Gå til innhold

4200 kr pr mnd å leve for...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Økonomien min har endret seg drastisk.

Barnet begynner i barnehage, kontantstøtta forsvinner og bostøtta har gått ned med 1800kr...

Etter huslån,strøm,barnehage, forsikringer og tlf er betalt har jeg igjen 4200kr å leve for. Dette skal dekke mat, klær, medisiner, busskort, hygieneartikler osv... Til meg og en på 2 og en på 3...

Tar gledelig i mot alle mulige råd og tips til å få dette til å gå rundt...

Jeg har sagt opp alt av abonnementer, men har gjeld som koster 1000 kr mnd (snart ferdig,og det vil jo så klart hjelpe). Jeg er uføretrygdet og kan ikke jobbe, for da havner jeg på sykehus etterhvert. Barnebidraget blir ikke økt selvom jeg mister kontantstøtte og barnet begynner i barnehage, fordi far har for liten inntekt.

Syns det er blodig urettferdig at ting øker i pris, så de øker uføretrygden med ca 600kr i mnd, og derfor taper jeg 1800 kr i bostøtte og havner da i minus :(

Staten gir med den ene hånda og tar dobbelt tilbake...

Kontantstøtta og barnehagen visste jeg jo om, og har derfor justert meg etter det, men det med bostøtta visste jeg ikke om før utbetalingen kom, og det vipper hele lasset :(

Jeg selger unna alt som kan, men det hjelper jo bare kortsiktig... Kjøper alt billigst mulig, brukt og/eller på salg. Arver gjerne der det går...

Alle tips mottas med stor takk!

Anonymous poster hash: 92a11...783

Det er der samme beløbet vi har til rådighed til samme ting. Vi er 5..

Anonymous poster hash: 1deaf...358

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke medisiner er det du og barnet MÅ ha? Er det dyre homeopatmedisiner?

Dersom det er medisiner dere virkelig trenger så hør med legen om å få de på blå resept.

Dersom dette ikke er legemedisiner ville jeg gått til legen og fått lignende medisiner hos han.

Viss ikke legen vil gi deg den type medisin ville jeg vurdert alternativer istedenfor dyre medisin legen ikke anbefaler.

Kjenner du noen naboer, venninner eller fra barnehagen som har større unger så kan du jo hinte om at du skulle ønske du kunne arve klær av noen.

Jeg sliter ikke økonomisk, men vi snakket i foreningen om klær. Jeg fortalte at alt som er for smått til våre barn får søskenbarna, og at jeg skulle ønske jeg hadde noen å arve av. Hun ene kom neste gang med 3 store poser med klær etter sønnen. Glad for enkelt å bli kvitt klær når hun ryddet.

Mange syns det er vanskelig å spørre noen om de trenger å arve klær fra dem, redd for at det skal bli feil.

Hva med å sjekke på Facebook. Skriv en status på at per og Kari vokser så fort, alle klær og leker er plutselig for små. Ønsker å arve klær om noen har eller kjenner noen som vil bli kvitt noe! :-)

Det samme når barna blir eldre. Jeg har treningsdrakter og jakker i klubbfargen og utallige fotballsko. Alle små jeg kjenner har eldre søsken, men jeg tør ikke spørre "ukjente" om de vil arve. Hadde vært kjapp dersom jeg fikk vite noen som trengte slikt.

Bruk rester. Vi handler en gang i uka, blir det tomt for noe så må man spise noe annet. Kjøp brød som du skiver opp i butikken. Frys ned i poser så mange dere pleier å bruke og ta opp etterhvert.

Anonymous poster hash: 12072...56d

Skrevet

"Hjelp oss å hjelpe" kan du kontakte - om det er i nærleiken av der du bur. Dei kan hjelpe med både mat og klede. Søk på nettet:)

Skrevet

Jeg tenker det kan være lurt å be om ny vurdering av bostøtten. Bostøtten blir inntektsregulert i august hvert år, dvs at den bostøtten du har nå har lagt din inntekt for 2013 til grunn. Dersom inntekten din nå er lavere bør du be om en ny vurdering/klage på vedtaket.

Anonymous poster hash: ac1fa...d91

Den er lavere pga mistet kontantstøtte og en ekstra barnehageplass, men det var visst ikke noe de regnet med,fikk jeg beskjed om... 

Skrevet

Kjære Hi.

Jeg har: Cherrox (usikker på stavemåten) str 26. De er foret.

høstedress fra reflex str 98

vinterdress fra Vill str 2-3 år

Foret regntøy i str 98-104

Høstjakke fra Nameit str 98

alt er pent brukt av 1 barn.

send meg en pm hvis du er interessert.

Å, så utrolig snill du er <3 Tusen hjertelig takk! Gutten min bruker 24 i sko og 92 i klær, og jenta mi bruker 104 i klær og 25 i sko, men hun må ha spesialsko og spesialsåler, så hun kan ikke arve sko desverre.

De har foreløbig både parkdresser,vinterdresser og høstsko, men gutten min trenger vintersko/støvler, og begge ungene trenger ei høstjakke/overgangsjakke.... Hvis det er noe som kunne passet, sender jeg deg gjerne en melding. Men ellers er det mange andre som kunne trenge hjelp også,hvis du vil gi bort klær :)

Uansett, du er en engel som ønsker å hjelpe <3

Skrevet

Hvilke medisiner er det du og barnet MÅ ha? Er det dyre homeopatmedisiner?

Dersom det er medisiner dere virkelig trenger så hør med legen om å få de på blå resept.

Dersom dette ikke er legemedisiner ville jeg gått til legen og fått lignende medisiner hos han.

Viss ikke legen vil gi deg den type medisin ville jeg vurdert alternativer istedenfor dyre medisin legen ikke anbefaler.

Kjenner du noen naboer, venninner eller fra barnehagen som har større unger så kan du jo hinte om at du skulle ønske du kunne arve klær av noen.

Jeg sliter ikke økonomisk, men vi snakket i foreningen om klær. Jeg fortalte at alt som er for smått til våre barn får søskenbarna, og at jeg skulle ønske jeg hadde noen å arve av. Hun ene kom neste gang med 3 store poser med klær etter sønnen. Glad for enkelt å bli kvitt klær når hun ryddet.

Mange syns det er vanskelig å spørre noen om de trenger å arve klær fra dem, redd for at det skal bli feil.

Hva med å sjekke på Facebook. Skriv en status på at per og Kari vokser så fort, alle klær og leker er plutselig for små. Ønsker å arve klær om noen har eller kjenner noen som vil bli kvitt noe! :-)

Det samme når barna blir eldre. Jeg har treningsdrakter og jakker i klubbfargen og utallige fotballsko. Alle små jeg kjenner har eldre søsken, men jeg tør ikke spørre "ukjente" om de vil arve. Hadde vært kjapp dersom jeg fikk vite noen som trengte slikt.

Bruk rester. Vi handler en gang i uka, blir det tomt for noe så må man spise noe annet. Kjøp brød som du skiver opp i butikken. Frys ned i poser så mange dere pleier å bruke og ta opp etterhvert.

Tusen takk for svar og gode råd :)

Jenta mi må ha en del forskjellige såper,oljer og kremer fordi hun reagerer på alt og får utslett. Vi venter på time til hudlege. I tillegg må hun ha spesialsko og spesialsåler. Disse betaler vi kun egenandel på, men egenandelen er ganske drøy den også.

Jeg har mine medisiner på blå resept, og jeg får jo frikort etterhvert, så da blir legen gratis også.

Men det er likevel vanskelig nå,siden jeg mister såpass mye pr måned, så jeg får ikke spart opp til utgifter jeg vet vil komme, slik som nye sko og såler til jenta mi...

Jeg kjøper alt av såper og kremer til henne i sverige, for der er det nesten halve prisen. Men de er jo ikke på resept. Olja ho må ha, er fra helsekost, så den får man vel ikke hjelp med når det ikke er apotekvare og apoteket ikke har noe som ligner heller (udos choise, den hjelper enormt på huden hennes, og hennes harde mage. Er under utredning,men ting tar sånn tid, så jeg har jo prøvd meg frem i mellomtiden og funnet ting som fungerer)

Tusen takk igjen for råd og tips :)

HI

Skrevet

"Hjelp oss å hjelpe" kan du kontakte - om det er i nærleiken av der du bur. Dei kan hjelpe med både mat og klede. Søk på nettet:)

Ja, vi har både de og en annen organisasjon. Kan høre med de. Takk for tips :)

Skrevet

Kan jeg spørre, hvor mye får du i barnetillegg på 2 barn i mnd?

Eller hvor mye har du å rutte med?

Anonymous poster hash: db223...176

Skrevet

Barnetillegget er på 5800 kr brutto. Usikker på hva det utgjør netto, da jeg får disse pengene utbetalt "oppå" uføretrygda. Så har jeg 3 barnetrygder og 2000 kr i bidrag samt 600 i bostøtte...

Fordi jeg var stokk dum i mine yngre dager, har jeg gjeld som jeg fortsatt betaler på, og husleie/huslån går ikke under 10000 kr her jeg bor.

Kan ikke flytte heller, fordi jenta mi har en del oppfølging av bup, fysioterapi og sykehus, og bruker veldig lang tid på å bli trygg på andre. Så hvis vi flytter og bytter alle disse personene vil jenta mi bli "skadelidende" :( Da går jeg heller sulten og i fillete klær selv...

HI

Skrevet

Barnetillegget er på 5800 kr brutto. Usikker på hva det utgjør netto, da jeg får disse pengene utbetalt "oppå" uføretrygda. Så har jeg 3 barnetrygder og 2000 kr i bidrag samt 600 i bostøtte...

Fordi jeg var stokk dum i mine yngre dager, har jeg gjeld som jeg fortsatt betaler på, og husleie/huslån går ikke under 10000 kr her jeg bor.

Kan ikke flytte heller, fordi jenta mi har en del oppfølging av bup, fysioterapi og sykehus, og bruker veldig lang tid på å bli trygg på andre. Så hvis vi flytter og bytter alle disse personene vil jenta mi bli "skadelidende" :( Da går jeg heller sulten og i fillete klær selv...

HI

Vanskelig situasjon, håper det lysner litt. Kan være lurt å kontakte advokat og høres om de kan hjelpe deg videre med nav. Å få legen til å skaffe diagnoser av spesialister.

Skrevet

<blockquote class='ipsBlockquote' data-author="Anonym bruker" data-cid="146586876" data-time="1408050875" data-date="i går, 23:14">Anonym bruker" data-cid="146586876" data-time="1408050875" data-date="i går, 23:14 said:<p>

Kjære Hi.Jeg har: Cherrox (usikker på stavemåten) str 26. De er foret.høstedress fra reflex str 98vinterdress fra Vill str 2-3 årForet regntøy i str 98-104Høstjakke fra Nameit str 98alt er pent brukt av 1 barn.send meg en pm hvis du er interessert.

Å, så utrolig snill du er
Skrevet

Kjære Hi.Jeg har: Cherrox (usikker på stavemåten) str 26. De er foret.høstedress fra reflex str 98vinterdress fra Vill str 2-3 årForet regntøy i str 98-104Høstjakke fra Nameit str 98alt er pent brukt av 1 barn.send meg en pm hvis du er interessert.

Å, så utrolig snill du er <3 Tusen hjertelig takk! Gutten min bruker 24 i sko og 92 i klær, og jenta mi bruker 104 i klær og 25 i sko, men hun må ha spesialsko og spesialsåler, så hun kan ikke arve sko desverre.De har foreløbig både parkdresser,vinterdresser og høstsko, men gutten min trenger vintersko/støvler, og begge ungene trenger ei høstjakke/overgangsjakke.... Hvis det er noe som kunne passet, sender jeg deg gjerne en melding. Men ellers er det mange andre som kunne trenge hjelp også,hvis du vil gi bort klær :)Uansett, du er en engel som ønsker å hjelpe <3 Anonymous poster hash: 92a11...783

Å det var dumt da. Har gitt bort alt av de små str:(

Jakken som kan passe datteren din blir kanskje litt guttete. Den er blå med stjerner.

Se over hva du har, så sender du meg en mld hvis det er noe du trenger.

Er det andre i samme situasjon så send meg gjerne en pm. Vil gjerne gi de til noen som trenger

Skrevet

Vet ikke helt hva som skjedde lengre opp her med svaret mitt...

Skrevet

Økonomien min har endret seg drastisk.

Barnet begynner i barnehage, kontantstøtta forsvinner og bostøtta har gått ned med 1800kr...

Etter huslån,strøm,barnehage, forsikringer og tlf er betalt har jeg igjen 4200kr å leve for. Dette skal dekke mat, klær, medisiner, busskort, hygieneartikler osv... Til meg og en på 2 og en på 3...

Tar gledelig i mot alle mulige råd og tips til å få dette til å gå rundt...

Jeg har sagt opp alt av abonnementer, men har gjeld som koster 1000 kr mnd (snart ferdig,og det vil jo så klart hjelpe). Jeg er uføretrygdet og kan ikke jobbe, for da havner jeg på sykehus etterhvert. Barnebidraget blir ikke økt selvom jeg mister kontantstøtte og barnet begynner i barnehage, fordi far har for liten inntekt.

Syns det er blodig urettferdig at ting øker i pris, så de øker uføretrygden med ca 600kr i mnd, og derfor taper jeg 1800 kr i bostøtte og havner da i minus :(

Staten gir med den ene hånda og tar dobbelt tilbake...

Kontantstøtta og barnehagen visste jeg jo om, og har derfor justert meg etter det, men det med bostøtta visste jeg ikke om før utbetalingen kom, og det vipper hele lasset :(

Jeg selger unna alt som kan, men det hjelper jo bare kortsiktig... Kjøper alt billigst mulig, brukt og/eller på salg. Arver gjerne der det går...

Alle tips mottas med stor takk!

Barnwt kan ikke gå deltid i bhg, så du sparer litt der?

Anonymous poster hash: 1d1a4...fbc

Skrevet

HI

Hvilket fylke bor du i?

Skrevet

Det er vanskelig for barna å komme ordentlig inn i fellesskapet når de bare har deltid, så det ønsker jeg ikke. Jeg må finne andre løsninger...

Ønsker ikke å fortelle hvor jeg bor, for jeg har ikke lyst til å bli gjenkjent... Dette her er bare flaut :-(

Skrevet

En 2 åring trenger ikke gå fulltid for å komme inn i miljøet. Tvert imot kan det være godt å være hjemme litt.

Hva med å høre om man kan ha 80% plass for 3 åringen og 60% plass for 2 åringen? Evt 60% på begge?

4 og 5 åringer trenger kanskje å gå fulltid for å komme inn i miljøet og være med på det som skjer. Mindre barn trenger ikke det.

Det er viktig for små barn å få finne roen. Ha god tid når dere står opp, spise frokost, en liten tur på lekeplassen i nærheten før lunsj og hviletid.

De fleste skulle ønske de kunne være mer hjemme med barna. Du har faktisk muligheten (og det vil hjelpe økonomisk). Se på alt det positive ved å ha dem hjemme en dag eller to i uka, det er det de fleste drømmer om! :-)

Snakk med styrer i barnehagen, vær ærlig og forklar problemet. Hun kan hjelpe deg med å få redusere plass.

Styrer kan og si på foreldremøtet at dersom noen har klær de ønsker å arve bort til andre så vet hun om flere som ønsker arveklær til barna. I dagens bruk og kastsamfunn er det viktig at man bruker "opp" klær og leker. Så de som eventuelt ønsker å arve bort kan komme til henne så kan hun formidle kontakt videre! Dette ble gjort i barnehagen vår!

Skrevet

Slutt og klag, er noen som er fattige og har mindre penger enn dere. stakkars dere da

Anonymous poster hash: 2697f...4d1
Skrevet

Sjekk om du el barnet har rett på grunnstønad og/eller hjelpesønad.

Gjest mamma til 2 jenter:)
Skrevet

Jeg gikk på AAP å fikk dekket 65% av barnehage/sfo regning. Jeg var da syk som deg å gikk hjemme. Hvorfor får ikke du? Er du sikker?

Gjest mamma til 2 jenter:)
Skrevet

Som uføretrygdet har du jo honnør kort og får "barnepris" og halv pris på alke busser, båter og tog i norge.

Gjest lillehi
Skrevet

Slutt og klag, er noen som er fattige og har mindre penger enn dere. stakkars dere da

Hvis du ikke har noe fornuftig å si så klapp igjen😡

Skrevet

Kanskje du kan jobbe med rettskrivingen din og personligheten din slik at du får deg en jobb og slipper å være fattig og bitter snylter? :)

Anonymous poster hash: 26a52...9e2

Skrevet

Jeg gikk på AAP å fikk dekket 65% av barnehage/sfo regning. Jeg var da syk som deg å gikk hjemme. Hvorfor får ikke du? Er du sikker?

På AAP er man jo under utredning og må stille på tiltak fra NAV på dagen, ergo må man ha barnevakt. Når man er ufør så er man ferdig utredet og har ikke behov for barnevakt siden NAV ikke kan tvinge deg ut på noe tiltak.

Skrevet

Kontakt NAV, kanskje du kan få litt sosialhjelp? Du kan også få dekt opp til 64% av bhg/SFO fra NAV, men det har du vel søkt om?

4200kr mnd er altfor lite når det skal dekke mat, lege, klær osv. Prøv å få til et møte med NAV og snakk med dem og hør om det er noe de kan hjelpe deg med.

Lykke til

Anonymous poster hash: e6146...0d8

Vi er to voksne og et barn, og vi har ca det etter at alle regninger er betalt. Det går jo.. Har ikke falt meg inn å løpe til nav av den grunn.

Anonymous poster hash: 75fc5...492

Hvis dere klarer dere på det, vil du være så snill å gi meg tips? Hvordan handler du? Hvordan ordner du med klær og utstyr til barnet?

Jeg har ingen jeg kan arve av, men hiver meg på annonser hvis noen gir bort noe vi trenger,eller kommer til å trenge etterhvert.

Får du lagt av penger slik at du har ekstra hvis bobledressen plutselig går i stykker, eller vaskemaskina ryker? hva om en av dere blir syke og må ha legevisitt og medisiner?

På forhånd takk for svar! :)

Jeg har dessverre yngre barn enn dine, men tror du ikke noen her inne kan la deg arve hvis du spør i en ny tråd ( slik at flere kan lese )

Anonymous poster hash: a437b...d4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...