Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #51 Skrevet 28. april 2015 Oppsøk Dr Lorge på Kirkenær legekontor. Ja, jeg bor langt unna jeg også.... Ta en matvareintolleransetest og unngå så matvarer du reagerer på. Passer ikke det deg så kjør lovmap eller steinalderkost. Jeg har gått med irritabel tarm i så mange år at den nå er lekk. 6 mnd har jeg gått på tilpasset mat hvilket betyr 0 korn og 0 melkeprodukter (0 sjokolade -hjelp!). Det blir mye ris og grønnsaker... På et slikt kosthold skulle man tro vekta raste ned, men først nå etter 6 mnd har jeg gått ned en hel kilo Noe er jo tydelig ikke på stell. Jeg søker denne løsningen pga ME og jeg vil bli frisk! Har konfrontert legen min med at jeg ikke er frisk ENDA, dog noe mindre doflying og smerter. Han sier det kan ta 1-2 år før man får effekt.... Har du gått på et tilrettelagt kosthold over så lang tid uten bedring? Lekk tarm er stadiet etter irritabilitet tarm, så fungerer det litt på meg kan du kanskje fort bli helt frisk Anonymous poster hash: 1430b...cf2 LORGEN. Du finner han på Facebook også Anonymous poster hash: 1430b...cf2
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #52 Skrevet 28. april 2015 Ser tråden min har dukket opp igjen! Da kan jeg fortelle dere at jeg gikk på kurset, jeg presset meg det jeg klarte, kursleder såg jeg var dårlig så det endte med noen dager der jeg ikke kom og noen dager jeg møtte opp, sa hei og gikk hjem igjen. Kursleder mente jeg ikke var i stand til å gå på et kurs for jeg var alt for dårlig. Men jeg prøvde, og er fornøyd med det... Ellers har jeg vore på balderklinikken, fikk tatt mange prøver, viser at jeg har en betennelse tilstand i tarm, er utmattet. Har prøvd low fodmap diett, elimineringsdietter, osv, endte med innleggelse på sykehus pga sterke smerter. Etter et par innleggelser på sykehuset møtte jeg en lege som ville ta nye undersøkelser, fikk tatt en prøve som viste protektin på over 1700, så nå skjønner de at det er mer enn bare irritabel tarm. Nå venter jeg på nye undersøkelser og håper de vil finne ut mer nå. Takk til dere som har kommet med gode råd :-) Hi Anonymous poster hash: 9f4c4...ede
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #53 Skrevet 28. april 2015 Kalprotektin, ikke protektin. Hi Anonymous poster hash: 9f4c4...ede
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #54 Skrevet 28. april 2015 Hei. Jeg har vært tilstede i en lignende situasjon. Jeg måtte på jobbsøkerkurs. Det var også testing av arbeidsevne og personlighet der, blant annet. Det var aktuelt for min del, men vi var vel sikkert 15 personer på kurset. Blant annet en eldre mann. Han var 58 år gammel. Jeg er usikker på hva sykdommen/plagene hans var, men han fungerte ikke på kurset. Det kunne alle se. Han så syk ut hele tiden, skalv og stammet. Det kan ha vært angst, men det kan også ha vært noe annet. Han var derimot veldig åpen på situasjonen ellers - han hadde vært på sykehuset, hos ulike leger, alle kunne gi erklæring på at han måtte bli ufør. Han hadde ingen restarbeidsevne, som de kalte det på kurset. Og de på kurset var HELT enige - de skjønte ikke hva nav drev på med. De skjønte ikke hva mannen gjorde der. Men joda, mannen måtte gjennom 12 uker med kurs før han fikk ufør. Det var sånn de nye reglene til nav var - alle skulle sjekkes for restarbeidsevne (og det inkluderte tydeligvis å lære å skrive CV og søknad og div andre kurser). Ingen solskinnsnyhet herifra, dessverre, annet enn at mannen omsider ble ufør. Anonymous poster hash: 234eb...fb4
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #55 Skrevet 28. april 2015 Uff hvor mye ufyselige mennesker der ute..folk som ikke evner å sette seg inn i andres situasjon som føler dem må rakke ned på andre. Har ikke lest denne tråden før nå. Bra at du HI har funnet ut litt mer om plagene dine, synd at du ikke har blitt bedre.. Jeg vet også veldig godt hvordan det er å vri seg i smerter og løpe på do 15 ganger om dagen i perioder. Man har ikke energi til mer enn høyst nødvendig da. Heldigvis er det for meg kun i perioder jeg sliter, men må passe meg for stress og mat jeg ikke tåler så bra. Har ulcerøs kolitt. Lykke til! Anonymous poster hash: a8b28...3d7
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #56 Skrevet 28. april 2015 Hi, da har du mest sannsynlig crohns og kan få medisiner! :-) Jeg har selv crohns og få fantastisk oppfølging mens en venninne som "bare" har irritabel tarm ikke får forståelse hos verken leger eller andre. Lykke til videre! :-) Anonymous poster hash: 55c27...308
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #57 Skrevet 28. april 2015 Hei. Har en lang sykdomshistorie bar meg, har vore syk i mange år, og blir bare verre! Jeg sliter med magesmerter og løping på toalettet. Har til tider så kraftige smerter at jeg kaldsvetter, kaster opp, vrir meg i smerte. Dette kan vare i mange timer og opp til et døgn. Vil heller føde et barn enn og ha de smertene, så gale er det. Heldigvis har jeg bedre dager også, desse voldsomme smertene kommer av og til, men ellers har jeg litt smerter hver dag, og noen turer på toalettet. Stress påvirker magen veldig, har 2 små barn og er mye alene med de, jeg er derfor ofte dårlig og sliten. Har vore på utredninger og forskjellige leger, alle gir meg opp og mener jeg bare må leve med det, og at jeg må uføre meg, noe jeg selvfølgelig ikke ønsker, men har ikke noe valg! Saksbehandleren min på nav er en tulling, han skjønner aldri noe av det jeg forklarer han ang magen, han har papirer fra legene som mener ufør er det rette for meg. Hver gang jeg snakker med han så har han enda ikke skjønt at jeg er syk, han setter seg ikke inn i papirene. Nå ringte han meg og vil ha meg på jobbsøkerkurs, der jeg skal lære og skrive cv osv, og finne ut hvilken jobb som passer meg.. Fortalte han igjen at problemet er jo ikke å finne en jobb, men at jeg er for syk, sliter spesielt på morgenen med smerter, så jeg kan aldri ha avtaler tidlig på dagen.. Men han hører ikke etter!! Da ville han sjekke i papirene hva legen skriver sier han, å jeg sier at de mener jeg skal uføre meg for jeg er for syk til og arbeide, men nei d kom ikke på tale fikk jeg til svar.. De har toalett på kurset også sier han, men det er jo smertene fra helvete som er verst.. Kan virkelig nav tvinge meg på jobbsøker kurs, når jeg er så dårlig som jeg er? Bare tanken på alt stress kjenner jeg allerede gjør meg dårlig, jeg kommer til og bli helt ødelagt av og måtte gå hver dag, jeg sliter med og levere ungene i barnehagen, og så skal jeg liksom klare kurs?! Anonymous poster hash: 9f4c4...ede Jeg tenker at du bare må prøve, for å bevise at du ikke klarer. Still opp de få timene/minuttene du klarer. Loggfør hver dag hvorfor du må dra før og hvorfor du ikke klarer. Så tar du med til legen og sender dette til Nav, med vedlegg fra legen. Anonymous poster hash: 60d1c...b89
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #58 Skrevet 28. april 2015 Finner man ikke en fysisk årsak... så er det som regel en psykisk årsak... Så sannsynligvis er det ikke noe galt fysisk,men psykisk. Og det slår seg ut hos deg med " magesmerter " Anonymous poster hash: 67e30...a6c
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #59 Skrevet 28. april 2015 Finner man ikke en fysisk årsak... så er det som regel en psykisk årsak... Så sannsynligvis er det ikke noe galt fysisk,men psykisk. Og det slår seg ut hos deg med " magesmerter " Anonymous poster hash: 67e30...a6c Hvis du leser siste innlegg fra meg, så ser du at de nå har funnet en betennelse, altså kalprotektin på over 1700, fikk beskjed om at det var tegn på innflamatorisk tarmsykdom. Da går det nokk ikke på psykisk. Hi. Anonymous poster hash: 9f4c4...ede
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #60 Skrevet 28. april 2015 Du må jo bare prøve Foodmap med én gang! Veldig merkelig at ingen leger har tenkt på det med den diagnosen din? Min søster som bor i Danmark slet veldig med lignende symptomer. Ble utredet i det vide og det brede, men de fant ingenting konkret. Så de mente dte var irritabel tarm. det første de sa hun måtte prøve ut var foodmap. Og hun ble HELT fin igjen når hun begynt emed det. Så det bør du absolutt prøve. Lykke til og god bedring. Anonymous poster hash: b3d7d...702
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #61 Skrevet 28. april 2015 Hi, da har du mest sannsynlig crohns og kan få medisiner! :-) Jeg har selv crohns og få fantastisk oppfølging mens en venninne som "bare" har irritabel tarm ikke får forståelse hos verken leger eller andre. Lykke til videre! :-)Anonymous poster hash: 55c27...308 Med sånne verdier så var det tegn på innflammatorisk tarmsykdomm sa legen, da er det vell uc eller mc som er det vanligste. Jeg tenker også at det kan være crohns, det passer bedre enn uc. Ikke det at jeg håpe på denne sykdomen, men en diagnose og eventuelle medisiner som vil hjelpe meg er bedre enn å gå slik som jeg gjør nå... Legen fikk sjokk da han såg resultatet, da han hadde gitt meg opp og konstantert at dette var irritabel tarm, endelig tar de meg på alvor. Fungerer du fint med din crohns? Takk for svar :-) Hi Anonymous poster hash: 9f4c4...ede
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #62 Skrevet 28. april 2015 Du må jo bare prøve Foodmap med én gang!Veldig merkelig at ingen leger har tenkt på det med den diagnosen din? Min søster som bor i Danmark slet veldig med lignende symptomer. Ble utredet i det vide og det brede, men de fant ingenting konkret. Så de mente dte var irritabel tarm.det første de sa hun måtte prøve ut var foodmap. Og hun ble HELT fin igjen når hun begynt emed det.Så det bør du absolutt prøve.Lykke til og god bedring. Anonymous poster hash: b3d7d...702 Jeg har prøvd foodmap med ernærlingsveileder via balderklinikken. Eg blei ikke noe særlig bedre av det, ved elimineringsdietten endte jeg på sykehus pga smerter. Nå måtte jeg avslutte elimineringsdietten pga de ville ikke at jeg skulle havne på sykehuset, men jeg fortsetter med foodmap :-) Hi Anonymous poster hash: 9f4c4...ede
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #63 Skrevet 28. april 2015 Finner man ikke en fysisk årsak... så er det som regel en psykisk årsak... Så sannsynligvis er det ikke noe galt fysisk,men psykisk. Og det slår seg ut hos deg med " magesmerter " Anonymous poster hash: 67e30...a6c Så den gangen man ikke visst hva kreft og aids feks var var man psykisk syk...? Du tror vel ikke all verdens gåter er oppklart eller?? Anonymous poster hash: 1430b...cf2
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #64 Skrevet 28. april 2015 I min erfaring er det vanskelig å slippe unna. Jeg har også en kompleks sykehistorie, og ble tvunget ut på kurs da jeg skulle bli ufør. Jeg forstår jo at dette er viktig, så jeg sa ja. Endte med hjernesvulst for min del. Anonymous poster hash: 12b79...428
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #65 Skrevet 28. april 2015 Flott at NAV stiller litt krav og forventninger til de som søker uføretrygd. Nå ser vi jo at litt mer undersøkelser av deg på sykehuset, diagnose og forhåpentlig riktig behandling, og du er sannsynligvis arbeidsfør igjen om en stund. Hadde du blitt innvilget uføfretrygd tidligere så tipper jeg at du aldri hadde kommet deg ut i arbeidslivet igjen. Flott at de har funnet ut av tilstanden din, og heia NAV! Anonymous poster hash: c76d6...57d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #66 Skrevet 28. april 2015 Flott at NAV stiller litt krav og forventninger til de som søker uføretrygd. Nå ser vi jo at litt mer undersøkelser av deg på sykehuset, diagnose og forhåpentlig riktig behandling, og du er sannsynligvis arbeidsfør igjen om en stund. Hadde du blitt innvilget uføfretrygd tidligere så tipper jeg at du aldri hadde kommet deg ut i arbeidslivet igjen. Flott at de har funnet ut av tilstanden din, og heia NAV! Anonymous poster hash: c76d6...57d Godt du er veldig optimistisk! Du har tydeligvis ikke crohns. Sånne som deg burde faktisk prøvd sykdommen en måneds tid. Crohns er en alvorlig sykdom og veldig mange har store plager selv om de går på medisiner. Jeg går på både imurell og humira og har prøvd og prøvd å holde ut på min fantastiske jobb. Dessverre blir jeg nå ufør, på tross av diagnose og sterke medisiner. Heia NAV ja.... Er man syk så er man syk. Men jeg har noen dager innimellom jeg kunne jobbet. Så vet du om en arbeidsgiver som er veldig fleksibel så kom gjerne med tips. Jeg kan kanskje jobbe i morgen, kanskje ikke. Orker jeg to halve dager på jobber jeg kanskje dårlig 14 dager etterpå. Eller så må jeg inn å operere litt, ca hver 3 måned, da er jeg borte en uke før (pga må slutte på medisiner) og to uker etter. Har også utrolig dårlig immunforsvar pga medisinene slår ut dette, så det må helst ikke være noen forkjølte i nærheten på jobb, og iallefall ikke noen som kan ha møtt på vannkoppesmitte. Å ja, det er viktig at jeg kan løpe på do raskt, gjerne 1-15 ganger hver arbeidsdag! Så heia NAV og deg! Tar gjerne imot jobbtid for det er utrolig ensomt og trist å sitte hjemme hver dag..... Anonymous poster hash: 55c27...308
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #67 Skrevet 29. april 2015 Har 2 kollegaer med Crohns. Mulig at du er hardere rammet enn de, men de er i full jobb de. Mulig at de har flere sykedager enn meg, men ikke så voldsomt som du beskriver. En av de er operert vet jeg, den andre vet jeg ikke. Jeg synes lista for å bli varig uføretrygdet idag er alt for lav. Det betyr ikke at ingen burde bli uføretrygdet, men det SKAL være høye krav, spesielt om man er relativt ung. Anonymous poster hash: c76d6...57d
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #68 Skrevet 29. april 2015 Har 2 kollegaer med Crohns. Mulig at du er hardere rammet enn de, men de er i full jobb de. Mulig at de har flere sykedager enn meg, men ikke så voldsomt som du beskriver. En av de er operert vet jeg, den andre vet jeg ikke. Jeg synes lista for å bli varig uføretrygdet idag er alt for lav. Det betyr ikke at ingen burde bli uføretrygdet, men det SKAL være høye krav, spesielt om man er relativt ung. Anonymous poster hash: c76d6...57d ikke ofte man hører om to stykk på samme arbeidsplass med diagnosen crohns. Iallefall ikke at begge er så friske at de klarer å jobbe uten at de gjør seg bemerket med mange sykedager. Regner med du er helt frisk og aldri har vært i navsystemet med sykdom. At det er for lett å få ufør er bare tull. Vet du hvor lang tid ting tar, hvor mange møter man må på. Vet du hvor trist det er å sitte hjemme og føle seg unyttig, at verden suser forbi, at kollegene koser seg på jobb mens du sitter der? Jeg tror ikke mange ønske å bli ufør frivillig. Anonymous poster hash: 55c27...308
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #69 Skrevet 29. april 2015 I min erfaring er det vanskelig å slippe unna. Jeg har også en kompleks sykehistorie, og ble tvunget ut på kurs da jeg skulle bli ufør. Jeg forstår jo at dette er viktig, så jeg sa ja. Endte med hjernesvulst for min del. Anonymous poster hash: 12b79...428 Det var vel neppe kurset som gav deg svulst.. Anonymous poster hash: b23c3...7db
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #70 Skrevet 29. april 2015 I min erfaring er det vanskelig å slippe unna. Jeg har også en kompleks sykehistorie, og ble tvunget ut på kurs da jeg skulle bli ufør. Jeg forstår jo at dette er viktig, så jeg sa ja. Endte med hjernesvulst for min del. Anonymous poster hash: 12b79...428 Det var vel neppe kurset som gav deg svulst.. Anonymous poster hash: b23c3...7db Neida, strengt tatt var det stresset med å dra på kurset som gjorde det. Anonymous poster hash: 12b79...428
Anonym bruker Skrevet 30. april 2015 #71 Skrevet 30. april 2015 I min erfaring er det vanskelig å slippe unna. Jeg har også en kompleks sykehistorie, og ble tvunget ut på kurs da jeg skulle bli ufør. Jeg forstår jo at dette er viktig, så jeg sa ja. Endte med hjernesvulst for min del. Anonymous poster hash: 12b79...428 Det var vel neppe kurset som gav deg svulst.. Anonymous poster hash: b23c3...7db Neida, strengt tatt var det stresset med å dra på kurset som gjorde det. Anonymous poster hash: 12b79...428 Du får da ikke svulst av stress Anonymous poster hash: 87632...b72
Anonym bruker Skrevet 30. april 2015 #72 Skrevet 30. april 2015 Du vil ikke være ufør, men jobbe. Du kan ikke jobbe fordi du er syk, og vil ikke ta den hjelpen nav kan gi. Hva vil du da?? Nav kan ikke knipse og løse alt for deg, de har sine prosedyrer som må følges. Kanskje de kan hjelpe deg å finne en jobb du kan utføre hjemmefra? Anonymous poster hash: bf784...644
Anonym bruker Skrevet 30. april 2015 #73 Skrevet 30. april 2015 Stakar deg, føler virkelig med deg. Jeg kjenner at hadde det vært meg hadde jeg trosset alt og gått på kurs. Går ut fra at du har en del luft i magen. Propp deg full av smertestillende, ta med deg skift. Promp når du må, løp på du når du må, går det galt så går det galt. . Blir så sur når Nav ikke kan se enkelttilfeller . Anonymous poster hash: 30087...8be
Anonym bruker Skrevet 30. april 2015 #74 Skrevet 30. april 2015 Hei hi! Hva med å bare gå på kurset. Tilbringe dagen på toalettet, ta en Tlf til saksbehandler etterpå. La han snakke med kursleder som også vet at du har tilbragt tiden på toalettet. Da "ser" han jo at du ikke er istand til dette. Lykke til. Anonymous poster hash: 5e25a...dca
Anonym bruker Skrevet 30. april 2015 #75 Skrevet 30. april 2015 Hei hi! Hva med å bare gå på kurset. Tilbringe dagen på toalettet, ta en Tlf til saksbehandler etterpå. La han snakke med kursleder som også vet at du har tilbragt tiden på toalettet. Da "ser" han jo at du ikke er istand til dette. Lykke til. Anonymous poster hash: 5e25a...dca Hva med å lese hele tråden før du svarer? Anonymous poster hash: 87632...b72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå