Gå til innhold

September 2014 rugeres skravletråd

Anbefalte innlegg

Tipptopp: jo mer du nevner kake jo mer får jeg lyst på!! Nam nam...

Snakket med gynekologen i dag og snakket om bekymringen rundt det legen sa sist om 42+ 3 som overtid. Og hun ble overrasket og sa at det ikke stemte, så på dagen 42 uker skal det være.

Jeg nevne også alder, men der hadde hun ingenting å si, selv om alle anbefalinger om tidl igangsettelse er man over 35. Men nei, det ville hun ikke høre på.

Så nå går det mot ny overtidskontroll på mandag, og igangsetting på torsdag. Så innen meste helg er jeg mamma igjen💗.

Klarer fint å vente på det. Og håper selvfølgelig at det skjer før og av seg selv!! Kroppen har jo startet det hele før.

Positivitet lenge leve👍👍👍👍!

Fortsetter under...

Hehe ja er enig med deg der vips :)

Krever endel viljestyrke å ikke spise bunnene jeg lager. Gravidtroller kjemper godt mot viljestyrken kjenner jeg.

Har også ett lite mini-troll som gråter sine krokodilletårer over at hun ikke får spise røra på muffinsene og at de står i ovnen slik at hun ikke får tak på de.

Blir vel enda fler tårer og hyl og grin når hun ikke kan få de når de er ferdige heller.

Men jeg vet jeg har litt for mye røre, så hun skal få muffinsene som blir laget av det. Men hun må nok pent vente :)

Hehe ja er enig med deg der vips :)

Krever endel viljestyrke å ikke spise bunnene jeg lager. Gravidtroller kjemper godt mot viljestyrken kjenner jeg.

Har også ett lite mini-troll som gråter sine krokodilletårer over at hun ikke får spise røra på muffinsene og at de står i ovnen slik at hun ikke får tak på de.

Blir vel enda fler tårer og hyl og grin når hun ikke kan få de når de er ferdige heller.

Men jeg vet jeg har litt for mye røre, så hun skal få muffinsene som blir laget av det. Men hun må nok pent vente :)

Vips77: Krysser fingrene for deg og alle andre at naturen starter av seg selv :) Positivitet hjelper!!

Tipptopp: Slik jeg har skjønt det, varierer maksgrensa på overtid fra fylke til fylke. I fylket jeg bor, blir man igangsatt hvis man er fra dag 12 over termin.

Atanih: Jeg har også kjent litt på dette med at nå er det ingen vei tilbake, har vært litt nervøs i det siste, men prøver å huske hva jordmor sa på timen i dag.

12.september i dag, selveste termindagen min, uke 40+2, noe som føles helt uvirkelig ettersom jeg har vært i ventemodus siden uke 37 som var den 20.august. Nå prøver jeg å være mer "likegyldig" og tenke "hun kommer når hun kommer". Var på siste jordmortime i dag. Jeg var spent siden det var en annen jordmor enn hun jeg har gått fast til. Det viste seg at jordmoren i dag var skikkelig dyktig, engasjert og helt i 100, hakket bedre enn hun jeg har gått fast til. Hun var så engasjert og jeg hadde litt spørsmål så jeg var inne i 50 minutter! Urin,blodtrykk,fosterlyd og mål var helt i orden :) Vi fikk snakket om både fødsel og barsel, synd samboer ikke hadde mulighet å være med pga mye fram og tilbake fra jobb.

Jordmor sa at jeg måtte ikke finne på å være redd og at det kom til å gå så fint, samt at jeg måtte huske hvis jeg mistet motet at hun hadde lovet meg at jeg kom til å klare det :) Hun sa også at jo verre riene kjennes, dess bedre, for jo sterkere rier, jo mer åpning. Hehe, hun sa jeg kunne sammenlikne det må å måke snø, at jo mer jeg jobbet, jo nærmere var målet og at jeg måtte innstille meg på steinhardt arbeid, men selv om jeg tror jeg ikke har mer å gi, har man alltid et lite ekstra lager å ta av :)

Hun hadde 4 barn selv så hun har god erfaring. I tillegg sa hun at det er umulig å vite når baby kommer, for hun hadde født de ulike babyene til vidt ulike "tidspunkt", alt fra uke 37 til 42 og at arv ikke nødvendigvis har noe betydning.

Til slutt ønsket hun meg lykke til og ga meg "high five" på at dette ville gå utmerket :)

Jordmor bestilte også triveselskontroll på sykehuset om en uke. Hun var veldig opptatt av at dette kalles trivselskontroll og ikke overtidskontroll :P Krysser hver celle i kroppen på at lilletøtta er født før den tid!!!! :)

Søsteren min har bursdag 16.september, så den datoen synes jeg hun kan holde seg unna, men det som skjer det skjer :) Får melding nesten hver morgen fra søsteren min der hun inndirekte spør om lilletøtta fortsatt er "innabords", hehe.

Har ikke hatt noe antydning til vann i kroppen til nå :)

Når jeg legger meg for kvelden, kjennes det ut som jeg må tisse konstant. Hjelper ikke gå på do heller. Flere som har det sånn?

I går og i dag har lilletøtta vært spinnvill, til tider ubehagelig bevegelser. Rastløsheten når vel henne også :)

Svigerfar var nettopp innom med nyplukkete bringebær, nam :)

Ønsker alle en fin ruge/fødedag :) I disse tider kan alt skje :)

Annonse

Tusentakk jenter :D

Riene kommer enda, men de kom plutselig sjeldnere etter jeg laget middag, ryddet ut/inn av oppvaskmaskin og spiste. Så kom de oftere når jeg la meg ned for å slappe av. Før de roet seg mere så jeg fikk sluknet litt.

Var netopp på wc å fikk litt friskt blod på pappiret..

Fått mere "knip" i magen nå så de har endret litt karakter.

Litt mere au nå. Magen er helt gåen når jeg går. Føles mørbanka.

Og takene kommer oftere igjen. Har tatt på meg binn nå, for å følge med på tilstanden der nede.

Og i tilfelle det plutselig skulle komme fostervann så vet jeg det, og kan bevise det på sykehuset.

Jeg nekter å dra noe sted før det er så vondt at jeg ikke tørr å være hjemme, eller at vannet går. Vil ikke at jeg skal bli sent hjem. Eller at det skal stoppe opp forde jeg drar inn for tidlig ;)

Annonse

Har våre ute, og godt tur med Sambo.

Nydelig kveld :wow: Jeg svetter sånn av dette at luft var skikkelig godt :knegg:

Ble noen stopp å pust på turen vår, men var så deilig, og forfriskende.

Og lettelse, og se at det kommer jevnt å trutt når jeg går også :jupp:

Jeg håper de tar seg enda mere opp så jeg kan føle at det er vits i og ringe føden. Hadde lenge under 5 min, og med varighet på 1min + men så ble det mellomrom igjen så da ville jeg ut å gå...

Ligger på sofaen med Sambo og ser på tv nå :knegg:

Kommer jevnt med tak hele tiden :)

Men dette tar tid... Tar seg opp i styrke nå...

Rier nå etter turen...

21.42....

21.54...

22.01..

22.06....

22.11...

22.16...

Varighet over 1.min :)

Så spennende Lykkebaby! Så kjekt at du oppdaterer oss.

Jeg vet ikke hvem jeg har gratulert og ikke, så masse gratulerer til ALLE som har født! For en glede.

Ja, nå er termindagen snart over her. Bare en halvtime igjen så er jeg offisielt på overtid. Skikkelig rart! Jeg har hele tiden tenkt at jeg faktisk kommer til å gå over, så nå som jeg er på denne siden av termindatoen føles fødselen plutselig mye mer virkelig! Idag er første gangen jeg har kjent på en følelse av utålmodighet. Jeg har liksom kjent sånn etter tegn idag, og har hatt ubehag ved kynnere to ganger. Men det er altså alt. Jeg håper virkelig jeg skal slippe å bli satt igang medisinsk, så nå syns jeg han kan komme.

Siden jeg var innstilt på at babyen ikke skulle komme idag (prøvde ihvertfall å tenke slik) så har jeg prøvd å gjøre kjekke ting hele dagen. Etter modningsakupunktur hos jordmor så shoppet jeg litt interiørstæsj, som jeg nå har pyntet med hjemme. Siste redebygging for denne gang kanskje? Etter en formiddagslur og litt helgevask dro jeg og mannen og hadde utskeielsesmiddag på Friday's. Vi delte både forrett og dessert, og jeg spiste stor burger til hovedrett. Namnamnam! Noen ganger bare vil kroppen ha junk, og idag ville hodet si JA ;) Nå har vi tent lys, jeg har spist sjokolade og vi har sett halvparten av Hobbiten.

Hvordan er det med dere andre på overtid? Hva gjør dere for å få tankene over på noe annet enn fødsel?

Er det fastslått på landsbasis hvor lenge en skal gå over før en må bli satt igang, eller er det mye skjønn inne i bildet? Jordmora mi sa at det var 2 uker på overtid med mindre det var noen annen grunn til det. Altså 42+3.

Dette med å bli igangsatt varierer fra fylke til fylke. I fylket jeg bor, blir man igangsatt hvis man er 12 dager over termindato. Det er nok også litt skjønn inne i bildet. De ser jo på trivselskontrollen på sykehuset om det er nok fostervann f.eks. Termindato regnes som uke 40+2 her jeg bor.

Håp!: Vi har visst samme termindato og nå er den snart passert. Jeg var overbevist om at jeg ville få se nurket før termin, men så feil kan man ta. Samboer tror hun kommer til verden 14., satser på at han får rett :)

Jeg spurte jordmor i dag om når hun trodde snuppa kommer til verden, men hun sa at det er umulig å vite, siden fostre er like ulike som oss mennesker, og at arv heller ikke trenger å ha noen betydning. Jeg prøver å innfinne meg med at jeg ikke kan bestemme fødselsdatoen hennes og heller fokusere på at jeg snart har henne i armene. Hun velger selv når hun er klar til å komme, satser på at naturen starter av seg selv :)

Jeg har følt meg merkelig de siste dagene av all ventinga, men jeg føler meg bedre i dag etter og ha vært 50 minutter på time hos en meget engasjert og overbevisende jordmor :P

I natt trodde samboer at jeg hadde rier, men han husker ikke hvorfor, for det var i halvsøvne. Hehe.

Svigermor ringte i dag og spurte hvordan det gikk. Hun sa jeg ikke måtte styre med for mye og at jeg måtte lade batteriene godt. Jeg er rastløs og klarer ikke sitte i en stol og se i lufta, men jeg får nok søvn på nettene så jeg er nok godt rustet til den store styrkeprøven :)

Har laget bananlapper i dag og passer generelt på å ha noe å fylle dagene med slik at jeg ikke blir sittende å gruble for mye. Når samboer er hjemme er det best for da er det ikke like god tid til å reflektere og jeg får tankene over på noe annet.

Kos dere alle rugere og lykke til hvis noe skulle inntreffe før neste gang jeg logger inn :)

Takk for svar A_87 :) Ja, samme termindato på oss! Spennende hvem som føder først.. jeg tipper deg. Om 2 dager. Vet ikke hvorfor. Hihi.

Merkelig med så varierende datoer ang termin og overtid, men det er jo likevel bare snakk om dager. Jeg har liksom vært i så god form, samme med babyen, gjennom hele svangerskapet. Så med mindre noe drastisk skjer, så blir jeg sikkert ikke satt igang før om leeenge. Håper som sagt at det skjer av seg selv jeg da :)

Lykke til Lykkebaby! Såå spennende :)

Hjemme fra bursdagsfeiring og rett i seng. Hadde blitt enig med typen om at han bare skulle kose seg med litt vin og et par øl i kveld, sånn i TILFELLE vi måtte avgårde og han kunne ihvertfall skjønne hva som skjedde på sykehuset, men jaggu klarte han å bli skjenka til de grader av de andre guttene der... Er ikke ofte han blir sånn full, så jeg er glad han har storkost seg, men også glad for at han ble med meg hjem rundt midnatt! Nå ligger han helt utslått på sofaen, eget valg av liggeplass fra hans side :P Jeg er litt ekstra bekymra når han er sånn siden han er diabetiker, men tror det skal gå greit. Får håpe han sover godt i natt, for i morgen har han lovt meg tur til Ikea for å kjøpe skap til småen ;)

Hadde en følelse idag at fødsel ikke er så langt unna. Ganske sikker på at det er slimproppen som har gått litt etter litt da det har blitt mer og mer slim på papiret, som jeg ikke har hatt tidligere. Fortsatt helt lysegul i fargen.

Jeg kjøpte hvitvasking på apoteket idag for kløen/utsletta på magen, fra A-derma i sprayform. Noen med erfaring? Usikker på om det skal smøres utover eller bare sprayes og tørkes. Det er jo ganske tynn væske, så den renner ganske lett. Håper den hjelper usnsett :)

Her kom lillegutt på natten 12. september. :) Det var ikke akkurat en fødsel til etterlevelse.. Riene var harde fra første stund, men ga null fremgang. Etter 26 timers hard jobbing ble det bestemt at jeg skulle ha epidural, men pga stor pågang og flere keisersnitt måtte jeg vente 6 t på å få den..! Det er det grusomste jeg har vært med på og jeg visste ikke lenger hva jeg gjorde og holdt på med og sambo sier jeg snakket om rare ting og skreik at noen måtte hjelpe meg. Jeg husker ikke disse timene lengre.. Epiduralen var redningen - jeg var totalt utmattet, hadde ikke holdt på noe mat og holdt på i 32 timer. Fikk hvilt, spist og fikk nytt mot selv om det stadig var null fremgang - fortsatt 4 cm. Baby begynte etterhvert å bli sliten og pulsen hans gikk ned. Han bevegde seg heller ikke som han skulle nedover i bekknet. Jeg ble informert om keisersnitt som mulig utfall og alle mulige folk var innom og vurderte opp og ned. Timene gikk og tildlutt ble det bestemt at jeg skulle få føde vaginalt, men han måtte raskt ut med vakuum. Ganske nøyaktig to døgn etter første ri var han endelig ute... Han var litt blå, men en skikkelig tøffing så det gikk kjempefint. Det var helt ubeskrivelig å få han lagt oppå seg. Jeg var helt i sjokk over å endelig ha han her. Nå koser vi oss på barsel, men håper å få dra hjem til sambo fort. :)

Lykke til til dere andre! Sender fødedtøv! :)

Da slapp jeg å bli satt i gsng kl:19.00 senere i dag :D

Kom inn med 4cm kl:23.30 og kl:00.29 var hun ute!!!!

:rosa: Hun blir oppkaldt etter sine nydelige storesøstre :loveshow: Var 3495 gr 50 cm lang og 35cm rundt hodet <3 Og hun tok begge bryst som hun aldrig har gjort noe annet :lol:

Fostervann var grønt å det har det vist nok våre en god stund, og jeg fikk navlestreng fremfall, og fosterlyden falt drastisk. Så plutselig ble det full panikk om å få henne ut. Jeg måtte bare presse på mens jm holdt unna kantene for jeg var ikke klar så det ble hefftig vondt, og jeg fikk litt sjokk!

Men det gikk jo bra og godt var det for det var rett før det ble haste ks! JM ba Sambo ringe i snora flere ganger, men legen var treig så hun måtte bare be meg presse på ren vilje.

Endret av Lykkebaby♡

gratulerer til småen og lykkebaby :) 

Høres ut som tøffe fødsler på hver sin måte, men nå kan dere endelig nyte de små nurkene deres! 

Kjenner utålmodigheten begynner å kommer her også - gleder meg så til å holde den lille jenta vår

:strix:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...