Gå til innhold

Ammemafiaen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uansett hva diskusjonen handler om, synes jeg folk er for dårlige til å respektere andres valg.

Det er greit å ha en mening om det, men man trenger vel ikke sloss om å være best?

Jeg tenker selv at amming naturlig nok er det beste av de to alternativene hvis mor og barn er psykisk og fysisk friske og greier dert, men heldigvis har vi et godt alternativ til de som ikke kan av en grunn.

Tror det går helt fint med de barna og ja:) Anonymous poster hash: 51b3e...d0f

Tror? Man vet at det går bra med dem. Gi meg ett eksempel på et barn som har opplevd alvorlige konsekvenser av å få MME.

Anonymous poster hash: 7d836...13e

det var jeg som skrev innlegget over, ikke jeg som svarte deg i de andre svarene over her..

jeg sier tror, fordi jeg ikke kan noe om det, så noe eksempel kan jeg ikke gi det.

det var ikke ment negativt, men som at skal man se på morsmelk og mme uavhengig av grunn til at man gir det ene eller det andre, er det mest logisk at det vi får naturlig er best. Mener ikke at mme er dårlig eller ikke godt nok likevel. Kunne aldri fått meg til å se ned på noen som ikke ammer, uansett grunn.

Anonymous poster hash: 51b3e...d0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gir man mme, syns noen man er en dårlig mor.

Ammer man, i hvert fall når barnet nærmer seg året, syns noen det er ekkelt og "er det ikke snart på tide å slutte med det tullet der." Skal jaggu ikke være lett.,

Vi får begynne å gi litt mer blaffen. Men det er klart, har jeg brydd meg om hva folk sier har jeg ikke fått barn som 45-åring. Har fire barn, og alle har vokst opp, både de med og uten amming. Hun som ble flaskebarn er flinkest på skolen.

Fikk vare lyst til å nevne at amming har helsegevinster for mor, ikke bare vektnedgang etter fødsel men det beskytter også mot brystkreft. Samt at mødre som ammer ofte sover bedre, selv om de blir vekt om natta. Forskning. Og egen erfaring.

Skrevet

Gir man mme, syns noen man er en dårlig mor.

Ammer man, i hvert fall når barnet nærmer seg året, syns noen det er ekkelt og "er det ikke snart på tide å slutte med det tullet der." Skal jaggu ikke være lett.,

Vi får begynne å gi litt mer blaffen. Men det er klart, har jeg brydd meg om hva folk sier har jeg ikke fått barn som 45-åring. Har fire barn, og alle har vokst opp, både de med og uten amming. Hun som ble flaskebarn er flinkest på skolen.

Fikk vare lyst til å nevne at amming har helsegevinster for mor, ikke bare vektnedgang etter fødsel men det beskytter også mot brystkreft. Samt at mødre som ammer ofte sover bedre, selv om de blir vekt om natta. Forskning. Og egen erfaring.

Ja, flott å nevne i en tråd som omhandler kvinner som ikke KAN amme.

Anonymous poster hash: 51e65...d33

Skrevet

Amming er oppskrytt!!!!! Ble omentrent plaget til depresjon da jeg fikk nr 1. Plagdes med ammingen fra dag 1, hadde masse melk og måtte pumpe den ut for å ikke få betennelse. Barne tok ikke brystet i det hele tatt, så kom en jordmor med sjold. Dette fungeret på en vis, men med masse styr. I tillegg til at jeg måtte pumpe 3-4 ganger om dagen for å holde opp produsjonen, etter noen uker la jeg pumpingen på hylla og produsjonene gikk ned. Noe den gjør når man bruker sjold, rett og slett på grunn av at ungen ikke får tømt brystet. Ammet ca 1,5 måned før jeg sluttet og subsiderte med mme. Frisk og rask unge som nesten aldri i sitt liv har vært syk.

NR 2!!!! Ammet mye lengre med nr 2. Måtte jo det, var jo det som var best for barnet, øker imunforsvaret og styrker barnet. viktige stoffer som forebygget både det ene og det andre. Supert tenkte jeg når ammingen gikk knirkefritt. MEN nr 2 har vært masse syk, flere allergier og astma. H*n er 4 år og har brukt astma medisin i perioder siden 4 måneder. SÅ hvor var alle stoffene som skulle beskytte her? En venninne av meg har akkurat samma erfarigen med sine to. og ikke kom med en sånn, ja enn vis du ikke hadde ammet kommentar. Tror nok ikke barnet hadde vært sykere av det nei. 

Og denne bullskitten om nærhet som blir ødelagt av at man ikke amme. De som serriøst mener dette bør heller skaffe seg litt hjelp om de virkelig ikke tror at de får nærhet med barne sitt uten at de slenger en pupp i ansikte med det. og bare så dere vet det. mamma ammet ikke meg og vi har er super forhold og jeg er ingen seriemorder. og hennes mor ammet ingen av hennes barn, flotte mor og barn forhold og ingen av dem ente som seriemordere heller!!!! (bare for å refferere til hun ene tidligere her i tråden)

Amme eller ikke amme. Opp til hver enkelt, ammingen skal ikke være et plagsomt slit. En glad mamma = en glad unge. Mange glade ungen som lever mme. Jeg ser ivertfall ikke noe forskjell på de ungene som har fått mm i forholde til jeg vet har fått mme istedet. Kan man ikke amme så er det bare sånn, velger man å ikke amme så er det et valg og velger man å amme så er det et valg. MEN drit nå i å rakke ned på de som ikke kan eller velger å ikke amme. Ingen er dårlige mødre av den grunn. De som banker barna sine, sulter dem og all mulig anna dritt er dårlige mødre. Man er faktisk ikke en dårlig mor eller ikke ut i fra om ungen får mm i x antall månder eller ikke. 

Skrevet

Man ammer sine barn! Så enkelt er det. Det å si at man ikke fikk melk, er ingen grunn. Da har man ikke prøvd hardt nok. Mme burde vært reseptbelagt!Anonymous poster hash: 33e00...bec

Ikke prøvd hardt når man pumper døgnet rundt i ukesvis og det bare kommer dråper ut etter en time med pumping? Aldri hatt ammetrøbbel du, du er fryktelig naiv, syns synd i deg.

Anonymous poster hash: f665f...4f4

Skrevet

Det jeg reagerte på i den tråden hi referer til, er at hun som ønsket å slutte og amme, opplevde ammingen som problemfritt. Mme er jo som ordet beskriver, en erstatning, og som forskere påpeker, under riktige forutsetninger, jevngod med mm. Men selv med rent vann og riktig dosering, så er det enda et mye større hygieneaspekt å tenke på. Et flasken ren nok, er vannet kokt, hvordan oppbevares flasker, pulver, evnt ferdigkokt vann? Når man ammer så gjelder i all hovedsak normal personlig hygiene. Så når folk som opplever at ammingen går knirkefritt, ønsker å oppgi det som faktisk er best egnet for babyen, så må jeg innrømme at jeg tenker mitt. MEN jeg er enig med hi i denne tråden, det er ikke min sak hva andre ønsker å mate ungene sine med, så jeg holder kjeft.

Enig når det er bare at man ikke gidder. Ei i barselgruppa prøvde å amme EN gang etter fødselen, var ekkelt så hun gadd ikke mer. Hun jeg delte rom med på barsel gadd heller ikke å amme og maset på pleierne om å gi babyen mme (jeg prøvde å ikke lytte men de kranglet høyt). De sa at hun burde prøve å amme eller iallefall pumpe. Hun pumpet men fortalte meg at hun skulle slutte når hun kom hjem. Vi satt sammen og pumpet i ammestua, hun pumpet 150 ml fra ett bryst på 5 min, og det samme fra det andre. Jeg pumpet 10 ml tilsammen fra begge brystene, 20 min per bryst. Da ble jeg irritert på henne. Hun flommet over av melk, ungen kunne drikke, men hun gadd ikke. Min kunne ikke drikke, jeg fikk knapt ut melk, og jobbet hardt for økt melkeproduksjon.

Men jeg sa ikke noe til henne, og heller ikke hun i barselgruppa.

Skrevet

Man ammer sine barn! Så enkelt er det. Det å si at man ikke fikk melk, er ingen grunn. Da har man ikke prøvd hardt nok. Mme burde vært reseptbelagt!Anonymous poster hash: 33e00...bec

Ikke prøvd hardt når man pumper døgnet rundt i ukesvis og det bare kommer dråper ut etter en time med pumping? Aldri hatt ammetrøbbel du, du er fryktelig naiv, syns synd i deg.

For en utrolig merkelig ting å si. Min venninne klarte ikke amme sitt første barn. Da nr to kom var hun fast bestemt på å klare det. Hun gjorde alt riktig, men etter 3,5 uker ble baby lagt inn på sykehus. Han fikk ikke melk, det var ikke noe der. Du som mener hun ikke prøvde hardt nok burde virkelig skamme deg!

Anonymous poster hash: fddc4...8ad

Skrevet

Jeg er i grunnen ganske enig i at ammepresset er ekstremt her i landet. Man blir virkelig uglesett om det ikke funker. Jeg har heldigvis hatt flaks og hatt problemfri amming (bortsett fra se første 3-4 ukene med helvete), men det er jo ikke sånn at det ville vært krise om det ikke gikk. De tre første mnd er mm bedre, men etter det er det ikke store forskjellen for oss som har tilgang på god mme og rent vann.

Men det er liksom fritt frem å angripe de som av en eller annen grunn ikke får ammet. Anonymous poster hash: 737f1...fe0

Hyggelig å se andre oppegående folk her inne :)

Når det skal være sagt er jeg nå gravid med mitt første barn og har veldig lyst til å amme så lenge som mulig, men for meg var dette innlegget mest i empati med de jeg kjenner som ikke får det til og som blir utsatt for regelrett mobbing pga. det. Folk har så svarthvitt forhold til det. Det er så mange andre ting som er viktige, og som du også sier, er det god MME og rent vann her i Norge

Anonymous poster hash: e1ccc...cb3 [/quote

Ok, det forklarer hvorfor du er så på hugget :-) det er nok kun hormonene som snakker :-)

Anonymous poster hash: 1b393...995

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...