Gå til innhold

Da blir det lærerstreik!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

For å poengtere: denne streiken har INGENTING med at vi lærere er misfornøyd med kortere ferie. Den har med at vi ønsker det beste for elevene og deres læreutbytte!!

 

Anonymous poster hash: 5f7d3...dac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lykke til! Jeg er enig i at lærerne måtte stemme nei til forslag til avtale.

 

 



Anonymous poster hash: 39e41...b46
Skrevet

Håper udf har vett til å holde barnehagelærerne utenfor og at lærerne er forberedt på tvungen lønnsnemnd. ..

 

lykke til til dere. Håper jo at dere får det dere vil!

Skrevet

Genialt ettersom vi ikke kommer hjem fra ferie før 1 sept👍👍

 

Anonymous poster hash: 4f17c...bfe

Skrevet

Lærerstreik i ferien? Det svir nok godt for arbeidsgiver, tenker jeg :P

 

Anonymous poster hash: e3c5c...100

Skrevet

Helt uenig. I resten av samfunnet må alt dokumenteres. Timer på jobb, hva man gjør på jobb, avvik eller IKKE avvik osv osv. Hvorfor skal ikke da lærere bli påkrevd og dokumentere at de faktisk jobber de ca 9timer de skal hver dag? Kravet nå er jo faktisk at de skal dokumentere bare 7,5 av disse også. Og til og med det er for mye!

 

Og jeg blir enda mer frustrert når det er lærere på VIDEREGÅENDE som er mest misfornøyd med dette,- og minst overrasket over at det er de eldre lærerne i grunnskolen som er gruppe nummer to som har høy andel misnøye til det nye vedtaket. På videregående er det nesten ikke undervisning etter påske. Tro meg, har mange nevøer/nieser og kollegaer med barn i den alder, som rett og slett er frustrert over tiden slutten av April til siste eksamen i midten av juni....På videregående har jo heller ikke lærerne samme krav fra elever/foreldre til og ta ansvar for læring, lekser eller oppmøte, som de er på grunnskolen. Pensum og endringer i dette er også noe som skjer i mye mindre omfang blant denne lærergruppen enn lærere på småbarnskole. Har man vært realfaglærer i 5-6 år vil man lett kunne legge opp kommende skoleår mtp fremgang i pensum, prøver osv.

 

Og jeg har sagt det,- de fleste lærere er nok på jobben de timene de de skal og vel så det. Og jeg tror, ærlig talt, at mange av disse faktisk ikke turde annet enn og stemme mot og godta dette forslaget. Jeg har hørt om nærmest heksejakt og mobbing på lærerrommet av nyansatte, nyutdannede lærere som har gledet seg til "8uker ferie"...  Jeg har møtt lærere som ikke har turt og tilby seg og hjelpe venner/naboer med barnepass i sommerferien fordi de har fått "kjeft" av kollegaer om at de viser frem en slapp holdning til jobben sin om de er istand til og jobbe mer med barn når de egentlig skal avspasere og "ta seg igjen" etter et langt og tung skoleår.

Dette er ikke tøv, dette er ikke oppdiktet. Dette skjer på lærerrom hver dag! Og ledere for fagforenignen har nå kommet ut med noe som kan bekrefte dette. De yngre lærerne og særlig de i grunnskolen, har en helt annen holdning til "tvungen" arbeidstid. De ser verdien i og ha fri når ungene har skolefri, helg når ungen har helg. De er på jobben, veldig ofte MER enn 7,5t m dag. Kanskje fordi de omgåes andre yrkesgrupper på en annen måte enn de eldre lærerne?

 

Men det er ikke disse som skal bli hørt. Det er ikke disse som skal løfte frem respekt og stolthet for lærerne. Det er "spøkelsene fra fortiden" som føler at det nye vedtaket sier at de 40 årene man har jobbet som lærer, har man jobbet for lite.....(sitat tatt rett fra en lærer på 65år)Fordi man nå plutselig ikke får jobbe når man vil og i tillegg må "bevise " at man er på jobb..

 

Om man innfører 7,5t arbeidsdag så kan vel "plikttid" være fra 0800 ti l1400, den siste 1,5 timen kan taes FØR 0800 eller ETTER 1400. Eller fordeles litt før og litt etter. For et annet argument var at "nå kunne man ikke komme på jobb tidlig, da man "må være der" mellom da og da"...Men i stedet for bastant nei, krev det opplegget jeg nevnte nå.. Eller noe tilsvarende? Alle vi andre som skal avspasere eller få overtidsbetaling MÅ dokumentere timene våre.. Hvorfor skal ikke lærerne gjøre det? tenker jeg..

 

Et alternativ er og forby de og ha opplysninger om barn eller foreldre liggende hjemme. For det er jo retting av prøver og forberedelser til foreldremøter det jobbes med i hjemmet.....Jeg ser helst at dette skjer på og blir oppbevart på arbeidsplassen. Ikke i et privat hjem, der jeg ikke vet hvem eller hva slags folk som kan stikke innom eller bryte seg inn for den del.

 

Hvorfor er det så mye viktigere for en lærer og kunne jobbe hjemme enn mange andre som må dokumentere alt man gjør? Det er mange andre grupper som i teori lett kunne jobbe hjemme, men i praksis lar ikke dette seg gjøre, pga kunder på besøk eller oppbevaring/jobbing med personlige opplysninger. Hva er forskjellen , tenker jeg......Hvis lærerne bli så mye bedre lærere av og disponere all sin tid (nesten)  helt fritt, hvorfor skal ikke alle andre yrkesgrupper kunne si det samme?

 

Igjen, jeg tror det ligger noe bak denne avgjørelsen, og jeg tror det er noen få, sterke personligheter som er redd for sin makt og sin fritid og sine goder......SOm har jobbet i 20-30 år som lærere og har funnet det behagelig og greit, og som er redd for og få det litt mindre behagelig de siste årene man skal jobbe.... Blant de lærere jeg kjenner, så er det ingen som IKKE er 7,5 timer på jobb (altså fysisk tilstede på skolen) de aller, aller fleste dager de er på jobb. Derfor finner jeg denne avgjørelsen så merkelig.



Anonymous poster hash: c2805...c9e
Skrevet

Hva med foreldremøtet og konferansetimer? Må alt da foregå før kl. 1600? Og lærere som da ikke tar telefonen etter kl. 16 osv.



Anonymous poster hash: 39e41...b46
Skrevet

 

Helt uenig. I resten av samfunnet må alt dokumenteres. Timer på jobb, hva man gjør på jobb, avvik eller IKKE avvik osv osv. Hvorfor skal ikke da lærere bli påkrevd og dokumentere at de faktisk jobber de ca 9timer de skal hver dag? Kravet nå er jo faktisk at de skal dokumentere bare 7,5 av disse også. Og til og med det er for mye!

 

Og jeg blir enda mer frustrert når det er lærere på VIDEREGÅENDE som er mest misfornøyd med dette,- og minst overrasket over at det er de eldre lærerne i grunnskolen som er gruppe nummer to som har høy andel misnøye til det nye vedtaket. På videregående er det nesten ikke undervisning etter påske. Tro meg, har mange nevøer/nieser og kollegaer med barn i den alder, som rett og slett er frustrert over tiden slutten av April til siste eksamen i midten av juni....På videregående har jo heller ikke lærerne samme krav fra elever/foreldre til og ta ansvar for læring, lekser eller oppmøte, som de er på grunnskolen. Pensum og endringer i dette er også noe som skjer i mye mindre omfang blant denne lærergruppen enn lærere på småbarnskole. Har man vært realfaglærer i 5-6 år vil man lett kunne legge opp kommende skoleår mtp fremgang i pensum, prøver osv.

 

Og jeg har sagt det,- de fleste lærere er nok på jobben de timene de de skal og vel så det. Og jeg tror, ærlig talt, at mange av disse faktisk ikke turde annet enn og stemme mot og godta dette forslaget. Jeg har hørt om nærmest heksejakt og mobbing på lærerrommet av nyansatte, nyutdannede lærere som har gledet seg til "8uker ferie"... Jeg har møtt lærere som ikke har turt og tilby seg og hjelpe venner/naboer med barnepass i sommerferien fordi de har fått "kjeft" av kollegaer om at de viser frem en slapp holdning til jobben sin om de er istand til og jobbe mer med barn når de egentlig skal avspasere og "ta seg igjen" etter et langt og tung skoleår.

Dette er ikke tøv, dette er ikke oppdiktet. Dette skjer på lærerrom hver dag! Og ledere for fagforenignen har nå kommet ut med noe som kan bekrefte dette. De yngre lærerne og særlig de i grunnskolen, har en helt annen holdning til "tvungen" arbeidstid. De ser verdien i og ha fri når ungene har skolefri, helg når ungen har helg. De er på jobben, veldig ofte MER enn 7,5t m dag. Kanskje fordi de omgåes andre yrkesgrupper på en annen måte enn de eldre lærerne?

 

Men det er ikke disse som skal bli hørt. Det er ikke disse som skal løfte frem respekt og stolthet for lærerne. Det er "spøkelsene fra fortiden" som føler at det nye vedtaket sier at de 40 årene man har jobbet som lærer, har man jobbet for lite.....(sitat tatt rett fra en lærer på 65år)Fordi man nå plutselig ikke får jobbe når man vil og i tillegg må "bevise " at man er på jobb..

 

Om man innfører 7,5t arbeidsdag så kan vel "plikttid" være fra 0800 ti l1400, den siste 1,5 timen kan taes FØR 0800 eller ETTER 1400. Eller fordeles litt før og litt etter. For et annet argument var at "nå kunne man ikke komme på jobb tidlig, da man "må være der" mellom da og da"...Men i stedet for bastant nei, krev det opplegget jeg nevnte nå.. Eller noe tilsvarende? Alle vi andre som skal avspasere eller få overtidsbetaling MÅ dokumentere timene våre.. Hvorfor skal ikke lærerne gjøre det? tenker jeg..

 

Et alternativ er og forby de og ha opplysninger om barn eller foreldre liggende hjemme. For det er jo retting av prøver og forberedelser til foreldremøter det jobbes med i hjemmet.....Jeg ser helst at dette skjer på og blir oppbevart på arbeidsplassen. Ikke i et privat hjem, der jeg ikke vet hvem eller hva slags folk som kan stikke innom eller bryte seg inn for den del.

 

Hvorfor er det så mye viktigere for en lærer og kunne jobbe hjemme enn mange andre som må dokumentere alt man gjør? Det er mange andre grupper som i teori lett kunne jobbe hjemme, men i praksis lar ikke dette seg gjøre, pga kunder på besøk eller oppbevaring/jobbing med personlige opplysninger. Hva er forskjellen , tenker jeg......Hvis lærerne bli så mye bedre lærere av og disponere all sin tid (nesten) helt fritt, hvorfor skal ikke alle andre yrkesgrupper kunne si det samme?

 

Igjen, jeg tror det ligger noe bak denne avgjørelsen, og jeg tror det er noen få, sterke personligheter som er redd for sin makt og sin fritid og sine goder......SOm har jobbet i 20-30 år som lærere og har funnet det behagelig og greit, og som er redd for og få det litt mindre behagelig de siste årene man skal jobbe.... Blant de lærere jeg kjenner, så er det ingen som IKKE er 7,5 timer på jobb (altså fysisk tilstede på skolen) de aller, aller fleste dager de er på jobb. Derfor finner jeg denne avgjørelsen så merkelig.

 

Anonymous poster hash: c2805...c9e

Det du skriver her om videregående skole er så idiotisk og langt i fra sannheten at jeg ikke gidder å fortelle om hvordan virkeligheten faktisk er. Må bare si at du er så langt på viddene som det er mulig å komme.

 

Hvordan det er i grunnskolen kan jeg ikke uttale meg, da jeg ikke har personlig erfaring derfra, og jeg ikke baserer meg på rykter og sladring fra venner og bekjente.

 

Ta deg en mastergrad og ppu og kom deg ut i skolen og prøv, før du kritiserer MIN arbeidshverdag basert på rykter.

 

Anonymous poster hash: 6b21c...b21

Skrevet

So what else is new?

 

Kan ikke støtte streik, fordi tredjepart berøres av dette. Elever, foreldre av elever og arbeidsgiver til foreldre av elever.

 

Anonymous poster hash: 39669...86b

Skrevet

So what else is new?

Kan ikke støtte streik, fordi tredjepart berøres av dette. Elever, foreldre av elever og arbeidsgiver til foreldre av elever. Anonymous poster hash: 39669...86b

Tredjepart berøres ALLTID av streiker, det er et nødvendig goder for at det skal bli bedre etterpå

 

Anonymous poster hash: 533f5...2bd

Skrevet

Når får vi vite om hvilke skoler/kommuner som blir tatt ut?

 

Anonymous poster hash: 55032...0fb

Skrevet

 

So what else is new?

Kan ikke støtte streik, fordi tredjepart berøres av dette. Elever, foreldre av elever og arbeidsgiver til foreldre av elever. Anonymous poster hash: 39669...86b

Tredjepart berøres ALLTID av streiker, det er et nødvendig goder for at det skal bli bedre etterpå

 

Anonymous poster hash: 533f5...2bd

Ja, men utgangspunktet er jo at arbeidsgiver skal rammes. Det fører til såpass uholdbare situasjoner for de som berøres at jeg støtter ikke streik med mindre vi snakker grove brudd fra arbeidsgiver det streikes mot. Ikke annenhvert år pga uenigheter om småting.

 

Anonymous poster hash: 39669...86b

Skrevet

Eg er lærar sjølv, i vgs., og det du c9e skriv om vidaregåande skule er jo heilt på bærtur!

 

1. Reformar og læreplansendringar i skuleverket skjer i like stor grad på vgs., som i andre delar av skuleverket. Berre for å nemne noko: Der var reform i 1994, i 2006, læreplansendring i norsk i 2007, i 2013, ny rettskrivingsreform i nynorsk i 2012 osb. Bruker døme frå norskfaget, då eg er norsklektor.

 

2. Jo, der er undervisning og rettearbeid etter påske. I år har eg hatt tre grupper. Den eine gruppa var ferdig med undervsining 15. mai (vanleg stud.spes. vg3), den andre gruppa var ferdig med undervising 10. juni (vg3 påbygg) og den tredje var ferdig med undervisning 19. juni (vg2 ib). Grunnen til at ikkje alle gruppene har undervisning fram til 19. juni (=siste ordninære dag), er eksamensavvikling. Vi kan ikkje undervise elevar som har eksamen. Dette bortfallet av undervising er vi faktisk trekt i lønn for (4%).

 

3. Vi som er lektorar i vgs. har akkurat same krav og forventningar frå foreldre og elevar som lærarar på andre trinn. Berre for å summere opp: Som kontaktlærar er eg i kontakt med alle foreldre ein gong i mnd, når eg sender ut den månadlege oppdateringa av fråvere o.l. Eg har vidare ansvar for å ta kontakt med elevar som har vore vekke meir enn nokre dagar utan å gi beskjed. Eg har plikt til å halde elevsamtale (mellom meg og elev) to gonger i året, trekantsamtale (mellom meg, elev og foreldre) ein gong i året, samt møte opp på foreldremøte to gonger i året. Som faglærar har eg og plikt til å halde fagsamtale med alle elevane mine (rundt 100 stk.)  to gonger i året.

 

...sånn berre for å svare på noko av det du hevdar i innlegget ditt.

 

Eg set pris på at du trur flesteparten av oss gjer det vi skal, det er det langt i frå alle som gjer. Takk for det.

 

Eg vil avslutte med å seie at eg, og mange med meg, slett ikkje ønskjer ein streik som går utover ein uskuldig tredjepart. Men mitt NEI til denne nye arbeidstidsavtala er eit prinsipielt NEI til raseringa av den norske skulen som KS står for.



Anonymous poster hash: 9e333...aa6
Skrevet

Lærerstreik i ferien? Det svir nok godt for arbeidsgiver, tenker jeg :P

 

Anonymous poster hash: e3c5c...100

 

 

Ehh? Gidd og følg med!!

Skrevet

Har ikke satt meg inn i hvorfor det streikes, men har 2 barn på skole og 2 til som skal begynne om noen år. Ønsker selvfølgelig at barna mine skal ha toppmotiverte, dyktige lærere som brenner for å få lære barna mine det de trenger for å få en god utdannelse. Om de så må streike for å oppnå dette, så støtter jeg dem fullt ut!! Det er jo et av de viktigste yrkene som finnes!

Skrevet

Stå på krava, lærere:) Dere gjør en kjempejobb:) 



Anonymous poster hash: ab7fa...bff
Skrevet

Men kva vil det seie å streike i ferien då? Må lærarane sitte streikevakt i staden for å få reise på ferie? Just asking..



Anonymous poster hash: 2e7cf...f28
Skrevet

 

Men kva vil det seie å streike i ferien då? Må lærarane sitte streikevakt i staden for å få reise på ferie? Just asking..

 

Anonymous poster hash: 2e7cf...f28

Ja. Noen kommer til å sitte streikevakt i ferien. :-)

 

Anonymous poster hash: 6b21c...b21

Skrevet

Lærerne streiker hvert år så de begynner å streike seg helt bort. Når de aldri er tilstede er de ikke viktige lengre.

Få heller inn andre som faktisk vil jobbe.

Og ikke disse late sutre folkene som er nå.



Anonymous poster hash: c9b78...6f4
Skrevet

Å være lærer er et utrolig viktig yrke, og vi ønsker selvfølgelig alle å ha gode lærere til våre barn! Det står stor respekt av dere som har "tatt på dere oppgaven" med å utdanne våre barn, de som skal drive Norge videre, vårt lands neste ledere!

 

Jeg har to (snart 3) barn på skolen og har prøvd å sette meg litt inn i temaet, har også en lærersøster som er veldig engasjert i dette.

Problemet mitt er nok at jeg ikke helt klarer å se hvorfor sorgene blir tatt på forskudd. Regner med det er en GOD grunn for at det nå kreves det det gjør. Men teori og praksis er to forskjellige ting, så jeg vet jo ikke om alt blir bedre med de nye reglene.

 

Men jeg reagerer mest på at mange sier dette vil påvirke f.eks effektivitet, kvalitet osv, men hvordan vet dere det uten å ha prøvd? Kanskje man får en helt ny måte å jobbe på som viser seg å være mer effektiv allikevel? Man tilpasser seg jo sine arbeidsoppgaver, legger opp dagen deretter, og noen ganger kan det faktisk være bra å bli tvunget til å tenke nytt? Men altså, dette er bare mine tanker. Er lett for meg å si, jeg står jo ikke oppi det.

 

Jeg jobber ikke som lærer, (men ønsker å utdanne meg til det) så jeg skal ikke si at lærerne er helt ute og sykler her, eller at alt blir bedre med de nye reglene. For det vet jeg jo ikke..

 

Men jeg tenker bare generelt i arbeidslivet, det er jo ikke unormalt at det kan oppstå litt misnøye og "opprør" når en arbeidsgiver varsler store endringer. Det gjelder i de fleste yrker. Men personlig tenker jeg at det kanskje er litt tidlig å dømme dette nord og ned, ihvertfall før det i det hele tatt er prøvd ut?

 

Anonymous poster hash: ed7d1...557

Skrevet

Arb.giver er folket, og vi rammes. Det er helt greit for meg.

 

Jeg støtter streiken. Det er nok lærere som slutter. Tror ikke de nye vilkårene gjør at vi får flere og bedre lærere. Tvert i mot.

 

Stå på kravene. Jeg ønsker dere en lang og deilig sommerferie, og frihet til å jobbe når dere ønsker det. Det er jo derfor mange valgte å bli lærere, så ikke drep lærer sjela. Lykke til i streiken kjære lærere.

 

Anonymous poster hash: c004a...ac5

Skrevet

 

Lærerne streiker hvert år så de begynner å streike seg helt bort. Når de aldri er tilstede er de ikke viktige lengre.

Få heller inn andre som faktisk vil jobbe.

Og ikke disse late sutre folkene som er nå.

 

Anonymous poster hash: c9b78...6f4

 

Hehehe, ja folk står jo i kø for å få lov til å bli lærarar... Så få inn andre, som faktisk vil jobbe.

 

Per i dag er 1/4 av alle utdanna lærarar i andre yrke. Talet på dei som byrjar på lærarutdanninga er synkande, og etter to år av utdanninga er 1/3 av studentane hoppa av. 1/3 av nyutdanna lærarar sluttar i løpet av dei første åra som yrkesutøvarar.

 

Ein reknar med at ein treng 65 000 nye lærarar innan 2030 (pga. gammal arbeidsstokk som går av med pensjon, avhopparar frå yrket og lita ny rekruttering). Ein reknar vidare med at denne lærarmangelen vil byrje å bli merkbar allereie frå 2016.

 

Klart ein må kvitte seg med dei late lærarane som står i jobben nå, då så mange norske arbeidstakarar klorer på dørene for å overta stafettpinnen...

 

 

 

Anonymous poster hash: 9e333...aa6

Skrevet

Norske lærere er blant de som minst følger opp elevene sine, det gjelder både vanlig undervisning, og det arbeidet elevene gjør. Vil det ikke være bedre at alle lærere nå har en kjernetid,hvor de kan samarbeide og lære av hverandre, fremfor å sitte hjemme, hvor ting som oftest tar lengre tid, særlig hvis man har familie.

 

Anonymous poster hash: e8505...d70

Skrevet

Foreldresamtaler blir forresten alltid tatt i arbeidstiden på min skole,det vil si før kl 1600. Så her må foreldre ta seg fri eller avspasere fra jobb.

 

Anonymous poster hash: e8505...d70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...