Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #51 Skrevet 20. august 2014 Jeg har vokst opp i et hjem med 2 lærere, riktignok vgs, men må si jeg godt husker de begge satt kveld etter kveld om det var retting av prøver eller forberedelser. Og de kunne sitte på hjemmekontor på dagtid. Retting av prøver var mer intensive perioder. Har aldri selv når jeg har gått på skolen opplevd det som et problem at læreren ikke satt tilgjengelig på lærerværelset hele skoledagen. Fortsatt jobber dem som lærere og fortsatt forbereder dem seg til undervisning, reiser rundt om elevene er på ulike plasser, samarbeider med ulike instanser. De har mobiltlf og kan nås fra morran til leggetid. Det er så typisk norskt det der å pøse på med en haug av regler når noe viser seg feilslått. Det er mange faktorer som spiller inn som gjør at norsk skole henger etter. For mine egne barns skolegang: Jeg sier JA til lærere som man kan ringe på kveldstid for å ta opp noe. JA til lærere som kan bli med på sosiale samvær i klassen på ettermiddagen. JA til lærere som kan gå hjem å forberede seg, trekke seg litt unna for å konsentrere seg. Få andre impulser også. Og så skjønner jeg ikke denne misunnelsen som går på friheten i arbeidstiden, de aller fleste har et bredt yrkesvalg - bli lærer da vel! Det er mangel på dem også. Ellers kan man diskutere nordsjøarbeiderene og deres lukrative arbeidstid?? For å ikke snakke om den gode maten de får der? Eller? Alle kan ikke ha det heeelt likt, da går ikke samfunnet rundt til slutt. Anonymous poster hash: 0a0d1...d01 Du har vokst opp med to lærere og skriver "DEM retter prøver"? Da må de ha vært utrolig dårlige lærere, siden de ikke har lært deg rettskriving. Anonymous poster hash: 699a6...9e6 Og "gå hjem å forberede seg" - grøss! Du har nok ingen lærerforeldre, dessverre. Anonymous poster hash: 699a6...9e6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #52 Skrevet 20. august 2014 Jeg undrer meg litt over at du legger pasientene kl 15.30 og synes det er sent... Hilsen en annen sykepleier. Anonymous poster hash: f3d85...84b Jeg regner med hun mener legge ned pas til middagshvil. Merkelig at du ikke tenker det. Eller er du ei nyutdanna sykehus sykepleier kanskje? Anonymous poster hash: 34ce7...747 Faktisk jobbet i 4 år, har aldri vært borti faste middagshviler som må overholdes til et fast tidspunkt, men mulig det er fordi jeg jobber på sykehus, og hi kanskje på sykhjem? Pasientene jeg er borti kan hvile seg når de vil i løpet av dagen, derfor stusset jeg over den tiden. Anonymous poster hash: f3d85...84b Ok. Sykehjemspasienter vil gjerne ha middagshvil. De er gamle og slitne. Så så og si alle vil ha den hvilen. Og de må ha hjelp. Og ofte på do først. Det tar tid, og vi rekker det ikke. Så da må enkelte vente lenge. På noen sykehjem rekker ikke betjeningen å følge alle pas på do, og da må pas tisse i bleie. Det har stått i media tidligere.På sykehus er det travelt på en annen måte føler jeg. Travelt på at dette rekker jeg ikke. -antibiotika, medisiner, sårskift og andre prosedyrer. Jeg får ihvertfall ikke like dårlig samvittighet på sykehus som på et sykehjem som er hjemmet til pasientene. I Et hjem bør en ha tid til slik en gjør i et hjem. Som avislesing, litt hobbysyssler, få gå på do når du vil, få ta middagshvilen når du vil. Slik du gjør hjemme. På et sykehus er en oftest i kort tid. Inn for behandling og ut. Spl på sykehus er så absolutt stressende det også, men da får ikke jeg den samme klumpen som jeg får hos en pas på sykeHjem. Jeg jobber nå med akutt medisin. Veldig stressende, og der får jeg mere vondt over ting som ikke lar seg behandle og som ender med død. Stress er det ihvertfall av mye som sykepleier, og vi må jobbe kveld, natt og helg. Jobbe på helligdager. Jobbe i jula. Ikke får vi bestemme ferie på sommeren. Tidlig eller sen ferie får vi etter tur. Og noen ganger får vi ikke ferie sammen med mennene våre heller. Anonymous poster hash: 34ce7...747 Jeg har kun jobbet på tre sykehjem (5 avdelinger, 3 somatiske, 1 psykiatrisk og en demensavdeling) og ingen har praktisert middagslur og fast legging av beboerne. Anonymous poster hash: a6c3f...9e8 Ingen har praktisert middagslur? Det tror jeg faktisk ikke på. Altså at ingen på sykehjemsavdelingen vil ta seg en middagslur? Det har de gjort på alle avdelingene jeg har jobbet på ihvertfall. Og jeg har jobbet i mange år. Så og si alle pasientene. Fast tidspunkt på middagslur har jeg heller aldri skrevet. Men oftest vil de eldre ta en middagslur etter middagen. Etter middagen er etter middagen, og ikke 3 timer etterpå. Anonymous poster hash: 34ce7...747 La meg prøve igjen: ingen av sykehjemmene har praktisert middagslur som rutine. Dvs, beboerne har ikke rutinemessig blitt lagt til sengs for en middagslur. Anonymous poster hash: a6c3f...9e8 Pasientene blir ikke "rutinemessig" lagt... de ønsker det, og det er knapt med tid for å få det gjort. HI Anonymous poster hash: 7b41e...f97
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #53 Skrevet 20. august 2014 Jeg har vokst opp i et hjem med 2 lærere, riktignok vgs, men må si jeg godt husker de begge satt kveld etter kveld om det var retting av prøver eller forberedelser. Og de kunne sitte på hjemmekontor på dagtid. Retting av prøver var mer intensive perioder. Har aldri selv når jeg har gått på skolen opplevd det som et problem at læreren ikke satt tilgjengelig på lærerværelset hele skoledagen. Fortsatt jobber dem som lærere og fortsatt forbereder dem seg til undervisning, reiser rundt om elevene er på ulike plasser, samarbeider med ulike instanser. De har mobiltlf og kan nås fra morran til leggetid. Det er så typisk norskt det der å pøse på med en haug av regler når noe viser seg feilslått. Det er mange faktorer som spiller inn som gjør at norsk skole henger etter. For mine egne barns skolegang: Jeg sier JA til lærere som man kan ringe på kveldstid for å ta opp noe. JA til lærere som kan bli med på sosiale samvær i klassen på ettermiddagen. JA til lærere som kan gå hjem å forberede seg, trekke seg litt unna for å konsentrere seg. Få andre impulser også. Og så skjønner jeg ikke denne misunnelsen som går på friheten i arbeidstiden, de aller fleste har et bredt yrkesvalg - bli lærer da vel! Det er mangel på dem også. Ellers kan man diskutere nordsjøarbeiderene og deres lukrative arbeidstid?? For å ikke snakke om den gode maten de får der? Eller? Alle kan ikke ha det heeelt likt, da går ikke samfunnet rundt til slutt. Anonymous poster hash: 0a0d1...d01 Du har vokst opp med to lærere og skriver "DEM retter prøver"? Da må de ha vært utrolig dårlige lærere, siden de ikke har lært deg rettskriving. Anonymous poster hash: 699a6...9e6 Og "gå hjem å forberede seg" - grøss! Du har nok ingen lærerforeldre, dessverre. Anonymous poster hash: 699a6...9e6 Haha! Ja, blikk for rettskriving har dere, men allmennkunnskapen (og diskusjonevnene) skorter det på. Les så ser dere at de er lærere på vgs, søk opp - og der finnes ulike fag. Norsk er bare et av dem. Til mine foreldres forsvar, hadde jeg heller ikke hjemmeundervisning! Spørs om det uansett er jeg som ikke har lært meg det, eller om det er div lærere som har sviktet... Ikke spesielt fruktbart for diskusjonen, men morsomme er dere :laugh: - takk for det. Anonymous poster hash: 0a0d1...d01
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #54 Skrevet 20. august 2014 Lærerne burde hatt 7,5 timers bunden arbeidstid per dag, og påregne pressperioder med mye overtidsarbeid. Overtiden burde selvsagt kompenseres med avspasering evt overtidsbetaling. Skjønner ikke hvor vanskelig det kan være? Alle andre yrkesgrupper får dette helt fint til, uten å klage. Inn-og utstempling er en flott ordning som gir et reelt bilde av arbeidsinnsatsen, og hva man fortjener i kompensasjon. Og dersom lærere hadde valgt å ta overtiden ut i lønn, og heller jobbet noen uker ekstra på sommeren, tror jeg faktisk elevene ville fått en skolehverdag av høyere kvalitet enn de har per d.d. Anonymous poster hash: 908da...e00
