Gå til innhold

Dere som ikke dusjer/bader barna hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle vasker vel barna mer eller mindre hver dag på en eller annen måte, men full kroppsvask er ikke nødvendig hver dag. Har ei på snart to år, og ansiktet, hender og stumpen blir vasket flere ganger daglig.

Anonymous poster hash: 48966...2cf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dusjer og bader ved behov, innimellom er det to ganger daglig, andre perioder annen hver dag.

Men hvordan får dere sand ut av hodebunnen på småjenter med langt tjukt hår? Jeg får det ikke til, men det forsvinner jo av seg selv i løpet av noen dager.

Anonymous poster hash: c5a4d...aeb

Skrevet

På sommeren dusjet de hver dag. Dvs de dagene de går med kortbukse og topp. Ellers så bader/dusjen de annenhver dag. Vansker hender og fjes godt.

Anonymous poster hash: a638f...a8e

Skrevet

Her kan det gå opptil en uke før han knør seg en god runde i balja. Fra han var liten har han hatt veldig tørr og sart hud så han kan faktisk ikke bade hver dag! Han er 3 år nå. 

Frem til han slutta med bleie så ble han jo vasket nedentil hver eneste dag med vann hvertfall. Nå er det litt når vi ser behov for det, men vi tørker med klut med vann minimum annenhver dag. Så hiver vi ungen en kjapp tur i dusjen når vi ser behov f.eks ved sand i håret. 

Anonymous poster hash: ef750...cf8
Skrevet

Vasker seg godt hver morgen. Dusjer ca annenhver dag. Skolebarn

Anonymous poster hash: 47e42...585

Skrevet

Her bades det 1-2 ganger i uka. Bytter ut balja med dusjen de gangene hun skal vaske håret, da det er det verste hun vet. Da klamrer hun seg fast rundt halsen min i dusjen, mens jeg vasker håret hennes.

Dere som får barn med masse sand i bleia, leker de i bare bleia da? Kan forstå på sommeren hvis de har på lite klær, men jeg har aldri opplevd et eneste sandkorn i bleia.. Med både body og bukse, og gjerne regndress i disse våte dager, skal det ganske godt turnes i sandkassa før sanden når inn til underliv.

Småbarn svetter jo heller ikke på samme måte som vi voksne gjør, og det lukter ikke vondt, så jeg ser ikke behovet for å dusje henne på kvelden, dersom hun var litt svett etter lek kl 14 i barnehagen, hvis hun ellers er ren og pen.. Hun vaskes med klut/våtservietter etter hvert måltid, i ansikt og på hender, og vasker med klut og varmt vann etter bleieskift morgen og kveld. 

Skrevet

Men hva er greia med å gni skitten rundt med en klut? Hvorfor ikke bare spyle raskt av heller? Hvorfor er vann mer skadelig når det renner enn når det blir gnidd på huden? Man får jo heller ikke skylt dåpen skikkelig av med klutvask.

Det er jo ikke snakk om å bruke masse varmt vann og sterk såpe, men lunket vann og en mild såpe i hår og underliv.

Hi

Anonymous poster hash: ef7d9...91b

Man gnir jo ikke skitten rundt med en klut da. Man vasker ungen, skyller kluten, vasker ungen, skyller kluten, eller bruker fler om det trengs. Det er jo ikke som om vi er amøber på autopilot som smører møkka utover og sier "sånn, nå var du fin."

Stumpen vaskes etter hvert bleieskift, så den er jo alltid ren. Føler ikke at det er behov for vask oppå vask.

Anonymous poster hash: 02cf2...d21

Skrevet

I sommer, på det varmeste, dusjet hun hver kveld. Da var hun som din gutt, svett og seig. Nå går hun i barnehagen, temperaturen er senket, og barnet er aldri svett eller seigt. Sjeldent sand i hodebunn eller bleie. Vasker over henne daglig, men hun har atopisk eksem, så vi må være forsiktige ved bruk av vann (både med klut og rennende vann, og særlig såpe), så vi vasker ansikt, bak ører, under armer, hender, underliv, bak kneskålene og føttene hver kveld og morgen. Bades etter behov, som oftest 2-4 ganger pr uke. Vasker håret 2 ganger pr. uke med mindre hun har fått kliss i det (eller sand, om det skulle skje).

Anonymous poster hash: 8975d...21b
Skrevet

Men hva er greia med å gni skitten rundt med en klut? Hvorfor ikke bare spyle raskt av heller? Hvorfor er vann mer skadelig når det renner enn når det blir gnidd på huden? Man får jo heller ikke skylt dåpen skikkelig av med klutvask.

Det er jo ikke snakk om å bruke masse varmt vann og sterk såpe, men lunket vann og en mild såpe i hår og underliv.

Hi

Du er åpenbart en hysterisk førstegangsmor som ikke har forstått at barn er forskjellige. Det er ikke nødvendig å bade/dusje hver dag selv om DU mener det.

Anonymous poster hash: 182d8...c72

Skrevet

Dusjer og bader ved behov, innimellom er det to ganger daglig, andre perioder annen hver dag.

Men hvordan får dere sand ut av hodebunnen på småjenter med langt tjukt hår? Jeg får det ikke til, men det forsvinner jo av seg selv i løpet av noen dager.

Anonymous poster hash: c5a4d...aeb

Jeg grer det ut med babybørste før hun dusjer. Får stort sett alt ut da😊

Skrevet

Det er ikke sunt for huden å bade/dusje hver dag, og slik jeg ser det er det heller ikke behov for det. Barns svette er verken illeluktende eller seig. Underliv, hender og ansikt vaskes selvsagt hver dag - det gjøres fint uten å dusje..

Anonymous poster hash: 1dc12...a97

Skrevet

Det er ikke sunt for huden å bade/dusje hver dag, og slik jeg ser det er det heller ikke behov for det. Barns svette er verken illeluktende eller seig. Underliv, hender og ansikt vaskes selvsagt hver dag - det gjøres fint uten å dusje..Anonymous poster hash: 1dc12...a97

Men hvorfor er det ikke sunt når man ikke har tørr hud eller eksem? Hvor stor skade kan lunket vann gjøre på frisk hud?

Skrevet

Min fireåring bader ikke hver dag, men det er fordi han ikke har behov for det. I dag luktet det fremdeles såpe av håret hans når han la seg (etter gårdagens dusj).

Men annhver dag et bad eller en dusj, ja.. Hvertfall nå. Når det blir vinter blir det kanskje 2-3 ganger i uken.

Men dere som sammenligner dere med barn, det er bare teit. Det gjør man jo bare ikke! De svetter ikke på samme måte som oss voksne!

Og jeg innrømmer lett at det dagene han ikke har behov for en dusj eller et bad, det er så deilig å "slippe" det.

Anonymous poster hash: 6c064...883
Gjest thricane
Skrevet

Prøver å unngå det, jenta her har som jeg veldig tørr hud. Holdt på å klø meg gal da jeg var yngre.

Vi dusjer håret 2-3 ganger i uka, da er det skikkelig bad. De andre dagene går vi over med klut, til nå har hun vært så liten at hun kan sitte på benken med beina i vasken. Vasker føtter, hender og ansikt godt. Når de blir større så krabber de heller ikke i sølepytter eller ruller rundt i sandkassa.

Bruker sjelden såpe, de gangene vi bruker det går det i nøytral.

Skrevet

HiAnonymous poster hash: ef7d9...91b

Du er åpenbart en hysterisk førstegangsmor som ikke har forstått at barn er forskjellige. Det er ikke nødvendig å bade/dusje hver dag selv om DU mener det.Anonymous poster hash: 182d8...c72

Det er åpenbart at du ikke aner hva du snakker om. Jeg har fire barn i alderen 2-23 år. Hva nå det har med saken å gjøre?

Jeg stiller bare et spørsmål om hvordan dere holder barna rene uten å dusje/bade dem og hvorfor det er bedre å gni skitten rundt enn å spyle den av. Igjen, jeg snakker om barn med frisk hud i utgangspunktet.

Hvorfor dette hysteriet mot vann og såpe? Og nei, man blir ikke like ren av klutvask, og jo, det lukter av barnehår som kun blir vasket en gang i uken (usj og æsj!!!)

Hi

Skrevet

HiAnonymous poster hash: ef7d9...91b

Du er åpenbart en hysterisk førstegangsmor som ikke har forstått at barn er forskjellige. Det er ikke nødvendig å bade/dusje hver dag selv om DU mener det.Anonymous poster hash: 182d8...c72

Det er åpenbart at du ikke aner hva du snakker om. Jeg har fire barn i alderen 2-23 år. Hva nå det har med saken å gjøre?

Jeg stiller bare et spørsmål om hvordan dere holder barna rene uten å dusje/bade dem og hvorfor det er bedre å gni skitten rundt enn å spyle den av. Igjen, jeg snakker om barn med frisk hud i utgangspunktet.

Hvorfor dette hysteriet mot vann og såpe? Og nei, man blir ikke like ren av klutvask, og jo, det lukter av barnehår som kun blir vasket en gang i uken (usj og æsj!!!)

Hi

Hvorfor spør du igjen når du har fått mange svar på alle disse spørsmålene? Det er jo åpenbart at svarene ikke er gode nok for deg fordi du allerede har bestemt deg for at du har rett og vi andre gjør feil.

Anonymous poster hash: 6d1fa...740

Skrevet

Jeg vasker henne hvis hun er møkkete, noe hun aldri er etter barnehagen... Ellers bader vi ikke hver dag, det kan lett tørke ut huden. Ikke alle blir møkkete i bhg.

Skrevet

Men hva er greia med å gni skitten rundt med en klut? Hvorfor ikke bare spyle raskt av heller? Hvorfor er vann mer skadelig når det renner enn når det blir gnidd på huden? Man får jo heller ikke skylt dåpen skikkelig av med klutvask.Det er jo ikke snakk om å bruke masse varmt vann og sterk såpe, men lunket vann og en mild såpe i hår og underliv.HiAnonymous poster hash: ef7d9...91b

Det er åpenbart at du ikke aner hva du snakker om. Jeg har fire barn i alderen 2-23 år. Hva nå det har med saken å gjøre?Jeg stiller bare et spørsmål om hvordan dere holder barna rene uten å dusje/bade dem og hvorfor det er bedre å gni skitten rundt enn å spyle den av. Igjen, jeg snakker om barn med frisk hud i utgangspunktet.Hvorfor dette hysteriet mot vann og såpe? Og nei, man blir ikke like ren av klutvask, og jo, det lukter av barnehår som kun blir vasket en gang i uken (usj og æsj!!!)HiAnonymous poster hash: ef7d9...91b

Hvorfor spør du igjen når du har fått mange svar på alle disse spørsmålene? Det er jo åpenbart at svarene ikke er gode nok for deg fordi du allerede har bestemt deg for at du har rett og vi andre gjør feil. Anonymous poster hash: 6d1fa...740

Men i alle dager da! Jeg spør jo ikke igjen, jeg forteller om hva jeg lurer på. Og jeg har ikke fått skikkelig svar på hva slags grusomheter som rammer de som bruker vann på huden hver dag.

Jeg lever godt med andres valg, selv om jeg ikke skjønner de. Og det gjør jeg helt uten å gå til angrepå noen.

Skrevet

Såpe i underlivet på barn??? HI, jeg håper det ikke er jenter du har. Man skal ikke bruke såpe i underlivet på barn og aller helst ikke på voksen heller. Du ødelegger jo PH-balansen! Trodde det bare var fra gammelt av at man gjorde slikt.

Anonymous poster hash: 43c28...4f4

Skrevet

Såpe i underlivet på barn??? HI, jeg håper det ikke er jenter du har. Man skal ikke bruke såpe i underlivet på barn og aller helst ikke på voksen heller. Du ødelegger jo PH-balansen! Trodde det bare var fra gammelt av at man gjorde slikt.

Anonymous poster hash: 43c28...4f4

Igjen - vær så snill å fortell meg akkurat HVA man ødelegger? Hverken min datter på 16 år eller jeg har noen gang hatt uvi eller sopp, aldri kløe og ubehag og veldig lite utflod.

Så hvorfor denne panikken?

Jeg sier ikke at alle tåler vanlig såpe, men at det er livsfarlig for alle er heller ikke sant. Man SKYLLER jo bort såpen, det er jo ikke sånn at man går å gnisser på gamle såperester :P

Hi

Skrevet

Jeg har visst ikke den riktige teknikken, fordi jeg får aldri ungen min ren med bare klut og vann, i hvert fall ikke før han blir skikkelig lei og tverr. Dessuten klarer jeg ikke å få bort urinlukten uten såpe. Kanskje jeg ikke gnir hardt nok, eller min sønn lukter ekstra ramt. Dessuten stinker føttene hans og føtter er i alle fall ikke så enkle å klutvaske rene når man har en kilen 5-åring.

Her dusjes det stort sett hver dag om sommeren, noe sjeldnere på vinteren. Og med sengevæter i hus brukes det såpe for å unngå barn som lukter uteligger etter nattens uhell. Bruker fremdeles babysåpe, så mild som mulig, men såpe blir det.

Jeg har da veldig sterk luktesans, er kanskje i overkant opptatt av lukter.

Anonymous poster hash: eb772...46d

Skrevet

Det er ikke alle som har unger som graver seg ned i sandkassen ved første anledning... Jeg har 3 unger som leker ganske rolig, de elsker håndarbeid, koser seg i klatrestativet uten å herje vilt. Det er aldeles ikke nødvendig å vaske håret hver dag!! De lukter godt, og dusjer VED BEHOV ( altså: når de er skitne eller svette) Er ikke det nok?

Anonymous poster hash: e3a0e...67d

Skrevet

Jeg syns det er så hysterisk å bade/dusje hver bidige dag. Det er ikke normalt for vår hudflora og man tørker lett ut.

Jeg selv dusjer annenhver dag, noen ganger går det 3 dager. Tåler dårlig  å vaske meg pga allergi.
Huden er helt fin om jeg ikke vasker meg formye, men dusjer jeg for ofte, så blir jeg flassette og får eksem.

Dette har ungene min fått også, denne eksemhuden, tåler dårlig såpe, så noen ganger blir det bare vann.

Jeg bare dem 2-3 ganger i uken.
Og selvfølgelig hvis det er stort behov for det.
Men det er det sjeldent.

Anonymous poster hash: 698d9...997
Skrevet

Vår begynte ikke i bhg før 2,5 år. Er nå skolebarn og dusjer/bader fremdeles ca 2 ganger i uka. Selvsagt setter vi beina i vann hver kveld om sommeren og tar en runde med kluten i ansiktet og vasker hender sånn ellers, men mer er ikke nødvendig.  - Aktiv unge

Anonymous poster hash: 8291c...10a
Skrevet

Dusjer/bader ikke hver dag pga hudproblemer på lille. Er han sliten og trøtt og vil ikke dusje så vasker vi med klut i ansikt, hals nakke, armer og bein, føtter samt stumpen. Har ennå ikke opplevd han svett og med sand i klærene. Er nok for liten til å få det til.

Anonymous poster hash: c298d...fef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...