Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #26 Skrevet 13. august 2014 Jeg hadde gitt gutten en passende mengde sjampo og kjøpt en billig dusjsåpe han kunne leke seg med. Han er et barn! Give him a break! Er det rart det blir krig i verden? Anonymous poster hash: 0496d...44a
Ladybird2014 Skrevet 13. august 2014 #27 Skrevet 13. august 2014 Om han HAR brukt to uker på å tjene pengene, eller SKAL bruke to uker ser jeg ikke forskjell på. Du skriver at det er den tiden han bruker på å tjene 30kr. Altså HAR han brukt to uker på å erstatte en sjampoflaske. Det synes jeg er voldsomt. Men du tålte visst ikke at noen var uenige med deg.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #28 Skrevet 13. august 2014 Greit nok. Ser at nesten alle er uenige. Da vet jeg det, at ikke mange ville valgt det samme. Glemte også at vi lever i en tid hvor man ikke skal gjøre barna ansvarlige for noe, og ikke gi de konsekvenser for ting slik at de kan merke at det er ubehagelig. Jeg er ikke enig i denne formen for oppdragelse. Ser at jeg er annerledes. HI Anonymous poster hash: ab497...69b
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #29 Skrevet 13. august 2014 Greit nok. Ser at nesten alle er uenige. Da vet jeg det, at ikke mange ville valgt det samme. Glemte også at vi lever i en tid hvor man ikke skal gjøre barna ansvarlige for noe, og ikke gi de konsekvenser for ting slik at de kan merke at det er ubehagelig. Jeg er ikke enig i denne formen for oppdragelse. Ser at jeg er annerledes. HI Anonymous poster hash: ab497...69b Det er vel ingen som ikke er enige i at det skal få konsekvenser, det er bare ingen som er enige i at den konsekvensen du har gitt er fornuftig. Anonymous poster hash: b13f6...35f
I scream for icecream! Skrevet 13. august 2014 #31 Skrevet 13. august 2014 Greit nok. Ser at nesten alle er uenige. Da vet jeg det, at ikke mange ville valgt det samme. Glemte også at vi lever i en tid hvor man ikke skal gjøre barna ansvarlige for noe, og ikke gi de konsekvenser for ting slik at de kan merke at det er ubehagelig. Jeg er ikke enig i denne formen for oppdragelse. Ser at jeg er annerledes. HI Anonymous poster hash: ab497...69b Hvorfor spurte du egentlig her inne da? Du liker tydeligvi en form for oppdragelse, og du har klare tanker om hva som er riktig konsekvens. Det er DITT valg, og ditt barn. Hvis du er trygg på at det er det riktige, så er det jo ikke noe vits i å spørre hva andre synes? Du er jo uansett ikke mottakelig for andres meninger, og virker rett og slett litt fornærmet fordi mange mente du var for streng. Jeg er også opptatt av at barn skal lære at penger ikke vokser på trær og at handlinger får konsekvenser, og har full forståelse for at andre foreldre kanskje gjør ting annerledes enn meg. I DENNE situasjonen derimot, synes jeg det ble i overkant strengt. Det er jo ingenting å bli sur for. Du spør, vi svarer.
Berta_78 Skrevet 13. august 2014 #32 Skrevet 13. august 2014 Greit nok. Ser at nesten alle er uenige. Da vet jeg det, at ikke mange ville valgt det samme. Glemte også at vi lever i en tid hvor man ikke skal gjøre barna ansvarlige for noe, og ikke gi de konsekvenser for ting slik at de kan merke at det er ubehagelig. Jeg er ikke enig i denne formen for oppdragelse. Ser at jeg er annerledes. HI Anonymous poster hash: ab497...69b Nå et du barnslig. Det er lite i svarene som indikerer at vi andre ikke synes barnas handlinger skal få synlige konsekvenser. Vi syntes bare at du går frem på en innmari hissig måte, som heller ikke virker særlig klok gitt at det skjer igjen. Det var noe med viktighetsgraden av ugjerningen og konsekvensen som ble så ugreit. Hvis gutten min slår broren sin, reagerer jeg med straff og kanskje raseri. Hvis han heller ut shampo, sier jeg at jeg må gjøre det for ham, og flytter flasken. Du kjenner sikker uttrykket å skyte spurver med kanoner. Get it?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #33 Skrevet 13. august 2014 Greit nok. Ser at nesten alle er uenige. Da vet jeg det, at ikke mange ville valgt det samme. Glemte også at vi lever i en tid hvor man ikke skal gjøre barna ansvarlige for noe, og ikke gi de konsekvenser for ting slik at de kan merke at det er ubehagelig. Jeg er ikke enig i denne formen for oppdragelse. Ser at jeg er annerledes. HI Anonymous poster hash: ab497...69b Ikke så god på å ta imot kritikk du, eller høre at ander er uenig med deg? Det er jo ikke så mange her som sier barnet ikke skal få en konsekvens, de fleste mener du gir en altfor streng straff til en 6-åring som har lekt med såpeskum i dusjen. Jeg hadde også blitt irritert om 7-åringen min hadde sløst vekk en hel sjampflaske, og hadde selvfølgelig latt henne skjønne det. Jeg ville latt konsekvensen bli at hun ikke fikk klare seg selv i dusjen en stund, jeg hadde blitt med henne inn og porsjonert ut sjampo i hånden hennes. Men jeg ville også kjøpt en billig dusjsåpe hun kunne få og vaske seg med etterpå, barn må få lov til å være barn også, og såpeskum er gøy. Anonymous poster hash: ea0fa...e49
Gjest Skrevet 13. august 2014 #34 Skrevet 13. august 2014 Kjøp First Price shampoo til 7 kr da se.... Herregud.... er dette noe å klikke for ?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #35 Skrevet 13. august 2014 Kjøp First Price shampoo til 7 kr da se.... Herregud.... er dette noe å klikke for ? Det har vært gjort... med resultat av at han tømte den første gang. Skal jeg kjøpe en flaske sjampo til hver dag da? Anonymous poster hash: ab497...69b
Gjest Skrevet 13. august 2014 #36 Skrevet 13. august 2014 Heretter så får du vaske håret på poden, så er problemet løst.
geitemarken Skrevet 13. august 2014 #37 Skrevet 13. august 2014 Jeg synes også du er i overkant streng. Litt av dette må du nesten ta på egen kappe da du visste fra tidligere at sånt kunne skje. Da burde du som foreldre forhindre en slik dårlig situasjon. Jeg ville kjøpt en liten reiseflaske som jeg fylte med billig shampo, og latt det være hans. Da kan du posjonere ut i rimelig mendgde. Barn elsker jo skum og det å kunne leke med det. Sikkert ikke verre enn det fra hans side. Da blir det litt voldsomt med kjeft OG sanksjoner. En pedagog sæ nettopp til meg at barn er nærmere 12 år før de faktisk forstår (den fulle rekkevidde) at ting har/får konsekvenser, og noen barn sliter med det mer enn andre for de lever i nuet.
Englenemine Skrevet 13. august 2014 #39 Skrevet 13. august 2014 Og... Vask håret hans selv, eller vær tilstede når han dusjer i det minste.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #40 Skrevet 13. august 2014 Mine har også gjort det samme, tømt hele shampoen/dusj såpa/balsamen. Husker ærlig talt ikke min reaksjon så antar den var ganska laid back. Men setter mine ting høyt oppe så kan dem bruke europris såpa si til den er tom om de ønsker, bruker de alt på en gang har de ingeting på en god stund. Jeg vasker håret enn så lenge. Prøver å lære dem at ting koster penger, hvis du vil ta 10 karuseller har vi ikke råd til det fancye penalet du gjærne vil ha, da må du ofte noe..bla bla bla. Ser ut som det funker her iallfall. Lærer dem også at dem må jobbe hjemme uten lønn, pleier å si svare at jeg ikke er tjeneren demmes når de spør om noe jeg vet dem fint kan gjøre selv og da ler dem og gjør det selv:) Anonymous poster hash: 68fb7...838
klg,2 boys now:) Skrevet 13. august 2014 #41 Skrevet 13. august 2014 Ja du er for streng og pålegger en på 6 år en straff som han ikke forstår sammenhengen av. Han er BARE 6 år
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #42 Skrevet 13. august 2014 Kjøp First Price shampoo til 7 kr da se.... Herregud.... er dette noe å klikke for ? Jeg synes ikke prisen skal ha så stor betydning, klart bedre å tømme ut shjampo til 7 kr enn til 150 kr, MEN å tillate overforbruk bare fordi det er billig er vel heller ikke så bra synes jeg. Anonymous poster hash: 68fb7...838
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #43 Skrevet 13. august 2014 Synes du har fått maaaaange gode og konstruktive innspill i tråden, men det virker som om du ikke tar kritikk særlig bra. Et innspill fra meg; kjøp små flasker (reisestørrelse) med sjampo til poden, vet de bl.a selger på Spar Kjøp. Da får din sønn en egen sjampo i en hendig størrelse til alderen og du får mindre å miste. Jeg synes du virker alt for opptatt av verdien på materielle ting fremfor å gjøre sønnen din trygg på seg selv, han må jo øve seg på hverdagslige ting som vi voksne tar for gitt, bl.a vaske håret. Og når poden evt feiler må man heller prøve å motivere ham til å gjøre det bedre neste gang, ikke gjøre ham mer usikker på seg selv ved kjeft og straff. Dette var jo en filleting. Anonymous poster hash: d052a...3ed
*Miss Marple* Skrevet 13. august 2014 #44 Skrevet 13. august 2014 Greit nok. Ser at nesten alle er uenige. Da vet jeg det, at ikke mange ville valgt det samme. Glemte også at vi lever i en tid hvor man ikke skal gjøre barna ansvarlige for noe, og ikke gi de konsekvenser for ting slik at de kan merke at det er ubehagelig. Jeg er ikke enig i denne formen for oppdragelse. Ser at jeg er annerledes. HI Anonymous poster hash: ab497...69b Hvorfor spør du om våres synspunkt? Du har jo bestemt deg? Jeg syns det var en vannvittig straff. Hva gjør du når han virkelig strekker grensene?
Iiiiik Skrevet 13. august 2014 #45 Skrevet 13. august 2014 Jeg ville også blitt irritert hvis min unge lekte seg med såpe eller shampo. Oppfatter det ikke som et uhell hvis en full flaske ender som tom etter at barnet har vasket håret. Jeg ville ikke kjøpt noen billig flaske heller og sagt at da får du bruke denne, det blir en slags aksept av å leke med såpa på den måten. For meg handler det ikke først og fremst om bruk og kast, men om miljøhensyn. Store mengder såpe i vannet er ikke bra for miljøet. Når det er sagt synes jeg en konsekvens som gjør at han taper to ukers arbeid for å betale er helt hinsides. Jeg ville gitt klar beskjed om at dette er uakseptabelt og at jeg trodde han var stor nok til å skjønne det. Siden han tydeligvis ikke er stor nok, må du gi ham tillit i det omfanget han kan håndtere - altså kan han ikke vaske håret selv foreløpig. Bli med ham på badet, se ham dosere shampo og ta den vekk inntil han er ferdig. Er ikke vanskeligere enn det.
Honningmelon Skrevet 13. august 2014 #46 Skrevet 13. august 2014 Jeg er helt uenig i at du skal kjøpe shampo på shampo for at han skal få lov til å tømme en hel flaske hver gang han dusjer. Det er sløsing og jeg syns ikke det er ok å lære barn at det er greit å sløse. De vet jo ikke om shampoen er dyr eller billig. Min eldste gjorde dette en peripde rundt samme alder. Han fikk beskjed om at det ikke er greit å bruke en hel flaske, og nei, en hel flaske går ikke på feilberegning. Jeg viste han hvor mye han kunne ta. Han fortsatte likevel å tømme flaskene. Da begyte jeg å vaske håret hans for han, noe han ikke likte. Etter en stund med dette lovet han og ikke tømme flaskene mer. Han fikk lov å dusje alene igjen med beskjed om at om han tømte en ny flaske nå, så fikk han kjøpe egen shampo av egne penger. Han tømte en flaske og måtte kjøpe en egen av egne penger. Han tømte ikke fler flasker eter dette.
ærlig talt Skrevet 13. august 2014 #47 Skrevet 13. august 2014 Sønnen din har vist gang etter gang at han ikke mestrer oppgaven i å porsjonere ut shampoen. Om han gjør det fordi han "driter i" hva dere sier, om han glemmer seg eller hva det er, er umulig for oss å si. Men iom han ikke får dette til, synes jeg det er merkelig at du/dere fortsatt lar ham drive i dusjen alene med shampoflaska. Et så stort styr burde ikke ha oppstått i utgangspunktet, så hele problemstillingen med konsekvenser blir merkelig. Du kan gjerne gi ham en konsekvens i form av at han må kjøpe ny shampoflaske selv, men for Guds skyld; følg med ham når han er i dusjen heretter.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #48 Skrevet 13. august 2014 Stakkars barn. DU er alt for streng Anonymous poster hash: 8b455...f96
Anonym bruker Skrevet 13. august 2014 #49 Skrevet 13. august 2014 Syns det er tull å lære ungen å få penger for alt han gjør hjemme. Anonymous poster hash: 90a98...af7 Veldig enig med den! Anonymous poster hash: 852a2...1d0 Han får ikke penger for alt han gjør, men han har noen oppgaver han kan få penger for. Sånn har vi det. Jeg synes det er tullete å bare gi barn og ungdom lommepenger uten at de gjør en shit. Men det er ikke det jeg spør om her. HI Anonymous poster hash: ab497...69b Jeg syns du bruker for mye tid på materielle verdier som en sjampo. Her får ungene ukelønn yten å jobbe for det. Tenk det! :-) lønnen er ikke knyttet til det å gjøre noe i huset. Men de har selvsagt oppgaver i huset som SKAL gjøres. Det er enselvfølge at alle hjelper til både med faste ting og når vi spør om hjelp. Dersom de ikke gjør pliktene sine får de ikke gå ut, spilletid osv. Ukepenger får de for å lære å spare til ting. Velge hva de vil kjøpe osv. Dersom jeg gjør en feil på min jobbblir jeg ikke trekt i lønn.... Anonymous poster hash: 90a98...af7
LeTwinsA Skrevet 13. august 2014 #50 Skrevet 13. august 2014 Herrefred, er glad du ikke er mora mi iallefall ! Nesten som om jeg har lyst til å hente gutten å ta han med hjem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå