Gå til innhold

På foreldremøtet ang uteskole: "Vi SKAL være ute uansett vær!"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skolen prøver vel å formidle at forventningen er at alle har med seg klær til uteskole uansett. De kan ikke forholde seg til ørti telefoner på morgenen fra foreldre som hevder at deres barn ikke bør være ute og de kan ikke la noen være igjen på skolen, det er de ikke bemannet til. I min eldstes klasse var det et barn med alvorlig astma, han slapp å være med på uteskole når det var kaldt. De tar selvfølgelig også hensyn til helse generelt. De er kortere ute når det er kaldt og vått enn når det er deilig ute. 

 

Til deg som er opptatt av hva de lærer - det er klart man kan lære en masse mens man er ute. I matematikk kan man telle, lage mengdemasser, se etter grunnformer, sortere på ulike måter. Man kan lære om ulike typer trær, om steinformasjoner, om busker, blomster, sopp og bær. Man kan se etter ulike farger og benevne dem på engelsk. Man kan ta med seg ting tilbake til klassen og bruke dem i undervisningen. Man kan lete etter spor etter dyr, se på fisker, lære hvordan vinden får det til å kruse seg på vannet. Spør du ungen hva han har lært på uteskole, er det ikke sikkert han sier han har lært noe, men lærer gjør de heldigvis også når de tror de bare har lekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke til regler ang uteskole, men jeg ville vært bekymret for det faglige innholdet i disse dagene, og det har du absolutt lov til å stille spørsmål ved.

 

1. klassinger har krav på et visst antall timer ren undervisning, og dette kan du kreve å få se 'regnskapet' på, noe jeg faktisk ville gjort. Luft din bekymring for læreren og vis at du slett ikke aksepterer 'tur' eller 'frilek' som undervisningstid.

 

Anonymous poster hash: f6d4a...241

Jeg hadde mye "uteskole" som student ved universitetet. Det ble da kalt ekskursjon. Lærte aldri så mye som på de dagene! Ble mye artsmangfold, anatomi og genetikk, men også bruk av endel teknisk utstyr. Innsamlet materiale ble brukt i undervisning inne.

 

Det er mye av dette de gjør nedover i trinnene, forenklet og alderstilpasset. Du kan lære alle fag ute. Så uteskole er ikke lik bare lek.

 

Anonymous poster hash: 9b2be...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter ungene dine inne når det regner, blåser, snør eller er kaldt, HI?

 

Barn kan være ute i all slags Vær. Er helt sikker på at lærerne tilpasser lengden på uteskole hvis det er såkalt ekstremvær.

 

 

Mine barn sitter inne når det pøsregner ja, altså når vi er hjemme. Jeg går ikke frivillig ut i pøsregn og "koser meg" med mindre jeg er noe. Og nei, jeg er ingen pingle, bor i en landsdel der det er ofte kaldere enn minus 20 på vinteren, kjører hundespann og barna bader i 14 graders vann på sommeren. Jeg ser bare ikke poenget ved å sitte ute og bli våt og kald (ingen regnklær kan være gode nok når himmelen åpner seg og du får bøtte med vann over hode hver 5. sekund).

 

Anonymous poster hash: b2c1a...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kjenner ikke til regler ang uteskole, men jeg ville vært bekymret for det faglige innholdet i disse dagene, og det har du absolutt lov til å stille spørsmål ved.

1. klassinger har krav på et visst antall timer ren undervisning, og dette kan du kreve å få se 'regnskapet' på, noe jeg faktisk ville gjort. Luft din bekymring for læreren og vis at du slett ikke aksepterer 'tur' eller 'frilek' som undervisningstid.Anonymous poster hash: f6d4a...241

Ren undervisning? Tror du ikke det er læring i naturen? Man må ikke nødvendigvis sitte ved pulten for å forstå at 4+4=8.

 

Hele innlegget ditt vitner om grunnleggende mangel på kunnskap om hva som skjer i skolen.

 

Anonymous poster hash: 1090f...5d1

 

 

 

Og DER har vi en av grunnene til at den norske skolen kommer ut med så dårlige resultater internasjonalt, og halve forumet skriver "avåtil", "intrisert" og "prevanksjon". Man MÅ kunne konsentrere seg for å lære fag som matte, norsk rettskriving, historie osv. Fag som kjemi og fysikk kan med fordel læres ute. Men bare fortsett med kutting av lekser og bare kos, tur og moro i stedet for læring, så ser dere hvor faglig flinke barn dere får når de er ferdig på skolen.

 

Anonymous poster hash: b2c1a...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg anbefaler deg på det sterkeste å lære barna dine å takle all slags vær med muntert humør - man tar på seg adekvate klær og går ut uansett (og nei, man blir ikke syk av kulde eller nedbør). Selv ble jeg oppdratt stikk motsatt og det er faktisk utrolig kjipt og stressende nå i voksen alder - å fokusere på dårlig vær, at det er tiltak å gå ut i nedbør og kulde, at dagens humør bestemmes av dagens vær når jeg står opp, at jeg blir stressa ift å få ut ungene om morgenen når det er dårlig vær, etc. Jeg anstrenger meg så hardt for ikke å videreføre dette til ungene mine, det er jo så mange dager i løpet av et år hvor været er elendig og man må bare ta det med best mulig humør! Heldigvis har jeg en mann som er stikk motsatt. Nei - det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær - sant det

 

Anonymous poster hash: 98388...6b2

 

 

Da har du ikke vært i Lakselv i 22 minus og storm slik at man blir blåst over ende. Ingen klær hjelper da. Og det er ikke noe som skjer 1 gang i året, men flere ganger i måneden i løpet av vinteren.

 

Anonymous poster hash: b2c1a...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Sitter ungene dine inne når det regner, blåser, snør eller er kaldt, HI?

 

Barn kan være ute i all slags Vær. Er helt sikker på at lærerne tilpasser lengden på uteskole hvis det er såkalt ekstremvær.

 

Mine barn sitter inne når det pøsregner ja, altså når vi er hjemme. Jeg går ikke frivillig ut i pøsregn og "koser meg" med mindre jeg er noe. Og nei, jeg er ingen pingle, bor i en landsdel der det er ofte kaldere enn minus 20 på vinteren, kjører hundespann og barna bader i 14 graders vann på sommeren. Jeg ser bare ikke poenget ved å sitte ute og bli våt og kald (ingen regnklær kan være gode nok når himmelen åpner seg og du får bøtte med vann over hode hver 5. sekund).

 

Anonymous poster hash: b2c1a...345

Hvem har sagt at du skal SITTE ute? Bevegelse er en fin ting. Mistenker deg at det er DU som ikke giddet. Barn synes det er moro med vanndammer og lek.

 

Selvsagt ikke dine, de har jo ikke fått sjansen siden du ikke frivillig går ut om det regner.

 

Anonymous poster hash: caab4...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Sitter ungene dine inne når det regner, blåser, snør eller er kaldt, HI?

 

Barn kan være ute i all slags Vær. Er helt sikker på at lærerne tilpasser lengden på uteskole hvis det er såkalt ekstremvær.

 

Mine barn sitter inne når det pøsregner ja, altså når vi er hjemme. Jeg går ikke frivillig ut i pøsregn og "koser meg" med mindre jeg er noe. Og nei, jeg er ingen pingle, bor i en landsdel der det er ofte kaldere enn minus 20 på vinteren, kjører hundespann og barna bader i 14 graders vann på sommeren. Jeg ser bare ikke poenget ved å sitte ute og bli våt og kald (ingen regnklær kan være gode nok når himmelen åpner seg og du får bøtte med vann over hode hver 5. sekund).

 

Anonymous poster hash: b2c1a...345

Hvem har sagt at du skal SITTE ute? Bevegelse er en fin ting. Mistenker deg at det er DU som ikke giddet. Barn synes det er moro med vanndammer og lek.

 

Selvsagt ikke dine, de har jo ikke fått sjansen siden du ikke frivillig går ut om det regner.

 

Anonymous poster hash: caab4...a1e

 

 

 

Hahaha, men hvorfor SKAL man være ute når man har et hus å bo i, altså ute hele tiden? Mine barn er aldri blitt hindret mot å gå ut når det regner nei. Skal man bedømmes som god eller dårlig mor etter hvor "hardbarket" man er og hvor mye man springer ute når det regner? I tillegg til alle andre krav mødre møter i samfunnet? Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke kan drive med fysisk aktivitet veldig lenge om gangen, så nei, etter 15-20 minutters aktivitet må jeg sette meg ned. Og faktisk SITTE i regnet :D Ikke alle er supermødre som du må du forstå, likevel får de fleste helt greie, snille og harmoniske barn. Mine eldste er forresten så store at de går ut selv - hvorfor må JEG gå ut med dem i regnet, siden de likevel vil være ute alene og leke når de først er ute? Er du med barna dine og observerer hele tiden 24/7`?

