Gå til innhold

Dere som har flere barn, hvilken fødsel var den "beste"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

4 barn og alle fødslene var kompliserte og til tider kritiske.

For min kropp var fødsel nr tre best, jeg fikk ingen skader og var i fin form etterpå. Eneste fødselen jeg ikke trengte legehjelp etter eller fikk varige skader av.

Men fra barnas side hadde nok barn nr fire den beste fødselen, eneste barnet som ikke trengte legehjelp eller fikk varige skader etter fødselen.

Anonymous poster hash: b5ee3...26d

Men hvorfor fortsatte du å føde vanlig når første og andre fødsel gikk dårlig? Fikk du ikke keisersnitt?😳

Ikke før med fjerde nei, ville ha men de mente det var tilfeldigheter som gjorde at både første føsel ble så tøff. Tredje barnet ble alvorlig skadet og må leve hele sitt liv med handikappet som ble påført under fødselen. Fjerde gangen ble det snitt, med stort blodtap, blodoverføringer osv for meg... Det er nok ikke alle damer som er lageT for å føde nei...

Anonymous poster hash: b5ee3...26d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nr 1 var best, det ble hastekeisersnitt. Men en fin opplevelse allikevel.

Nr 2 var jævlig, i fødsel i 4 timer. Ble tatt med vakuum og jeg revnet en del. Måtte i narkose og sy etterpå.Anonymous poster hash: 58480...dd2

"2. Fødselen" din ble jo som en førstefødsel da, mtp at du aldri hadde født før, det vwr jo leit

Anonymous poster hash: e5a68...359

Skrevet

Nummer to!

Den var raskest, og vondest på kortere tid. Var rimelig høy på lystgass den siste halvtimen.

Fikk drypp 24 timer etter vannavgang. Og etter 70 min i aktiv fødsel, var det to pressrier og babyen var ute. Null sting. Dusja med en gang.

Første fødsel varte i 20 timer, og jeg var dritsliten etterpå. Hehe. Orka ingenting før laaaangt ut på neste dag.

Anonymous poster hash: 864ac...e26

Skrevet

Fødsel nr 3. Kjapp, ingen rifter og naturlig.. 

nr 2 var igangsetting og tang forløsning (rifter og klipp) 

nr 1 haste KS, men ellers relativ grei

Anonymous poster hash: 16748...d0a
Skrevet

Raskest og enklest: Nr to, som også var det største barnet. Godt over 4 kg.

Ellers har jeg hatt tre utrolig greie naturlige fødsler, med barn på ca 4 kg alle sammen. Ingen komplikasjoner, ingen problemer i ettertid, alle barna har vært friske og raske og jeg har aldri brukt mer enn 4 timer på aktiv fødsel.

Noen få rifter og litt sting har vært det eneste problemet. Men VONDT å føde var det jo, det nekter jeg ikke for!

Anonymous poster hash: 5efe1...172
Skrevet

Nummer 2 av 3
Den første var den verste.

Anonymous poster hash: 1906f...4b3
Skrevet

Første: jævlig, 9 timer endte med sugekopp

Andre: ille, styrtfødsel

Tredje: varte i 16 timer. Absolutt best, men det ble hjemmefødsel fordi jeg skjønnte ikke jeg var i fødsel før vannet gikk og pressriene kom umiddelbart.

(Fra første tegn til ute)

Anonymous poster hash: a23c0...1db

Skrevet

Første: jævlig, 9 timer endte med sugekopp

Andre: ille, styrtfødsel

Tredje: varte i 16 timer. Absolutt best, men det ble hjemmefødsel fordi jeg skjønnte ikke jeg var i fødsel før vannet gikk og pressriene kom umiddelbart.

(Fra første tegn til ute)

gikk i bilen i håp om å knipe igjen til jeg var på sykehuset. Én times kjøring. Men klarte ikke lenger etter femten min så jeg måtte føde hjemme til en bekjent. Valget var bilen men det var ikke mannen int i :)

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Fødsel nr to var helt perfekt! Brukte syv timer fra vannet gikk, hadde stålkontroll og alt gikk på skinner. Jente kom ut på to trykk og jeg verken revnet eller ble klippet.

Fødsel nr 1 var tøff, men fin. Ble satt i gang da riene ikke kom etter vannavgang. Riene varte i to minutter hver og overlappet hverandre, leger og jordmødre stressa rundt i rommet for å prøve å skru av dryppet men det bare fortsatte. Ble nærmest tvunget til epidural, den virka bare på halve siden så jeg fikk de til å skru den av. Pressa i to(!!) timer og gutten kom ut med armen over hodet (som supermann) og navlestrengen to ganger rundt halsen. Måtte klippes før han fikk plass og gutten var ganske medtatt etterpå. Var sliten i flere uker etter fødselen, og trodde jeg måtte gjennom det samme med nr to ;) Guttungen var forresten 39cm rundt hodet, pluss armen, ikke rart jeg måtte klippes :P

Skrevet

Hvor mange barn har dere? Og hvordan var fødslene ifht hverandre?

Jeg har tre barn og syns alt i alt at fødsel nummer 3 var den beste, selv om den ogsp var den verste.

1. Første- 4 dager over termin. Aktiv fødsel i underkant av to timer. Men fikk nesten totalruptur. Var forferdelig.
  2. Andre- 11 dager over termin. Litt maserier fra morgen den dagen han ble født, ble født halv 12 på kvelden. Fødsel tok 45 min, var vel intenst, men var kort da..
  3. Tredje- 7 dager over termin. 7 dager med maserier i økende grad, masse blødninger og unødvendige telefoner til føden som ikke ville slippe meg til. Trolig tidlig fostervannsavgang. Når fødsel satte  i gang varte den rundt om lag to timer, og hadde full kontroll og var veldig avslappet og rolig. Så rolig en kan være som fødende. 

Har to, den andre var den verste fødselen! tok lang tid, og måtte ha drypp. Helt for jævlig, skulle ønske riene kom naturlig. Hun kom ti dager før termin da, nr 1 kom 12 dager over og brukte bare 4 timer på fødsel der med piller. 

Anonymous poster hash: 1b8bc...dd7

Skrevet

Første var forferdelig. Uten epidural.

Andre var en piknik. Med epidural

Skrevet

2 barn, og fødsel nr 2, var klart den letteste.

Nr 1. 17 timer med rier, veldig kraftige rier, uten noe pause mellom. Trodde jeg skulle dø av smertene som aldri ga seg.

Nr 2. 1,5 time med rier, vonde, men pause mellom, 2 press og babyen var ute.

Anonymous poster hash: ea351...cd3
Skrevet

Begge fødslene har vært fine, men må jeg rangere vil jeg nok si at nr to var den beste (selv om lillebror var stor (4350) og snudde seg på vei ut).

Begge fødslene startet m vannavgang og fortløpende rier. 1.fødsel tok 10 timer fra vannavgang, 2.fødsel knappe to timer fra vannavgang. Ingen epidural på noen av dem, men god hjelp av pusteteknikk på nr to.

Skrevet

Hvor mange barn har dere? Og hvordan var fødslene ifht hverandre?

Jeg har tre barn og syns alt i alt at fødsel nummer 3 var den beste, selv om den ogsp var den verste.

1. Første- 4 dager over termin. Aktiv fødsel i underkant av to timer. Men fikk nesten totalruptur. Var forferdelig.
  2. Andre- 11 dager over termin. Litt maserier fra morgen den dagen han ble født, ble født halv 12 på kvelden. Fødsel tok 45 min, var vel intenst, men var kort da..
  3. Tredje- 7 dager over termin. 7 dager med maserier i økende grad, masse blødninger og unødvendige telefoner til føden som ikke ville slippe meg til. Trolig tidlig fostervannsavgang. Når fødsel satte  i gang varte den rundt om lag to timer, og hadde full kontroll og var veldig avslappet og rolig. Så rolig en kan være som fødende. 

3dje gutten var også den største, han var 1 kg mer enn de to andre, 4500g.

Det merktes, ikke på at det var vondere, men jeg måtte trykke mer aktivt selv for å få ham ut..De t andre har bare glidd ut på to pressrier.

3pressrier på sistemann, perfekt.

Skrevet

Har 5 og det blir kortere og kortere for kvart barn. 12 t. 10 t. 9 t. 7 t. 3 t.

Anonymous poster hash: 852d2...d69

Skrevet

Har to barn. Første fødsel endte i hastekeisersnitt pga at det tok så lang tid. Startet på en onsdag, og jenta var ute natt til lørdag. Andre gangen ble jeg igangsatt. Fikk ballong på mandag, og etter 5 piller og 4 døgn, kom babyen på torsdag. Vanvittig slitsomt, men likevel bedre enn ks. Jeg kommer nok ikke til å insistere på igangsetting denne gangen. Det får gå som det går.

Men fødselene mine varer og varer og varer...

• 1 måned senere...
Skrevet

Den fjerde og siste. Fødslene ble bedre for hver gang. De var omtrent like lange, riene var like vonde, men pressinga tok kortere og kortere tid, og det var det jeg syns var det vondeste.

Skrevet

Nr 2 var den beste. Nr 3 var den verste, helt klart.

Anonymous poster hash: 56b96...e42
Skrevet

Nr 3 var best. Av tre barn

Anonymous poster hash: 16748...d0a

Skrevet (endret)

Nå har jeg nettopp født nr 2 og det var definitivt vondere enn nr 1. Styrtfødsel uten noen form for bedøvelse, annet enn lystgassen som jeg kastet opp i ekte exorsist-stil av.

Edit - fødsel nr 1 var altså best! ;)

Endret av DramaMama
Skrevet

Jeg har to barn. Første fødsel var lang, hard, utmattende og smertefull. Barn nr to kom i sommer og den fødselen gikk helt etter boka uten noen problemer i det hele tatt.

Skrevet

Har to barn. Selve fødselsforløpet var ganske likt på begge. Både når det gjelder lengde på fødsel, smerten, og utdrivelsen.

Men fødsel to var bedre. Ved fødsel én kastet jeg opp fra første rie, til han var ute (20 timer). Fikk ikke i meg noenting, og måtte få næring intravenøst. Jeg mistet mye blod, og fikk 40 i feber umiddelbart etter han var ute. Helt forferdelig den første natta.

Men andremann var jeg i fin form under hele fødselen, og etterpå:)

Anonymous poster hash: db761...a56

• 1 måned senere...
Skrevet

Blir spennende å se hvordan den fjerde fødselen blir :D
En ting er jeg veldig sikker på, jeg går ihvertfall over termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...