Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #26 Skrevet 25. juni 2014 Norske lærere er blant de som minst følger opp elevene sine, det gjelder både vanlig undervisning, og det arbeidet elevene gjør. Vil det ikke være bedre at alle lærere nå har en kjernetid,hvor de kan samarbeide og lære av hverandre, fremfor å sitte hjemme, hvor ting som oftest tar lengre tid, særlig hvis man har familie. Anonymous poster hash: e8505...d70 ? Kor har du dei tala frå? Når det er sagt, lærarar har kjernetid. Kjernetida varierer frå skuleslag til skuleslag, men den er 28,5 time på vgs. Ofte er vi til stades lenger enn denne kjernetida, berre for å understreke det. Vidare har mange skular, min inkludert, teamarbeid fastsett på timeplanen. Vi har også seksjons-, avdelings- og fellesmøter. Vi samarbeider med andre ord fleire timar i veka. Vi har også pc/mac og internett, for ikkje å snakke om tlf, som vi kan kommunisere med dersom det er nokon som er vekke frå arbeidsplassen. Til slutt; dersom ein gjer arbeid heime, så gjer ein jo det når ein er åleine - ikkje med ungane springande i beina. Eg for min del jobbar i snitt 1-2 timar kvar kveld, etter ungane er i seng + ein del timar i helga (særleg sundag kveld). I periodar med mykje prøvar og stilar, jobbar eg endå meir enn dette på kveldstid og i helger. Dette gjer eg for å få unna arbeidet, slik at elevane mine ikkje treng vente unødig lenge på å få tilbake prøvar/stilar. Eg gjer det også med det in mente, at eg kan flexe litt med arbeidstida når det er mogleg. Dersom eg får ei arbeidstid utan dette høvet, kjem eg heller ikkje til å jobbe meir enn mine fastsette 43,5 timar i veka. Resultat: elevar må vente 4-5 veker på å få tilbake stilar, som dei elles ville fått tilbake innan max. 2 veker. Dette gir mykje dårlegare læringsutbyte, noko all forskning viser. Vi som er lærarar sjølv, veit vel best kor og når det er best å gjere jobben. Kvifor ikkje lytte til oss? Trur du at vi lyg, for å sleppe å jobbe? Anonymous poster hash: 9e333...aa6
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #27 Skrevet 25. juni 2014 So what else is new? Kan ikke støtte streik, fordi tredjepart berøres av dette. Elever, foreldre av elever og arbeidsgiver til foreldre av elever. Anonymous poster hash: 39669...86b Tredjepart berøres ALLTID av streiker, det er et nødvendig goder for at det skal bli bedre etterpåAnonymous poster hash: 533f5...2bd Men for leger er det aldri snakk om å streike for da går det jo ut over andre, og det så til de grader. Jeg synes streikemiddelet er godt oppbrukt nå, og det takket være lærere. Anonymous poster hash: ee6d7...83b
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #28 Skrevet 25. juni 2014 Hva med foreldremøtet og konferansetimer? Må alt da foregå før kl. 1600? Og lærere som da ikke tar telefonen etter kl. 16 osv. Anonymous poster hash: 39e41...b46 Sån har vi uansett hatt det i mange år. Lærerene oppgir ikke sitt private telefonnummer eller sin mailadresse. De går hjem fra skolen seneste 15.00 og alle møter og telefoner må være slutt før det. Det eneste var avslutningen til sommeren som ble arrangert av foreldrene. Da møtte under halvparten av lærerene opp. Eldstes klassetrinn holdt på å bli avlyst siden ingen lærere ville være med. Det ble også ordnet ved at foreldrene stilte opp (gratis). Hva lærerene drev med den uken vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 41c00...7c6
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #29 Skrevet 25. juni 2014 Hva med foreldremøtet og konferansetimer? Må alt da foregå før kl. 1600? Og lærere som da ikke tar telefonen etter kl. 16 osv. Anonymous poster hash: 39e41...b46 Sån har vi uansett hatt det i mange år. Lærerene oppgir ikke sitt private telefonnummer eller sin mailadresse. De går hjem fra skolen seneste 15.00 og alle møter og telefoner må være slutt før det. Det eneste var avslutningen til sommeren som ble arrangert av foreldrene. Da møtte under halvparten av lærerene opp. Eldstes klassetrinn holdt på å bli avlyst siden ingen lærere ville være med. Det ble også ordnet ved at foreldrene stilte opp (gratis). Hva lærerene drev med den uken vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 41c00...7c6 På den skolen jeg jobber er det helt vanlig at foreldre har læreres private tlfnr. Jeg ser det igrunn som nødvendig, og er selvfølgelig tilgjengelig for elever/foreldre etter kl 15. Får ofte sms/tlf etter at jeg har reist fra jobb, både ettermiddag og kveld. Det er forøvrig IKKE læreres oppgave å arrangere jule- eller sommeravslutning. Så vet du det... Anonymous poster hash: 605fc...d0d
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #30 Skrevet 25. juni 2014 Hva med foreldremøtet og konferansetimer? Må alt da foregå før kl. 1600? Og lærere som da ikke tar telefonen etter kl. 16 osv. Anonymous poster hash: 39e41...b46 Sån har vi uansett hatt det i mange år. Lærerene oppgir ikke sitt private telefonnummer eller sin mailadresse. De går hjem fra skolen seneste 15.00 og alle møter og telefoner må være slutt før det. Det eneste var avslutningen til sommeren som ble arrangert av foreldrene. Da møtte under halvparten av lærerene opp. Eldstes klassetrinn holdt på å bli avlyst siden ingen lærere ville være med. Det ble også ordnet ved at foreldrene stilte opp (gratis). Hva lærerene drev med den uken vet jeg ikke.Anonymous poster hash: 41c00...7c6 På den skolen jeg jobber er det helt vanlig at foreldre har læreres private tlfnr. Jeg ser det igrunn som nødvendig, og er selvfølgelig tilgjengelig for elever/foreldre etter kl 15. Får ofte sms/tlf etter at jeg har reist fra jobb, både ettermiddag og kveld. Det er forøvrig IKKE læreres oppgave å arrangere jule- eller sommeravslutning. Så vet du det...Anonymous poster hash: 605fc...d0d Jeg har ikke påstått at det er lærerens oppgave heller. Jeg bare presiserte at det var det eneste som skjedde etter kl. 15.00 og at lærerene da stort sett ikke kom. En arbeidstidsøkning på skolen ville for oss bedret muligheten for å få kontakt med våre barns lærere. Anonymous poster hash: 41c00...7c6
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #31 Skrevet 25. juni 2014 Hva med foreldremøtet og konferansetimer? Må alt da foregå før kl. 1600? Og lærere som da ikke tar telefonen etter kl. 16 osv. Anonymous poster hash: 39e41...b46 Sån har vi uansett hatt det i mange år. Lærerene oppgir ikke sitt private telefonnummer eller sin mailadresse. De går hjem fra skolen seneste 15.00 og alle møter og telefoner må være slutt før det. Det eneste var avslutningen til sommeren som ble arrangert av foreldrene. Da møtte under halvparten av lærerene opp. Eldstes klassetrinn holdt på å bli avlyst siden ingen lærere ville være med. Det ble også ordnet ved at foreldrene stilte opp (gratis). Hva lærerene drev med den uken vet jeg ikke.Anonymous poster hash: 41c00...7c6 På den skolen jeg jobber er det helt vanlig at foreldre har læreres private tlfnr. Jeg ser det igrunn som nødvendig, og er selvfølgelig tilgjengelig for elever/foreldre etter kl 15. Får ofte sms/tlf etter at jeg har reist fra jobb, både ettermiddag og kveld. Det er forøvrig IKKE læreres oppgave å arrangere jule- eller sommeravslutning. Så vet du det...Anonymous poster hash: 605fc...d0d Jeg har ikke påstått at det er lærerens oppgave heller. Jeg bare presiserte at det var det eneste som skjedde etter kl. 15.00 og at lærerene da stort sett ikke kom. En arbeidstidsøkning på skolen ville for oss bedret muligheten for å få kontakt med våre barns lærere. Anonymous poster hash: 41c00...7c6 Ser selvfølgelig behovet for å kunne ta kontakt med lærere etter kl 15. Derfor synes jeg det er rart at du ved din skole ikke har den muligheten. Jeg hadde ihvertfall aldri klart å opprettholde den nødvendige kontakten med elever og foreldre hvis jeg aldri snakket med dem utenfor "kontortid"... Anonymous poster hash: 605fc...d0d
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #32 Skrevet 25. juni 2014 Hva med foreldremøtet og konferansetimer? Må alt da foregå før kl. 1600? Og lærere som da ikke tar telefonen etter kl. 16 osv. Anonymous poster hash: 39e41...b46 Sån har vi uansett hatt det i mange år. Lærerene oppgir ikke sitt private telefonnummer eller sin mailadresse. De går hjem fra skolen seneste 15.00 og alle møter og telefoner må være slutt før det. Det eneste var avslutningen til sommeren som ble arrangert av foreldrene. Da møtte under halvparten av lærerene opp. Eldstes klassetrinn holdt på å bli avlyst siden ingen lærere ville være med. Det ble også ordnet ved at foreldrene stilte opp (gratis). Hva lærerene drev med den uken vet jeg ikke.Anonymous poster hash: 41c00...7c6 På den skolen jeg jobber er det helt vanlig at foreldre har læreres private tlfnr. Jeg ser det igrunn som nødvendig, og er selvfølgelig tilgjengelig for elever/foreldre etter kl 15. Får ofte sms/tlf etter at jeg har reist fra jobb, både ettermiddag og kveld. Det er forøvrig IKKE læreres oppgave å arrangere jule- eller sommeravslutning. Så vet du det...Anonymous poster hash: 605fc...d0d Jeg har ikke påstått at det er lærerens oppgave heller. Jeg bare presiserte at det var det eneste som skjedde etter kl. 15.00 og at lærerene da stort sett ikke kom. En arbeidstidsøkning på skolen ville for oss bedret muligheten for å få kontakt med våre barns lærere.Anonymous poster hash: 41c00...7c6 Ser selvfølgelig behovet for å kunne ta kontakt med lærere etter kl 15. Derfor synes jeg det er rart at du ved din skole ikke har den muligheten. Jeg hadde ihvertfall aldri klart å opprettholde den nødvendige kontakten med elever og foreldre hvis jeg aldri snakket med dem utenfor "kontortid"...Anonymous poster hash: 605fc...d0d Så er det stort sett ikke noen kontakt heller.Vi får laste ned ukeplanen fra itslearning. Der legger vi også inn fravær. Ellers får vi hjem prøver til underskrift og pumper ungene for opplysninger så godt vi kan. Har vi noe å ta opp sender vi en melding på itslearning og håper på svar i løpet av en uke eller to. Anonymous poster hash: 41c00...7c6
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #33 Skrevet 25. juni 2014 Kan kommunene gå til lockout nå i ferien? Det ville de jo spare enormt på og også redusert streikekasse til lærerene betraktelig før høsten. Akurat nå kan de jo bare streike. Anonymous poster hash: 41c00...7c6
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #34 Skrevet 25. juni 2014 til elevene beste ? haha dummeste jeg har hørt. LATE folk som er lærer,tenkt så mange skuffende 6 åringer det kommer til og bli Anonymous poster hash: 6caa6...6dd
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #35 Skrevet 25. juni 2014 So what else is new? Kan ikke støtte streik, fordi tredjepart berøres av dette. Elever, foreldre av elever og arbeidsgiver til foreldre av elever. Anonymous poster hash: 39669...86b Tredjepart berøres ALLTID av streiker, det er et nødvendig goder for at det skal bli bedre etterpå Anonymous poster hash: 533f5...2bd Ja, men utgangspunktet er jo at arbeidsgiver skal rammes. Det fører til såpass uholdbare situasjoner for de som berøres at jeg støtter ikke streik med mindre vi snakker grove brudd fra arbeidsgiver det streikes mot. Ikke annenhvert år pga uenigheter om småting. Anonymous poster hash: 39669...86b Småting? Sett deg bedre inn i konflikten før du uttaler deg, du høres bare dum ut. Hilsen mor som støtter streiken 100% fullt ut, selv om jeg må finne løsninger for barna til høsten. (Nei, jeg er ikke lærer.) Anonymous poster hash: 3471c...781
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #36 Skrevet 25. juni 2014 til elevene beste ? haha dummeste jeg har hørt. LATE folk som er lærer,tenkt så mange skuffende 6 åringer det kommer til og bli Anonymous poster hash: 6caa6...6dd Vel, nå rammar ikkje streiken skulestartarane... Greitt å ha litt snøring før du uttalar deg om ei sak. Det gjeld ikkje berre spm. om 6-åringane, for øvrig. Anonymous poster hash: 9e333...aa6
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2014 #37 Skrevet 25. juni 2014 Norske lærere er blant de som minst følger opp elevene sine, det gjelder både vanlig undervisning, og det arbeidet elevene gjør. Vil det ikke være bedre at alle lærere nå har en kjernetid,hvor de kan samarbeide og lære av hverandre, fremfor å sitte hjemme, hvor ting som oftest tar lengre tid, særlig hvis man har familie. Anonymous poster hash: e8505...d70 Dette er noe av det dummeste jeg har lest her inne. Kan du vennligst dokumentere påstandene dine?? Anonymous poster hash: 3471c...781
Hannasbananas Skrevet 25. juni 2014 #38 Skrevet 25. juni 2014 Hva med foreldremøtet og konferansetimer? Må alt da foregå før kl. 1600? Og lærere som da ikke tar telefonen etter kl. 16 osv. Anonymous poster hash: 39e41...b46 Sån har vi uansett hatt det i mange år. Lærerene oppgir ikke sitt private telefonnummer eller sin mailadresse. De går hjem fra skolen seneste 15.00 og alle møter og telefoner må være slutt før det. Det eneste var avslutningen til sommeren som ble arrangert av foreldrene. Da møtte under halvparten av lærerene opp. Eldstes klassetrinn holdt på å bli avlyst siden ingen lærere ville være med. Det ble også ordnet ved at foreldrene stilte opp (gratis). Hva lærerene drev med den uken vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 41c00...7c6 Da tror jeg din skole står i en særstilling, for sånne tilstander har jeg aldri hørt om før.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #39 Skrevet 26. juni 2014 So what else is new? Kan ikke støtte streik, fordi tredjepart berøres av dette. Elever, foreldre av elever og arbeidsgiver til foreldre av elever. Anonymous poster hash: 39669...86b Tredjepart berøres ALLTID av streiker, det er et nødvendig goder for at det skal bli bedre etterpå Anonymous poster hash: 533f5...2bd Ja, men utgangspunktet er jo at arbeidsgiver skal rammes. Det fører til såpass uholdbare situasjoner for de som berøres at jeg støtter ikke streik med mindre vi snakker grove brudd fra arbeidsgiver det streikes mot. Ikke annenhvert år pga uenigheter om småting. Anonymous poster hash: 39669...86b Småting? Sett deg bedre inn i konflikten før du uttaler deg, du høres bare dum ut. Hilsen mor som støtter streiken 100% fullt ut, selv om jeg må finne løsninger for barna til høsten. (Nei, jeg er ikke lærer.) Anonymous poster hash: 3471c...781 Har satt meg inn i det jeg. Og ja, jeg mener det ikke er grunn nok til streik. Lærere har ikke så grusomme arbeidsvilkår at det er grunn til å streike annenhvert år. Jeg mener også bundet tid på skolen kan være til fordel også. Anonymous poster hash: 39669...86b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #40 Skrevet 26. juni 2014 Å kjøss meg! Jeg har 33,3 timer bundet på skolen, så lenge MÅ jeg sitte på kontoret og være med barna. Av de timene er 18,75 undervisning, og tilsammen ca 20 timer som skal tilbringes med elevene. Resten av de 33,3 timene skal gå til forberedelse, utarbeiding og etterarbeid. Utenpå de 33,3 timene har jeg 10 timer pr uke som er ubundet, dvs tid jeg kan disponere hjemme, i helger, på kveldstid osv. Disse timene går til møter, samtaler med foresatte, retting og alt annet av snacks som utarbeiding av IOP, samtale med PPT, BUP og andre instanser... Lås meg noe mer, vær så snill, så kan jeg slippe alt jeg. Har i hendene kl halv 4 og si at jeg ikke lenger jobber. Da kan jeg si til foresatte at retting får vente, PPT har jeg ikke tid til og foreldresamtaler er noe vi tar ved ytterst behov... For å sitte til kl 17 er ikke lov... Anonymous poster hash: dba43...4b2
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #41 Skrevet 26. juni 2014 Å kjøss meg! Jeg har 33,3 timer bundet på skolen, så lenge MÅ jeg sitte på kontoret og være med barna. Av de timene er 18,75 undervisning, og tilsammen ca 20 timer som skal tilbringes med elevene. Resten av de 33,3 timene skal gå til forberedelse, utarbeiding og etterarbeid. Utenpå de 33,3 timene har jeg 10 timer pr uke som er ubundet, dvs tid jeg kan disponere hjemme, i helger, på kveldstid osv. Disse timene går til møter, samtaler med foresatte, retting og alt annet av snacks som utarbeiding av IOP, samtale med PPT, BUP og andre instanser... Lås meg noe mer, vær så snill, så kan jeg slippe alt jeg. Har i hendene kl halv 4 og si at jeg ikke lenger jobber. Da kan jeg si til foresatte at retting får vente, PPT har jeg ikke tid til og foreldresamtaler er noe vi tar ved ytterst behov... For å sitte til kl 17 er ikke lov... Anonymous poster hash: dba43...4b2 Nå er det ikke helt slik du skiserer avtalen er. Det skal fortsatt være en del ubunden tid, bare mindre. Veldig mange lærere gjør en flott jobb. På vår skole er det desverre en kultur for å jobbe minst mulig og bare gjøre det mest nødvendige. I slike tilfeller vil den nye avtalen kunne være positiv. De fleste steder vil avtalen så vidt jeg vet ikke føre til noen vesentlig endring fra hvordan ting fungerer i dag, ettersom de fleste lærere selv sier de uansett er så mye på skolen som avtalen forutsetter. Det største problemet er vel ikke selve arbeidstidsavtalen, men at lærerene oppfatter det som en mistillitt fra ledelsen og at den nok også bunner i mistillit til mange lærere. De lærerene som ikke har lagt ned noen god innsats og ikke har gjort noen god jobb har "skylden" for dette, ikke alle dem som er flinke og arbeidsomme. Anonymous poster hash: 41c00...7c6
skjotta Skrevet 26. juni 2014 #42 Skrevet 26. juni 2014 Å kjøss meg! Jeg har 33,3 timer bundet på skolen, så lenge MÅ jeg sitte på kontoret og være med barna. Av de timene er 18,75 undervisning, og tilsammen ca 20 timer som skal tilbringes med elevene. Resten av de 33,3 timene skal gå til forberedelse, utarbeiding og etterarbeid. Utenpå de 33,3 timene har jeg 10 timer pr uke som er ubundet, dvs tid jeg kan disponere hjemme, i helger, på kveldstid osv. Disse timene går til møter, samtaler med foresatte, retting og alt annet av snacks som utarbeiding av IOP, samtale med PPT, BUP og andre instanser... Lås meg noe mer, vær så snill, så kan jeg slippe alt jeg. Har i hendene kl halv 4 og si at jeg ikke lenger jobber. Da kan jeg si til foresatte at retting får vente, PPT har jeg ikke tid til og foreldresamtaler er noe vi tar ved ytterst behov... For å sitte til kl 17 er ikke lov... Anonymous poster hash: dba43...4b2 Da må du være på jobb i feriene og da? Dersom du legger ned arbeidet kl halv 4, samler du ikke opp mye avspasering gett...
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #43 Skrevet 26. juni 2014 til elevene beste ? haha dummeste jeg har hørt. LATE folk som er lærer,tenkt så mange skuffende 6 åringer det kommer til og bliAnonymous poster hash: 6caa6...6dd Vel, nå rammar ikkje streiken skulestartarane... Greitt å ha litt snøring før du uttalar deg om ei sak. Det gjeld ikkje berre spm. om 6-åringane, for øvrig. Anonymous poster hash: 9e333...aa6 Rammer ikke streiken skolestrterne? Hvor står det hen? Finnes det en oversikt over hvilke skole som rammes? Anonymous poster hash: 6f661...73b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #44 Skrevet 26. juni 2014 til elevene beste ? haha dummeste jeg har hørt. LATE folk som er lærer,tenkt så mange skuffende 6 åringer det kommer til og bliAnonymous poster hash: 6caa6...6dd Vel, nå rammar ikkje streiken skulestartarane... Greitt å ha litt snøring før du uttalar deg om ei sak. Det gjeld ikkje berre spm. om 6-åringane, for øvrig. Anonymous poster hash: 9e333...aa6 Rammer ikke streiken skolestrterne? Hvor står det hen? Finnes det en oversikt over hvilke skole som rammes? Anonymous poster hash: 6f661...73b Det er uttalt av R. Lied, leiar av Udf: http://www.t-a.no/nyheter/article9850092.ece#.U6woP152mAA Elles er der ingen offentleg info om kva skular som blir ramma. Anonymous poster hash: 9e333...aa6
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #45 Skrevet 26. juni 2014 Det er jo ikke de 7,5 timene som er det største problemet, men alt som vi kan bli pålagt i disse timene. Lokale forhold spiller inn og rektor får enda mer styringsrett. Rektorene blir i sin tur presset av sin sjef og det er lærerene som får gjennomgå uansett hvor "snill" rektoren ønsker å være. Rektoren min mente vi skulle stemme nei. Hadde avtalen gått igjennom, så hadde jeg måttet ta vikartimer når sjefen ønsket det. Jeg hadde ikke fått lønn for disse timene siden jeg da uansett skulle være på arbeidsplassen. Den jobben som jeg skulle gjort i stedet for vikartimene måtte jeg gjøre etterpå og kanskje etter de 7,5 timene også. Det kan virker som om KS tror vi bare har en tullejobb og at vi ikke gjør det vi skal den tiden vi er på jobb. Når det gjelder lønnsøkning, så blir den spist opp av bunden tid og flere oppgaver som vi blir pålagt. Aldri i livet om vi klarer over alt vi skal i et sånt regime. Det handler ikke om ferier, men om å få lov til å gjøre en god jobb for barna. Anonymous poster hash: 5f6f0...5cf
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #46 Skrevet 26. juni 2014 Det er jo ikke de 7,5 timene som er det største problemet, men alt som vi kan bli pålagt i disse timene. Lokale forhold spiller inn og rektor får enda mer styringsrett. Rektorene blir i sin tur presset av sin sjef og det er lærerene som får gjennomgå uansett hvor "snill" rektoren ønsker å være. Rektoren min mente vi skulle stemme nei. Hadde avtalen gått igjennom, så hadde jeg måttet ta vikartimer når sjefen ønsket det. Jeg hadde ikke fått lønn for disse timene siden jeg da uansett skulle være på arbeidsplassen. Den jobben som jeg skulle gjort i stedet for vikartimene måtte jeg gjøre etterpå og kanskje etter de 7,5 timene også. Det kan virker som om KS tror vi bare har en tullejobb og at vi ikke gjør det vi skal den tiden vi er på jobb. Når det gjelder lønnsøkning, så blir den spist opp av bunden tid og flere oppgaver som vi blir pålagt. Aldri i livet om vi klarer over alt vi skal i et sånt regime. Det handler ikke om ferier, men om å få lov til å gjøre en god jobb for barna. Anonymous poster hash: 5f6f0...5cf Selvsagt skal du ikke ha ekstra lønn for vikartimer når du allerede har lønn for disse timene. Arbeidsgiver kjøper jo dine tjenester av deg, og bør stå helt fritt til å disponere denne tiden slik det passer skolen best. Når det gjelder arbeid ut over ordinær arbeidstid skal vel dette kompenseres for med overtidsbetaling eller avspasering, slik som i andre yrker? Anonymous poster hash: 114bd...3cf
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #47 Skrevet 26. juni 2014 Å ta en vikartime vil egentlig si å jobbe overtid, for det vi da skulle gjort, må vi bare utsette til senere. Med andre ord jobber vi da mer enn det vi er pålagt. Andre som jobber mer enn pålagt får enten overtidsbetaling eller avspasering. Dette vil ikke lærerne få. Rettferdig? Anonymous poster hash: 605fc...d0d
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #48 Skrevet 26. juni 2014 Det er jo ikke de 7,5 timene som er det største problemet, men alt som vi kan bli pålagt i disse timene. Lokale forhold spiller inn og rektor får enda mer styringsrett. Rektorene blir i sin tur presset av sin sjef og det er lærerene som får gjennomgå uansett hvor "snill" rektoren ønsker å være. Rektoren min mente vi skulle stemme nei. Hadde avtalen gått igjennom, så hadde jeg måttet ta vikartimer når sjefen ønsket det. Jeg hadde ikke fått lønn for disse timene siden jeg da uansett skulle være på arbeidsplassen. Den jobben som jeg skulle gjort i stedet for vikartimene måtte jeg gjøre etterpå og kanskje etter de 7,5 timene også. Det kan virker som om KS tror vi bare har en tullejobb og at vi ikke gjør det vi skal den tiden vi er på jobb. Når det gjelder lønnsøkning, så blir den spist opp av bunden tid og flere oppgaver som vi blir pålagt. Aldri i livet om vi klarer over alt vi skal i et sånt regime. Det handler ikke om ferier, men om å få lov til å gjøre en god jobb for barna. Anonymous poster hash: 5f6f0...5cf Selvsagt skal du ikke ha ekstra lønn for vikartimer når du allerede har lønn for disse timene. Arbeidsgiver kjøper jo dine tjenester av deg, og bør stå helt fritt til å disponere denne tiden slik det passer skolen best. Når det gjelder arbeid ut over ordinær arbeidstid skal vel dette kompenseres for med overtidsbetaling eller avspasering, slik som i andre yrker? Anonymous poster hash: 114bd...3cf Hurra, nok en forståsegpåer slm virkelig ikke har skjønt det. Gratulerer...! Anonymous poster hash: 3471c...781
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #49 Skrevet 26. juni 2014 min teori er at KS har sett seg lei på at lærerne har streiket hvert eneste år de har hatt streikerett og at de nå begynner å stille knallharde krav for at lærerne skal forstå hvor godt de faktisk har det sammenlignet med andre yrkesgrupper i det offentlige. Jeg tror ikke forslaget går igjennom, det KS oppnår er at streikekassa blir tømt og lærerne skremmes til å slutte å bruke streik som et ledd i lønnsforhandlinger hver bidige gang de har mulighet. Noe våre gamle fagforeningsmenn og kvinner hadde snudd seg i graven for om de visste for en gjeng med sytpeiser vi er blitt! Personlig må jeg si at jeg er en av dem som gjerne kunne tenke meg å være lærer og mange av mine kolleger er likesinnede. En lektor har like god lønn (eller bedre) som meg på tross av at jeg har en PhD, mye mer fri, og LANGT større jobbsikkerhet. Jeg jobber også røde dager, kvelder og helger for å få gjort arbeidsoppgavene mine. Min sjef, hele universitetssystemet og samfunnet for øvrig har en forventning til at jeg skal ha et så stort brennende engasjement for mitt arbeid (forskning) at jeg er villig til å ofre mye fritid for å klatre i karriærestigen. Jeg mener ut ifra andre akademiske stillinger i det offentlige har lærerne det MEGET bra, særlig lønnsmessig og med tanke på fleksibilitet. Dette har ikke denne gruppen tatt innover seg, og med en gang andre grupper blir trukket frem som eksempel på hvordan arbeodslivet arter seg for grupper det er naturlig å sammenligne seg med, blir dette ALDRI tatt med. Jeg tror den måten Unio har drevet frem lærerne i lønnskampen over de siste årene har vært svært uklokt og det er det lærerne nå betaler for med at KS rasler med lenkene. Og til sist, JO, det går faktisk an å ha en formening av betydning om hvordan skolen skal drives uten å være lærer. Det argumentet om at kun lærere kan bestemme og være med på å utforme sin egen hverdag er like stupid som å si at man må være lege for å kunne drifte et sykehus. Anonymous poster hash: 215c1...83c
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #50 Skrevet 26. juni 2014 min teori er at KS har sett seg lei på at lærerne har streiket hvert eneste år de har hatt streikerett og at de nå begynner å stille knallharde krav for at lærerne skal forstå hvor godt de faktisk har det sammenlignet med andre yrkesgrupper i det offentlige. Jeg tror ikke forslaget går igjennom, det KS oppnår er at streikekassa blir tømt og lærerne skremmes til å slutte å bruke streik som et ledd i lønnsforhandlinger hver bidige gang de har mulighet. Noe våre gamle fagforeningsmenn og kvinner hadde snudd seg i graven for om de visste for en gjeng med sytpeiser vi er blitt! Personlig må jeg si at jeg er en av dem som gjerne kunne tenke meg å være lærer og mange av mine kolleger er likesinnede. En lektor har like god lønn (eller bedre) som meg på tross av at jeg har en PhD, mye mer fri, og LANGT større jobbsikkerhet. Jeg jobber også røde dager, kvelder og helger for å få gjort arbeidsoppgavene mine. Min sjef, hele universitetssystemet og samfunnet for øvrig har en forventning til at jeg skal ha et så stort brennende engasjement for mitt arbeid (forskning) at jeg er villig til å ofre mye fritid for å klatre i karriærestigen. Jeg mener ut ifra andre akademiske stillinger i det offentlige har lærerne det MEGET bra, særlig lønnsmessig og med tanke på fleksibilitet. Dette har ikke denne gruppen tatt innover seg, og med en gang andre grupper blir trukket frem som eksempel på hvordan arbeodslivet arter seg for grupper det er naturlig å sammenligne seg med, blir dette ALDRI tatt med. Jeg tror den måten Unio har drevet frem lærerne i lønnskampen over de siste årene har vært svært uklokt og det er det lærerne nå betaler for med at KS rasler med lenkene. Og til sist, JO, det går faktisk an å ha en formening av betydning om hvordan skolen skal drives uten å være lærer. Det argumentet om at kun lærere kan bestemme og være med på å utforme sin egen hverdag er like stupid som å si at man må være lege for å kunne drifte et sykehus. Anonymous poster hash: 215c1...83c Men velkommen som lærer då! Vi manglar flinke folk i alle skuleslag, så det er berre å byte beite. Vi har per i dag over 30 000 rømmelærarar, så noko er det vel med yrket som ikkje er så attraktivt som du vil ha det til å vere. Anonymous poster hash: 9e333...aa6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå