Gå til innhold

Nav tvinger meg på kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har en lang sykdomshistorie bar meg, har vore syk i mange år, og blir bare verre!

Jeg sliter med magesmerter og løping på toalettet.

Har til tider så kraftige smerter at jeg kaldsvetter, kaster opp, vrir meg i smerte.

Dette kan vare i mange timer og opp til et døgn.

Vil heller føde et barn enn og ha de smertene, så gale er det.

Heldigvis har jeg bedre dager også, desse voldsomme smertene kommer av og til, men ellers har jeg litt smerter hver dag, og noen turer på toalettet.

Stress påvirker magen veldig, har 2 små barn og er mye alene med de, jeg er derfor ofte dårlig og sliten.

Har vore på utredninger og forskjellige leger, alle gir meg opp og mener jeg bare må leve med det, og at jeg må uføre meg, noe jeg selvfølgelig ikke ønsker, men har ikke noe valg!

Saksbehandleren min på nav er en tulling, han skjønner aldri noe av det jeg forklarer han ang magen, han har papirer fra legene som mener ufør er det rette for meg.

Hver gang jeg snakker med han så har han enda ikke skjønt at jeg er syk, han setter seg ikke inn i papirene.

Nå ringte han meg og vil ha meg på jobbsøkerkurs, der jeg skal lære og skrive cv osv, og finne ut hvilken jobb som passer meg..

Fortalte han igjen at problemet er jo ikke å finne en jobb, men at jeg er for syk, sliter spesielt på morgenen med smerter, så jeg kan aldri ha avtaler tidlig på dagen..

Men han hører ikke etter!!

Da ville han sjekke i papirene hva legen skriver sier han, å jeg sier at de mener jeg skal uføre meg for jeg er for syk til og arbeide, men nei d kom ikke på tale fikk jeg til svar..

De har toalett på kurset også sier han, men det er jo smertene fra helvete som er verst..

Kan virkelig nav tvinge meg på jobbsøker kurs, når jeg er så dårlig som jeg er?

Bare tanken på alt stress kjenner jeg allerede gjør meg dårlig, jeg kommer til og bli helt ødelagt av og måtte gå hver dag, jeg sliter med og levere ungene i barnehagen, og så skal jeg liksom klare kurs?!

Anonymous poster hash: 9f4c4...ede

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må da selvsagt skaffe deg en erklæring fra lege som sier at du er for syk til å dra på kurs.

Anonymous poster hash: fdc58...f50
Skrevet

Legeerklæring på at du ikke skal på kurs. Verre er det ikke. 

Anonymous poster hash: c3684...90a
Skrevet

Ja, kontakt legen din du. Er du arbeidsledig, eller går du på AAP?

Anonymous poster hash: a303b...b46

Skrevet

Nav, nav, naaaaav...

Anonymous poster hash: fc3f4...e86
Skrevet

Nav, nav, naaaaav...

Anonymous poster hash: fc3f4...e86

Tro det eller ei, men de fleste har en eller annen form for NAV-kontakt i løpet av livet. Å kjempe med/mot NAV er en stor del av hverdagen for mange. Man kan ikke ringe NAV for å spørre om slike spørsmål, da de fleste som arbeider der ikke kan regelverket, så da er det flott at man kan snakke om, og spørre om det meste her :)

Anonymous poster hash: a303b...b46

Skrevet

Men det spørs jo hvorfor du er på Nav? Er du reell arbeidssøker? Eller er du sykemeldt/ufør? Om du rr arbeidssøker er det vel naturlig at du må på kurs, men er du for syk til det er du jo heller ikke reell arbeidssøker.

Man kan da ikke jobbe om man er for syk.

Anonymous poster hash: f2d03...7ee

Skrevet

Takk for svar.

Jeg går på aap, har gått på det i flere år nå.

Har måttet slutte i jobben pga at jeg er syk.

Vore hos spesialister/professor innen mage syke, de sier og at de ikke kan gjøre noe da vi har prøvd alt men ingenting hjelper.

Snakket med legen for en stund siden og nevnte at nav ville ha meg ut i arbeid, han sa jeg bare måtte si til de at jeg var for syk.. Han har jo sendt en erklæring til de at jeg er 100 % ufør så jeg bør søke uføre.

Han sier jeg må ordne opp med nav.

Anonymous poster hash: 9f4c4...ede

Skrevet

Føler med deg, sliter med samme mageproblemer, IBS, og møter liten forståelse hos NAV. Er gjennpm siste utredning nå for å vurdere restarbeidsevnen min.

Anonymous poster hash: f6d18...912

Skrevet

Bytt saksbehandler, det har du rett til, HI. Du kan jo også ev. klage til lederen til den saksbehandleren du har hatt til nå, og ta opp det at han tydeligvis ikke har lest legeerklæringene de har fått fra spesialist du har vært hos. Jeg har vært borti akkurat det samme - de fattet vedtak uten å ha lest ett eneste skriv fra leger og spesialister (ja, det var flere erklæringer).

I mellomtiden kan du få en erklæring fra fastlegen din som sier at du er for syk til å delta på kurs nå.

Anonymous poster hash: 46598...776
Skrevet

Du får ikke søke uføre før nav lokal mener du er ferdig utprøvd. Muligens er dette kurset en del av utprøvingsdelen. Jeg ville prøvd å komme meg på kurs og så tatt det derfra, for uten utprøving kommer du ikke videre i nav-forløpet ditt.

Skrevet

Krangler selv med NAV ang AAP nå og har sendt klage 2 ganger! Legen harr dokumentert min sak opp og i mente, men de mener likevel at dette ikke er god nok dokumentasjon og at jeg skal begynne i full jobb igjen! Her har jeg arbeidsgiver, lege og forsikringsselskap på min siden men likevel så kommer jeg ingen vei med nav! Om jeg får avslag på saken igjen så er det mulig at vi setter advokat på saken! Jeg blir helt matt av hele NAV og å skulle kjempe en kamp mot de i tillegg til den tilstanden jeg er i!

Anonymous poster hash: fab8c...3b3

Skrevet

Det er vel litt naivt å tro at alt blir sååååå mye bedre av å bytte saksbehandler? Det er legen din som ikke har skrevet at du overhode ikke kan forsøke noe som helst av arbeid/kurs, ikke skyld på NAV. Helt matt av å se all sytingen vedr. NAV på disse sidene her, de som jobber der har et regelverk å forholde seg til som er rimelig greit. Hva med å gjøre et forsøk på kurs tenker jeg, tenk om du skulle vise å ha bittelitt restarbeidsevne igjen!!? Hadde ikke det vært topp?? Å slippe å motta stønad fra NAV hadde vel vært flott??

Anonymous poster hash: 05537...b67
Skrevet

Hvorfor ikke prøve?

Anonymous poster hash: fa39c...318

Skrevet

Prøv en diett som heter foodmap! Hjelper dessverre ikke mot NAV men hjelper på magen. Gi den et par uker! :-)

Heldige meg som har diagnosen crohns, kommer enklere gjennom NAV. Jeg jobber 50% og det fungerer greit! :-)

Anonymous poster hash: 55c27...308

Skrevet

Her står det tydeligvis også på viljen ja. Du er jo ikke interessert i å prøve engang. Er ikke så sikker på at den saksbehandleren din er helt bak mål jeg.

Anonymous poster hash: ebc0b...840

Skrevet

Om du ikke har fått noen diagnose får du vel ikke ufør.

Hvilke medisiner har du prøvd?

Og kostholdet betyr mye i forholdt til tarmene. Foodmap som hun over anbefaler er verdt å prøve.

Hilsen meg med UC,

Anonymous poster hash: 52817...84e
Skrevet

Her står det tydeligvis også på viljen ja. Du er jo ikke interessert i å prøve engang. Er ikke så sikker på at den saksbehandleren din er helt bak mål jeg.

Ja, du hadde jo peiling.... not!

Det minste man bør kunne forlange er at saksbehandleren faktisk setter seg inn i sakspapirene!

Anonymous poster hash: 46598...776

Skrevet

Diagnosen er irritabel tarm.

Gikk på behandling på sykehuset i flere uker med forskjellig prøving av mat og tabletter men ingenting virket.

Professor som forsket på irritabel tarm sa jeg var den verste han hadde sett, en blei som regel bedre etter og ha prøvd forskjellig hos de, men hos meg måtte han bare gi opp!

Legen har sendt papirer til nav om at jeg er 100 % ufør!

Jeg har sagt jeg skal prøve, men jeg kjenner magen min og vet hvordan den fungerer, hva som gjør det verre..

du som mener det står på viljen kunne prøvd og vore meg en dag, då kunne du heller uttalt deg etterpå!

Går du på jobb hvis du har magesmerter og springer på toalettet hele tiden hver dag? Sliten hele tiden pga smerter dag ut og dag inn!! Tenker nokk du hadde vore hjemme då!

Skrevet

Professor som forsket på irritabel tarm sa jeg var den verste han hadde sett, en blei som regel bedre etter og ha prøvd forskjellig hos de, men hos meg måtte han bare gi opp!

Hva med å få en uttalelse/anbefaling fra denne professoren?

Anonymous poster hash: fdc58...f50

Skrevet

Diagnosen er irritabel tarm.

Gikk på behandling på sykehuset i flere uker med forskjellig prøving av mat og tabletter men ingenting virket.

Legen har sendt papirer til nav om at jeg er 100 % ufør!

Jeg har sagt jeg skal prøve, men jeg kjenner magen min og vet hvordan den fungerer, hva som gjør det verre..

du som mener det står på viljen kunne prøvd og vore meg en dag, då kunne du heller uttalt deg etterpå!

Går du på jobb hvis du har magesmerter og springer på toalettet hele tiden hver dag? Sliten hele tiden pga smerter dag ut og dag inn!! Tenker nokk du hadde vore hjemme då!

Flere uker ? høres ikke ut som om denne legen har prøvd mye.

Det tar flere mnd å prøve ut bare en type medisin.

Hvilke har du prøvd?

Hva med kostholdet. De fleste med tarmsykdommer en mye bedre på karbohydrt redusert kost.

Jeg også setter spørsmålsteng til dette.

Du bør uansett bruke medisiner for å forebygge tarmkreft.

Anonymous poster hash: 52817...84e

Skrevet

Du skriver at stress påvirker magen, du har 2 små barn og er mye alene med de. Dette gjør at du blir sliten.

Det kan jeg skjønne, men at fellesskapet skal underholde deg livet ut uten at du gjør alt det kreves mener jeg det står på viljen. Du får omorganisere hjemme og ta de tiltakene for å prøve å komme deg tilbake.

Du skriver at du ikke vil uføretrygdes. Vel, du argumenterer hele tiden hvorfor det er vanskelig å en gang ta et kurs. Du har jo ikke forsøkt!

Tror du vil møte større forståelse hos NAV hvis du forsøket de tiltakene som settes.

Skrevet

Vært så syk at du nesten ikke kan ta vare på deg selv i perioder i mange år. Slik jeg leser din beskrivelse. Vrir deg i smerter og sitter på do.

Likevel velger du å få barn.

Barn du er mye alene med?

Forstår ikke hvordan du klarer være alene med to små barn og ikke gå på kurs?

Her stemmer ikke kartet med terrenget.

Hvordan klarer du ta vare på barna egentlig?

Anonymous poster hash: 1bba4...423

Skrevet

Uavhengig av ufør eller ikke, må du for din egen skyld ikke gi opp å få en bedre utredning <3 Det må finnes noen som kan hjelpe deg med magen, det der høres jo helt forferdelig ut! :(

Har du vært på sykehus og tatt MR, ultralyd osv? Om de ikke finner det ut ved hjelp av det kan en kikkhullsoperasjon kanskje avdekke problemet.

Stå på! Be om ny henvisning og dra til en annen lege, helst en på sykehus.

Stor klem

Anonymous poster hash: a5cad...219

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...