Gå til innhold

Barn døde i ulykke i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bhg er barnepass og dårlige bhg er kun oppbevaring, desverre...

Anonymous poster hash: 92ea6...a52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud. Om du som barnehageansatt hver dag går på jobb og vet dere ikke er nok mennesker til å ivareta barnets sikkerhet så melder man i fra til rette instanser. Eventuelt får den stengt. Kobler inn media, hva som må til.

Nytter ikke stå å grine når et barn er død og si du var underbemannet.

Jeg som forelder vet ikke slike ting og det VIL jeg.

Selvsagt ønsker INGEN som jobber det at dette skal skje. Likevel bærer de alt ansvar.

Anonymous poster hash: fc140...8a3

desverre er det ikke vi ansatte som avgjør hva "forsvarlig bemanning" er. Det er politikernes jobb.
Jeg hadde sagt opp jobben dersom jeg ikke var sikker på at jeg kunne ta godt nok vare på barna. Og skrevet et innlegg i lokalavisen slik at foreldre ble advart.

Anonymous poster hash: f0bd0...829

det vil bare gjøre ting verre for ungene. Politikerne vil ikke kjenne det en plass.

Skrevet

Et spm, hva er grensen på Max antall barn pr voksen i barnehager?

Trodde det var:

Barn Under 3 år: 3 stk pr voksen.

Barn Over 3 år: 6 stk pr voksen.

Slik sier de reglene i vår Barnehage er.

Anonymous poster hash: d0b89...2fd

Skrevet

Trodde det var:

dette er normen. Altså en uskreven regel som man ikke er påkrevd å følge. Eneste lovbestemte bemanningskrav i barnehage er at en pedagog kan "kun" ha ansvar for opptil 18 barn.

Skrevet

Trodde det var:

I vår kommune har de noen dager med en mindre voksen per avdeling for å spare penger. I tillegg har de alltid noen flere barn per avdeling enn hva normen tilsier. Og tenk på alle de gangene som de ansatte har fri eller er syke eller gjør andre oppgaver i barnehagetiden enn å være med barna. Det burde vært lovfestet at denne normen skulle følges til en hver tid, altså et større vikarbudsjett

Anonymous poster hash: 7ccd1...39f

Skrevet

Herregud. Om du som barnehageansatt hver dag går på jobb og vet dere ikke er nok mennesker til å ivareta barnets sikkerhet så melder man i fra til rette instanser. Eventuelt får den stengt. Kobler inn media, hva som må til.

Selvsagt ønsker INGEN som jobber det at dette skal skje. Likevel bærer de alt ansvar.

desverre er det ikke vi ansatte som avgjør hva "forsvarlig bemanning" er. Det er politikernes jobb.

Jeg hadde sagt opp jobben dersom jeg ikke var sikker på at jeg kunne ta godt nok vare på barna. Og skrevet et innlegg i lokalavisen slik at foreldre ble advart.

Sagt opp jobben faktisk...ja,så enkelt er det i drømmeland. i den virkelige verden derimot,har man utgifter opp til ørene,og å få seg en ny jobb er ikke lett,samt elsker man jobben sin så vil man ikke bytte.

Og en ting til:tror du  VIRKELIG  det ville hjulpet det spøtt om alle barnehageansatte sa opp jobben sin??hva hadde skjedd da tror du??

Går an å tenke litt før man poster innlegg..!!

Anonymous poster hash: eedaa...cb2

Skrevet

Herregud ... Klart det ikke skal skje! Og spiller ingen rolle hvem som er ansvarlig for få få ansatte... Hadde aldri levert ungen min et sted jeg ikke var fornøyd med antall ansatte f eks.

Anonymous poster hash: 92ea6...a52

men du er jo ikke tilstedet hele dagen!Du vet jo ikke hvor mange voksne det faktisk er tilstede til enhver tid i barnehagen til ungen din!jeg skal love deg du hadde fått bakoversveis om du hadde fått fakta på bordet..!!

Skrevet

Ulukker skjer... Eg er den første til å ta til orde for høgare vaksendekning i barnehagar, men barn døyr både heime og i barnehagen. Dette barnet var fire år, avhengig av korti han var født på året kunne han vore skulegut om eit eller to år. Trur de skulen har betre kontroll? 

Dette er grusomt, det er hjerteskjerande. Foreldre og tilsette har det veldig vondt i kveld og det er IKKJE sikkert at dette er nokon sin feil. Hugs berre jenta som døyde for nokre år sidan fordi ho datt frå eit aldersadekvat klatrestativ ned på EU-godkjende matter fordi ho hadde putta ein stein i munnen. Vi klarar ikkje å hindre alle moglege ulukker. 

Eg tenkjer på familie, tilsette og barn i kveld. Eg håpar de som er på jakt etter nokon å skulde på her kan gjere det same.

Anonymous poster hash: 14c0a...7ae
Skrevet

Alle dere som mener jo sånt kan skje. Klarer dere si det samme om det var DERES barn?

Tror ikke det. Det er ikke snakk om å sitte på en høy noe som helst.

De har betalt for å passe på barn og det klarer de ikke.

Vi er for faen ikke meg betalt for å passe barn! Vi er der for å gi de et pedagogisk forsvarlig opplegg, der de lærer normer,regler ,sosiale koder, sosialisering, de får faglig forsvarlige opplegg der de skal lære,masse hver dag!

Å passe barn er noe foreldre og besteforeldre skal gjøre, vi tar vare på barn, det er noe helt annet. SELVSAGT skal alle barn ha det bra hele dagen lang,men med alt for mange barn fordelt på alt for få voksne så er det ikke mulig.Og om du ikke skjønner DET,da er du faen meg tykk i skallen..!

Utrolig provoserende skrevet, jeg skjønner at du signerer anonymt!

Foreldre oppdrar barn, er det andre som har ansvar for dem mens foreldrene er på jobb eller annet, så blir de passet på. Barnehage og skole har selvsagt stor påvirkningskraft på barn, men å si at barnehagen oppdrar barn og foreldre passer på barna sine.. Really??

Skrevet

Alle dere som mener jo sånt kan skje. Klarer dere si det samme om det var DERES barn?

Tror ikke det. Det er ikke snakk om å sitte på en høy noe som helst.

De har betalt for å passe på barn og det klarer de ikke.

Vi er for faen ikke meg betalt for å passe barn! Vi er der for å gi de et pedagogisk forsvarlig opplegg, der de lærer normer,regler ,sosiale koder, sosialisering, de får faglig forsvarlige opplegg der de skal lære,masse hver dag!

Å passe barn er noe foreldre og besteforeldre skal gjøre, vi tar vare på barn, det er noe helt annet. SELVSAGT skal alle barn ha det bra hele dagen lang,men med alt for mange barn fordelt på alt for få voksne så er det ikke mulig.Og om du ikke skjønner DET,da er du faen meg tykk i skallen..!

Er du virkelig?

Kan ikke FATTE at du får lov å jobbe med barn med det sinnet og den språkbruken der. Bor du under en stein eller noe? Totalt blotta for det meste et menneske trenger for å kunne omgås andre.

Skrevet

Trodde det var:

dette er normen. Altså en uskreven regel som man ikke er påkrevd å følge. Eneste lovbestemte bemanningskrav i barnehage er at en pedagog kan "kun" ha ansvar for opptil 18 barn.

18 barn over 3 år eller 6 barn under 3 år. Selv var jeg eneste pedagog med ansvaret for 18 barn under 3 år i fjor... Det er ofte sånn hverdagen i barnehagen er

Anonymous poster hash: 9fa48...3a6

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Med så mange norske barn som er i barnehage, vil det dessverre av og til skje ulykker / dødsfall.  Akkurat som det ville ha gjort om alle disse barna hadde vært hjemme.  Om det ikke skulle skje ulykker av og til, så ville barnas hverdag ha vært temmelig trist.  Enten måtte de være innelåst en eller annen plass hvor det ikke fantes noe eller noen å skade seg seg på, eller de måtte ha gått med håndjern sammen med voksne hele dagen.  Selv med en til en, vil det kunne skje noe.

Heldigvis er norske barnehager barnevennlige og gir ungene utfordringer i lekemiljøet.  Det er ikke en sandkasse og et par små lekeapparater oppå en plastmatte og polstra vegger og noen myke baller som de kan trille til hverandre.  Da vil det alltid være en mulighet for at noe går galt under lek.  Det er fryktelig trist når slike ting skjer, og selvfølgelig kan det være at det har blitt gjort en feil her, det er det ingen grunn til å spekulere i, men uansett om ingen gjør feil, ingen ikke gjør jobben, så kan ulykker skje.  

Skrevet

Hvil i fred lille engel ❤️

Skrevet

Trodde det var:

I vår kommune har de noen dager med en mindre voksen per avdeling for å spare penger. I tillegg har de alltid noen flere barn per avdeling enn hva normen tilsier. Og tenk på alle de gangene som de ansatte har fri eller er syke eller gjør andre oppgaver i barnehagetiden enn å være med barna. Det burde vært lovfestet at denne normen skulle følges til en hver tid, altså et større vikarbudsjett

Anonymous poster hash: 7ccd1...39f

for ikke å snakke om at åpningstidene er mye lengre enn 7,5 time, så ved dagens begynnelse og slutt er bemanningen strukket.

Skrevet

Jeg sender mine varmeste tanker til alle de berørte! :( Dette var fryktelig vondt å lese. 

Anonymous poster hash: 542a7...883
Skrevet

Alle dere som mener jo sånt kan skje. Klarer dere si det samme om det var DERES barn?Tror ikke det. Det er ikke snakk om å sitte på en høy noe som helst.De har betalt for å passe på barn og det klarer de ikke.Anonymous poster hash: fc140...8a3

Vi er for faen ikke meg betalt for å passe barn! Vi er der for å gi de et pedagogisk forsvarlig opplegg, der de lærer normer,regler ,sosiale koder, sosialisering, de får faglig forsvarlige opplegg der de skal lære,masse hver dag! Å passe barn er noe foreldre og besteforeldre skal gjøre, vi tar vare på barn, det er noe helt annet. SELVSAGT skal alle barn ha det bra hele dagen lang,men med alt for mange barn fordelt på alt for få voksne så er det ikke mulig.Og om du ikke skjønner DET,da er du faen meg tykk i skallen..! Anonymous poster hash: eedaa...cb2

Jeg håper ikke at du er ansatt i mine barns barnehage pga dine forferdelige holdninger. Jo, du passer også på barna, men kanskje du er for fin til å kalle det det.

Anonymous poster hash: b0d13...169

Skrevet

Forferdelig trist:( Slikt skal ikke skje, men slik er realiteten med alt for lav bemanning. Vi gjør vårt beste, men klarer ikke alltid å være overalt. Hvor mange liv må gå tapt for at politikerne skal reagere? Vi ansatte i barnehagen roper om høyere bemanning, men hva skjer?! Jo, det kuttes mer og mer. Hvor er logikken i at at en førskolelærer kan ha fler barn på seg enn en assistent? Vi har jo like fordømt lite armer og øyner uansett hvilken stilling vi har!

Vi ansatte burde ikke streike om mer lønn. Vi burde streike for å få høyere bemanning. Jeg ofrer gjerne litt av min lønn for roligere dager der jeg vet at ungene er helt trygg!

Anonymous poster hash: f6432...947

Skrevet

Forferdelig trist:( Slikt skal ikke skje, men slik er realiteten med alt for lav bemanning. Vi gjør vårt beste, men klarer ikke alltid å være overalt. Hvor mange liv må gå tapt for at politikerne skal reagere? Vi ansatte i barnehagen roper om høyere bemanning, men hva skjer?! Jo, det kuttes mer og mer. Hvor er logikken i at at en førskolelærer kan ha fler barn på seg enn en assistent? Vi har jo like fordømt lite armer og øyner uansett hvilken stilling vi har!

Vi ansatte burde ikke streike om mer lønn. Vi burde streike for å få høyere bemanning. Jeg ofrer gjerne litt av min lønn for roligere dager der jeg vet at ungene er helt trygg!

Jeg ofrer overhodet ikke den bitte lille luselønna mi for mer trygghet for barna,hvorfor skal det ikke være mulig å få begge deler??

Jeg jobber ikke gratis,men å ha høyere bemanning er et must,men det ser ikke politikerne,de ser kun penger.

Skrevet

Forferdelig trist:( Slikt skal ikke skje, men slik er realiteten med alt for lav bemanning. Vi gjør vårt beste, men klarer ikke alltid å være overalt. Hvor mange liv må gå tapt for at politikerne skal reagere? Vi ansatte i barnehagen roper om høyere bemanning, men hva skjer?! Jo, det kuttes mer og mer. Hvor er logikken i at at en førskolelærer kan ha fler barn på seg enn en assistent? Vi har jo like fordømt lite armer og øyner uansett hvilken stilling vi har!Vi ansatte burde ikke streike om mer lønn. Vi burde streike for å få høyere bemanning. Jeg ofrer gjerne litt av min lønn for roligere dager der jeg vet at ungene er helt trygg!Anonymous poster hash: f6432...947

Jeg ofrer overhodet ikke den bitte lille luselønna mi for mer trygghet for barna,hvorfor skal det ikke være mulig å få begge deler??Jeg jobber ikke gratis,men å ha høyere bemanning er et must,men det ser ikke politikerne,de ser kun penger. Anonymous poster hash: eedaa...cb2

Jeg kan si såpass at jeg ikke utdannet meg til førskolelærer for pengenes skyld. Ja, lønnen er dårlig, men det er fordi den ikke står i forhold til arbeidsmengden. Hvorfor? Jo fordi bemanningen er lav og vi må stresse og er overarbeidet. Med høyere bemanning vil dagene bli roligere og arbeidsoppgavene mindre.

Skrevet

Forferdelig trist:( Slikt skal ikke skje, men slik er realiteten med alt for lav bemanning. Vi gjør vårt beste, men klarer ikke alltid å være overalt. Hvor mange liv må gå tapt for at politikerne skal reagere? Vi ansatte i barnehagen roper om høyere bemanning, men hva skjer?! Jo, det kuttes mer og mer. Hvor er logikken i at at en førskolelærer kan ha fler barn på seg enn en assistent? Vi har jo like fordømt lite armer og øyner uansett hvilken stilling vi har!Vi ansatte burde ikke streike om mer lønn. Vi burde streike for å få høyere bemanning. Jeg ofrer gjerne litt av min lønn for roligere dager der jeg vet at ungene er helt trygg!Anonymous poster hash: f6432...947

Jeg ofrer overhodet ikke den bitte lille luselønna mi for mer trygghet for barna,hvorfor skal det ikke være mulig å få begge deler??Jeg jobber ikke gratis,men å ha høyere bemanning er et must,men det ser ikke politikerne,de ser kun penger. Anonymous poster hash: eedaa...cb2

Jeg kan si såpass at jeg ikke utdannet meg til førskolelærer for pengenes skyld. Ja, lønnen er dårlig, men det er fordi den ikke står i forhold til arbeidsmengden. Hvorfor? Jo fordi bemanningen er lav og vi må stresse og er overarbeidet. Med høyere bemanning vil dagene bli roligere og arbeidsoppgavene mindre.

men er det rettferdig at vi skal gå NED i lønn for dette da?Synes du virkelig det?Jeg synes vi fortjener hver eneste lusne krone,og jeg er overhodet ikke villig til å hverken stå på stedet hvil eller gå ned i lønn for å få flere folk på jobb i barnehagene.

Om noe så må jo lønna opp,slik at folk synes det er attraktivt å jobbe i barnehage..!

Skrevet

men er det rettferdig at vi skal gå NED i lønn for dette da?Synes du virkelig det?Jeg synes vi fortjener hver eneste lusne krone,og jeg er overhodet ikke villig til å hverken stå på stedet hvil eller gå ned i lønn for å få flere folk på jobb i barnehagene.

Om noe så må jo lønna opp,slik at folk synes det er attraktivt å jobbe i barnehage..!

Går ned i lønn? Hvor leser du at jeg mener det? Jeg sier at jeg heller kunne streiket en og annen gang for å få økt bemanning istedet for økt lønn. Man går jo ikke ned i lønn da. Ja vi fortjener hver en krone. Og slik jobbhverdagen i barnehagen er nå så burde vi absolutt for å få mer lønn. Men slik det går mot nå så blir bare bemanningen dårligere og dårligere. Lønnen like dårlig. Skulle gjerne hatt både i pose og sekk jeg. Det skulle vel både sykepleiere, leger og alle andre i helsesektoren og innenfor barnehage. Jeg synes vi må tenke på hva som er viktigst. Hva skal vi kjempe om først? En ting om gangen. Roma ble ikke bygd på en dag.

Skrevet

Går ned i lønn? Hvor leser du at jeg mener det? Jeg sier at jeg heller kunne streiket en og annen gang for å få økt bemanning istedet for økt lønn. Man går jo ikke ned i lønn da. Ja vi fortjener hver en krone. Og slik jobbhverdagen i barnehagen er nå så burde vi absolutt for å få mer lønn. Men slik det går mot nå så blir bare bemanningen dårligere og dårligere. Lønnen like dårlig. Skulle gjerne hatt både i pose og sekk jeg. Det skulle vel både sykepleiere, leger og alle andre i helsesektoren og innenfor barnehage. Jeg synes vi må tenke på hva som er viktigst. Hva skal vi kjempe om først? En ting om gangen. Roma ble ikke bygd på en dag.

Når du skriver dette: "Jeg ofrer gjerne litt av min lønn for roligere dager der jeg vet at ungene er helt trygg" Da leser jeg det som at du gjerne går ned i lønn for at barna skal være tryggere.

Skrevet

Jeg kan si såpass at jeg ikke utdannet meg til førskolelærer for pengenes skyld. Ja, lønnen er dårlig, men det er fordi den ikke står i forhold til arbeidsmengden. Hvorfor? Jo fordi bemanningen er lav og vi må stresse og er overarbeidet. Med høyere bemanning vil dagene bli roligere og arbeidsoppgavene mindre.Anonymous poster hash: f6432...947
men er det rettferdig at vi skal gå NED i lønn for dette da?Synes du virkelig det?Jeg synes vi fortjener hver eneste lusne krone,og jeg er overhodet ikke villig til å hverken stå på stedet hvil eller gå ned i lønn for å få flere folk på jobb i barnehagene.Om noe så må jo lønna opp,slik at folk synes det er attraktivt å jobbe i barnehage..!Anonymous poster hash: eedaa...cb2
Går ned i lønn? Hvor leser du at jeg mener det? Jeg sier at jeg heller kunne streiket en og annen gang for å få økt bemanning istedet for økt lønn. Man går jo ikke ned i lønn da. Ja vi fortjener hver en krone. Og slik jobbhverdagen i barnehagen er nå så burde vi absolutt for å få mer lønn. Men slik det går mot nå så blir bare bemanningen dårligere og dårligere. Lønnen like dårlig. Skulle gjerne hatt både i pose og sekk jeg. Det skulle vel både sykepleiere, leger og alle andre i helsesektoren og innenfor barnehage. Jeg synes vi må tenke på hva som er viktigst. Hva skal vi kjempe om først? En ting om gangen. Roma ble ikke bygd på en dag.Anonymous poster hash: f6432...947

Når du skriver dette: "Jeg ofrer gjerne litt av min lønn for roligere dager der jeg vet at ungene er helt trygg" Da leser jeg det som at du gjerne går ned i lønn for at barna skal være tryggere. Anonymous poster hash: eedaa...cb2

Ok, men da leste du det feil. Jeg mente at jeg gjerne streiker for høyere bemanning enn høyere lønn.

Skrevet

Jeg kan si såpass at jeg ikke utdannet meg til førskolelærer for pengenes skyld. Ja, lønnen er dårlig, men det er fordi den ikke står i forhold til arbeidsmengden. Hvorfor? Jo fordi bemanningen er lav og vi må stresse og er overarbeidet. Med høyere bemanning vil dagene bli roligere og arbeidsoppgavene mindre.Anonymous poster hash: f6432...947
men er det rettferdig at vi skal gå NED i lønn for dette da?Synes du virkelig det?Jeg synes vi fortjener hver eneste lusne krone,og jeg er overhodet ikke villig til å hverken stå på stedet hvil eller gå ned i lønn for å få flere folk på jobb i barnehagene.Om noe så må jo lønna opp,slik at folk synes det er attraktivt å jobbe i barnehage..!Anonymous poster hash: eedaa...cb2
Går ned i lønn? Hvor leser du at jeg mener det? Jeg sier at jeg heller kunne streiket en og annen gang for å få økt bemanning istedet for økt lønn. Man går jo ikke ned i lønn da. Ja vi fortjener hver en krone. Og slik jobbhverdagen i barnehagen er nå så burde vi absolutt for å få mer lønn. Men slik det går mot nå så blir bare bemanningen dårligere og dårligere. Lønnen like dårlig. Skulle gjerne hatt både i pose og sekk jeg. Det skulle vel både sykepleiere, leger og alle andre i helsesektoren og innenfor barnehage. Jeg synes vi må tenke på hva som er viktigst. Hva skal vi kjempe om først? En ting om gangen. Roma ble ikke bygd på en dag.Anonymous poster hash: f6432...947
Når du skriver dette: "Jeg ofrer gjerne litt av min lønn for roligere dager der jeg vet at ungene er helt trygg" Da leser jeg det som at du gjerne går ned i lønn for at barna skal være tryggere. Anonymous poster hash: eedaa...cb2

Ok, men da leste du det feil. Jeg mente at jeg gjerne streiker for høyere bemanning enn høyere lønn.

ok,da misforsto jeg

Skrevet

Sagt opp jobben faktisk...ja,så enkelt er det i drømmeland. i den virkelige verden derimot,har man utgifter opp til ørene,og å få seg en ny jobb er ikke lett,samt elsker man jobben sin så vil man ikke bytte.

Og en ting til:tror du VIRKELIG det ville hjulpet det spøtt om alle barnehageansatte sa opp jobben sin??hva hadde skjedd da tror du??

Går an å tenke litt før man poster innlegg..!!

Tenke? Jeg tenker i massevis.

Helt seriøst. Dersom jeg hadde ment at bemanningen ikke er forsvarlig og man ikke kommer noen vei med å klage oppover i systemet ville jeg ikke blitt i en jobb hvor jeg ikke følte at barn ble godt nok ivaretatt.

Og ja, jeg tror det ville hjulpet om mange hadde sagt opp jobben med den begrunnelsen. Da hadde man vært helt nødt til å gjøre noe med det. Mener du også at streik ikke er til hjelp?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...