Gå til innhold

Da blir det lærerstreik!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og til sist, JO, det går faktisk an å ha en formening av betydning om hvordan skolen skal drives uten å være lærer. Det argumentet om at kun lærere kan bestemme og være med på å utforme sin egen hverdag er like stupid som å si at man må være lege for å kunne drifte et sykehus.

Anonymous poster hash: 215c1...83c

Ahus ble bestemt og organisert uten at en eneste lege fikk være med å si sin mening. Én enslig sykepleier var det som var med i utvalget av de som faktisk skulle jobbe der. Og det gikk jo som vi alle vet strålende. ....

Anonymous poster hash: 6b21c...b21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke lærere vet noe som helst om hvordan arbeidslivet er for folk flest. Kjenner jeg blir umåtelig provosert! De fleste jobber overtid, mange jobber hjemme om kvelden, folk har 4-5 ukers ferie. Ikke rart at lærerene ikke får respekt lenger!!!

Anonymous poster hash: 82b57...647

Skrevet

Les: EN LEKTORSFRUE MISUNNELSE.

Får dere lite opplyste mennesker litt mer lærdom inn i skallen !

Anonymous poster hash: a4e4d...87e

Skrevet

Aftenposten. no

Skrevet

Det er virkelig en bullshit artikkel. Hun snakker som om alle andre enn lærere kan sette seg ned på onsdag for å se på tv, mens en lærer må jobbe både kvelder og røde dager. Hva slags yrke sammenligner hun med her da? Flere av yrkene jeg har hatt har samme forventing om å jobbe kvelder /helger og røde dager om det kreves for å overholde en frist. Lønnen er ikke noe å juble over heller, startlønnen ligger på under 400 000 og det kreves utdannelse innen feltet (ja høyere utdanning, minimum bachelor, helst master). Ingen klaget, de var bare glade til de fikk jobb etter endt studie. Derimot var det mye skryt av de som klarte 1000 timers klubben. (1000 timer overtid). Må si meg enig med forskeren over her.

Anonymous poster hash: 39669...86b

Skrevet

min teori er at KS har sett seg lei på at lærerne har streiket hvert eneste år de har hatt streikerett og at de nå begynner å stille knallharde krav for at lærerne skal forstå hvor godt de faktisk har det sammenlignet med andre yrkesgrupper i det offentlige.

Jeg tror ikke forslaget går igjennom, det KS oppnår er at streikekassa blir tømt og lærerne skremmes til å slutte å bruke streik som et ledd i lønnsforhandlinger hver bidige gang de har mulighet. Noe våre gamle fagforeningsmenn og kvinner hadde snudd seg i graven for om de visste for en gjeng med sytpeiser vi er blitt!

Personlig må jeg si at jeg er en av dem som gjerne kunne tenke meg å være lærer og mange av mine kolleger er likesinnede. En lektor har like god lønn (eller bedre) som meg på tross av at jeg har en PhD, mye mer fri, og LANGT større jobbsikkerhet. Jeg jobber også røde dager, kvelder og helger for å få gjort arbeidsoppgavene mine. Min sjef, hele universitetssystemet og samfunnet for øvrig har en forventning til at jeg skal ha et så stort brennende engasjement for mitt arbeid (forskning) at jeg er villig til å ofre mye fritid for å klatre i karriærestigen.

Jeg mener ut ifra andre akademiske stillinger i det offentlige har lærerne det MEGET bra, særlig lønnsmessig og med tanke på fleksibilitet. Dette har ikke denne gruppen tatt innover seg, og med en gang andre grupper blir trukket frem som eksempel på hvordan arbeodslivet arter seg for grupper det er naturlig å sammenligne seg med, blir dette ALDRI tatt med. Jeg tror den måten Unio har drevet frem lærerne i lønnskampen over de siste årene har vært svært uklokt og det er det lærerne nå betaler for med at KS rasler med lenkene. Og til sist, JO, det går faktisk an å ha en formening av betydning om hvordan skolen skal drives uten å være lærer. Det argumentet om at kun lærere kan bestemme og være med på å utforme sin egen hverdag er like stupid som å si at man må være lege for å kunne drifte et sykehus.

Anonymous poster hash: 215c1...83c

veldig enig i dette. Hvorfor kjemper ikke lærerene for høyere lærettetthet, mindre klasser, mer støtte til barn med ulike behov og lignende med samme intensitet som de kjemper for arbeidstidsavtalen sin?

Jeg mistenker at ks håper på lang streik og tvungen lønnsnemnd. ..

Gjest Antarctica
Skrevet

Helt uenig. I resten av samfunnet må alt dokumenteres. Timer på jobb, hva man gjør på jobb, avvik eller IKKE avvik osv osv. Hvorfor skal ikke da lærere bli påkrevd og dokumentere at de faktisk jobber de ca 9timer de skal hver dag? Kravet nå er jo faktisk at de skal dokumentere bare 7,5 av disse også. Og til og med det er for mye! Og jeg blir enda mer frustrert når det er lærere på VIDEREGÅENDE som er mest misfornøyd med dette,- og minst overrasket over at det er de eldre lærerne i grunnskolen som er gruppe nummer to som har høy andel misnøye til det nye vedtaket. På videregående er det nesten ikke undervisning etter påske. Tro meg, har mange nevøer/nieser og kollegaer med barn i den alder, som rett og slett er frustrert over tiden slutten av April til siste eksamen i midten av juni....På videregående har jo heller ikke lærerne samme krav fra elever/foreldre til og ta ansvar for læring, lekser eller oppmøte, som de er på grunnskolen. Pensum og endringer i dette er også noe som skjer i mye mindre omfang blant denne lærergruppen enn lærere på småbarnskole. Har man vært realfaglærer i 5-6 år vil man lett kunne legge opp kommende skoleår mtp fremgang i pensum, prøver osv. Og jeg har sagt det,- de fleste lærere er nok på jobben de timene de de skal og vel så det. Og jeg tror, ærlig talt, at mange av disse faktisk ikke turde annet enn og stemme mot og godta dette forslaget. Jeg har hørt om nærmest heksejakt og mobbing på lærerrommet av nyansatte, nyutdannede lærere som har gledet seg til "8uker ferie"...  Jeg har møtt lærere som ikke har turt og tilby seg og hjelpe venner/naboer med barnepass i sommerferien fordi de har fått "kjeft" av kollegaer om at de viser frem en slapp holdning til jobben sin om de er istand til og jobbe mer med barn når de egentlig skal avspasere og "ta seg igjen" etter et langt og tung skoleår.Dette er ikke tøv, dette er ikke oppdiktet. Dette skjer på lærerrom hver dag! Og ledere for fagforenignen har nå kommet ut med noe som kan bekrefte dette. De yngre lærerne og særlig de i grunnskolen, har en helt annen holdning til "tvungen" arbeidstid. De ser verdien i og ha fri når ungene har skolefri, helg når ungen har helg. De er på jobben, veldig ofte MER enn 7,5t m dag. Kanskje fordi de omgåes andre yrkesgrupper på en annen måte enn de eldre lærerne? Men det er ikke disse som skal bli hørt. Det er ikke disse som skal løfte frem respekt og stolthet for lærerne. Det er "spøkelsene fra fortiden" som føler at det nye vedtaket sier at de 40 årene man har jobbet som lærer, har man jobbet for lite.....(sitat tatt rett fra en lærer på 65år)Fordi man nå plutselig ikke får jobbe når man vil og i tillegg må "bevise " at man er på jobb.. Om man innfører 7,5t arbeidsdag så kan vel "plikttid" være fra 0800 ti l1400, den siste 1,5 timen kan taes FØR 0800 eller ETTER 1400. Eller fordeles litt før og litt etter. For et annet argument var at "nå kunne man ikke komme på jobb tidlig, da man "må være der" mellom da og da"...Men i stedet for bastant nei, krev det opplegget jeg nevnte nå.. Eller noe tilsvarende? Alle vi andre som skal avspasere eller få overtidsbetaling MÅ dokumentere timene våre.. Hvorfor skal ikke lærerne gjøre det? tenker jeg.. Et alternativ er og forby de og ha opplysninger om barn eller foreldre liggende hjemme. For det er jo retting av prøver og forberedelser til foreldremøter det jobbes med i hjemmet.....Jeg ser helst at dette skjer på og blir oppbevart på arbeidsplassen. Ikke i et privat hjem, der jeg ikke vet hvem eller hva slags folk som kan stikke innom eller bryte seg inn for den del. Hvorfor er det så mye viktigere for en lærer og kunne jobbe hjemme enn mange andre som må dokumentere alt man gjør? Det er mange andre grupper som i teori lett kunne jobbe hjemme, men i praksis lar ikke dette seg gjøre, pga kunder på besøk eller oppbevaring/jobbing med personlige opplysninger. Hva er forskjellen , tenker jeg......Hvis lærerne bli så mye bedre lærere av og disponere all sin tid (nesten)  helt fritt, hvorfor skal ikke alle andre yrkesgrupper kunne si det samme? Igjen, jeg tror det ligger noe bak denne avgjørelsen, og jeg tror det er noen få, sterke personligheter som er redd for sin makt og sin fritid og sine goder......SOm har jobbet i 20-30 år som lærere og har funnet det behagelig og greit, og som er redd for og få det litt mindre behagelig de siste årene man skal jobbe.... Blant de lærere jeg kjenner, så er det ingen som IKKE er 7,5 timer på jobb (altså fysisk tilstede på skolen) de aller, aller fleste dager de er på jobb. Derfor finner jeg denne avgjørelsen så merkelig. Anonymous poster hash: c2805...c9e

Ojjjj....

Du hadde JAMMEN peiling.

Noen du KJENNER, som har barn i videregående altså? Ja, da er du jammen et sannhetsvitne som bør kalles inn.

(Til informasjon, på en enkelt av dine helt misforståtte meninger: Info om elever, prøvesvar, karakterer osv ligger verken på skolen eller hjemme. Det ligger på elevens konto på nettet, der mor og far kan gå inn og sjekke. Dine bekjente visste kanskje ikke det? Mye av det samme gjelder i grunnskolen, via ulike læringsportaler i skolene. Noen bruker Fronter, andre Moodle eller itsLearning. Du kan jo starte med å interessere deg litt for skole sånn generelt, før du begynner å synse litt om skolepolitikk....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...