Gå til innhold

Ammemafiaen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Amming er ikke alt. Finnes mange gode mødre som ikke ammer, og mange dårlige som ammer.

Det er særlig i begynnelsen av livet det har store helsefordeler å få i seg morsmelk med tanke på immunforsvaret. Bare ved å få til de første ukene før man går over til MME er 90% av ammefordelene oppnådd.

Grunnen til at WHO er så nazi på amming er at mange barn vokser opp i områder uten rent vann og næringsrik mat. Der dårlige MME-blandinger blandes ut med mye skittent vann (gjerne for tynt, for å få pulveret til å vare lengst mulige vi snakker om fattige mennesker). De vil at mødre i de landene ammer så lenge som mulig, og gjerne i to år. Dette har INGENTING med situasjonen i Norge å gjøre. Om barn her går over til MME etter en, tre eller fem måneder, får tran, og etterhvert supplerer med god, sunn og næringsrik mat er det ingen problemer at barnet ikke ammer.

I Norge er folk så opphengt i amming at ei venninne av meg som fikk brystkreft tidlig i graviditeten og måtte operere bort begge brystene (fordi hun ikke kunne gjennomføre strålebehandling når hun var gravid) fikk mange stygge blir og kommentarer når hun tok fram flaska for sine kjære kjære datter og mirakel. Det gjorde veldig vondt for henne., folk aner ikke hva som ligger bak, de skal bite fra seg og hevde seg. Høns!!!

Og når det gjelder hun som ville slutte å amme etter tre måneder i en annen tråd her, virket hun som en oppegående og hyggelig mor som faktisk tenkte over dette her og ikke tok lett på det. Men jammen skulle hun kakket på av masse bedrevitende høns.

Barnet vokser opp i verdens beste land, har fått morsmelk i tre hele måneder, og vil gå over til en sunn MME blandet med rent vann. Om en til to måneder vil det få sunne fruktblandinger og grøt, jeg SER IKKE PROBLEMET!?

Jeg ser derimot problemet med å presse og mobbe en kvinne til å amme mot sin vilje, slik et hun i verste fall vil føle et hat mot ammingen, og kunne utvikle depresjon. Hva er mest skadelig for ungen?!

Om mor ved å gå over til MME blir mye gladere, sover bedre, kan gå ut og treffe folk og ha det bedre, vil barnet også gagner av det.

Am gjerne ungene deres, men ikke døm andre så lett. Jeg er sikker på at dere også gjør noe feil. Eller er kanskje alle på anonymforum perfekte?

Anonymous poster hash: e1ccc...cb3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bla bla bla. Uansett hvordan du legger det fram er mm det beste for babyen. Sånn er det bare. Og de som får mme vokser opp og blir fine barn de og.

Anonymous poster hash: 49d37...10e

Skrevet

Morsmelk ER sunnest. Uansett hvordan du vrir det.

Selvfølgelig skal man ha forståelse for at ikke alle mødre får det til, men å gi seg fordi man "ikke gidder" er virkelig noe jeg blir oppgitt over.

Anonymous poster hash: bed06...472
Skrevet

Morsmelk ER sunnest. Uansett hvordan du vrir det. Selvfølgelig skal man ha forståelse for at ikke alle mødre får det til, men å gi seg fordi man "ikke gidder" er virkelig noe jeg blir oppgitt over.   Anonymous poster hash: bed06...472

Morsmelk er LITT sunnere den første tida. Jo eldre babyen blir, jo mer marginal er forskjellen, og etter seks måneder er det ingenting som tilsier at morsmelk er sunnere

Skrevet

Dømmer ingen og bryr meg veldig lite om hva folk tenker om mitt ammevalg. Ikke heng deg så opp i andres meninger.

Anonymous poster hash: e5870...281
Skrevet

Jeg er i grunnen ganske enig i at ammepresset er ekstremt her i landet. Man blir virkelig uglesett om det ikke funker. Jeg har heldigvis hatt flaks og hatt problemfri amming (bortsett fra se første 3-4 ukene med helvete), men det er jo ikke sånn at det ville vært krise om det ikke gikk. De tre første mnd er mm bedre, men etter det er det ikke store forskjellen for oss som har tilgang på god mme og rent vann.

Men det er liksom fritt frem å angripe de som av en eller annen grunn ikke får ammet.

Anonymous poster hash: 737f1...fe0

Skrevet

Jeg er i grunnen ganske enig i at ammepresset er ekstremt her i landet. Man blir virkelig uglesett om det ikke funker. Jeg har heldigvis hatt flaks og hatt problemfri amming (bortsett fra se første 3-4 ukene med helvete), men det er jo ikke sånn at det ville vært krise om det ikke gikk. De tre første mnd er mm bedre, men etter det er det ikke store forskjellen for oss som har tilgang på god mme og rent vann.

Men det er liksom fritt frem å angripe de som av en eller annen grunn ikke får ammet. Anonymous poster hash: 737f1...fe0

Hyggelig å se andre oppegående folk her inne :)

Når det skal være sagt er jeg nå gravid med mitt første barn og har veldig lyst til å amme så lenge som mulig, men for meg var dette innlegget mest i empati med de jeg kjenner som ikke får det til og som blir utsatt for regelrett mobbing pga. det. Folk har så svarthvitt forhold til det. Det er så mange andre ting som er viktige, og som du også sier, er det god MME og rent vann her i Norge

Skrevet

Jeg har ingenting imot at noen velger mme, det er ett kjempe bra produkt. Det eneste jeg reagerer på når folk skal "reklamere" for mme er at mor kan gå ut å treffe venner, frihet. Dette betyr jo at barnet får dårligere tilknytning til mor. Barnet kan jo bare bli sendt til hvem som helst eller ligge selv om baby klarer det. For mor er ikke viktig

Anonymous poster hash: 50f7c...6d8

Skrevet

Am gjerne ungene deres, men ikke døm andre så lett. Jeg er sikker på at dere også gjør noe feil. Eller er kanskje alle på anonymforum perfekte?

Så du har rett til å kalle ammeforkjempere for høns og bedrevitere, mens de ikke har lov å fortelle hvor viktig morsmelk er?

Jo, morsmelk er faktisk best!

Skrevet

Am gjerne ungene deres, men ikke døm andre så lett. Jeg er sikker på at dere også gjør noe feil. Eller er kanskje alle på anonymforum perfekte?Anonymous poster hash: e1ccc...cb3

Så du har rett til å kalle ammeforkjempere for høns og bedrevitere, mens de ikke har lov å fortelle hvor viktig morsmelk er?

L E S D E T J E G S K R E V !

Jeg kalte dem som var ekle mot venninnen min som hadde fått fjernet begge brystene grunnet og ga dattera MME for høns. En mengde kvinner som kakker løs på andre kvinner i flokkmentalitet oppfører seg som høns.

Dessuten synes jeg mange var svært dømmende og ekle mot hun som opprettet en tråd fordi hun ville slutte å amme etter tre måneder

Hadde du satt deg inni det du også, hadde du sett at helsefordeler er stort sett når barnet er nyfødt, og at kritikken mot MME er mest grunnet land der det blandes med skittent vann.

Jeg beklager at du framstår så begrenset og lite reflektert, og kondolerer.

Skrevet

Jeg har ingenting imot at noen velger mme, det er ett kjempe bra produkt. Det eneste jeg reagerer på når folk skal "reklamere" for mme er at mor kan gå ut å treffe venner, frihet. Dette betyr jo at barnet får dårligere tilknytning til mor. Barnet kan jo bare bli sendt til hvem som helst eller ligge selv om baby klarer det. For mor er ikke viktig Anonymous poster hash: 50f7c...6d8

Det kan føre til at barnet blir like sterkt knyttet til far som til mor. I tilfele der min venninne hadde kreft fikk far hele fødselspermisjonen (fordi hun var syk) og de var derfor hjemme sammen, og byttet på å gi dattera flaske. Begge har nå et nært og godt forhold til dattera, og jeg har aldri sett en far som er så omsorgsfull og tilstedeværende som han. Heldigvis er venninna mi fri for kreften nå, men hun må fortsatt gå på medisiner og er mest sannsynlig steril. Ikke rart de ser på dattera som sitt lille mirakel, og det er sjelden jeg ser et barn som blir så godt ivaretatt. Til tross for MME. Frisk og rask er hun også. Og hun får sunn mat og er masse ute og leker. Utrolig men sant!

Skrevet

Enig!

Selvsagt er det en grunn til at kvinner kan amme. Det er selvsagt bra for barnet både fysisk og psykisk å få melk fra mor.

Men som du sier, i et land som Norge er det ikke krise om man ikke ammer.

Selvsagt vil jeg også si at det skal være god grunn til å gi opp fungerende amming. At det går på psyken løs for mor ER en god grunn.

Anonymous poster hash: 53c0f...5fd

Skrevet

Enig!

Selvsagt er det en grunn til at kvinner kan amme. Det er selvsagt bra for barnet både fysisk og psykisk å få melk fra mor.

Men som du sier, i et land som Norge er det ikke krise om man ikke ammer.

Selvsagt vil jeg også si at det skal være god grunn til å gi opp fungerende amming. At det går på psyken løs for mor ER en god grunn. Anonymous poster hash: 53c0f...5fd

Takk :)

Skrevet

Am gjerne ungene deres, men ikke døm andre så lett. Jeg er sikker på at dere også gjør noe feil. Eller er kanskje alle på anonymforum perfekte?Anonymous poster hash: e1ccc...cb3

Jeg kalte dem som var ekle mot venninnen min som hadde fått fjernet begge brystene grunnet og ga dattera MME for høns. En mengde kvinner som kakker løs på andre kvinner i flokkmentalitet oppfører seg som høns.

Dessuten synes jeg mange var svært dømmende og ekle mot hun som opprettet en tråd fordi hun ville slutte å amme etter tre måneder

Hadde du satt deg inni det du også, hadde du sett at helsefordeler er stort sett når barnet er nyfødt, og at kritikken mot MME er mest grunnet land der det blandes med skittent vann.

Jeg beklager at du framstår så begrenset og lite reflektert, og kondolerer.

Jeg har lest alt du skrev, desverre er det ingenting som trigger intelligensen min, da det er umulig å diskutere med en idiot.

Det er leit med venninnen din, men hun fikk nok ikke stygge blikk pga at hun gav ungen sin flaske. Hun var bare uheldig å sitte ved siden av deg :nigo:

Skrevet

Jeg beklager at du framstår så begrenset og lite reflektert, og kondolerer.Anonymous poster hash: e1ccc...cb3

Jeg har lest alt du skrev, desverre er det ingenting som trigger intelligensen min, da det er umulig å diskutere med en idiot.

Det er leit med venninnen din, men hun fikk nok ikke stygge blikk pga at hun gav ungen sin flaske. Hun var bare uheldig å sitte ved siden av deg :nigo:

Det var ikke da hun satt ved siden av meg, hun fortalte meg om det. Vi bor ikke på samme sted en gang. Hun gråt da hun fortalte meg det, så det gikk veldig inn på deg.

Håper du koser deg med å forestille deg hvor stygg jeg er. Bra du kan ha den gleden :)

Skrevet

Veldig inn på meg* skulle det stå. Da hun fortalte det altså... Hun synes det var så ubehagelig å føle seg dømt fordi hun ga barnet flaske

Skrevet

Og det finnes 100 vis av artikler som viser det motsatte. Morsmelk er laget for babyer fra naturens side og er best. Det er alle forskere enige i. Men mme er ett godt, men ikke fullverdig alternativ.

Anonymous poster hash: 49d37...10e

Skrevet

Og det finnes 100 vis av artikler som viser det motsatte. Morsmelk er laget for babyer fra naturens side og er best. Det er alle forskere enige i. Men mme er ett godt, men ikke fullverdig alternativ. Anonymous poster hash: 49d37...10e

Alle forskere? Ikke disse: http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/6942427/Breastmilk-no-better-for-baby-than-formula-scientist-claims.html Verden går heldigvis framover, og de har klart å lage svært gode MME. Så jo, de er fullgodt alternativ. Ulemper er at det er dyrt, ikke like bra for miljøet, mer styr og kan bli mindre kos for mor og barn. Men helsemessig, helt ok

Skrevet

Men nå gidder jeg ikke kontre mer. Jeg skjønner at jeg ikke overbeviser noen, og jeg blir bare deppa over hvor mange som velger å være bastante og nekte for å ta inn våpnene seg at andres valg kan være ok.

Så da forlater jeg diskusjonen og logger ut.

Til dere som bruker MME og har dårlig samvittighet: ikke ha det <3 klem til dere :)

Skrevet

Menneskemelk er best for menneskebarn, kumelk er best for kalver, hestemelk er best for føll osv. Burde virkelig være selvsagt. Men, selvfølgelig kan man overleve på en annen arts melk når man ikke har noe valg. Og de som føler seg uglesett når de tar fram flaska, tror jeg bare innbiller seg at de blir sett stygt på. Jeg har i hvertfall aldri sett at andre har fått stygge blikk og har heller ikke opplevd det selv. Har ammet et barn og gitt flaske til ett. Om jeg noen gang ble sett i nærheten av stygt på, var det vel da jeg ammet offentlig.

Anonymous poster hash: b24d2...1c3

Skrevet

Samme diskusjonen igjen og igjen. Er dere ikke lei?!

Skrevet

Samme diskusjonen igjen og igjen. Er dere ikke lei?!

Er du?

Anonymous poster hash: 53c0f...5fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...