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #55 Skrevet 20. august 2014 Problemet er at kommunene ikke har råd til å gi lærerne betalt for all overtiden. Anonymous poster hash: 2dc94...e25
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #56 Skrevet 20. august 2014 Er det regel på x antall tråder om lærerstreiken? Denne tråden har jo en annen vinkling... Kjør debatt sier nå jeg. Jeg er enig med hi. Jeg mener lærerene kan slutte å klage og komme seg tilbake i jobb. De har absolutt ingen ting å klage over! Jeg har jobbet sånn som hi jeg også. Forferdelig slitsomt å ikke strekke til hver eneste dag. Må gå hjem med en klump i magen forfi du ikke rakk å gjøre det lille ekstra, ikke rakk å sette deg ned å snakke med ensomme gamle pasienter. Fordi du ikke rakk å lese svisen for pasientene osv osv. Da snakker vi tøffe dager. Så jeg slutta. Jeg feiga ut. Pas er der fortsatt. Dagene like travle, men jeg slipper å se det. Og så har vi lærerne som streiker for de de vil ha enda mere fri. Når de har det yrket som har mest fri i de gunstige periodene. Har fri når barna har fri. Hele sommeren, påska, vinterferie, høstferie og juleferie. Håper virkelig ikke de vinner frem. Suttrekoppene! Anonymous poster hash: 34ce7...747 De har ikke fri. De har avspasering.Avspasering er da fri!! Man jobber jo ikke når man avspaserer, det er hele hensikten med avspasering, da har man nemlig FRI! Anonymous poster hash: f3d85...84b Men du snakker om det som om lærere bare har såååå sykt mye tid til overs. Men det er feil. De lange "feriene" er ikke ferier. De er avspasering, fordi de ellers jobber kvelder, helger, pauser og andre utidige tidspunkt. Forresten ikke jeg som skrev det lange innlegget, jeg kommenterte bare det med fri.... Anonymous poster hash: f3d85...84b Men når man har avspasering så har man jo fri! Man har tid med barna sine, tid til egne ting. Jeg hadde heller kommet hjem tidligere fra jobb, gjort jobben ferdig etter barnas leggetid og hatt mer avspasering! dessverre så fungerer ikke dette på de fleste arbeidsplasser. Så å si ingen kan bestemme at de først skal spise middag, ta en hvil på sofaen og SÅ gjøre seg ferdig med dagens arbeidsoppgaver. Anonymous poster hash: 699a6...9e6 Ja, man har fri når man avspaserer, men det må ikke forveksles med "mer fri enn alle andre". For det har de ikke. Vi tenker at lærerne har så sykt mye ferie og at de er grådige og vil ha mer. Og det sliter folk med å forstå. Selvfølgelig. Men hvis vi kaller det det det faktisk er - avspasering, så kan vi begynne å skille mellom "fri - 5 uker slik vi alle har" og "fri - avspasering" slik vi alle får hvis vi jobber til rare tider. Og så kan vi få en saklig debatt der vi ikke stempler lærerne som grådige fordi de krever noe vi alle har rett på: avspasering eller en annen form for kompensasjon for kjipe arbeidstider.Er du klar over hvor mange som ikke får tatt ut avspasering sin, og derfor bare får den fjernet ved årets slutt? Dette er realiteten på mange arbeidsplasser og i tillegg må de være på jobb når de jobber. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det så har lærerne en arbeidstidsbestemmelser som er betraktelig bedre enn veldig mange andre yrkesgrupper, og det er også mye av grunnen til at denne streiken oppfattes som sutring og klaging fra lærerne. Det er også engang slik at arbeidsgiver har styringsrett, og at de som er ansatt er ansatt for å gjøre den jobben arbeidsgiver trenger utført på de tidspunkt arbeidsgiver mener er de beste. Anonymous poster hash: 4dcbb...303
Måbaresi... Skrevet 20. august 2014 #57 Skrevet 20. august 2014 Er det regel på x antall tråder om lærerstreiken? Denne tråden har jo en annen vinkling... Kjør debatt sier nå jeg. Jeg er enig med hi. Jeg mener lærerene kan slutte å klage og komme seg tilbake i jobb. De har absolutt ingen ting å klage over! Jeg har jobbet sånn som hi jeg også. Forferdelig slitsomt å ikke strekke til hver eneste dag. Må gå hjem med en klump i magen forfi du ikke rakk å gjøre det lille ekstra, ikke rakk å sette deg ned å snakke med ensomme gamle pasienter. Fordi du ikke rakk å lese svisen for pasientene osv osv. Da snakker vi tøffe dager. Så jeg slutta. Jeg feiga ut. Pas er der fortsatt. Dagene like travle, men jeg slipper å se det. Og så har vi lærerne som streiker for de de vil ha enda mere fri. Når de har det yrket som har mest fri i de gunstige periodene. Har fri når barna har fri. Hele sommeren, påska, vinterferie, høstferie og juleferie. Håper virkelig ikke de vinner frem. Suttrekoppene! Anonymous poster hash: 34ce7...747 De har ikke fri. De har avspasering.Avspasering er da fri!! Man jobber jo ikke når man avspaserer, det er hele hensikten med avspasering, da har man nemlig FRI! Anonymous poster hash: f3d85...84b Men du snakker om det som om lærere bare har såååå sykt mye tid til overs. Men det er feil. De lange "feriene" er ikke ferier. De er avspasering, fordi de ellers jobber kvelder, helger, pauser og andre utidige tidspunkt. Forresten ikke jeg som skrev det lange innlegget, jeg kommenterte bare det med fri.... Anonymous poster hash: f3d85...84b Men når man har avspasering så har man jo fri! Man har tid med barna sine, tid til egne ting. Jeg hadde heller kommet hjem tidligere fra jobb, gjort jobben ferdig etter barnas leggetid og hatt mer avspasering! dessverre så fungerer ikke dette på de fleste arbeidsplasser. Så å si ingen kan bestemme at de først skal spise middag, ta en hvil på sofaen og SÅ gjøre seg ferdig med dagens arbeidsoppgaver. Anonymous poster hash: 699a6...9e6 Ja, man har fri når man avspaserer, men det må ikke forveksles med "mer fri enn alle andre". For det har de ikke. Vi tenker at lærerne har så sykt mye ferie og at de er grådige og vil ha mer. Og det sliter folk med å forstå. Selvfølgelig. Men hvis vi kaller det det det faktisk er - avspasering, så kan vi begynne å skille mellom "fri - 5 uker slik vi alle har" og "fri - avspasering" slik vi alle får hvis vi jobber til rare tider. Og så kan vi få en saklig debatt der vi ikke stempler lærerne som grådige fordi de krever noe vi alle har rett på: avspasering eller en annen form for kompensasjon for kjipe arbeidstider.Er du klar over hvor mange som ikke får tatt ut avspasering sin, og derfor bare får den fjernet ved årets slutt? Dette er realiteten på mange arbeidsplasser og i tillegg må de være på jobb når de jobber. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det så har lærerne en arbeidstidsbestemmelser som er betraktelig bedre enn veldig mange andre yrkesgrupper, og det er også mye av grunnen til at denne streiken oppfattes som sutring og klaging fra lærerne. Det er også engang slik at arbeidsgiver har styringsrett, og at de som er ansatt er ansatt for å gjøre den jobben arbeidsgiver trenger utført på de tidspunkt arbeidsgiver mener er de beste. Anonymous poster hash: 4dcbb...303 Så fordi mange jobber er kjipe så skal lærerne også få det kjipt på jobb? Den tankegangen er jo idiotisk. Skal vi tenke sånn burde alle arbeidsplasser drives ulovlig og alle burde jobbe under møkkaforhold. Det gir ikke mening. Hvis mange arbeidsgivere sletter avspasering er det på tide å gjøre noe med de mange arbeidsgiverne, ikke gjøre livet surt for lærerne.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #58 Skrevet 20. august 2014 Hva sier du til et bytte av yrke da, HI? Hadde du overlevd 2 år som lærer? Jeg har jobbet i over 2 år innen helsevesenet, og må ærlig innrømme at det var en lett jobb sammenlignet med læreryrket. Kjenner godt igjen beskrivelsen du kommer med, men kan med hånden på hjertet si at jeg har vært inne på tanken om å slutte som lærer å gå tilbake til det yrket. Så da kan alle de misfornøyde lærerne bytte plass med alle sutrete sykepleierne. Gresset er alltid grønnere på den andre siden, vet du. Anonymous poster hash: 05956...144
