Gå til innhold

Graviditet og røyking

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Dømmesyke er vanligere enn røyking under svangerskapet ser det ut til.

Sannsynligvis enda mer skadelig for den oppvoksende slekt også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke det at jeg syns det er helt grei at ho røyker! Men ho har valgt det, og det får jeg ikke gjort noe med! Jeg dømmer ho ikke, og poenget mitt var at det syns jeg ikke andre skal heller!

Og det er ikke så uvanlig å røyke mens man er gravid, som dere skal ha det til! Veit om mange andre også!

Vel, gutten min.

Her har du noen fine fakta.

La oss starte med innhold i sigaretter:

• Ammoniak. Et etsende stoff som brukes blant annet i gjødsel. Bryter ned lungene og kan føre til alvorlige lungesykdommer.
  • Arsenikk. Giftstoff som ellers blir brukt i blant annet rottegift.
  • Cyanid. Fargeløs og svært dødelig gass. Det er denne tilsetningen som gir hodepine eller kvalme hos mennesker som røyker for første gang, eller som røyker svært mye over en kort periode.
  • Nikotin. Det viktigste virkningsstoffet i sigaretter, kan både virke beroligende og stimulerende. Nikotin er svært avhengighetsskapende. Undersøkelser viser at unge kan bli avhengige lettere enn voksne, og uten å røyke daglig. Avhengighet vil vise seg ved abstinenssymptomer som kvalme, svimmelhet, søvnforstyrrelser, uro, ubehag, nedstemthet når man slutter.
  • Karbonmonoksid (CO). Usynlig og luktfri gass. CO binder seg lettere til de røde blodcellene enn oksygen gjør og hindrer dermed transporten av oksygen rundt i kroppen. Når man røyker får man redusert oksygentilførsel til alle cellene i kroppen. Dette gjør at man kan føle seg tungpustet og slapp etter å ha røykt en sigarett. I tillegg gjør CO at blodet blir tykkere, noe som øker risikoen for hjerte- og karsykdommer som for eksempel hjerteinfarkt og hjerneslag.
  • Tjære. Et av de andre hovedstoffene i røyken. Satt til for å få nikotinen mer effektivt inn i lungene. Det er tjæren i sigarettene som er hovedårsaken til hjerte- kreft- og lungesykdommer som hvert år dreper 7500 mennesker i Norge.
  • Nikkel og bly. Tungmetaller som øker sjansen for lungeinfeksjoner og kan være skadelige for en rekke indre organer.

ALT dette får din baby. Din baby som skal vokse seg stor og sterk.

Faren ved å røyke er mange. Tidlig fødsel, lav fødselsvekt, skadede lunger, svakt hjerte, krybbedød, astma osv osv.

Ved hver eneste røyk din kjæreste tar, forhindrer hun luft til barnet ditt i 40 minutter ETTER at sigaretten er slukket. Det vil si at 2 røyk i timen er nok til at ditt barn konstant sliter med å få luft.

Trykk en pute mot ansiktet ditt, ikke fjern den. Se hvor vanskelig det er å få luft ned. Slik har barnet ditt det konstant.

Uvitenhet er det mest skremmende i verden. Du sier at barnet hennes fra før er frisk.

Men har dere målt lungene? Sjekket hjertet? Hvordan vet dere at hennes helsetilstand ikke er verre enn andres i senere liv?

Min far vokste opp med røykende foreldre, samt en mor som røykte i svangerskapet.

Mannen har aldri røykt en dag i sitt liv, og likefullt sliter han med lungene. Konstant hoste, dårlig kondis og slitent hjerte. Fordi moren røykte. Og kun derfor.

Så du kan tøffe deg så mye du vil. Sannheten er større enn hva du vet.

Tenk dere om.

Ikke tving barnet deres til å røyke. For det er nettopp det dere gjør.

Ville dere puttet en sigarett i munnen på en nyfødt? Det er nemlig ingen forskjell.

Du vet den følelsen, gjerne etter en fyllakule (evt hvis man har omgangsyke), og lukten av sigaretter gjør deg direkte fysisk dårlig? Lukten tvinger seg inn og gir deg hodepine?

Sånn har barnet ditt det. Hver dag. 

Tenk dere om!

Anonymous poster hash: f8afd...b60

Skrevet

Fordi at det er andre som røyker under graviditet er det ikke så farlig at hun gjør det....Ok! That makes sense...Not!

Det finnes mennesker som tar stoff under svangerskapet også men det betyr ikke at det ikke  er idiotisk og ikke minst farlig for baby.

Du får ikke gjort noe med det? Nei ikke om du er en uvitende dott som bryr deg minimalt om ditt ufødte barn!

Og jo , det er faktisk ikke så mange som røyker under graviditet lengre, nettopp fordi det er veldig stort fokus på hvor skadelig det er for barnet. Og selv om du vet om mange andre  røykende gravide idioter betyr ikke det at det er vanlig. Det tyder bare på at vennene dine/deres er av samme ulla som deg selv....

Om du har noe som helst følelser for ditt ufødte barn ,synes jeg du skal sette deg litt inn i dette og prøve å forhindre at ungen din blir født avhengig av røyk!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...