Gå til innhold

Barn døde i ulykke i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står at han døde i en ulykke i bhg, mer går de vel ikke ut med på en lang stund.

Anonymous poster hash: 67de4...8ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud. Om du som barnehageansatt hver dag går på jobb og vet dere ikke er nok mennesker til å ivareta barnets sikkerhet så melder man i fra til rette instanser. Eventuelt får den stengt. Kobler inn media, hva som må til.

Nytter ikke stå å grine når et barn er død og si du var underbemannet.

Jeg som forelder vet ikke slike ting og det VIL jeg.

Selvsagt ønsker INGEN som jobber det at dette skal skje. Likevel bærer de alt ansvar.

Anonymous poster hash: fc140...8a3

Tror du virkelig at ikke alt dette er blitt gjort? I en barnehage i Oslo ble et barn brent av glovarmt vann under stelling fordi den ansatte hadde det travelt og de var for få ansatte. Dette er dessverre konsekvensen av fjerning av bemanningsnormen. Og hva som ble gjort? Jo, den ansatte ble dømt. Det var det som ble gjort.

Skrevet

Hårreisende og trist.

Forstår ikke hvordan slikt kan skje?

Den eneste jobben de har er å passe på barn og sørge for at de er trygge, og det klarer de ikke??

Hjelper ikke at feil kan skje. Det skal faktisk IKKE skje.

Herregud, altså... Ta deg sammen!

Anonymous poster hash: 16147...31b

Skrevet

Herregud. Om du som barnehageansatt hver dag går på jobb og vet dere ikke er nok mennesker til å ivareta barnets sikkerhet så melder man i fra til rette instanser. Eventuelt får den stengt. Kobler inn media, hva som må til.

Selvsagt ønsker INGEN som jobber det at dette skal skje. Likevel bærer de alt ansvar. Anonymous poster hash: fc140...8a3

Haha... Ja så fortell med da hva som er de rett instanser da og hvor jeg kan ringe folk som bryr seg! "De rette instanser" bryr seg katten om bemanning, sikkerhet og arbeidsforhold. Her er det KUN penger som gjelder. Spare mest mulig, skrape inn på vikarer og bruke minst mulig ressurser. Det er SYND at sikkerheten til barna og bemanning ikke er mer på dagsorden. Det finnes ingen lov i norge om minstebemanning, kun om hvor mye pedagoger det skal være. Det tallet er 1 per 18 barn! Så da lurer jeg igjen på hvor jeg kan ringe å klage på en lov som barnehagen holder?! Gudene skal vite at vi har prøvd!

Mine tanker går i dag til de pårørende og de ansatte. Ønsker ikke min verste fiende å oppleve dette!

Skrevet

Selvsagt ønsker INGEN som jobber det at dette skal skje. Likevel bærer de alt ansvar.

3 voksen på 18-20 barn. Alle forstår vel at dette regnestykket ikke går opp. 1 voksen kan ikke ha 100% kontroll på 6-7 barn. En takstein kan falle i hode på et barn, en kan henge seg fast i hetta på genseren og kveles, et barn kan hoppe over gjærdet og bli påkjørt. Det er 1000vis av ulykker som kan skje når EN voksen passer 6-7 barn. Ved sykdom er det kanskje 2 voksne på 18-20 barn.

Det er faktisk foreldrene som må sette forten ned. Barnehagepersonalet har ingen påvirkningskraft!

Anonymous poster hash: 6bc2f...dd2

Skrevet

Hårreisende og trist.Forstår ikke hvordan slikt kan skje?Den eneste jobben de har er å passe på barn og sørge for at de er trygge, og det klarer de ikke??Hjelper ikke at feil kan skje. Det skal faktisk IKKE skje.Anonymous poster hash: fc140...8a3

Herregud, altså... Ta deg sammen! Anonymous poster hash: 16147...31b

"Passe barn". Det er faktisk bare en av tusen ting en barnehageansatt har som oppgave. Du har tydeligvis ikke peiling og det verste er at slike som deg er grunnen til at det er altfor lav bemanning i barnehagene i dag.

Skrevet

Du fremstår som usedvanlig naiv. 

Skrevet

Helt enig, all sympati til de berørte. Det er det verst tenkelige mareritt å levere barnet sitt i barnehagen om morgenen, og måtte dra hjem på ettermiddagen i visshet om at barnet er borte for alltid

Anonymous poster hash: abe3c...4a6

Det nest verst tenkelige er å være en av de som jobber i barnehagen og ikke kan levere et sprell levende barn tilbake til foreldrene,det er helt grusomt å tenke på...Jeg er ped.leder og når jeg hører slike historier får jeg helt hetta av ansvaret vi har,hver dag året rundt. Så stappes det flere og flere barn inn i barnehagene,men mindre voksne og mindre kompetente voksne... Høres ut som ei oppskrift på kommende katastrofer spør du meg...

Anonymous poster hash: eedaa...cb2

Skrevet

Synes dere bør tenke dere om før dere går igang med en diskusjon i denne tråden. Her er mennesker som selv har barn i barnehagen på forumet, og det er en sannsynlighet for at det og er pårørende som titter innom. Dere vet ingenting om hva som har skjedd, så la diskusjonen være.

Mine tanker går til de pårørende, barna i barnehagen og ikke minst de ansatte. Det er forferdelig det som har skjedd.

Anonymous poster hash: 42fbb...340

Skrevet

Alle dere som mener jo sånt kan skje. Klarer dere si det samme om det var DERES barn?

Tror ikke det. Det er ikke snakk om å sitte på en høy noe som helst.

De har betalt for å passe på barn og det klarer de ikke.

Vi er for faen ikke meg betalt for å passe barn! Vi er der for å gi de et pedagogisk forsvarlig opplegg, der de lærer normer,regler ,sosiale koder, sosialisering, de får faglig forsvarlige opplegg der de skal lære,masse hver dag!

Å passe barn er noe foreldre og besteforeldre skal gjøre, vi tar vare på barn, det er noe helt annet. SELVSAGT skal alle barn ha det bra hele dagen lang,men med alt for mange barn fordelt på alt for få voksne så er det ikke mulig.Og om du ikke skjønner DET,da er du faen meg tykk i skallen..!

Skrevet

desverre er det ikke vi ansatte som avgjør hva "forsvarlig bemanning" er. Det er politikernes jobb.

Skrevet

Hårreisende og trist.

Den eneste jobben de har er å passe på barn og sørge for at de er trygge, og det klarer de ikke??

serriøst? har du ikke hørt alle rop om mer bemanning i barnehagene?

vi som ansatte klarer dessverre ikke får gjort noe med at komunene skal kutte ned på økonimi og at det går ut over bemanningen på antall barn! er kun foreldre som har makten til å få gjort en endring på dette!

ulykker kan skje og skjer i hjemmet også.

stakars foreldre, venner barnehagebarn OG IKKE MINST STAKKARS ANSaTTE!

Anonymous poster hash: ece4d...a94

Dersom det er uforsvarlig få voksne på jobb kan man vel ikke ta i mot barn?

Anonymous poster hash: f0bd0...829

Skrevet

jobber selv i barnehage og tenkte tanken med en gang at kanskje dette kunne vært unngått med flere voksne per barn? jeg merka meg at ulykka skjedde omtrent når det er pausetid.

Da min mann hentet tidligv i forrige uke (i pausetiden), så var det en voksen ute med barn fra fire avdelinger. De voksne på småbarn drev med legging og noen hadde pause.. dene ene voksne får ikke fulgt med overalt. Nå vet vi jo ikke enda hva som var situasjonen her,men voksentetthet er jo uansett noe å tenke over...

Føler veldig med foreldrene og også de ansatte i barnehagen <3

Anonymous poster hash: 7ccd1...39f
Skrevet

desverre er det ikke vi ansatte som avgjør hva "forsvarlig bemanning" er. Det er politikernes jobb.

Jeg hadde sagt opp jobben dersom jeg ikke var sikker på at jeg kunne ta godt nok vare på barna. Og skrevet et innlegg i lokalavisen slik at foreldre ble advart.

Skrevet

Kondolerer så mye til de berørte.

Til dere andre som sitter her inne å spekulerer, fordeler skyld og lager egne teorier hvor er respekten for andre mennesker? En liten gutt er død å her sitter dere å kritiserer en sak dere ikke vet noe om. Skam dere. Dere er voksne mennesker å bør oppføre dere deretter. I stedet spyr dere ut ufine meldinger gjemt bak anonymknappen. Vis de berørte respekt!

Skrevet

Hårreisende og trist.

serriøst? har du ikke hørt alle rop om mer bemanning i barnehagene?

vi som ansatte klarer dessverre ikke får gjort noe med at komunene skal kutte ned på økonimi og at det går ut over bemanningen på antall barn! er kun foreldre som har makten til å få gjort en endring på dette!

ulykker kan skje og skjer i hjemmet også.

stakars foreldre, venner barnehagebarn OG IKKE MINST STAKKARS ANSaTTE!

Anonymous poster hash: ece4d...a94

Dersom det er uforsvarlig få voksne på jobb kan man vel ikke ta i mot barn?

Spørsmålet er: Hva er uforsvarlig mange barn pr voksen??? Ansatte i barnehagen og politikerene er svært uenige i dette....

Det finnes ingen lover som sier hvor denne grensen går.

Anonymous poster hash: 6bc2f...dd2

Skrevet

Alle dere som mener jo sånt kan skje. Klarer dere si det samme om det var DERES barn?

Vi er for faen ikke meg betalt for å passe barn! Vi er der for å gi de et pedagogisk forsvarlig opplegg, der de lærer normer,regler ,sosiale koder, sosialisering, de får faglig forsvarlige opplegg der de skal lære,masse hver dag!

Å passe barn er noe foreldre og besteforeldre skal gjøre, vi tar vare på barn, det er noe helt annet. SELVSAGT skal alle barn ha det bra hele dagen lang,men med alt for mange barn fordelt på alt for få voksne så er det ikke mulig.Og om du ikke skjønner DET,da er du faen meg tykk i skallen..!

Ja.. med munnbruk og generell holdning så er jeg veldig glad for du ikke er den som skal lære mitt barn normer, regler, sosiale koder, sosialisering og stå for faglige opplegg. Barnehagen SKAL passe på barna, og JA det er mulig. Et slikt innlegg som dette gjør ikke noen ansatte i bhg- sektoren noen tjeneste. 

Anonymous poster hash: 4ca62...9fb

Skrevet

Helt enig, all sympati til de berørte. Det er det verst tenkelige mareritt å levere barnet sitt i barnehagen om morgenen, og måtte dra hjem på ettermiddagen i visshet om at barnet er borte for alltid

Det nest verst tenkelige er å være en av de som jobber i barnehagen og ikke kan levere et sprell levende barn tilbake til foreldrene,det er helt grusomt å tenke på...Jeg er ped.leder og når jeg hører slike historier får jeg helt hetta av ansvaret vi har,hver dag året rundt. Så stappes det flere og flere barn inn i barnehagene,men mindre voksne og mindre kompetente voksne... Høres ut som ei oppskrift på kommende katastrofer spør du meg...

Det har jeg stor forståelse for og alle involverte har min fulle sympati, både familie, venner og ansatte. Det sitter en mor og far, samt familie som har det helt forferdelig, men også ansatte i barnehagen som har det helt forferdelig også. Selv så er jeg sjeleglad for å ha barnet mitt i en barnehage som har ni ansatte på 25 barn, og det er slik det burde vært i alle barnehager. Når bemanningen blir så dårlig at det er en voksne på 6 barn eller flere er noe rov ruskende galt i forhold til prioriteringer hos de som styrer og tar bestemmelser.

Skrevet

Her syns jeg du skyter deg selv i foten. Håper ikke du jobber i mine barns barnehage eller er min kollega.

Anonymous poster hash: b1294...5d5

Skrevet

Stakkars, stakkars foreldre og andre berørte.

Nå vet jo vi ikke om det er grunnet bemanning eller andre årsaker. Barnehagesektoren har lenge kjempet for å få lovfestet antall voksne per barn uten å få gjennomslag. Om vi foreldre engasjerte oss mer og krever mer så kanskje vi kan slippe flere slike ufattelig tragiske situasjoner. Ingen skal oppleve å miste sitt barn i bhg.

Skrevet

Hei,

Vi vil oppfordre dere til å unngå spekulasjoner rundt denne situasjonen. Det samme gjelder personangrep på deres meddebattanter.

Kira

Brukermoderator

Skrevet

Det har jeg stor forståelse for og alle involverte har min fulle sympati, både familie, venner og ansatte. Det sitter en mor og far, samt familie som har det helt forferdelig, men også ansatte i barnehagen som har det helt forferdelig også. Selv så er jeg sjeleglad for å ha barnet mitt i en barnehage som har ni ansatte på 25 barn, og det er slik det burde vært i alle barnehager. Når bemanningen blir så dårlig at det er en voksne på 6 barn eller flere er noe rov ruskende galt i forhold til prioriteringer hos de som styrer og tar bestemmelser.

Anonymous poster hash: abe3c...4a6 [/acro

En voksne på seks storebarn er normen, men i de fleste barnehager dytter de inn litt flere barn. I tillegg så er dette grunnbemanning. I praksis så er det ofte mye færre voksne per barn. Hver voksen har fem uker ferie hvert år, ved sykemld settes det ikke inn vikar før det har gått 16 dager, ved egenmelding settes det sjelden inn vikar... i tillegg så er det mange ganger i løpet av den dag ikke alle de voksne er med barna. Det er møter, det er pauser, mat skal lages..

Nå sier jeg ikke at det nødvendigvis er lav bemanning som var grunnen i dette tilfellet, men slik som kommunene sparer inn på bemanningen så er det uansett kun et tidsspøsmål før det vil være grunnen

Anonymous poster hash: 7ccd1...39f

Skrevet

Herregud ... Klart det ikke skal skje! Og spiller ingen rolle hvem som er ansvarlig for få få ansatte... Hadde aldri levert ungen min et sted jeg ikke var fornøyd med antall ansatte f eks.

Anonymous poster hash: 92ea6...a52

Skrevet

Selvsagt ønsker INGEN som jobber det at dette skal skje. Likevel bærer de alt ansvar. Anonymous poster hash: fc140...8a3

3 voksen på 18-20 barn. Alle forstår vel at dette regnestykket ikke går opp. 1 voksen kan ikke ha 100% kontroll på 6-7 barn. En takstein kan falle i hode på et barn, en kan henge seg fast i hetta på genseren og kveles, et barn kan hoppe over gjærdet og bli påkjørt. Det er 1000vis av ulykker som kan skje når EN voksen passer 6-7 barn. Ved sykdom er det kanskje 2 voksne på 18-20 barn.

Det er faktisk foreldrene som må sette forten ned. Barnehagepersonalet har ingen påvirkningskraft! Anonymous poster hash: 6bc2f...dd2

Og selv med 1:1 bemanning, vil det ikke hjelpe om en takstein faller på hodet til barnet, med mindre den voksne klarer å hive seg under den fallenede steinen tidsnok. Mao, 100% trygghet er umulig å oppnå så lenge man lever.

Men dagens bemanningsgrad er uholdbart, det er helt klart.

Anonymous poster hash: fe85d...d22

Skrevet

Selvsagt er barnehage barnepass. Folk har ungene i barnehagen fordi man trenger barnepass.

Anonymous poster hash: 8cc00...3d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...