Gå til innhold

alkohol i barnedåp

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min familie tror jeg ingen har tenkt tanken på å servere alkohol i dåp, mens i min manns familie ble det kjøpt inn vin med den største selvfølge. Hos oss tror jeg forskjellen ligger i at det alltid har vært barn i min familie, vi har hele spekteret av ulike aldre, mens min mann var yngst i sin slekt fram til neste generasjon begynte å dukke opp da han var 27. De har dermed et litt annet syn på familiesammenkomster enn vi har i vår, da barna alltid har vært i fokus.

Anonymous poster hash: 04b41...6b7

Mener du at barna er mer i fokus hvis man drikker brus til snittene?

Nei. Men i hans familie var dåpsbarnet første barnet på 27 år, og dermed er lange middager med vin koselig og normalt. I min familie er det mange flere barn enn voksne, og det har alltid vært mange barn. Dermed har vi ikke så lange middager i dåp (vi har det i konfirmasjon, men da også uten alkohol), men mer fokus på barna med leker osv. Dåpsbarnet kunne jo ikke brydd seg mindre om selskapet, så jeg tenker at det er naturlig å legge opp selskapet etter de resterende gjestene.

I hans familie har det de siste årene kommet flere barn, og nå kortes middagene ned her også. Og dermed blir det mindre vindrikking.

Anonymous poster hash: 04b41...6b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når hedesgjesten ikke kan drikke alkohol så synes jeg ikke vi andre skal det heller. hvorfor må man på død og liv drikke alkohol i enhver anledning.

Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke problemet med å ta et glass vin eller to selvom det er barn tilstede (eller på en søndagslunch/dåp for den saks skyld).

Det er jo ikke snakk om store mengder. Man viser da måtehold. Å drikke seg "dritings" er blodharry.

Skrevet

Jeg ser ingen problemer med å tilby øl og vin i tillegg til mineralvann.

Anonymous poster hash: 7cd03...1d6

Skrevet

Serverer god alkoholfri drikke både til dåp, bursdager, konfirmasjon, jul og nyttårsaften.

Anonymous poster hash: 180cb...f51
Skrevet

Vi hadde det ikke, og på det tidspunktet hadde jeg syntes det var totalt utenkelig. Nå har jeg et annet (sunnere vil jeg si) forhold til alkohol og syns ikke det hadde vært merkelig verken å servere eller nyte i en barnedåp.

Skrevet

Vi hadde alkohol til maten i vår datters navnefest. Vi hadde hageselskap en dag og sermonien dagen ettet. Halve selskapet var franskmenn og det ble servert litt vin til middagen. Det er mange som klarer å nyte et glass vin til maten uten å bli fulle ;)

Anonymous poster hash: 5d834...773

Skrevet

Stakkars de som er gjest hos deg.

Serverer god alkoholfri drikke både til dåp, bursdager, konfirmasjon, jul og nyttårsaften.

Anonymous poster hash: 6ec08...e69

Skrevet

Stakkars de som er gjest hos deg.

Serverer god alkoholfri drikke både til dåp, bursdager, konfirmasjon, jul og nyttårsaften.

Anonymous poster hash: 6ec08...e69

Slike kommentarer som dette blir for dumt. "Stakkars de som er gjest hos deg!"

Jamen hva vet du om det? Har du kjennskap til anonym sin familie? Kanskje de har det så gøy sammen, at enhver gjest har fått nye smilerynker på slutten av kvelden. Og HELT uten alkohol.

Det er ikke synd i mennesker som ikke får alkohol.

Det er synd i mennesker som sulter ihjel, er på flukt, mangler et sted å bo, sliter med rusavhengighet eller mennesker som er helt alene. Det er IKKE synd på mennesker som må gå gjennom en dåpsdag uten øl.

Det er ingen "Stakkars" her. 

Anonymous poster hash: e45c3...86b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...