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #59 Skrevet 20. august 2014 Vi er faktisk 2 spl på avdelingen på sykehjemmet der hvor jeg jobber som er utd lærere (spl + ppu ). Begge kom krypende tilbake til sykehjemmet etter ett par år som lærere på vgs (helsefag). Spl har det hardt men det er mye mer arbeid som lærer, man blir aldri ferdig , "kan aldri ta fri". Jeg hadde full undervisning 8-14 2 dager i uka + en dag fast e.mid møte. Dette tilsvarer 45%. Dagen før undervisning ble brukt til forberedelser 5 timer undervisning gir raskt 4-5 timers forberedelser. Spesielt i begynnelsen. Følte jeg endte opp med å jobbe 80% . Måtte også være tilgjengelig. og det er slitsomt! Anonymous poster hash: 1079c...b02
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #60 Skrevet 21. august 2014 Vi er faktisk 2 spl på avdelingen på sykehjemmet der hvor jeg jobber som er utd lærere (spl + ppu ). Begge kom krypende tilbake til sykehjemmet etter ett par år som lærere på vgs (helsefag). Spl har det hardt men det er mye mer arbeid som lærer, man blir aldri ferdig , "kan aldri ta fri". Jeg hadde full undervisning 8-14 2 dager i uka + en dag fast e.mid møte. Dette tilsvarer 45%. Dagen før undervisning ble brukt til forberedelser 5 timer undervisning gir raskt 4-5 timers forberedelser. Spesielt i begynnelsen. Følte jeg endte opp med å jobbe 80% . Måtte også være tilgjengelig. og det er slitsomt! Anonymous poster hash: 1079c...b02 I begynnelsen ja... der har du det. Det høtes ut som enkelte lærere finner opp kruttet på nytt før hver eneste time. Pisspreik! Litteraturhistorie, grammatikk, matematiske formler og naturfag endres ikke fra et år til det neste. Det må være samfunnskunnskapslæreren som må oppdatere seg hvert år. Jo, jeg vet litt om det å være lærer. Drømmetilværelse ifh til nå. Anonymous poster hash: 7b41e...f97
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #61 Skrevet 21. august 2014 Vi er faktisk 2 spl på avdelingen på sykehjemmet der hvor jeg jobber som er utd lærere (spl + ppu ). Begge kom krypende tilbake til sykehjemmet etter ett par år som lærere på vgs (helsefag). Spl har det hardt men det er mye mer arbeid som lærer, man blir aldri ferdig , "kan aldri ta fri". Jeg hadde full undervisning 8-14 2 dager i uka + en dag fast e.mid møte. Dette tilsvarer 45%. Dagen før undervisning ble brukt til forberedelser 5 timer undervisning gir raskt 4-5 timers forberedelser. Spesielt i begynnelsen. Følte jeg endte opp med å jobbe 80% . Måtte også være tilgjengelig. og det er slitsomt! Anonymous poster hash: 1079c...b02 I begynnelsen ja... der har du det. Det høtes ut som enkelte lærere finner opp kruttet på nytt før hver eneste time. Pisspreik! Litteraturhistorie, grammatikk, matematiske formler og naturfag endres ikke fra et år til det neste. Det må være samfunnskunnskapslæreren som må oppdatere seg hvert år. Jo, jeg vet litt om det å være lærer. Drømmetilværelse ifh til nå. Anonymous poster hash: 7b41e...f97 Skjønner at du ikke funker som lærer når du ikke vet hvordan "i forhold til" forkortes. Anonymous poster hash: 1ecaf...931
Anonym bruker Skrevet 21. august 2014 #62 Skrevet 21. august 2014 Synes dere burde lese dette innlegget fra Guro Sibeko Klokka er sju. Jeg har nettopp kommet hjem fra jobb. Pulten min står på et arbeidsrom jeg deler med fem andre som diskuterer elevsaker og fagplaner og neste ukeplan over hyllene. Selv om alle de skulle være stille er det garantert noen andre som har noe å fortelle meg akkurat når jeg er som mest konsentrert, noen som vil spørre meg om noe, gjøre en avtale, be om en tjeneste, levere tilbake noe, låne noe nytt. Samarbeide. Og det er jo så hyggelig å samarbeide, jeg digger kollegene mine og vil gjerne bruke masse tid sammen med dem, jeg digger elevene mine og vil gjerne diskutere dem i timesvis. Det er bare det at Carlsten-prøvene må rettes og registreres og jeg må legge en plan for hvordan jeg skal gripe resultatene an, mattebøkene må sees over så jeg får laget en plan for matematikkundervisningen fremover, også, jeg må lese hadith 1-3 og planlegge hvordan jeg skal engasjere elevene i de halvannet tusen år gamle tekstene, samle dem på et fint ark og kopiere opp til alle, jeg må øve på teksten fra engelskboka så jeg kan se på elevene mens vi korleser den. Jeg rømmer inn i klasserommet mitt og låser døra. Jeg sender beskjedene til leselæreren og han som har RLE i parallellklassen på mail fordi det er fryktelig mye mer effektivt enn å bli stående og snakke med dem. Jeg er kjempeheldig som har et godt, luftig klasserom som ingen skal bruke til aktivitetsskole eller voksenopplæring eller tubaspilling. Det gjør at jeg slipper å ta med noe særlig jobb hjem. Men det at jeg er fysisk tilstede på jobben min gjør ikke at jeg samarbeider mer med kollegene mine enn jeg ellers ville gjort. Fysisk tilstedeværelse gir jo ikke magisk mer tid til oppgavene som skal løses. Om jeg sitter flere timer enn før sammen med kollegene mine og diskuterer felles strategi i arbeidet mot stygg språkbruk eller ulike teorier om lekser får jeg enten rettet mindre så jeg ikke lenger har oversikt over hva elevene trenger å lære og altså ikke kan tilpasse undervisning, eller jeg får forberedt meg dårligere så at den tilpassende undervisningen holder laber kvalitet. Det er en dårlig byttehandel for arbeidsgiveren min. Det veit de godt. Jeg tror ikke et øyeblikk på at KS vil at lærerne skal være fysisk tilstede på skolen for å samarbeide mer, for det tjener de ingen ting på. Derimot tjener de masse på om jeg er fysisk tilstede på jobben for å være vikar. Det er det punktet i avtalen som er egna til å rasere skoletilbudet i fattige kommuner. Tilstedeværelsesplikten er ikke innført for at vi skal samarbeide, men for at vi skal kunne beordres til å ta vikartimer. Den tida vi skulle brukt til å forberede oss eller rette kan brukes til at vi har tilsyn med andre klasser - uten at vi får betalt for å ta igjen det arbeidet vi ikke fikk gjort. I stedet for å gå forberedt til to timer, må vi gå uforberedt til tre. Det er grusomt å gjøre en dårlig jobb i klasserommet. Det er fryktelig å stå foran tjuefem ukonsentrerte, udisiplinerte unger og vite at det er din skyld, at du er for dårlig og de gir deg det du fortjener. KS vil gi norske lærere valget mellom det - og å gjøre det ekstra arbeidet i tillegg til den 43.5 timers normalarbeidsuka uten å få ei krone i lønn. Det er søren ikke rart KS-lærerne streiker. Elevene får ikke noe valg. De er overlatt til den læreren de får, og hvis hun ikke gidder å jobbe gratis overtid for dem risikerer de å knapt få undervisning, men å måtte ta til takke med uforberedt tilsyn. At det finnes foreldre som ikke støtter streiken er komplett ubegripelig. Anonymous poster hash: 94284...abb Sånn er det å jobbe. Lærerne har hele tiden fått alt. mye fritid, mye fritid og mye fritid. Og når noen mener de skal være på skolen i fast antall timer hyler de. Og om en lærer må ta noen vikartimer, så spiller vel heller ikke det så stor rolle. Velkommen til en liten smak på yrkeslivet. Det har lærerne enda ikke fått prøvd. Anonymous poster hash: 34ce7...747 Hihihihihi ler så jeg griner! Du hadde ikke holdt ut EN TIME som lærer! -Ikke lærer Anonymous poster hash: 1ecaf...931
