Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #1 Skrevet 13. august 2014 Trippet inn i dusjen i dag for å utføre mine vanlige ritualer. Tar opp sjampoen.... som er TOM. I går fikk 6 åringen (gutt med ca 2 cm hår) beskjed om at han kunne ta litt av sjampoen til å vaske håret sitt med. Han har da tømt hele flaska som nesten var full. Det er heller ikke første gang det skjer...men det er en stund siden sist, det skal sies. Fortalte klart og tydelig hva jeg syntes om det. Han fikk kjeft, og ble minnet på at dette ikke var første gang og at jeg trodde vi var ferdige med det. Konsekvensen er at han ikke får bruke såpe i dusjen selv på en stund (vi hjelper han med vasking av hår) og at han må bruke av sine egne sparepenger på å kjøpe ny sjampo til oss. (Han kan jobbe hjemme og tjene type 3 kr på å dekke av bordet etter mat, 5 kr for å brette en haug med tøy osv... og slik spare til ting han ønsker seg.) Han bruker gjennomsnittlig ca 2 uker på å tjene 30 kr hvis han jobber "middels", så det er ikke akkurat "lette" penger han må bruke på sjampo. Er jeg streng? Anonymous poster hash: ab497...69b
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #3 Skrevet 13. august 2014 Syns det er tull å lære ungen å få penger for alt han gjør hjemme. Anonymous poster hash: 90a98...af7
Gjest Sekretøsa Skrevet 13. august 2014 #5 Skrevet 13. august 2014 Ja. Si fra til han igjen og kjøp den selv
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #6 Skrevet 13. august 2014 Ja... Hadde hjulpet ham med sjampo en stund framover. Ikke fått han til å jobbe for det. Kanskje når han er litt større? Anonymous poster hash: 852a2...1d0
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #7 Skrevet 13. august 2014 Uhm... jeg syns du er litt streng ja..Jeg brukte selv alt for mye balsam (i følge farmor) da jeg var mindre. Hun mente at en dæsj på str med en enkroning var nok.. Jeg har MASSE hår til korsryggen, og trenger minst en liten håndfull (golfballstr).Hun valgte da å porsjonere balsamen oppi en kork eller lignende til meg. Haha, må le når jeg tenker på det, for det holdt virkelig ikke.Men kan ikke det være en idé? Anonymous poster hash: fd89c...956
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #8 Skrevet 13. august 2014 Huff. Ja, det er du. Hva skal jeg gjøre da? Når det ikke er første gang det skjer og det tydelig ikke går inn ved å bare være streng? Han kan jo ikke drive å tømme sjampo etter sjampo. Har ikke råd til å drive å kjøpe nye hele tiden fordi ha synes det er gøy med såpe... Anonymous poster hash: ab497...69b
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #9 Skrevet 13. august 2014 Syns det er tull å lære ungen å få penger for alt han gjør hjemme. Anonymous poster hash: 90a98...af7 Veldig enig med den! Anonymous poster hash: 852a2...1d0
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #10 Skrevet 13. august 2014 Han må ikke jobbe hjemme, han HAR jobbet hjemme og tjent penger! Så han har ca litt over 50 kr på sparebøssa. Dt er derfra jeg tenker han må ta fra. Ikke ta han må jobbe inn pengene til sjampoen.... HI Anonymous poster hash: ab497...69b
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #11 Skrevet 13. august 2014 Streng er vel ikke det riktige orset. Hevngjerrig og inkonsekvent er vel riktigere. Gutten har feilvurdert hvor mye sjampo han trengte, men han hadde fått lov til å ta. Det er normalt for en 6 åring å feilberegne dette. Det er noe som må læres og du må faktisk forvente at det går litt mye noen ganger. Det du oppnår nå er en gutt som i stedenfor å være stolt over å kunne slike ting som å vaske håret selv blir utrygg og får motforestillinger mot å gjøre ting selv. Anonymous poster hash: 7e96d...88a
Ladybird2014 Skrevet 13. august 2014 #12 Skrevet 13. august 2014 Da gir du en passende mengde sjampo til ham når han skal dusje, evt innfinner deg med at dette også er noe som må læres. Han kan ikke holde på i to hele uker for å bøte på en sjampflaske til 30kr. Stakkars gutt om han knuser et vindu en gang....
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #13 Skrevet 13. august 2014 Syns det er tull å lære ungen å få penger for alt han gjør hjemme. Anonymous poster hash: 90a98...af7 Veldig enig med den! Anonymous poster hash: 852a2...1d0 Han får ikke penger for alt han gjør, men han har noen oppgaver han kan få penger for. Sånn har vi det. Jeg synes det er tullete å bare gi barn og ungdom lommepenger uten at de gjør en shit. Men det er ikke det jeg spør om her. HI Anonymous poster hash: ab497...69b
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #14 Skrevet 13. august 2014 Streng er vel ikke det riktige orset. Hevngjerrig og inkonsekvent er vel riktigere. Gutten har feilvurdert hvor mye sjampo han trengte, men han hadde fått lov til å ta. Det er normalt for en 6 åring å feilberegne dette. Det er noe som må læres og du må faktisk forvente at det går litt mye noen ganger. Det du oppnår nå er en gutt som i stedenfor å være stolt over å kunne slike ting som å vaske håret selv blir utrygg og får motforestillinger mot å gjøre ting selv. Anonymous poster hash: 7e96d...88a OK. Jeg mener at en hel flaske sjampo ikke er å feilberegne. Gutten er ikke dum. I tillegg har vi gått gjennom dette mange ganger før, så han vet det. Skjønner ikke hvordan du kan alle meg inkonsekvent når han får tilsnakk hver gang... Det gikk tydelig ikke inn, så da blir konsekvensene høyere. HI Anonymous poster hash: ab497...69b
Gjest Antarctica Skrevet 13. august 2014 #15 Skrevet 13. august 2014 Huff. Ja, det er du.Hva skal jeg gjøre da? Når det ikke er første gang det skjer og det tydelig ikke går inn ved å bare være streng? Han kan jo ikke drive å tømme sjampo etter sjampo. Har ikke råd til å drive å kjøpe nye hele tiden fordi ha synes det er gøy med såpe... Anonymous poster hash: ab497...69b Hva du skal gjøre? Vet ikke jeg, for i min verden er shampoen bare en flaske såpe og har veldig lav verdi. Den betyr ikke mye for meg, i det hele tatt betyr ikke mitt jordiske gods noe særlig, og heller ikke vakkert hår. Ungene mine har alle gjort det samme, og jeg ler. De er barn, jeg regner ikke med at de vil fortsette med det hele oppveksten. Det ble vel for fristende å lage skum, tenker jeg. I din verden er det sikkert annerledes. Dine verdier er nok ganske annerledes enn mine. Du har myyyye som telles og måles i kroner og øre. Man må jo bedrive oppdragelse basert på hvilke verdier man faktisk står for, ikke verdier som andre folk står for. Derfor er det nytteløst å motta råd fra dem som lever og tenker helt annerledes enn deg selv.
Berta_78 Skrevet 13. august 2014 #16 Skrevet 13. august 2014 (endret) Huff. Ja, det er du. Hva skal jeg gjøre da? Når det ikke er første gang det skjer og det tydelig ikke går inn ved å bare være streng? Han kan jo ikke drive å tømme sjampo etter sjampo. Har ikke råd til å drive å kjøpe nye hele tiden fordi ha synes det er gøy med såpe... Anonymous poster hash: ab497...69b Sett shampoen høyere...? Da ser han at han ikke får liv å holde på med shampoen selv, og du beholder flasken full. Problem solved. At en seksåring skal kjøpe ny sjampo til mor fordi han ble litt ivrig (særlig når han tjener typ 3 kroner for å gjøre helt vanlige ting!) virker helt absurd på meg. Jeg er klar over at alle oppdrar barn ulikt, men det virker som om du burde gå noen runder på metodene dine. Når du tydeligvis reagerer med raseri og straff på småting, og han ikke endrer atferd, er det kanskje metoden det er noe gærent med. Endret 13. august 2014 av Berta_78
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #17 Skrevet 13. august 2014 Da gir du en passende mengde sjampo til ham når han skal dusje, evt innfinner deg med at dette også er noe som må læres. Han kan ikke holde på i to hele uker for å bøte på en sjampflaske til 30kr. Stakkars gutt om han knuser et vindu en gang.... Har sagt at han har allerede penger som han har tjent gjennom jobbing!! Har da ikke tenkt å tvinge han i arbeid i 2 uker... HI Anonymous poster hash: ab497...69b
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #18 Skrevet 13. august 2014 Streng er vel ikke det riktige orset. Hevngjerrig og inkonsekvent er vel riktigere. Gutten har feilvurdert hvor mye sjampo han trengte, men han hadde fått lov til å ta. Det er normalt for en 6 åring å feilberegne dette. Det er noe som må læres og du må faktisk forvente at det går litt mye noen ganger. Det du oppnår nå er en gutt som i stedenfor å være stolt over å kunne slike ting som å vaske håret selv blir utrygg og får motforestillinger mot å gjøre ting selv. Anonymous poster hash: 7e96d...88a OK. Jeg mener at en hel flaske sjampo ikke er å feilberegne. Gutten er ikke dum. I tillegg har vi gått gjennom dette mange ganger før, så han vet det. Skjønner ikke hvordan du kan alle meg inkonsekvent når han får tilsnakk hver gang... Det gikk tydelig ikke inn, så da blir konsekvensene høyere. HI Anonymous poster hash: ab497...69b En naturlig konsekvens er at du gir ham passe mengde sjampo eller at du ser på at han tar sjampo en periode. Anonymous poster hash: 7e96d...88a
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #19 Skrevet 13. august 2014 Huff. Ja, det er du.Hva skal jeg gjøre da? Når det ikke er første gang det skjer og det tydelig ikke går inn ved å bare være streng? Han kan jo ikke drive å tømme sjampo etter sjampo. Har ikke råd til å drive å kjøpe nye hele tiden fordi ha synes det er gøy med såpe... Anonymous poster hash: ab497...69b Hva du skal gjøre? Vet ikke jeg, for i min verden er shampoen bare en flaske såpe og har veldig lav verdi. Den betyr ikke mye for meg, i det hele tatt betyr ikke mitt jordiske gods noe særlig, og heller ikke vakkert hår. Ungene mine har alle gjort det samme, og jeg ler. De er barn, jeg regner ikke med at de vil fortsette med det hele oppveksten. Det ble vel for fristende å lage skum, tenker jeg. I din verden er det sikkert annerledes. Dine verdier er nok ganske annerledes enn mine. Du har myyyye som telles og måles i kroner og øre. Man må jo bedrive oppdragelse basert på hvilke verdier man faktisk står for, ikke verdier som andre folk står for. Derfor er det nytteløst å motta råd fra dem som lever og tenker helt annerledes enn deg selv. Ja, jeg synes det er tullete at barn skal lære seg at det er helt greit å "kaste" penger ut av vinduet. Greit vi lever i et velferdssamfunn, men jeg ønsker meg ikke barn som synes det er greit å sløse med det man har. HI Anonymous poster hash: ab497...69b
Ladybird2014 Skrevet 13. august 2014 #20 Skrevet 13. august 2014 Da gir du en passende mengde sjampo til ham når han skal dusje, evt innfinner deg med at dette også er noe som må læres. Han kan ikke holde på i to hele uker for å bøte på en sjampflaske til 30kr. Stakkars gutt om han knuser et vindu en gang.... Har sagt at han har allerede penger som han har tjent gjennom jobbing!! Har da ikke tenkt å tvinge han i arbeid i 2 uker... HI Anonymous poster hash: ab497...69b Han må jo jobbe i to uker for å tjene 30kr.
Papegøyeblomst Skrevet 13. august 2014 #21 Skrevet 13. august 2014 Jeg hjelper vanligvis min 7-åring med å "posjonere" ut shampo/såpe... Men hvis han hadde sølt og lekt med en hel flaske med vilje flere ganger etter å ha blitt snakket til, hadde jeg gitt ham èn advarsel ( som er standard her i huset), og forklart konsekvensen hvis han gjorde det igjen. Her hadde det nok også blitt at han måtte betale for en ny shampoflaske selv..
Gjest Antarctica Skrevet 13. august 2014 #22 Skrevet 13. august 2014 Huff. Ja, det er du.Hva skal jeg gjøre da? Når det ikke er første gang det skjer og det tydelig ikke går inn ved å bare være streng? Han kan jo ikke drive å tømme sjampo etter sjampo. Har ikke råd til å drive å kjøpe nye hele tiden fordi ha synes det er gøy med såpe... Anonymous poster hash: ab497...69b Hva du skal gjøre? Vet ikke jeg, for i min verden er shampoen bare en flaske såpe og har veldig lav verdi. Den betyr ikke mye for meg, i det hele tatt betyr ikke mitt jordiske gods noe særlig, og heller ikke vakkert hår.Ungene mine har alle gjort det samme, og jeg ler. De er barn, jeg regner ikke med at de vil fortsette med det hele oppveksten. Det ble vel for fristende å lage skum, tenker jeg.I din verden er det sikkert annerledes. Dine verdier er nok ganske annerledes enn mine. Du har myyyye som telles og måles i kroner og øre. Man må jo bedrive oppdragelse basert på hvilke verdier man faktisk står for, ikke verdier som andre folk står for. Derfor er det nytteløst å motta råd fra dem som lever og tenker helt annerledes enn deg selv. Ja, jeg synes det er tullete at barn skal lære seg at det er helt greit å "kaste" penger ut av vinduet. Greit vi lever i et velferdssamfunn, men jeg ønsker meg ikke barn som synes det er greit å sløse med det man har. HI Anonymous poster hash: ab497...69b Neivel, da er det sånn du vil ha det, da er jo straffen eksakt passende, vel å merke: i ditt verdensbilde. Hvorfor spør du oss i det hele tatt? (Og det heter ikke "konsekvenser" når man både gir kjeft og pønsker ut økonomisk kompensasjon. Da er det straff. Sett bjella på katten...)
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #23 Skrevet 13. august 2014 Da gir du en passende mengde sjampo til ham når han skal dusje, evt innfinner deg med at dette også er noe som må læres. Han kan ikke holde på i to hele uker for å bøte på en sjampflaske til 30kr. Stakkars gutt om han knuser et vindu en gang....Har sagt at han har allerede penger som han har tjent gjennom jobbing!! Har da ikke tenkt å tvinge han i arbeid i 2 uker... HI Anonymous poster hash: ab497...69b Han må jo jobbe i to uker for å tjene 30kr. Nei, han pleier å bruke ca den tiden på å tjene det. Han HAR over 50 kr han har tjent, og har dermed også penger til å kjøpe sjampo. Jeg tvinger vel ikke barnet mitt til å jobbe for å betale tilbake..... herregud... HI Anonymous poster hash: ab497...69b
I scream for icecream! Skrevet 13. august 2014 #24 Skrevet 13. august 2014 I denne situasjonen hadde jeg heller tenkt at jeg selv hadde noe å lære. Jeg kan forstå at det er bittert om han har brukt opp en dyr shampoo kjøpt hos frisør, men da regner jeg uansett med at du ikke hadde latt ham ta av den uten å følge nøye med selv. Kanskje sønnen din ikke er klar for å gjøre det alene ennå? Kanskje du heller kan kjøpe en billig shampoo til ham som han heller kan øve seg med? (Type first price?) Uansett synes jeg du er i overkant streng, og at du forventer mye. Dette har skjedd flere ganger her i huset også, men så lenge det ikke er en shampoo til flere hundre kroner, så ser jeg ikke helt problemet. Jeg har ofte tenkt at det er jeg som burde ha satt bort såpen de ikke får lov til å bruke, eller holdt bedre øye med dem. Jeg skjønner jo at såpe er gøy, og at de ikke akkurat tenker så økonomisk som jeg gjør. Uansett, en naturlig konsekvens er jo at du må hjelpe ham med hårvask og shampoo en stund fremover, og vise ham hvor mye shampoo man skal bruke. På den måten lærer du ham noe, og det blir en mer konstruktiv konsekvens, og ikke direkte en straff.
Mandala Skrevet 13. august 2014 #25 Skrevet 13. august 2014 Uansett hvordan du vrir og vender på det, så er det to ukers arbeid du vil bruke på en shampoo. Han må jobbe to uker for å tjene pengene opp igjen. Hva er du ikke forstår med at han må jobbe to uker for shampooflaska? En ting du kan gjøre er å hjelpe han neste gang, samt minne han på det før han går i dusjen. "ikke tøm såpeflaskene, ta bare en passe mengde i hånden. Du vet, en sånn mengde jeg har vist deg".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå