Gå til innhold

Rareste skrivemåte for et helt normalt navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Line. Ikke noe rart med å hete Line, men det blir ganske rart når du påstår at Line uttales Linn

Anonymous poster hash: ff1f6...3be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter dere og finner opp disse navnene? For jeg har faktisk vanskelig for å tro at de er ekte! Heldigvis kan man velge å bytte navn når man ble latterliggjort med helt jævlige navn fra foreldrene. Hadde vært moro å vite hvilke typer mennesker de er, men som nevnt her så høres det ut som det er virkelig ressurs-svake.

Anonymous poster hash: 6bcb1...67a

Skrevet

Sitter dere og finner opp disse navnene? For jeg har faktisk vanskelig for å tro at de er ekte! Heldigvis kan man velge å bytte navn når man ble latterliggjort med helt jævlige navn fra foreldrene. Hadde vært moro å vite hvilke typer mennesker de er, men som nevnt her så høres det ut som det er virkelig ressurs-svake.

Prøv å gjør litt slektsforskning sier jeg bare. Sånn litt langt bak i slekta. Jeg er sikker på at mange av dere vil finne navn, navnekombinasjoner og skrivemåter dere ikke hadde klart å finne på i deres villeste fantasi.

Anonymous poster hash: 2fa12...0e6

Skrevet

Prøv å gjør litt slektsforskning sier jeg bare. Sånn litt langt bak i slekta. Jeg er sikker på at mange av dere vil finne navn, navnekombinasjoner og skrivemåter dere ikke hadde klart å finne på i deres villeste fantasi.

Anonymous poster hash: 2fa12...0e6

Ja, helt klart. Men i historisk kontekst er navnene sikkert mindre rare.

Jeg er etterkommer etter blant andre:

Ananias

Søren

Sevrina

Severine

Gjø (kvinnenavn, har funnet to på slektstreet som ikke innbyrdes er i slekt).

Cajsa, Caisa og Kajsa (alle døpt Catharina, men brukte disse navnene skriftlig og muntlig).

Anonymous poster hash: 9c784...205

Skrevet

Vet om ein lita Milla som uttaler det Mia. Jeg har spurt flere ganger om Mia er kallenavnet hennes, men får alltid til svar at navnet hennes skrives Milla og uttales Mia.

Sikkert spansk uttale, slik at det sies Mija, men rart likevel

Skrevet

Jeg har ikke funnet opp noen navn, nei ;) Alle disse navnene jeg har nevnt er bekjente, slekt, venner, bekjente av bekjente, generelt sett fra omgangskretsen min. Bortsett fra noen få, som jeg har plukket opp fra fødselsannonser, avissaker og lignende.

Men videre til flere navn. Jeg presenterer nemlig ikke alle jeg vet om samtidig, men sprer de jevnt utover, så folk må "vente på godbitene" ;) Som oftest poster jeg noen navn når jeg merker at aktiviteten er i ferd med å dabbe av.

Så ja, disse navnene:

Åskar

Æmma

Elesabett. Uttales som helt vanlig Elisabeth.

Elina. Uttales Lina. Foreldrene mener at alle må skjønne at det kan være stumme e-er i starten av navn også.

Og til slutt: Søsteren min påstår at det finnes en Ljeander et sted i Norge. Jeg er fortsatt ikke helt sikker på om jeg bør tro på det eller ikke.

Skrevet

Jeg blir overrasket over de rare navnene dere kommer borti her. Hvilke kretser må man vanke i for å komme borti så mange rare navn?

Det rareste jeg kommer på akkurat nå er Emelie(uttales Emily). J

Anonymous poster hash: 7a119...7db

Er måten man sier det på i Sverige. Kan også uttale det Emeli. E på slutten av navn uttales oftest ikke på svensk.
Skrevet

Aldri skjønt Hroar.

Det er vel rett og slett en veldig gammel stavemåte? Tror det stammer fra urnordisk, og det er der de stumme h-ene i språket vårt kommer fra. Den gangen var de ikke stumme.

dansk?

Synes Chanette (Jeanette) er veldig "kreativt".

Anonymous poster hash: 76472...8e7

Anonymous poster hash: 67b5b...562

Om Hroar kommer fra dansk, mener du? Nei, så vidt jeg vet er det en stavemåte som henger igjen fra urnordisk/norrønt. Urnordisk ble snakket i Norden i perioden ca. 200-500 e.Kr., og man har funnet runeinnskrifter som tyder på at h-ene som nå er stumme i språket vårt, ble uttalt den gangen. Disse h-ene hang også igjen i norrønt. "Hvit" ble for eksempel både stavet og uttalt "hvitr", og er grunnen til at det fremdeles staves med h i dag, selv om vi ikke uttaler den.

Anonymous poster hash: 76472...8e7

Skrevet

Cecillje

Skrevet

Vet om en Annabel. For så vidt en vanlig skrivemåte, men får meg alltid til å tenke at det blir mer Ann-Abel enn Anna-Bell

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis man leser Petter Schjervens "Typisk norsk", finner man et kapittel der han har ramset opp alle de mulige og umulige stavemåtene han har funnet av ett og samme navn. Det er navnet Henriette som har flest varianter (rent historisk, da - det er i gamle kirkebøker han har leita) og der fant han over 30 måter. Henrigjætte og Henryhjette og hva der ikke var!

Skrevet

Kacandra

Skrevet

Mikayla

Uttales "på engelsk": Mikeyla

Anonymous poster hash: fc30a...c21

Skrevet

Eg veit om ei jente som heiter Shara... Eg syns det var litt sånn hundenamn, men forsto på eit tidspunkt at ho uttalar det Sara...

Ellers veit eg om ei lita Melizzah.

Anonymous poster hash: 1e6ac...1e6
Skrevet

Grøss, og jeg så trodde jeg var ille fordi jeg droppet bindestreken i navnet til datteren min :P

Anonymous poster hash: cae32...beb

Skrevet

Jeg heter selv Maiken, og jeg kom over ei navnesøster som skrev navnet sitt Maichen. Det syntes jeg ble litt rart da :)

Anonymous poster hash: 6ec5d...ebc
Skrevet

Syns alltid Janikke ser så rart ut

Skrevet

Og jeg vet om en til. En liten jente som skulle kalles Chantelle. Mora hadde fått med seg at Jeanette staves Jeanette og ikke Chanette, men hun trodde det gjaldt alle navn av den typen… Så hun kalte ikke datteren Chantelle, men Jeantelle…

Skrevet

Må si jeg grøsser av alle navn der k byttes ut med ch. Christine og slike navn er greit, for det skjønner alle at det skal uttales Kristine, men det er verre når de setter ch-en foran vokaler. Da skal det jo liksom egentlig være sj-lyd. Janniche, Annicha, Marichen, Michel, Joachim, Maichen… I mitt hode blir alle disse uttalt med sj-lyd. Og du vil vel ikke at Jannicke, Annika, Marikken, Mikkel, Joakim og Maiken skal hete Jannisje, Annisja, Marisjen, Misjel, Joasjim og Maisjen?

Anonymous poster hash: 42378...a38

Skrevet

Kloi. Skulle forestille Chloë (grøss)

Melisia. Foreldrene bytter på å uttale det Melissa og Melisha.

Trodde også Lejander var en fæl skrivemåte, til jeg kom over Ljeander…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...