nasse nøffen Skrevet 22. august 2014 #63 Skrevet 22. august 2014 Blir helt matt av denne diskusjonen her jeg.... Jeg synes det viktigste må være å lytte til de som faktisk vet hva dette gjelder- LÆREREN selv. Er det misunnelse dette bunner i ? At " du har en bedre arbeidsdag enn meg"??? Kjære vene, så bli lærer selv da, om det er så slapt..... Jeg er sykepleier, og det ble foreslått at vi skulle jobbe 14 timer vakter isteden for 7.5. Dette mente da de som selvfølgelig IKKE stod oppi dette selv... Det ble heldigvis avslått pga stor motstand. Men det var mange bedrevitende som skulle fortelle oss at det var det beste, for oss og pasientene. Jeg jobber turnus hver 3 helg. Jeg får overtid for hvert minutt over 100%. Jeg får kveldtillegg og helgetillegg. Jeg kan gå fra jobb å la andre overta. Jeg trenger ikke tenke en tanke jobb når jeg går hjem. Jeg valgte å bli sykepleier fordi jeg elsker å jobbe med mennesker og dekke deres behov. Og jeg visste hva jeg gikk til. ALLE DERE SOM SYNES LÆRERE HAR EN SÅ VIDUNDERLIG ARBEIDSDAG. MED BARE FRI OG FERIER. HVORFOR HAR DERE IKKE UTDANNET DERE TIL DET SELV. ???? Tipper mange av dere som kommenterer her, på den mest idiotiske måten jeg har sett, hverken har noen særlig utdannelse, og kanskje jobber i kassa på Rema ( ikke for at det er noe feil i seg selv) For å jobbe på Rema er noe "dritt" skjønner dere. Da er det ikke mye avslapping. MEN DU ER IKKE HØGSKOLEUTDANNET heller, å da må man faktisk ta de jobbene man får. Ved å gå høyere utdanning kan man faktisk få det litt som man ønsker selv.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #64 Skrevet 22. august 2014 Jeg undrer meg litt over at du legger pasientene kl 15.30 og synes det er sent... Hilsen en annen sykepleier. Anonymous poster hash: f3d85...84b De sover gjerne noen timer på dagen også. Når man nærmer seg 100 år så holder man ikke ut fra 9- 21 uten både en og to lurer i løpet av dagen. Anonymous poster hash: 4118f...8a6
Anonym bruker Skrevet 22. august 2014 #65 Skrevet 22. august 2014 Vi er faktisk 2 spl på avdelingen på sykehjemmet der hvor jeg jobber som er utd lærere (spl + ppu ). Begge kom krypende tilbake til sykehjemmet etter ett par år som lærere på vgs (helsefag). Spl har det hardt men det er mye mer arbeid som lærer, man blir aldri ferdig , "kan aldri ta fri". Jeg hadde full undervisning 8-14 2 dager i uka + en dag fast e.mid møte. Dette tilsvarer 45%. Dagen før undervisning ble brukt til forberedelser 5 timer undervisning gir raskt 4-5 timers forberedelser. Spesielt i begynnelsen. Følte jeg endte opp med å jobbe 80% . Måtte også være tilgjengelig. og det er slitsomt! Anonymous poster hash: 1079c...b02 I begynnelsen ja... der har du det. Det høtes ut som enkelte lærere finner opp kruttet på nytt før hver eneste time. Pisspreik! Litteraturhistorie, grammatikk, matematiske formler og naturfag endres ikke fra et år til det neste. Det må være samfunnskunnskapslæreren som må oppdatere seg hvert år. Jo, jeg vet litt om det å være lærer. Drømmetilværelse ifh til nå. Anonymous poster hash: 7b41e...f97 Unnskyld meg, men selv om mange grammatiske regler og matematiske formler ikke har endret seg særlig de siste årene, så sitter det fremdeles 30 nye elever i klasserommet hvert år som ikke skjønner en dritt... Dessuten så endrer både rettskrivingsreformer, skolereformer, læreplaner og læreverk seg både titt og ofte, som lærerne er helt nødt til å sette seg inn i og forandre planer og metoder etter, og ofte kan det gå mange år siden sist de underviste i den gjeldende delen av pensum og da har læreren behov for å repetere stoffet selv. Så de kan ikke bare "snu bunken" eller drive "plankekjøring" som mange ser ut til å tro. Og dette er ikke "enda et syte-innlegg" fra en lærer, men en kommentar til det kunnskapsløse pisspreiket over her. Heia lærerne! Anonymous poster hash: 4e346...d9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå