Gå til innhold

På foreldremøtet ang uteskole: "Vi SKAL være ute uansett vær!"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Det var ingen rom for diskusjon, alle foreldre måtte huske å ha med gode klær etter vær, til barna sine. For barna slapp ikke unna, de måtte være ute uansett vær.

Jeg bare lurer, er dette egentlig lov? Lærerne sa ingenting om grense for kuldegrader osv. og er det ikke slik at over 10 eller 15 minus så kan barna være inne?

Nå er jeg bekymret for at uteskolen igjen kan fort bli en negativ opplevelse, og jeg skal ta det opp med lærer selvfølgelig. Er det flere skoler som driver slik?

Har ikke fått med meg at regjeringen har bestemt dette med været ihvertfall? Anyone?

 

Anonymous poster hash: d6e92...822

Enig med deg! Dette er tullete av skolen. Ta det opp med FAU ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå syns jeg HI får masse negative tilbakemeldinger her. Hun kan da ha spørsmål og være nervøs når hun går inn i noe nytt og ukjent med barnet sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julia1984

Sitter ungene dine inne når det regner, blåser, snør eller er kaldt, HI?

 

Barn kan være ute i all slags Vær. Er helt sikker på at lærerne tilpasser lengden på uteskole hvis det er såkalt ekstremvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Uteskole er uteskole.

Vi har en dag i uka med uteskole.

Min datter elsker disse dagene. På de kaldeste vinterdager, tenner de bål, varmer seg på kakao

og holder seg i aktivitet.

 

De har lange turer i fjæra, sykkelturer, reiser til ulike steder i nærområdet.

Eller de er ute og aker, på skøytebanen, fiskekonkuranse.

 

De har hatt dyras dag, hatt med egne kjæledyr, vært hjemme hos klassekamerater.

 

Med andre ord er jeg sikker på at ditt barn vil kose seg :)

My point exactly ift til det jeg skrev over; dette hadde jeg IKKE akseptert!

 

Anonymous poster hash: f6d4a...241

Hva er det du ikke hadde akseptert?

 

Anonymous poster hash: caab4...a1e

Hun mener det er grusomt at barnet ditt lærer om havet ved å se det, ta og føle på det, fremfor å lese om det i en bok 😂

 

Anonymous poster hash: 5d015...53e

Tur i fjæra hører til naturfag som de vanligvis gjennomfører om våren. 'Ta og føle på havet' du liksom, er det SKOLEN som skal lære ungene det også?

De andre eksemplene hennes var bare tøys og frilek, ville ikke kalt det undervisning, nei. Til nøds utegym (er de på sykkeltur i 1. klasse?), men det kan umulig forsvares om det er snakk om en hel dag i uka.

Jeg er for god, gammeldags undervisning. Det er dessuten massevis av friminutter i en skoledag, så frisk luft får de uansett.

 

Anonymous poster hash: f6d4a...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herrefred... Dere som lurer på hvorfor hun sender unga på uteskole... Har dere unger i skolealder? Uteskole er da ikke en egen type skole. Uteskole er noe alle skoler har av og til. Noen en sjelden gang, andre en gang i uka eller så. Uteskole betyr jo bare at man flytter undervisningen ut.

 

Anonymous poster hash: c6faf...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Uteskole er uteskole.

Vi har en dag i uka med uteskole.

Min datter elsker disse dagene. På de kaldeste vinterdager, tenner de bål, varmer seg på kakao

og holder seg i aktivitet.

 

De har lange turer i fjæra, sykkelturer, reiser til ulike steder i nærområdet.

Eller de er ute og aker, på skøytebanen, fiskekonkuranse.

 

De har hatt dyras dag, hatt med egne kjæledyr, vært hjemme hos klassekamerater.

 

Med andre ord er jeg sikker på at ditt barn vil kose seg :)

My point exactly ift til det jeg skrev over; dette hadde jeg IKKE akseptert!

 

Anonymous poster hash: f6d4a...241

Hva er det du ikke hadde akseptert?

 

Anonymous poster hash: caab4...a1e

Hun mener det er grusomt at barnet ditt lærer om havet ved å se det, ta og føle på det, fremfor å lese om det i en bok 😂

 

Anonymous poster hash: 5d015...53e

Tur i fjæra hører til naturfag som de vanligvis gjennomfører om våren. 'Ta og føle på havet' du liksom, er det SKOLEN som skal lære ungene det også?

De andre eksemplene hennes var bare tøys og frilek, ville ikke kalt det undervisning, nei. Til nøds utegym (er de på sykkeltur i 1. klasse?), men det kan umulig forsvares om det er snakk om en hel dag i uka.

Jeg er for god, gammeldags undervisning. Det er dessuten massevis av friminutter i en skoledag, så frisk luft får de uansett.

 

Anonymous poster hash: f6d4a...241

Oj oj...kanskje på tide du leser fagplan før du uttaler deg og hører faktisk hva de driver med på uteskole? Er jo bare flaut det svaret ditt og bevitner total uvitenhet til faktisk hva som skjer på uteskole

 

Anonymous poster hash: caab4...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærerne bruker nok sunt vett.

Jeg som lærer bruker uteskole. Vi har vært ute en dag i uka i 3 skoleår. Blir litt mindre nå i 4.klasse, men har hatt det disse tre første ukene i tillegg til at hele skolen hadde to dager uteskole en uke.

 

Vi har fisket, høstet, laget mat, sett på dyr, artsbestemt, sett på anatomi. Alle mine elever kan tenne bål så lenge de har en fyrstikk, og ikke noe mer.

De spikker grillpinner. De er flinke til å kle seg. De kan mye om naturen.

På kaldeste vinteren med 25 minus, nei da er vi inne. Er været dårligere enn antatt, da blir utedagen kortere. Ingen har tatt skade av turene.

 

Ikke alle elsker uteskole, men alle har nytte av det. Alle mine elever trives på skolen. Også de skolesvake, for alle opplever mestring.

Jeg skal utdanne alt fra professorer og ingeniører til skogsarbeidere, yrkessjåfører og hjemmeværende.

 

Jeg gjør mitt beste for opplevelse av mestring og å lære bort aksept for at vi er forskjellige og lærer på forskjellig måte.

 

Jeg synes du er heldig som har en lærer som liker å være ute og kan det å bruke nærmiljøet i opplæringen. Ikke alle barn får være så mye utenfor klasserommet.

 

Anonymous poster hash: 0dc94...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Uteskole er uteskole.

Vi har en dag i uka med uteskole.

Min datter elsker disse dagene. På de kaldeste vinterdager, tenner de bål, varmer seg på kakao

og holder seg i aktivitet.

 

De har lange turer i fjæra, sykkelturer, reiser til ulike steder i nærområdet.

Eller de er ute og aker, på skøytebanen, fiskekonkuranse.

 

De har hatt dyras dag, hatt med egne kjæledyr, vært hjemme hos klassekamerater.

 

Med andre ord er jeg sikker på at ditt barn vil kose seg :)

My point exactly ift til det jeg skrev over; dette hadde jeg IKKE akseptert!

 

Anonymous poster hash: f6d4a...241

Hva er det du ikke hadde akseptert?

 

Anonymous poster hash: caab4...a1e

Hun mener det er grusomt at barnet ditt lærer om havet ved å se det, ta og føle på det, fremfor å lese om det i en bok 😂

 

Anonymous poster hash: 5d015...53e

Gapskratter. Byfolk asså. 😂😂😂

 

Anonymous poster hash: 3bf1c...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på skole med psykisk utviklingshemmede ungdommer. Fra de som sitter i rullestol til de som går ved hjelp eller klarer å gå selv.

De har hel uteskole hver uke. Det som stopper bevegelseshemmede er glatte veier og mye snø ;)

 

De elsker uteskolen. Deler elevene i grupper og de får lærerike aktiviteter hele dagen.

 

Lage til bålet

Bruke stormkjøkken

Sette opp lavvo

Sage ved

Kano / robåt / sjø vett regler

Dyre og fugle skole

Lage fuglekasser, henge dem opp og følge med når fuglene legger egg

Natursti

Klatrevegg

 

Ja, dette er noe av våre aktiviteter. Aldri sure miner om det regner/ blåser eller snør. Uteskole er fantastisk lærerikt og kjempegøy :D

 

PS: ikke klag til læreren , barnet ditt vil elske uteskolen. Læring for livet :D

 

 

Anonymous poster hash: 9e9fb...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Uteskole er uteskole.

Vi har en dag i uka med uteskole.

Min datter elsker disse dagene. På de kaldeste vinterdager, tenner de bål, varmer seg på kakao

og holder seg i aktivitet.

De har lange turer i fjæra, sykkelturer, reiser til ulike steder i nærområdet.

Eller de er ute og aker, på skøytebanen, fiskekonkuranse.

De har hatt dyras dag, hatt med egne kjæledyr, vært hjemme hos klassekamerater.

Med andre ord er jeg sikker på at ditt barn vil kose seg :)

My point exactly ift til det jeg skrev over; dette hadde jeg IKKE akseptert!Anonymous poster hash: f6d4a...241
Hva er det du ikke hadde akseptert?Anonymous poster hash: caab4...a1e

Hun mener det er grusomt at barnet ditt lærer om havet ved å se det, ta og føle på det, fremfor å lese om det i en bok Anonymous poster hash: 5d015...53e

jeg tenkte bare: hæ? Hva er det du ikke aksepterer? Haha er det mulig ...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at de fleste som har svart på denne tråden burde ta seg et kurs i folkeskikk,

Barn har ikke vondt av å være ute. Selv i regn og kulde. Men nå må dere tenke at minus grader føles forskjellig fra sted til sted. - 10 her vi bor er fryktelig kaldt men der vi kommer fra er - 10 ingen ting.

 

Mange barn har astma de skal ikke være ute i -10 eller lavere hva gjør skolen da?

Muskelsykdommer?

 

Jeg er oppvokst med en ute glad skole, familie, og speider. Alt jeg husker er regn og regn og det å fryse. Jeg husker tvang og misstrivsel.

Jeg hater den dags dato å være ute i regn og snø.

 

Men jo du har påvirkningskraft ta det opp med FAU. Foreldre har påvirkningskraft på skoledagen til barna.

 

Jeg synes dette er et viktig tema og ta opp.

 

Er det tilrettelagt i skogen til kalde dager? Med gapahuk, lavo.?

 

Til dere som er frekke, respekterer dere ikke at andre er forskjellig enn deg?

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 67693...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at de fleste som har svart på denne tråden burde ta seg et kurs i folkeskikk,

Barn har ikke vondt av å være ute. Selv i regn og kulde. Men nå må dere tenke at minus grader føles forskjellig fra sted til sted. - 10 her vi bor er fryktelig kaldt men der vi kommer fra er - 10 ingen ting.

 

Mange barn har astma de skal ikke være ute i -10 eller lavere hva gjør skolen da?

Muskelsykdommer?

 

Jeg er oppvokst med en ute glad skole, familie, og speider. Alt jeg husker er regn og regn og det å fryse. Jeg husker tvang og misstrivsel.

Jeg hater den dags dato å være ute i regn og snø.

 

Men jo du har påvirkningskraft ta det opp med FAU. Foreldre har påvirkningskraft på skoledagen til barna.

 

Jeg synes dette er et viktig tema og ta opp.

 

Er det tilrettelagt i skogen til kalde dager? Med gapahuk, lavo.?

 

Til dere som er frekke, respekterer dere ikke at andre er forskjellig enn deg?

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 67693...a6b

Man trenger ikke respektere alt av forskjellighet.

 

Anonymous poster hash: 10daa...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på skole med psykisk utviklingshemmede ungdommer. Fra de som sitter i rullestol til de som går ved hjelp eller klarer å gå selv.

De har hel uteskole hver uke. Det som stopper bevegelseshemmede er glatte veier og mye snø ;)

De elsker uteskolen. Deler elevene i grupper og de får lærerike aktiviteter hele dagen.

Lage til bålet

Bruke stormkjøkken

Sette opp lavvo

Sage ved

Kano / robåt / sjø vett regler

Dyre og fugle skole

Lage fuglekasser, henge dem opp og følge med når fuglene legger egg

Natursti

Klatrevegg

Ja, dette er noe av våre aktiviteter. Aldri sure miner om det regner/ blåser eller snør. Uteskole er fantastisk lærerikt og kjempegøy :D

PS: ikke klag til læreren , barnet ditt vil elske uteskolen. Læring for livet :DAnonymous poster hash: 9e9fb...289

 

 

Husk at barna på en spesialskole Får litt mere tilrettelagt og mere utstyr, enn en vanlig skole.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 67693...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars lærere som må håndtere alle klager fra foreldre. Det er september og foreldre bekymrer seg allerede for at barna skal være ute i kulden og lurer på om dette er lov? Jeg har også en førsteklassing og synes det er flott at han skal få være ute en dag i uken. Jeg stoler på at lærerne tilpasser opplegget til været. Veldig fint at barna blir vant til å være ute i all slags vær, det er viktig for å like det når de blir større og gir gode muligheter til fysisk aktivitet.

 

Anonymous poster hash: 13d70...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til regler ang uteskole, men jeg ville vært bekymret for det faglige innholdet i disse dagene, og det har du absolutt lov til å stille spørsmål ved.

 

1. klassinger har krav på et visst antall timer ren undervisning, og dette kan du kreve å få se 'regnskapet' på, noe jeg faktisk ville gjort. Luft din bekymring for læreren og vis at du slett ikke aksepterer 'tur' eller 'frilek' som undervisningstid.

 

Anonymous poster hash: f6d4a...241

Hvorfor antyder du at man ikke kan drive opplæring ute? Man må faktisk ikke sitte inne med blyant og bok for å lære, spesielt yngre barn!

 

Jeg blir skremt av hvor ovenfra og ned mange her inne er ovenfor læreres praksis. Stol på at læreren til ditt barn gjør jobben sin. Du må gjerne be om regnskap som du kaller det, men makan til mangel på tiltro skal du lete lenge etter.

 

Og når det kommer til vær og spesielt kuldegrader. Hva tror dere barna i Røros, Karasjok eller Kirkenes gjør om vinteren? De er ute og leker!

 

Anonymous poster hash: 991d3...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred. Jeg sier også at vi skal være ute uansett vær, men jeg bruker sunn fornuft og er være alt for dårlig, er vi inne. Men litt av grunnen til at jeg sier til foreldrene at vi skal, er at jeg og de andre lærerne skal ta den avgjørelsen når vi kommer på skolen den aktuelle dagen. Ingen foreldre skal ta den avgjørelsen hjemme før barnet går på skolen og dermed ikke sende med ordentlig tøy.

 

Stol på at læreren gjør jobben sin.

 

Er det uforsvarlig å være ute, så er de ikke det.

 

Anonymous poster hash: b8fef...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre unger har uteskole ca 2 ganger i måneden, og båe vi og ungene synes det er helt topp!

 

Til nå har det vært:

naturfag; planter, dyreliv,

mat og helse; bærsanking, sylting, saftig etc

Gym; orientering, friluftsliv

Samfunnsfag; trafikksikkerhet for 1. Trinn

Kunst og håndverk; ulike kreative kunstverk

 

Og sikkert masse mer som jeg ikke har oversikt over!

 

Anonymous poster hash: e9765...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Mine skolebarn har uteskole en dag i uka (4 timer) hver uke fram til og med fjerde klasse.  Eldste fortsatte til og med i femte klasse med uteskole annen hver uke fordi elevene gjerne ville.  Det var ingen regler for vær, bare at det var viktig  være kledd godt.  De var ute i regn, snø og kulde, men selvfølgelig var det iblandet en stor dose sunn fornuft oppi det hele.  De ble våte om de ikke hadde regntøy og støvler, god opplæring av både barn og foreldre det.  Ingen glemte gode klær mer enn en gang eller to.  

 

Og dere som snakker om at de går glipp av "fag".  Det er selvfølgelig bare tull.  Uteskole var uteskole, ikke bare  gå på tur og spise pølser.  Det hadde både matte, naturfag, samfunnsfag, historie, gym, fysisk aktivitet, norsk, engelsk og rle ute.  Av og til som ren undervisning en eller annen uteplass, eller fordi det målte telte trær og steiner, måle lenger og omkretser, kikket på bygninger og broer som var under bygging, lette etter farger på ting, leste skilt, hadde leker og aktiviteter, klatret i trær, lette etter forskjellig spor i naturen, fulgte med trær og blomster som utviklet seg gjennom året, kikket på byggestiler, forskjellige kirker, plukket bær, gikk på skøyter og ski - jeg kan fortsette i det uendelige!

 

Og selv om noen av og til kom hjem våte eller kanskje til og med litt kalde, så klarte de seg helt fint.  Det er læring det også.  Unger burde ha uteskole med jevne mellomrom hele skoletiden.  Det er masse å hente faglig og ikke minst var det knallbra for miljøet og helsa.

 

Ikke bekymre deg, HI.  I alle fall ikke så lenge skolen drives av fornuftig ledelse og lærere med evne til å tenke sjøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er høy luftfuktighet så er ikke 10-15, heller ikke 20, minus farlig for barna. Det er kulde i kombinasjon med fukt som kan være farlig for lungene til de minste.

I barnehagen vår er barna ute helt ned til minus 25 grader.

 

Uteskole er en topp mulighet til å lære andre ting, være i naturen, samhold, mestring og lek. En perfekt kombinasjon.



Anonymous poster hash: 13972...dcb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Jeg kan forresten tenke meg at de sier "uansett vær" for at foreldrene alltid skal gjøre de klare for  være ute og  unngå at "noen trodde at de ikke skulle være ute".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at læreren sier det sånn er fordi foreldre som deg ikke skal tenkte "uff i dag er det regn og kaldt, de skal sikkert være inne", og så ender ungen din opp med å fryse masse. Nå vet du at de SKAL ut og da sender du med tøy etter det. 



Anonymous poster hash: ef51e...132
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg anbefaler deg på det sterkeste å lære barna dine å takle all slags vær med muntert humør - man tar på seg adekvate klær og går ut uansett (og nei, man blir ikke syk av kulde eller nedbør). Selv ble jeg oppdratt stikk motsatt og det er faktisk utrolig kjipt og stressende nå i voksen alder - å fokusere på dårlig vær, at det er tiltak å gå ut i nedbør og kulde, at dagens humør bestemmes av dagens vær når jeg står opp, at jeg blir stressa ift å få ut ungene om morgenen når det er dårlig vær, etc. Jeg anstrenger meg så hardt for ikke å videreføre dette til ungene mine, det er jo så mange dager i løpet av et år hvor været er elendig og man må bare ta det med best mulig humør! Heldigvis har jeg en mann som er stikk motsatt. Nei - det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær - sant det😜

 

Anonymous poster hash: 98388...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til regler ang uteskole, men jeg ville vært bekymret for det faglige innholdet i disse dagene, og det har du absolutt lov til å stille spørsmål ved.

1. klassinger har krav på et visst antall timer ren undervisning, og dette kan du kreve å få se 'regnskapet' på, noe jeg faktisk ville gjort. Luft din bekymring for læreren og vis at du slett ikke aksepterer 'tur' eller 'frilek' som undervisningstid.Anonymous poster hash: f6d4a...241

Ren undervisning? Tror du ikke det er læring i naturen? Man må ikke nødvendigvis sitte ved pulten for å forstå at 4+4=8.

 

Hele innlegget ditt vitner om grunnleggende mangel på kunnskap om hva som skjer i skolen.

 

Anonymous poster hash: 1090f...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en kuldegrense, som sier at barna ikke skal være ute i friminuttene når det er så kaldt. Husker ikke hva denne var på. Lærerne som driver uteskole er veldig fleksible, ligger ikke værforholdene til rette er man ute så lite som mulig. Dette har jeg selv vært med på.

 

Vil tro at grunnen til at dette ble sagt på foreldremøtet, var fordi lærerne ikke ville risikere at foreldre skulle regne med at uteskolen ble avlyst pga været. Slik kan lærerne sikre at barna alltid har med nok med klær, selv på dager hvor foreldre kanskje ikke ville vært ute. Det er desverre mange foreldre som ikke ville hatt uteskole på dager med dårlig vær.

 

Ikke bekymre deg :) lærere har også lover og regler de må forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at skolen tar hensyn til vind og vær, men kommuniserer ut at det SKAL være uteskole uansett vær for å slippe å måtte forholde seg til 20-30 foreldrepar som skal være med på å vurdere hvorvidt det er ok utevær.

Hos oss er det samme beskjed, -de skal alltid være ute og vi skal forberede barna på det, men med veldig dårlig vær går de kanskje bare 100 m til nærmeste lavvo og sitter der rundt bålet. Turen blir også på slike dager forkortet.

Det er nok for at du og barna skal slippe å tenke på om det blir tur eller ei. :-)

Forøvrig tåler (og liker) de fleste barn å være ute og kjenne på vind og vær. :-)

 

Lykke til!

 

Anonymous poster hash: 22363...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...