Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #1 Skrevet 12. august 2014 I barnehagen der datteren min har begynt serverer de visstnok sjeldent/aldri kjøtt til varmmat fordi noen av barna spiser halal, og det er vanskelig å få tak i... Er ikke det litt merkelig? Eksempelvis er det ikke særlig annerledes om et par av barna hadde hatt spesielle behov innenfor matveien, eks glutenallergi, må alle barna spise glutenfritt da? Anonymous poster hash: b3f27...4f8
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #2 Skrevet 12. august 2014 Jeg kommer til å nekte den dagen bhg skal sier de vil servere halhal kjøtt i bhg. Jepp, da blir jeg en snurt drittunge av ei mor. Anonymous poster hash: 143d3...abd
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #3 Skrevet 12. august 2014 Mine barn skal IKKE ha halal, der setter jeg meg på bakbeina. Anonymous poster hash: 60a5e...f6b
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #4 Skrevet 12. august 2014 Komisk. Dere vet at mye av kjøttet dere kjøper i dag er halal? Nortura på Gol er et halalslakteri? De lager både halalkjøtt og det som ikke skal brukes til halal selges som vanlig kjøtt. For det er det det er. Vanlig kjøtt. Hvorfor vil dere ikke spise halal? Eneste forskjellen er at all slakt er velsignet av en troende muslim. Slaktemetoden følger norsk lov. Anonymous poster hash: dbc22...ffc
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #5 Skrevet 12. august 2014 Komisk. Dere vet at mye av kjøttet dere kjøper i dag er halal? Nortura på Gol er et halalslakteri? De lager både halalkjøtt og det som ikke skal brukes til halal selges som vanlig kjøtt. For det er det det er. Vanlig kjøtt. Hvorfor vil dere ikke spise halal? Eneste forskjellen er at all slakt er velsignet av en troende muslim. Slaktemetoden følger norsk lov. Anonymous poster hash: dbc22...ffc Vi spiser ikke kjøtt fra butikk. Svigerfar er jeger Vi støtter ikke halal for slaktemetoden i andre land er så bestialske. Jeg vil heller ikke spise noe som er velsignet, siden det går imot hva jeg tror på. Krangler du like mye om en muslim ikke vil spise haram? Anonymous poster hash: 60a5e...f6b
☆☆☆ Skrevet 12. august 2014 #6 Skrevet 12. august 2014 Om maten er sunn og god ser eg ikkje mangelen på kjøtt som eit stort problem. Men det aktualiserar ei problemstilling; kven er det som skal ha ansvar for ernæringa til barna? Vi set vekk fleire og fleire oppgåver til andre, oppbebaring og tilsyn medan vi er på jobb er vel hovudtenesta, sjølv om dei ser den pedagogiske biten som hovudsak (og det er sjølvsagt svært viktig at det pedagogiske opplegget er bra). Det er ikkje til å unngå at dei tek del i oppdragelsen når ungane er der såpass mykje, men enkelte sender ungane sine i religiøse barnehagar for å kunne sette bort trusopplæring i tillegg. Og på toppen av det heile er det no barnehagen som har ansvar for kva frokost, lunsj, mellommåltid og i verste fall middag skal innehalde. Hørte om nokon som spurte læraren om ikkje ungane lærte folkeskikk på skulen. Han fekk til svar at folkeskikk burde ungen ha lært før han kom dit. Skulle ikkje forundre meg om denne faren tolka det dithen at barnehagen har forsømt seg på dette punktet. Sjølv om det har sine ulemper er eg glad for at det er vi foreldre som lagar matpakken og bestemmer innhaldet i den i vår barnehage.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #7 Skrevet 12. august 2014 Komisk. Dere vet at mye av kjøttet dere kjøper i dag er halal? Nortura på Gol er et halalslakteri? De lager både halalkjøtt og det som ikke skal brukes til halal selges som vanlig kjøtt. For det er det det er. Vanlig kjøtt. Hvorfor vil dere ikke spise halal? Eneste forskjellen er at all slakt er velsignet av en troende muslim. Slaktemetoden følger norsk lov. Anonymous poster hash: dbc22...ffc Vi spiser ikke kjøtt fra butikk. Svigerfar er jeger Vi støtter ikke halal for slaktemetoden i andre land er så bestialske. Jeg vil heller ikke spise noe som er velsignet, siden det går imot hva jeg tror på. Krangler du like mye om en muslim ikke vil spise haram? Anonymous poster hash: 60a5e...f6b Krangler jeg? Poenget mitt er at det er så mange som sier de ikke vil spise halal men kjøper de nortura/gilde produkter er sannsynligheten for at det er halal stor. Så jeg undres over at mennesker som er så bastante ikke tar rede på slike ting Forøvrig enig at halalslakt i opprinnelseslandet er bestialske og grusomme. Anonymous poster hash: dbc22...ffc
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #8 Skrevet 12. august 2014 Nei. Jeg vil ikke at mitt barn spiser halal! De som ønsker å gi barna sine halal, får sende det med i matpakka.. S det kan varmes spesielt til den ungen. Anonymous poster hash: 5fe36...53f
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #9 Skrevet 12. august 2014 I barnehagen der datteren min har begynt serverer de visstnok sjeldent/aldri kjøtt til varmmat fordi noen av barna spiser halal, og det er vanskelig å få tak i... Er ikke det litt merkelig?Eksempelvis er det ikke særlig annerledes om et par av barna hadde hatt spesielle behov innenfor matveien, eks glutenallergi, må alle barna spise glutenfritt da? Anonymous poster hash: b3f27...4f8 Jeg ser virkelig ikke at dette er noe problem. Hvis det absolutt skal serveres varm mat, så kan det lages mye annen mat som ikke inneholder kjøtt. Selv synes jeg det er helt greit at barnehagen prøver å begrense tiden de bruker på mat og matservering og dermed ikke ønsker å lage måltider som inneholder spesifikke sprodukter slik at de må lage ekstra mat til f.eks allergikere. I vår barnehage er det både vegetarianere og barn med melkealergi. Der serveres det nå ikke Munch som inneholder kjøtt og heller ikke måltider med melkeprodukter i. Ungene får melk å drikke da:) Jeg synes dette er helt akseptablelt. Ungene mine lider ingen nød av å ikke få kjøttmat til lunch altså!! Alternativet er selvsagt at de kutter ut matservering og vi begynner mer matpakke igjen! Anonymous poster hash: 9b2a8...1c1
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #10 Skrevet 12. august 2014 For meg er det ikke det største problemet at barna innimellom får servert halal. All kjøtt f.eks på sykehus og andre offentlige institusjoner er jo halalslakt.... Men det jeg synes er merkeligere er at ungene blir frarøvet kjøtt på menyen fordi barnehagen ikke klarer å fremdrive dette hellige kjøttet(det blir sikkert for dyrt tenker jeg). Jeg mener man kan servere noe alternativt til de som ikke skal ha "vanlig" kjøtt. Anonymous poster hash: b3f27...4f8
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 12. august 2014 #11 Skrevet 12. august 2014 I vår barnehage er det varmmat en gang i uken, og da serveres det som oftest fisk. Jeg synes det er flott, siden barn generelt sett får mer enn nok kjøtt i seg i løpet av uken. Men middagen står vi jo altså selv for, og da er det jo helt opp til oss å servere sunn og næringsrik mat.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #12 Skrevet 12. august 2014 I barnehagen der datteren min har begynt serverer de visstnok sjeldent/aldri kjøtt til varmmat fordi noen av barna spiser halal, og det er vanskelig å få tak i... Er ikke det litt merkelig?Eksempelvis er det ikke særlig annerledes om et par av barna hadde hatt spesielle behov innenfor matveien, eks glutenallergi, må alle barna spise glutenfritt da? Anonymous poster hash: b3f27...4f8 Jeg ser virkelig ikke at dette er noe problem. Hvis det absolutt skal serveres varm mat, så kan det lages mye annen mat som ikke inneholder kjøtt. Selv synes jeg det er helt greit at barnehagen prøver å begrense tiden de bruker på mat og matservering og dermed ikke ønsker å lage måltider som inneholder spesifikke sprodukter slik at de må lage ekstra mat til f.eks allergikere. I vår barnehage er det både vegetarianere og barn med melkealergi. Der serveres det nå ikke Munch som inneholder kjøtt og heller ikke måltider med melkeprodukter i. Ungene får melk å drikke da:) Jeg synes dette er helt akseptablelt. Ungene mine lider ingen nød av å ikke få kjøttmat til lunch altså!! Alternativet er selvsagt at de kutter ut matservering og vi begynner mer matpakke igjen! Anonymous poster hash: 9b2a8...1c1 Det er varmmat bare en gang i uka, så jeg synes virkelig de kunne klare. Så mye tid tar det ikke. Nei takk til matpakke på nytt iallefall. Det er jo tre skritt tilbake. Anonymous poster hash: b3f27...4f8
Kanutten83 Skrevet 12. august 2014 #13 Skrevet 12. august 2014 Halalslaktet kjøtt i Norge følger norsk lov, altså lider ikke dyret noe mer enn vanlige slaktedyr. Og at kjøttet er velsignet bryr jeg meg virkelig ikke om, det forringer ikke kjøttet akkurat. Så om ungene mine får halalkjøtt er mitt minste problem.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #14 Skrevet 12. august 2014 Så utrolig gjesp. Bryr meg ikke om ungene spiser halal eller ikke. Det er så mye annet jeg heller ville vært opptatt av. Kjøtt kan man vel spise hjemme eller i matpakken? Fint å være inkluderende og at alle barna kan spise samme varmmat, det har en egenverdi det også. Er halalmat noe stort tull, som alt av religion? Ja! Men for mange er det tradisjon og noe de synes er fint å ta vare på. Mer irriterende med veganere, forsåvidt. Men folk må få lov å være det også og sette regler for egne barn. Om de ikke lar barna spise der som ikke er halal er vel greit så lenge barna ellers har det bra Anonymous poster hash: f9b93...8cc
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #15 Skrevet 12. august 2014 Så utrolig gjesp. Bryr meg ikke om ungene spiser halal eller ikke. Det er så mye annet jeg heller ville vært opptatt av. Kjøtt kan man vel spise hjemme eller i matpakken? Fint å være inkluderende og at alle barna kan spise samme varmmat, det har en egenverdi det også. Er halalmat noe stort tull, som alt av religion? Ja! Men for mange er det tradisjon og noe de synes er fint å ta vare på. Mer irriterende med veganere, forsåvidt. Men folk må få lov å være det også og sette regler for egne barn. Om de ikke lar barna spise der som ikke er halal er vel greit så lenge barna ellers har det bra Anonymous poster hash: f9b93...8cc Veganer: Gjør ting for miljø, dyrevelferd og helse. Religiøse: Gjør ting fordi "Gud sier det". Hvem er mer irriterende, sa du? Anonymous poster hash: 60a5e...f6b
Clara Oswin Oswald Skrevet 12. august 2014 #16 Skrevet 12. august 2014 Så lenge man følger norsk lov så er det jo det som teller. Om det blir slaktet forferdelig i opprinnelse landet så er det faktisk ikke Norge. Jeg kunne ikke brydd meg hvordan kua jeg spiser er slakta så lenge det blir fulgt norsk lov og er på en human måte.. For meg så blir det helt feil grunn lag og si nei til halal slakt pga et land man faktisk ikke bor i.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #17 Skrevet 12. august 2014 Vår barnehage har mange barn fra forskjellige nasjoner og serverer derfor fisk, da det er enklest. Helt ypperlig, tenker jeg! Fisk er nam, supert at de også lærer det i barnehagen! Anonymous poster hash: 11903...32b
Katteskinnet Skrevet 12. august 2014 #18 Skrevet 12. august 2014 Det er jo slik det har blitt. Man er jo livredd for å tråkke noen på tærne.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #19 Skrevet 12. august 2014 Jeg er like lite interessert i at barna mine skal få servert halalkjøtt, som den troende muslim trolig er lite interessert i at barna hennes skal få servert kjøtt som er velsignet av en jøde. Anonymous poster hash: e5a07...d5c
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #20 Skrevet 12. august 2014 Det er jo ikke sånn at fisk er løsningen på alt heller, det er mange barn som ikke tåler fisk også. Min sønn tåler ikke rød fisk og en annen på avdelingen hans i barnehagen tåler ikke hvit fisk, så da er det ikke mange fiskealternativ igjen heller, hvis man skal lage noe alle kan spise... Heldigvis er de flinke hos oss til å lage alternativ mat til de som ikke kan spise varmmaten. Anonymous poster hash: e507e...d95
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #21 Skrevet 12. august 2014 Komisk. Dere vet at mye av kjøttet dere kjøper i dag er halal? Nortura på Gol er et halalslakteri? De lager både halalkjøtt og det som ikke skal brukes til halal selges som vanlig kjøtt. For det er det det er. Vanlig kjøtt. Hvorfor vil dere ikke spise halal? Eneste forskjellen er at all slakt er velsignet av en troende muslim. Slaktemetoden følger norsk lov. Anonymous poster hash: dbc22...ffc Hvorfor i h..... er det ikke likemye vår rett til å ikke ville ha halalkjøtt og faktisk få vite om det hvis kjøttet er halal? Er det bare muslimene som alltid skal tas hensyn til? Jeg blir rett og slett forbanna. I Norge. Så skal vi etniske nordmenn bare måtte godta halalkjøtt fordi noen innvandrere vil ha det. Ikke har vi tydelig is rett til å få vite hva vi spiser heller. Er alle som styrer og bestemmer blitt noen jævla muslimdørmatter? Anonymous poster hash: f2355...231
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #22 Skrevet 12. august 2014 Jeg er like lite interessert i at barna mine skal få servert halalkjøtt, som den troende muslim trolig er lite interessert i at barna hennes skal få servert kjøtt som er velsignet av en jøde. Anonymous poster hash: e5a07...d5c Hva betyr velsignelsen for deg hvis du ikke er muslim? Da tror du jo ikke på den velsignelsen som er gjort og da er det jo det samme som om en person står og sier hva som helst annet foran kjøttet, hvordan kan det egentlig være et problem for deg? Anonymous poster hash: e507e...d95
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #23 Skrevet 12. august 2014 Jeg er like lite interessert i at barna mine skal få servert halalkjøtt, som den troende muslim trolig er lite interessert i at barna hennes skal få servert kjøtt som er velsignet av en jøde. Anonymous poster hash: e5a07...d5c Hva betyr velsignelsen for deg hvis du ikke er muslim? Da tror du jo ikke på den velsignelsen som er gjort og da er det jo det samme som om en person står og sier hva som helst annet foran kjøttet, hvordan kan det egentlig være et problem for deg? Anonymous poster hash: e507e...d95 Det er prinsipp. Mine tanker og følelser er for faen like mye verdt som en troende. Anonymous poster hash: a1fbc...189
Blondzilla Skrevet 12. august 2014 #24 Skrevet 12. august 2014 I barnehagen jeg jobbet i før var alt kjøttet halal. Vanlig kommunal bhg.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2014 #25 Skrevet 12. august 2014 I barnehagen jeg jobbet i før var alt kjøttet halal. Vanlig kommunal bhg. Guuuuud. Du må ikke fortelle slikt. Du kan nå ha startet en verdenskrig. Masse ikke religiøse mødre her og vi vet hvor blodige disse kan bli når det er en sak de brenner for. Religion, røyking, slanking under svangerskap. På et eller annet vis vil nå mest sannsynlig BV bli involvert. Å gi barna halalkjøtt i smug er omsorgssvikt.... Anonymous poster hash: dbc22...ffc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå