Gå til innhold

Rareste skrivemåte for et helt normalt navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånnja (Sonja)

Wiwwian (Vivian)

Anonymous poster hash: 01f88...0d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Chatrine og Chim. Det får jeg helt angst av :P 

Anonymous poster hash: 712d6...1a7
Skrevet

Synes Christopher er tungvindt, hvorfor ikke Kristoffer rett frem? Og Zander, faktisk.. 

Anonymous poster hash: 8b450...894
Skrevet

Vet om en Andjelina. Kom med de dere vet om! :)

Anonymous poster hash: 42378...a38

Skjønner ikke hva dette navnet skal være

Anonymous poster hash: 72875...fc7

Angelina?

Anonymous poster hash: 7b96f...3c0

Ja, jeg tror nok det er Angelina det skal forestille (er ikke helt sikker, for har bare sett det skrevet, ikke hørt noen uttale det)

Anonymous poster hash: 42378...a38

Skrevet

Misielle. Jeg var helt sikker på at dette skulle uttales rett frem Misielle (eventuelt Misiell), men det var Michelle

Thrida. Foreldrene insisterer på at det skal uttales Frida

Mangnus

Yvånn

Héili. Skal visstnok uttales likt som det amerikanske navnet Hailey

Skrevet (endret)

Kom på en til: Gabriyéla

Edit: Vet om en til i samme sjanger. Gabrielė. Men hun er utenlandsk, så hun har en grunn. Gabriyéla er norsk.

Endret av Caterina
Skrevet

Keth. Som i Kate. Er ikke det bare fornorskning av et engelsk navn?

Ellers kom jeg på Eugene. Som forøvrig er et vanlig engelsk navn. Uttales da Ugene (si det på engelsk).

Han Eugene som jeg kjenner, uttales Eusjen (si det på norsk). Anonymous poster hash: 64516...556

Eugene (som i Eusjen) er da ikke spesielt rart. Det er jo ikke et mye brukt navn på norsk, men altså ikke unormalt eller galt. F.eks Tore Eugene Kvalheim - direktør i Spekter.

Anonymous poster hash: 214c1...34f

Skrevet

En del av disse navnene må da være et resultat av stavefeil da foreldrene søkte om godkjenning av navn...?

Skrevet

Madeleine - uttales Madelen

Anonymous poster hash: 626e7...d6e

Jeg kjenner en Madeleine. 

Der utales det Maddelein, ikke Madelen.

Så syns jo ikke det er så rart, untatt den stumme e-en, men mange navn har slik ending, det er ikke ukjent for vanlige mennesker.

Skrevet

Chatrine og Chim. Det får jeg helt angst av :P

Anonymous poster hash: 712d6...1a7

Chim!! :laugh:

Anonymous poster hash: 8cc23...554

Skrevet

Ellers kom jeg på Eugene. Som forøvrig er et vanlig engelsk navn. Uttales da Ugene (si det på engelsk).

Han Eugene som jeg kjenner, uttales Eusjen (si det på norsk).

Anonymous poster hash: 64516...556

Men, hm..Jeg kjenner en Keth og en liten jente som heter Kate. Det uttales ganske forskjellig, så det er vel mange plasser to forskjellige navn, ikke samme navn med forskjellig skrivemåte.

Keth uttales Ket (med trykk på e).

Kate uttales Keit.

Skrevet

Vet om ein lita Milla som uttaler det Mia. Jeg har spurt flere ganger om Mia er kallenavnet hennes, men får alltid til svar at navnet hennes skrives Milla og uttales Mia.

Vet at i spania blir dobbelt L uttalt som J g da får du mija/mia.

Kan være grunnen

Anonymous poster hash: 22c71...085

Skrevet

Han Eugene som jeg kjenner, uttales Eusjen (si det på norsk).

Keth uttales på akkurat samme måte som det skrives. Så ikke det samme som Kate :)

Anonymous poster hash: 7ba8b...fce

Skrevet (endret)

Nå har jeg lest gjennom denne tråden og sitter igjen med noen tanker.
Det finnes mange rare skrivemåter der ute, noen er faktisk gode, noen er vel, litt spesielle og jeg ser ikke at det alltid kan være så heldig for en person, spesielt ikke for et barn.

1. Et spesielt navn som skrives rett frem, ikke vanskelig å utale i det heletatt syns jeg er greit. Så lenge ikke navnet skjemmer. Men det spørs veldig på hva navn det er. 
  2. Hva er det med foreldre som absolutt må forvanske et enkelt navn? Det er temmelig snodig, Shjanette, Majyken, Tohmm, Maxsimiliamm osv.
  3. Navn som Cicilie (uttales som Sissilie) og Cecilie (Sesilie) eller Keth og Kate (Ket og Keit) ser noen som identiske navn.. Hvorfor det? De uttales ulikt. Ikke noe rart i det.
  4. Noen tror visst at navnet blir spesielt og sjeldent hvis en bare skriver navnet om.... Eksempel Xander, Monah, Leandher, Låvise, Anhna osv...
    HVA er greia? Det er jo et helt vanlig bavn, ingen betydning at det bare er den enste i Norges land som heter Anhna når 20000 heter Anna og det uttales likt? (bare et random tall). 
  5. Og hvorfor gi noen et navn som skrives annerledes enn det uttales, altså navn som ikke uttales i nærheten av hvordan det skrives? Milla= Mia. Josethine=josefine.Magus=markus
    En kan vel da like gjerne vege Tina og påstå at barnet heter Mona?
  6. Det er etter min mening forskjell på å velge et spesielt  navn og et tungvint navn.
Endret av Leirha
Skrevet

Immehli (Uttales Emily).

Anonymous poster hash: f44a0...1ee
Skrevet

Matz

Chatrine/Catrine

Elisabet

Magrethe/Magrete

Maximilliam

Ingri

...og sikkert fleire eg ikkje kjem på.

Veit ikkje om det er ein vandrehistorie, men der skal vist nok finnast ein Christophpher i Danmark.

Anonymous poster hash: 0509f...014

Hva er galt/rart med Elisabet?

Anonymous poster hash: 60945...7ed

Ikkje noko gale - har berre aldri sett det før. Av den grunn syntes eg det var rart. Elisabeth skal jo ha ein -h i slutten av namnet, liksom.

Anonymous poster hash: 0509f...014

Skrevet

Jeg ble døpt Marith. ....

Sluttet tidlig å bruke h'en. For å si det spnn; det er ikke h i passet mitt.

Anonymous poster hash: 1c0f4...31b

Skrevet

Vet om ein lita Milla som uttaler det Mia. Jeg har spurt flere ganger om Mia er kallenavnet hennes, men får alltid til svar at navnet hennes skrives Milla og uttales Mia.

Vet at i spania blir dobbelt L uttalt som J g da får du mija/mia.

Kan være grunnen

Anonymous poster hash: 22c71...085

Har tenkt på det selv, men finner det litt merkelig at helnorske foreldre skal velge et navn med spansk uttale til ungen sin

Skrevet

Lovrése (Louise)

Gabrihel

Thinda (Tina)

Amallja (Amalia)

Chatrine

Freddrik

Linnda

Anonymous poster hash: ff1f6...3be

Skrevet

Vet om en Annita.

Anonymous poster hash: 9c784...205

Skrevet

Hei igjen.

Jeg som har nevnt Kate og Eugene.

Jeg kjenner også en Kate og Keth. Begge uttales Ket (med trykk på e).

Kate er vi liksom vant med å se, men Keth ser for meg SÅ rart ut!

Eugene er bare merkelig å adoptere, for så å fornorske til Eusjen.

Etter min mening, vel å merke ;)

Skrevet

Nå har jeg lest gjennom denne tråden og sitter igjen med noen tanker.

Det finnes mange rare skrivemåter der ute, noen er faktisk gode, noen er vel, litt spesielle og jeg ser ikke at det alltid kan være så heldig for en person, spesielt ikke for et barn.

• Et spesielt navn som skrives rett frem, ikke vanskelig å utale i det heletatt syns jeg er greit. Så lenge ikke navnet skjemmer. Men det spørs veldig på hva navn det er.
  • Hva er det med foreldre som absolutt må forvanske et enkelt navn? Det er temmelig snodig, Shjanette, Majyken, Tohmm, Maxsimiliamm osv.
  • Navn som Cicilie (uttales som Sissilie) og Cecilie (Sesilie) eller Keth og Kate (Ket og Keit) ser noen som identiske navn.. Hvorfor det? De uttales ulikt. Ikke noe rart i det.
  • Noen tror visst at navnet blir spesielt og sjeldent hvis en bare skriver navnet om.... Eksempel Xander, Monah, Leandher, Låvise, Anhna osv...

HVA er greia? Det er jo et helt vanlig bavn, ingen betydning at det bare er den enste i Norges land som heter Anhna når 20000 heter Anna og det uttales likt? (bare et random tall).

• Og hvorfor gi noen et navn som skrives annerledes enn det uttales, altså navn som ikke uttales i nærheten av hvordan det skrives? Milla= Mia. Josethine=josefine.Magus=markus

En kan vel da like gjerne vege Tina og påstå at barnet heter Mona?

• Det er etter min mening forskjell på å velge et spesielt navn og et tungvint navn.

Veldig enig med innlegget ditt. Jeg ser ikke meningen med å ha en helt merkelig skrivemåte for navnet sitt hvis det uttales helt likt som originalnavnet. Det er bare en ulempe, og jeg er nok ganske sikker på at ingen liker å måtte stave navnet sitt hele livet.

Noen ganger kan uvanlige skrivemåter være litt gøy, men da mener jeg bare litt uvanlige, og ikke helt merkelige. For eksempel er søsteren min veldig fornøyd med å hete Tea og ikke Thea, men hun er veldig klar på at hun ville ikke ønsket en noe mer spesiell måte å skrive det på. Hadde hun for eksempel hett Téhah ville hun byttet navn den dagen hun fylte atten.

Gjest Antarctica
Skrevet

Kjenner en liten Teyah (som uttales Tea, på vår dialekt) og har sett en Cjanett. Fryktelig.

Ellers syns jeg Joacim (som jeg også kjenner) er tvetydig - jeg finner ikke noen OK grunn til å si c-en med k-lyd, men det skal lyde som Joakim.

Skrevet

Lhoise...

Ser ut som en feilstavet versjon av Louise/Lovise.

Anonymous poster hash: 7fb59...0c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...