Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #1 Skrevet 30. juli 2014 Jeg har flere venner av utenlandsk opprinnelse, noen fra 15 år tilbake.  Min mann har ikke lappen. En dag skulle jeg på en utenlandsk matbutikk, det var ledig parkering et stykke unna, så jeg ba ham hoppe av og kjøpe for meg, så kunne jeg komme tilbake og hente ham når han var ferdig. "Nei." Svarte han bare tørt. Jeg ble litt overrasket, spurte hvorfor. "Jeg oppsøker ikke slike steder med slike mennesker." -du skal jo bare inn og kjøpe noe og ut igjen, sa jeg. "Nei, det er nok at du drar dem i hus. "  Aldri før har han ytret slike meninger. På 8!!!! År. I sjokk!  Anonymous poster hash: c3ede...7b1
nimmelim Skrevet 30. juli 2014 #2 Skrevet 30. juli 2014 Hadde jeg aldri akseptert . Det hadde vært uaktuelt for meg
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #3 Skrevet 30. juli 2014 Det hadde faktisk vært helt uakseptabelt for meg også.  Og så ville jeg lurt på om mannen hadde andre grunner for å plutselig avsløre en slik holdning. Jeg hadde lurt på om han med vilje ønsket å trigge en krangel, at det er noe annet som er hans egentlige problem.  Når han nekter å gå inn i en butikk for å kjøpe noe, da er han i mine øyne ekstrem rasist - eller ønsker å lage et problem av noe for å dekke et annet problem han har.  Jeg hadde mistet absolutt all lyst på en mann med slike holdninger! Anonymous poster hash: 572c5...c21
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 30. juli 2014 #4 Skrevet 30. juli 2014 Skilsmissegrunn her hadde det vært.
nimmelim Skrevet 30. juli 2014 #5 Skrevet 30. juli 2014  Det hadde faktisk vært helt uakseptabelt for meg også.  Og så ville jeg lurt på om mannen hadde andre grunner for å plutselig avsløre en slik holdning. Jeg hadde lurt på om han med vilje ønsket å trigge en krangel, at det er noe annet som er hans egentlige problem.  Når han nekter å gå inn i en butikk for å kjøpe noe, da er han i mine øyne ekstrem rasist - eller ønsker å lage et problem av noe for å dekke et annet problem han har.  Jeg hadde mistet absolutt all lyst på en mann med slike holdninger!  Anonymous poster hash: 572c5...c21 Samme som hun sier, når mannen plutselig ikke kan gå inn på en utenlandsk butikk engang, da er det ekstreme meninger !! Og veldig rart at han ikke har ytret disse meningene før nå! Sjokkerende og jeg hadde (uansett hvor mye jeg elsker han) gått fra han, for slike holdninger til andre mennesker vil ikke jeg være en del Av
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #6 Skrevet 30. juli 2014 What? Nei, det høres helt vanvittig ut. Hva er det så går av mannen din?  Du må ta en skikkelig samtale med ham, dette må du få en god forklaring på. Kjærligheten min hadde i alle fall sluknet kjapt med en sånn mann  Får assosiasjoner tilbake til ku klux klan . Uff, her må du vise tydelig hva du selv står for. Tenk om han overfører slike holdninger videre til barna  Anonymous poster hash: 3d3e6...eb6
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #8 Skrevet 30. juli 2014 Dersom det eneste du har merket til dette er denne korte samtalen på 8 år så stikker ikke dette veldig dypt hos mannen. Her er det noe annet, og ikke skilsmissegrunn... At du blir irritert ja.  Enten overser du det, eller du prater med ham om hva dette egentlig dreier seg om.  Anonymous poster hash: 11b7f...473
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #9 Skrevet 30. juli 2014 Hva er problemet? Han liker ikke utlendinger, hva er galt med det? Må alle like disse menneskene eller? Så lenge man ikke gjør noe galt så kan man vel få mene hva man vil? Her liker hverken jeg eller mannen utlendinger, vi vil ikke ha de i omgangskretsen, vi vil ikke handle i slike butikker. Derfor har vi valgt å bosette oss ett sted der det er minst mulig av slike.  Anonymous poster hash: b18f6...7d9
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #10 Skrevet 30. juli 2014 Hva er problemet? Han liker ikke utlendinger, hva er galt med det? Må alle like disse menneskene eller? Så lenge man ikke gjør noe galt så kan man vel få mene hva man vil? Her liker hverken jeg eller mannen utlendinger, vi vil ikke ha de i omgangskretsen, vi vil ikke handle i slike butikker. Derfor har vi valgt å bosette oss ett sted der det er minst mulig av slike.  Anonymous poster hash: b18f6...7d9 Og denne oppførsel og tankegang viderefører du til barna dine ?  Er det rart det er krig i verden.......  Anonymous poster hash: b4875...eef
NettoppJa Skrevet 30. juli 2014 #11 Skrevet 30. juli 2014 Så lenge han hadde oppført seg som vanlig med deres utenlandske venner (altså på helt samme måte som andre "hvite" venner"), så hadde jeg latt det passere.  Min mann kan finne på å si at han nekter å spise på feks en kebabsjappe i byen fordi det er så mange sånne steder som snyter på skatten og har illegal arbeidskraft... Neste søndag kveld sitter han likevel der og slurper i seg en kyllingkebab og slår vitser med de som jobber der...så det stikker ikke så dypt. Og han er selvfølgelig like glad i våre venner som har utenlandsk oppphav som de som har rotnorske oldeforeldre.  Jeg ville ha gravd litt i hva det var han egentlig mente, om det var noe knyttet til akkurat den butikken eller noen spesielle personer som jobber der. Idioter er det jo som kjent overalt, i alle kulturer og i alle samfunnslag...
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #12 Skrevet 30. juli 2014 Hva er problemet? Han liker ikke utlendinger, hva er galt med det? Må alle like disse menneskene eller? Så lenge man ikke gjør noe galt så kan man vel få mene hva man vil? Her liker hverken jeg eller mannen utlendinger, vi vil ikke ha de i omgangskretsen, vi vil ikke handle i slike butikker. Derfor har vi valgt å bosette oss ett sted der det er minst mulig av slike.  Anonymous poster hash: b18f6...7d9 Da er ikke dere mye i utlandet eller på indiske, thailandske, italienske restauranter osv ?  Hva med ferdig mat fra butikken - ikke mange norske som jobber på norske fabrikker om det i det hele tatt er laget i Norge...  Anonymous poster hash: 11b7f...473
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #13 Skrevet 30. juli 2014  Hva er problemet? Han liker ikke utlendinger, hva er galt med det? Må alle like disse menneskene eller? Så lenge man ikke gjør noe galt så kan man vel få mene hva man vil? Her liker hverken jeg eller mannen utlendinger, vi vil ikke ha de i omgangskretsen, vi vil ikke handle i slike butikker. Derfor har vi valgt å bosette oss ett sted der det er minst mulig av slike.  Anonymous poster hash: b18f6...7d9 Og denne oppførsel og tankegang viderefører du til barna dine ? Er det rart det er krig i verden.......  Anonymous poster hash: b4875...eef Så hvis denne anonyme har barn som blir kjent med andre barn med russisk, filippinsk eller nigeriansk mor, får de forbud mot å invitere disse barna hjem siden foreldrene ikke vil ha utlendinger i omgangskretsen?  Anonymous poster hash: 3eb24...de5
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #14 Skrevet 30. juli 2014 Herregud så hysteriske dere er. " skilsmisse og oppsigelsesgrunn" ?! Hvis det ikke skal mer til enn disse kommentarene elsker dere ikke mannen deres å bruker dette som unnskyldning. Ikke rart det er mye skilsmisser,  Anonymous poster hash: 67dc5...e86
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #15 Skrevet 30. juli 2014 Hva er problemet? Han liker ikke utlendinger, hva er galt med det? Må alle like disse menneskene eller? Så lenge man ikke gjør noe galt så kan man vel få mene hva man vil? Her liker hverken jeg eller mannen utlendinger, vi vil ikke ha de i omgangskretsen, vi vil ikke handle i slike butikker. Derfor har vi valgt å bosette oss ett sted der det er minst mulig av slike.  Anonymous poster hash: b18f6...7d9 Jeg liker ikke mennesker med sånne meninger som deg. Dessverre får jeg som oftest ikke vite on det før etter jeg har blitt kjent med de. Skal innrømme at jeg har dumpet noen venner pga det! Er bare så idiotisk å si du ikke liker en hel gruppe! De er like forskjellige som oss! Men når du først er blitt så tett i pappen er det vel ikke noe vits i å prøve å endre på det:/  Anonymous poster hash: 8bfb6...b33
NettoppJa Skrevet 30. juli 2014 #16 Skrevet 30. juli 2014 (endret) Hva er problemet? Han liker ikke utlendinger, hva er galt med det? Må alle like disse menneskene eller? Så lenge man ikke gjør noe galt så kan man vel få mene hva man vil? Her liker hverken jeg eller mannen utlendinger, vi vil ikke ha de i omgangskretsen, vi vil ikke handle i slike butikker. Derfor har vi valgt å bosette oss ett sted der det er minst mulig av slike.  Anonymous poster hash: b18f6...7d9  Hva mener du med slike? Alle utlendinger eller? Polakker? Eller bare de som er mørkere i huden enn deg selv? Og som har brunt hår og brune øyne? Hval slags kriterier har du for dine venner eller butikker du handler? Sitter det en person fra et annet land i kassa så nekter du å betale og legger tilbake alle varene på plassen sin? Hva med adopterte? Eller personer som har norsk far og utenlandsk mor? 3.generasjons innvandrere?  Blir matt jeg... Endret 30. juli 2014 av NettoppJa
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #17 Skrevet 30. juli 2014 Blir det samme som at hvite mennesker nektet å gå inn i butikker eid av svarte, på 60tallet. Eller at ingen gikk i jødiske butikker under andre verdenskrig.  Snakk med mannen. Det er uakseptabelt! Anonymous poster hash: a0c19...68d
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #18 Skrevet 30. juli 2014 Hva er problemet? Han liker ikke utlendinger, hva er galt med det? Må alle like disse menneskene eller? Så lenge man ikke gjør noe galt så kan man vel få mene hva man vil? Her liker hverken jeg eller mannen utlendinger, vi vil ikke ha de i omgangskretsen, vi vil ikke handle i slike butikker. Derfor har vi valgt å bosette oss ett sted der det er minst mulig av slike.  Anonymous poster hash: b18f6...7d9 Problemet er vel at man tror at en er sammen med noen med samme verdisyn som seg selv. Du er rasist og mannen din er rasist, så dere passer sammen. For meg hadde det vært helt uaktuelt. Min partner må derimot bl.a. være tolerant og medmenneskelig.   Anonymous poster hash: 0b156...98a
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #19 Skrevet 30. juli 2014 Herregud så hysteriske dere er. " skilsmisse og oppsigelsesgrunn" ?! Hvis det ikke skal mer til enn disse kommentarene elsker dere ikke mannen deres å bruker dette som unnskyldning. Ikke rart det er mye skilsmisser,  Anonymous poster hash: 67dc5...e86 Det er snakk om viktige verdier her... Hadde blitt mange krangler i huset om jeg skulle hatt en sånn mann! Det hadde jeg bare ikke orket. Og hadde rett og slett mistet totalt lyst på ham! Det er liksom ikke bare en ytring drt er snakk om...  Anonymous poster hash: 8bfb6...b33
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #20 Skrevet 30. juli 2014 Jeg snakket med ham når vi kom hjem.  Mine venner var visst mine venner, og venninnekvelder trengte ikke han å forholde seg til. Derfor har han heller ikke sagt noe før. Siden jeg alltid handler så hadde han ikke følt behov for å si noe heller. Han aksepterer meg for den jeg er og han mener jeg bør akseptere ham. Barna våre derimot burde selv bli opplyst og selv få velge. Og velger de å stole på slike mennesker må de også kunne svare for seg ovenfor ham?!?!! Føler meg nesten lurt. Jeg måtte gå. Tok med meg ungene ut på middag, klarte ikke sitte hjemme... Hvor kommer dette fra? Hvorfor har han aldri sagt noe? Jeg var ganske sikker på at vi hadde like verdier, en tro på likeverd...  Hi  Anonymous poster hash: c3ede...7b1
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 30. juli 2014 #21 Skrevet 30. juli 2014  Herregud så hysteriske dere er. " skilsmisse og oppsigelsesgrunn" ?! Hvis det ikke skal mer til enn disse kommentarene elsker dere ikke mannen deres å bruker dette som unnskyldning. Ikke rart det er mye skilsmisser,  Anonymous poster hash: 67dc5...e86 Det er snakk om viktige verdier her... Hadde blitt mange krangler i huset om jeg skulle hatt en sånn mann! Det hadde jeg bare ikke orket. Og hadde rett og slett mistet totalt lyst på ham! Det er liksom ikke bare en ytring drt er snakk om...  Anonymous poster hash: 8bfb6...b33    Enig der. Jeg hadde aldri kunnet være sammen med en rasist, en som synes det er morsomt å drepe og mishandle kjæledyr, en som tenner på vold og voldtekter osv. Det her handler om livssyn og verdier. At den ene anonyme mener ALLE utlendinger (svensker, afrikanere, thailendere, alle) er lavere rang enn nordmenn og at hun UNNGÅR utlendinger i omgangskretsen sin betyr at hun mener nordmenn er overlegne andre nasjoner, altså rasist per definisjon. I Norge i 2014 kan du ikke gardere deg 100% mot utlendinger, særlig når man har barn i skole og barnehage.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #22 Skrevet 30. juli 2014 Jeg snakket med ham når vi kom hjem.  Mine venner var visst mine venner, og venninnekvelder trengte ikke han å forholde seg til. Derfor har han heller ikke sagt noe før. Siden jeg alltid handler så hadde han ikke følt behov for å si noe heller. Han aksepterer meg for den jeg er og han mener jeg bør akseptere ham. Barna våre derimot burde selv bli opplyst og selv få velge. Og velger de å stole på slike mennesker må de også kunne svare for seg ovenfor ham?!?!! Føler meg nesten lurt. Jeg måtte gå. Tok med meg ungene ut på middag, klarte ikke sitte hjemme... Hvor kommer dette fra? Hvorfor har han aldri sagt noe? Jeg var ganske sikker på at vi hadde like verdier, en tro på likeverd...  Hi  Anonymous poster hash: c3ede...7b1  Forstår godt at du føler deg lurt, det ville jeg også gjort! Tror jeg ville stått som et spørsmålstegn. Og dette er jo svært så viktige verdier det er snakk om.  En ting er at han har holdt dette skjult for deg i åtte år. En annen ting er at han mener barna "bør bli opplyst", at han sier at de skal få velge selv hvilket syn de vil ha - men at hvis de ikke velger hans syn så må de svare overfor ham. Akkurat det siste der synes jeg er skremmende. Det begynner det å bli rimelig ekstremt i mine øyne.  Jeg kan bare igjen undres om ikke mannen plutselig kommer med dette fordi det egentlig er noe annet han ikke vil ta opp, og at han provoserer med vilje fordi han vil gjøre deg til syndebukk fordi det vil være du som ikke "tillater" han å ha egne meninger.    Anonymous poster hash: 572c5...c21
<3 mine søte små<3 Skrevet 30. juli 2014 #23 Skrevet 30. juli 2014 Hver sine meiningar, men om han ser du ikke liker dem. Skal han holde de for seg selv.
MissMagica Skrevet 30. juli 2014 #24 Skrevet 30. juli 2014 Oi! Da tror jeg at jeg hadde fått svært store problemer med og forholde meg til mannen. Etter en slik kommentar ville jeg nok sett feil i alt han sa og gjorde og forholdet ville antagelig blitt svært anstrengt. Grøss!!
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2014 #25 Skrevet 30. juli 2014 Jeg snakket med ham når vi kom hjem.  Mine venner var visst mine venner, og venninnekvelder trengte ikke han å forholde seg til. Derfor har han heller ikke sagt noe før. Siden jeg alltid handler så hadde han ikke følt behov for å si noe heller. Han aksepterer meg for den jeg er og han mener jeg bør akseptere ham. Barna våre derimot burde selv bli opplyst og selv få velge. Og velger de å stole på slike mennesker må de også kunne svare for seg ovenfor ham?!?!! Føler meg nesten lurt. Jeg måtte gå. Tok med meg ungene ut på middag, klarte ikke sitte hjemme... Hvor kommer dette fra? Hvorfor har han aldri sagt noe? Jeg var ganske sikker på at vi hadde like verdier, en tro på likeverd...  Hi  Anonymous poster hash: c3ede...7b1 Dette har han klart å holde skjult lenge.... Ingen kommentarer under nyhetssendinger eller andre politiske diskusjoner dere har hatt?  Syns det er så rart at dere ikke har streifet dette temaet før?  Anonymous poster hash: 11b7f...473
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå