Gå til innhold

Kronprisparet sender barna til privatskoler

Anbefalte innlegg

Gjest Julia1984
Skrevet

Vi har råd til privatskoler til barna, men synes det er trist når da barna ikke ville gått på samme skole som alle nabobarna.

Nå er nærskolen til mine barn fantastisk også!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn som Norge har blitt, og ikke minst oslo, så forstår jeg de veldig godt. Oslo er ikke hva det engang var, og hvis jeg kunne hatt barna mine i ett litt mer "kontrollert" miljø, så hadde jeg gjort det. Og dette er barn som trenger litt ekstra beskyttelse, pga rollen de faktisk har. Så et helt ok valg! Anonymous poster hash: 828f0...db2

De bor i Asker. I et fint og trygt område og med en god nær skole. Asker er utenfor oslo, ikke ghetto oslo.Anonymous poster hash: 4015b...4cd
Nettopp, de bor ikke i oslo men et svært veletablert område med normale, godt ressurssterkte familier. Kunne vært hvor som helst i landet, laaangt fra noe ghetto hehe, vært i asker eller?

Jeg synes det sender veldig dårlige signaler, dessverre. Hvorfor er ikke den offentlige skolen god nok for dem? De er forbilder og skaper trender. Det eneste argumentet jeg kan se, er at barna går på engelskspråklig skole, noe som vil være en fordel for barna som naturlig nok vil trenge slike språkkunnskaper pga sin arv.

Anonymous poster hash: 9333e...e0b

Jeg bor i Asker og min eldste går på Jansløkka skole. Flott skole!

Anonymous poster hash: a0054...ee7

Skrevet

Det er jo det NORSKE kongehus det er snakk om, de norske bør da gå på norske skoler, og lære seg skikkelig norsk. Det er jo det norske folk de skal representere, og da ikke bare i utlandet, men de har da nasjonale oppdrag, de bør kjenne sitt folk og sitt land og vårt system.

Dessuten er det jo temmelig forringende for de internasjonaleskolene når de fylles opp med norske barn, de blir ikke da særlig internasjonale.

Anonymous poster hash: 2e00d...305
Skrevet

Når vi godkjenner skulane må vi også godkjenne at dei har elevar.

Skrevet

Sier som Gravidzilla; heller privatskoler enn engleskoler….

Skrevet

Helt ok. Foreldrene bestemmer over sine egne barn.

Flere rundt i nabolaget vårt også som har barna på privatskole.

Skrevet

Det første jeg tenkte var at de ikke synes den norske offentlige skolen er bra nok, og jeg tror dessverre det er det signalet de sender ut også.

Hvis det var pga at ungene skal snakke flytende engelsk så kan de ha engelskspråklig au pair. Den engelske grammatikken lærer man veldig bra på den norske offentlige skolen og både kronprinsen, kronprinsessen og Märtha snakker veldig bra engelsk.

(Det hadde vært mer imponerende om skolen de valgte var en nynorsk-skole)

Anonymous poster hash: ec101...e2d

Skrevet

Det første jeg tenkte var at de ikke synes den norske offentlige skolen er bra nok, og jeg tror dessverre det er det signalet de sender ut også.

Hvis det var pga at ungene skal snakke flytende engelsk så kan de ha engelskspråklig au pair. Den engelske grammatikken lærer man veldig bra på den norske offentlige skolen og både kronprinsen, kronprinsessen og Märtha snakker veldig bra engelsk.

(Det hadde vært mer imponerende om skolen de valgte var en nynorsk-skole)

Anonymous poster hash: ec101...e2d

Kanskje det er veldig greit at de sender det signalet? For det er fader meg ikke alle norske skoler som er så innmari bra. Råtner på rot, bygningene ramler sammen, miljøet er dårlig og for få lærere mange steder. Er det noe å trakte etter?

Kanskje det er den norske enhetsskolen det er noe i veien med, og ikke kronprinsparet.

Anonymous poster hash: 18c19...ddf

Skrevet

Det er jo ikke rart. KS knuser jo den offentlige skolen nå slik at kvaliteten der vil bli skikkelig dass. Hadde byttet til privatskole selv dersom jeg hadde hatt råd.

Anonymous poster hash: 5dd78...95a
Skrevet

De fleste her ser ut til at de hadde valgt privat skole om de hadde råd........ja ja.

Anonymous poster hash: aa850...f4d
Skrevet

Da tenker jeg rett og slett at når folk som det velger privatskoler, så sier det seg selv at det offentlige ikke er godt nok! 
Ville gjort det samme om vi hadde hatt råd til det.

Anonymous poster hash: 1a133...c39
Skrevet

Det er jo vi som betaler skolegangen deires.

Anonymous poster hash: d8986...24e

Skrevet

Betaler deres, men har ikke råd selv

Anonymous poster hash: aa850...f4d
Skrevet

Det koster ikke mer enn det koster staten for ei alenemor som ikke gidder å jobbe. Jeg kan ikke si til late mødre at det er MINE penger hun rutter med?

Det er norges neste dronning det er snakk om. Takk gud for at de ønsker å skolere henne til et nivå som gjør henne i stand til å håndtere rollen hun er født inn i.

Anonymous poster hash: 6a832...69f

Skrevet

Jeg synes det er synd og jeg synes absolutt de sender ut et signal om at den offentige skolen ikke er god nok. Det er vedt å merke seg at kronprinsparet tidligere har gjort et STORT poeng av å velge Jansløkka som nærskolen for sine barn framfor f.eks Asker skole som kronprinsen selv gikk på. De har på alle måter frontet hvor viktig det er for barna å være i sitt lokalmiljø med sin naturlige omgangskrets fra nærmiljøet!

Og plutselig er ikke det så viktig lenger. De velger sågar to ulike skoler til sine barneskolebarn, og det eneste argumentet jeg har sett komme fram i dag er fokus på bedre engelskkunnskapet. DET kunne de fint fått til med helt andre midler enn å ta de ut av den offentlige skolen!

Dersom familien hadde vært en svoren tilhenger av en bestemt pedagogisk platform (f.eks Montessori), så kunne jeg forstått poenget. Men det har de ikke vært - iallefall ikke offentlig. Og de har jo heller ikkle valgt å putte begge barna på montessoriskolen.

Når det gjelder finansiering, så er det også problematisk all den tid kronprinsparets inntekter faktisk kommer fra det offentlige. Ja, kongefamilien har formue. Men det gjelder vel ikke i særlig grad kronprinsfamilien. MM er iallefall ikke selv formuende. Skaugum ble i sin tid gitt til kronprinsfamilien fra folket. Landstedet i kristiansant får de låne fra det offentlige, mens de eier vel selv et par hytter. Er det da Kongen som skal finansiere skolegangen til kronsprinsbarna?

Anonymous poster hash: 90466...1f6
Skrevet

Jeg synes det er synd og jeg synes absolutt de sender ut et signal om at den offentige skolen ikke er god nok. Det er vedt å merke seg at kronprinsparet tidligere har gjort et STORT poeng av å velge Jansløkka som nærskolen for sine barn framfor f.eks Asker skole som kronprinsen selv gikk på. De har på alle måter frontet hvor viktig det er for barna å være i sitt lokalmiljø med sin naturlige omgangskrets fra nærmiljøet!

Og plutselig er ikke det så viktig lenger. De velger sågar to ulike skoler til sine barneskolebarn, og det eneste argumentet jeg har sett komme fram i dag er fokus på bedre engelskkunnskapet. DET kunne de fint fått til med helt andre midler enn å ta de ut av den offentlige skolen!

Dersom familien hadde vært en svoren tilhenger av en bestemt pedagogisk platform (f.eks Montessori), så kunne jeg forstått poenget. Men det har de ikke vært - iallefall ikke offentlig. Og de har jo heller ikkle valgt å putte begge barna på montessoriskolen.

Når det gjelder finansiering, så er det også problematisk all den tid kronprinsparets inntekter faktisk kommer fra det offentlige. Ja, kongefamilien har formue. Men det gjelder vel ikke i særlig grad kronprinsfamilien. MM er iallefall ikke selv formuende. Skaugum ble i sin tid gitt til kronprinsfamilien fra folket. Landstedet i kristiansant får de låne fra det offentlige, mens de eier vel selv et par hytter. Er det da Kongen som skal finansiere skolegangen til kronsprinsbarna?

Anonymous poster hash: 90466...1f6

Skaugum vart ikkje gitt av folket, men av tidlegare eigar.
Skrevet

Jeg gikk på privatskole som barn og det er ingen tvil om at den sikkert var bedre enn den offentlige, men jeg likte det ikke ifht de andre barna i nabolaget. Følte meg ofte utenfor:-(

Anonymous poster hash: fdbf4...6a8

Skrevet

Helt ok. Foreldrene bestemmer over sine egne barn.

Flere rundt i nabolaget vårt også som har barna på privatskole.

Ja, foreldre bestemmer over egne barn.

Men jeg kan ikke bestemme at barna mine skal gå på privatskole, da vi ikke har råd til det.

Er det riktig at barn med pengesterke foreldre skal få gå på bedre skoler, enn barn av mindre bemidlede foreldre? Det er jo ikke bare snakk om å "bestemme" noe, det er snakk om ulike muligheter.

Anonymous poster hash: 51a0a...1b7

Skrevet

De blir jo selve symbolet på at det faktisk er klasseforskjeller her til lands da, og at det faktisk ikke "like muligheter for alle".

De med penger kan ha barna sine på de beste skolene, mens de med mindre penger må ta til takke med et dårligere offentlig tilbud. Litt sånn som i resten av verden, men som Norge har tradisjon for å kjempe imot.

Men det du sier går jo i mot HELE ideen med monarkiet, de blir født til et privilegert liv opphøyd alle andre, må tituleres i offentligheten, bukkes og neier for, bærer vesker til 100.000,- kroner, tiaraer med gull og diamanter, bor på et slott og voktes døgnet rundt. Men offentlig skole skal de jaggu gå på, for vi er ikke vant med forskjeller i Norge? Når ble dette logisk?

Anonymous poster hash: 7d8c6...ad1

Skrevet

Synes de skal få gjøre akkurat som de vil. Så lenge vi avskaffer kongehuset.

Skrevet

De blir jo selve symbolet på at det faktisk er klasseforskjeller her til lands da, og at det faktisk ikke "like muligheter for alle".

De med penger kan ha barna sine på de beste skolene, mens de med mindre penger må ta til takke med et dårligere offentlig tilbud. Litt sånn som i resten av verden, men som Norge har tradisjon for å kjempe imot.

Men det du sier går jo i mot HELE ideen med monarkiet, de blir født til et privilegert liv opphøyd alle andre, må tituleres i offentligheten, bukkes og neier for, bærer vesker til 100.000,- kroner, tiaraer med gull og diamanter, bor på et slott og voktes døgnet rundt. Men offentlig skole skal de jaggu gå på, for vi er ikke vant med forskjeller i Norge? Når ble dette logisk?

Og dette er grunnen til at jeg er mot monarkiet. Jeg synes ikke det er riktig at man kan fødes inn i en rolle der man skal tituleres, bukkes for og få masse penger. En slik rolle bør man gjøre seg fortjent til.

Skrevet

Og dette er grunnen til at jeg er mot monarkiet. Jeg synes ikke det er riktig at man kan fødes inn i en rolle der man skal tituleres, bukkes for og få masse penger. En slik rolle bør man gjøre seg fortjent til.

Helt enig. Jeg er i mot monarkiet selv, men fatter ikke hvorfor man skal henge seg opp i skolevalg når de har så mange andre (syke) privilegier i utgangspunktet og likevel er milevis unna hvermannsen. Og om monarkiet skal opprettholdes kan man like gjerne sende en fremtidig dronning som skal jobbe og representere i hele verden på en internasjonal skole. Hvorfor skal man late som at denne familien er som alle andre norske familier?

Skrevet

OK, jeg ser at mange reagerer på at de sender et signal på at den norske offentlige skolen ikke er bra nok. Men det er den jo faktisk ikke! Sorry, om jeg tråkker mange på tærne her, men har selv gått på offentlig norsk skole og på privat skoler, og forskjellen er enorm!!!!!! På norske offentlige skoler må du skli inn i gjennomsnittet for at man skal få noe ut av det, hverken mer eller mindre. Håper det sender et signal på at enhetsskolen i Norge er for snevert. 

Jeg ønsker det absolutt beste for barna mine, og sender de på privat skole. Det handler ikke om økonomi, for de aller fleste i dette landet hadde hatt råd til å sende barna sine på privat skole (den internasjonale i Oslo er vel den dyreste), men det ligger på mellom 1000- 2000 i måneden på de fleste private skoler. Det handler heller ikke om rasisme, som noen har pekt til, for majoriteten av barna på privatskoler er av utenlandsk opprinnelse. Jeg skal ofre mye (les: ferier, bil etc.) for å gi barna mine muligheten til å utvikle seg til sitt fulle potensiale! 

Det handler ikke om snobberi, men om å verdsette utdanning og sette pris på at barna lærer mer enn bare å lese og skrive, men å utvikle seg som tenkende mennesker og at de blir sett av en lærer som har tid til hver enkelt elev. 

Anonymous poster hash: e232a...81e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...