-og-ungdom-forbruk/2014/06/barn-som-sluker-sukker Selvsagt kan det være at mange av barna synes at det er ekstra stas med søtsaker da. Det er også litt av poenget. Om du får så mye godteri at det ikke er stas lenger, er det kanskje blitt et for vanlig innslag av hverdagsmaten. Anonymous poster hash: 26f00...2a4 Problemet kan være at man gjør barna en bjøteneste. Når de blir litt større og skal handle skolematen selv så er det endelig fritt frem. På samme måte som de som har veldig strenge foreldre ofte blir de mest bøllete ungdommene. Men selvsagt alt med måte. Anonymous poster hash: 69662...69e Ja, det skjer nok dersom foreldrene bare har vært strenge og ikke har tatt seg bryet å forklare hvorfor de ønsker å begrense sukker. Lære dem hvor viktig kroppen er, og at det er et ansvar å ta vare på den. Jeg fikk gode matvarer som liten, og selv om jeg lurte til meg litt godteri her og der likevel, var jeg veldig bevisst å ikke overdrive. Jeg ønsker å lære barna mine til å bli like bevisste. Da tror jeg de vil ta gode valg, selv om de sikkert blir fristet til å øke sukkerinntaket litt mer enn vi har hjemme. Anonymous poster hash: 26f00...2a4
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #36 Skrevet 9. september 2014 Hahaha! For noen pripne kjerringer. "Kjøper ikke nugatti" Anonymous poster hash: e4717...a31
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #37 Skrevet 9. september 2014 Jeg har også lagt merke til at de barna som har "hysteriske" foreldre ikke klarer å styre seg når godteskåla står fremme. Anonymous poster hash: 69662...69e Og jeg har lagt merke til det motsatte. Det at du har sett noen som passer til din teori vil ikke si at den gjelder for alle. Jeg tror barn er individuelle vesener uansett hvordan foreldrene velger å oppdra de. Noen vil uansett alltid kreve sukker, og noen vil være mindre interessert, uavhengig av hvor mye de får hjemme. Anonymous poster hash: 273b6...e4f Nei, ikke for å støtte min teori, men jeg har sett det her i huset flere ganger. Jeg har 4 barn så det er en god del barn her i løpet av en uke og det slår ikke feil, når vi har noen godteskåler her hjemme som kanskje har stått i flere dager så er den garantert tom når noen barn med det jeg kaller "hysteriske" foreldre har vært her. Jeg har snakket med flere venninner også om dette og nå ser jeg at flere her inne har samme opplevelsen så jeg trur det er noe i det. I grunn så er det jo litt logisk også. Anonymous poster hash: 69662...69e Jeg ser ikke helt logikken du nevner. Er det logisk at et barn som får mindre sukker hjemme spiser mer når det får sjansen? Og at et barn som får mer sukker hjemme spiser mindre når det får sjansen? Hvis forskningen har lært oss noe er det at sukker er avhengighetsdannende, og at jo mer du spiser, jo mer vil kroppen ha. I vår omgangskrets setter vi fram oppskjært frukt sammen med godteri, og det er alltid frukten som forsvinner først. Selv i bursdager forsyner barna seg med mer frukt enn kaker, og det gjelder spesielt de som har fått lite sukker hjemme. Mens jeg har sett barn som ikke har "hysteriske foreldre" spise bare glasuren på kaken, før de vil ha en ny bit, og så spiser de kun glasuren der også, for kaken var ikke søt nok. Har helt klart sett det som du også beskriver, barn som hiver seg over godteskåla og kommer tilbake med hamsterkjaker, men av alle de barna jeg har sett vil jeg ikke si at det er de som har "hysteriske" foreldre som utmerker seg. Kjenner ei som har to barn, de har et kosthold med lite sukker og godteri, og der er ett av barna en godtemums, mens det andre egentlig ikke bryr seg noe om det. Sånn var det da jeg også var liten. Vi hadde ingen restriksjoner på sukker, og søsteren min elsket sjokolade, mens jeg ikke kunne brydd meg mindre. Synes det blir feil å sette noen i bås basert på kostholdet de har hjemme. Det vil selvsagt stemme i noen tilfeller, men ikke i andre. Anonymous poster hash: 273b6...e4f
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #38 Skrevet 9. september 2014 Vi har også en fin ordning som fungerer bra for oss: Fri tilgang. Sønnen vår spiser kanskje en brødskive med nugatti i måneden. Men dette fungerer selvsagt ikke for alle, jeg hadde også fri tilgang da jeg var barn, og det var svært sjelden jeg spiste noe annet enn nugatti. Det finnes ikke en fasit som passer for alle. Det er ikke sånn at alle barn som har fri tilgang gjør slik og alle barn som har strenge foreldre gjør sånn. Anonymous poster hash: 73af1...8d6
gorboro Skrevet 9. september 2014 #39 Skrevet 9. september 2014 Vi har alltid nugatti i hus. Er sjelden de spør etter det. Men nabobarna som har strenge foreldre når det kommer til sukker maser ofte om både nugatti og godteri.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #40 Skrevet 9. september 2014 Vi har alltid nugatti i hus. Er sjelden de spør etter det. Men nabobarna som har strenge foreldre når det kommer til sukker maser ofte om både nugatti og godteri. Som jeg nettopp prøvde å forklare, så er det ikke en automatisk årsakssammenheng der. Det kan jo også hende foreldrene er strenge fordi det er nødvendig med akkurat disse barna, siden de er veldig glade i nugatti og godteri. Er det ingen som tenker på at det kan være den veien det går, når dere argumenterer med at barna med de strengeste foreldrene er mest ville etter sukker? Anonymous poster hash: 73af1...8d6
gorboro Skrevet 9. september 2014 #41 Skrevet 9. september 2014 Det kan ver, men tror at når ting er forbudt blir det mer spennende.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #42 Skrevet 9. september 2014 Her har vi aldri Nugatti, og det er rett og slett pga nøtterallergi Anonymous poster hash: 13836...7b9
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #43 Skrevet 9. september 2014 Bare meg som fikk skikkelig lyst på nugatti nå? Anonymous poster hash: 6bcd3...58a
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #44 Skrevet 9. september 2014 Kjempelurt! (Ironi til de dom ikke tar den) Anonymous poster hash: 274ce...53d Sarkasme heter det faktisk! Anonymous poster hash: 5edf1...922
Anonym bruker Skrevet 9. september 2014 #45 Skrevet 9. september 2014 Jeg har også lagt merke til at de barna som har "hysteriske" foreldre ikke klarer å styre seg når godteskåla står fremme. Anonymous poster hash: 69662...69e Og jeg har lagt merke til det motsatte. Det at du har sett noen som passer til din teori vil ikke si at den gjelder for alle. Jeg tror barn er individuelle vesener uansett hvordan foreldrene velger å oppdra de. Noen vil uansett alltid kreve sukker, og noen vil være mindre interessert, uavhengig av hvor mye de får hjemme. Anonymous poster hash: 273b6...e4f Nei, ikke for å støtte min teori, men jeg har sett det her i huset flere ganger. Jeg har 4 barn så det er en god del barn her i løpet av en uke og det slår ikke feil, når vi har noen godteskåler her hjemme som kanskje har stått i flere dager så er den garantert tom når noen barn med det jeg kaller "hysteriske" foreldre har vært her. Jeg har snakket med flere venninner også om dette og nå ser jeg at flere her inne har samme opplevelsen så jeg trur det er noe i det. I grunn så er det jo litt logisk også. Anonymous poster hash: 69662...69e Det er veldig logisk! Hysteri er aldri bra.. Anonymous poster hash: 71acb...e77
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #46 Skrevet 10. september 2014 Starte dagen med sukker ja... Det er en god ide! Anonymous poster hash: b10e3...99f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #47 Skrevet 10. september 2014 Banan med nugatti! Anonymous poster hash: 83a97...8b1
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #48 Skrevet 10. september 2014 Hahaha! For noen pripne kjerringer. "Kjøper ikke nugatti" Anonymous poster hash: e4717...a31 Hva er prippent med å ikke ha Nugatti i hus? Jeg har aldri smakt Nugatti, syns det virker superekkelt med smørbar sjokolade på skiva. For meg er det 100 % feil å gi barna sjokolade til frokost/kvelds/lunsj. Måltidene skal være sunne og skikkelige. Så koser vi oss heller gjerne m dessert/kakebaking osv i helgene. Anonymous poster hash: 3b957...85a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #49 Skrevet 10. september 2014 Vi har også en genial ordning her i huset. Vi har rett og slett aldri introdusert søte ting som mulig pålegg. Hverken nugatti, syltetøy eller banan. Så ennå har ikke ideen dukket opp om at det kan være et pålegg Anonymous poster hash: daf39...9f4 Jeg klarer bare syktetøy om morningen. Så da må jo barna og få. Men alltid hjemmelaget med bringebær fra bestefar, solbær fra mormor eller plommer fra naboen. Synes ikke det er så ille, er mye næringsstoffer i bær. Anonymous poster hash: 86bf9...ac7
Anonym bruker Skrevet 10. september 2014 #50 Skrevet 10. september 2014 Vi bryr oss ikke om hva andre mener om oss. VI har alltid sjokopålegg, syltetøy, kvitost, kaviar og skinkepålegg i kjøleskapet, samt at vi har en del annet som er mer variabelt (leverpostei, rødbeter, italiensk salat mm) Ungene velger variert, og sjelden det samme pålegg på to brødskiver. Ingen mat er farlig for oss, men noe mat er ikke bra med for mye av. Og noe mat er best og vente med til helga Vi er sunne, slanke og holder oss friske og raske, alle mann. Det verste jeg vet er når folk som er oftere syk, i dårligere form og mer overvektig enn oss kommer med "gode råd" om at det er dumt med sånn og sånn, og hadde vært lurt av oss.... GI MEG FRED! jeg har vært syk av et usunt forhold til mat, jeg er livredd for og overføre det til barna mine. Barna mine er 7 og 11 år. De er sunne, normalt slanke ved god helse. De kaster seg ikke over godteskåla, og sier nei takk til både brus og saft om de ikke er tørste, eller nei til is, selv en glovarm sommerdag,- om de er mette! De takker for godteposer i bursdager, men er så kresne at de ofte ikke spiser alt, allikevel er de fornøyd og spør ikke om annet... Vi er "kjempeusunne" fordi vi gir de både juice, saft og yoghurt flere gang i uka. (de har heller ikke hull i tennene! Og minste har kun mistet to melketenner, eldste 6) og ikke noe er FY-mat eller farlig. VI kan kjøpe en sjokolade på en onsdag, hvis det passer oss som foreldre. Og da gjør vi det. samme hvor usunne du måtte mene vi er! Jeg vil se barna våre når de flytter for seg selv, eller den dag de har lommepenger og kan dra innom en butikk selv. Hvem bruker penger på snop og usunn mat, hvem lærer og begrense seg? De de som har lært at selv om "alt er tilgjengelig" spiser vi det ikke hver dag, eller de som har fått gjemt unna alt man ikke bør spise hele tiden? Ja, vi har godteskap og brus stående,- hele uka! Hovedsakleig til fredag/lørdag, men igjen...Også en og annen "hverdag".... Anonymous poster hash: d897e...c8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå