Ocean™ Skrevet 1. september 2014 #276 Del Skrevet 1. september 2014 Hei. Klarer ikke bestemme oss for om vi skal ha Emmaljunga Edge Duo med classic understell eller TFK joggster twist. Jeg har termin i slutten av oktober og det er første og eneste barn. Vi bor på grunerløkka i Oslo og jeg har ikke lappen så det vil bli en del kjøring kollektivt når mannen ikke er hjemme. Når mannen er hjemme blir det bil, og den er stor nok til begge ( WV passat stasjonsvogn ) så bil trengs ikke å ta hensyn til. Jeg har slitt med ryggproblemer før svangerskap og bekkenløsning siden uke 7 i svangerskap, så trenger en god trille vogn. Så hvilken vogn anbefaler dere? Joggster twist eller edge duo ? Jeg har kjøpt TFK joggster twist til nr 2. Har hatt både Simo kombi og Emmaljunga. Jeg syns Simoen er den desidert solide vognen. Den tåler alt av regn (uten regntrekk), snøstorm, vind osv.. Ulempen er at den tar stor plass og er tung!! Emmaljunga har jeg ingen god erfaring med, men vet at mange er veldig fornøyde. Du som bor på Grunerløkka i byen hadde sikkert syntes det var deilig med en 3-hjuling som er lett i vekt og enkel å manøvrere. Blir min første erfaring med TFK, men jeg har en Mountain Buggy som er forholdsvis lik i kjøreegenskapene. Helt fantastisk. Har så absolutt ikke lyst på 4-hjuling etter å ha hatt MB ) Du får prøvekjøre litt på butikken å gjøre deg opp en egen mening. Lykke til ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ocean™ Skrevet 1. september 2014 #277 Del Skrevet 1. september 2014 (endret) Endelig høst! Det er riktig årstid for oss hvertfall! Fortsatt ca 1 1/2 måned igjen til termin her. Jeg hadde også en del mensmurringer for et par uker siden, Oslomamma. Viste seg at det var UVI etter en sjekk på sykehuset. Gikk over etter antibiotikakur, men snakk om å bli skremt (uke 32 er litt vel tidlig å bli født). Får håpe det skjer noe mer hos deg, du har jo termin før meg tror jeg? ☺ Ocean; har du fått dato for planlagt ks? Må være godt å ha en spesifikk dato å forholde seg til? Er mulig det blir ks for meg og, jeg bestemmer selv, men klarer ikke å bestemme meg helt. Heldigvis god tid enda ☺ I dag har jeg ingen planer! Herlig det også, selv om jeg ikke jobber. Har vært mye forberedelser til baby de siste dagene, så godt å bare slappe av også ☺ Jeg skal på sykehuset denne uken for å bekrefte seteleie der å få en dato. Er jo veldig surrealistisk å vite hvilken dato og kl.slett man skal bli mamma Men veldig deilig å vite at alt foregår rolig og kontrollert. Kan slappe litt mer av da tror jeg.Det er din første eller? Du vurderer ks? Jeg prøvde meg på setefødsel sist. Det endte med at jeg hadde full åpning i 4 timer uten at knerten rikket seg mer enn 4mm. Sugekopp og tang er umulig på en rumpe og da ble det nødutgangen istedetfor. Helt greit med den spinalbedøvelsen etter å ha ligget i 4 timer med de verste riene.. Åpningstriene frem til 10cm var ikke så ille som de 4 siste timene m 10cm. Hadde fullt med drypp også uten at ungen flyttet på seg. Du får lov til å velge mellom vaginal og ks? Kan jeg spørre hvilket sykehus du skal til? Da blir det nok rolig og fint i forhold til din første fødsel ja. Greit å slippe risikoen for hastesnitt og heller ha en planlagt hvor man er forberedt. ☺Jeg skal føde på St.Olavs. Er min andre. Første gutten vår døde etter fødselen på grunn av svangerskapsforgiftning som ikke ble tatt alvorlig. Det skjedde i fjor. Nå får jeg altså lov til å velge om jeg vil ha ks eller vanlig fødsel. Akutt KS i fjor med narkose. Velger jeg planlagt snitt nå så er det jo ikke i nærheten av så traumatisk som det var i fjor. Men er usikker på det eller vanlig fødsel enda. Medisinsk er det ingenting som tilsier at jeg må ha ks, men det er psyken det rett og slett kommer an på. Er veldig usikker enda, men har jo litt tid å tenke på enda. Så utrolig leit å høre om den første gutten din Jeg skjønner veldig godt at du sitter fast mtp hva du ønsker. Jeg kan ikke tenkte meg til hvordan det føles å miste barnet sitt.. Jeg prøvde som sagt setefødsel og endte med hastesnitt. Jeg hadde ingen dårlig opplevelse med keisersnittet, men håper som sagt det går roligere for seg nå. Jeg vil ikke sette noe griller i hodet på deg iht valget ditt, men et planlagt keisersnitt foregår jo under veldig kontrollerte forhold. En fødsel vil aldri kunne forutsees på samme måte da det er litt flere ting som kan skje der. Jeg sier så absolutt ikke at ks er en enkel utvei og uten mulighet for komplikasjoner, men sett bort ifra noe økt sjanse for astma og litt startvansker pga fostervann i lungene så er ks veldig trygt for barnet. Det sies at det er mor som får "kjørt" seg mest pga operasjonen. Det er jo en grunn til at barn med forskjellige utfordringer, som feks tarmene på utsiden, brokk, hjertefeil, komplisert leie osv helst forløses via ks. Dette fordi det er mer kontrollerbart og mer "skånsomt" for barnet i selve forløsningsprosessen. Jeg sier så absolutt ikke at et ks er bedre enn naturlig fødsel. Naturlig fødsel er selvsagt det aller beste når det går bra. Jeg skulle gjerne ha født naturlig og var jo derfor jeg prøvde vaginal setefødsel sist. Men mtp at det allikevel endte med hastesnitt (som er mer risikabelt enn planlagt snitt) så ser jeg ikke poenget med å "ta sjansen" på nok en setefødsel. Dersom alt ligger til rette for en naturlig fødsel og du føler du kan takle det psykisk så er det helt sikkert det beste. Men pga psyken din og det du har opplevd tidligere så må du nesten vurdere selv og kanskje stole på magefølelsen din Jeg ønsker deg i hvertfall masse lykke til og håper du gleder deg masse til å få møte nurket ditt. Endret 1. september 2014 av Ocean™ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamsen med 2 gutter! Skrevet 1. september 2014 #278 Del Skrevet 1. september 2014 Urk, jeg har hatt drøssevis med kynnere idag De er heldigvis ikke vonde, bare veldig plagsomme, men det har ført til at jeg har svake svake menssmerter. Er bittelitt kvalm også. Dette bør bare roe seg ned snarest! For jeg er overhodet ikke klar for å få lillegutt ut før om et par uker. Trror jeg tar en ekstremt tidlig kveld idag og håper på å at det er over til imorgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minx83 Skrevet 1. september 2014 #279 Del Skrevet 1. september 2014 Er det noen av dere som synes det er vondt når babyen sparker? Han ligger langt nede hos meg og treffer ikke ribbeina mine, men søren som vondt det gjør innimellom. Spesielt hvis han driver å vrir seg, må legge meg ned hvis det er på det verste. Spesielt vondt rundt ks arret mitt også Er dette vanlig? Blir bekkenet påvirket av aktivitet også tro? Har hatt innmari vondt i dag og ikke gjort noen ting egentlig... Jeg synes det gjør skikkelig vondt innimellom, spesielt på kvelden når det er mer aktivitet. Enkelte steder på magen føles det som om jeg har blåmerker på innsiden, blir øm som om jeg har slått meg eller trent hardt. Her er babyen fortsatt oppe i ribbeina og pirker også, og det gjør også vondt. Avogtil sparker h*n så jeg skvetter og skremmer både mann og katt Hei. Klarer ikke bestemme oss for om vi skal ha Emmaljunga Edge Duo med classic understell eller TFK joggster twist. Jeg har termin i slutten av oktober og det er første og eneste barn. Vi bor på grunerløkka i Oslo og jeg har ikke lappen så det vil bli en del kjøring kollektivt når mannen ikke er hjemme. Når mannen er hjemme blir det bil, og den er stor nok til begge ( WV passat stasjonsvogn ) så bil trengs ikke å ta hensyn til. Jeg har slitt med ryggproblemer før svangerskap og bekkenløsning siden uke 7 i svangerskap, så trenger en god trille vogn. Så hvilken vogn anbefaler dere? Joggster twist eller edge duo ? Jeg har ikke snøring på vogn da det er vår førstefødte, men vi gikk for en Emmaljunga Super Nitro. Den virker solid, samtidig som den er veldig lett og manøvrerbar. Er iallefall veldig fornøyd med utforming av bagdelen på Emmaljunga Kontroll hos JM idag, alt er som det skal og babyen har det fint. Spurte om hun syns magen var stor, men hun bare sa at jeg følger kurven min fint, og at det ikke er noen grunn til at baby skal være stor, så det er nok bare det at jeg føler meg som en hval for tiden.. og jeg har sååå lyst på hele tiden! Har lagt på meg mer enn nok, så jeg prøver å styre unna og spise frukt og knekkebrød isteden.. Det er slitsomt med kynnere, Mamsen vil ha nr2!, selv om de ikke gjør vondt. Og hvis du har en fra før er det vel slitsomt nok i seg selv å gå gravid Tidlig kveld høres deilig ut, her er det sofa og 71 grader nord før leggetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oslomama Skrevet 1. september 2014 #280 Del Skrevet 1. september 2014 Hadde uvi i uke 30 of det var litt likt og fikk antibiotika den gangen etter kontroll på ahus og borte ble det:) skal på kontroll til jm på onsdag så får vel høre da om det er kroppen som øver seg litt eller om jeg må på med en ny kur igjen! Håper på det første det er 30 dager til termin og dt kan ikke gå fort nok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caliope Skrevet 1. september 2014 Forfatter #281 Del Skrevet 1. september 2014 Deilige september! Det nærmer seg, og godt er det:-) Har mye vondter, kynnere, hetetokter, nedpress og murringer. Men etter å ha lest litt i trådene på forumet så ser det ut som det er helt normalt:-) Har brukt første dagen av september til å skjemme bort høygravide meg selv, farging av vippene og voksing av bikinilinjen. Deilig å føle seg litt fresh oppi alt! Når det gjelder vogn så ville jeg helt klart gått for trehjuling, har hatt en runde med unge i byen allerde og må si at manøvrering er et must! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamsemams74 Skrevet 2. september 2014 #282 Del Skrevet 2. september 2014 Deilige september! Det nærmer seg, og godt er det:-) Har mye vondter, kynnere, hetetokter, nedpress og murringer. Men etter å ha lest litt i trådene på forumet så ser det ut som det er helt normalt:-) Har brukt første dagen av september til å skjemme bort høygravide meg selv, farging av vippene og voksing av bikinilinjen. Deilig å føle seg litt fresh oppi alt! Når det gjelder vogn så ville jeg helt klart gått for trehjuling, har hatt en runde med unge i byen allerde og må si at manøvrering er et must! Me like! Viktig å ta vare på seg selv både fysisk og psykisk! Jeg planlegger også en liten makeover om ikke så mange ukene. Skal til frisøren et par uker før termin og så vil jeg booke meg en ansiktsbehandling til rett etter at permisjonen har startet. Orker ikke å se ut som et takras ved fødselen... Ikke at jeg kommer til å bruke mye tid på sminke og stasj akkurat da, men jeg vil føle meg vel! Beveren har jeg klart å holde noenlunde "tam" ved hjelp av høvel og akrobatiske dusjøvelser til nå... Men det kan være at det må voksing til om noen uker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minx83 Skrevet 2. september 2014 #283 Del Skrevet 2. september 2014 Jeg ser dere nevner frisering nedentil, stusser litt på dette. Har lest så mange steder at man ikke skal barbere/vokse de siste 4 ukene før fødsel? Er det bare snakk? Isåfall skal jeg gi epilatoren en runde! Har holdt meg til stussing med maskin de siste ukene, men det føles jo litt bedre med den vanlige rutinen. Idag ble jeg hjemme fra jobb, magen vekslet mellom å være steinhard og å få juling av Knerten i hele går, så jeg har ikke sovet noe særlig. Har begynt å få skikkelige murringer i korsryggen når jeg får kynnere, så kanskje kroppen er begynt å forberede seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamsen med 2 gutter! Skrevet 2. september 2014 #284 Del Skrevet 2. september 2014 Deilige september! Det nærmer seg, og godt er det:-) Har mye vondter, kynnere, hetetokter, nedpress og murringer. Men etter å ha lest litt i trådene på forumet så ser det ut som det er helt normalt:-) Har brukt første dagen av september til å skjemme bort høygravide meg selv, farging av vippene og voksing av bikinilinjen. Deilig å føle seg litt fresh oppi alt! Når det gjelder vogn så ville jeg helt klart gått for trehjuling, har hatt en runde med unge i byen allerde og må si at manøvrering er et must! Me like! Viktig å ta vare på seg selv både fysisk og psykisk! Jeg planlegger også en liten makeover om ikke så mange ukene. Skal til frisøren et par uker før termin og så vil jeg booke meg en ansiktsbehandling til rett etter at permisjonen har startet. Orker ikke å se ut som et takras ved fødselen... Ikke at jeg kommer til å bruke mye tid på sminke og stasj akkurat da, men jeg vil føle meg vel! Beveren har jeg klart å holde noenlunde "tam" ved hjelp av høvel og akrobatiske dusjøvelser til nå... Men det kan være at det må voksing til om noen uker... hahahaha jeg har det akkurat på samme måte med "beveren" Det har virkelig begynt å bli en risikosport å drive på med høvel der nede. Voksing høres ikke ut som en dum ide ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamsen med 2 gutter! Skrevet 2. september 2014 #285 Del Skrevet 2. september 2014 (endret) Jeg ser dere nevner frisering nedentil, stusser litt på dette. Har lest så mange steder at man ikke skal barbere/vokse de siste 4 ukene før fødsel? Er det bare snakk? Isåfall skal jeg gi epilatoren en runde! Har holdt meg til stussing med maskin de siste ukene, men det føles jo litt bedre med den vanlige rutinen. Idag ble jeg hjemme fra jobb, magen vekslet mellom å være steinhard og å få juling av Knerten i hele går, så jeg har ikke sovet noe særlig. Har begynt å få skikkelige murringer i korsryggen når jeg får kynnere, så kanskje kroppen er begynt å forberede seg? De vil helst ikke ha nybarberte kvinner på føden, men sist hadde jeg 6 dagers "skjegg", og de brydde seg ikke. Er noe med at inngrodde hår kan potensielt gi infeksjoner. Endret 2. september 2014 av Mamsen vil ha nr2! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla93 Skrevet 2. september 2014 #286 Del Skrevet 2. september 2014 Jeg vokser hver måned, og tenkte jeg skulle vokse et par uker før termin. Ser for meg at om man må sy og slike ting så er det vel mye bedre en med hår? Og lettere og holde rent etc. : s Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamsemams74 Skrevet 2. september 2014 #287 Del Skrevet 2. september 2014 Skulle tro at det var bedre uten hår, for de barberer jo før operasjoner osv. Men jeg har også lest at man ikke skal barbere seg de siste ukene, ja. Jeg har jo en del uker igjen enda, men jeg kommer til å satse på litt 6-dagersskjegg jeg også... Helt 70-tallsfeministsveis blir for mye av det gode! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. september 2014 #288 Del Skrevet 2. september 2014 På Ahus får du ikke barbere deg etter 4 uker til termin. Det er større risiko for infeksjoner. Men det spiller ingen trille for meg for jeg ser ikke noe under magen min å da bør jeg hvertfall ikje tukle med en varberhøvel tenker jeg 😜 noen uker i livet får gubben tåle hårete høne 😝 Anonymous poster hash: 82677...f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StineTh Skrevet 2. september 2014 #289 Del Skrevet 2. september 2014 Nå var det like før det ble fødsel her idag. Var på vekstestimering i dag og jordmor mente gutten hadde gått fra 15 % + til 1 % - i vekstavvik. Synes det var ganske dramatisk og det kom to jordmødre til for å sjekke målingen. Videre måtte jeg ha doppler undersøkelse og to CTG'er. Herregud, jeg tenker at han bare må ut snart! Legen mente vi venter litt til med forløsning enda men de holder situasjonen under oppsikt. Andre målinger var ok så ingen fødsel i dag men skal ha tett oppfølging med kontroller fremover. Fysøren, dette er så innmari skummelt! :( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caliope Skrevet 2. september 2014 Forfatter #290 Del Skrevet 2. september 2014 Nå var det like før det ble fødsel her idag. Var på vekstestimering i dag og jordmor mente gutten hadde gått fra 15 % + til 1 % - i vekstavvik. Synes det var ganske dramatisk og det kom to jordmødre til for å sjekke målingen. Videre måtte jeg ha doppler undersøkelse og to CTG'er. Herregud, jeg tenker at han bare må ut snart! Legen mente vi venter litt til med forløsning enda men de holder situasjonen under oppsikt. Andre målinger var ok så ingen fødsel i dag men skal ha tett oppfølging med kontroller fremover. Fysøren, dette er så innmari skummelt! :( Huff ja det hørtes skikkelig guffent ut:-( Bra at alt annet så bra ut da, det kan jo hende de bare var litt "romslige" på forrige måling. Er det lenge til du skal inn på ny kontroll? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shari_z Skrevet 2. september 2014 #291 Del Skrevet 2. september 2014 Jeg var på kontroll forrige uke (35 uker på vei) hos en meget sympatisk lege på sykehuset. Følte vi ble tatt godt imot og hørt (mannen var med for å være sikker på at de hørte på meg). Trodde jeg måtte krangle meg fram til KS, men nesten det første hun sier er at selv om det ikke er noe medisinsk grunn til KS, så kan jeg velge det om jeg ønsker det pga tidligere dødfødsel. Ellers kunne hun tenke seg igangsetting i uke 38 eller 39. Ble helt sjokkert, jeg. Var egentlig det jeg hadde håpet på, å kunne velge. I tillegg ville hun at jeg skulle ta ukentlige kontroller resten av svangerskapet med både CTG og UL, både lege og jordmor. Følte dette var luksus! Eneste hun ba oss om, var om å bestemme oss for om vi ønsket KS eller ikke innen i dag, da jeg skulle til ny time hos lege og CTG og hos JM. Var innom JM først i dag for CTG, der babyen visste seg å være litt stresset med hjertelyden på 170-210. De tok temp på meg, sjekket urinprøve, og selvfølgelig UL hos legen etterpå, men fant ingen grunn til dette. Ny CTG etter å har vært hos legen visste gjennomsnittlig hjertelyd på 150, så den hadde roet seg ned fint. Bra, for jeg ble veldig engstelig at det var noe galt. Men alt ser ut til å være i orden. :-) Så var det en ny (men har vært hos henne i tidligere svangerskap) lege som spurte hva vi tenkte om KS vs vaginal fødsel. Jeg sa at når det ikke ligger medisinsk grunn til KS, så ønsker jeg egentlig ikke det. (Hun var veldig fornøyd å høre det, kunne jeg se ;-). Bare at jeg ønsker veldig sterlisering, men at det virker litt i overkant å ta KS bare for å få sterilisering veldig billig. Hun nevnte at jeg kunne bli sterilisert senere gjennom kikhull kirugi, men at vi måtte dekke kostnaden. Det sa jeg vi ikke hadde råd til, og dessuten så lurte vi på hvorfor jeg kunne ikke bli sterilisert på statens beskostning i steden for at mannen tar den risikoen. Forklarte at han har, etter en enkel menisk operasjon, fått gulestaffylokokker infeksjon med blodforgiftning, sykehusinnleggelse på nesten 4 uker, 2-3 operasjoner i tillegg for å skylle kneet og 11,5 måneder sykemeldt. Hun syntes IKKE han bør sterilisere seg da det er for stor risiko (han har alvorlig psoriasis), og vi ble enige om at hun skal søke sterilisering på meg. :-) Ble så lettet! Vi er bare altfor gamle til å gjøre dette en gang til. Om svaret blir nei, så kan vi fortsatt velge KS. Så var det å bestemme over igangsetting eller naturlig fødsel. Jeg forklarte at jeg er så stresset på slutten, når jeg *vet* ungen kan fint overleve på utsiden, at noe skal gå galt helt på slutten, og vil heller bli satt igang før termin, tross at det er best å la alt gå naturlig. Så da satt hun meg opp for ny time hos seg selv om 3 uker for igangsetting! Hun tok til og med hensyn til at jeg ønsker at mamma skal rekke å komme fra USA for fødselen, så satt det opp til et par dager etter at hun kommer. Føler jeg må bake brownies og kjøpe blomster til Fødepoliklinikk! Aldri følt meg så godt tatt vare på! Om ikke noe annet forandrer seg, så blir det da septemberbaby på oss, ikke overraskende med termin 2. oktober. Jeg ville uansett blitt satt igang senest termindato pga alderen min (44 år). Kjennes rart ut å vite at det bare er 3 uker igjen - forhåpentligvis! Føler, som en annen skrev, at jeg likevel tilhører oktobergruppa. Er jo her jeg har vært hele veien! :-) Hun var ellers fornøyd med blodsukkeret mitt og kontroll med diett, vekst av babyen (estimert til 2840 gm i dag, 36+0), og min vekt (på -6kg fra starten, men har vært veldig nøye med kosthold pga sv.skapsdiabetes og har omtrent 35kg for mye). Så alt i alt, en kjempefin kontroll i dag! Og endelig, endelig føler jeg lykke for at det blir baby i huset! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caliope Skrevet 2. september 2014 Forfatter #292 Del Skrevet 2. september 2014 På Ahus får du ikke barbere deg etter 4 uker til termin. Det er større risiko for infeksjoner. Men det spiller ingen trille for meg for jeg ser ikke noe under magen min å da bør jeg hvertfall ikje tukle med en varberhøvel tenker jeg 😜 noen uker i livet får gubben tåle hårete høne 😝 Anonymous poster hash: 82677...f63 Hihi ja 4 ukers regelen er den de opererer med de fleste steder tror jeg, så tenkte at 01 september da er man godt innafor! Men gubben hadde nok måtte tåle det ellers, for jeg starter ikke med høvel der jeg ikke kan se!! (ikke for å kimse av gubbens rett, men denne var mest for å ikke skremme livet av de andre damene i garderoben på SATS de siste ukene:-) No more scary bush lady!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StineTh Skrevet 2. september 2014 #293 Del Skrevet 2. september 2014 Nå var det like før det ble fødsel her idag. Var på vekstestimering i dag og jordmor mente gutten hadde gått fra 15 % + til 1 % - i vekstavvik. Synes det var ganske dramatisk og det kom to jordmødre til for å sjekke målingen. Videre måtte jeg ha doppler undersøkelse og to CTG'er. Herregud, jeg tenker at han bare må ut snart! Legen mente vi venter litt til med forløsning enda men de holder situasjonen under oppsikt. Andre målinger var ok så ingen fødsel i dag men skal ha tett oppfølging med kontroller fremover. Fysøren, dette er så innmari skummelt! :( Huff ja det hørtes skikkelig guffent ut:-( Bra at alt annet så bra ut da, det kan jo hende de bare var litt "romslige" på forrige måling. Er det lenge til du skal inn på ny kontroll? Det kan hende de var litt romslige sist måling ja, men han har ligget mellom pluss 10-20 % hele tiden, så synes det var veldig rart at det skulle falle så mye nå. Har heldigvis by CTG i morgen og ny ultralyd på fredag. De passer godt på. Fikk lov til å bli innlagt når som helst om jeg skulle ønske det. Men foreløpig synes jeg det er ok å være hjemme og heller dra inn til sykehuset oftere. Æsj, blir nok ingen rolige uker i slutten av svangerskapet her nå nei :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caliope Skrevet 2. september 2014 Forfatter #294 Del Skrevet 2. september 2014 Nå var det like før det ble fødsel her idag. Var på vekstestimering i dag og jordmor mente gutten hadde gått fra 15 % + til 1 % - i vekstavvik. Synes det var ganske dramatisk og det kom to jordmødre til for å sjekke målingen. Videre måtte jeg ha doppler undersøkelse og to CTG'er. Herregud, jeg tenker at han bare må ut snart! Legen mente vi venter litt til med forløsning enda men de holder situasjonen under oppsikt. Andre målinger var ok så ingen fødsel i dag men skal ha tett oppfølging med kontroller fremover. Fysøren, dette er så innmari skummelt! :( Huff ja det hørtes skikkelig guffent ut:-( Bra at alt annet så bra ut da, det kan jo hende de bare var litt "romslige" på forrige måling. Er det lenge til du skal inn på ny kontroll?Det kan hende de var litt romslige sist måling ja, men han har ligget mellom pluss 10-20 % hele tiden, så synes det var veldig rart at det skulle falle så mye nå. Har heldigvis by CTG i morgen og ny ultralyd på fredag. De passer godt på. Fikk lov til å bli innlagt når som helst om jeg skulle ønske det. Men foreløpig synes jeg det er ok å være hjemme og heller dra inn til sykehuset oftere. Æsj, blir nok ingen rolige uker i slutten av svangerskapet her nå nei :/ Så bra at det er allerede denne uken, og må si meg enig med deg om at det er best å være hjemme selv om det da blir litt farting. Og det er jo fult mulig at det at vekstestimeringen har sunket kun er utslag av genetiske anlegg, det er jo i siste del av svangerskapet det gjør seg gjeldende:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caliope Skrevet 2. september 2014 Forfatter #295 Del Skrevet 2. september 2014 Deilige september! Det nærmer seg, og godt er det:-) Har mye vondter, kynnere, hetetokter, nedpress og murringer. Men etter å ha lest litt i trådene på forumet så ser det ut som det er helt normalt:-) Har brukt første dagen av september til å skjemme bort høygravide meg selv, farging av vippene og voksing av bikinilinjen. Deilig å føle seg litt fresh oppi alt! Når det gjelder vogn så ville jeg helt klart gått for trehjuling, har hatt en runde med unge i byen allerde og må si at manøvrering er et must! Me like! Viktig å ta vare på seg selv både fysisk og psykisk! Jeg planlegger også en liten makeover om ikke så mange ukene. Skal til frisøren et par uker før termin og så vil jeg booke meg en ansiktsbehandling til rett etter at permisjonen har startet. Orker ikke å se ut som et takras ved fødselen... Ikke at jeg kommer til å bruke mye tid på sminke og stasj akkurat da, men jeg vil føle meg vel! Beveren har jeg klart å holde noenlunde "tam" ved hjelp av høvel og akrobatiske dusjøvelser til nå... Men det kan være at det må voksing til om noen uker... tenker også at viss ikke noe har skjedd i begynnelsen av oktober så skal jeg spante på meg en tur til frisøren:-) Men det er grymt digg å bare gå til en trivelig dame som fikser beverbiffen på et kvarter, i motsetning til blodslit hjemme:-) Voksing anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamsen med 2 gutter! Skrevet 2. september 2014 #296 Del Skrevet 2. september 2014 Deilige september! Det nærmer seg, og godt er det:-) Har mye vondter, kynnere, hetetokter, nedpress og murringer. Men etter å ha lest litt i trådene på forumet så ser det ut som det er helt normalt:-) Har brukt første dagen av september til å skjemme bort høygravide meg selv, farging av vippene og voksing av bikinilinjen. Deilig å føle seg litt fresh oppi alt! Når det gjelder vogn så ville jeg helt klart gått for trehjuling, har hatt en runde med unge i byen allerde og må si at manøvrering er et must! Me like! Viktig å ta vare på seg selv både fysisk og psykisk! Jeg planlegger også en liten makeover om ikke så mange ukene. Skal til frisøren et par uker før termin og så vil jeg booke meg en ansiktsbehandling til rett etter at permisjonen har startet. Orker ikke å se ut som et takras ved fødselen... Ikke at jeg kommer til å bruke mye tid på sminke og stasj akkurat da, men jeg vil føle meg vel! Beveren har jeg klart å holde noenlunde "tam" ved hjelp av høvel og akrobatiske dusjøvelser til nå... Men det kan være at det må voksing til om noen uker... tenker også at viss ikke noe har skjedd i begynnelsen av oktober så skal jeg spante på meg en tur til frisøren:-) Men det er grymt digg å bare gå til en trivelig dame som fikser beverbiffen på et kvarter, i motsetning til blodslit hjemme:-) Voksing anbefales! Unnskyld, jeg har dårlig humor... men jeg ler meg ihjel av beskrivelsene dine hahaha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cici83 Skrevet 2. september 2014 #297 Del Skrevet 2. september 2014 Jeg var på kontroll forrige uke (35 uker på vei) hos en meget sympatisk lege på sykehuset. Følte vi ble tatt godt imot og hørt (mannen var med for å være sikker på at de hørte på meg). Trodde jeg måtte krangle meg fram til KS, men nesten det første hun sier er at selv om det ikke er noe medisinsk grunn til KS, så kan jeg velge det om jeg ønsker det pga tidligere dødfødsel. Ellers kunne hun tenke seg igangsetting i uke 38 eller 39. Ble helt sjokkert, jeg. Var egentlig det jeg hadde håpet på, å kunne velge. I tillegg ville hun at jeg skulle ta ukentlige kontroller resten av svangerskapet med både CTG og UL, både lege og jordmor. Følte dette var luksus! Eneste hun ba oss om, var om å bestemme oss for om vi ønsket KS eller ikke innen i dag, da jeg skulle til ny time hos lege og CTG og hos JM. Var innom JM først i dag for CTG, der babyen visste seg å være litt stresset med hjertelyden på 170-210. De tok temp på meg, sjekket urinprøve, og selvfølgelig UL hos legen etterpå, men fant ingen grunn til dette. Ny CTG etter å har vært hos legen visste gjennomsnittlig hjertelyd på 150, så den hadde roet seg ned fint. Bra, for jeg ble veldig engstelig at det var noe galt. Men alt ser ut til å være i orden. :-) Så var det en ny (men har vært hos henne i tidligere svangerskap) lege som spurte hva vi tenkte om KS vs vaginal fødsel. Jeg sa at når det ikke ligger medisinsk grunn til KS, så ønsker jeg egentlig ikke det. (Hun var veldig fornøyd å høre det, kunne jeg se ;-). Bare at jeg ønsker veldig sterlisering, men at det virker litt i overkant å ta KS bare for å få sterilisering veldig billig. Hun nevnte at jeg kunne bli sterilisert senere gjennom kikhull kirugi, men at vi måtte dekke kostnaden. Det sa jeg vi ikke hadde råd til, og dessuten så lurte vi på hvorfor jeg kunne ikke bli sterilisert på statens beskostning i steden for at mannen tar den risikoen. Forklarte at han har, etter en enkel menisk operasjon, fått gulestaffylokokker infeksjon med blodforgiftning, sykehusinnleggelse på nesten 4 uker, 2-3 operasjoner i tillegg for å skylle kneet og 11,5 måneder sykemeldt. Hun syntes IKKE han bør sterilisere seg da det er for stor risiko (han har alvorlig psoriasis), og vi ble enige om at hun skal søke sterilisering på meg. :-) Ble så lettet! Vi er bare altfor gamle til å gjøre dette en gang til. Om svaret blir nei, så kan vi fortsatt velge KS. Så var det å bestemme over igangsetting eller naturlig fødsel. Jeg forklarte at jeg er så stresset på slutten, når jeg *vet* ungen kan fint overleve på utsiden, at noe skal gå galt helt på slutten, og vil heller bli satt igang før termin, tross at det er best å la alt gå naturlig. Så da satt hun meg opp for ny time hos seg selv om 3 uker for igangsetting! Hun tok til og med hensyn til at jeg ønsker at mamma skal rekke å komme fra USA for fødselen, så satt det opp til et par dager etter at hun kommer. Føler jeg må bake brownies og kjøpe blomster til Fødepoliklinikk! Aldri følt meg så godt tatt vare på! Om ikke noe annet forandrer seg, så blir det da septemberbaby på oss, ikke overraskende med termin 2. oktober. Jeg ville uansett blitt satt igang senest termindato pga alderen min (44 år). Kjennes rart ut å vite at det bare er 3 uker igjen - forhåpentligvis! Føler, som en annen skrev, at jeg likevel tilhører oktobergruppa. Er jo her jeg har vært hele veien! :-) Hun var ellers fornøyd med blodsukkeret mitt og kontroll med diett, vekst av babyen (estimert til 2840 gm i dag, 36+0), og min vekt (på -6kg fra starten, men har vært veldig nøye med kosthold pga sv.skapsdiabetes og har omtrent 35kg for mye). Så alt i alt, en kjempefin kontroll i dag! Og endelig, endelig føler jeg lykke for at det blir baby i huset! :-) Så fantasTisk 😃du fortjener å bli møtt på denne måten etter alt du har vært gjennom . Blir helt rørt av å lese 😃dette skal gå bra😃❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. september 2014 #298 Del Skrevet 2. september 2014 Her er ikke mannen bortskjemt med nyfrisert høne til en hver tid til vanlig... Det er sjelden full busk, men venter nok litt lenge mellom hver barbering. I vår og sommer har jeg imidlertid vært litt mer ivrig med høvelen og epilatoren, men nå var det lenge siden jeg hadde giddet. Inntil i dag :-) Mulig det blir siste gang før fødsel for det foregikk "i blinde"... Anonymous poster hash: ce085...a76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla93 Skrevet 2. september 2014 #299 Del Skrevet 2. september 2014 Har et muligens teit spørsmål, men må høre ettersom jeg selv ikke aner Passer alle stellevesker til en hvilken som helst vogn, eller må man kjøpe stelleveske av samme mærke som vognen for at den skal kunne henges på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minx83 Skrevet 3. september 2014 #300 Del Skrevet 3. september 2014 Jeg tror man kan ha hvilken veske man vil. Noen bruker jo bare store, vanlige vesker også. Der minnet du meg på at det er enda en ting jeg må få kjøpt. Nå mangler vi heldigvis (stort sett) bare småting som engangskluter, noen gulpekluter. bleier og sånt. Mannen er bortreist på kurs denne uka, jeg tenkte vi skulle ta en handlerunde sammen til helga for å få på plass det siste. Han er virkelig ikke god på shopping, men tenker han må tvinges litt igang nå Det er slitsomme netter her for tiden, ligger jeg på siden får jeg vondt i lår og hofter ganske raskt, og kjenner 'strikkepinner' hver gang jeg snur meg. På rygg går ikke, da blir jeg skikkelig uvel, og om jeg bygger opp med puter blir det tydeligvis for trangt for Knerten, da kjennes det ut som om ribbeina skal knekke. Håper h*n kommer seg litt ned i bekkenet snart! Idag er det innskriving på sykehuset. Har inntrykk av at det ikke er så spennende, ikke her i byen iallefall, men jeg har noen praktiske spørsmål jeg regner med å få svar på. Har dere begynt å pakke fødebag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå