Gå til innhold

43 år og skikkelig babysyk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heller en moden flott mamma med utdannelse og økonomi i orden, enn en blåst ung mor uten sørlig sunn fornuft og vett ( jmfr mange av svarene over). Jobber i akuttmedisin og det er ikke alltid alder har noe å si for sykdom.

Anonymous poster hash: d0ad1...cde

Elsker holdninger som tilsier at alle under 30 er helt blåst og alle over 40 er nær ved å dø av alderdom.

Anonymous poster hash: acfc3...d94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i hvert fall tydelig at alder ikke tilsier modenhet og evne til logisk analytisk tenkning. Det er linket til et presentasjon av et isolert LITE funn. Det gir ikke en sannhet om emnet. Derimot finnes det både statistikk, forskning og basic humanbiologi som forteller oss at desto eldre mødrene er, desto mer fare er forbundet med svangerskapet, helsen til mor og ikke minst fosterets arveanlegg. 

Anonymous poster hash: 7f2d5...886

Saken er at det er svært individuelt. Helse er individuelt. Arveanlegg og hvor raskt disse blir dårligere er individuelt - og avhengig av både gener og hvordan man har levd og lever livet.

Og uansett hvor mye man ser på statisitkk så sier det lite om enkeltindividers status. Statisitkk er et generaliserende verktøy.

Det var ikke jeg som la ut linken. Men et lite funn kan likevel være viktig. Kanskje det ikke er den fulle og hele sannheten, men det er en del av sannheten. Eller er du en av dem som helst forholder deg til statistikk - og jo større antall de har å vurdere fra jo større anser du sannheten å være?

Store statisktiske undersøkelser gir oss viktige tendenser og er nyttige verktøy i forskning, men de sier lite eller ingenting om den enkeltes risioko for ev helseplager. Den enkeltes helserisiko må alltid vurderes individuelt!

Anonymous poster hash: 1a11d...82a

Skrevet

Hei. Det jeg sier nå virker kanskje egoistisk, men når din eldste er såpass gammel ville jeg kanskje brukt energien på barnebarna som kommer, selvom det kanskje er 10 år til, er det slitsomt å stille opp som bestemor og mamma til en 10åring.

Jeg har ingen støtte, ingen avlastning og særs egosentriske foreldre og svigerforeldrene. Og jeg har sagt til meg selv at jeg aldri skal bli sånn. Jeg vil være en bestemor som orker å ha barna på overnatting og med på hytta.

Dette er kanskje helt feil for deg, men det er bare mine tanker da.

Jøss. Ny vri. Regner du med å få avlastning fra besteforeldre burde vel du ikke få barn.

Synes vel mennesker som DEG som får barn er verre enn å være over 40.

Tenke seg om litt før man uttaler seg.

Du høres rimelig 20 år og dum ut i din uttalelse.

Anonymous poster hash: cb567...e77

Skrevet

Mine foreldre døde da jeg var 29 og 37 år (kreft og ulykke - ikke alderdom).

Men vet dere, jeg var voksen både som 29 åring og 37 åring og lever lykkelig som "foreldreløs" selv om jeg savner dem hver dag.

I dag er jeg snart 40 år og tør påstå at de fleste klarer seg godt på egenhånd. Jeg har 3 barn, en mann, svigerfamilie og søsken.

Høres ut som på enkelte at hvis man mister foreldrene sine i min alder så kommer barnevernet og tar MEG. Jeg er voksen, selvstendig og klartenkende.

Kjør på, HI.

Anonymous poster hash: 8b76d...5d2

Skrevet

Hei. Det jeg sier nå virker kanskje egoistisk, men når din eldste er såpass gammel ville jeg kanskje brukt energien på barnebarna som kommer, selvom det kanskje er 10 år til, er det slitsomt å stille opp som bestemor og mamma til en 10åring.

Jeg har ingen støtte, ingen avlastning og særs egosentriske foreldre og svigerforeldrene. Og jeg har sagt til meg selv at jeg aldri skal bli sånn. Jeg vil være en bestemor som orker å ha barna på overnatting og med på hytta.

Jøss. Ny vri. Regner du med å få avlastning fra besteforeldre burde vel du ikke få barn.

annie...d94 har i hvert fall innsikt til å si at det hun skriver er riktig for henne, men at det kanskje ikke stemmer for HI.

At annie...d94 er skuffet over at besteforeldrene ikke engasjerer seg særlig i barnebarna, det er lov. Det er også lov å være bevisst på at man selv ønsker å være tilstedeværende besteforelder når den dagen kommer.

Så kan man heller ta diskusjonen om hvor ille det er å ikke stille opp for barnebarn, eller om det er ille i det hele tatt. Man kan diskutere i evigheter hva, om noe, man kan forvente av besteforeldre eller andre.

Men når du sier at annie...d94 høres "dum" ut pga det hun sier - da sier du bare mye mer om deg selv enn om henne....

Skrevet

Heller en moden flott mamma med utdannelse og økonomi i orden, enn en blåst ung mor uten sørlig sunn fornuft og vett ( jmfr mange av svarene over). Jobber i akuttmedisin og det er ikke alltid alder har noe å si for sykdom.

Elsker holdninger som tilsier at alle under 30 er helt blåst og alle over 40 er nær ved å dø av alderdom.

Sier ikke at alle er blåst. Hvor sier jeg det. Men slå opp på nesten hvilken som helst mammablogg der mamma er under 25. Oi så reflektert. Det er vel ikke tvil om at de fleste i 40 åra er etablert med hus, stabile forhold, god økonomi, egen bolig osv? Det er jo bare å se på statistikken over de som mottar overgangsstønad, bostøtte, sosialtrygd osv. Er det de over 40 med barn eller de under 25 med barn?

Skrevet

Det er i hvert fall tydelig at alder ikke tilsier modenhet og evne til logisk analytisk tenkning. Det er linket til et presentasjon av et isolert LITE funn. Det gir ikke en sannhet om emnet. Derimot finnes det både statistikk, forskning og basic humanbiologi som forteller oss at desto eldre mødrene er, desto mer fare er forbundet med svangerskapet, helsen til mor og ikke minst fosterets arveanlegg. 

Saken er at det er svært individuelt. Helse er individuelt. Arveanlegg og hvor raskt disse blir dårligere er individuelt - og avhengig av både gener og hvordan man har levd og lever livet.

Og uansett hvor mye man ser på statisitkk så sier det lite om enkeltindividers status. Statisitkk er et generaliserende verktøy.

Det var ikke jeg som la ut linken. Men et lite funn kan likevel være viktig. Kanskje det ikke er den fulle og hele sannheten, men det er en del av sannheten. Eller er du en av dem som helst forholder deg til statistikk - og jo større antall de har å vurdere fra jo større anser du sannheten å være?

Store statisktiske undersøkelser gir oss viktige tendenser og er nyttige verktøy i forskning, men de sier lite eller ingenting om den enkeltes risioko for ev helseplager. Den enkeltes helserisiko må alltid vurderes individuelt!

Joda, til en viss grad individuelt, aldring er høyst individuelt men det hender oss alle...Til tross for at det finnes ulikheter blant oss er det mer sannsynlig/økt risiko for komplikasjoner for en 43 år gammel gravid kvinne og hennes ufødte kontra en 25 år gammel kvinne og hennes ufødte. Statistikk er overflødig i den sammenhengen, det er grunnleggende medisin. Når det er sagt, statistikk er et generaliserende verktøy fordi den sier noe om et gjennomsnitt. Dersom statistikk viser økt forekomst av kromosomavvik hos barn født av mødre over 40 år så vil det si at det er en økt forekomst i den aldersgruppen. 

Skrevet

Det er bare å prøve:) Men det kan være vanskeligere å bli gravid og også lettere å miste hvis du blir det. 43 år er ingen alder idag og hvis dere har lyst på fler så kjør på:)

Skrevet

Jeg er 42 og aldeles ikke ferdig med å få barn. Vi velger selv når vi vil stoppe å prøve og være fornøyd med de vi har. Vårt valg og bryr oss lite om hva andre tenker og mener om saken.

Har hørt alle innvendingene om *gamle foreldre* men gir katta i dem. Det er mitt liv og mitt valg og det er jeg som skal leve med valgene jeg tar.

Anonymous poster hash: 4a4ed...74a
Skrevet

Ikke hør på de som sier du er hauggammal når barnet blir konfirmant. Bare tull.<br /><br />Ja, litt tyngre når du er eldre som gravid, men man er da ikke gammel og svak lengre når man fyller femti og seksti år! Det kommer helt an på livsstil og person.<br /><br />Må nevne at mor mi nå er 61 år, og har bedre og yngre kropp og mer energi enn de fleste av mine venner på 35. Hun trener tre ganger i uka, og løfter mer enn jeg noensinne har gjort i vekter. Hun trener intervall, løpte jaggu et par mil i fjor da vi var på ferie sammen med meg i USA, jobber fulltid i en svært god stilling i tillegg til mange artige verv og roller. Mange spør henne hvordan hun orker alt - da er svaret enkelt: man må slutte å være negativ! Ikke tenke at "nå er jeg så gammal at jeg må ta det med ro" men heller se muligheter - kjenne på livsviljen og gjøre alt - ikke tenke så mye på om det går eller ikke. Just do it!<br />Satser på å bli slik selv, selv om jeg får mitt siste barn på 35 år, så kan jeg løpe intervall med mine barnebarn :-)

Anonymous poster hash: 9a520...9a1

Skrevet

annie...d94 har i hvert fall innsikt til å si at det hun skriver er riktig for henne, men at det kanskje ikke stemmer for HI.

At annie...d94 er skuffet over at besteforeldrene ikke engasjerer seg særlig i barnebarna, det er lov. Det er også lov å være bevisst på at man selv ønsker å være tilstedeværende besteforelder når den dagen kommer.

Så kan man heller ta diskusjonen om hvor ille det er å ikke stille opp for barnebarn, eller om det er ille i det hele tatt. Man kan diskutere i evigheter hva, om noe, man kan forvente av besteforeldre eller andre.

Men når du sier at annie...d94 høres "dum" ut pga det hun sier - da sier du bare mye mer om deg selv enn om henne....

Mene du VIRKELIG det er innafor å si til HI at hun burde konsentrere seg om å være bestemor fremfor mor??

Da stille du deg faktisk i idiot køen du også.

Skrevet

Hei HI, jeg ble mamma for først gang da jeg var 42 og mannen var da 56 år. Det går strålende! Er så uendelig takknemlig og lykkelig for barnet og vil ha flere hvis det går :) Som foreldre er vi spreke og friske, superengasjerte i alt som har med barnet vårt å gjøre. Tro meg, vi kunne ikke gjort mer for barnet vårt! Og noen holder seg spreke lenge :) Så Hi, ikke tenk på alderen. Du er ikke gammel! Lykke til! 

Anonymous poster hash: 4a0e0...974
Skrevet

Mene du VIRKELIG det er innafor å si til HI at hun burde konsentrere seg om å være bestemor fremfor mor??

Ser du fortsetter retorikken i samme elegante stil, ser jeg...

Jeg er ikke enig med annie...d94, men det er ikke saken her.

HI har selvinnsikt i å skrive at hennes mening kommer fra hennes egne erfaringer og hun innrømmer at det trolig er en del egoisme inne i bildet for hennes syn fordi hun har opplevd hva det vil si når besteforeldre ikke stiller opp for barnebarna sine. HI kommer med sin mening, men hun sier også at hun ser at hennes mening kanskje er helt feil for HI - det viser at annie...d94 er moden nok til å respektere HIs meninger, selv om de kanskje er det motsatte av hennes egne.

Jeg respekterer at annie...d94 føler det som hun gjør og at hun selv ønsker å bli en annen bestemor enn de besteforeldrene hun opplever sine egen foreldre og svigerforeldre er for hennes barn.

Det betyr ikke at jeg er enig med henne - som jeg også skrev tidligere til henne - at ikke alle nødvendigvis er slik hennes foreldre/svigerforeldre er. Jeg ga eksempel om hvor fantastisk min egen bestemor alltid var selv om hun selv hadde små barn da jeg ble født. Jeg er omtrent i HIs dilemma, så jeg støtter HI - som jeg også har skrevet før i tråden.

Man kan godt respektere andres syn selv om man er veldig uenig med noen!

Du trenger ikke kalle andre for dumme eller idioter bare fordi de har et annet syn enn deg! :)

Skrevet

Ser du fortsetter retorikken i samme elegante stil, ser jeg...

Jeg er ikke enig med annie...d94, men det er ikke saken her.

HI har selvinnsikt i å skrive at hennes mening kommer fra hennes egne erfaringer og hun innrømmer at det trolig er en del egoisme inne i bildet for hennes syn fordi hun har opplevd hva det vil si når besteforeldre ikke stiller opp for barnebarna sine. HI kommer med sin mening, men hun sier også at hun ser at hennes mening kanskje er helt feil for HI - det viser at annie...d94 er moden nok til å respektere HIs meninger, selv om de kanskje er det motsatte av hennes egne.

Jeg respekterer at annie...d94 føler det som hun gjør og at hun selv ønsker å bli en annen bestemor enn de besteforeldrene hun opplever sine egen foreldre og svigerforeldre er for hennes barn.

Det betyr ikke at jeg er enig med henne - som jeg også skrev tidligere til henne - at ikke alle nødvendigvis er slik hennes foreldre/svigerforeldre er. Jeg ga eksempel om hvor fantastisk min egen bestemor alltid var selv om hun selv hadde små barn da jeg ble født. Jeg er omtrent i HIs dilemma, så jeg støtter HI - som jeg også har skrevet før i tråden.

Man kan godt respektere andres syn selv om man er veldig uenig med noen!

Du trenger ikke kalle andre for dumme eller idioter bare fordi de har et annet syn enn deg! :)

Bla bla bla. Hva er poenget med å skrive en hel avhandling?

Lange svar med svada får meg ikke til å endre mening. Synes dere begge virker rimelig stutte. Til tross dine iherdige forsøk på å prate meg ihjel.

Norgesmester i å gjøre en kort historie lang. Zzzz...

Skrevet

Du må nesten føle på selv hva som er rett for dere. Hva du orker og kan gi. Kjenner mange som har fått barn etter fylte 40, og klarer dette kjempe fint. Og som er fantastiske foreldre. Innerst inne vet du nok som er rett for dere.

Jeg personlig hadde ikke villet hatt barn da jeg var 43 år. Hadde sikkert klart det, men orker ikke småbarn så seint i livet. De to eldste mine kommer da til å være 23 og 21 år. Og de tre yngste 14, 12 og 10 år. Da vil barna være så store at jeg vil nyte mer egentid, og kjærestetid :) 

Anonymous poster hash: 1ef07...ad4
Skrevet

Kjør på, HI!! :-)

Anonymous poster hash: 0dbd6...efa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...