 

Anonymous poster hash: b2c1a...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Sitter ungene dine inne når det regner, blåser, snør eller er kaldt, HI?

 

Barn kan være ute i all slags Vær. Er helt sikker på at lærerne tilpasser lengden på uteskole hvis det er såkalt ekstremvær.

Mine barn sitter inne når det pøsregner ja, altså når vi er hjemme. Jeg går ikke frivillig ut i pøsregn og "koser meg" med mindre jeg er noe. Og nei, jeg er ingen pingle, bor i en landsdel der det er ofte kaldere enn minus 20 på vinteren, kjører hundespann og barna bader i 14 graders vann på sommeren. Jeg ser bare ikke poenget ved å sitte ute og bli våt og kald (ingen regnklær kan være gode nok når himmelen åpner seg og du får bøtte med vann over hode hver 5. sekund).

 

Anonymous poster hash: b2c1a...345

Hvem har sagt at du skal SITTE ute? Bevegelse er en fin ting. Mistenker deg at det er DU som ikke giddet. Barn synes det er moro med vanndammer og lek.

 

Selvsagt ikke dine, de har jo ikke fått sjansen siden du ikke frivillig går ut om det regner.

 

Anonymous poster hash: caab4...a1e

 

Hahaha, men hvorfor SKAL man være ute når man har et hus å bo i, altså ute hele tiden? Mine barn er aldri blitt hindret mot å gå ut når det regner nei. Skal man bedømmes som god eller dårlig mor etter hvor "hardbarket" man er og hvor mye man springer ute når det regner? I tillegg til alle andre krav mødre møter i samfunnet? Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke kan drive med fysisk aktivitet veldig lenge om gangen, så nei, etter 15-20 minutters aktivitet må jeg sette meg ned. Og faktisk SITTE i regnet :D Ikke alle er supermødre som du må du forstå, likevel får de fleste helt greie, snille og harmoniske barn. Mine eldste er forresten så store at de går ut selv - hvorfor må JEG gå ut med dem i regnet, siden de likevel vil være ute alene og leke når de først er ute? Er du med barna dine og observerer hele tiden 24/7`?

 

Anonymous poster hash: b2c1a...345

Kanskje et poeng at du nevner dette med kronisk sykdom etc før du hiver deg inn i diskusjonen? Hvordan skal vi tolke det ut fra det du skrev før?

 

 

 

Anonymous poster hash: caab4...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Sitter ungene dine inne når det regner, blåser, snør eller er kaldt, HI?

 

Barn kan være ute i all slags Vær. Er helt sikker på at lærerne tilpasser lengden på uteskole hvis det er såkalt ekstremvær.

Mine barn sitter inne når det pøsregner ja, altså når vi er hjemme. Jeg går ikke frivillig ut i pøsregn og "koser meg" med mindre jeg er noe. Og nei, jeg er ingen pingle, bor i en landsdel der det er ofte kaldere enn minus 20 på vinteren, kjører hundespann og barna bader i 14 graders vann på sommeren. Jeg ser bare ikke poenget ved å sitte ute og bli våt og kald (ingen regnklær kan være gode nok når himmelen åpner seg og du får bøtte med vann over hode hver 5. sekund).

 

Anonymous poster hash: b2c1a...345

Hvem har sagt at du skal SITTE ute? Bevegelse er en fin ting. Mistenker deg at det er DU som ikke giddet. Barn synes det er moro med vanndammer og lek.

 

Selvsagt ikke dine, de har jo ikke fått sjansen siden du ikke frivillig går ut om det regner.

 

Anonymous poster hash: caab4...a1e

 

Hahaha, men hvorfor SKAL man være ute når man har et hus å bo i, altså ute hele tiden? Mine barn er aldri blitt hindret mot å gå ut når det regner nei. Skal man bedømmes som god eller dårlig mor etter hvor "hardbarket" man er og hvor mye man springer ute når det regner? I tillegg til alle andre krav mødre møter i samfunnet? Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke kan drive med fysisk aktivitet veldig lenge om gangen, så nei, etter 15-20 minutters aktivitet må jeg sette meg ned. Og faktisk SITTE i regnet :D Ikke alle er supermødre som du må du forstå, likevel får de fleste helt greie, snille og harmoniske barn. Mine eldste er forresten så store at de går ut selv - hvorfor må JEG gå ut med dem i regnet, siden de likevel vil være ute alene og leke når de først er ute? Er du med barna dine og observerer hele tiden 24/7`?

 

Anonymous poster hash: b2c1a...345

Kanskje et poeng at du nevner dette med kronisk sykdom etc før du hiver deg inn i diskusjonen? Hvordan skal vi tolke det ut fra det du skrev før?

 

 

 

Anonymous poster hash: caab4...a1e

 

 

 

Det er irrelevant for mitt valg om å ikke være ute hver gang det pøsregner. Man er ikke dårlig mor eller dårlig menneske fordi man ikke er interessert i å være ute i regnet hver dag i X antall timer.

 

Anonymous poster hash: b2c1a...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her! Det ser ut til at noen tror at hun over her er meg hovedinnlegger. Vel, det er det altså ikke, selv om jeg er veldig enig i det hun skriver.

Jeg har fått noen nyttige svar og noen svært negative. Jeg tror vi like godt kan runde av her. 

HI



Anonymous poster hash: 0e6d1...3b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov det, kler de seg godt er det ingen fare. er barnehagebarn som ikke er ute hvis det er over -12 var slik der jeg jobbet i alle fall,de minste 0-2 var inne hvis det var -10,mens de eldre kunne velge selv,noen gikk ut en times tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI, det er klart man må se an været. Dette er så typisk norsk: barn skal ut i all slags vær! Stakars barn. Hvorfor må de det? Noen skrev her at verden var så fæl etc, så dette må til. Hva? Jeg tror barn etter hvert uansett ser hvordan verden er, og det hjelper lite om de må være ute når det er for kaldt/varmt. Uteskole høres forresten forferdelig ut. Er man ikke på skole for å lære, og så er man ute i friminuttene? Det er faktisk ikke sunt å være for mye ute. Og man trenger kun kort tid ute for å få nok D-vit. Jeg synes barn skal være ute og inne, men ikke utendørs når det er for varmt eller kaldt selvsagt.



Anonymous poster hash: 52657...b28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei HI, det er klart man må se an været. Dette er så typisk norsk: barn skal ut i all slags vær! Stakars barn. Hvorfor må de det? Noen skrev her at verden var så fæl etc, så dette må til. Hva? Jeg tror barn etter hvert uansett ser hvordan verden er, og det hjelper lite om de må være ute når det er for kaldt/varmt. Uteskole høres forresten forferdelig ut. Er man ikke på skole for å lære, og så er man ute i friminuttene? Det er faktisk ikke sunt å være for mye ute. Og man trenger kun kort tid ute for å få nok D-vit. Jeg synes barn skal være ute og inne, men ikke utendørs når det er for varmt eller kaldt selvsagt.

 

Anonymous poster hash: 52657...b28

 

 

åå...dette er svaret fra en sofagris!

 

Anonymous poster hash: caab4...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hei HI, det er klart man må se an været. Dette er så typisk norsk: barn skal ut i all slags vær! Stakars barn. Hvorfor må de det? Noen skrev her at verden var så fæl etc, så dette må til. Hva? Jeg tror barn etter hvert uansett ser hvordan verden er, og det hjelper lite om de må være ute når det er for kaldt/varmt. Uteskole høres forresten forferdelig ut. Er man ikke på skole for å lære, og så er man ute i friminuttene? Det er faktisk ikke sunt å være for mye ute. Og man trenger kun kort tid ute for å få nok D-vit. Jeg synes barn skal være ute og inne, men ikke utendørs når det er for varmt eller kaldt selvsagt.

 

Anonymous poster hash: 52657...b28

Har du seriøst undersøkt hvor liten tid kroppen trenger ute for å få nok d-vitamin? Hahaha!

 

Anonymous poster hash: 5d015...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Sitter ungene dine inne når det regner, blåser, snør eller er kaldt, HI?

 

Barn kan være ute i all slags Vær. Er helt sikker på at lærerne tilpasser lengden på uteskole hvis det er såkalt ekstremvær.

 

Mine barn sitter inne når det pøsregner ja, altså når vi er hjemme. Jeg går ikke frivillig ut i pøsregn og "koser meg" med mindre jeg er noe. Og nei, jeg er ingen pingle, bor i en landsdel der det er ofte kaldere enn minus 20 på vinteren, kjører hundespann og barna bader i 14 graders vann på sommeren. Jeg ser bare ikke poenget ved å sitte ute og bli våt og kald (ingen regnklær kan være gode nok når himmelen åpner seg og du får bøtte med vann over hode hver 5. sekund).

 

Anonymous poster hash: b2c1a...345

Vi bor på Vestlandet og her bøtter det vann med stiv kuling rett som det er. I går var det nedbørsrekord i Stavanger. Mine unger hadde polarnopyret skallklær på seg og var ikke våte gjennom! Så jo da det finnes gode nok regnklær! :-)

 

Her spiller de og fotball i all slags vær, kun tordenvær treningen blir avlyst (vi har som oftest ikke minus 10 her). Gutta klær seg godt og trenerene legger opp treninga slik at alle er mye i bevegelse.

 

Sklitaklinger er aller kulest i pøsende regnvær på søkkvåt gressmatte har jeg lært! Du skal se de gjennomvåte, skitne av søle fra topp til tå, smilende gutta som kommer hjem etter 1,5 timers trening, hopper i badekaret for å få varmen og så bestiller 6 varme osteskiver og kakao! Kommentaren kommer alltid slike dager: "dette er den kuleste treninga vi har hatt"

 

Ps det er aldri lov med regntøy på trening, ungene nekter. Har jeg sett en ekte fotballspiller med regntøy? Ull i flere lag er et must! :-)

 

Anonymous poster hash: 28c0c...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hei HI, det er klart man må se an været. Dette er så typisk norsk: barn skal ut i all slags vær! Stakars barn. Hvorfor må de det? Noen skrev her at verden var så fæl etc, så dette må til. Hva? Jeg tror barn etter hvert uansett ser hvordan verden er, og det hjelper lite om de må være ute når det er for kaldt/varmt. Uteskole høres forresten forferdelig ut. Er man ikke på skole for å lære, og så er man ute i friminuttene? Det er faktisk ikke sunt å være for mye ute. Og man trenger kun kort tid ute for å få nok D-vit. Jeg synes barn skal være ute og inne, men ikke utendørs når det er for varmt eller kaldt selvsagt.

 

Anonymous poster hash: 52657...b28 [/

quote]

 

Stakkars barn faktisk...

 

Her er vi ute i all slag vær. Drar på teltturer midt på kaldeste vinteren osv. Veit du hva? Barna elsker det :o

 

Barn lærer mer om naturen ute. Mattematikk kan læres i naturen. Det gjelder å bruke fantasien og ikke se begrensninger ;)

 

Anonymous poster hash: 52397...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det var ingen rom for diskusjon, alle foreldre måtte huske å ha med gode klær etter vær, til barna sine. For barna slapp ikke unna, de måtte være ute uansett vær.

Jeg bare lurer, er dette egentlig lov? Lærerne sa ingenting om grense for kuldegrader osv. og er det ikke slik at over 10 eller 15 minus så kan barna være inne?

Nå er jeg bekymret for at uteskolen igjen kan fort bli en negativ opplevelse, og jeg skal ta det opp med lærer selvfølgelig. Er det flere skoler som driver slik?

Har ikke fått med meg at regjeringen har bestemt dette med været ihvertfall? Anyone?

 

Anonymous poster hash: d6e92...822

Det er en kulturgreie. I Norge er vi overbevist om at å være ute "det er sunt året rundt" og det "finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær." At skiløpere og andre som anstrenger seg ute i 15- har høyere forekomst av astma bryr vi oss ikke noe om :P Never mind at forfryste tær kan gi dårligere blodomløp. Alle andre kulturer synes jo vi er gærne... Så du er ikke alene om å tenke det du tenker, men du er alene her i Norge ;) Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke giddi å ta opp kampen mot kulturen. Du kommer til å tape så det synger. Og antagelig får ikke ungen din astma til og forfryser nok fingre og tær bare et par ganger ;)

 

Anonymous poster hash: 9ad45...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at læreren til hi sitt barn sier dette for å få foreldre til å sende med klær som kan brukes om det regner. Endel innvandrere går ikke ut om det regner, noen tror snø er farlig. Og går ikke ut. Kan det være slikt som ligger til bunn? Har forresten aldri hørt om uteskole som forfryser ungene. Litt bondevett har vel lærere.

 

Anonymous poster hash: 9b2be...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og kan si med sikkerhet at fornuft blir brukt om det er 15 minus ute. De går nok ut, men er ikke ute i mange timer om det bøtter ned med regn eller er veldig kaldt.

 

Men klær til all slags vær MÅ være på skolen eller bringes med til disse dager. For hvis det skal være opp til 28-30 par med foreldre om været er passende til uteskolevær kan man med 100% sikkerhet garantere at mange elever kommer med manglende uteklær. Det er kjedelig.

 

Stol på lærerne, de bruker sunn fornuft!

 

Uteskole er topp forresten hvis dere har flinke lærere. Har vært på mange uteskole-kurs i regi av kommunen og det er utrolig mye praktisk vi får inn hos elever. Learing by doing. Det er ganske gammeldags å tro at man kun må sitte ved pulten foran tavla for å lære.



Anonymous poster hash: caab4...a1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det var ingen rom for diskusjon, alle foreldre måtte huske å ha med gode klær etter vær, til barna sine. For barna slapp ikke unna, de måtte være ute uansett vær.

Jeg bare lurer, er dette egentlig lov? Lærerne sa ingenting om grense for kuldegrader osv. og er det ikke slik at over 10 eller 15 minus så kan barna være inne?

Nå er jeg bekymret for at uteskolen igjen kan fort bli en negativ opplevelse, og jeg skal ta det opp med lærer selvfølgelig. Er det flere skoler som driver slik?

Har ikke fått med meg at regjeringen har bestemt dette med været ihvertfall? Anyone?

 

Anonymous poster hash: d6e92...822

Dette er nok mest rettet mot de foreldrene som er redd for at barnet skal utsettes for litt regn eller litt kulde. De fleste lærerne bruker nok litt vett også. Lyner, tordner og regner det konstant eller det er 20 minus grader, så begrenser utetiden seg automatisk. Ikke ta det som et problem på forhånd HI.

 

Anonymous poster hash: 6a00f...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uteskole i all slags vær her også.

De var inne 3 ganger i løpet av skoleåret i fjor, alle gangene var det over -20.

Må innrømme at jeg aldri har stusset på at de skal være ute samme hva, det er nå engang slik skolen er lagt opp. Så lenge vi foreldre sender med klær etter vær og skiftklær til å ha i kurven/på plassen så har de ikke vondt av å få noen timer ute. Og varm drikke på kalde dager.

Her er det jo med en del lærere og assistenter ute i denne tiden så jeg regner med at de har vett nok til å finne ut om været skulle bli så ille at det var fare på ferde.

 

Når det er 20-100 unger som skal ut samtidig så må de være litt hard på reglene, de trenger de voksne ute sammen med ungene og med så mange er det alltid noen som ikke har med gode nok klær, eller som foreldrene mener bør få være inne av den eller den grunnen.

Og så lenge lærene ikke setter ned foten så vil dette ikke slutte heller.

 



Anonymous poster hash: 27a6c...768
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi på skolen har et ansvar for å ivareta barnas sikkerhet, så er det fare for liv og helse holdes jo barna inne. Men litt snø, id, regn eller sludd er slettes ikke farlig!!! Det ligger faktisk noe i ordtaket "Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær". Det opplyses vel kanskje om at ungene SKAL ut uansett som en slags understreking på viktigheten av at ungene skal ha skikkelige klær tilgjengelig på skolen til enhver tid. Regntøy, utested, støvler og skiftetøy SKAL være på skolen til enhver tid. Lærerne har dessuten ikke kapasitet til å ha "inneinspeksjon" på to-tre unger som har glemt f.eks regntøy eller vinterfest mens øvrige klasse er ute. Alt for mange foreldre glemmer av at ungene trenger utstyr hengende på skolen. Et stort problem på vår skole også.

 

2.kl lærer

 

Anonymous poster hash: d9e53...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Flott at så mange engasjerer seg synes jeg. Og utrolig mange som skriver om verdien av uteskole.

Jeg har ikke skrevet min mening om det. Det var mer dette at man som forelder faktisk kan bli bekymret for å sende ut barn i isende kulde, da det var lærerne som fremstilte uteskole som uansett. Da blir jeg skeptisk, når det ikke finnes unntak. Synes godt lærerne kunne nevnt unntakene hvis det finnes.

Husk dere, det EKSISTERER INDIVIDUELLE FORSKJELLER i denne verden, og lærerne bør ikke tvinge alle barn under et A4-FORMAT. Dette trenger vel ingen nærmere forklaring? Vi mennesker har forskjellig syn på ting. Jeg er ikke imot luft og natur, og heller ikke bevegelse eller det å lære fag utendørs, hvis man er så heldig.

Det som jeg derimot er imot er fordommer mot mødre som stiller spørsmålstegn ved skolens policy.

 

HI



Anonymous poster hash: 0e6d1...3b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke værre å tvinge noen unger til å være ute i vær de ikke liker enn å tvinge andre til å sitte stille inne, når de helst ville vært ute.



Anonymous poster hash: f9d07...da8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...