Gå til innhold

Kronprisparet sender barna til privatskoler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt ok. Foreldrene bestemmer over sine egne barn.

Flere rundt i nabolaget vårt også som har barna på privatskole.

Ja, foreldre bestemmer over egne barn.

Men jeg kan ikke bestemme at barna mine skal gå på privatskole, da vi ikke har råd til det.

Er det riktig at barn med pengesterke foreldre skal få gå på bedre skoler, enn barn av mindre bemidlede foreldre? Det er jo ikke bare snakk om å "bestemme" noe, det er snakk om ulike muligheter.

Anonymous poster hash: 51a0a...1b7

hva er det folk tror? det er ikke nødvendigvis dyrt med privatskoler i Norge fordi de mottar offentlig støtte. SFO koster mer en de fleste privatskoler....Jeg er alenemor og sender barna på privatskole, nettopp fordi jeg prioriterer det og verdsetter en god utdanning!

Anonymous poster hash: e232a...81e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De blir jo selve symbolet på at det faktisk er klasseforskjeller her til lands da, og at det faktisk ikke "like muligheter for alle".

De med penger kan ha barna sine på de beste skolene, mens de med mindre penger må ta til takke med et dårligere offentlig tilbud. Litt sånn som i resten av verden, men som Norge har tradisjon for å kjempe imot.

Men det du sier går jo i mot HELE ideen med monarkiet, de blir født til et privilegert liv opphøyd alle andre, må tituleres i offentligheten, bukkes og neier for, bærer vesker til 100.000,- kroner, tiaraer med gull og diamanter, bor på et slott og voktes døgnet rundt. Men offentlig skole skal de jaggu gå på, for vi er ikke vant med forskjeller i Norge? Når ble dette logisk?

Anonymous poster hash: 7d8c6...ad1

Og dette er grunnen til at jeg er mot monarkiet. Jeg synes ikke det er riktig at man kan fødes inn i en rolle der man skal tituleres, bukkes for og få masse penger. En slik rolle bør man gjøre seg fortjent til.

Helt enig. Jeg er i mot monarkiet selv, men fatter ikke hvorfor man skal henge seg opp i skolevalg når de har så mange andre (syke) privilegier i utgangspunktet og likevel er milevis unna hvermannsen. Og om monarkiet skal opprettholdes kan man like gjerne sende en fremtidig dronning som skal jobbe og representere i hele verden på en internasjonal skole. Hvorfor skal man late som at denne familien er som alle andre norske familier?

Anonymous poster hash: 7d8c6...ad1

Ja jeg ser hva du sier. Det blir sånn enten-eller. Tror dette med likhet med tanke på skole og utdanning sitter dypt i den norske folkesjela. Men er enig med deg i at det er rart man kun reagerer på skolevalg, og ikke de andre privilegiene kongefamilien fødes inn i.

Skrevet

Men jeg kan ikke bestemme at barna mine skal gå på privatskole, da vi ikke har råd til det.

Er det riktig at barn med pengesterke foreldre skal få gå på bedre skoler, enn barn av mindre bemidlede foreldre? Det er jo ikke bare snakk om å "bestemme" noe, det er snakk om ulike muligheter.

hva er det folk tror? det er ikke nødvendigvis dyrt med privatskoler i Norge fordi de mottar offentlig støtte. SFO koster mer en de fleste privatskoler....Jeg er alenemor og sender barna på privatskole, nettopp fordi jeg prioriterer det og verdsetter en god utdanning!

Hvis "alle" har råd til å betale 2-3000 ekstra i måneden for privatskole, hvorfor kan ikke alle bare trekkes 2-3000 mer i måneden i skatt som øremerkes opprusting av de offentlige skolene? Så for alle barn like gode skoler?

Skrevet

Hvis "alle" har råd til å betale 2-3000 ekstra i måneden for privatskole, hvorfor kan ikke alle bare trekkes 2-3000 mer i måneden i skatt som øremerkes opprusting av de offentlige skolene? Så for alle barn like gode skoler?

Ja, hvorfor ikke? Jeg hadde med glede betalt 2-3000 mer i skatt i måneden for å sørge for bedre skolegag for alle norske barn!

Skrevet

Kongen sitter i statsråd med makteliten i Norge. Der blir det vedtatt hvor mye offentlige skoler får, lover og regler for skoler osv. Og så er ikke den norske skolen bra nok for egne slektninger? Hvor ble det av de folkelige kongelige?

Anonymous poster hash: b4af0...886

Skrevet (endret)

Det hadde virkelig jeg valgt også. Dvs, jeg har barna på privatskole, bare en som er noen hakk rimeligere. Alenemor her også, i lavtlønnet yrke som ikke mottar barnebidrag engang.

Endret av Mandala
Skrevet

Kongen sitter i statsråd med makteliten i Norge. Der blir det vedtatt hvor mye offentlige skoler får, lover og regler for skoler osv. Og så er ikke den norske skolen bra nok for egne slektninger? Hvor ble det av de folkelige kongelige?

Anonymous poster hash: b4af0...886

du vet at de kongelige ikke har politisk innflytelse eller?

Skrevet

Det jeg reagerer på, er at de tar ut ungene av skolen nå, og bort fra kjent miljø og venner. Kunne de ikke vente til de skulle begynne på ungdomsskolen? SM har vel bare gått 2 år på skolen?

Anonymous poster hash: 67613...16f
Skrevet

OK, jeg ser at mange reagerer på at de sender et signal på at den norske offentlige skolen ikke er bra nok. Men det er den jo faktisk ikke! Sorry, om jeg tråkker mange på tærne her, men har selv gått på offentlig norsk skole og på privat skoler, og forskjellen er enorm!!!!!! På norske offentlige skoler må du skli inn i gjennomsnittet for at man skal få noe ut av det, hverken mer eller mindre. Håper det sender et signal på at enhetsskolen i Norge er for snevert.

Jeg ønsker det absolutt beste for barna mine, og sender de på privat skole. Det handler ikke om økonomi, for de aller fleste i dette landet hadde hatt råd til å sende barna sine på privat skole (den internasjonale i Oslo er vel den dyreste), men det ligger på mellom 1000- 2000 i måneden på de fleste private skoler. Det handler heller ikke om rasisme, som noen har pekt til, for majoriteten av barna på privatskoler er av utenlandsk opprinnelse. Jeg skal ofre mye (les: ferier, bil etc.) for å gi barna mine muligheten til å utvikle seg til sitt fulle potensiale!

Det handler ikke om snobberi, men om å verdsette utdanning og sette pris på at barna lærer mer enn bare å lese og skrive, men å utvikle seg som tenkende mennesker og at de blir sett av en lærer som har tid til hver enkelt elev.

Oj, oj, oj.. Jeg har vært lærer på en privat skole utenfor Oslo i 14 år nå. Du glamoriserer virkeligheten veldig! Vi har jammen meg like stort arbeidspress som lærerne i den offentlige skolen. Vi har ikke mer tid pr elev enn hva de har i det offentlige. Virkelig ikke!

Det er mange elever, tross gode resultater etc, som er triste fordi de ønsker selv å gå på skole med barn fra nabolaget hjemme. Det å føle seg utenfor, ikke bli invitert i samme bursdager, glede seg til samme skolesvslutninger etc.

Oftest er barna på privat skole fra andre bydeler, har andre nasjonaliteter etc. Barna får ikke samme minnene fra grunnskolen da mange flytter hjem, mange går bare en tidsbestemt periode på privat skole mm.

Anonymous poster hash: a0054...ee7

Skrevet

OK, jeg ser at mange reagerer på at de sender et signal på at den norske offentlige skolen ikke er bra nok. Men det er den jo faktisk ikke! Sorry, om jeg tråkker mange på tærne her, men har selv gått på offentlig norsk skole og på privat skoler, og forskjellen er enorm!!!!!! På norske offentlige skoler må du skli inn i gjennomsnittet for at man skal få noe ut av det, hverken mer eller mindre. Håper det sender et signal på at enhetsskolen i Norge er for snevert.  Jeg ønsker det absolutt beste for barna mine, og sender de på privat skole. Det handler ikke om økonomi, for de aller fleste i dette landet hadde hatt råd til å sende barna sine på privat skole (den internasjonale i Oslo er vel den dyreste), men det ligger på mellom 1000- 2000 i måneden på de fleste private skoler. Det handler heller ikke om rasisme, som noen har pekt til, for majoriteten av barna på privatskoler er av utenlandsk opprinnelse. Jeg skal ofre mye (les: ferier, bil etc.) for å gi barna mine muligheten til å utvikle seg til sitt fulle potensiale!  Det handler ikke om snobberi, men om å verdsette utdanning og sette pris på at barna lærer mer enn bare å lese og skrive, men å utvikle seg som tenkende mennesker og at de blir sett av en lærer som har tid til hver enkelt elev.  Anonymous poster hash: e232a...81e

Enig med deg. Og barnet vårt skal starte i internasjonal bhg og skal gå på internasjonalnskole. MEN, nå er ikke jeg kongelig eller en annen offentlig person som er representant for Norge. Jeg synes det blir dumt at de velger privat, da det sender signaler om at den offentlige skolen ikke er bra nok. (Noe jeg synes, men jeg er en privat person) Da synes jeg de kan sette igang tiltak for å få det bedre i den offentlige skolen.

Og i tilegg så er det folket som betaler for skolen, de kunna om ikke noe annet ha valgt en billigere privat skole.

Skrevet

Nå vet ikke vi den egentlige grunnen til at de gjør dette. Kanskje barna ikke trives på den skolen hvor de går og selv ønsker å bytte? Kanskje de har en konflikt med rektor om noe? Barna blir mobbet?

De kan ha mange grunner vi ikke kjenner til

Skrevet

Jeg har alltid gått på privatskole (utland) og sønnen vår vil trolig gå på privatskole når vi flytter tilbake til Norge. Likevel stusser jeg over valget til kronprinsparet. Mer enn at det er privat, synes jeg at det er uheldig at de velger en "fremmed" skole. Jeg kjenner ikke OIS, men på slike skoler pleier man å følge britisk eller amerikansk program, det er lagt lite vekt på norsk historie, samfunnsfag og språk. Hvis det er noen som burde være sterke på disse fagene, burde det vel være kongefamilien, derfor synes jeg at signaleffekten er uheldig. Det er også stor gjennomtrekk på disse skolene ettersom mange som går der har foreldre som er mobile i jobbsammenheng. Om de hadde sendt dem på IB-linjen i norsk skole og senere sendt dem på universitet i utlandet, ville jeg ikke hatt samme reaksjon. Det ville også vært helt annet om de sendte barna på en privatskole basert på pedagogikk, som Montessori.

Ang. kostanden, er det ikke slik at de får det refundert "på regning", de får penger tildelt på årlig basis og bruker de som de ønsker. For alle praktiske formål, betyr det vel at noen må kjøpe færre håndvesker for å betale skolepengene, jeg synes ikke det er en dum prioritering i det store og hele.

Anonymous poster hash: a40ab...7b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...