Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #26 Skrevet 20. august 2014 Er det regel på x antall tråder om lærerstreiken? Denne tråden har jo en annen vinkling... Kjør debatt sier nå jeg. Jeg er enig med hi. Jeg mener lærerene kan slutte å klage og komme seg tilbake i jobb. De har absolutt ingen ting å klage over! Jeg har jobbet sånn som hi jeg også. Forferdelig slitsomt å ikke strekke til hver eneste dag. Må gå hjem med en klump i magen forfi du ikke rakk å gjøre det lille ekstra, ikke rakk å sette deg ned å snakke med ensomme gamle pasienter. Fordi du ikke rakk å lese svisen for pasientene osv osv. Da snakker vi tøffe dager. Så jeg slutta. Jeg feiga ut. Pas er der fortsatt. Dagene like travle, men jeg slipper å se det. Og så har vi lærerne som streiker for de de vil ha enda mere fri. Når de har det yrket som har mest fri i de gunstige periodene. Har fri når barna har fri. Hele sommeren, påska, vinterferie, høstferie og juleferie. Håper virkelig ikke de vinner frem. Suttrekoppene! Anonymous poster hash: 34ce7...747 De har ikke fri. De har avspasering. Avspasering er da fri!! Man jobber jo ikke når man avspaserer, det er hele hensikten med avspasering, da har man nemlig FRI! Anonymous poster hash: f3d85...84b haha, joda, de har FRI. Som i at de kan sitte hjemme på sofaen og se TV, dra på besøk eller shopping eller stikke på utenlandsferie. De har faste avspaseringsdager. Som er FRI. De har derimot ikke FERIE i 8 uker, men 4 uker ferie og 4 uker avspasering. Men man har like mye fri for det. Hilsen ei med stor erfaring innen hva avspasering er for noe. Anonymous poster hash: 699a6...9e6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #27 Skrevet 20. august 2014 Jeg leste at de ble så slitne etter å ha konsentrert seg så mye i 4 timer, at det var godt med pause før retting av prøver og lignende. Hva da med kirurger og piloter? Jeg jobber selv på sykehus kvelder, helger og røde dager. Hektisk er det, og få er vi. Anonymous poster hash: 25722...263
Måbaresi... Skrevet 20. august 2014 #28 Skrevet 20. august 2014 Er det regel på x antall tråder om lærerstreiken? Denne tråden har jo en annen vinkling... Kjør debatt sier nå jeg. Jeg er enig med hi. Jeg mener lærerene kan slutte å klage og komme seg tilbake i jobb. De har absolutt ingen ting å klage over! Jeg har jobbet sånn som hi jeg også. Forferdelig slitsomt å ikke strekke til hver eneste dag. Må gå hjem med en klump i magen forfi du ikke rakk å gjøre det lille ekstra, ikke rakk å sette deg ned å snakke med ensomme gamle pasienter. Fordi du ikke rakk å lese svisen for pasientene osv osv. Da snakker vi tøffe dager. Så jeg slutta. Jeg feiga ut. Pas er der fortsatt. Dagene like travle, men jeg slipper å se det. Og så har vi lærerne som streiker for de de vil ha enda mere fri. Når de har det yrket som har mest fri i de gunstige periodene. Har fri når barna har fri. Hele sommeren, påska, vinterferie, høstferie og juleferie. Håper virkelig ikke de vinner frem. Suttrekoppene! Anonymous poster hash: 34ce7...747 Lærerne syter jo ikke over arbeidsdagene vi har, vi er hodt fornøyde! Problemet er jo at de vil endre på det vi mener funker! DA syter vi! For å beholde en fleksibel arbeidstid, der vi kan jobbe mer når det trengs og ha tid til elevene. For da må vi jobbe veldig mye i visse perioder og mindre i andre perioder. Ja, jeg er lærer og liker arbeidstida mi. Men om jeg får en endret arbeidstidsavtale, er det ikke synd på meg, men på elevene. Som mor til to barn må jeg si jeg er kjemperedd for at KS skal få gjennomslag, for det er kun og bare elevene det vil gå ut over. Jeg er lærer, men engasjerer meg mest i saken pga mine barns skolegang. La lærerne beholde dagens arbeidstid. Men det funker jo ikke! Norge gjør det dårligere og dårligere internasjonalt når det gjelder skoleresultater, det blir mindre og mindre disiplin i skolen osv. Ikke rart KS ønsker endring når den norske skolen holder på å bli kjørt i dass! En annen ting - hva er forskjellen for deg på at du må rette prøvene mellom 14 og 16 eller mellom 18 og 20? Anonymous poster hash: 699a6...9e6 Fordi mellom 14 og 16 har hun kanskje lyst til å ta en samtale med Petter og skilsmissen han opplever hjemme, megle mellom Mira og Oda og ta tak i trekantdramaet mellom Eva, Ola og Jostein, og så kanskje spise en halv brødskive før hun snakker med en kollega om hvordan de skal kjøre formingstimen i morgen, og så stikke innom SFO og ta en siste prat med Mustafa om "nei, jeg kan ikke slå Beate, selv om hun stjal eplet ditt og du lærte på koranskole i Egypt at man kan hugge hånda av dem som stjeler..." og så ringe foreldrene til Beate om det eplet og foreldrene til Mustafa, og prøve å komme til enighet om disiplinen framover. Det kan hende hun heller vil (eller må) gjøre de tingene mellom 14 og 16...
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #29 Skrevet 20. august 2014 Jeg har fri 2 dager i høstferien, og avspaserer 2. De dagene blir da brukt likt. Anonymous poster hash: 25722...263
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #30 Skrevet 20. august 2014 De vil ha fleksibel arbeidstid, ikke færre timer! Fleksibel arbeidstid funker bedre for lærerne. Etter lange dager med undervisning er ikke hjernen på topp. En pause for så å begynne på skolearbeid etter middag/om kvelden gjør at lærerne gjør en bedre jobb. Hvorfor klusse til ting som allerede fungerer? Dessuten, det er liten vits å poengtere at norske elever gjør det dårligere internasjonalt og at det må en endring til. Hvordan kan bunden arbeidstid forandre dette? "Det må en endring til", ja, men kanskje ikke på ting som fungerer! Sykepleieryrket kan være stressende. Likeså andre yrker. Jeg jobber selv turnus og får kompensasjon i form av tillegg på kveld, natt, helligdager og helg. Og jeg jobber 35,5 t i stedet for 37,5 t. Når jeg kommer hjem fra jobb, er jeg helt ferdig med jobb. Det er ikke lærerne! Anonymous poster hash: 6ac29...84b
Måbaresi... Skrevet 20. august 2014 #31 Skrevet 20. august 2014 Er det regel på x antall tråder om lærerstreiken? Denne tråden har jo en annen vinkling... Kjør debatt sier nå jeg. Jeg er enig med hi. Jeg mener lærerene kan slutte å klage og komme seg tilbake i jobb. De har absolutt ingen ting å klage over! Jeg har jobbet sånn som hi jeg også. Forferdelig slitsomt å ikke strekke til hver eneste dag. Må gå hjem med en klump i magen forfi du ikke rakk å gjøre det lille ekstra, ikke rakk å sette deg ned å snakke med ensomme gamle pasienter. Fordi du ikke rakk å lese svisen for pasientene osv osv. Da snakker vi tøffe dager. Så jeg slutta. Jeg feiga ut. Pas er der fortsatt. Dagene like travle, men jeg slipper å se det. Og så har vi lærerne som streiker for de de vil ha enda mere fri. Når de har det yrket som har mest fri i de gunstige periodene. Har fri når barna har fri. Hele sommeren, påska, vinterferie, høstferie og juleferie. Håper virkelig ikke de vinner frem. Suttrekoppene! Anonymous poster hash: 34ce7...747 De har ikke fri. De har avspasering. Avspasering er da fri!! Man jobber jo ikke når man avspaserer, det er hele hensikten med avspasering, da har man nemlig FRI! Anonymous poster hash: f3d85...84b Men du snakker om det som om lærere bare har såååå sykt mye tid til overs. Men det er feil. De lange "feriene" er ikke ferier. De er avspasering, fordi de ellers jobber kvelder, helger, pauser og andre utidige tidspunkt.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #32 Skrevet 20. august 2014 Er det regel på x antall tråder om lærerstreiken? Denne tråden har jo en annen vinkling... Kjør debatt sier nå jeg. Jeg er enig med hi. Jeg mener lærerene kan slutte å klage og komme seg tilbake i jobb. De har absolutt ingen ting å klage over! Jeg har jobbet sånn som hi jeg også. Forferdelig slitsomt å ikke strekke til hver eneste dag. Må gå hjem med en klump i magen forfi du ikke rakk å gjøre det lille ekstra, ikke rakk å sette deg ned å snakke med ensomme gamle pasienter. Fordi du ikke rakk å lese svisen for pasientene osv osv. Da snakker vi tøffe dager. Så jeg slutta. Jeg feiga ut. Pas er der fortsatt. Dagene like travle, men jeg slipper å se det. Og så har vi lærerne som streiker for de de vil ha enda mere fri. Når de har det yrket som har mest fri i de gunstige periodene. Har fri når barna har fri. Hele sommeren, påska, vinterferie, høstferie og juleferie. Håper virkelig ikke de vinner frem. Suttrekoppene! Anonymous poster hash: 34ce7...747 De har ikke fri. De har avspasering.Avspasering er da fri!! Man jobber jo ikke når man avspaserer, det er hele hensikten med avspasering, da har man nemlig FRI! Anonymous poster hash: f3d85...84b Men du snakker om det som om lærere bare har såååå sykt mye tid til overs. Men det er feil. De lange "feriene" er ikke ferier. De er avspasering, fordi de ellers jobber kvelder, helger, pauser og andre utidige tidspunkt. Forresten ikke jeg som skrev det lange innlegget, jeg kommenterte bare det med fri.... Anonymous poster hash: f3d85...84b
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #33 Skrevet 20. august 2014 De vil ha fleksibel arbeidstid, ikke færre timer! Fleksibel arbeidstid funker bedre for lærerne. Etter lange dager med undervisning er ikke hjernen på topp. En pause for så å begynne på skolearbeid etter middag/om kvelden gjør at lærerne gjør en bedre jobb. Hvorfor klusse til ting som allerede fungerer? Dessuten, det er liten vits å poengtere at norske elever gjør det dårligere internasjonalt og at det må en endring til. Hvordan kan bunden arbeidstid forandre dette? "Det må en endring til", ja, men kanskje ikke på ting som fungerer! Sykepleieryrket kan være stressende. Likeså andre yrker. Jeg jobber selv turnus og får kompensasjon i form av tillegg på kveld, natt, helligdager og helg. Og jeg jobber 35,5 t i stedet for 37,5 t. Når jeg kommer hjem fra jobb, er jeg helt ferdig med jobb. Det er ikke lærerne! Anonymous poster hash: 6ac29...84b Fordi de dårlige lærerne som jukser, og som må føre timer på skolen, blir i stor grad fanget opp. Anonymous poster hash: 699a6...9e6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #34 Skrevet 20. august 2014 Er det regel på x antall tråder om lærerstreiken? Denne tråden har jo en annen vinkling... Kjør debatt sier nå jeg. Jeg er enig med hi. Jeg mener lærerene kan slutte å klage og komme seg tilbake i jobb. De har absolutt ingen ting å klage over! Jeg har jobbet sånn som hi jeg også. Forferdelig slitsomt å ikke strekke til hver eneste dag. Må gå hjem med en klump i magen forfi du ikke rakk å gjøre det lille ekstra, ikke rakk å sette deg ned å snakke med ensomme gamle pasienter. Fordi du ikke rakk å lese svisen for pasientene osv osv. Da snakker vi tøffe dager. Så jeg slutta. Jeg feiga ut. Pas er der fortsatt. Dagene like travle, men jeg slipper å se det. Og så har vi lærerne som streiker for de de vil ha enda mere fri. Når de har det yrket som har mest fri i de gunstige periodene. Har fri når barna har fri. Hele sommeren, påska, vinterferie, høstferie og juleferie. Håper virkelig ikke de vinner frem. Suttrekoppene! Anonymous poster hash: 34ce7...747 De har ikke fri. De har avspasering.Avspasering er da fri!! Man jobber jo ikke når man avspaserer, det er hele hensikten med avspasering, da har man nemlig FRI! Anonymous poster hash: f3d85...84b Men du snakker om det som om lærere bare har såååå sykt mye tid til overs. Men det er feil. De lange "feriene" er ikke ferier. De er avspasering, fordi de ellers jobber kvelder, helger, pauser og andre utidige tidspunkt. Forresten ikke jeg som skrev det lange innlegget, jeg kommenterte bare det med fri.... Anonymous poster hash: f3d85...84b Men når man har avspasering så har man jo fri! Man har tid med barna sine, tid til egne ting. Jeg hadde heller kommet hjem tidligere fra jobb, gjort jobben ferdig etter barnas leggetid og hatt mer avspasering! dessverre så fungerer ikke dette på de fleste arbeidsplasser. Så å si ingen kan bestemme at de først skal spise middag, ta en hvil på sofaen og SÅ gjøre seg ferdig med dagens arbeidsoppgaver. Anonymous poster hash: 699a6...9e6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #35 Skrevet 20. august 2014 Er det regel på x antall tråder om lærerstreiken? Denne tråden har jo en annen vinkling... Kjør debatt sier nå jeg. Jeg er enig med hi. Jeg mener lærerene kan slutte å klage og komme seg tilbake i jobb. De har absolutt ingen ting å klage over! Jeg har jobbet sånn som hi jeg også. Forferdelig slitsomt å ikke strekke til hver eneste dag. Må gå hjem med en klump i magen forfi du ikke rakk å gjøre det lille ekstra, ikke rakk å sette deg ned å snakke med ensomme gamle pasienter. Fordi du ikke rakk å lese svisen for pasientene osv osv. Da snakker vi tøffe dager. Så jeg slutta. Jeg feiga ut. Pas er der fortsatt. Dagene like travle, men jeg slipper å se det. Og så har vi lærerne som streiker for de de vil ha enda mere fri. Når de har det yrket som har mest fri i de gunstige periodene. Har fri når barna har fri. Hele sommeren, påska, vinterferie, høstferie og juleferie. Håper virkelig ikke de vinner frem. Suttrekoppene! Anonymous poster hash: 34ce7...747 Det hadde vært fint om du sluttet å leve i en fantasiverden og faktisk visste hva du pratet om. Anonymous poster hash: a6c3f...9e8 Jeg lever ikke i en fantasiverden. Jeg er svært oppegåend. Lang utdanning og bred arbeidserfaring. Jeg ser også stor forskjell hvordan folk legger opp dagene sine. Lærerne er bortskjemte. De har lagt opp dagene til mye surr mellom undervisngstimene. Kaffeskravvling dill og dall. Så kan de dra hjem tidligere noen dager. Surrer litt. Og så har de rettebunker de må gjennom. Da sjønner jeg det blir sene kvelder med retting, og mye jobb. Men det er ikke slik hele tiden. Hadde lærerne vært flinkere til å jobbe når de først er på jobb( og ikke dratt hjem kl 14) og manskje ikke møtt opp på jobb før kl 8.30. Så hadde det vært noen flere timer å jobbe på. Lærerne ser bare problemene fordi de er for bortskjemte med fritiden sin. Mange prøver og innleveringer kan legges til rett før høst, jul, vinter og påskeferier. Så kan lærerne dra på jobb og rette disse når barna har ferie. Men nei, lærerne vil også ha ferie da.. Så da retter de heller prøvene hjemme på kveldstid, syter om mye retting, og tar fri i feriene som en selvfølge. Merkelig at ingen har reagert på dette tidligere. Heia blå! Anonymous poster hash: 34ce7...747 Du lever så absolutt i en fantasiverden. Den såkalte virkeligheten du beskriver for lærerne er ikke sann. At du kan spre løgn på den måten viser bare at du slett ikke er så oppegående som du tror og at du ikke evner å debattere denne saken på saklig måte. Anonymous poster hash: a6c3f...9e8
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #36 Skrevet 20. august 2014 Er det regel på x antall tråder om lærerstreiken? Denne tråden har jo en annen vinkling... Kjør debatt sier nå jeg. Jeg er enig med hi. Jeg mener lærerene kan slutte å klage og komme seg tilbake i jobb. De har absolutt ingen ting å klage over! Jeg har jobbet sånn som hi jeg også. Forferdelig slitsomt å ikke strekke til hver eneste dag. Må gå hjem med en klump i magen forfi du ikke rakk å gjøre det lille ekstra, ikke rakk å sette deg ned å snakke med ensomme gamle pasienter. Fordi du ikke rakk å lese svisen for pasientene osv osv. Da snakker vi tøffe dager. Så jeg slutta. Jeg feiga ut. Pas er der fortsatt. Dagene like travle, men jeg slipper å se det. Og så har vi lærerne som streiker for de de vil ha enda mere fri. Når de har det yrket som har mest fri i de gunstige periodene. Har fri når barna har fri. Hele sommeren, påska, vinterferie, høstferie og juleferie. Håper virkelig ikke de vinner frem. Suttrekoppene! Anonymous poster hash: 34ce7...747 Lærerne syter jo ikke over arbeidsdagene vi har, vi er hodt fornøyde! Problemet er jo at de vil endre på det vi mener funker! DA syter vi! For å beholde en fleksibel arbeidstid, der vi kan jobbe mer når det trengs og ha tid til elevene. For da må vi jobbe veldig mye i visse perioder og mindre i andre perioder. Ja, jeg er lærer og liker arbeidstida mi. Men om jeg får en endret arbeidstidsavtale, er det ikke synd på meg, men på elevene. Som mor til to barn må jeg si jeg er kjemperedd for at KS skal få gjennomslag, for det er kun og bare elevene det vil gå ut over. Jeg er lærer, men engasjerer meg mest i saken pga mine barns skolegang. La lærerne beholde dagens arbeidstid. Men det funker jo ikke! Norge gjør det dårligere og dårligere internasjonalt når det gjelder skoleresultater, det blir mindre og mindre disiplin i skolen osv. Ikke rart KS ønsker endring når den norske skolen holder på å bli kjørt i dass! En annen ting - hva er forskjellen for deg på at du må rette prøvene mellom 14 og 16 eller mellom 18 og 20? Anonymous poster hash: 699a6...9e6 Hvordan får elevene mer respekt for meg ved at jeg er på jobb til halv 4?! Og hvorfor går elevprestasjonene opp ved at jeg er på jobb til halv 4? Ved at jeg blir tvunget til å være på jobb hver dag fra 8-15:30 har jeg jobbet 37,5 timer. Da har jeg igjen 5 timer av mine timer den uka. De ukene jeg har foreldresamtaler, pleier jeg å bruke ca 10 min på en elevsamtale (burde brukt myyye mer, men har ikke tid), 60 min i forkant på èn elevuttalelse, og 30 min på gjennomføringen av èn foreldresamtale. Jeg har 21 elever. Dette gjøres hver høst og vår. Hvor skal jeg finne tid til dette, med bare 5 timer til rådighet pr uke? Resultatet blir jo at jeg må la være å svare foreldre som ringer på kveldstid, jeg må haste meg gjennom foreldresamtaler, jeg må deoppe mine planleggingstimer på kveldene osv. Det som ikke blir planlagt, rettet eller gjort på skolen mellom 8-15:30, det blir ikke gjort. Anonymous poster hash: a3518...ddb
Måbaresi... Skrevet 20. august 2014 #37 Skrevet 20. august 2014 Er det regel på x antall tråder om lærerstreiken? Denne tråden har jo en annen vinkling... Kjør debatt sier nå jeg. Jeg er enig med hi. Jeg mener lærerene kan slutte å klage og komme seg tilbake i jobb. De har absolutt ingen ting å klage over! Jeg har jobbet sånn som hi jeg også. Forferdelig slitsomt å ikke strekke til hver eneste dag. Må gå hjem med en klump i magen forfi du ikke rakk å gjøre det lille ekstra, ikke rakk å sette deg ned å snakke med ensomme gamle pasienter. Fordi du ikke rakk å lese svisen for pasientene osv osv. Da snakker vi tøffe dager. Så jeg slutta. Jeg feiga ut. Pas er der fortsatt. Dagene like travle, men jeg slipper å se det. Og så har vi lærerne som streiker for de de vil ha enda mere fri. Når de har det yrket som har mest fri i de gunstige periodene. Har fri når barna har fri. Hele sommeren, påska, vinterferie, høstferie og juleferie. Håper virkelig ikke de vinner frem. Suttrekoppene! Anonymous poster hash: 34ce7...747 De har ikke fri. De har avspasering.Avspasering er da fri!! Man jobber jo ikke når man avspaserer, det er hele hensikten med avspasering, da har man nemlig FRI! Anonymous poster hash: f3d85...84b Men du snakker om det som om lærere bare har såååå sykt mye tid til overs. Men det er feil. De lange "feriene" er ikke ferier. De er avspasering, fordi de ellers jobber kvelder, helger, pauser og andre utidige tidspunkt. Forresten ikke jeg som skrev det lange innlegget, jeg kommenterte bare det med fri.... Anonymous poster hash: f3d85...84b Men når man har avspasering så har man jo fri! Man har tid med barna sine, tid til egne ting. Jeg hadde heller kommet hjem tidligere fra jobb, gjort jobben ferdig etter barnas leggetid og hatt mer avspasering! dessverre så fungerer ikke dette på de fleste arbeidsplasser. Så å si ingen kan bestemme at de først skal spise middag, ta en hvil på sofaen og SÅ gjøre seg ferdig med dagens arbeidsoppgaver. Anonymous poster hash: 699a6...9e6 Ja, man har fri når man avspaserer, men det må ikke forveksles med "mer fri enn alle andre". For det har de ikke. Vi tenker at lærerne har så sykt mye ferie og at de er grådige og vil ha mer. Og det sliter folk med å forstå. Selvfølgelig. Men hvis vi kaller det det det faktisk er - avspasering, så kan vi begynne å skille mellom "fri - 5 uker slik vi alle har" og "fri - avspasering" slik vi alle får hvis vi jobber til rare tider. Og så kan vi få en saklig debatt der vi ikke stempler lærerne som grådige fordi de krever noe vi alle har rett på: avspasering eller en annen form for kompensasjon for kjipe arbeidstider.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #38 Skrevet 20. august 2014 Synes dere burde lese dette innlegget fra Guro Sibeko Klokka er sju. Jeg har nettopp kommet hjem fra jobb. Pulten min står på et arbeidsrom jeg deler med fem andre som diskuterer elevsaker og fagplaner og neste ukeplan over hyllene. Selv om alle de skulle være stille er det garantert noen andre som har noe å fortelle meg akkurat når jeg er som mest konsentrert, noen som vil spørre meg om noe, gjøre en avtale, be om en tjeneste, levere tilbake noe, låne noe nytt. Samarbeide. Og det er jo så hyggelig å samarbeide, jeg digger kollegene mine og vil gjerne bruke masse tid sammen med dem, jeg digger elevene mine og vil gjerne diskutere dem i timesvis. Det er bare det at Carlsten-prøvene må rettes og registreres og jeg må legge en plan for hvordan jeg skal gripe resultatene an, mattebøkene må sees over så jeg får laget en plan for matematikkundervisningen fremover, også, jeg må lese hadith 1-3 og planlegge hvordan jeg skal engasjere elevene i de halvannet tusen år gamle tekstene, samle dem på et fint ark og kopiere opp til alle, jeg må øve på teksten fra engelskboka så jeg kan se på elevene mens vi korleser den. Jeg rømmer inn i klasserommet mitt og låser døra. Jeg sender beskjedene til leselæreren og han som har RLE i parallellklassen på mail fordi det er fryktelig mye mer effektivt enn å bli stående og snakke med dem. Jeg er kjempeheldig som har et godt, luftig klasserom som ingen skal bruke til aktivitetsskole eller voksenopplæring eller tubaspilling. Det gjør at jeg slipper å ta med noe særlig jobb hjem. Men det at jeg er fysisk tilstede på jobben min gjør ikke at jeg samarbeider mer med kollegene mine enn jeg ellers ville gjort. Fysisk tilstedeværelse gir jo ikke magisk mer tid til oppgavene som skal løses. Om jeg sitter flere timer enn før sammen med kollegene mine og diskuterer felles strategi i arbeidet mot stygg språkbruk eller ulike teorier om lekser får jeg enten rettet mindre så jeg ikke lenger har oversikt over hva elevene trenger å lære og altså ikke kan tilpasse undervisning, eller jeg får forberedt meg dårligere så at den tilpassende undervisningen holder laber kvalitet. Det er en dårlig byttehandel for arbeidsgiveren min. Det veit de godt. Jeg tror ikke et øyeblikk på at KS vil at lærerne skal være fysisk tilstede på skolen for å samarbeide mer, for det tjener de ingen ting på. Derimot tjener de masse på om jeg er fysisk tilstede på jobben for å være vikar. Det er det punktet i avtalen som er egna til å rasere skoletilbudet i fattige kommuner. Tilstedeværelsesplikten er ikke innført for at vi skal samarbeide, men for at vi skal kunne beordres til å ta vikartimer. Den tida vi skulle brukt til å forberede oss eller rette kan brukes til at vi har tilsyn med andre klasser - uten at vi får betalt for å ta igjen det arbeidet vi ikke fikk gjort. I stedet for å gå forberedt til to timer, må vi gå uforberedt til tre. Det er grusomt å gjøre en dårlig jobb i klasserommet. Det er fryktelig å stå foran tjuefem ukonsentrerte, udisiplinerte unger og vite at det er din skyld, at du er for dårlig og de gir deg det du fortjener. KS vil gi norske lærere valget mellom det - og å gjøre det ekstra arbeidet i tillegg til den 43.5 timers normalarbeidsuka uten å få ei krone i lønn. Det er søren ikke rart KS-lærerne streiker. Elevene får ikke noe valg. De er overlatt til den læreren de får, og hvis hun ikke gidder å jobbe gratis overtid for dem risikerer de å knapt få undervisning, men å måtte ta til takke med uforberedt tilsyn. At det finnes foreldre som ikke støtter streiken er komplett ubegripelig. Anonymous poster hash: 94284...abb
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #39 Skrevet 20. august 2014 Jeg undrer meg litt over at du legger pasientene kl 15.30 og synes det er sent... Hilsen en annen sykepleier. Anonymous poster hash: f3d85...84b Jeg regner med hun mener legge ned pas til middagshvil. Merkelig at du ikke tenker det. Eller er du ei nyutdanna sykehus sykepleier kanskje? Anonymous poster hash: 34ce7...747 Faktisk jobbet i 4 år, har aldri vært borti faste middagshviler som må overholdes til et fast tidspunkt, men mulig det er fordi jeg jobber på sykehus, og hi kanskje på sykhjem? Pasientene jeg er borti kan hvile seg når de vil i løpet av dagen, derfor stusset jeg over den tiden. Anonymous poster hash: f3d85...84b Ok. Sykehjemspasienter vil gjerne ha middagshvil. De er gamle og slitne. Så så og si alle vil ha den hvilen. Og de må ha hjelp. Og ofte på do først. Det tar tid, og vi rekker det ikke. Så da må enkelte vente lenge. På noen sykehjem rekker ikke betjeningen å følge alle pas på do, og da må pas tisse i bleie. Det har stått i media tidligere. På sykehus er det travelt på en annen måte føler jeg. Travelt på at dette rekker jeg ikke. -antibiotika, medisiner, sårskift og andre prosedyrer. Jeg får ihvertfall ikke like dårlig samvittighet på sykehus som på et sykehjem som er hjemmet til pasientene. I Et hjem bør en ha tid til slik en gjør i et hjem. Som avislesing, litt hobbysyssler, få gå på do når du vil, få ta middagshvilen når du vil. Slik du gjør hjemme. På et sykehus er en oftest i kort tid. Inn for behandling og ut. Spl på sykehus er så absolutt stressende det også, men da får ikke jeg den samme klumpen som jeg får hos en pas på sykeHjem. Jeg jobber nå med akutt medisin. Veldig stressende, og der får jeg mere vondt over ting som ikke lar seg behandle og som ender med død. Stress er det ihvertfall av mye som sykepleier, og vi må jobbe kveld, natt og helg. Jobbe på helligdager. Jobbe i jula. Ikke får vi bestemme ferie på sommeren. Tidlig eller sen ferie får vi etter tur. Og noen ganger får vi ikke ferie sammen med mennene våre heller. Anonymous poster hash: 34ce7...747 Jeg har kun jobbet på tre sykehjem (5 avdelinger, 3 somatiske, 1 psykiatrisk og en demensavdeling) og ingen har praktisert middagslur og fast legging av beboerne. Anonymous poster hash: a6c3f...9e8 Ingen har praktisert middagslur? Det tror jeg faktisk ikke på. Altså at ingen på sykehjemsavdelingen vil ta seg en middagslur? Det har de gjort på alle avdelingene jeg har jobbet på ihvertfall. Og jeg har jobbet i mange år. Så og si alle pasientene. Fast tidspunkt på middagslur har jeg heller aldri skrevet. Men oftest vil de eldre ta en middagslur etter middagen. Etter middagen er etter middagen, og ikke 3 timer etterpå. Anonymous poster hash: 34ce7...747
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #40 Skrevet 20. august 2014 Er igrunn flott å lese at lærerene kjemper for tid til å feks. forberede timene. Hugser flere av lærerene mine på ungdomsskolen var håpløse; les neste kapittel og svar på spørsmålene. Prøve neste uke. Og når datteren min kom på ungdomsskolen og fik de samme lærerene var det samme opplegg... Enkelte lærere går for gjenbruk når det gjelder opplegg hvert år iallfall. Men, nå er det vel kanskje ikke så mange måter å lære bort informasjon om feks. 2.verdenskrig Anonymous poster hash: 40641...bc1
nasse nøffen Skrevet 20. august 2014 #41 Skrevet 20. august 2014 Her er min arbeidsdag. Den starter 7.30 med en kjapp rapport fra nattevaktene. Kjapp fordi 3 pasienter er våken og vil stå opp. Så er det stell og mating av voksne tunge pasienter frem til 11.30. Da er det egentlig tid for lunsj, men flrst må fru Jansen og herr Pettersen på do... Så skal vi ha 30 min matpause, men ddn er betalt så vi må være tilgjengelige. Det vil si at midt i skiva må vi reise oss og hjelpe noen på do, rette litt på en vond arm eller snakke med frustrerte pårørende. Så lager vi middag. .. eller vi varmer den, fir heldigvis finnes det et kjøkken i kommunen som fyller lagrene. Pasienter får middag kl 13, ellers blur ikke vi ferdige før kl 15.30 med legging. Mellom alt dette skal jeg dele ut medisiner, ha legevisitt med alt etterarbeid og trøste/veilede/ta telefoner osv... Vi har gjort en registrering som viser at vi egentlig har to timer for lite til rådighet for å få gjort arbeidet. Men lederne sitter med sparekniven og nekter å øke bemanning. Og hva skjer når vi forsøker å streike? Tvungen lønnsnemnd etter få timer! Fare for liv og helse. .. kjenner jeg blir rasende når jeg hører sytepaver grine seg til å styre egen arbeidsdag. Jo, der finnes nok gode lærere som faktisk bruker den tidfn de påstår. Men det finnes MINST like mange som har dette som ekstra fritid. Sykepleier. Anonymous poster hash: 7b41e...f97 Du kan gå hjem fra jobben din, uten å måtte tenke på jobben. En lærer må planlegge, gjøre klart og har mye mer jobb utenom. ENN OSS.... JA JEG ER OGSÅ SYKEPLEIER , men jobber takk og lov ikke på sykehjem.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #42 Skrevet 20. august 2014 Synes dere burde lese dette innlegget fra Guro Sibeko Klokka er sju. Jeg har nettopp kommet hjem fra jobb. Pulten min står på et arbeidsrom jeg deler med fem andre som diskuterer elevsaker og fagplaner og neste ukeplan over hyllene. Selv om alle de skulle være stille er det garantert noen andre som har noe å fortelle meg akkurat når jeg er som mest konsentrert, noen som vil spørre meg om noe, gjøre en avtale, be om en tjeneste, levere tilbake noe, låne noe nytt. Samarbeide. Og det er jo så hyggelig å samarbeide, jeg digger kollegene mine og vil gjerne bruke masse tid sammen med dem, jeg digger elevene mine og vil gjerne diskutere dem i timesvis. Det er bare det at Carlsten-prøvene må rettes og registreres og jeg må legge en plan for hvordan jeg skal gripe resultatene an, mattebøkene må sees over så jeg får laget en plan for matematikkundervisningen fremover, også, jeg må lese hadith 1-3 og planlegge hvordan jeg skal engasjere elevene i de halvannet tusen år gamle tekstene, samle dem på et fint ark og kopiere opp til alle, jeg må øve på teksten fra engelskboka så jeg kan se på elevene mens vi korleser den. Jeg rømmer inn i klasserommet mitt og låser døra. Jeg sender beskjedene til leselæreren og han som har RLE i parallellklassen på mail fordi det er fryktelig mye mer effektivt enn å bli stående og snakke med dem. Jeg er kjempeheldig som har et godt, luftig klasserom som ingen skal bruke til aktivitetsskole eller voksenopplæring eller tubaspilling. Det gjør at jeg slipper å ta med noe særlig jobb hjem. Men det at jeg er fysisk tilstede på jobben min gjør ikke at jeg samarbeider mer med kollegene mine enn jeg ellers ville gjort. Fysisk tilstedeværelse gir jo ikke magisk mer tid til oppgavene som skal løses. Om jeg sitter flere timer enn før sammen med kollegene mine og diskuterer felles strategi i arbeidet mot stygg språkbruk eller ulike teorier om lekser får jeg enten rettet mindre så jeg ikke lenger har oversikt over hva elevene trenger å lære og altså ikke kan tilpasse undervisning, eller jeg får forberedt meg dårligere så at den tilpassende undervisningen holder laber kvalitet. Det er en dårlig byttehandel for arbeidsgiveren min. Det veit de godt. Jeg tror ikke et øyeblikk på at KS vil at lærerne skal være fysisk tilstede på skolen for å samarbeide mer, for det tjener de ingen ting på. Derimot tjener de masse på om jeg er fysisk tilstede på jobben for å være vikar. Det er det punktet i avtalen som er egna til å rasere skoletilbudet i fattige kommuner. Tilstedeværelsesplikten er ikke innført for at vi skal samarbeide, men for at vi skal kunne beordres til å ta vikartimer. Den tida vi skulle brukt til å forberede oss eller rette kan brukes til at vi har tilsyn med andre klasser - uten at vi får betalt for å ta igjen det arbeidet vi ikke fikk gjort. I stedet for å gå forberedt til to timer, må vi gå uforberedt til tre. Det er grusomt å gjøre en dårlig jobb i klasserommet. Det er fryktelig å stå foran tjuefem ukonsentrerte, udisiplinerte unger og vite at det er din skyld, at du er for dårlig og de gir deg det du fortjener. KS vil gi norske lærere valget mellom det - og å gjøre det ekstra arbeidet i tillegg til den 43.5 timers normalarbeidsuka uten å få ei krone i lønn. Det er søren ikke rart KS-lærerne streiker. Elevene får ikke noe valg. De er overlatt til den læreren de får, og hvis hun ikke gidder å jobbe gratis overtid for dem risikerer de å knapt få undervisning, men å måtte ta til takke med uforberedt tilsyn. At det finnes foreldre som ikke støtter streiken er komplett ubegripelig. Anonymous poster hash: 94284...abb Sånn er det å jobbe. Lærerne har hele tiden fått alt. mye fritid, mye fritid og mye fritid. Og når noen mener de skal være på skolen i fast antall timer hyler de. Og om en lærer må ta noen vikartimer, så spiller vel heller ikke det så stor rolle. Velkommen til en liten smak på yrkeslivet. Det har lærerne enda ikke fått prøvd. Anonymous poster hash: 34ce7...747
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #43 Skrevet 20. august 2014 Er igrunn flott å lese at lærerene kjemper for tid til å feks. forberede timene. Hugser flere av lærerene mine på ungdomsskolen var håpløse; les neste kapittel og svar på spørsmålene. Prøve neste uke. Og når datteren min kom på ungdomsskolen og fik de samme lærerene var det samme opplegg... Enkelte lærere går for gjenbruk når det gjelder opplegg hvert år iallfall. Men, nå er det vel kanskje ikke så mange måter å lære bort informasjon om feks. 2.verdenskrig Anonymous poster hash: 40641...bc1 Det reagerer jeg også på. Hvor mye de liksom forbereder hver time. Det så jeg lite av når jeg selv gikk på skolen. Søsteren min er 2 år eldre enn meg, og jeg fikk de samme stilene og mye av de samme prøvene som hun fikk. Kusinen min bodde i en annen by, men også hun og broren fikk mye av de samme prøvene og stilene. Forberedelsen der var vel heller det å trykke på kopiknappen og drikke kaffe. Anonymous poster hash: 34ce7...747
LME1001 Skrevet 20. august 2014 #44 Skrevet 20. august 2014 Synes dere burde lese dette innlegget fra Guro Sibeko Klokka er sju. Jeg har nettopp kommet hjem fra jobb. Pulten min står på et arbeidsrom jeg deler med fem andre som diskuterer elevsaker og fagplaner og neste ukeplan over hyllene. Selv om alle de skulle være stille er det garantert noen andre som har noe å fortelle meg akkurat når jeg er som mest konsentrert, noen som vil spørre meg om noe, gjøre en avtale, be om en tjeneste, levere tilbake noe, låne noe nytt. Samarbeide. Og det er jo så hyggelig å samarbeide, jeg digger kollegene mine og vil gjerne bruke masse tid sammen med dem, jeg digger elevene mine og vil gjerne diskutere dem i timesvis. Det er bare det at Carlsten-prøvene må rettes og registreres og jeg må legge en plan for hvordan jeg skal gripe resultatene an, mattebøkene må sees over så jeg får laget en plan for matematikkundervisningen fremover, også, jeg må lese hadith 1-3 og planlegge hvordan jeg skal engasjere elevene i de halvannet tusen år gamle tekstene, samle dem på et fint ark og kopiere opp til alle, jeg må øve på teksten fra engelskboka så jeg kan se på elevene mens vi korleser den. Jeg rømmer inn i klasserommet mitt og låser døra. Jeg sender beskjedene til leselæreren og han som har RLE i parallellklassen på mail fordi det er fryktelig mye mer effektivt enn å bli stående og snakke med dem. Jeg er kjempeheldig som har et godt, luftig klasserom som ingen skal bruke til aktivitetsskole eller voksenopplæring eller tubaspilling. Det gjør at jeg slipper å ta med noe særlig jobb hjem. Men det at jeg er fysisk tilstede på jobben min gjør ikke at jeg samarbeider mer med kollegene mine enn jeg ellers ville gjort. Fysisk tilstedeværelse gir jo ikke magisk mer tid til oppgavene som skal løses. Om jeg sitter flere timer enn før sammen med kollegene mine og diskuterer felles strategi i arbeidet mot stygg språkbruk eller ulike teorier om lekser får jeg enten rettet mindre så jeg ikke lenger har oversikt over hva elevene trenger å lære og altså ikke kan tilpasse undervisning, eller jeg får forberedt meg dårligere så at den tilpassende undervisningen holder laber kvalitet. Det er en dårlig byttehandel for arbeidsgiveren min. Det veit de godt. Jeg tror ikke et øyeblikk på at KS vil at lærerne skal være fysisk tilstede på skolen for å samarbeide mer, for det tjener de ingen ting på. Derimot tjener de masse på om jeg er fysisk tilstede på jobben for å være vikar. Det er det punktet i avtalen som er egna til å rasere skoletilbudet i fattige kommuner. Tilstedeværelsesplikten er ikke innført for at vi skal samarbeide, men for at vi skal kunne beordres til å ta vikartimer. Den tida vi skulle brukt til å forberede oss eller rette kan brukes til at vi har tilsyn med andre klasser - uten at vi får betalt for å ta igjen det arbeidet vi ikke fikk gjort. I stedet for å gå forberedt til to timer, må vi gå uforberedt til tre. Det er grusomt å gjøre en dårlig jobb i klasserommet. Det er fryktelig å stå foran tjuefem ukonsentrerte, udisiplinerte unger og vite at det er din skyld, at du er for dårlig og de gir deg det du fortjener. KS vil gi norske lærere valget mellom det - og å gjøre det ekstra arbeidet i tillegg til den 43.5 timers normalarbeidsuka uten å få ei krone i lønn. Det er søren ikke rart KS-lærerne streiker. Elevene får ikke noe valg. De er overlatt til den læreren de får, og hvis hun ikke gidder å jobbe gratis overtid for dem risikerer de å knapt få undervisning, men å måtte ta til takke med uforberedt tilsyn. At det finnes foreldre som ikke støtter streiken er komplett ubegripelig. Anonymous poster hash: 94284...abb Sånn er det å jobbe. Lærerne har hele tiden fått alt. mye fritid, mye fritid og mye fritid. Og når noen mener de skal være på skolen i fast antall timer hyler de. Og om en lærer må ta noen vikartimer, så spiller vel heller ikke det så stor rolle. Velkommen til en liten smak på yrkeslivet. Det har lærerne enda ikke fått prøvd. Anonymous poster hash: 34ce7...747 Det må være litt plagsomt å ha et slikt snevert syn. Ser du noe i det hele tatt? 🙈😂
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #45 Skrevet 20. august 2014 Ikke rart at så mange elever gjør det dårlig i skolen og har lite respekt for lærere. Mon tro hvor de har sin skole- og lærerforakt fra?? Foreldre krever, krever og krever på vegne av barna sine, men Gud forby at vi skal støtte og forstå de vi krever noe fra! Glad jeg ikke er lærer!! Skjønner ikke at dere tør å overlate barna deres til disse late, urbukelige, kaffedrikkende og sløve folkene som kaller seg lærere.... Anonymous poster hash: 999f2...32e
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #46 Skrevet 20. august 2014 Synes dere burde lese dette innlegget fra Guro Sibeko Klokka er sju. Jeg har nettopp kommet hjem fra jobb. Pulten min står på et arbeidsrom jeg deler med fem andre som diskuterer elevsaker og fagplaner og neste ukeplan over hyllene. Selv om alle de skulle være stille er det garantert noen andre som har noe å fortelle meg akkurat når jeg er som mest konsentrert, noen som vil spørre meg om noe, gjøre en avtale, be om en tjeneste, levere tilbake noe, låne noe nytt. Samarbeide. Og det er jo så hyggelig å samarbeide, jeg digger kollegene mine og vil gjerne bruke masse tid sammen med dem, jeg digger elevene mine og vil gjerne diskutere dem i timesvis. Det er bare det at Carlsten-prøvene må rettes og registreres og jeg må legge en plan for hvordan jeg skal gripe resultatene an, mattebøkene må sees over så jeg får laget en plan for matematikkundervisningen fremover, også, jeg må lese hadith 1-3 og planlegge hvordan jeg skal engasjere elevene i de halvannet tusen år gamle tekstene, samle dem på et fint ark og kopiere opp til alle, jeg må øve på teksten fra engelskboka så jeg kan se på elevene mens vi korleser den. Jeg rømmer inn i klasserommet mitt og låser døra. Jeg sender beskjedene til leselæreren og han som har RLE i parallellklassen på mail fordi det er fryktelig mye mer effektivt enn å bli stående og snakke med dem. Jeg er kjempeheldig som har et godt, luftig klasserom som ingen skal bruke til aktivitetsskole eller voksenopplæring eller tubaspilling. Det gjør at jeg slipper å ta med noe særlig jobb hjem. Men det at jeg er fysisk tilstede på jobben min gjør ikke at jeg samarbeider mer med kollegene mine enn jeg ellers ville gjort. Fysisk tilstedeværelse gir jo ikke magisk mer tid til oppgavene som skal løses. Om jeg sitter flere timer enn før sammen med kollegene mine og diskuterer felles strategi i arbeidet mot stygg språkbruk eller ulike teorier om lekser får jeg enten rettet mindre så jeg ikke lenger har oversikt over hva elevene trenger å lære og altså ikke kan tilpasse undervisning, eller jeg får forberedt meg dårligere så at den tilpassende undervisningen holder laber kvalitet. Det er en dårlig byttehandel for arbeidsgiveren min. Det veit de godt. Jeg tror ikke et øyeblikk på at KS vil at lærerne skal være fysisk tilstede på skolen for å samarbeide mer, for det tjener de ingen ting på. Derimot tjener de masse på om jeg er fysisk tilstede på jobben for å være vikar. Det er det punktet i avtalen som er egna til å rasere skoletilbudet i fattige kommuner. Tilstedeværelsesplikten er ikke innført for at vi skal samarbeide, men for at vi skal kunne beordres til å ta vikartimer. Den tida vi skulle brukt til å forberede oss eller rette kan brukes til at vi har tilsyn med andre klasser - uten at vi får betalt for å ta igjen det arbeidet vi ikke fikk gjort. I stedet for å gå forberedt til to timer, må vi gå uforberedt til tre. Det er grusomt å gjøre en dårlig jobb i klasserommet. Det er fryktelig å stå foran tjuefem ukonsentrerte, udisiplinerte unger og vite at det er din skyld, at du er for dårlig og de gir deg det du fortjener. KS vil gi norske lærere valget mellom det - og å gjøre det ekstra arbeidet i tillegg til den 43.5 timers normalarbeidsuka uten å få ei krone i lønn. Det er søren ikke rart KS-lærerne streiker. Elevene får ikke noe valg. De er overlatt til den læreren de får, og hvis hun ikke gidder å jobbe gratis overtid for dem risikerer de å knapt få undervisning, men å måtte ta til takke med uforberedt tilsyn. At det finnes foreldre som ikke støtter streiken er komplett ubegripelig. Anonymous poster hash: 94284...abb Sånn er det å jobbe. Lærerne har hele tiden fått alt. mye fritid, mye fritid og mye fritid. Og når noen mener de skal være på skolen i fast antall timer hyler de. Og om en lærer må ta noen vikartimer, så spiller vel heller ikke det så stor rolle. Velkommen til en liten smak på yrkeslivet. Det har lærerne enda ikke fått prøvd. Anonymous poster hash: 34ce7...747 Unnskyld meg, men du opptrer rimelig uspiselig med holdningene dine. Har du jobbet som lærer selv? Hvis ikke har du virkelig ingen rett til å uttale deg om vår arbeidshverdag. Anonymous poster hash: 2dc94...e25
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #47 Skrevet 20. august 2014 Jeg har vokst opp i et hjem med 2 lærere, riktignok vgs, men må si jeg godt husker de begge satt kveld etter kveld om det var retting av prøver eller forberedelser. Og de kunne sitte på hjemmekontor på dagtid. Retting av prøver var mer intensive perioder. Har aldri selv når jeg har gått på skolen opplevd det som et problem at læreren ikke satt tilgjengelig på lærerværelset hele skoledagen. Fortsatt jobber dem som lærere og fortsatt forbereder dem seg til undervisning, reiser rundt om elevene er på ulike plasser, samarbeider med ulike instanser. De har mobiltlf og kan nås fra morran til leggetid. Det er så typisk norskt det der å pøse på med en haug av regler når noe viser seg feilslått. Det er mange faktorer som spiller inn som gjør at norsk skole henger etter. For mine egne barns skolegang: Jeg sier JA til lærere som man kan ringe på kveldstid for å ta opp noe. JA til lærere som kan bli med på sosiale samvær i klassen på ettermiddagen. JA til lærere som kan gå hjem å forberede seg, trekke seg litt unna for å konsentrere seg. Få andre impulser også. Og så skjønner jeg ikke denne misunnelsen som går på friheten i arbeidstiden, de aller fleste har et bredt yrkesvalg - bli lærer da vel! Det er mangel på dem også. Ellers kan man diskutere nordsjøarbeiderene og deres lukrative arbeidstid?? For å ikke snakke om den gode maten de får der? Eller? Alle kan ikke ha det heeelt likt, da går ikke samfunnet rundt til slutt. Anonymous poster hash: 0a0d1...d01
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #48 Skrevet 20. august 2014 Jeg undrer meg litt over at du legger pasientene kl 15.30 og synes det er sent... Hilsen en annen sykepleier. Anonymous poster hash: f3d85...84b Jeg regner med hun mener legge ned pas til middagshvil. Merkelig at du ikke tenker det. Eller er du ei nyutdanna sykehus sykepleier kanskje? Anonymous poster hash: 34ce7...747 Faktisk jobbet i 4 år, har aldri vært borti faste middagshviler som må overholdes til et fast tidspunkt, men mulig det er fordi jeg jobber på sykehus, og hi kanskje på sykhjem? Pasientene jeg er borti kan hvile seg når de vil i løpet av dagen, derfor stusset jeg over den tiden. Anonymous poster hash: f3d85...84b Ok. Sykehjemspasienter vil gjerne ha middagshvil. De er gamle og slitne. Så så og si alle vil ha den hvilen. Og de må ha hjelp. Og ofte på do først. Det tar tid, og vi rekker det ikke. Så da må enkelte vente lenge. På noen sykehjem rekker ikke betjeningen å følge alle pas på do, og da må pas tisse i bleie. Det har stått i media tidligere.På sykehus er det travelt på en annen måte føler jeg. Travelt på at dette rekker jeg ikke. -antibiotika, medisiner, sårskift og andre prosedyrer. Jeg får ihvertfall ikke like dårlig samvittighet på sykehus som på et sykehjem som er hjemmet til pasientene. I Et hjem bør en ha tid til slik en gjør i et hjem. Som avislesing, litt hobbysyssler, få gå på do når du vil, få ta middagshvilen når du vil. Slik du gjør hjemme. På et sykehus er en oftest i kort tid. Inn for behandling og ut. Spl på sykehus er så absolutt stressende det også, men da får ikke jeg den samme klumpen som jeg får hos en pas på sykeHjem. Jeg jobber nå med akutt medisin. Veldig stressende, og der får jeg mere vondt over ting som ikke lar seg behandle og som ender med død. Stress er det ihvertfall av mye som sykepleier, og vi må jobbe kveld, natt og helg. Jobbe på helligdager. Jobbe i jula. Ikke får vi bestemme ferie på sommeren. Tidlig eller sen ferie får vi etter tur. Og noen ganger får vi ikke ferie sammen med mennene våre heller. Anonymous poster hash: 34ce7...747 Jeg har kun jobbet på tre sykehjem (5 avdelinger, 3 somatiske, 1 psykiatrisk og en demensavdeling) og ingen har praktisert middagslur og fast legging av beboerne. Anonymous poster hash: a6c3f...9e8 Ingen har praktisert middagslur? Det tror jeg faktisk ikke på. Altså at ingen på sykehjemsavdelingen vil ta seg en middagslur? Det har de gjort på alle avdelingene jeg har jobbet på ihvertfall. Og jeg har jobbet i mange år. Så og si alle pasientene. Fast tidspunkt på middagslur har jeg heller aldri skrevet. Men oftest vil de eldre ta en middagslur etter middagen. Etter middagen er etter middagen, og ikke 3 timer etterpå. Anonymous poster hash: 34ce7...747 La meg prøve igjen: ingen av sykehjemmene har praktisert middagslur som rutine. Dvs, beboerne har ikke rutinemessig blitt lagt til sengs for en middagslur. Anonymous poster hash: a6c3f...9e8
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #49 Skrevet 20. august 2014 Er det regel på x antall tråder om lærerstreiken? Denne tråden har jo en annen vinkling... Kjør debatt sier nå jeg. Jeg er enig med hi. Jeg mener lærerene kan slutte å klage og komme seg tilbake i jobb. De har absolutt ingen ting å klage over! Jeg har jobbet sånn som hi jeg også. Forferdelig slitsomt å ikke strekke til hver eneste dag. Må gå hjem med en klump i magen forfi du ikke rakk å gjøre det lille ekstra, ikke rakk å sette deg ned å snakke med ensomme gamle pasienter. Fordi du ikke rakk å lese svisen for pasientene osv osv. Da snakker vi tøffe dager. Så jeg slutta. Jeg feiga ut. Pas er der fortsatt. Dagene like travle, men jeg slipper å se det. Og så har vi lærerne som streiker for de de vil ha enda mere fri. Når de har det yrket som har mest fri i de gunstige periodene. Har fri når barna har fri. Hele sommeren, påska, vinterferie, høstferie og juleferie. Håper virkelig ikke de vinner frem. Suttrekoppene!Anonymous poster hash: 34ce7...747 Det hadde vært fint om du sluttet å leve i en fantasiverden og faktisk visste hva du pratet om.Anonymous poster hash: a6c3f...9e8 Jeg lever ikke i en fantasiverden. Jeg er svært oppegåend. Lang utdanning og bred arbeidserfaring. Jeg ser også stor forskjell hvordan folk legger opp dagene sine. Lærerne er bortskjemte. De har lagt opp dagene til mye surr mellom undervisngstimene. Kaffeskravvling dill og dall. Så kan de dra hjem tidligere noen dager. Surrer litt. Og så har de rettebunker de må gjennom. Da sjønner jeg det blir sene kvelder med retting, og mye jobb. Men det er ikke slik hele tiden. Hadde lærerne vært flinkere til å jobbe når de først er på jobb( og ikke dratt hjem kl 14) og manskje ikke møtt opp på jobb før kl 8.30. Så hadde det vært noen flere timer å jobbe på. Lærerne ser bare problemene fordi de er for bortskjemte med fritiden sin. Mange prøver og innleveringer kan legges til rett før høst, jul, vinter og påskeferier. Så kan lærerne dra på jobb og rette disse når barna har ferie. Men nei, lærerne vil også ha ferie da.. Så da retter de heller prøvene hjemme på kveldstid, syter om mye retting, og tar fri i feriene som en selvfølge. Merkelig at ingen har reagert på dette tidligere. Heia blå!Anonymous poster hash: 34ce7...747 Du kan være så oppegående du bare vil, men særlig peiling på læreren sin arbeidshverdag har du tydeligvis ikke! Anonymous poster hash: d96bc...085
Anonym bruker Skrevet 20. august 2014 #50 Skrevet 20. august 2014 Jeg har vokst opp i et hjem med 2 lærere, riktignok vgs, men må si jeg godt husker de begge satt kveld etter kveld om det var retting av prøver eller forberedelser. Og de kunne sitte på hjemmekontor på dagtid. Retting av prøver var mer intensive perioder. Har aldri selv når jeg har gått på skolen opplevd det som et problem at læreren ikke satt tilgjengelig på lærerværelset hele skoledagen. Fortsatt jobber dem som lærere og fortsatt forbereder dem seg til undervisning, reiser rundt om elevene er på ulike plasser, samarbeider med ulike instanser. De har mobiltlf og kan nås fra morran til leggetid. Det er så typisk norskt det der å pøse på med en haug av regler når noe viser seg feilslått. Det er mange faktorer som spiller inn som gjør at norsk skole henger etter. For mine egne barns skolegang: Jeg sier JA til lærere som man kan ringe på kveldstid for å ta opp noe. JA til lærere som kan bli med på sosiale samvær i klassen på ettermiddagen. JA til lærere som kan gå hjem å forberede seg, trekke seg litt unna for å konsentrere seg. Få andre impulser også. Og så skjønner jeg ikke denne misunnelsen som går på friheten i arbeidstiden, de aller fleste har et bredt yrkesvalg - bli lærer da vel! Det er mangel på dem også. Ellers kan man diskutere nordsjøarbeiderene og deres lukrative arbeidstid?? For å ikke snakke om den gode maten de får der? Eller? Alle kan ikke ha det heeelt likt, da går ikke samfunnet rundt til slutt. Anonymous poster hash: 0a0d1...d01 Du har vokst opp med to lærere og skriver "DEM retter prøver"? Da må de ha vært utrolig dårlige lærere, siden de ikke har lært deg rettskriving. Anonymous poster hash: 699a6...9e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå