Gå til innhold

Nav tvinger meg på kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nav krever legeattest fra spesialist, ikke bare fastlege, men siden du er såpass godt utredet kan du be om et møte med nav hvor behandlende lege (da gjerne fastlegen) er tilstede. Du har krav på å få ha legen din tilstede på møtene med nav, da avholdes gjerne møtene på legekontoret og saksbehandleren din må komme dit.

Det høres ut som du har bestemt deg for at uføretrygd er det eneste som vil fungere for deg, men det er nå sånn i dette landet at man ikke får uføretrygd før alt annet er prøvd ut. Du er helt nødt til å prøve litt og heller kaste inn håndkleet om det ikke går. Et lite kurs er et greit sted å begynne, kanskje går det bedre enn du tror og går det ikke så har du ihvertfall prøvd.

Anonymous poster hash: c8077...985
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De der kursene er jo en vits. 90% er enten utlendinger eller narkomane. Var 2 uker på sånn kurs og de hadde grunnleggende norsk dom undervisning.

Anonymous poster hash: 61c5b...1fb

Skrevet

Ja jeg er veldig syk i perioder, og litt bedre i perioder, går veldig opp og ned, men har smerter hver dag men i varierende styrke!

Nei jeg vil ikke uføres, har sittet hos legen og vore helt på gråten for jeg vil ikke bli ufør, men han mener jeg ikke har noe valg, for jeg har en sykdom som det ikke finnes behandling mot.

En vet ikke så mye om irritabel tarm i dag sier legen så de har ikke funne en type medisin som hjelper enda.

Jeg har prøvd ut flere dietter, skrevet dagbøker over mat osv uten hjelp, prøvd forskjellige mage/tarm tabl uten bedring.

Legene har gitt meg opp og ber meg bare finne en måte og leve videre på!

Jeg har flere ganger gått til ake til legne og bedt han om og prøve videre, men han mener de ikke kan gjøre noe mer.

Jeg har prøvd alt sier han, kan alltids ta prøver på ny men det vil bare slite meg mer ut sier han, resultatet vil bare bli det samme!

Hvem ønsker og bli ufør? Med lavest inntekt, det er jo ikke noe liv, jeg vil heller være frisk og i arbeid, det har jeg fortalt både nav og lege, men jeg har ikke noe valg, en kan ikke trylle seg frisk!

Jeg er ofte alene på kvelden med barna då mannen jobber ofte kveld, ellers er han hjemme og er kjempe flink til og hjelpe..

Jeg har også familie rundt som er flinke og hjelpe så barna lider ikke!!!

Men dere som bare skal rakke mer ned på meg uten og egenklig vite hvordan jeg har det kan bare la ver å skrive, svar heller på spørsmål enn og lage deres egne meninger om hvordan jeg har det og hva jeg ønsker!

Mitt største ønske er og bli frisk, jobbe og ha et fint liv! Men leger har gitt meg opp og eg gir snart opp sjøl.

Jeghar kjempet mye på egenhånd også for og bli frisk, prøvd altarnativt, men ingenting hjelper...

Skrevet

De der kursene er jo en vits. 90% er enten utlendinger eller narkomane. Var 2 uker på sånn kurs og de hadde grunnleggende norsk dom undervisning.

Anonymous poster hash: 61c5b...1fb

De kursene tjener flere hensikter. Et av dem er å lære å skrive CV og søknader, et annet er å luke ut folk som ikke er reelle arbeidssøkere, men som går å dagpenger og jobber svart, for noen er det for å ha noe å gå til i en vanskelig periode, og for andre igjen er det et ledd i utprøving av restarbeidsevne. Du aner ikke hvor mange som bl.a. sier fra seg dagpengene eller trekker  søknaden om sosialstønad når de finner ut at de må gå på kurs fra 8-15 5 dager i uka for å få stønadene...

Til HI: Om du er overbevist om at du ikke har noen restarbeidsevne i det hele tatt, så er raskeste vei til en uførepensjon å prøve ut de tiltakene NAV foreslår. NAV kan ikke innvilge uføre på bakgrunn av diagnose alene. For en diagnose sier ikke noe om restarbeidsevne, eller hvordan man kan fungere om man får tilpasset arbeid. Den eneste måten å finne ut det på, er ved utprøving. At legen din sier at du er 100% ufør er ikke det samme som at du er det i NAV sitt system. Legen er ikke kapabel til å vurdere din uførhet opp mot ethvert type arbeid, slik som NAV er. Dra på kurs, gjør ditt beste, går det bra -Flott, går det ikke, så har du iallefall prøvd. Du kommer ingen vei ved å sitte hjemme og si at det ikke går. Jeg trodde selv at jeg aldri ville komme i jobb igjen, og mente at det var umulig med utprøving. Det viste seg at jeg tok feil. Med enkle tilrettelegginger i forhold til min helse, en forståelsesfull sjef og en god slump stå på vilje, er jeg nå i 50% jobb, og er 50% ufør. Det hadde jeg aldri trodd for noen år siden!

Anonymous poster hash: d175f...0d3

Skrevet

Har du prøvd foodmap?

Dersom du virkelig er så dårlig ville jeg vurdert utredning for å få utlagt tarm. Jeg har selv vurdert dette men kroppen bråsnudde og ble bedre med foodmap!

Vet om flere som har mye bedre liv og som jobber med utlagt tarm (denne kan legges inn igjen ved bedring)

Hilsen hun med crohns

Anonymous poster hash: 55c27...308

Skrevet

Nei har ikke prøv foodmap, får prøve det!

Ja jeg har også tenkt den tanken med utlagt tarm, er mye jeg tenker, prøver osv på egenhånd når legene har gitt opp!

Jeg har ikke gitt opp enda, men begynner og innse at det faktisk ikke er så mye igjen og prøve snart!

Jeg skal prøve dette kurset, har sagt jeg er villig til og prøve, så jeg håper jo på det beste at jeg faktisk klarer det, en blir litt lei og usosial av og bare ver hjemme så skal bli godt og komme seg litt mer ut!

Men som sagt, etter mange år med denne magen, og der hvert år blir verre så kan jeg jo se det selv at det 99% sikkert ikke vil gå, men da har jeg vertfall prøvd!

Anonymous poster hash: 9f4c4...ede

Skrevet

Når du får svar du ikke liker, kaller du det å rakke ned.

Du sier du ikke vil være ufør men frisk. Vel, kanskje det ikke går sammen, men man kan jobbe å være syk samtidig. Du har en innstilling som sier det ikke går. Da kommer det aldri til å gå. Hvis du virkelig mener at du ikke vil være ufør, må du endre innstillingen din.

Anonymous poster hash: ebc0b...840

Skrevet

Du sier du vil være frisk og jobbe, men det skinner litt gjennom av det du skriver, at du egentlig ønsker uføre.

Jeg sår ikke tvil om at du er syk, men det virker som om du har bestemt deg for at det er umulig og jobbe eller å gå på kurs i din tilstand.

Man kommer nok ikke langt med å si nei til nav. Selv om man ser at det ikke kommer til å gå, så må man nok bare prøve for å ha gjort det

Anonymous poster hash: b9bcd...61b
Skrevet

Det er sant at det ikke finnes behandling mot det, men det finnes medisiner som demper og holder det i sjakk.

Når alt er prøvd er utlagt tarm siste etappe.

Da blir du ikke ufør, men fungerer normalt og kan jobbe. Slik du også skriver du vil.

Stomi er ikke verdens undergang, men en lettelse for de fleste når alt annet er prøvd.

En av mine nærmeste naboer har UC som meg og han fikk stomi i Mai. Han sier han endelig har ett liv igjen :)

Anonymous poster hash: 52817...84e
Skrevet

Jeg mener det er og rakke ned når andre bestemmer at jeg ikke vil prøve, står på viljen osv..

Jeg har sagt jeg er villig til og prøve, det skal jeg jo også, kurset starter i november.

Men jeg må jo få si at jeg er dårlig, hver dag, spesielt på morgen, så jeg ser ikke det at jeg skal klare det da, det betyr jo ikke at jeg er negativ, eller ikke vil..

Selvfølgelig kan en jobbe og samtidig ver syk, men det spørst jo hvilken sykdom en har også.

Det og ha vondt i magen, avhengig av og ha toalettet i nærheten gjør det jo ikke enkelt og arbeide.

Og når en får de kraftige turene som gjør at til og med ambulansen må hente en pga intense smerter så fungerer en vertfall ikke i jobb.

Jeg har jobbet tidligere, det og måtte kjøre bil hjem med store smerter er heller ikke bra!

Jeg måtte til slutt si opp jobben pga jeg var så mye syk.

Men som sagt, jeg skal prøve, jeg ønsker jo selvfølgelig å kunne komme ut i atbeid igjen, men slik som situasjonen min er nå så ser ikke jeg muligheten for at det vil skje med det første.

Hadde jeg fått noe som hjalp magen min og kunne holde kontroll på det så hadde jeg jo kunnet jobbe, men jeg har enda ikke vore borti noe som har hjulpet, etter mange år med prøving blir en jo lei og sliten.

Skrevet

Jeg mener det er og rakke ned når andre bestemmer at jeg ikke vil prøve, står på viljen osv..

Jeg har sagt jeg er villig til og prøve, det skal jeg jo også, kurset starter i november.

Men jeg må jo få si at jeg er dårlig, hver dag, spesielt på morgen, så jeg ser ikke det at jeg skal klare det da, det betyr jo ikke at jeg er negativ, eller ikke vil..

Selvfølgelig kan en jobbe og samtidig ver syk, men det spørst jo hvilken sykdom en har også.

Det og ha vondt i magen, avhengig av og ha toalettet i nærheten gjør det jo ikke enkelt og arbeide.

Og når en får de kraftige turene som gjør at til og med ambulansen må hente en pga intense smerter så fungerer en vertfall ikke i jobb.

Jeg har jobbet tidligere, det og måtte kjøre bil hjem med store smerter er heller ikke bra!

Jeg måtte til slutt si opp jobben pga jeg var så mye syk.

Men som sagt, jeg skal prøve, jeg ønsker jo selvfølgelig å kunne komme ut i atbeid igjen, men slik som situasjonen min er nå så ser ikke jeg muligheten for at det vil skje med det første.

Hadde jeg fått noe som hjalp magen min og kunne holde kontroll på det så hadde jeg jo kunnet jobbe, men jeg har enda ikke vore borti noe som har hjulpet, etter mange år med prøving blir en jo lei og sliten.

Du har ikke skrevet noen plasser HVA du har prøvd ut.

Jeg regner med du har en lege på gastrosenteret ved sykehuset ditt og da kan flere av oss komme med råd om hva du kan prøve ut om spesialistene der du bor ikke har oversikt. 

Hva sier colonoscopi undersøkelsen om tarmen din?

Hva med biopsi prøve?

Anonymous poster hash: 52817...84e

Skrevet

Du sier du ikke vil være ufør men frisk. Vel, kanskje det ikke går sammen, men man kan jobbe å være syk samtidig. Du har en innstilling som sier det ikke går. Da kommer det aldri til å gå. Hvis du virkelig mener at du ikke vil være ufør, må du endre innstillingen din.

Hvis det er så enkelt å jobbe og være syk samtidig, hvorfor finnes i det hele tatt uførepensjon?

Å si at det kun handler om innstilling, er faktisk å rakke ned på en person som ikke har bedt om å bli syk. En syk person som tvinger seg til å jobbe mer enn helsen tillater, medfører som regel at sykdommen forverrer seg. Den syke som jobber har heller ikke noe annet liv enn å jobbe og være sengeliggende resten av tiden. Er dette noe du ville anbefale en venn? Eller er kanskje ikke de trygdede din venner?

Anonymous poster hash: 64667...e38

Skrevet

Prøver fra gastroskopi og colonoskopi er bra, eneste han reageret på var at colonoskopi gjore mer vondt for meg enn det normalt pleier og gjøre. Ellers er de fine, ingen betennelse.

Ellers har jeg skrevet dagbok over matvarer sammen med sykehuset for og finne ut hvilke mat varer jeg ikke tåler.

Gått gjennom hvilke matvarer osv som ikke er bra for de med irritert tarm.

Testet forskjellige tabletter med gode tarmbakterier osv, jeg har vist ingen gode bare onde bakterier.

Testet ut forskjellige magetabletter på apoteket for og ha kontroll på magen.

Legen vil ikke skrive ut noen medisiner til meg da de ikke har noe som hjelper, så han ber meg prøve de som apoteket har reseptfrie.

Gått til naturterapauter og prøvd forskjellige medisiner fra de, fikk en hel liste med mat jeg ikke kunne spise, og hun sa det var ikke mye mat jeg hadde igjen og velge i, tåler vist nesten ingenting ifølge henne!

Har byttet ut melk med laktosefri, hvetemel med spelt mel.

Ellers har jeg jo funne ut litt selv hva som slår ut, fet mat, sterk mat, stekt mat, pasta, bakverk, sukker, brus, div grønt og frukt osv, lista er lang.

Skrevet

Hvis det er så enkelt å jobbe og være syk samtidig, hvorfor finnes i det hele tatt uførepensjon?

Å si at det kun handler om innstilling, er faktisk å rakke ned på en person som ikke har bedt om å bli syk. En syk person som tvinger seg til å jobbe mer enn helsen tillater, medfører som regel at sykdommen forverrer seg. Den syke som jobber har heller ikke noe annet liv enn å jobbe og være sengeliggende resten av tiden. Er dette noe du ville anbefale en venn? Eller er kanskje ikke de trygdede din venner?

Anonymous poster hash: 64667...e38

Vær så snill og les det jeg skrev. Du tillegger meg at jeg at det var enkelt. Jeg skrev at man KAN jobbe og være syk samtidig. Mange som er i jobb som har forskjellige diagnoser.

Dessverre er man alt for rask til å hive folk på hue og ræva ut av jobb og samfunnet fordi de er syke, og gir de regelrett opp. Det er så mye enklere og mindre ressurskrevende å ha de på uføretrygd.

Nei, det er ikke å rakke ned å si at det står på viljen når HI gjentatte ganger beskriver hvor vanskelig det er å gå på et kurs selvom hun er masse alene med små barn. Jo, jeg sier at det står på viljen når HI skriver at det 99% ikke vil fungere for henne. Da har man en innstilling som er forutinntatt.

Og, jo jeg har venner som er trygdede. Men de er faktisk noen av de mest stå-på mennenskene jeg kjenner. For i motsetning til HI har de ikke gitt opp (eller hun hadde jo 1% tro på dette da), og de prøver å kjempe for å komme tilbake. Slik jeg leser HI sier hun at hun vil tilbake, men mener det ikke ut i fra teksten hennes. Min opplevelse er at hun har gitt opp.

Skrevet

Veldig mange blir mye medre av IBS ved å bruke bestemte typer antidepressiva. Dette bør du absolutt ta opp med legen din. 

Ellers kan jeg si at jeg har nesten blitt bra, og det tok ca. 15 år. Dvs jeg har magesmerte hver dag, mye luft og stort sett aldri normal avføring, men jeg er ikke lengre på do 20 ganger om dagen. Jeg har ikke brukt antideppressiva selv, men kuttet ut alt av sukker, spiser også lite fett osv. Får jeg for mye sånt blir jeg akutt dårlig. 

Anonymous poster hash: 6ca9e...9e6
Skrevet

Når legene sier til meg at DE gir opp, noe professoren faktisk sa til meg, og fastlegen sier ingen kan hjelpe meg, jeg må bare finne en måte og leve med det på, hva skal jeg liksom gjøre då?

Du mister jo litt troen selv når de som liksom skal hjelpe de har mistet troen.

Du sier jeg har gitt opp, da hadde jeg vell ikke gått tilbake til legen og bedt han om og være så snill og prøve mer?

Jeg hadde vell ikke prøvd alternativ behandling, når legene ikke kan gi meg noe mer?

Jeg hadde vell ikke sittet og lest på hvilke behandlinger andre har prøvd og prøver de selv?

Jeg prøver stadig noe nytt, leter stadig etter nye ting og prøve.

Sjekker opp i om leger i utlandet kan hjelpe meg mer enn de her hjemme, kikker på privatklinikker!

Du kan ikke sitte der og påstå at jeg har gitt opp når du ikke vet hva jeg gjør og ikke.

Slik som situasjonen min er nett nå så vet jeg at et kurs mest sannsynlig ikke vil hjelpe for meg, men senere en gang håper jeg selvfølgelig at jeg kan bli såpass frisk at et kurs går fint.

Jeg trenger ikke et jobbsøkerkurs enda, lære og skrive søknad og cv, det jeg trenger er norn som kan hjelpe meg å bli frisk slik at jeg kan begynne og jobbe igjen!

Nav kunne heller hjulpet meg med behandlinger enn og sende meg på jobbkurs, jeg trenger og bli frisk før jeg kan jobbe!

Så nei, jeg har ikke gitt opp!

Jeg kan ikke gi opp, det er ikke noe godt å gå slik, det er vondt og ha det slik!!!!

Skrevet

Ta kontakt med Balderklinikken!

Vet om mange som har fått et nytt liv med hjelp derfra:)

Anonymous poster hash: 42075...f8d

Skrevet

Jeg skal bestille time på volvat, vet ikke hvem som er best av volvat eller balderklinikken, men kommer nokk til og sjekke opp i den også.

Takk for tipset :-)

Skrevet

Hei.

Har en lang sykdomshistorie bar meg, har vore syk i mange år, og blir bare verre!

Jeg sliter med magesmerter og løping på toalettet.

Har til tider så kraftige smerter at jeg kaldsvetter, kaster opp, vrir meg i smerte.

Dette kan vare i mange timer og opp til et døgn.

Vil heller føde et barn enn og ha de smertene, så gale er det.

Heldigvis har jeg bedre dager også, desse voldsomme smertene kommer av og til, men ellers har jeg litt smerter hver dag, og noen turer på toalettet.

Stress påvirker magen veldig, har 2 små barn og er mye alene med de, jeg er derfor ofte dårlig og sliten.

Har vore på utredninger og forskjellige leger, alle gir meg opp og mener jeg bare må leve med det, og at jeg må uføre meg, noe jeg selvfølgelig ikke ønsker, men har ikke noe valg!

Saksbehandleren min på nav er en tulling, han skjønner aldri noe av det jeg forklarer han ang magen, han har papirer fra legene som mener ufør er det rette for meg.

Hver gang jeg snakker med han så har han enda ikke skjønt at jeg er syk, han setter seg ikke inn i papirene.

Nå ringte han meg og vil ha meg på jobbsøkerkurs, der jeg skal lære og skrive cv osv, og finne ut hvilken jobb som passer meg..

Fortalte han igjen at problemet er jo ikke å finne en jobb, men at jeg er for syk, sliter spesielt på morgenen med smerter, så jeg kan aldri ha avtaler tidlig på dagen..

Men han hører ikke etter!!

Da ville han sjekke i papirene hva legen skriver sier han, å jeg sier at de mener jeg skal uføre meg for jeg er for syk til og arbeide, men nei d kom ikke på tale fikk jeg til svar..

De har toalett på kurset også sier han, men det er jo smertene fra helvete som er verst..

Kan virkelig nav tvinge meg på jobbsøker kurs, når jeg er så dårlig som jeg er?

Bare tanken på alt stress kjenner jeg allerede gjør meg dårlig, jeg kommer til og bli helt ødelagt av og måtte gå hver dag, jeg sliter med og levere ungene i barnehagen, og så skal jeg liksom klare kurs?!Anonymous poster hash: 9f4c4...ede

Gjør som NAV sier. Rekker med at du kommer til og springe på do under kurset. Slik at dei kan sjå kva du sliter med.

Anonymous poster hash: 74d29...d7a

Skrevet

Jeg skal bestille time på volvat, vet ikke hvem som er best av volvat eller balderklinikken, men kommer nokk til og sjekke opp i den også.

Volvat og Balderklinikken er to veldig forskjellige steder, mend et helt ulikt behandlingsopplegg. les godt før du bestiller noe hos Balderklinikken er et lite tips.

Lykke til

Anonymous poster hash: 6ca9e...9e6

Skrevet

Balderklinikken er helt klart best på helhetstenkning og tarmproblematikk.

Skrevet

For å bli ufør må arbeidsevnen testes ut.

Man må kartlegge hva man kan klare og hva man ikke klarer.

Ved å gå på kurs som man ikke klarer å gjennomføre grunnet smerter og toalettbesøk har NAV kommet nærmere en avklaring av arbeidsevnen. Og det er nødvendig for å bli ufør.

Alle på AAP må teste arbeidsevnen uansett om det er realistisk å komme i jobb eller ikke.

Anonymous poster hash: 8d1a8...a0e

Skrevet

Foodmap anbefales! Vet ikke om du har fått spesialist erklæring eller bare attest fra fastlegen til NAV? NAV vil vel som oftest ha spesialisterklæring. Håper du finner ut av det. Uansett lite lukrativt med uføretrygd resten av livet. Lykke til.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Kjære alle dere anonyme brukere som har brukt tid, krefter og ikke minst ytringsfriheten deres til å si hva dere mener om denne personen som føler at nav tvinger henne på kurs - dere er noen ufyselige NETTROLL!!!  Hvor er det blitt av moralen og rettskaffenheten blant folk? Det kan nemlig være DEG som søker råd her inne om et år, eller to...

Og til deg som føler at Nav tvinger deg på kurs; Fakta er at skal du beholde aap, må du være i aktivitet - og vil nav ha deg på kurs så er du nok nødt til å prøve å gjennomføre det de pålegger deg, men i den grad du selv klarer (har du en dårlig dag blir du selvsagt hjemme). Se på dette som en del av selve avklaringen. Jeg har nett vært gjennom et avklaringsskurs på 4 uker, men klarte kun 1 - 2 dg/uke (jeg tenker det er flott tilbakemeld. til nav)... Og ting tar dessverre tid i Nav-systemet; jeg er der på 5. året, lege/spesialist har konkludert med 30-40% restarb.evne, men det er opp til rådgivende Nav-lege å avgjøre fremtiden min... Men fakta er at jo lengre jeg blir i nav-systemet, jo dårligere blir jeg, så vil bare tiden vise hva som skjer.... (Jeg puster dypt, og teller til 10.....)

Lykke til videre!

Skrevet

Oppsøk Dr Lorge på Kirkenær legekontor. Ja, jeg bor langt unna jeg også.... Ta en matvareintolleransetest og unngå så matvarer du reagerer på. Passer ikke det deg så kjør lovmap eller steinalderkost. Jeg har gått med irritabel tarm i så mange år at den nå er lekk. 6 mnd har jeg gått på tilpasset mat hvilket betyr 0 korn og 0 melkeprodukter (0 sjokolade -hjelp!). Det blir mye ris og grønnsaker... På et slikt kosthold skulle man tro vekta raste ned, men først nå etter 6 mnd har jeg gått ned en hel kilo :P Noe er jo tydelig ikke på stell. Jeg søker denne løsningen pga ME og jeg vil bli frisk! Har konfrontert legen min med at jeg ikke er frisk ENDA, dog noe mindre doflying og smerter. Han sier det kan ta 1-2 år før man får effekt.... Har du gått på et tilrettelagt kosthold over så lang tid uten bedring? Lekk tarm er stadiet etter irritabilitet tarm, så fungerer det litt på meg kan du kanskje fort bli helt frisk :)

Anonymous poster hash: 1430b...cf2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...