Gå til innhold

November 2014 baby❤️

DrømmeSofie

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke noe ull jeg. Og det hadde jeg ikke til storebror som er födt i Januar. Har gått veldig bra. Han kommer til å ligge i en dun pose og evt ett teppe. Her i Stockholm så bruker ikke barn så veldig mye ull, her er det lager på lager. Storebror har gått i barnehage siden han var 1 år( nå er han 3,5 år) og aldrig fryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jeg litt gammeldags når jeg "mener" at vi burde kjøpe et videokamera til vi får barn? 

Kjæresten mener at mobilen er god nok, og det samme er speilrefleks kameraet. 

Jeg synes det er tung å holde i, og mobilen går tom for bat så fort når man skal filme pluss at man får ikke holdt noen av disse like stødig som man får holt et videokamera. 

Hva tenker dere ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en tur på føden for oss i går. Jeg ringte ned, og var veldig tydelig på at jeg ikke hadde noen følelse av at ting var i gang, og at det bare var kynnere som var sterkere og mer langvarig enn de pleide men at de ikke var regelmessige på noen måte, og at lillemann var over normalen aktiv, men siden jeg også hadde murring i korseyggen ville de gjerne ha meg inn og måle livmorhalsen, slik at om den var blitt kortere og jeg kanskje sto i fare for for tidlig fødsel så fikk de gitt lungemodningssprøyter.

Alt så kjempefint ut, men det ble et ganske langt besøk. De hadde en rolig kveld der, og siden de hadde en jordmorstudent til stede så ble det omtrent alle testene i boka. :P

Men da fikk jeg i allefall en grundig sjekk med både måling av fosterlyd, innvendig og utvendig ul (fikk sett lillemann igjen, totalt verdt den litt slitsomme turen), og sjekk av både blodtrykk og urin.

Lillemann var ikke veldig hjelpsom da. :P

Han var så utrolig aktiv at de slet både med å måle fosterlyden og blodgjennomstrømningen i navlestrengen. :P

Men legen som tok ul sa at alt så kjempefint ut, og at hun var superfornøyd med alt hun så.

Vi fikk tilogmed se ham spise og hikke litt! :D

Men jeg håper ikke dette er slik kroppen vil være fremover! Da blir det ekstra tunge netter!

Korsryggen har slått seg helt vrang nå, og jeg våknet flere ganger i natt med kraftige smerter ned hele beinet på den siden som lå ned. Det gikk helt fra hoften til ankelen, med kneet nærmest som et slags smertesenter.

Slitsomt!

Men bare litt over 8 uker til termin!

Så flinke dere er å handle! Tror kanskje jeg skulle hatt litt flere gulpekluter i allefall!

Lillemor gulpa omtrent aldri da hun var baby, så det hadde jeg glemt litt av. :P

Vippestol vil jeg også gjerne ha, men haster ikke ennå. :)

Men veldig greit at dere andre skriver lister, så kommer jeg på det jeg har glemt. :P

Har veldig lyst på bæresjal, hvor har dere kjøpt/bestilt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en tur på føden for oss i går. Jeg ringte ned, og var veldig tydelig på at jeg ikke hadde noen følelse av at ting var i gang, og at det bare var kynnere som var sterkere og mer langvarig enn de pleide men at de ikke var regelmessige på noen måte, og at lillemann var over normalen aktiv, men siden jeg også hadde murring i korseyggen ville de gjerne ha meg inn og måle livmorhalsen, slik at om den var blitt kortere og jeg kanskje sto i fare for for tidlig fødsel så fikk de gitt lungemodningssprøyter.

Alt så kjempefint ut, men det ble et ganske langt besøk. De hadde en rolig kveld der, og siden de hadde en jordmorstudent til stede så ble det omtrent alle testene i boka. :P

Men da fikk jeg i allefall en grundig sjekk med både måling av fosterlyd, innvendig og utvendig ul (fikk sett lillemann igjen, totalt verdt den litt slitsomme turen), og sjekk av både blodtrykk og urin.

Han var så utrolig aktiv at de slet både med å måle fosterlyden og blodgjennomstrømningen i navlestrengen. :P

Men legen som tok ul sa at alt så kjempefint ut, og at hun var superfornøyd med alt hun så.

Men jeg håper ikke dette er slik kroppen vil være fremover! Da blir det ekstra tunge netter!

Korsryggen har slått seg helt vrang nå, og jeg våknet flere ganger i natt med kraftige smerter ned hele beinet på den siden som lå ned. Det gikk helt fra hoften til ankelen, med kneet nærmest som et slags smertesenter.

Slitsomt!

Så flinke dere er å handle! Tror kanskje jeg skulle hatt litt flere gulpekluter i allefall!

Lillemor gulpa omtrent aldri da hun var baby, så det hadde jeg glemt litt av. :P

Men veldig greit at dere andre skriver lister, så kommer jeg på det jeg har glemt. :P

Godt å høre at alt var iorden da :)

Hvis du sliter meg korsryggen og beinet, så ville jeg vurdert en tur til en kiropraktor. Jeg slet med det samme, og etter 2 behandlinger har jeg blitt bra igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monson: Vi kjøpte videokamera da vi giftet oss for fire år siden, vi hadde jo startet prøvingen og tenkte å slå to fluer i en smekk med videokamera til både bryllup og barn. Tok litt tid med barnet, men er glad for videokameraet :)

Her har vi handlet eller ordnet følgende:

seng - må bare hentes

bilsete - maxicosi på salg

vogn - emmaljunga mondial de lux

vippestol - fått av mine foreldre

tripp trapp stol - kjøpt på salg

klær - i str 56 har vi to ullbodyer, fire bodyer, et par dresser og et par bukser. Elllers er det mer i 62.

pumpe - får en mendela pumpe av en venninne, har skjønt at det må man ha

Dette må ordnes:

madrass til seng og vogge

vognposen  - er bestilt men ikke ferdig laget

amme-bh - har kjøpt to forskjellige, den ene verre enn den andre

stellebord og utstyr

bæresjal - får muligens et av en venninne

babycall

På sikt vil jeg ha lekegrind, trappegrind og beskyttelse foran ovnen også, men dette haster ikke riktig enda :)

Her er jeg 50 % sykemeldt på grunn av sammentrekninger og aktiv livmor, godt å være litt på jobb (blir gal hjemme).

Skal for øvrig på ny UL i morgen, spennende! Er med i et forskningsprosjekt på Riksen og får i den forbindelse to ekstra Ul og det er jo bare en bonus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monson: Jeg hadde vurdert å kjøpe et videokamera ja! Men jeg kjøpte meg selv et veldig bra kamera i bursdagsgave i April, og filmkvaliteten der er helt fantastisk. (For ikke å snakke om bildene). Er et kompaktkamera, men er definitivt på nivå med speilrefleks når det kommer til kvalitet. Har et speilrefleks kamera i tillegg, og den blir nesten ikke brukt lenger. 

Det er den her: http://www.dinside.no/902280/sony-cyber-shot-dsc-rx100

Det eneste er, som du sier at det er kanskje blir mer stabilt med et videokamera, men jeg skal kjøpe sånt lite stativ til den for filming osv. Sony kameraet er jo så enkelt å bruke, lett å ta med seg overalt, og utrolig bra kvalitet. (Herregud, høres ut som den selgeren! :P

edit: Liker foresten det testen skriver om videokvaliteten: "Video kan for øvrig skytes i full HD-oppløsning med 60 progressive bilder i sekundet; en bilderate som gjør at videoopptak får "tv-følelse"." Haha.. Helt enig med dem! Tv-følelse! :P 

Ulvemamma: Ikke gøy å bli skremt ned til føden, men er jo kjempebra at du fikk masse tester og ultralyd! Er jo faktisk litt stas det og! haha. Får håpe at kroppen din føles bedre denne uken! Vet hvor frustrerende det er å ha vondt i bekken og rygg. :(

Endret av Malv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slitsomt!

Huff da! men veldig bra at de tok så godt i mot deg, og fant ut at alt var bare bra! 

Jeg har siden i går hatt mensmurringer i ryggen, men har ikke kjent noen kynner. (Har aldri kjent en eneste kynne). Er dette noe som jeg burde være bekymret for ? 

Malv: ja kjæresten mener vi kan kjøpe "stativ" til speilrefleks kameraet. Meeen, jeg tenker at da kommer vi bare til å bruke det hjemme. For jeg gidder ikke å bære rundt på et stort kamera og et stativ, pluss en trekkhund og baby med utstyr.. 

Nei, tror jeg kommer til å kjøpe videokamera jeg. Heheh :P 

Forresten er det noen andre som har lyst til å si hva de har kjøpt også? 

Veldig kjekt å se hva dere andre har/skal kjøpe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skal dere føde i ?? 

Jeg tenkte kanskje at jeg skulle kjøpe en nattkjole for gravide/ammende og en pysj for gravide og ammende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liste ja.. liste er gøy. Må nesten tenke meg om, men da får jeg jo en oversikt selv også :P

Har:

* Vugge (den jeg og broren min brukte da vi var babyer. Må males.)

* Babynest - x2 (sydd selv)

* Stol til å skru fast i bordplaten (gitt vekk på Finn.no)

* Bilstolpose (sydd selv)

* Vogn (Nesten ubrukt Simo kombi til 200 kr)

* Badestol x 2 (fått, og fikk en til plutselig)

* Bilstol (fått/arvet av svoger)

* Kurv som skal stå på kjøkkenet (fått/arvet. Litt morsomt, kurven kommer fra slottet, så kongebarna har sovet i den. Jeg kaller den bare "den kongelige kurven".. den er litt pompøs med masse blonder og trekk og styr, ligner på en bløtkake :P ) (Den er ikke stjålet altså, bare for å nevne det. Hehe.)

* Lassevis med kluter,håndklær og helsetepper (strikket kluter selv, pluss arv. Kjekt med tantebarn som nettopp er ferdig med spedbarnstadiet)

* Elektrisk pumpe. Lurer på om jeg skal skaffe en manuell også, eller om det blir smør på flesk..?

* Bæresele (Babybjörn) og bæresjal.

Nei, jeg gir meg.. vi har faktisk det meste, så denne lista ville blitt uhorvelig lang. Haha. Lettere å liste opp hva vi mangler.

Hvilket er..

* Tålmodighet. (Lei av å være ruger. Vil ha baby NÅ! )

* Vognpose (syr selv, jobber med saken)

* Badebalje

* Madrass til vugga

* Vippestol

* Vaskevannsfat (kommoden med stellematta står et lite stykke fra vasken)

* Hylle til å sette kremer, bleier, kluter osv på kommoden som skal fungere som stellebord.

* Et par ekstra ullstrømpiser

Ellers var jeg hos jordmor på torsdag, og hun var veldig lite fornøyd med alle kynnerene mine. Jeg får kynnere bare jeg snur meg omtrent, og det hjelper ikke å hvile heller. I tillegg har de begynt å bli vonde de siste ukene. Har vært hos legen også, og tatt masse prøver (blant annet GU, for å se om jeg har infeksjoner som kan forverre kynnere. Ekle greier, jeg aner jo ikke selv hvordan det ser ut der nede lenger siden magen er i veien :P ), og fått beskjed om å lagre nr til føden på mobilen og ringe inn med en gang jeg merker endringer. Legen fikk ikke sjekket mormunnen min siden jeg blødde ganske voldsomt (nice..), og jeg har fått streng beskjed om å holde meg helt i ro. Hallo? Jeg har holdt meg i ro siden juni!

Men men... får bare ligge her på sofaen da. Noe jeg kunne vært foruten. Vi fjernet halve taket på huset i helga, i natt øsregnet det, og kattene har vært oppe på taket og rota med presenningen som dekker til, så nå drypper det ned fra spottene i det nylagte taket inne på kjøkkenet..  det er fryktelig vanskelig å måtte være passiv når samboeren jobber seg ihjel med å få huset ferdig :( Heldigvis kommer pappa og svigerfar på onsdag, de skal være en uke og hjelpe til med bygging. Det blir fint. (Selv om de ikke hjelper på følelsen av ubrukelighet fra min side ;)  ) 

AARGH!! Snart november. Hehe. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte kanskje at jeg skulle kjøpe en nattkjole for gravide/ammende og en pysj for gravide og ammende. 

Hmm..det har jeg ikke tenkt på enda. Hadde kanskje vært fint med noe annet enn sykehuskjortel..

Tar det litt som det kommer jeg. Kommer jeg over noe som skriker "fødedrakt" så tar jeg det med. Hvis ikke så går det vel greit :)  Tenker mer på hva jeg skal ha på etter fødsel, om kroppen synes det er greit å bli tredd inn i noe annet enn sort joggebukse i str XL. Men sånt vet man jo ikke i forkant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, elsker lister, men har av en eller annen merkelig, uviss grunn ikke laget meg en eneste en i løpet av hele graviditeten :( Flott å se hva andre har og mangler for litt inspirasjon! Her kommer min!

HAR:

Brio Sprinkelseng til babyens rom

Troll bedside crib til vårt soverom

Vugge til stua

Emmaljunga Mondial Duo

Bilstol + voksi move bilstolpse

Stellekommode (dvs vanlig kommode til stelling) på badet

Stellematte

Tripp-trappstol (gammel type som jeg har pusset opp, ikke enda bestemt meg for om jeg skal kjøpe ny for å kunne ha newbornset...)

Babybjørn vippestol

Brystpumpe

Moby bæresjal

Babybjørn One Mesh bæresele

Sprinkelbeskyttelse til seng

1 juniordyne og pute til til seng +laken/trekk

1 mindre dyne og pute til vugge+laken/trekk

Babygym

Noen søte hjemmeheklede små rangler jeg har fått i gave :)

- Aaaaaalt for mye klær, både ull, bodyer, sparkebukser, heldresser og nattdrakter... To hjemmestrikkede ullsett (vet ikke hva jeg skal velge som "hentesett". En ullfleecdress fra nøstebarn med tilhørende vanlig lue, finlandshette, votter og tøfler. Har faktisk så mye klær at jeg allerede har begynt å pakke bort det jeg ser for meg at jeg ikke kommer til å bruke! Ille. Men det tok litt av på arving og bruktkjøping, forsvarer det med det, jeg har ikke brukt mye penger på klær altså ;)

- Tre hjemmestrikkede tynne ullpledd og et kjøpt "helseteppe" i bomull. Svigermor kom med pakke her om dagen, bla ett syntetisk babyteppe, det gikk rett til Fretex gitt ;)

- Gulpekluter, både i flanell og gas, samt vaskekluter, engangskluter, alt av stelleprodukter og bleier.

MANGLER:

- Lammeskinn (usikker på hvilken type jeg skal kjøpe og om jeg trenger mer en ett...?)

- Vognpose (klarer ikke bestemme meg for Vokosi classic, voksi urban, lammeskinnspose eller om jeg skal sy selv av en dundyne, noe ala voksi classictype...)

- Babynest (hadde tenkt å sy selv men er usikker på behovet...)

- Vognteppe/ leketeppe (skal sy, må bare få ut fingeren)

- En liten dundyne til, må vel både ha en på vårt soverom og en i vugga i stua...og flere trekk.

- Tisselaken/madrassbeskyttelser

- Badebalje (stokke flexibath tror jeg det blir)

- Ammeinnlegg i ull og engangs

- Flasker og smokker (usikker på behovet)

- Stelleveske (finnes ikke lenger i samme type som vognen og det er den eneste jeg vil ha :( )

- Kroker og koppholder til vogna

- Vognlenke? Smokkelenke? Hehe, sikkert mange sånne små uviktige ting som kommer etterhvert ;)

Mye å tenke på men veldig koselig å planlegge og ordne da :) Gleder meg såååå, kom kom kom lille baby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe orker ikke skrive alt jeg mangler :P Supert at andre ramser opp så jeg får litt innputt! Blir 1,5 time til byn i november så jeg svipper liksom ikke bare ut å fikser ting da tenker jeg :) huff så er det jo nesten jul og julehandel da...burde jo nesten begynne med det nå...Men liker best å ta det i desember da jeg egentlig synes det er koselig:) spørsmålet er om det blir så koselig i år å pese rundt med melkespreng og det som verre er :P

Nå er iallefall min kjære å kjøper barnevogn! Det blir en easyrider (tror jeg den heter)...hadde egentlig lyst på emaljunga da den er penere i mine øyne, men denne andre er mye mer praktisk da jeg får både understell med sportsdel og ett hundebur inn bak i bilen. Så må en bare prøve å få med hund nr to på ett vis :D

Huset er nå solgt! :D Vi skal være ute til 16 okt så nå blir det himla travelt!! :o En del gjenstår der vi skal flytte inn og nå fant kroppen ut at det passet fint med en kraftig forkjølelse..blæ Har virkelig ikke tid til sånt nå når jeg denne uken har hundre ting å ordne til både hus, baby og meg selv. Stakkars kjæreste som har mye å tenke på å ordne med jobb og får det enda travlere privat fremmover....og ei forkjøla gravid sliten sjøku som går i ring :P

Hehe litt syt her, men er altså superfornøyd med at huset er solgt så jeg slipper mer stress med visning og kan begynne å rote/pakke igjen :)

Ulvemamma: jeg har ikke nevnt et pip på Fb om graviditet tenker akkuratt som deg og slettet taggen på ett bilde som viste ei enorm dame som kastet frisbee (riktignok rakk noen som ikke visste å se det så jeg fikk pm med spørsmål om hvordan det gikk med meg...hehe hint hint når det ikke er ei jeg normalt snakker med :) men hu sendte i det minste pm )

Det var godt å høre at ting var i orden og at du fikk så god oppfølging på sykehuset! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg ikke tenkt var en problemstilling, trodde man bare fødte i sykehusskjorte jeg... Gjør man ikke det altså? Hehe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det meste i hus allerede som babyen trenger. Må bare ha ny madrass og understell til vogna, og noen nye flasker og smoker, og litt smått av utetøy. Til meg så gjenstår det ammeinnlegg av ull, svarte joggebukser, purelan brystvortekrem og microlax til etter fødselen, da trykkemuskelaturen tok seg en lengre ferie forrige gang 😜

Kommet til å føde i sykehusskjorta! Like greit, da man blir da man blir svett og klissete av jobben. Tar heller på noe romslig og deilig etterpå :)

Endret av Sminth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvemamma: Her er link til de to sjalene jeg har bestilt: http://www.ebay.com/itm/141321989736?_trksid=p2059210.m2749.l2648&var=440442780606&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT 

http://www.ebay.com/itm/121272475268?_trksid=p2059210.m2749.l2648&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT 

Det siste bikker akkurat 200 så om du bare skal ha et anbefaler jeg det første. De elastiske sjalene er enkle å få til og passer best for de aller minste. Har formsydd sele som blir tatt i bruk etter noen mnd. Har ikke prøvd med baby, men de er av god kvalitet og jeg gleder meg til å ta de i bruk :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig hatt ei grusom uke, siden vi måtte ta bort giganten vår. Da er det godt å ha noe å se frem mot. Skal på ny kontroll på torsdag, så da får jeg sett lille Reka igjen, men mannen kan ikke bli med, så det er litt kjedelig. Uansett; jeg har ikke skrevet lister jeg heller (som vanligvis er en listenazist), men kan gi en kjapp gjennomgang her :-) Alt er på plass, så vidt jeg vet :) 

Større ting: 

- Seng (etter meg og sønnen min, og sikkert 20 andre barn før oss, fra begynnelsen av 1900-tallet)

- Madrasser (IKEA, ca 600 totalt)

- Bilstol (flaxen hadde det til at et vennepar bytta fra sin maxi cosi nå, så da ble det brukt der og :-) ) 

- Vogner: 

- Grepa classic bagvogn i brunt og orange fra 1979 etter meg (og som sønnen min brukte)

- Basson Duo, brun, arvet fra et vennepar, blir kun brukt som sportsvogn når den tid kommer 

- Har også en mørk blå Simo Classic som vi ikke kommer til å bruke *må huske å legge den ut for salg*

- Vippestol (Kupp på en svensk barnebutikk til 300, "måtte" ha den fordi den var orange)

- Høy barnestol (mamma fikk tak i den gratis via facebook, foretrekker de fremfor triptrap)

- Vugge fra tidenes morgen som hele familien har tilbrakt sine første mnd i. 

- Lammeskinnspose, lånt fra en venninne

- Voksi Classic, fått fra en annen vennine, tenkte å sy nytt trekk. 

- Stelleplass med div hyller og praktiske løsninger har mannen laget på vårt mikroskopiske bad, ble meget bra :-) 

- Bæretøy: 2 stk bæresjal er innkjøpt, en sele er på vei hit i posten. 

Småting: 

- Ammeinnlegg i ull: mamma har sydd to sett av avlagt ullundertøy, og hun har heklet noen litt tykkere i angoraull

- Elektrisk Avent pumpe, kjøpt brukt for 200 (!!)

- Manuell Avent pumpe kom i posten i dag, tilbud på Jellyroom. 

- Gulpekluter: har kjøpt noen, skal sy flere av avlagte håndklær og slikt

- Venter pakke med innlegg og sperrelag (bleier altså)

- Har kjøpt Babyline stelleprodukter, noen smokker, nesesuger og ellers litt småtterier. 

Klær: 

- har et greit utvalg av klær, har ikke oversikt, men har så det holder, både smått og litt større. Tatt vare på alt etter 12åringen + funnet litt på fretex og loppis, samt noe på salg. Bør nok gå gjennom og faktisk se hva som er der før folk begynner å spørre hva vi ønsker oss. Men ull blir aldri sendt i retur ;-) Svigermor strikker så gnistene står, ett sett (str 3 mnd) i mosegrønt er ferdig, hentesettet blir i beige og hvitt. 

- Pledd har vi vel 6-8 av, både ull og bomull, etter meg, etter mannen og etter 12åringen. 

- Små håndduker til å ha under rumpa ved stell: kjøpte en bunke på IKEA, middels kvalitet, men akkurat passe størrelse. 

- Badehåndduker har vi ca 6 av, med hette, etter meg, mannen og 12åringen. 

- Sengekant og stellematte fikk jeg brukt gjennom facebook. 

- Dundyne til vugga kjøpt brukt

- Dundyne til senga kjøpt brukt

- laken, sengesett: hadde mye, fått noe, kjøpt noe brukt. Kjøpt noen nye tisselaken. 

- Lammeskinn kom i posten i dag :) 

- Mamma strikker underlag i naturull som skal toves og has i vogn/vugge etter behov

- Til meg selv har jeg noen litt for store ammetopper som jeg har arvet, samt noen bh'er som jeg ikke liker så godt. Så "må" kanskje ut og shoppe litt når reka er ute. Har også kjøpt to nye jakker/cardigans på loppis som jeg tror blir praktisk når amminga tar til. Også har jeg lagt unna to bukser uten linning (kosebuksetyper) som blir med på sykehuset. 

Må gjøre/skaffe: 

- Nytt trekk til voksien

- Sy babynest

- Sy flere gulpekluter

- Kjøpe flere brettebleier, innlegg og sperrelag. 

Kommer ikke på mer :P 

Også har jeg sett for meg å føde naken, trodde ikke man pleide å ha med seg et eget antrekk? Men jeg må ha sokker på, så det blir vel antrekket da; fluffy, lilla sokker ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liste ja.. liste er gøy. Må nesten tenke meg om, men da får jeg jo en oversikt selv også :P

Har:

* Vugge (den jeg og broren min brukte da vi var babyer. Må males.)

* Babynest - x2 (sydd selv)

* Stol til å skru fast i bordplaten (gitt vekk på Finn.no)

* Bilstolpose (sydd selv)

* Vogn (Nesten ubrukt Simo kombi til 200 kr)

* Badestol x 2 (fått, og fikk en til plutselig)

* Bilstol (fått/arvet av svoger)

* Kurv som skal stå på kjøkkenet (fått/arvet. Litt morsomt, kurven kommer fra slottet, så kongebarna har sovet i den. Jeg kaller den bare "den kongelige kurven".. den er litt pompøs med masse blonder og trekk og styr, ligner på en bløtkake :P ) (Den er ikke stjålet altså, bare for å nevne det. Hehe.)

* Lassevis med kluter,håndklær og helsetepper (strikket kluter selv, pluss arv. Kjekt med tantebarn som nettopp er ferdig med spedbarnstadiet)

* Elektrisk pumpe. Lurer på om jeg skal skaffe en manuell også, eller om det blir smør på flesk..?

* Bæresele (Babybjörn) og bæresjal.

Nei, jeg gir meg.. vi har faktisk det meste, så denne lista ville blitt uhorvelig lang. Haha. Lettere å liste opp hva vi mangler.

Hvilket er..

* Tålmodighet. (Lei av å være ruger. Vil ha baby NÅ! )

* Vognpose (syr selv, jobber med saken)

* Badebalje

* Madrass til vugga

* Vippestol

* Vaskevannsfat (kommoden med stellematta står et lite stykke fra vasken)

* Hylle til å sette kremer, bleier, kluter osv på kommoden som skal fungere som stellebord.

* Et par ekstra ullstrømpiser

Ellers var jeg hos jordmor på torsdag, og hun var veldig lite fornøyd med alle kynnerene mine. Jeg får kynnere bare jeg snur meg omtrent, og det hjelper ikke å hvile heller. I tillegg har de begynt å bli vonde de siste ukene. Har vært hos legen også, og tatt masse prøver (blant annet GU, for å se om jeg har infeksjoner som kan forverre kynnere. Ekle greier, jeg aner jo ikke selv hvordan det ser ut der nede lenger siden magen er i veien :P ), og fått beskjed om å lagre nr til føden på mobilen og ringe inn med en gang jeg merker endringer. Legen fikk ikke sjekket mormunnen min siden jeg blødde ganske voldsomt (nice..), og jeg har fått streng beskjed om å holde meg helt i ro. Hallo? Jeg har holdt meg i ro siden juni!

Men men... får bare ligge her på sofaen da. Noe jeg kunne vært foruten. Vi fjernet halve taket på huset i helga, i natt øsregnet det, og kattene har vært oppe på taket og rota med presenningen som dekker til, så nå drypper det ned fra spottene i det nylagte taket inne på kjøkkenet.. det er fryktelig vanskelig å måtte være passiv når samboeren jobber seg ihjel med å få huset ferdig :( Heldigvis kommer pappa og svigerfar på onsdag, de skal være en uke og hjelpe til med bygging. Det blir fint. (Selv om de ikke hjelper på følelsen av ubrukelighet fra min side ;) )

AARGH!! Snart november. Hehe. :bond:

Nesten godt å lese at andre har kynnere også. Jeg har kynnere hele dagen og jeh synes de er ubehagelige. Er 60% sykemeldt. Men regner nok med å bli 100% sykemeldt fra neste gang jeg er hos jordmor. Gå opp halve trappen hjemme for meg er helt grusomt.

Var nettopp forlover i ett bryllup og var fin hele dagen helt til kvelden. Da fikk jeg kjempe vondt i magen og min samboer vurderte å kjøre meg til legevakten i Barcelona men så sta som jeg er skulle jeg ikke. Men heldigvis gav det seg.

I går skulle jh bøye meg ned for å hendte ett håndkle på gulvet og noe skjedde inni ryggen. Fikk kjempe vondt på.venstre side av ryggen og rundt på magen. Jeg har ikke født før så jeg vet ikke hvilke smerter eller symptomer jeg skal se etter /:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsessa: hvilken madrasser på ikea har du kjøpt? Så det var flere å velge i.. Var forøvrig en langt hyggeligere pris enn på babyshop!

Skulle forøvrig gjerne ha arvet pg spart slik som deg, men her er lite tatt vare på fra da jeg og mannen var små, og det er ingen andre barnebarn. Jeg har to tantebarn, men de er enda ganske små og bruker mye av utstyret sitt selv enda. Men må er da det meste på plass :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes! Prinsessehengepupp! Naked it is! Ha, ha, ha! Syns jeg ser deg stabbe rundt naken med fluffy, lilla sokker! Genialt! Jeg ser for meg nettingtruse og sykehusskjorte selv, men blir det varmt så stripper jeg!!! Dessuten så har jeg store planer om å føde i vann. Har alltid hatt lyst til det, men så har det av ulike årsaker ikke blitt. Håper inderlig at ønskejordmora mi er på jobb, for jeg vet hun tar imot babyer i vann. Men hun skal på ferie 29.10 og jeg har jo termin 30.10... Så da spørs det;) Vet at mange av venninnene mine har født i lange singleter som de føler skjuler litt her og der;) Så det er kanskje et tips om man ikke vil ta prinsesessens metode:) Tror jeg skal få meg et par lilla sokker forresten! Så kan jeg kjøre stil jeg også!

Hva har jeg ordnet? Blir helt imponert over listene deres damer! Må lese gjennom og notere, tror jeg. Det jeg har på stell er:

• Ny seng, madrass og overmadrass fra IKEA.
  • Dyne (på loftet??)
  • Sengtøy etter storebror.
  • Stellebord (må bare hentes hos ei venninne)
  • Babybjørn etter storebror (Fått av svigerinne).
  • Vippestol (utlånt til den samme venninna som vi ska låne stellebord av)
  • Brystpumpe (et eller annet sted...), flasker m.m. (kjøpt av svigerinne)
  • Bilstol etter storebror. (Kjøpt av svigerinne)
  • Emmaljunga duovogn (kjøpt på Finn til storebror.)
  • Lammeullspose fra nøstebarn (kjøpt til s.B).
  • Lekegrind (kjøpt nettopp på Finn).
  • Høystol (kjøpt av en bekjent til s.B).
  • Babygym (kjøpt til s.B).
  • Ullteppe strikket av mamma til s.b. Noen bommullstepper.
  • En del klær noe nytt og noe arvet:)
  • Ammetopp fra Noppies. Kjennes helt deilig ut!
  • Babycall (fått av ei venninne til s.B).

Må ha før fødsel:

• Vaskekluter
  • Noen nye håndklær
  • Et par ullbodyer 50-56
  • Noen små ullstømper
  • liten ull-lue
  • Ulldress med hette til å ha i bilen osv.
  • Badebalje
  • Lammeskinn, for storebror bruker sitt i vogna i barnehagen.
  • Ammeinnlegg
  • En ammesinglet
  • Sprinkelbeskyttelse til senga.
  • Stellematte
  • Ny toalettveske til meg selv;)
  • Kosebukse
  • Antibac til å ha med på sykehuset!
  • Tenkte også at jeg skulle få med noen shampo og balsamprøver fra frisøren neste gang, så slipper jeg å dra på hele flasker til føden.

Jeg har hatt fokus på å få tak i mest mulig brukt. Det gir meg tilfredsstillelse både i gniergenet og i miljøgenet mitt;) Men det har ikke vært så vanskelig heller, for med mange venninner med barn og en bror som har to gutter, så er det alltid noen å arve av eller gi bort til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optatium: jeg husker ikke hva de heter, og får ikke sjekka nå, men kjøpte bare to midt-på-treet, altså en vanlig madrass og en overmadrass. Overmadrassen kun for å lette vasken om noe går gjennom. Altså egentlig ikke nødvendig. Men ingen av de var av de dyreste. Til vogn og vugge hadde jeg fra før, i en type ull som jeg fikk tak i når 12åringen kom til. De kan gjenbrukes i større grad enn skumgummi. I tillegg skal jo denne reka ligge på skinn eller andre ekstra underlag siden det blir vinterbaby, så har ikke sett behovet i å kjøpe nye madrasser til vogn og vugge uansett. 

Huff ja, jeg er jo av den ikke spesielt sjenerte typen sånn egentlig, men sokker må jeg ha :-D 

Kom forresten på: har kjøpt stelleveske i stil med vogna, ebay, 150 kr eller så. Meget fornøyd med den. Eller de, det var to vesker i pakken, pluss en slik flaskevarmer og en annen liten veske. Også har jeg hamstra ullstoff og litt forskjellig bomull på stoff og stil (salg <3 ) slik at jeg har alt i hus for de o'store sømprosjektene som jeg helt sikkert må delengasjere mamma i for å bli ferdig, kjenner jeg meg selv rett. Men planene er det ingenting å si på da :P Også har jeg oppdaget at Avent har byttet design på flaskene sine, og jeg har visst både ny og gammel sort, så jeg må se hvordan jeg løser det, for ingen av delene passer sammen :-/ Må vel kassere de eldre og kjøpe mer av de nye :-( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke tenkt var en problemstilling, trodde man bare fødte i sykehusskjorte jeg... Gjør man ikke det altså? Hehe... :)

Aner ikke.. Hehe, tenkte man tok med seg noe å føde i selv, evnt å føde naken. Jeg er ikke av den sjenerte sorten og liker heller ikke at klær klumper seg. 

Men, tiden før man presser babyen ut, så skal man jo kanskje være å gå litt rundt osv. Og bli sjekket neden til nå å da, så tenkte det kanskje var kjekt med noe som dekket, var behagelig og lett tilgang til tissen :P hehe.. 

Også tenkte jeg at man blir sikkert veldig varm når man føder, men man er kanskje ikke det i starten(?) så da trenger man noe som holder varmen også. 

Men, alt dette er i mitt hode, og det er kanskje ikke en problemstilling i det hele tatt.. 

Jeg håper også på å føde i badekar. På St.Olavs så er det vist badekar i alle rom, så da har man mulighet til å hoppe i badet når som helst. 

Men, jeg ser alle(?) har kjøpt tripptrapp stol eller høystol. Trenger man det allerede altså? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål:

Har kjøpt barnevogn brukt (Bugaboo cameleon). Den er i god stand, men har blitt brukt i en del år av to barn. Burde jeg kjøpe ny madrass til den? Eller bare putte den i vask?

Vet liksom ikke om jeg er helt "nevrotisk" når det gjelder dette med madrasser og babyer, eller om det faktisk er nødvendig å kjøpe ny madrass til ny baby i vogn også?

Og monson: Man trenger vel strengt tatt ikke tripptrapp stol med en gang, men jeg ville bruke newborn settet, så da kjøpte jeg det billig på finn.no med en gang jeg fant en som var fin! :)

Endret av Malv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte denne http://www.laredoute.no/cocoon/mamma-nattkjole/440466?selArt=199136 også tenkte jeg å kjøpe en pysj bukse som jeg kan reise inn til føden med. 

Også har jeg kjøpt meg to omslagskjoler som jeg skal ha på meg når jeg drar hjem. Så slipper jeg å ha noe trangt rundt magen og tissen, og lett tilgang til puppene :P hehe 

Som jeg synes høres ut som en god plan hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monson: Nei, ikke før babyen kan sitte skikkelig, til sommeren egentlig. Men tripptrapp har jo en slik "nyfødt-boks" som jeg ser flere bruker, skal finne link: 

http://www.stokke.com/no-no/w/accessories/1866.html 

Ser absolutt det praktiske i den. Men som sagt liker jeg den gode gammeldagse høystolen bedre når barna blir større. så da dropper vi tripptrapp+nyfødtdelen. Klarte meg uten sist, og gjør det nok nå og. Men mamma kom altså over en høystol som hun fikk gratis. Og siden jeg ikke har sett de i butikkene på noen år "måtte" vi slå til. Men den står lagret bort frem til sommeren tenker jeg. 

Malv: jeg hadde ikke brydd meg om å bytte madrassen. Den kan helt sikkert vaskes, og babyen blir neppe å ligge direkte på den uansett siden det er vinterbaby. 

Endret av PrinsesseHengepupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...