Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #1 Skrevet 6. august 2014 Finner ikke de nye uføre reglene på nav.no jeg. Er det slik at uføretrygden går opp, men man må betale mere skatt? Dette betyr vel summa sumarum at jeg egentlig får utbetalt det samme det da?' Anonymous poster hash: 3ca3e...878
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #2 Skrevet 6. august 2014 https://www.nyuforetrygd.no/Forsiden Anonymous poster hash: 21a48...305
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #3 Skrevet 6. august 2014 Takk å takk Anonymous poster hash: 3ca3e...878
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #4 Skrevet 6. august 2014 En ung ufør har idag 210.547kr brutto i året og trekker 5% skatt = 16668kr utbetalt i mnd.Under de nye reglene for ung ufør så er det 257.156kr brutto i året og man trekker 36% skatt = 13.714kr i mnd. Anonymous poster hash: 3daa8...d64
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #5 Skrevet 6. august 2014 En ung ufør har idag 210.547kr brutto i året og trekker 5% skatt = 16668kr utbetalt i mnd. Under de nye reglene for ung ufør så er det 257.156kr brutto i året og man trekker 36% skatt = 13.714kr i mnd. Anonymous poster hash: 3daa8...d64 Hva? Tuller du? Jeg sliter jo allerede Anonymous poster hash: 5a4b3...7fd
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #6 Skrevet 6. august 2014 En ung ufør har idag 210.547kr brutto i året og trekker 5% skatt = 16668kr utbetalt i mnd. Under de nye reglene for ung ufør så er det 257.156kr brutto i året og man trekker 36% skatt = 13.714kr i mnd. Anonymous poster hash: 3daa8...d64 Hva? Tuller du? Jeg sliter jo allerede Anonymous poster hash: 5a4b3...7fd Noen må betale for at de rike skal få sin skattelette. Anonymous poster hash: 3daa8...d64
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #7 Skrevet 6. august 2014 En ung ufør har idag 210.547kr brutto i året og trekker 5% skatt = 16668kr utbetalt i mnd. Under de nye reglene for ung ufør så er det 257.156kr brutto i året og man trekker 36% skatt = 13.714kr i mnd. Anonymous poster hash: 3daa8...d64 Hva? Tuller du? Jeg sliter jo allerede Anonymous poster hash: 5a4b3...7fd Noen må betale for at de rike skal få sin skattelette. Anonymous poster hash: 3daa8...d64 Hva med å jobbe i stedet for å sitte oppe om natten og skrive på mammaforum...? Anonymous poster hash: 3a929...fc8
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #8 Skrevet 6. august 2014 Hva med å jobbe i stedet for å sitte oppe om natten og skrive på mammaforum...? Anonymous poster hash: 3a929...fc8 Det var et godt spørsmål. Har du et godt svar på det samme? Anonymous poster hash: 3daa8...d64
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #9 Skrevet 6. august 2014 Hva med å jobbe i stedet for å sitte oppe om natten og skrive på mammaforum...? Anonymous poster hash: 3a929...fc8 Det var et godt spørsmål. Har du et godt svar på det samme? Anonymous poster hash: 3daa8...d64 Jeg jobber fult og har aldri fått en eneste krone fra NAV. Og akkurat nå har jeg ferie, så da kan jeg sitte oppe så lenge jeg vil! 😄 Anonymous poster hash: 3a929...fc8
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #10 Skrevet 6. august 2014 Hva med å jobbe i stedet for å sitte oppe om natten og skrive på mammaforum...? Anonymous poster hash: 3a929...fc8 Det var et godt spørsmål. Har du et godt svar på det samme? Anonymous poster hash: 3daa8...d64 Jeg jobber fult og har aldri fått en eneste krone fra NAV. Og akkurat nå har jeg ferie, så da kan jeg sitte oppe så lenge jeg vil! Anonymous poster hash: 3a929...fc8 Jeg kan ikke se at du nevnte NAV i ditt spørsmål? Du spurte bare hvorfor ikke jobbe heller enn å sitte på natten på et mammaforum. Så hvorfor sitter du her, midt på natten, heller enn å jobbe? Spørsmålet er altså ikke, "hvorfor har du ikke en jobb" (noe som er innlysende for HI, da HI sannsynligvis er uføretrygdet, noe en ikke blir uten grunn). Spørsmålet er "hvorfor jobber du ikke akkurat nå". Synes du det var et dumt spørsmål så får du si det. Eller så får du besvare det. Uansett hva du velger så fremstår du som ganske uvitende og dum. Men det har du sikkert skjønt nå. Sånn går det når man rakker ned på de svakeste i samfunnet. Er du stolt av at du driver på med slikt? Anonymous poster hash: 3daa8...d64
Anonym bruker Skrevet 6. august 2014 #11 Skrevet 6. august 2014 En ung ufør har idag 210.547kr brutto i året og trekker 5% skatt = 16668kr utbetalt i mnd. Under de nye reglene for ung ufør så er det 257.156kr brutto i året og man trekker 36% skatt = 13.714kr i mnd. Anonymous poster hash: 3daa8...d64 Hva? Tuller du? Jeg sliter jo allerede Anonymous poster hash: 5a4b3...7fd Noen må betale for at de rike skal få sin skattelette. Anonymous poster hash: 3daa8...d64 Man trekker skatt som ved vanlig lønn. Ikke 36 %. Tjener selv 390000 og betaler 27 % skatt. Da jeg tjente 250000 betalte jeg 18 % skatt. Aldri fått baksmell Anonymous poster hash: 419d1...58e
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #12 Skrevet 7. august 2014 Hva med å jobbe i stedet for å sitte oppe om natten og skrive på mammaforum...? Anonymous poster hash: 3a929...fc8 Det var et godt spørsmål. Har du et godt svar på det samme? Anonymous poster hash: 3daa8...d64 Jeg jobber fult og har aldri fått en eneste krone fra NAV. Og akkurat nå har jeg ferie, så da kan jeg sitte oppe så lenge jeg vil! Anonymous poster hash: 3a929...fc8 Jeg har faktisk ikke dårlig samvittighet for at jeg får penger av NAV siden det er helsenorge som er årsak til at jeg nå er 100% ung ufør, uten fremtidsutsikter. Du kan sitte på din høye hest og dømme meg, men til syvende og sist sier det mer om deg enn meg. Anonymous poster hash: 5a4b3...7fd
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #13 Skrevet 7. august 2014 Hva med å jobbe i stedet for å sitte oppe om natten og skrive på mammaforum...? Anonymous poster hash: 3a929...fc8 Det var et godt spørsmål. Har du et godt svar på det samme? Anonymous poster hash: 3daa8...d64 Jeg jobber fult og har aldri fått en eneste krone fra NAV. Og akkurat nå har jeg ferie, så da kan jeg sitte oppe så lenge jeg vil! Anonymous poster hash: 3a929...fc8 Jeg har faktisk ikke dårlig samvittighet for at jeg får penger av NAV siden det er helsenorge som er årsak til at jeg nå er 100% ung ufør, uten fremtidsutsikter. Du kan sitte på din høye hest og dømme meg, men til syvende og sist sier det mer om deg enn meg. Anonymous poster hash: 5a4b3...7fd (Og grunnen til at jeg sitter våken om natten er sterke smerter. Så da vet du det) Anonymous poster hash: 5a4b3...7fd
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #14 Skrevet 7. august 2014 En ung ufør har idag 210.547kr brutto i året og trekker 5% skatt = 16668kr utbetalt i mnd. Under de nye reglene for ung ufør så er det 257.156kr brutto i året og man trekker 36% skatt = 13.714kr i mnd. Anonymous poster hash: 3daa8...d64 Hvorfor skal du betale 36% skatt? Man skal betale vanlig inntdektsskatt, og de færreste betaler så mye skatt. Har du lav inntekt betaler du også lavere skatt. Jeg tjener 270.000,- i året og betaler 28% skatt, i år fikk jeg igjen mange tusen på skatten fordi jeg hadde betalt for mye... Anonymous poster hash: bc858...0e8
Gjest thricane Skrevet 7. august 2014 #15 Skrevet 7. august 2014 En ung ufør har idag 210.547kr brutto i året og trekker 5% skatt = 16668kr utbetalt i mnd. Under de nye reglene for ung ufør så er det 257.156kr brutto i året og man trekker 36% skatt = 13.714kr i mnd. Anonymous poster hash: 3daa8...d64 Hva? Tuller du? Jeg sliter jo allerede Anonymous poster hash: 5a4b3...7fd Noen må betale for at de rike skal få sin skattelette. Anonymous poster hash: 3daa8...d64 Her var der mye uvitenhet. Du blir skattet på lik linje med en lønnsmottaker i stedet for en pensjonist, dette utgjør aldri i livet 36 % på den inntekten du opplyste om her. Da skal du i så fall sitte på så enorme formuer at penger neppe er en bekymring. Trygden økes tilsvarende det du øker i skatt, som ikke er store summene i utgangspunktet.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #16 Skrevet 7. august 2014 Får en ung ufør virkelig over 16.000 utbetalt i måneden???? Jeg jobber fullt i barnehage og har ikke stort mer :-( Anonymous poster hash: 678bd...ed4
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #17 Skrevet 7. august 2014 En ung ufør har idag 210.547kr brutto i året og trekker 5% skatt = 16668kr utbetalt i mnd. Under de nye reglene for ung ufør så er det 257.156kr brutto i året og man trekker 36% skatt = 13.714kr i mnd. Anonymous poster hash: 3daa8...d64 Hvorfor skal du betale 36% skatt? Man skal betale vanlig inntdektsskatt, og de færreste betaler så mye skatt. Har du lav inntekt betaler du også lavere skatt. Jeg tjener 270.000,- i året og betaler 28% skatt, i år fikk jeg igjen mange tusen på skatten fordi jeg hadde betalt for mye... Anonymous poster hash: bc858...0e8 Jeg, og alle de andre jeg kjenner som får penger gjennom, NAV betaler 36% skatt. Trodde det var ganske normalt? Anonymous poster hash: af7f8...ede
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #18 Skrevet 7. august 2014 Anonym bruker, on 07 Aug 2014 - 16:16, said: Jeg, og alle de andre jeg kjenner som får penger gjennom, NAV betaler 36% skatt. Trodde det var ganske normalt? Anonymous poster hash: af7f8...ede Jeg trodde også det var 36%. Det var derfor jeg gikk ut fra det. Men for all del, jeg er bare menneskelig. Det hender at jeg tar feil. Sjelden, men det hender. Anonymous poster hash: 3daa8...d64
Anonym bruker Skrevet 7. august 2014 #19 Skrevet 7. august 2014 Uføretrygd skal skattlegges som lønnsinntekt Uføretrygden skal skattlegges som lønnsinntekt og ikke som pensjon. Lik skattlegging av inntekt og uføretrygd gjør det mer oversiktlig for deg hvis du skal kombinere arbeid og uføretrygd. Når uføretrygd skal skattlegges som lønnsinntekt, blir skatten høyere enn det er for uførepensjon. For å tilpasse utbetalingen til den økte skatten, økes størrelsen på uføretrygden før skatt. Det betyr at for de aller fleste vil det bli omtrent som i dag, men noen kan oppleve at utbetalingen er ulik på grunn av ny skattlegging. Dette er fordi hvor mye man betaler i skatt er individuelt og avhenger av flere forhold. Du kan lese mer om skatt på skatteetaten.no Anonymous poster hash: d5025...cbb
Anonym bruker Skrevet 8. august 2014 #20 Skrevet 8. august 2014 Får en ung ufør virkelig over 16.000 utbetalt i måneden???? Jeg jobber fullt i barnehage og har ikke stort mer :-( Anonymous poster hash: 678bd...ed4 Ja, men du har fremtidsutsikter. Det har ikke jeg. Mener du virkelig det er urettferdig? Anonymous poster hash: 5a4b3...7fd
Anonym bruker Skrevet 8. august 2014 #21 Skrevet 8. august 2014 Synes det er helt hårreisende at man får utbetalt så mye for å ikke gjøre noe som helst når man er ung. Det skal alltid lønne seg å jobbe, noe det faktisk omtrent ikke er i dette landet. Heldigvis er dette nødt for å endre seg. Dagens regjering er veldig på at arbeid skal lønne seg, - noe jeg er helt tilhenger av. Men uansett regjering vil det komme mange kutt de neste 10-20åra, da AS Norge ikke har råd til å utbetale folk for å ikke bidra noen ting. Det er min trøst når jeg ser hva man bare får servert her i landet mens vi andre sliter oss ut på jobben for ikke så veldig mye mer utbetalt. Du sier at helsenorge er skyld i din uførhet. Vel hadde du hatt et snev av ressurser i deg hadde du selvsagt forfulgt dette juridisk og fått erstatning. Du sier du ikke har fremtidsutsikter. Alle har det i en viss grad, man må bare omdefinere fremtiden. Du er tydligvis ung, og at du har bestemt deg for at du ikke har noen fremtidsutsikter sier meg at det trolig går mest på vilja. Anonymous poster hash: 623b4...ad1
Anonym bruker Skrevet 8. august 2014 #22 Skrevet 8. august 2014 Du sier du ikke har fremtidsutsikter. Alle har det i en viss grad, man må bare omdefinere fremtiden. Du er tydligvis ung, og at du har bestemt deg for at du ikke har noen fremtidsutsikter sier meg at det trolig går mest på vilja. Anonymous poster hash: 623b4...ad1 Ring rundt til 100 bedrifter. Fortell dem du er ung ufør-pensjonert og på jakt etter jobb. Fortell dem du på grunn av din lidelse ikke fungerer alle dager, noen ganger kan du jobbe en hel uke uten problemer, noen ganger må du bli hjemme en og annen dag fordi du er syk, noen ganger må du gå i løpet av dagen, noen ganger kan du bli bedre i løpet av dagen og komme ut på ettermiddagen. Fortell oss etterpå hvor mange av de 100 bedriftene som ringte deg tilbake og sa at de hadde jobb til deg. Så kan vi diskutere "uføre burde legge om sin livsstil". Gidder du ikke gjøre den lille researchen er du rett og slett lat! Anonymous poster hash: 3daa8...d64
Anonym bruker Skrevet 8. august 2014 #23 Skrevet 8. august 2014 Jeg vil jo tro at skatten reguleres etter fradrag du måtte ha, akkurat som for alle andre. Jeg tjener ca 470 000 kr, men betaler likevel "bare" 32% skatt fordi jeg har mye på foreldrefradrag og rentefradrag på boliglån. At en med så lav inntekt skulle betale 36% skatt henger jo overhode ikke på greip. Anonymous poster hash: 091d4...5c5
Anonym bruker Skrevet 8. august 2014 #24 Skrevet 8. august 2014 Det ironiske er at de som mener at du skal ut i jobb, er de siste som vil ansette deg. Jeg syntes det er lavmåls å lange ut etter deg. NAV er til fordi som er syke. Ikke hør på den missunnelige kommentatøren her. Vedkommende har sikkert en lavt betalt jobb fordi hen har vært sloppy på skolen, og derfor bare er missunnelig på deg. Anonymous poster hash: 561a6...37c
Anonym bruker Skrevet 8. august 2014 #25 Skrevet 8. august 2014 Nei, selvfølgelig vil de ikke ansette deg med den holdingen du har. Det er mer og mer innlysende at det er viljen det står på og ikke kapasiteten. Jeg trenger ikke gjøre noe research i det hele tatt, for det er du som er så bombastisk på at du ikke skal tilbake på jobb igjen. (les utsagnet at du har ingen fremtidsutsikter) Og det er ikke jeg som er lat, det er det faktisk du som er som ikke ser at du har arbeidsevne eller fremtidsutsikter siden du tydeligvis kan klare å jobbe inn i mellom. La oss si at du er 25 år nå (bare en ren gjetning siden du er ung ufør). Det du sier er altså at du ikke kan jobbe pga lidelsen (ikke sykdom, men lidelse faktisk.) om 30 år heller? Men dette er en annen diskusjon egentlig. Kommentaren min var på at det er alt for lite forskjell på å stå i arbeid og motta trygd. Det må alltid lønne seg mer å stå i arbeid, og jeg synes faktisk det er alt for lite forskjell. Jeg mener det skal smelle mye hardere når man står utenfor. Ja, kanskje urettferdig, men da får man ha forsikringer som dekker opp mellomlegget. Jeg mener trygd betalt av fellesskapet skal kun være minimumsstatser, så har man selv et ansvar for å dekke mellomlegget. Selv har jeg tegnet private forsikringer og jobben dekker også dette for meg. Og til deg som mener jeg er misunnelig (ja, slik det skrives. kanskje ikke jeg som var sloppy på skolen, eller?). Selvfølgelig er jeg ikke det. Jeg har ikke en veldig godt betalt jobb, men har ca 20K utbetalt i mnd, og bidrar med min skatt (og vær så snill ikke kom med argument at uføre betaler skatt. Det gjør de ikke, da det er trydg de mottar. Altså ingen inntjening til fellesskapet, de er kun utgifter) Jeg mener at det skal altså være større forskjell. Om 20 år kommer heldigvis forskjellen på meg og HI til å være større. Det er klart at unge uføre i dag har satt seg i en uholdbar situasjon da dette er et gode som er nødt for å reduseres etterhvert. Slik kommer klasseskillene til å komme mer tilbake i Norge. De som ikke ser det er etter min mening naive.Og det er også det jeg trøster meg med, siden jeg mener det er for liten forskjell allerede i dag. Trist men sant. Anonymous poster hash: 623b4...ad1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå