Gå til innhold

<3 Oktober 2014 <3

Caliope

Anbefalte innlegg

Jeg var på kontroll forrige uke (35 uker på vei) hos en meget sympatisk lege på sykehuset. Følte vi ble tatt godt imot og hørt (mannen var med for å være sikker på at de hørte på meg). Trodde jeg måtte krangle meg fram til KS, men nesten det første hun sier er at selv om det ikke er noe medisinsk grunn til KS, så kan jeg velge det om jeg ønsker det pga tidligere dødfødsel. Ellers kunne hun tenke seg igangsetting i uke 38 eller 39. Ble helt sjokkert, jeg. Var egentlig det jeg hadde håpet på, å kunne velge. I tillegg ville hun at jeg skulle ta ukentlige kontroller resten av svangerskapet med både CTG og UL, både lege og jordmor. Følte dette var luksus! Eneste hun ba oss om, var om å bestemme oss for om vi ønsket KS eller ikke innen i dag, da jeg skulle til ny time hos lege og CTG og hos JM.

Var innom JM først i dag for CTG, der babyen visste seg å være litt stresset med hjertelyden på 170-210. De tok temp på meg, sjekket urinprøve, og selvfølgelig UL hos legen etterpå, men fant ingen grunn til dette. Ny CTG etter å har vært hos legen visste gjennomsnittlig hjertelyd på 150, så den hadde roet seg ned fint. Bra, for jeg ble veldig engstelig at det var noe galt. Men alt ser ut til å være i orden. :-)

Så var det en ny (men har vært hos henne i tidligere svangerskap) lege som spurte hva vi tenkte om KS vs vaginal fødsel. Jeg sa at når det ikke ligger medisinsk grunn til KS, så ønsker jeg egentlig ikke det. (Hun var veldig fornøyd å høre det, kunne jeg se ;-). Bare at jeg ønsker veldig sterlisering, men at det virker litt i overkant å ta KS bare for å få sterilisering veldig billig. Hun nevnte at jeg kunne bli sterilisert senere gjennom kikhull kirugi, men at vi måtte dekke kostnaden. Det sa jeg vi ikke hadde råd til, og dessuten så lurte vi på hvorfor jeg kunne ikke bli sterilisert på statens beskostning i steden for at mannen tar den risikoen. Forklarte at han har, etter en enkel menisk operasjon, fått gulestaffylokokker infeksjon med blodforgiftning, sykehusinnleggelse på nesten 4 uker, 2-3 operasjoner i tillegg for å skylle kneet og 11,5 måneder sykemeldt. Hun syntes IKKE han bør sterilisere seg da det er for stor risiko (han har alvorlig psoriasis), og vi ble enige om at hun skal søke sterilisering på meg. :-) Ble så lettet! Vi er bare altfor gamle til å gjøre dette en gang til. Om svaret blir nei, så kan vi fortsatt velge KS.

Så var det å bestemme over igangsetting eller naturlig fødsel. Jeg forklarte at jeg er så stresset på slutten, når jeg *vet* ungen kan fint overleve på utsiden, at noe skal gå galt helt på slutten, og vil heller bli satt igang før termin, tross at det er best å la alt gå naturlig. Så da satt hun meg opp for ny time hos seg selv om 3 uker for igangsetting! Hun tok til og med hensyn til at jeg ønsker at mamma skal rekke å komme fra USA for fødselen, så satt det opp til et par dager etter at hun kommer. Føler jeg må bake brownies og kjøpe blomster til Fødepoliklinikk! Aldri følt meg så godt tatt vare på! Om ikke noe annet forandrer seg, så blir det da septemberbaby på oss, ikke overraskende med termin 2. oktober. Jeg ville uansett blitt satt igang senest termindato pga alderen min (44 år). Kjennes rart ut å vite at det bare er 3 uker igjen - forhåpentligvis! Føler, som en annen skrev, at jeg likevel tilhører oktobergruppa. Er jo her jeg har vært hele veien! :-)

Hun var ellers fornøyd med blodsukkeret mitt og kontroll med diett, vekst av babyen (estimert til 2840 gm i dag, 36+0), og min vekt (på -6kg fra starten, men har vært veldig nøye med kosthold pga sv.skapsdiabetes og har omtrent 35kg for mye). Så alt i alt, en kjempefin kontroll i dag! Og endelig, endelig føler jeg lykke for at det blir baby i huset! :-)

Så godt å høre at du får det som du vil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har et muligens teit spørsmål, men må høre ettersom jeg selv ikke aner :) Passer alle stellevesker til en hvilken som helst vogn, eller må man kjøpe stelleveske av samme mærke som vognen for at den skal kunne henges på?

Jeg har en Storksak stelleveske til Emmaljunga vogna vår også skal jeg kjøpe en annen veske til Stokke vogna :) kommer nok bare til å kjøpe en helt vanlig veske med litt grei størrelse :) så lenge fargen og stilen på vesken passer med vogna så går det jo fint. Ser ingen grunn til at man MÅ ha Emmaljunga stelleveske til en Emmaljunga vogn f.eks 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man kan ha hvilken veske man vil. Noen bruker jo bare store, vanlige vesker også. :)

Der minnet du meg på at det er enda en ting jeg må få kjøpt. Nå mangler vi heldigvis (stort sett) bare småting som engangskluter, noen gulpekluter. bleier og sånt. Mannen er bortreist på kurs denne uka, jeg tenkte vi skulle ta en handlerunde sammen til helga for å få på plass det siste. Han er virkelig ikke god på shopping, men tenker han må tvinges litt igang nå ;)

Det er slitsomme netter her for tiden, ligger jeg på siden får jeg vondt i lår og hofter ganske raskt, og kjenner 'strikkepinner' hver gang jeg snur meg. På rygg går ikke, da blir jeg skikkelig uvel, og om jeg bygger opp med puter blir det tydeligvis for trangt for Knerten, da kjennes det ut som om ribbeina skal knekke. Håper h*n kommer seg litt ned i bekkenet snart!

Idag er det innskriving på sykehuset. Har inntrykk av at det ikke er så spennende, ikke her i byen iallefall, men jeg har noen praktiske spørsmål jeg regner med å få svar på.

Har dere begynt å pakke fødebag?

Sånn er nettene her også 😑 gir snart opp å prøve å sove i senga, kanskje bare sitte i en god stol eller noe, hehe 😉

Fødebag er ikke pakket, men tror jeg må hive meg rundt og få gjort det gitt. Tror det blir fødsel før termin her så greit å ha den klar. ☺

Lykke til med innskriving forresten☺

Endret av StineTh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er jeg som er voldsomt treig i nøtta nå, men blir man innskrivd før fødselen er i gang? :)

Tror det er vanlig på noen sykehus, uten at jeg egentlig vet så myyye mer om det 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et muligens teit spørsmål, men må høre ettersom jeg selv ikke aner :) Passer alle stellevesker til en hvilken som helst vogn, eller må man kjøpe stelleveske av samme mærke som vognen for at den skal kunne henges på?

Jeg har en Storksak stelleveske til Emmaljunga vogna vår også skal jeg kjøpe en annen veske til Stokke vogna :) kommer nok bare til å kjøpe en helt vanlig veske med litt grei størrelse :) så lenge fargen og stilen på vesken passer med vogna så går det jo fint. Ser ingen grunn til at man MÅ ha Emmaljunga stelleveske til en Emmaljunga vogn f.eks

Er du fornøyd med Storksaken? Har sikla litt på en sånn, men mannen syns de er litt dyre ;)

Innskriving gikk fint, det er igrunn bare en samtale hvor man går gjennom vanlige ting som står på helsekortet med en jordmor. Fikk mulighet til å spørre litt om avdelingen, det var fint synes jeg. 

Fikk blant annet vite at barselhotellet er stengt, men mannen kan få overnatte med oss på avdelingen hvis vi får rom for oss selv. Vil jo helst ha ham der hele tiden.. 

I tillegg må vi ha med eget babytøy, for sykehuset sparer penger der de kan. Har sikkert mest lyst til å bruke egne klær uansett, men synes synd på dem som kommer inn uten å være klare og ikke har med seg noe som helst. De hadde noen bodyer til nødstilfeller da.

Også er kiosken stengt fra kl 20, og i et annet bygg enn fødeavdelingen. Jordmor visste ikke om det var noen brusautomater på føden.. 

Med andre ord tror jeg det er på tide å pakke fødebag, og sørge for å ha med mer enn nok mat og drikke! Det er jo krise om jeg ikke har noe kaldt å drikke, helst cola.. Og mannen blir helt forferdelig muggen hvis blodsukkeret blir for lavt.  :rasende:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Storksak stelleveske til Emmaljunga vogna vår også skal jeg kjøpe en annen veske til Stokke vogna :) kommer nok bare til å kjøpe en helt vanlig veske med litt grei størrelse :) så lenge fargen og stilen på vesken passer med vogna så går det jo fint. Ser ingen grunn til at man MÅ ha Emmaljunga stelleveske til en Emmaljunga vogn f.eks

Er du fornøyd med Storksaken? Har sikla litt på en sånn, men mannen syns de er litt dyre ;)

Innskriving gikk fint, det er igrunn bare en samtale hvor man går gjennom vanlige ting som står på helsekortet med en jordmor. Fikk mulighet til å spørre litt om avdelingen, det var fint synes jeg. 

Fikk blant annet vite at barselhotellet er stengt, men mannen kan få overnatte med oss på avdelingen hvis vi får rom for oss selv. Vil jo helst ha ham der hele tiden.. 

I tillegg må vi ha med eget babytøy, for sykehuset sparer penger der de kan. Har sikkert mest lyst til å bruke egne klær uansett, men synes synd på dem som kommer inn uten å være klare og ikke har med seg noe som helst. De hadde noen bodyer til nødstilfeller da.

Også er kiosken stengt fra kl 20, og i et annet bygg enn fødeavdelingen. Jordmor visste ikke om det var noen brusautomater på føden.. 

Med andre ord tror jeg det er på tide å pakke fødebag, og sørge for å ha med mer enn nok mat og drikke! Det er jo krise om jeg ikke har noe kaldt å drikke, helst cola.. Og mannen blir helt forferdelig muggen hvis blodsukkeret blir for lavt.  :rasende:

Det er litt trist at man ikke får mat eller drikke!? Føler seg vel litt lite velkommen da... Men du som fødende får vel mat og sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, man kan få brødskiver med sykehuspålegg hvis man spør, i tillegg til vanlige sykehusmåltider. Sikkert juice og saft også. Men de erfaringene jeg har med sykehusblingser gjør at jeg nok vil sørge for å pakke med noe også ;) Man har kanskje litt tid til å smøre seg noen ordentlige baguetter før man må kjøre, også pakker jeg noe kjeks og snacks i baggen tenker jeg. Er blitt så avhengig av kald drikke de siste mnd, så jeg gruer meg litt til å klare meg uten isbiter.. Trodde liksom det var et must på en fødeavdeling jeg? Her i byen hadde de sluttet med det av mathygieniske årsaker. 

Er enig i at tilbudet her virker litt stusselig, men vi får vel fokusere på jobben som skal gjøres og håpe de veier opp med hyggelig og dyktig personell. Jordmora jeg snakket med i dag var iallefall hyggelig, og hun så gravid ut hun også ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at jeg fikk noe å spise sist gang, mener nesten å huske at jeg ikke fikk lov? Men det må jo være veldig spesielt... Hm..

Innskriving har de ikke på Haukeland i allefall, men skal legge slagplan med jordmor for fødselen på svangerskapskontroll neste uke:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker gitt, har ikke brukt den enda ;) men den virker jo stor og fin, pluss at den har litt stellegreier med på kjøpet (stelleunderlag og litt sånt) men det er kanskje vanlig i alle stellevesker? ☺☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Klarer ikke bestemme oss for om vi skal ha Emmaljunga Edge Duo med classic understell eller TFK joggster twist. Jeg har termin i slutten av oktober og det er første og eneste barn. Vi bor på grunerløkka i Oslo og jeg har ikke lappen så det vil bli en del kjøring kollektivt når mannen ikke er hjemme. Når mannen er hjemme blir det bil, og den er stor nok til begge ( WV passat stasjonsvogn ) så bil trengs ikke å ta hensyn til.

Jeg har slitt med ryggproblemer før svangerskap og bekkenløsning siden uke 7 i svangerskap, så trenger en god trille vogn.

Så hvilken vogn anbefaler dere? Joggster twist eller edge duo :)?

Jeg har hatt emmaljunga mondat duo og tfk joggetur twist. Tfk en er så mye bedre å sove i nå som hun har blitt 2 år! Veldig god plass i den. Anbefales..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 35 nå og denne uka har jeg vært på sykehuset hver eneste dag!! 😔 Er så slitsomt, man bygger jo opp en spenning før hver gang og er nervøs for hvilke beskjeder man vil få 😔 Vi fikk dårlige nyheter om babyens vekst tidlig i uka og må derfor ha enda mer oppfølging enn avtalt fra før. Babyen har ramlet fra 15 % + på snittet til 1 % ÷. Det virker så dramatisk synes jeg😔 Foreløpig vil de ikke gjøre noe, men får tett oppfølging og stående tilbud om innleggelse. Jeg er så sliten og vil bare at han skal komme ut nå 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 35 nå og denne uka har jeg vært på sykehuset hver eneste dag!! 😔 Er så slitsomt, man bygger jo opp en spenning før hver gang og er nervøs for hvilke beskjeder man vil få 😔 Vi fikk dårlige nyheter om babyens vekst tidlig i uka og må derfor ha enda mer oppfølging enn avtalt fra før. Babyen har ramlet fra 15 % + på snittet til 1 % ÷. Det virker så dramatisk synes jeg😔 Foreløpig vil de ikke gjøre noe, men får tett oppfølging og stående tilbud om innleggelse. Jeg er så sliten og vil bare at han skal komme ut nå 😢

Det skjønner jeg at er slitsomt;( jeg må også ha ekstra oppfølging men kun 1 gang i uka .. Godt de følger med da. Endret vekst kan jo si at morkaka fungerer dårlig så bra de følger med.. Tungt å være gravid når man ikke er i form og man stadig får kontra beskjeder om hva som skjer og hvordan babyen har det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uke 35 nå og denne uka har jeg vært på sykehuset hver eneste dag!! Er så slitsomt, man bygger jo opp en spenning før hver gang og er nervøs for hvilke beskjeder man vil få Vi fikk dårlige nyheter om babyens vekst tidlig i uka og må derfor ha enda mer oppfølging enn avtalt fra før. Babyen har ramlet fra 15 % + på snittet til 1 % ÷. Det virker så dramatisk synes jeg Foreløpig vil de ikke gjøre noe, men får tett oppfølging og stående tilbud om innleggelse. Jeg er så sliten og vil bare at han skal komme ut nå

Du må prøve å trøste deg med at de følger godt med! Men om du blir for nervøs, så ville jeg lagt meg inn. Ta i mot de tilbudene du får, tenker jeg. Uke 35 er jo heldigvis langt avgårde, så babyen tar jo ikke skade om den skulle måtte ut nå heller. Stor mammaklem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være ekstra slitsomt å gå og vente for dere som har litt ekstra bekymringer, jeg føler med dere. Det godt å høre at dere får god oppfølging iallefall  :hug:

Jeg begynte å blø litt i går etter en runde i halmen med samboern som har vært borte på kurs en uke. Ble litt stressa, men snakket med føden og de mente det hørtes veldig normalt ut. Helt tørt i dag tidlig, og Knerten romsterer greit så det var nok bare såre slimhinner etter litt for voldsom gjensynsglede ;)

Nå kjenner jeg i det minste at utålmodigheten gikk litt over, trenger ikke gå i fødsel heelt enda likevel. Fikk ganske noia i går når jeg trodde kanskje jeg måtte føde i løpet av kort tid  :fnise:

Jeg har såå lyst til å få alt ferdig og klart, men må vente til lønna kommer med de siste innkjøpene. Så idag blir det ikke gjort så mye. Har nettopp hatt en lang frokost med ferskt brød og aviser, nå blir det nok en høneblund. (Det må være lov når man våkner før 6 på en fridag..) Ha en fin lørdag alle sammen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud nå begynner det å bli tungt.. 36 uker på vei i dag(i følge ul termin) 10 dg lenger på vei ifølge mens termin.. Klarer ikke helt slippe mens termin.. Jeg har den siste uka hatt masse kynnere.. Noe som går ut over tolmodighet til de grader.. Magen er konstant stinn .. Spiser ok men ikke mye .. Tenker liksom at mann skal spise mye fordi banet tar en del på slutten og på grunn av cravings men jeg ser ikke så mye til det.. Vekta har stått stille de siste 3 mnd.. Noe som ikke er så farlig da jeg har litt å gå på 🙈veier 85 nå .. Tenker at det hadde vært deilig å stå stille på vekta frem til termin men regner med å gå opp noen kg til den siste mnd🙈... Hvordan går det med dere andre ? Fine i formen ? Snart er det vel noen som begynner å poppe ut noen små gullunger også 😃👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 33+3 idag og formen er egentlig grei, bortsett fra at de siste dagene har jeg begynt å kjenne et enormt nedpress. Begynner som regel i 16-17 tiden hver dag med masse romstering laaaangt nedi bekkenet mitt  og pressing nedover som gjør veldig vondt. Er ikke en konstant smerte og gir seg når jeg har en kynner(som jeg har ganske ofte). Det gjør så vondt når disse støtene kommer at jeg ikke klarer å gå og må sette meg ned, helst ligge :( Begynner å bli redd for at vannet plutselig skal gå...

Har ikke time til jordmor før om 2 1/2 uke, burde jeg ringe og komme inn til sjekk litt før eller?

Hadde det ikke slik med førstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg 32+5 i dag:) Syns de tre siste ukene har gått fort og er litt lettere til sinns kjenner jeg. Ser på en måte enden på det! Men nå har jeg vært forkjøla og slakk noen dager. Helt utslått. Har helst bare lyst til å holde senga, men så er jeg for rastløs til det også... Det er jo så mye jeg vil ha gjort før vesla kommer!

cici83: Det er ikke sikkert du går noe opp den siste mnd. Jeg har ikke gjort det i mine tidligere svangerskap. man får ikke i seg så mye mat, for det er rett og slett ikke plass...;)

Mamsen: Jeg tror jeg hadde tatt en telefon til jordmor eller føden for å spørre hva de syns. Det kan jo være at mini driver og fester seg kanskje? men det er alltid greit å sjekke ting ut, så slipper du å bekymre deg i alle fall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 35 fullgåtte i dag og det kjennes helt sykt..! Uken som kommer skal brukes til å få oversikt over hva vi trenger, så er det vel bare å hive seg rundt for å få handlet inn (alt) det vi mangler. Tiden flyr gitt, snart er det oktober🎉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at mange er i Gud form 👏

Bamaemamma jeg håper du har rett og at vekten står stille 👏👏😃

Trippeltopp : ser at du også er ganske langt på vei.. Jeg har fremdeles litt å ordne og handle inn .. Så bare å hive seg rundt .. Det er bare at jegvikke har så mye energi og lyst til å gjøre praktiske gjøremål om dagen 🙈

Sliten og giddalaus er jeg rett og slett ... Men tiden går nok fort og oktober Berner seg 👏jeg har også hørt at det er like vanlig å føde før termin som etter 👏👏håper mini kommer et par uker før termin 😃selv om jeg heller ikke vil gå glipp av permisjonsukene Som jeg jo gjør om jeg føder før termin .. Son sett er det nesten bedre å gå litt over ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke klær til babyen pakker dere med i bagen til sykehuset? Jeg tenker å ta med str. 50 og 56 hvertfall, men hva? Bodyer, pysj, bukser? Jeg har ikke peil 😲😰

Hva med ammeklær? Har spurt om det før kanskje? Hva skal dere bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med litt mer denne gangen en med førstemann :)

Babyen:

- Stellebagen med 2 bodyer (str 50, til hentesettet). Du låner jo sykehusets bodyer hele oppholdet (jeg gjorde hvertfall det),

- 2 strømpebukser

- 3 babybukser (vanskelig å velge hvilken til hjemreisen)

- 2 luer

- 1 par sokker

- teppe å ha i bilstolen

Ellers er alt annet fornuftig i stellevesken. Smokk, brustvortekrem, ammeinnlegg i bambus (og ull), 2 gulpekluter, bleier (bleier får du på sykehuset).

Jeg har nok overdrevet litt, men stellevesken er ikke full så jeg tar det med for sikkerhetsskyld :)

Fødebagen:

- 3 bukser (løse og ledige)

- 3 singleter

- 3 cardigans (mtp lett ammebekledning)

- 2 ammebh'er

- 3 stramme hipstere (nettingtruser får du og de er perfekte til den "vesle" bleia du må gå med de første dagene) ;)

- 3 par sokker

- slippers

- bellywrap (skal ha ks og da er det godt med støtte)

- toalettsaker

- kamera + lader

Lykke til :)

Endret av Ocean™
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med litt mer denne gangen en med førstemann :)

Babyen:

- Stellebagen med 2 bodyer (str 50, til hentesettet). Du låner jo sykehusets bodyer hele oppholdet (jeg gjorde hvertfall det),

- 2 strømpebukser

- 3 babybukser (vanskelig å velge hvilken til hjemreisen)

- 2 luer

- 1 par sokker

- teppe å ha i bilstolen

Ellers er alt annet fornuftig i stellevesken. Smokk, brustvortekrem, ammeinnlegg i bambus (og ull), 2 gulpekluter, bleier (bleier får du på sykehuset).

Jeg har nok overdrevet litt, men stellevesken er ikke full så jeg tar det med for sikkerhetsskyld :)

Fødebagen:

- 3 bukser (løse og ledige)

- 3 singleter

- 3 cardigans (mtp lett ammebekledning)

- 2 ammebh'er

- 3 stramme hipstere (nettingtruser får du og de er perfekte til den "vesle" bleia du må gå med de første dagene) ;)

- 3 par sokker

- slippers

- bellywrap (skal ha ks og da er det godt med støtte)

- toalettsaker

- kamera + lader

Lykke til :)

Takk for tips Ocean! Det var en fin liste! Skal gå gjennom litt klær og sånt i morgen så kjekt å ha en liten liste å gå gjennom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fortelle om det marerittet jeg hadde i natt 😣 bråvåknet og var overbevist om at jeg under keisersnitt hadde fått fjernet livmor og eggstokker! Legene hadde rett og slett tatt feil av meg og en annen pasient, drømte jeg! 😲 fysøren, det var ekkelt å våkne med den følelsen!

(Prøver å bestemme meg mellom vanlig fødsel og KS for tiden, stressende... spiller nok litt inn dette ja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...