Gå til innhold

Barnehage og servering av halalkjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man støtter ikke dyremishandling i andre land ved å kjøpe kjøtt som er slakta i Norge, anonym 803! Hvordan i alle dager mener du det skulle foregå, da? Det betales ikke penger ut fra Nortura til et annet slakteri utenlands hver gang noen kjøper et fårelår slakta på halalmåten i Norge!

Hvis du ike vil støtte dyreplageri i utlandet, så SLUTT med dansk bacon, dansk skinke (og alle former for svin fra EU-land), og slutt å kjøpe kylling og kyllingprodukter fra alle land (også Norge). Det er rein industri, har null med landbruk å gjøre. Kjøp vilt, fisk og norsk lam eller får, da spiser du dyr som har levd godt.

Jeg kjøper kun kyllingprodukter fra en bekjent bonde der vi har besøkt bondegården og har sett forholdene der. Og nei, kjøper verken dansk bacon eller dansk skinke. Spiser for det meste kjøtt av rein og elg som er selvslaktet, samt fisk, norsk lam og norsk svinekjøtt fra kjent bondegård.

Anonymous poster hash: 58e28...803

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å kun spise halal er fordi man er en troende. Ikke noe galt i å tro.

Å nekte å spise halal vil jeg påstå er fordi man er rasist.

Så kan man selv velge hva som er verst. ;)Anonymous poster hash: dbc22...ffc

Fy faen! Du er bare ikke sann. Så det ER virkelig bare muslimene vi skal ta hensyn til for de er syke i hodet og tror på noe meningsløst? Og vi som er mot religion og slik faenskap i vårt eget ikkemuslimske hjemland er derfor rasister??? Du beviser mitt poeng til det ytterste, at alle bare legger seg flate og gjør som muslimene vil. Vi andre som ikke har noen syk tro bare normal fornuft og prinsipper vi er rasister og skal bare ignoreres. Det er slik folk fort KAN bli rasister, du skjønner det???

Anonymous poster hash: f2355...231

Alle ikkemuslimske land selger halalkjøtt. Det er ikke noe big deal det da. Hvorfor være så trangsynt.

Anonymous poster hash: e8909...266

Jeg er ingen rasist, og respekterer alle religioner. Men på samme måte som jeg ikke ønsker Jehovas vitner på døra mi for å prente deres religion i hodet mitt, ønsker jeg IKKE å spise halal. Jeg smaker på mat fra mange forskjellige land, men ønsker ikke å spise mat som er tilberedt på en måte som er MENT til å få dyret til å lide unødig (hjelper ikke at man bruker en "mildere" form for halalslakt i Norge, ved å spise halalkjøtt støtter man halalindustrien i hele verden).

Rart hvordan folk boikotter nestle, H&M og andre produkter på grunn av forhold ved fabrikker der klærne blir produsert eller nestle sin propaganda mot amming i u-land, boikotter sirkus fordi enkelte dyr der kan lide, mens man synes det er helt greit å støtte dyremishandling ved å spise halal, og de som ikke er enige blir kalt rasistiske.

Jeg er ikke rasist. Med disse ord tapte du argumentasjonen.

Anonymous poster hash: dbc22...ffc

Fordi? Vi som ikke vil spise halal blir kalt rasister. Jeg er forresten selv utlending, så der tok du temmelig feil om at jeg har "tapt argumentasjonen". Har venner fra forskjellige folkeslag, og var også kjæreste med en muslimsk gutt på videregående. At jeg ikke støtter enkelte utslag av religionen og ikke ønsker at barna mine gjør det gjør meg ikke til en rasist, er det galt å påpeke dette da?

Gjest Antarctica
Skrevet

Man støtter ikke dyremishandling i andre land ved å kjøpe kjøtt som er slakta i Norge, anonym 803! Hvordan i alle dager mener du det skulle foregå, da? Det betales ikke penger ut fra Nortura til et annet slakteri utenlands hver gang noen kjøper et fårelår slakta på halalmåten i Norge!Hvis du ike vil støtte dyreplageri i utlandet, så SLUTT med dansk bacon, dansk skinke (og alle former for svin fra EU-land), og slutt å kjøpe kylling og kyllingprodukter fra alle land (også Norge). Det er rein industri, har null med landbruk å gjøre. Kjøp vilt, fisk og norsk lam eller får, da spiser du dyr som har levd godt.

Jeg kjøper kun kyllingprodukter fra en bekjent bonde der vi har besøkt bondegården og har sett forholdene der. Og nei, kjøper verken dansk bacon eller dansk skinke. Spiser for det meste kjøtt av rein og elg som er selvslaktet, samt fisk, norsk lam og norsk svinekjøtt fra kjent bondegård. Anonymous poster hash: 58e28...803

Du trenger ikke rettferdiggjøre deg overfor meg... ;)

Jeg lurer bare på om du virkelig TROR på at din avholdenhet fra halalkjøtt har noen konsekvenser utenfor landets grenser? For du er uansett ikke en av dem som utgjør kundegruppen. De baserer seg ikke på penger fra deg...

Skrevet

Ro deg ned nå sinnatagg. :P

Bare jeg som skal roe meg ned? Så du synes det "er mer sinna" å kalle noen for tåpelig nek enn hva det er å kalle noen for kålhue og idiot?

Men det er i hvert fall flott at du underbygger mitt syn på at du virkelig er et tåpelig nek.

Anonymous poster hash: 7fcba...7f2

Skrevet

Man støtter ikke dyremishandling i andre land ved å kjøpe kjøtt som er slakta i Norge, anonym 803! Hvordan i alle dager mener du det skulle foregå, da? Det betales ikke penger ut fra Nortura til et annet slakteri utenlands hver gang noen kjøper et fårelår slakta på halalmåten i Norge!Hvis du ike vil støtte dyreplageri i utlandet, så SLUTT med dansk bacon, dansk skinke (og alle former for svin fra EU-land), og slutt å kjøpe kylling og kyllingprodukter fra alle land (også Norge). Det er rein industri, har null med landbruk å gjøre. Kjøp vilt, fisk og norsk lam eller får, da spiser du dyr som har levd godt.

Jeg kjøper kun kyllingprodukter fra en bekjent bonde der vi har besøkt bondegården og har sett forholdene der. Og nei, kjøper verken dansk bacon eller dansk skinke. Spiser for det meste kjøtt av rein og elg som er selvslaktet, samt fisk, norsk lam og norsk svinekjøtt fra kjent bondegård. Anonymous poster hash: 58e28...803

Du trenger ikke rettferdiggjøre deg overfor meg... ;)

Jeg lurer bare på om du virkelig TROR på at din avholdenhet fra halalkjøtt har noen konsekvenser utenfor landets grenser? For du er uansett ikke en av dem som utgjør kundegruppen. De baserer seg ikke på penger fra deg...

Jeg tror ingenting, jeg ønsker IKKE å spise halalkjøtt. Og vil ha meg frabedt om å bli kalt rasistisk, uvitende og trangsynt.

Gjest Antarctica
Skrevet

Du trenger ikke rettferdiggjøre deg overfor meg... ;)Jeg lurer bare på om du virkelig TROR på at din avholdenhet fra halalkjøtt har noen konsekvenser utenfor landets grenser? For du er uansett ikke en av dem som utgjør kundegruppen. De baserer seg ikke på penger fra deg...

Jeg tror ingenting, jeg ønsker IKKE å spise halalkjøtt. Og vil ha meg frabedt om å bli kalt rasistisk, uvitende og trangsynt. Anonymous poster hash: 58e28...803

Det er ikke jeg som kaller noen det, så jeg lurer på hvorfor du siterer mitt innlegg?

Skrevet

Fy faen! Du er bare ikke sann. Så det ER virkelig bare muslimene vi skal ta hensyn til for de er syke i hodet og tror på noe meningsløst? Og vi som er mot religion og slik faenskap i vårt eget ikkemuslimske hjemland er derfor rasister??? Du beviser mitt poeng til det ytterste, at alle bare legger seg flate og gjør som muslimene vil. Vi andre som ikke har noen syk tro bare normal fornuft og prinsipper vi er rasister og skal bare ignoreres. Det er slik folk fort KAN bli rasister, du skjønner det???

Alle ikkemuslimske land selger halalkjøtt. Det er ikke noe big deal det da. Hvorfor være så trangsynt.

Jeg er ingen rasist, og respekterer alle religioner. Men på samme måte som jeg ikke ønsker Jehovas vitner på døra mi for å prente deres religion i hodet mitt, ønsker jeg IKKE å spise halal. Jeg smaker på mat fra mange forskjellige land, men ønsker ikke å spise mat som er tilberedt på en måte som er MENT til å få dyret til å lide unødig (hjelper ikke at man bruker en "mildere" form for halalslakt i Norge, ved å spise halalkjøtt støtter man halalindustrien i hele verden).

Rart hvordan folk boikotter nestle, H&M og andre produkter på grunn av forhold ved fabrikker der klærne blir produsert eller nestle sin propaganda mot amming i u-land, boikotter sirkus fordi enkelte dyr der kan lide, mens man synes det er helt greit å støtte dyremishandling ved å spise halal, og de som ikke er enige blir kalt rasistiske.

Det er ikke MENT å få dyret til å lide unødig. Snarer tvert i mot. Spiser du noensinne vilt? De avlives på en mye mindre human måte. Om du spiser vilt er det hyklersk å være så motstander av halal. Norge har veldig strenge regler og kosher-slakting er ikke tillatt, men halalslakting er det, mot at dyrene bedøves. Dyrene kjenner INGETING ved slakt altså.

Anonymous poster hash: f9b93...8cc

Skrevet

Du trenger ikke rettferdiggjøre deg overfor meg... ;)Jeg lurer bare på om du virkelig TROR på at din avholdenhet fra halalkjøtt har noen konsekvenser utenfor landets grenser? For du er uansett ikke en av dem som utgjør kundegruppen. De baserer seg ikke på penger fra deg...
  Jeg tror ingenting, jeg ønsker IKKE å spise halalkjøtt. Og vil ha meg frabedt om å bli kalt rasistisk, uvitende og trangsynt. Anonymous poster hash: 58e28...803

Det er ikke jeg som kaller noen det, så jeg lurer på hvorfor du siterer mitt innlegg?

Fordi vi hadde en diskusjon om slaktemetoder av forskjellige dyr. Jeg har ikke lært meg å sitere to brukere samtidig enda, er ganske ny på forumet.

Skrevet

Rart hvordan folk boikotter nestle, H&M og andre produkter på grunn av forhold ved fabrikker der klærne blir produsert eller nestle sin propaganda mot amming i u-land, boikotter sirkus fordi enkelte dyr der kan lide, mens man synes det er helt greit å støtte dyremishandling ved å spise halal, og de som ikke er enige blir kalt rasistiske.

Det er ikke MENT å få dyret til å lide unødig. Snarer tvert i mot. Spiser du noensinne vilt? De avlives på en mye mindre human måte. Om du spiser vilt er det hyklersk å være så motstander av halal. Norge har veldig strenge regler og kosher-slakting er ikke tillatt, men halalslakting er det, mot at dyrene bedøves. Dyrene kjenner INGETING ved slakt altså.

Jeg skyter vilt selv. Er man god jeger så dør elgen i løpet av millisekund. At man bommer hele tiden og påfører dyret lidelse betyr bare at man ikke burde ha lov til å bruke skytevåpen.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jaså, så med storviltprøven mener du at det ikke skjer skadeskyting?

Eller motsatt, ser du for deg at det må andre kriterier til for å skille klinten fra hveten enn jaktprøve? For jeg kjenner mange gode jegere som innrømmer at de av og til skyter litt feil. Det er ikke hvert eneste skudd som er rett i brystet, og det er heller ikke snak komet milisekund.

Skrevet

Jaså, så med storviltprøven mener du at det ikke skjer skadeskyting?

Eller motsatt, ser du for deg at det må andre kriterier til for å skille klinten fra hveten enn jaktprøve? For jeg kjenner mange gode jegere som innrømmer at de av og til skyter litt feil. Det er ikke hvert eneste skudd som er rett i brystet, og det er heller ikke snak komet milisekund.

Ja, ja, greit, vi har fått med deg at du mener alle må tåle å spise halal eller så er det noen tullinger. Ikke all innsetting av bedøvelse ved halalslakting er vellykket heller da :D Du er god på å krangle, det må jeg si. Man må visst være vegetarianer for å ha unnskyldning til å slippe halal.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jaså, så med storviltprøven mener du at det ikke skjer skadeskyting?Eller motsatt, ser du for deg at det må andre kriterier til for å skille klinten fra hveten enn jaktprøve? For jeg kjenner mange gode jegere som innrømmer at de av og til skyter litt feil. Det er ikke hvert eneste skudd som er rett i brystet, og det er heller ikke snak komet milisekund.

Ja, ja, greit, vi har fått med deg at du mener alle må tåle å spise halal eller så er det noen tullinger. Ikke all innsetting av bedøvelse ved halalslakting er vellykket heller da :D Du er god på å krangle, det må jeg si. Man må visst være vegetarianer for å ha unnskyldning til å slippe halal. Anonymous poster hash: 58e28...803

Hvis du tror at halal innebærer dyreplageri, bør du slutte å ete kjøtt overhodet.

Ord som "tullinger" bruker ikke jeg, vet ikke hvorfor du legger meg sånt i munnen.

Men jeg er egentlig ganske lei av disse debattene, der mange påstår seg å være sånne fantastiske dyrevenner og sier det er derfor de ikke spiser halal - når det for dyrets del ikke finnes snev av forskjell. Når de samme menneskene i tillegg er ateister og ikke lar seg støte av en bønn: Hva det i så fall som er problemet? Det kommer vi aldri noe nærmere til, annet enn at det er et prinsipp, eller at det plages dyr i andre land. Og dem har vi, som sagt, ingen innvirkning på.

Skrevet

Uten å mene noe som helst om den jevne muslim, er det sider ved islam jeg ikke liker. Spesielt når det kommer til forskjellsbehandling av kvinner og menn. Jeg ønsker derfor ikke at noen som tilhører den troen skal ha noe som helst med min mat å gjøre. Nei, det har ingen praktisk betydning for meg, men det føles feil, og det er et prinsipp.

Jeg ville heller ikke likt det om en satanist skulle utført et eller annet rituale ovenfor noe jeg skal være i befatning med. Min mat og mine ting skal holdes langt utenfor religion.

Å ikke ville ha halalkjøtt bør være en like stor rett som retten til å ikke ville ha kjøtt som ikke er halal.

Anonymous poster hash: e5a07...d5c

Skrevet

Uten å mene noe som helst om den jevne muslim, er det sider ved islam jeg ikke liker. Spesielt når det kommer til forskjellsbehandling av kvinner og menn. Jeg ønsker derfor ikke at noen som tilhører den troen skal ha noe som helst med min mat å gjøre. Nei, det har ingen praktisk betydning for meg, men det føles feil, og det er et prinsipp.

Jeg ville heller ikke likt det om en satanist skulle utført et eller annet rituale ovenfor noe jeg skal være i befatning med. Min mat og mine ting skal holdes langt utenfor religion.

Å ikke ville ha halalkjøtt bør være en like stor rett som retten til å ikke ville ha kjøtt som ikke er halal.

Om du ikke ønsker at noen som gjør noe feil skal ha noe med din mat å gjøre, får du plukke den selv og høste den selv og slakte den selv. Hva hvis "Tor Raymon" som slakter grisen din slår kona si helseløs eller eller "Kim Ronny" som slår kornet driver med overgrep mot små barn? Det kan du ikke vite.

Dessuten er det mange muslimer som jobber innen ikke-halal-matproduksjon. De kan jobbe ved sjokoladefabrikker, for eksempel. Det er sikkert noen av disse som er ubehagelige mot konene sine, akkurat som noen nordmenn kan være det. Blant muslimer som jobber med halalslakt er det nok ikke flere kriminelle/konemishandlere enn andre steder. 

Så kjære deg, skal ingen som har noen "svin på skogen" ha noe med din mat å gjøre, får du kjøpe deg noen høner, kuer og geiter og stå for alt selv. Lykke til

Skrevet

I vår Bhg så har de som spiser halal med dette selv.

Anonymous poster hash: f0191...d9f

Skrevet

Så utrolig gjesp. Bryr meg ikke om ungene spiser halal eller ikke. Det er så mye annet jeg heller ville vært opptatt av. Kjøtt kan man vel spise hjemme eller i matpakken? Fint å være inkluderende og at alle barna kan spise samme varmmat, det har en egenverdi det også. Er halalmat noe stort tull, som alt av religion? Ja! Men for mange er det tradisjon og noe de synes er fint å ta vare på. Mer irriterende med veganere, forsåvidt. Men folk må få lov å være det også og sette regler for egne barn. Om de ikke lar barna spise der som ikke er halal er vel greit så lenge barna ellers har det braAnonymous poster hash: f9b93...8cc

Veganer: Gjør ting for miljø, dyrevelferd og helse.Religiøse: Gjør ting fordi "Gud sier det".Hvem er mer irriterende, sa du? Anonymous poster hash: 60a5e...f6b
Hva leker du med det?

Anonymous poster hash: 5fe36...53f

Skrevet

Jaså, så med storviltprøven mener du at det ikke skjer skadeskyting?Eller motsatt, ser du for deg at det må andre kriterier til for å skille klinten fra hveten enn jaktprøve? For jeg kjenner mange gode jegere som innrømmer at de av og til skyter litt feil. Det er ikke hvert eneste skudd som er rett i brystet, og det er heller ikke snak komet milisekund.

Ja, ja, greit, vi har fått med deg at du mener alle må tåle å spise halal eller så er det noen tullinger. Ikke all innsetting av bedøvelse ved halalslakting er vellykket heller da :D Du er god på å krangle, det må jeg si. Man må visst være vegetarianer for å ha unnskyldning til å slippe halal. Anonymous poster hash: 58e28...803
Hvis du tror at halal innebærer dyreplageri, bør du slutte å ete kjøtt overhodet.

Ord som "tullinger" bruker ikke jeg, vet ikke hvorfor du legger meg sånt i munnen.

Men jeg er egentlig ganske lei av disse debattene, der mange påstår seg å være sånne fantastiske dyrevenner og sier det er derfor de ikke spiser halal - når det for dyrets del ikke finnes snev av forskjell. Når de samme menneskene i tillegg er ateister og ikke lar seg støte av en bønn: Hva det i så fall som er problemet? Det kommer vi aldri noe nærmere til, annet enn at det er et prinsipp, eller at det plages dyr i andre land. Og dem har vi, som sagt, ingen innvirkning på.

Selvsagt finnes det snev av forskjell. Få bruker bedøvelse ved halalslakt forresten.

Og nei, selv er jeg kristen, og ønsker ingen islamsk bønn og slaktemedotde på kjøttet jeg spiser. Det samme gjelder koscher.

Skrevet

Selvsagt finnes det snev av forskjell. Få bruker bedøvelse ved halalslakt forresten.

Og nei, selv er jeg kristen, og ønsker ingen islamsk bønn og slaktemedotde på kjøttet jeg spiser. Det samme gjelder koscher.

Til info. I Norge brukes ikke bedøvelse. De gasses. Les deg opp om å bli gasset. Følelsen av å bli kvalt rett før du svimer av er smertefull og panisk.

Skrevet

Dere som mener ikke dyrene plages unødig av halal burde lese dere opp litt ikke bare mene noe basert på det dere tror.

Skrevet

I Norge er det vel det samme om det er halal eller "vanlig" kjøtt. Er det samme kjøttet, bare at halal er velsignet. Og de som merker det på smaken, er fader meg gode.

Skrevet

Blir ikke alle kyllinger i Norge gasset? Tror det er tilfelle på Nortura i hvertfall.

En liten bønn har da ingenting å si. Synes faktisk det er litt koselig at den får noen siste ord. Hvis jeg skulle kokt en levende hummer for eksempel, tror jeg at jeg hadde sagt noen siste ord til den. Om det da handler om Allah eller noe annet spiller ingen rolle.

Skrevet

Om du ikke ønsker at noen som gjør noe feil skal ha noe med din mat å gjøre, får du plukke den selv og høste den selv og slakte den selv. Hva hvis "Tor Raymon" som slakter grisen din slår kona si helseløs eller eller "Kim Ronny" som slår kornet driver med overgrep mot små barn? Det kan du ikke vite.

Dessuten er det mange muslimer som jobber innen ikke-halal-matproduksjon. De kan jobbe ved sjokoladefabrikker, for eksempel. Det er sikkert noen av disse som er ubehagelige mot konene sine, akkurat som noen nordmenn kan være det. Blant muslimer som jobber med halalslakt er det nok ikke flere kriminelle/konemishandlere enn andre steder.

Så kjære deg, skal ingen som har noen "svin på skogen" ha noe med din mat å gjøre, får du kjøpe deg noen høner, kuer og geiter og stå for alt selv. Lykke til

Kjære deg,

Om bonden som leverer kjøtt jeg spiser banker kona si kan jeg ikke vite. Får jeg vite at han gjør det boikotter jeg ham. På samme måte som jeg selv vil velge bort halalkjøtt.

Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at noen ikke vil spise halal?

Skrevet

Blir ikke alle kyllinger i Norge gasset? Tror det er tilfelle på Nortura i hvertfall.

En liten bønn har da ingenting å si. Synes faktisk det er litt koselig at den får noen siste ord. Hvis jeg skulle kokt en levende hummer for eksempel, tror jeg at jeg hadde sagt noen siste ord til den. Om det da handler om Allah eller noe annet spiller ingen rolle.

De gasser kylling og gris.

Velsignelsen skjer i lokalet på morgenen. De velsigner ikke hvert dyr.

Skrevet

I barnehagen jeg jobbet i før var alt kjøttet halal. Vanlig kommunal bhg.

Guuuuud. Du må ikke fortelle slikt. Du kan nå ha startet en verdenskrig.Masse ikke religiøse mødre her og vi vet hvor blodige disse kan bli når det er en sak de brenner for.Religion, røyking, slanking under svangerskap.På et eller annet vis vil nå mest sannsynlig BV bli involvert.Å gi barna halalkjøtt i smug er omsorgssvikt.... :PAnonymous poster hash: dbc22...ffc
 Ikke omsorgssvikt, men forbasket respektløst for dem som ikke tror eller har noe imot religion. Anonymous poster hash: a1fbc...189

Jeg er en av dem som ikke tror, og som har en hel masse imot religion.

Imidlertid har jeg ikke noe imot velsignet kjøtt, siden velsignelsene betyr null for meg. De kan like gjerne lese "måtte dette kjøttet nære Tor, Odin og Julenissen, amen og ti fingre i nesa" som noe annet. Når jeg uansett ikke tror verken på Odin, Allah eller nissen, kommer det ut på ett.

Men du kan vel kanskje respektere dem som tenker annerledes?

Jeg vil ikke ha noe med religion å gjøre, og av prinsipp blir det da helt feil å spise velsignet kjøtt.

Anonymous poster hash: a1fbc...189

Skrevet

I Norge er det vel det samme om det er halal eller "vanlig" kjøtt. Er det samme kjøttet, bare at halal er velsignet. Og de som merker det på smaken, er fader meg gode.

De merker det vel heller ikke på smaken muslimene heller, om det er halal eller ei.

Muslimer vil har respekt for sine verdier, men det vil jeg også. Og mine verdier om menneske- og dyreverd tilsier at det hverken er greit med kvinnediskriminering eller halalslakting, så da vil jeg ha maten min i fred for religiøs overtro!

Anonymous poster hash: 7fcba...7f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...