Gå til innhold

Ammemafiaen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Amming er ikke alt. Finnes mange gode mødre som ikke ammer, og mange dårlige som ammer.

Det er særlig i begynnelsen av livet det har store helsefordeler å få i seg morsmelk med tanke på immunforsvaret. Bare ved å få til de første ukene før man går over til MME er 90% av ammefordelene oppnådd.

Grunnen til at WHO er så nazi på amming er at mange barn vokser opp i områder uten rent vann og næringsrik mat. Der dårlige MME-blandinger blandes ut med mye skittent vann (gjerne for tynt, for å få pulveret til å vare lengst mulige vi snakker om fattige mennesker). De vil at mødre i de landene ammer så lenge som mulig, og gjerne i to år. Dette har INGENTING med situasjonen i Norge å gjøre. Om barn her går over til MME etter en, tre eller fem måneder, får tran, og etterhvert supplerer med god, sunn og næringsrik mat er det ingen problemer at barnet ikke ammer.

I Norge er folk så opphengt i amming at ei venninne av meg som fikk brystkreft tidlig i graviditeten og måtte operere bort begge brystene (fordi hun ikke kunne gjennomføre strålebehandling når hun var gravid) fikk mange stygge blir og kommentarer når hun tok fram flaska for sine kjære kjære datter og mirakel. Det gjorde veldig vondt for henne., folk aner ikke hva som ligger bak, de skal bite fra seg og hevde seg. Høns!!!

Og når det gjelder hun som ville slutte å amme etter tre måneder i en annen tråd her, virket hun som en oppegående og hyggelig mor som faktisk tenkte over dette her og ikke tok lett på det. Men jammen skulle hun kakket på av masse bedrevitende høns.

Barnet vokser opp i verdens beste land, har fått morsmelk i tre hele måneder, og vil gå over til en sunn MME blandet med rent vann. Om en til to måneder vil det få sunne fruktblandinger og grøt, jeg SER IKKE PROBLEMET!?

Jeg ser derimot problemet med å presse og mobbe en kvinne til å amme mot sin vilje, slik et hun i verste fall vil føle et hat mot ammingen, og kunne utvikle depresjon. Hva er mest skadelig for ungen?!

Om mor ved å gå over til MME blir mye gladere, sover bedre, kan gå ut og treffe folk og ha det bedre, vil barnet også gagner av det.

Am gjerne ungene deres, men ikke døm andre så lett. Jeg er sikker på at dere også gjør noe feil. Eller er kanskje alle på anonymforum perfekte?

Anonymous poster hash: e1ccc...cb3

Heilt enig!!

Anonymous poster hash: 13257...8a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett så finnes det ingen forskere som mener mme er bedre enn mm. Men det er nesten like bra.

Anonymous poster hash: 49d37...10e

Skrevet

Gidder ikke legge meg på debatten, ville bare si at jeg opplevde press mot å slutte å amme. Jeg ble møtt av himling med øynene og surmuling, etter spørsmål som ble stilt FRA dem om jeg ammet.

Er det liksom greit? Man kan vel da for svingende respektere hverandre og behandle folk skikkelig selv om man har forskjellige meninger?

Så hva så om dere finner linker til artikkler der det svartmaler amming? Kan sikkert finne artikkler om det motsatte.

Men gjett hva? Ungen din er ikke en kalv,  så menneskemelk er vel det beste......!? Men MME er en ERSTATNING, og kan fint brukes det også! Men det får være opp til hver enkelte! 

Hilsen en som ENDELIG har puppene for seg selv og er fornøyd med det ;)

Skrevet

Am gjerne ungene deres, men ikke døm andre så lett. Jeg er sikker på at dere også gjør noe feil. Eller er kanskje alle på anonymforum perfekte?Anonymous poster hash: e1ccc...cb3

Så du har rett til å kalle ammeforkjempere for høns og bedrevitere, mens de ikke har lov å fortelle hvor viktig morsmelk er?

Jo, morsmelk er faktisk best!

L E S D E T J E G S K R E V !

Jeg kalte dem som var ekle mot venninnen min som hadde fått fjernet begge brystene grunnet og ga dattera MME for høns. En mengde kvinner som kakker løs på andre kvinner i flokkmentalitet oppfører seg som høns.

Dessuten synes jeg mange var svært dømmende og ekle mot hun som opprettet en tråd fordi hun ville slutte å amme etter tre måneder

Hadde du satt deg inni det du også, hadde du sett at helsefordeler er stort sett når barnet er nyfødt, og at kritikken mot MME er mest grunnet land der det blandes med skittent vann.

Jeg beklager at du framstår så begrenset og lite reflektert, og kondolerer.

Jeg har lest alt du skrev, desverre er det ingenting som trigger intelligensen min, da det er umulig å diskutere med en idiot.

Det er leit med venninnen din, men hun fikk nok ikke stygge blikk pga at hun gav ungen sin flaske. Hun var bare uheldig å sitte ved siden av deg :nigo:

Herrefred. Hva faen er galt med deg??

Anonymous poster hash: 51e65...d33

Skrevet

Jeg har en baby som ikke klarte å suge rikig og fikk puppevegring allerede på barsel. Jeg måtte pumpe men fikk knapt ut noe, brystene var store så sikkert mye melk men kom knapt melk ut. Etter noen ekstremt slitsomme uker med pumping døgnet rundt og ikke mer melk ut så ga jeg opp. Pluss flere brystinfeksjoner.

Da følte jeg meg kjempe mislykket, verdens dårligste mor. Ammin som er noe av det mest naturlige som finnes skulle jo være superlett, dyr ammer jo. Men også noen dyr mislykkes så barna sulter i hjel. Turte knapt gå ut døra, redd for folks fordommer. Men det gikk supert! Halvparten av de andre i barselgruppa hadde lignende historier. Og får jeg knapt melk med neste baby og at den ikke kan suge rett, da sliter jeg meg ikke ut som sist. Da får babyen pumpet melk i en uke el to og så slutter jeg. Med god samvittighet! Barnet skal ha det bra men det skal også mora! Ei venninne gikk til psykolog etter sine ammeproblemer, fikk ptsd-diagnosen. Og ammet ikke neste. Jeg vet hva jeg skal gjøre med min neste som sagt, men gruer meg til barseloppholdet.

På barsel var det ammenazi, der holdt de oss igjen fordi jeg ikke hadde melk, jeg ble lei og dro, fikk kjeft av hun som var sjefsjordmor på den vakten. Att jeg kunne finne på å dra etter en uke med ammetrøbbel, jeg var så sliten og drittlei, og delte rom med ei som bråket døgnet rundt. Glemmer ikke den jordmora og enkelte andre som nesten kjeftet på meg fordi melka ikke kom ut, mens jeg gjorde akkurat det de ba meg om. Skjønner ikke hva jeg gjorde galt. Pumpet i flere uker, ble aldri mer melk. De oppførte seg som om at babyen min ville dø om jeg ikke ammet, er nesten overrasket over at de ikke ringte barnevernet når vi dro.

Så neste gang skal vi hjem så fort som mulig etter fødsel så lenge vi begge er friske, jeg blir maks en natt om vi begge er friske. Nekter å oppleve det samme ammeregimet igjen, selv om ammingen fungerer. Alle jeg har møtt etter barsel har støttet meg i at jeg sluttet å pumpe, også helsesøster.

Klart bryst er best, men mme er helt greit det og!

Anonymous poster hash: f665f...4f4

Skrevet

Det som er tragisk med norske kvinnfolk er jo at de ser på omskjæring som helt okay, but GUD FORBY at noen ikke ammer! Haha, huff, så kunnskapsløst og tragisk!

Skrevet

Det som er tragisk med norske kvinnfolk er jo at de ser på omskjæring som helt okay, but GUD FORBY at noen ikke ammer! Haha, huff, så kunnskapsløst og tragisk! Anonymous poster hash: 51e65...d33

Dokumenter det da. Har aldri møtt en kvinne som syns at omkjæring er greit.

Skrevet

Det som er tragisk med norske kvinnfolk er jo at de ser på omskjæring som helt okay, but GUD FORBY at noen ikke ammer! Haha, huff, så kunnskapsløst og tragisk! Anonymous poster hash: 51e65...d33

Dokumenter det da. Har aldri møtt en kvinne som syns at omkjæring er greit.

Er da flere tråder her inne hvor man bagatelliserer omskjæring. Alt er liksom greit så lenge det er en gutt. 

Skrevet

Jeg skjønner bare ikke hvor alle møter dette ammepresset hen? Og alle de som visstnok ser stygt på de som gir flaske. Er dere sikre på at det ikke bare er i deres eget hode? Jeg har ammet ett barn, og gitt flaske til neste. Hvorfor er irrelevant, men jeg opplevde verken fantastisk bekreftelse da jeg ammet eller stygge blikk og fordømmelse da jeg ga flaske. Folk bare smilte til meg og min lille baby uansett.

Skrevet

Morsmelk ER sunnest. Uansett hvordan du vrir det. Selvfølgelig skal man ha forståelse for at ikke alle mødre får det til, men å gi seg fordi man "ikke gidder" er virkelig noe jeg blir oppgitt over.   Anonymous poster hash: bed06...472

Nei, om norsmelk er sunnest kommer faktisk HELT an på hva den ammende moren spiser og drikker ;)

Hah!

Anonymous poster hash: 737bf...9d3

Skrevet

Samme diskusjonen igjen og igjen. Er dere ikke lei?!

Er du?

Anonymous poster hash: 53c0f...5fd

Egentlig fullstendig møkk lei, da de samme svarene kommer igjen og igjen. Og diskusjonen som regel alltid ender opp på et idiotisk sidespor.

Skrevet

Aldri brydd meg om andre ammer eller ei, gitt rår når jeg har blitt spurt.

Skal bl ammehjelper når jeg er fedig med å amme mitt fjerde og siste barn, for å hjelpe dem som ønsker hjelp rett og slett.

Morsmelk er bra, økonomisk og lettvint når det går fint med ammingen, men man skal ikke amme for enhver pris.

Noe "ammepoliti" eller "ammemafia" har jeg aldri sett eller opplevd. Har selv sittet offentlig å gitt flaske under en antibiotikakur uten å føle skjeve blikk, følt mer "skjeveblikk" når jeg har ammet...selv om jeg har vært så diskrėt så ovehode mulig.

Hørt av ei som selv ikke ønsket å amme at hun helst ikke ser andre amme forran henne heller...synes det er veldig frekt.

Skrevet

Hva med å gi faan i hva andre sier å mener? Jeg ammet ingen av mine, rett og slett fordi jeg ikke ville! Noen annen grunn trengte jeg ikke. Jordmødrene prøvde på barsel og overtale meg. Jeg sa bare at det er mitt valg, og ikke noe de har noe med. Jeg sa jeg ville ha tabeletter for å stanse melkeproduksjon da jeg hadde mye melk. Det fikk jeg, i de sa ikke noe mer. Man må bare være bestemt og fortelle de i klartekst at det er ikke noe de har noe med. Mitt barn, min kropp og mitt valg! Begge to er friske barn og har vært det i alle år.

Drit i hva andre sier og mener, og stå for ditt eget valg.

Anonymous poster hash: 431b7...6d4

Skrevet

Man ammer sine barn! Så enkelt er det. Det å si at man ikke fikk melk, er ingen grunn. Da har man ikke prøvd hardt nok. Mme burde vært reseptbelagt!

Anonymous poster hash: 33e00...bec

Skrevet

Man ammer sine barn! Så enkelt er det. Det å si at man ikke fikk melk, er ingen grunn. Da har man ikke prøvd hardt nok. Mme burde vært reseptbelagt!

LOL 😂

Skrevet

Ja, gitt. Livet består jo bare av sort/hvitt. Enda godt vi har folk som deg, som kan fortelle sannheten til resten av oss idioter.

Skrevet

Uansett hva diskusjonen handler om, synes jeg folk er for dårlige til å respektere andres valg.

Det er greit å ha en mening om det, men man trenger vel ikke sloss om å være best?

Jeg tenker selv at amming naturlig nok er det beste av de to alternativene hvis mor og barn er psykisk og fysisk friske og greier dert, men heldigvis har vi et godt alternativ til de som ikke kan av en grunn.

Tror det går helt fint med de barna og ja:)

Anonymous poster hash: 51b3e...d0f

Skrevet

Uansett hva diskusjonen handler om, synes jeg folk er for dårlige til å respektere andres valg.

Det er greit å ha en mening om det, men man trenger vel ikke sloss om å være best?

Jeg tenker selv at amming naturlig nok er det beste av de to alternativene hvis mor og barn er psykisk og fysisk friske og greier dert, men heldigvis har vi et godt alternativ til de som ikke kan av en grunn.

Tror det går helt fint med de barna og ja:) Anonymous poster hash: 51b3e...d0f

Tror? Man vet at det går bra med dem. Gi meg ett eksempel på et barn som har opplevd alvorlige konsekvenser av å få MME.

Anonymous poster hash: 7d836...13e

Skrevet

Tror? Man vet at det går bra med dem. Gi meg ett eksempel på et barn som har opplevd alvorlige konsekvenser av å få MME.

Vet du ikke at barn som ikke ammes og får nærhet til mors bryst blir følelsesmessig avstumpet? Veldig ofte voldelige (massedrapsmenn viser seg ofte å ikke ha vært ammet) de evner ikke å være i et nært intimt forhold og utøver ofte vold mot partneren.

Så du MÅ amme ungene dine.

Skrevet

Vet du ikke at barn som ikke ammes og får nærhet til mors bryst blir følelsesmessig avstumpet? Veldig ofte voldelige (massedrapsmenn viser seg ofte å ikke ha vært ammet) de evner ikke å være i et nært intimt forhold og utøver ofte vold mot partneren.

LOL! Du er jo søt da.

Skrevet (endret)

Jeg vet godt at det ikke er så svart/ hvitt, men det virker ikke som du gjør det HI! Jeg kjenner jeg blir irritert av at du kaller oss som ammer for bedrevitende høns!

Jeg har ammet mine barn til de var over to år jeg. Gjør det meg ekkel i dine øyne? For jeg skal love deg at jeg har fått mye dritt for det. Av anti- ammemafiaen..

Endret av Miamimom
Skrevet

LOL! Du er jo søt da.

Dårlig forsøk på å være gøyal.

Jeg SER det nå.

Kniiiis. 🙊

Skrevet

Am gjerne ungene deres, men ikke døm andre så lett. Jeg er sikker på at dere også gjør noe feil. Eller er kanskje alle på anonymforum perfekte?Anonymous poster hash: e1ccc...cb3

Så du har rett til å kalle ammeforkjempere for høns og bedrevitere, mens de ikke har lov å fortelle hvor viktig morsmelk er?

Jo, morsmelk er faktisk best!

L E S D E T J E G S K R E V !

Jeg kalte dem som var ekle mot venninnen min som hadde fått fjernet begge brystene grunnet og ga dattera MME for høns. En mengde kvinner som kakker løs på andre kvinner i flokkmentalitet oppfører seg som høns.

Dessuten synes jeg mange var svært dømmende og ekle mot hun som opprettet en tråd fordi hun ville slutte å amme etter tre måneder

Hadde du satt deg inni det du også, hadde du sett at helsefordeler er stort sett når barnet er nyfødt, og at kritikken mot MME er mest grunnet land der det blandes med skittent vann.

Jeg beklager at du framstår så begrenset og lite reflektert, og kondolerer.Anonymous poster hash: e1ccc...cb3

Haha, og du dømmer ikke? Høns, ammemafia o.s.v. Lurer virkelig på din alder....:-) Var det begrenset og lite reflektert du sa? Kanskje du bør ta en titt i speilet og se de DU dømmer?

Anonymous poster hash: 1b393...995

Skrevet

Det jeg reagerte på i den tråden hi referer til, er at hun som ønsket å slutte og amme, opplevde ammingen som problemfritt. Mme er jo som ordet beskriver, en erstatning, og som forskere påpeker, under riktige forutsetninger, jevngod med mm. Men selv med rent vann og riktig dosering, så er det enda et mye større hygieneaspekt å tenke på. Et flasken ren nok, er vannet kokt, hvordan oppbevares flasker, pulver, evnt ferdigkokt vann? Når man ammer så gjelder i all hovedsak normal personlig hygiene. Så når folk som opplever at ammingen går knirkefritt, ønsker å oppgi det som faktisk er best egnet for babyen, så må jeg innrømme at jeg tenker mitt. MEN jeg er enig med hi i denne tråden, det er ikke min sak hva andre ønsker å mate ungene sine med, så jeg holder kjeft.

Skrevet

Jeg vet godt at det ikke er så svart/ hvitt, men det virker ikke som du gjør det HI! Jeg kjenner jeg blir irritert av at du kaller oss som ammer for bedrevitende høns!

Jeg har ammet mine barn til de var over to år jeg. Gjør det meg ekkel i dine øyne? For jeg skal love deg at jeg har fått mye dritt for det. Av anti- ammemafiaen..

HI igjen her... Les det jeg skrev da.. Jeg skrev ikke at de som ammet var bedrevitende høns, jeg skrev at de som mobber og presser dem som IKKE ammer er det. Jeg vil jo selv amme, og skrev det i hovedinnlegget, leste du ikke det? Kjære deg, hvor har du det fra at jeg synes du er ekkel som ammer? Om jeg synes rasister er ekle betyr det ikke at jeg synes hvite mennesker er ekle (og jeg er hvit selv). Forstår du? Jeg kan ville amme og mene et det er fint å amme, og LIKEVEL være motstander av å gi dem som ikke ammer masse tyn for det.

Synes det er trist at du føler at jeg kritiserte deg som ammer, for det var ikke deg dette var myntet på, det var dem som presser og mobber dem som ikke ammer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...