Gå til innhold

4200 kr pr mnd å leve for...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Økonomien min har endret seg drastisk.

Barnet begynner i barnehage, kontantstøtta forsvinner og bostøtta har gått ned med 1800kr...

Etter huslån,strøm,barnehage, forsikringer og tlf er betalt har jeg igjen 4200kr å leve for. Dette skal dekke mat, klær, medisiner, busskort, hygieneartikler osv... Til meg og en på 2 og en på 3... 

Tar gledelig i mot alle mulige råd og tips til å få dette til å gå rundt...

Jeg har sagt opp alt av abonnementer, men har gjeld som koster 1000 kr mnd (snart ferdig,og det vil jo så klart hjelpe). Jeg er uføretrygdet og kan ikke jobbe, for da havner jeg på sykehus etterhvert. Barnebidraget blir ikke økt selvom jeg mister kontantstøtte og barnet begynner i barnehage, fordi far har for liten inntekt.

Syns det er blodig urettferdig at ting øker i pris, så de øker uføretrygden med ca 600kr i mnd, og derfor taper jeg 1800 kr i bostøtte og havner da i minus :(

Staten gir med den ene hånda og tar dobbelt tilbake...

Kontantstøtta og barnehagen visste jeg jo om, og har derfor justert meg etter det, men det med bostøtta visste jeg ikke om før utbetalingen kom, og det vipper hele lasset :(

Jeg selger unna alt som kan, men det hjelper jo bare kortsiktig... Kjøper alt billigst mulig, brukt og/eller på salg. Arver gjerne der det går...

Alle tips mottas med stor takk!

Anonymous poster hash: 92a11...783
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til NAV og søk supplerende sosialstøtte.

Sjekk ut, om du ikke alt har gjort det, om din kommune gir redusert barnehagepris til lavinntektsfamilier.

Anonymous poster hash: 4042d...efb
Skrevet

Kontakt NAV, kanskje du kan få litt sosialhjelp? Du kan også få dekt opp til 64% av bhg/SFO fra NAV, men det har du vel søkt om?

4200kr mnd er altfor lite når det skal dekke mat, lege, klær osv. Prøv å få til et møte med NAV og snakk med dem og hør om det er noe de kan hjelpe deg med.

Lykke til

Anonymous poster hash: e6146...0d8

Skrevet

Gå til NAV og søk supplerende sosialstøtte.

Sjekk ut, om du ikke alt har gjort det, om din kommune gir redusert barnehagepris til lavinntektsfamilier.

Nav godtar ikke de utgiftene jeg har på medisiner til meg og det ene barnet, særlig barnet, fordi det ikke foreligger en diagnose ennå, i papirene...

Ikke bryr de seg om gjelda mi heller,men den forstår jeg jo,det er mitt ansvar. Og de vil ikke hjelpe meg før jeg selger leiligheten og leier istedet, til tross for at å leie er dyrere enn å eie her jeg bor.

Min kommune har hverken friplasser eller lavere foreldrebetaling, det har jeg allerede sjekket. Og jeg får ikke hjelp til barnetilsyn fordi jeg er uføretrygdet og det er annerledes regler for det.

hi

Skrevet

Får du ikke dekket deler av bhg? Og får du barnetillegg på uføretrygden?

Skrevet

Kontakt NAV, kanskje du kan få litt sosialhjelp? Du kan også få dekt opp til 64% av bhg/SFO fra NAV, men det har du vel søkt om?

4200kr mnd er altfor lite når det skal dekke mat, lege, klær osv. Prøv å få til et møte med NAV og snakk med dem og hør om det er noe de kan hjelpe deg med.

Lykke til

Vi er to voksne og et barn, og vi har ca det etter at alle regninger er betalt. Det går jo.. Har ikke falt meg inn å løpe til nav av den grunn.

Anonymous poster hash: 75fc5...492

Skrevet

Lykke til

Uføre får ikke dekket de 64% til bhg desverre.... Vi går jo bare hjemme og driver dank nemlig... Det er ikke en grunn til at man blir ufør ifølge nav's regler, derfor trenger jo ikke barn av uføre det  barnehagen kan tilby...

Ikke deg jeg prøver å være ufin mot,altså. Håper du ser igjennom min irritasjon, at den er ment mot nav.

Sosialhjelp får jeg heller ikke. Det er bl.a medisiner vi MÅ ha, men som ikke er diagnostisert på papiret ennå, og derfor tar de ikke hensyn til det. Jeg har også gjeld som de, naturlig nok, ikke tar hensyn til, og derfor har jeg jo de 1000kr ekstra i dems øyne. 

hi

Skrevet

Får du ikke dekket deler av bhg? Og får du barnetillegg på uføretrygden?

Nei, jeg får ikke dekket en eneste krone til bhg. Barnetillegg i trygda får jeg, men trygda mi i seg selv er ikke store greine,siden jeg ble ufør før jeg rakk å jobbe noe som helst... :(

hi

Gjest lillehi
Skrevet

Kjære deg😃 jeg vet så altfor godt hvordan du har det. Vi er en voksen og en på 14, og jeg har 3000 å leve på i mnd. Du kan høre med Frelsesarmeen om matposer, jeg får det hver mnd og det hjelper på! Der kan du også få rekvisisjon på klær fra Fretex. Ellers kjøp mat på tilbud og lag gjerne store gryter med grønnsakssuppe og lapskaus og frys ned. Havregrøt er billig og god mat. Se gjerne etter mat som er nærmt til å gå ut på dato, den er ofte 50% på. Lykke til😃 klem💕

Skrevet

Lykke til

Vi er to voksne og et barn, og vi har ca det etter at alle regninger er betalt. Det går jo.. Har ikke falt meg inn å løpe til nav av den grunn.

Hvor mye betaler dere i busskort i det beløpet?

Anonymous poster hash: 97564...5ae

Skrevet

Lykke til

Hvis dere klarer dere på det, vil du være så snill å gi meg tips? Hvordan handler du? Hvordan ordner du med klær og utstyr til barnet?

Jeg har ingen jeg kan arve av, men hiver meg på annonser hvis noen gir bort noe vi trenger,eller kommer til å trenge etterhvert.

Får du lagt av penger slik at du har ekstra hvis bobledressen plutselig går i stykker, eller vaskemaskina ryker? hva om en av dere blir syke og må ha legevisitt og medisiner?

På forhånd takk for svar! :)

Skrevet

Hi har du sjekket om det er mulighet for rentefritak på huslånet ditt nå mens ungene er små og du har utgifter til barnetilsyn?

Skrevet

Kjære deg jeg vet så altfor godt hvordan du har det. Vi er en voksen og en på 14, og jeg har 3000 å leve på i mnd. Du kan høre med Frelsesarmeen om matposer, jeg får det hver mnd og det hjelper på! Der kan du også få rekvisisjon på klær fra Fretex. Ellers kjøp mat på tilbud og lag gjerne store gryter med grønnsakssuppe og lapskaus og frys ned. Havregrøt er billig og god mat. Se gjerne etter mat som er nærmt til å gå ut på dato, den er ofte 50% på. Lykke til klem

Leit å høre at du er i samme båt :( Hvordan går man frem for å få hjelp av frelsesarmeen?

Ingen av ungene mine klarer noe slags grøt, de regelrett brekker seg begge to, men supper og lapskaus kan jeg gjerne lage! takk for tips :)

Tusen takk for tips! Har du flere,tar jeg gjerne imot :)

HI

Skrevet

Hi har du sjekket om det er mulighet for rentefritak på huslånet ditt nå mens ungene er små og du har utgifter til barnetilsyn?

Det er lindorf jeg har lånet hos (husbanken,kommunalt lån,men pengene er lindorf sine), så tviler sterkt på at de samarbeider stort... Men jeg kan jo høre, det hadde gitt meg 3200 mer i mnd, og det hadde jo vært luksus! Takk for tips!

Skrevet

Nav godtar ikke de utgiftene jeg har på medisiner til meg og det ene barnet, særlig barnet, fordi det ikke foreligger en diagnose ennå, i papirene...

Det vedtaket bør påklages. Få legeerklæringer på behovet, da er ikke diagnosen relevant.

Et alternativ - men det sitter langt inne for de fleste - vil være å kontakte barneverntjenesten og søke om dekket barnehageplass. Det hender vi innvilger det selv om foreldre er hjemmeværende, fordi barnet har behov for sosialisering og foreldre som ikke er utslitte.

Ellers finnes det ulike lokale ordninger for mat, klær, fritidsaktiviteter etc., men disse kommer jo veldig an på hvor du bor. Jeg er godt kjent med en del tilbud i Oslo. På nasjonalt plan kan du også sjekke ut tilbudet til Ferie for alle for å kunne ta med barna på ferie.

Skrevet

Det vedtaket bør påklages. Få legeerklæringer på behovet, da er ikke diagnosen relevant.

Et alternativ - men det sitter langt inne for de fleste - vil være å kontakte barneverntjenesten og søke om dekket barnehageplass. Det hender vi innvilger det selv om foreldre er hjemmeværende, fordi barnet har behov for sosialisering og foreldre som ikke er utslitte.

Ellers finnes det ulike lokale ordninger for mat, klær, fritidsaktiviteter etc., men disse kommer jo veldig an på hvor du bor. Jeg er godt kjent med en del tilbud i Oslo. På nasjonalt plan kan du også sjekke ut tilbudet til Ferie for alle for å kunne ta med barna på ferie.

Barnevernet har jeg alt hvert hos.. De bare lo meg opp i ansiktet, svarte at der fikk jeg ikke noe sympati og barnevernet drev ikke med økonomisk bistand nei,og så sendte de meg opp på nav. Nav sa at nei,de drev ikke med slikt, da måtte jeg gå til barnevernet... HI

Skrevet

Er nok andre mennesker som er fattigere en deg. Vær takknemlig for det du har. 

Anonymous poster hash: 394b5...163
Skrevet

Er nok andre mennesker som er fattigere en deg. Vær takknemlig for det du har.  Anonymous poster hash: 394b5...163

Det er nok mennesker som er lurere enn deg også. Det får vi alle være takknemlige for!

Anonymous poster hash: e880f...d20

Skrevet

Barnevernet har jeg alt hvert hos.. De bare lo meg opp i ansiktet, svarte at der fikk jeg ikke noe sympati og barnevernet drev ikke med økonomisk bistand nei,og så sendte de meg opp på nav. Nav sa at nei,de drev ikke med slikt, da måtte jeg gå til barnevernet... HI

Åååkej... da foreslår jeg å levere skriftlig søknad på supplerende sosialstøtte, forlange skriftlig svar (det er lovpålagt) og eventuelt levere klage på avslag igjen. Legg ved legeerklæring som dokumentasjon.

Så leverer du skriftlig søknad til bvtj. om støtte til barnehageplass og SFO på grunn av barnas behov for sosialisering og aktivisering, samt barnas behov for at deres uføre forelder kan økonomisere tilstrekkelig med sine ressurser tross svekket helse til at barna fortsetter å ha det godt i hjemmet. Du skal ha skriftlig tilbakemelding og kan ved et eventuelt avslag klage til fylkesmannen (som stadig gir medhold i klager med mer økonomiske enn faglig begrunnede avslag på hjelpetiltak).

Det er pes, men det er verdt det. Om det finnes fri rettshjelp der du bor, kan du antagelig få advokatbistand i klageprosessene.

Gjest lillehi
Skrevet

Kjære deg jeg vet så altfor godt hvordan du har det. Vi er en voksen og en på 14, og jeg har 3000 å leve på i mnd. Du kan høre med Frelsesarmeen om matposer, jeg får det hver mnd og det hjelper på! Der kan du også få rekvisisjon på klær fra Fretex. Ellers kjøp mat på tilbud og lag gjerne store gryter med grønnsakssuppe og lapskaus og frys ned. Havregrøt er billig og god mat. Se gjerne etter mat som er nærmt til å gå ut på dato, den er ofte 50% på. Lykke til klem

Leit å høre at du er i samme båt :( Hvordan går man frem for å få hjelp av frelsesarmeen?

Ingen av ungene mine klarer noe slags grøt, de regelrett brekker seg begge to, men supper og lapskaus kan jeg gjerne lage! takk for tips :)

Tusen takk for tips! Har du flere,tar jeg gjerne imot :)

HI

Du bare kontakter Frelsesarmeen der du bor og så registrerer du deg. Da kan du hente mat en gang i mnd. Du kan også søke om julehjelp😃

Skrevet

Lykke til

1480,-. Hvordan det? Vi har ikke bil..

Skrevet

Jeg tenker det kan være lurt å be om ny vurdering av bostøtten. Bostøtten blir inntektsregulert i august hvert år, dvs at den bostøtten du har nå har lagt din inntekt for 2013 til grunn. Dersom inntekten din nå er lavere bør du be om en ny vurdering/klage på vedtaket.

Anonymous poster hash: ac1fa...d91

Skrevet

Lykke til

1480,-. Hvordan det? Vi har ikke bil..

Så da har dere bare 2720 kr til mat, gaver, klær og annet? For 3 personer.

Du burde da virkelig komme med råd til HI om hvordan dere klarer det.

Skrevet

Ring lindorff, prøv å forhandle deg til mindre rente.

Anonymous poster hash: 66a92...d4f

Skrevet

Kjære Hi.

Jeg har: Cherrox (usikker på stavemåten) str 26. De er foret.

høstedress fra reflex str 98

vinterdress fra Vill str 2-3 år

Foret regntøy i str 98-104

Høstjakke fra Nameit str 98

alt er pent brukt av 1 barn.

send meg en pm hvis du er interessert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...