Gå til innhold

På foreldremøtet ang uteskole: "Vi SKAL være ute uansett vær!"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren min er en sofagris om hun får lov,hun liker seg best innendørs :) Men hun elsker uteskolen, de har en fast dag i uken. Uansett Vær ;) Og da har de matte,norsk,samfunnsfag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HI her. Flott at så mange engasjerer seg synes jeg. Og utrolig mange som skriver om verdien av uteskole.Jeg har ikke skrevet min mening om det. Det var mer dette at man som forelder faktisk kan bli bekymret for å sende ut barn i isende kulde, da det var lærerne som fremstilte uteskole som uansett. Da blir jeg skeptisk, når det ikke finnes unntak. Synes godt lærerne kunne nevnt unntakene hvis det finnes.

HI Anonymous poster hash: 0e6d1...3b8

Problemet med å nevne unntakene er at da ender man fort opp med svært mange foreldre som kikker ut av vinduet hjemme på morgenen og bestemmer for sitt barns del at i dag er et av unntakene. Og da ender man fort opp med at det hver eneste gang er noen barn som ikke har klær og utstyr til å være ute.

 

Derfor er lærerne bastante på at det blir uteskole uansett.

 

Derfor nevner de ikke unntakene.

 

De kan ikke forholde seg til at det skal være en eller to ekstrasjefer i hvert hjem som skal ha mulighet til å overstyre lærerens opplegg. Det betyr ikke at de ikke har tenkt å ta hensyn til været. Det betyr at de tar avgjørelsen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det var ingen rom for diskusjon, alle foreldre måtte huske å ha med gode klær etter vær, til barna sine. For barna slapp ikke unna, de måtte være ute uansett vær.

Jeg bare lurer, er dette egentlig lov? Lærerne sa ingenting om grense for kuldegrader osv. og er det ikke slik at over 10 eller 15 minus så kan barna være inne?

Nå er jeg bekymret for at uteskolen igjen kan fort bli en negativ opplevelse, og jeg skal ta det opp med lærer selvfølgelig. Er det flere skoler som driver slik?

Har ikke fått med meg at regjeringen har bestemt dette med været ihvertfall? Anyone?

 

Anonymous poster hash: d6e92...822

 

Det er nok lov og tipper de har satt denne regelen slik at DE kan bestemme når det eventuelt ikke er bra og at dette er noe foreldrene skal se an om morgonen. F.eks. så kan jo tempraturer variere veldig ut i fra hvor man bor og fra time til time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg anbefaler deg på det sterkeste å lære barna dine å takle all slags vær med muntert humør - man tar på seg adekvate klær og går ut uansett (og nei, man blir ikke syk av kulde eller nedbør). Selv ble jeg oppdratt stikk motsatt og det er faktisk utrolig kjipt og stressende nå i voksen alder - å fokusere på dårlig vær, at det er tiltak å gå ut i nedbør og kulde, at dagens humør bestemmes av dagens vær når jeg står opp, at jeg blir stressa ift å få ut ungene om morgenen når det er dårlig vær, etc. Jeg anstrenger meg så hardt for ikke å videreføre dette til ungene mine, det er jo så mange dager i løpet av et år hvor været er elendig og man må bare ta det med best mulig humør! Heldigvis har jeg en mann som er stikk motsatt. Nei - det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær - sant detAnonymous poster hash: 98388...6b2

Jeg tviler på at oppdragelse har noe med å bli eller ikke bli værsyk, enda det kan godt hende jeg tar feil. I så fall feilet mine foreldre stort, siden jeg får vinterdepresjon jevnt og trutt av vestlandske vær lm vinteren. Pussig nok blir jeg ikke deppa og gretten av kuldegrader og snø. Jeg lar det ikke ødelegge livet mitt, men er det stygt vær, holder jeg meg inne. Har vært slik at jeg hater vinter regn så lenge jeg kan huske, uten at mine foreldre har noe som helst med det å gjøre.

 

Foreløpig er poden stolt av å være halv Bergenser og påstår at det er derfor han elsker regn. Bergenseren jeg er gift med er noe mindre begeistret for å gå tur i stormvær, men skjuler det så godt han kan.

 

Uteskole er supert, så lenge jeg slipper å være med. (Gutten er på uteskole hver onsdag ettermiddag og skolen hans har utflukt hver fredag ettermiddag, hurra for Montessori heldagsskole)

 

Anonymous poster hash: 1fbdb...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg helt utenfor.... Hva i all verden er uteskole?

 

Har de undervisning ute hele dagen 5 dager i uka? Har aldri hørt om dette konseptet.

 

Anonymous poster hash: 6ec36...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg helt utenfor.... Hva i all verden er uteskole?

 

Har de undervisning ute hele dagen 5 dager i uka? Har aldri hørt om dette konseptet.

 

Anonymous poster hash: 6ec36...7ab

Nei, vanligvis en dag i uka (altså på en helt a4 vanlig norsk skole).

 

Anonymous poster hash: 10daa...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Typisk Norge i et nøtteskall. Det går ikke an å være annerledes uten å få et eller annet "stempel" på seg. Liker du å drive med musikk, kultur og ikke så sporty og er ute hele tiden - da er du sofagris, lat osv. ALLE skal drive med sport og springe ute i regnet. Alle skal ta tran og drikke melk. Selv om Norge per dags dato er på toppen når det gjelder lårhalsbrudd - ser ikke ut som denne melka og tranen hjelper noe særlig. Er du utlending så er du enten snylter, postordrebrud, golddigger, russerhore/thaihore og det som verre er. Er du impulsiv og blir dypt forelsket og uttrykker det - da er du desperat fordi ordentlige kvinner lar sin mann pule dem uten forpliktelser i månedsvis og maser ikke på mannen. Er du desperat, så er det din egen skyld om mannen mister interessen, behandler deg som dritt eller er utro.

 

Hva med å være snillere mot hverandre da? Droppe stemplene og akseptere at alle forskjellige? Noen elsker å springe i regnet, og noen liker best å sitte i stua ved peisen og heller gå ut på finere dager. Uten at de er late sofagriser av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Føler meg helt utenfor.... Hva i all verden er uteskole?

 

Har de undervisning ute hele dagen 5 dager i uka? Har aldri hørt om dette konseptet.

 

Anonymous poster hash: 6ec36...7ab

Nei, vanligvis en dag i uka (altså på en helt a4 vanlig norsk skole).

 

Anonymous poster hash: 10daa...46c

Ok da skjønner jeg :) en utedag en dag i uka uansett Vær overlever vel de fleste barn :)

Barnet mitt gikk i utebarnehage og hadde bare positive erfaringer med det. Men hang ikke helt med på uteskole. Det har ikke skolen til mitt barn og hadde merkelig nok aldri hørt om det Før. Takk for oppklaringen :)

 

Anonymous poster hash: 6ec36...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til regler ang uteskole, men jeg ville vært bekymret for det faglige innholdet i disse dagene, og det har du absolutt lov til å stille spørsmål ved.

1. klassinger har krav på et visst antall timer ren undervisning, og dette kan du kreve å få se 'regnskapet' på, noe jeg faktisk ville gjort. Luft din bekymring for læreren og vis at du slett ikke aksepterer 'tur' eller 'frilek' som undervisningstid.Anonymous poster hash: f6d4a...241

 

Hæ? Hva mener du med "ren undervisning"? For noe visvas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk Norge i et nøtteskall. Det går ikke an å være annerledes uten å få et eller annet "stempel" på seg. Liker du å drive med musikk, kultur og ikke så sporty og er ute hele tiden - da er du sofagris, lat osv. ALLE skal drive med sport og springe ute i regnet. Alle skal ta tran og drikke melk. Selv om Norge per dags dato er på toppen når det gjelder lårhalsbrudd - ser ikke ut som denne melka og tranen hjelper noe særlig. Er du utlending så er du enten snylter, postordrebrud, golddigger, russerhore/thaihore og det som verre er. Er du impulsiv og blir dypt forelsket og uttrykker det - da er du desperat fordi ordentlige kvinner lar sin mann pule dem uten forpliktelser i månedsvis og maser ikke på mannen. Er du desperat, så er det din egen skyld om mannen mister interessen, behandler deg som dritt eller er utro.

 

Hva med å være snillere mot hverandre da? Droppe stemplene og akseptere at alle forskjellige? Noen elsker å springe i regnet, og noen liker best å sitte i stua ved peisen og heller gå ut på finere dager. Uten at de er late sofagriser av den grunn.

Halleluja og amen! Signerer denne, jeg er sjokkert over enkelte noen ganger, hvordan mennesker bare på et øyeblikk setter andre i bås. HI

 

Anonymous poster hash: 0e6d1...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig lesning når vikingmammaene virkelig prøver å overgå hverandre hva tøffhet gjelder :)

 

"Joda, så, når barna mine skal vaske seg for helga så hugger vi bare hull i isen og dytter dem nedi, babyen putter vi bare i en håv som vi fester på kanten av ishullet. Å sove inne har vi slutta med, her har vi flytta ut til et telt i hagen. Dette forlater vi bare når det er regner, for regn er sunt året rundt, så vi prøver å være MEST MULIG ute i regn. Ingenting slår en real snøstorm, da er det bare å håpe på at vinden river med seg teltet så vi VIRKELIG får kjent på den deilige isvinden. Selv den nyfødte babyen vår vet  sette pris på det, har jo for pokker ikke født en pyse heller".



Anonymous poster hash: 322cd...87a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å på død og liv være ute i all slags vær er et særnorsk fenomen og de fleste andre land rister på hodet av oss. I Norge har vi blitt hjernevasket med at det så sunt å være ute i all slags vær. Er det spesielt sunt å være ute i timevis i minus 10 grader? Er det spesielt sunt å være ute i høljeregn hele dagen? 

 

Jeg stortrives ute så lenge været er levelig og vi er mye ute i skog og mark gjennom hele året. Men de værste dagene holder vi oss inne, med god samvittghet. Må man ut av diverse grunner, så er jo greit, men hvorfor tvinge seg ut i frost, vind og sno når man ikke behøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

 

Det var ingen rom for diskusjon, alle foreldre måtte huske å ha med gode klær etter vær, til barna sine. For barna slapp ikke unna, de måtte være ute uansett vær.

Jeg bare lurer, er dette egentlig lov? Lærerne sa ingenting om grense for kuldegrader osv. og er det ikke slik at over 10 eller 15 minus så kan barna være inne?

Nå er jeg bekymret for at uteskolen igjen kan fort bli en negativ opplevelse, og jeg skal ta det opp med lærer selvfølgelig. Er det flere skoler som driver slik?

Har ikke fått med meg at regjeringen har bestemt dette med været ihvertfall? Anyone?

 

Anonymous poster hash: d6e92...822

Hei,

jeg tror du skal lene deg tilbake og stole på at det er masse god læring i å ha uteskole. Jeg veit ikke helt hvor vant du er til utendørsliv, eller hvor du bor, men minus 10 er faktisk ikke spesielt kaldt for unger i skolealder. Hadde det vært premature nyfødte, så...

 

Da min eldste begynte på skolen bodde vi et sted på innlandet der det blir veldig kaldt hver vinter. Hvis ungene skulle ha vært inne ved minus 10 eller 15 grader, ville de ikke ha sett åpen himmel mellom november og mars, så grensen var satt til minus 30. På så kalde dager hadde de friminutt i gymsalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillesøstera mi hadde uteskole noen dager i uka, og dette elsket hun. Helt frem til en kald vinterdag med mange kuldegrader og vind. Hun gikk i 2.klasse, og sa i fra til læreren om at hun var kald. Dette brydde ikke læreren seg om, og slik maste hun, helt til pappa hentet henne. I det hun satte seg i bilen braste hun i gråt, fordi hun var så kald. Da hun kom hjem var tærne hennes helt blå!! Vi måtte til legevakt med hu, og hu var heldig asom beholdt tærne! Legen ba oss anmelde lærern, men siden vi kom i dialog med henne og skolen, droppet vi det. Hun angret så hu gråt.

 

Anonymous poster hash: e6e59...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Lillesøstera mi hadde uteskole noen dager i uka, og dette elsket hun. Helt frem til en kald vinterdag med mange kuldegrader og vind. Hun gikk i 2.klasse, og sa i fra til læreren om at hun var kald. Dette brydde ikke læreren seg om, og slik maste hun, helt til pappa hentet henne. I det hun satte seg i bilen braste hun i gråt, fordi hun var så kald. Da hun kom hjem var tærne hennes helt blå!! Vi måtte til legevakt med hu, og hu var heldig asom beholdt tærne! Legen ba oss anmelde lærern, men siden vi kom i dialog med henne og skolen, droppet vi det. Hun angret så hu gråt. Anonymous poster hash: e6e59...66b

Hvis tærne er blå, var kanskje skoa for små...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lillesøstera mi hadde uteskole noen dager i uka, og dette elsket hun. Helt frem til en kald vinterdag med mange kuldegrader og vind. Hun gikk i 2.klasse, og sa i fra til læreren om at hun var kald. Dette brydde ikke læreren seg om, og slik maste hun, helt til pappa hentet henne. I det hun satte seg i bilen braste hun i gråt, fordi hun var så kald. Da hun kom hjem var tærne hennes helt blå!! Vi måtte til legevakt med hu, og hu var heldig asom beholdt tærne! Legen ba oss anmelde lærern, men siden vi kom i dialog med henne og skolen, droppet vi det. Hun angret så hu gråt. Anonymous poster hash: e6e59...66b

Hvis tærne er blå, var kanskje skoa for små...?

 

Og det er helt irrelevant her! Ungen frøs så hun hadde vondt! Da burde læreren tatt til vettet og vist ansvar, og enten fått ungen inn i varmen eller fått av henne skoene og fått på masse låneullsokker, hva som helst!

 

I ille nok vær kan selv gode sko med ullsokker i bli for kalde. Ikke alle har like godt blodomløp i fingrer og tær, selv om de er aktive. Det er individuelle og arvelige forskjeller på dette. Etter en slik forfrysning vil det forresten sannsynligvis bli verre.

 

Den som sviktet her var læreren!

 

Mener du virkelig at det er DU som forelder som har det hele og fulle ansvaret for at barnet ditt er tørt og holder varmen mens det er på uteskolen? Og ikke den voksne personen som er tilstede sammen med barnet? Hva om barnet har falt gjennom isen i en bekk og er gjennomvåt fra sko til lue, og det er kaldt vær på gang. Og barnet fryser fryktelig, og det er langt å gå tilbake til skolen. Er det da ditt ansvar som ikke har sendt med et ekstra par vintersko og fullt skift av alle klær i sekken før de dro hjemmefra? Eller er det læreren som må ta affære og organisere oppvarming ved bålet, låneklær fra flere barn, eller til og med ringe og be deg hente barnet?

 

Anonymous poster hash: 8cddf...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for uteskole, og tydelige beskjeder til foreldrene slik at alle stiller med klær og utstyr.

 

Men jeg er også for å la barna ha inneskole når været er for ille. Kanskje de kan finne på aktiviteter i gymsalen i stedet? Det gjør de på vår skole. De "leker" matematikk, har rebusløp o.l.

 

Anstrengelser i kulde øker risikoen for astma. Dette vet man, og det er bare å se på hvor mange skiløpere på høyt nivå som sliter med astma. Hvorfor ta sjansen bare for å lage "tøffe barn"? Og hvorfor la den ene stakkaren som allerede har astma sitte alene igjen på skolen?

 

Forfrysninger i ansiktet kan gi hudproblemer livet ut. Lett forfrysning på fingre og tær gir dårligere blodomløp.



Anonymous poster hash: 8cddf...9d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er for uteskole, og tydelige beskjeder til foreldrene slik at alle stiller med klær og utstyr.

 

Men jeg er også for å la barna ha inneskole når været er for ille. Kanskje de kan finne på aktiviteter i gymsalen i stedet? Det gjør de på vår skole. De "leker" matematikk, har rebusløp o.l.

 

Anstrengelser i kulde øker risikoen for astma. Dette vet man, og det er bare å se på hvor mange skiløpere på høyt nivå som sliter med astma. Hvorfor ta sjansen bare for å lage "tøffe barn"? Og hvorfor la den ene stakkaren som allerede har astma sitte alene igjen på skolen?

 

Forfrysninger i ansiktet kan gi hudproblemer livet ut. Lett forfrysning på fingre og tær gir dårligere blodomløp.

 

Anonymous poster hash: 8cddf...9d2

 

Og livet ender med død. Ergo bør man helst la det være.

 

Anonymous poster hash: 10daa...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI

 

Her ser du det verste med den norske "folkesjela". Og Gud forby at du skulle ha noen andre meninger enn det!

 

Om du ikke mener det er supert for barna dine å være ute i -15 hele dagen, at det ikke er bra å starte barnehage når de er 12 år, at fleece også kan varme og at man ikke må gå kun med ull 11 måneder i året, at du bruker morsmelkserstatning i stedet for å amme, eller på en annen måte SKILLER DEG UT, ja da får du jommen meg høre det, særlig på dette forumet.

 

I andre land må ikke barna være ute i -15 grader, og de har det helt fint for det. Det er en særnorsk greie. Veldig krampeaktig, spør du meg.



Anonymous poster hash: fbb1a...bbd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjære HI

 

Her ser du det verste med den norske "folkesjela". Og Gud forby at du skulle ha noen andre meninger enn det!

 

Om du ikke mener det er supert for barna dine å være ute i -15 hele dagen, at det ikke er bra å starte barnehage når de er 12 år, at fleece også kan varme og at man ikke må gå kun med ull 11 måneder i året, at du bruker morsmelkserstatning i stedet for å amme, eller på en annen måte SKILLER DEG UT, ja da får du jommen meg høre det, særlig på dette forumet.

 

I andre land må ikke barna være ute i -15 grader, og de har det helt fint for det. Det er en særnorsk greie. Veldig krampeaktig, spør du meg.

 

Anonymous poster hash: fbb1a...bbd

 

Nei, HER, rettnover her, ser du et utvalg av det verste: overstyring fordi man tror man vet bedre, undergraving av skolen eller helsemyndighetene eller hvilken som helst annen autoritet fordi man navlebeskuende nok tror man vet bedre og kan "tenke selv", og dermed ikke trenger forholde seg til det som finnes av forordninger eller anbefalinger. At det er spesielt norsk tror jeg ikke, men påfallende usmart.

 

Anonymous poster hash: 10daa...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...