Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #51 Skrevet 13. august 2014 Huff. Ja, det er du.Hva skal jeg gjøre da? Når det ikke er første gang det skjer og det tydelig ikke går inn ved å bare være streng? Han kan jo ikke drive å tømme sjampo etter sjampo. Har ikke råd til å drive å kjøpe nye hele tiden fordi ha synes det er gøy med såpe... Anonymous poster hash: ab497...69b Hva du skal gjøre? Vet ikke jeg, for i min verden er shampoen bare en flaske såpe og har veldig lav verdi. Den betyr ikke mye for meg, i det hele tatt betyr ikke mitt jordiske gods noe særlig, og heller ikke vakkert hår. Ungene mine har alle gjort det samme, og jeg ler. De er barn, jeg regner ikke med at de vil fortsette med det hele oppveksten. Det ble vel for fristende å lage skum, tenker jeg. I din verden er det sikkert annerledes. Dine verdier er nok ganske annerledes enn mine. Du har myyyye som telles og måles i kroner og øre. Man må jo bedrive oppdragelse basert på hvilke verdier man faktisk står for, ikke verdier som andre folk står for. Derfor er det nytteløst å motta råd fra dem som lever og tenker helt annerledes enn deg selv. Det er iallefall nytteløst når dem man spør til råds allerede sitter på sin høye, hvite hest og har inntatt "jeg er bedre enn deg"-holdningen. Men dette er ikke første gang jeg registererer dette fenomenet fra visse brukere her inne. I noen familier har man dårlig råd eller man har mange barn, ev begge deler, og da merkes slikt på et stramt budsjett. Anonymous poster hash: 3e3b9...c9a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #52 Skrevet 13. august 2014 Hjelpe meg... Her har du fått mange rare svar, HI! LeTwinsA, hente gutten? Som i at det er omsorgssvikt? hahahaha HI: Jeg syns ikke du er så streng, jeg da, men han får jævlig dårlig betalt for jobbene sine om han bruker 2 uker på å tjene 30 kr La nå ihvertfall gutten få en lønnsøkning så han ikke må jobbe seg i hjel a Jeg har 4 barn, og de to minste på 4 og 6 år er helt ramme på å leke i dusjen. De brukte ofte opp en full flaske sjampo eller dusjsåpe fordi de skulle "vaske" dusjen med de nye klutene sine, eller de tar med klesbalja inn i dusjen og bruker sjampoen som badesåpe osv.. Greit nok de to-tre første gangene, men så var det nok. Man gidder ikke det. Sløser med penger ifa såpe og vann... Når 5 stykker skal vaske seg opptil flere ganger i uka så trengs det faktisk litt såper ila måneden, derfor er det sabla kjipt når noen faktisk kaster det bort med vilje. Jeg måtte begynne å gi dem sjampo/såpe rett i hånda samt være på badet hele tiden da de dusjet.. Andre ganger så har jeg tatt vare på en tom flaske og bare fylt på litt og litt fra "hovedflaska". På den måten har jeg ikke trengt å kjøpe nye flasker hele tiden.. Men jeg er enig med deg, hi, så lenge det ikke er feilberegning så bør han få en konsekvens (eller straff, som andre mener det er). Sløser ham med vilje (slik mine gjorde) så er det faktisk greit at han må betale for en ny (så lenge det ikke er en svinedyr frisørsjampo, da kan det ta en evighet). På den måten skjønner han nok at sjampoen ikke bare dukker mysterisk opp i dusjen, men at den faktisk koster deg penger hver gang du må kjøpe en ny.. Syns det er så rar mentalitet her inne noen ganger. Når en 6 åring søler og sløser med sjampoen så er det "stakkars, han er jo bare et lite barn". Men i en annen tråd hvor noen lurte på om vi dusjet våre 6 åringer svarte mange at "herregud, han er 6 år, han burde klare å dusje selv". Eller om jeg smører frokosten hans så er det "herregud, han kommer til å bli lite selvstendig. En 6 åring er i full stand til å smøre sin egen mat". Anonymous poster hash: 11426...8fd
nasse nøffen Skrevet 13. august 2014 #53 Skrevet 13. august 2014 helt greit...men dropp å gi han lønn. Si heller at idag hadde jeg lyst å kjøpe det eller det il deg, men kjøpte heller en shampoo
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #54 Skrevet 13. august 2014 Syns det er tull å lære ungen å få penger for alt han gjør hjemme.Anonymous poster hash: 90a98...af7 Veldig enig med den!Anonymous poster hash: 852a2...1d0 Han får ikke penger for alt han gjør, men han har noen oppgaver han kan få penger for. Sånn har vi det. Jeg synes det er tullete å bare gi barn og ungdom lommepenger uten at de gjør en shit. Men det er ikke det jeg spør om her.HIAnonymous poster hash: ab497...69b Jeg syns du bruker for mye tid på materielle verdier som en sjampo. Her får ungene ukelønn yten å jobbe for det. Tenk det! :-) lønnen er ikke knyttet til det å gjøre noe i huset. Men de har selvsagt oppgaver i huset som SKAL gjøres. Det er enselvfølge at alle hjelper til både med faste ting og når vi spør om hjelp. Dersom de ikke gjør pliktene sine får de ikke gå ut, spilletid osv. Ukepenger får de for å lære å spare til ting. Velge hva de vil kjøpe osv. Dersom jeg gjør en feil på min jobbblir jeg ikke trekt i lønn....Anonymous poster hash: 90a98...af7 Nå stod det nettopp en artikkel om dette å gi lommepenger til barn ubetinget, og det var ikke så mye positivt ved det. Når man leser de fleste svarene her inne er det jo ikke tvil om hvorfor norske barn er kravstore, bortskjemte og de som bestemmer i husholdningen. De skal tydeligvis skånes fra kjeft og sanksjoner relatert til atferd, og herje på som de vil. Anonymous poster hash: 3e3b9...c9a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #55 Skrevet 13. august 2014 Hei HI. Sånn er det med 30 åringen min..@mannen Skjønner frustrasjonen. Men jeg ville ikke latt han betale for den,det holder jo så lenge du ikke syr puter under armene på ungen. noe mora til gubben min har gjort. Anonymous poster hash: 65288...d23
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #56 Skrevet 13. august 2014 Da gir du en passende mengde sjampo til ham når han skal dusje, evt innfinner deg med at dette også er noe som må læres. Han kan ikke holde på i to hele uker for å bøte på en sjampflaske til 30kr. Stakkars gutt om han knuser et vindu en gang....Har sagt at han har allerede penger som han har tjent gjennom jobbing!! Har da ikke tenkt å tvinge han i arbeid i 2 uker... HI Anonymous poster hash: ab497...69b Han må jo jobbe i to uker for å tjene 30kr. Nei, han pleier å bruke ca den tiden på å tjene det. Han HAR over 50 kr han har tjent, og har dermed også penger til å kjøpe sjampo. Jeg tvinger vel ikke barnet mitt til å jobbe for å betale tilbake..... herregud... HI Anonymous poster hash: ab497...69b Men du tar jo pengene han allerede har jobbet i 2 uket for å tjene. Det er liksom same same, NOT different! For et rar oppdragelseregime du kjører! 😲 Anonymous poster hash: 9a8b5...665
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #57 Skrevet 13. august 2014 En på 6 år har ikke utviklet full impulskontroll (ikke gutter på 18 heller ) Der og da tenker han kun på hvor gøy det er å leke med shampoen... Kan du ikke hjelpe han litt så han kan oppnå mestringsfølelse ved å vaske håret selv? Gi han passe mengde shampo så slipper dusj-situasjonen å bli til kjeft og straff.... Huff Anonymous poster hash: 82252...89a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #58 Skrevet 13. august 2014 Jeg hjelper vanligvis min 7-åring med å "posjonere" ut shampo/såpe... Men hvis han hadde sølt og lekt med en hel flaske med vilje flere ganger etter å ha blitt snakket til, hadde jeg gitt ham èn advarsel ( som er standard her i huset), og forklart konsekvensen hvis han gjorde det igjen. Her hadde det nok også blitt at han måtte betale for en ny shampoflaske selv.. Enig med deg. Anonymous poster hash: 046c0...304
Sint naken biltyv Skrevet 13. august 2014 #59 Skrevet 13. august 2014 Herregud så hissig du er! Hvorfor spør du her inne når du bare blir sur og frekk over svara du får? Du er altfor streng og i tillegg lite mottagelig for å høre andres meninger.
Miamimom Skrevet 13. august 2014 #60 Skrevet 13. august 2014 Jeg hadde nok ikke vært så streng som deg, men jeg hadde absolutt ikke ledd av at barna tømte en sjampoflaske nesten daglig. Det synes jeg er vel så ille.
Ladybird2014 Skrevet 13. august 2014 #61 Skrevet 13. august 2014 Jeg hadde ikke ledd, jeg hadde fortalt ham at det var uakseptabelt. Men ikke tatt pengene hans. Du skriver at det er lenge siden det skjedde sist. Da hadde jeg kommet med en advarsel; "skjer dette flere ganger får du bruke egne penger til å kjøpe ny sjampo". Det finnes en mellomting mellom din måte og fri oppdragelse, altså.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #62 Skrevet 13. august 2014 Jeg er egentlig enig med HI at slikt bør få en konsekvens. Ikke det ar kostnaden ved å kjøpe en såpe eller shampo i seg selv er så stor. Det hadde så klart vært litt mer regelen om det var en dyr shampo enn en billig. Men prinsippet er der likevel: en 6- åring bør vite bedre enn å tømme EN HEL shampoflaske når han eller hun dusjer. Å ta litt for mye er en ting. ,an må selvfølgelig lære barna å porsjonene riktig mengde. Men en 6-åring forstår at en hel flaske ikke er riktig mengde. Da handler det ikke lenger om å ta litt for mye i hånda, helle litt for fort osv......Spesielt når dette har skjedd flere ganger og han tidligere har blitt fortalt at dette ikke er greit, så synes jeg det er en grei konsekvens at han selv må gå å kjøpe en ny flaske på butikken! Anonymous poster hash: 4c7b3...735
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #63 Skrevet 13. august 2014 Synes dette er litt sjokkerende av tre grunner - fordi du reagerer som du gjør, fordi du lager en problemstilling av det og fordi du tar det opp her. Samtidig synes jeg av samme årsak det også er bra du tar det her fordi du har fått noen konstruktive svar og jeg håper du har selvinnsikt nok til å ta de til deg.. Jeg opplevde faktisk nesten det samme idag med min gutt på seks år: han kommer løpende ut fra dusjen og roper stolt og med et stort smil "mamma, LUKT på meg, SE så ren jeg er!! Jeg brukte halve såpeflaska, var det bra?!". Vi har også hatt noen episoder hvor nærmest hele såpe/sjampoflaska har blitt brukt opp. Han har dårlig impulskontroll, er spontan og har vel en forestilling om at jo mer han bruker, jo renere blir han - og DA blir mamma og pappa glad;-) Vi har selvfølgelig tatt det opp med ham - men distré som han er tar det tid før han virkelig lærer det. Og det tar tid å lære enkelte ting! Jeg skjønte idag at jeg selvfølgelig, neste gang han dusjer, må vise ham konkret hvor mye såpe og sjampo han skal bruke. Synes reaksjonen din var litt absurd, faktisk. Absolutt enig i at man må lære barn at sjampo ikke skal brukes opp hver gang men ikke ved å straffe dem på den måten.. Han er jo bare seks år!! Litt nysgjerrig på hva du tenker om reaksjonen din etter å ha lest de ulike tilbakemeldingene her? Ser du er temmelig krass i kommentarene men hva tenker du nå etter så mange svar? Anonymous poster hash: 3c9a8...cf4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå